jueves, 26 de junio de 2014

É MOI SAN PASAR POLO QUIRÓFANO -II-

.../...

De onte a hoxe


Primeiro, no colo, e agora, na cama?

Está visto que non me libro das mulleres, desde o berce á ancianidade! Así que, nada máis vela manipular na cama, espeteille:

-Nunca fuera caballero de damas tan bien servido como fue don Quijote cuando de su aldea vino: doncellas curaban dél; princesas, del su rocino…

-¿Xa delira? ¡Pois con febres non o poden operar!

-Muller, non deliro, senón que me comparo co mesmísimo Don Quijote; o ben que o trataron naquela venta! ¿E non habería un varón forzudo, un Auxiliar, que viñese empurrar esta cama? ¡As mulleres deben estar reservadas para traballos de seso, de miolos; e non te confundas, pois, como teño que ir sen dentes, seguro que pronuncio mal!

-Certo é que vostede pesa unhas cantas arrobas, pero a cama ten rodas, rodas e rodamentos! O que ten que facer é pecha-los ollos, e falar pouco, para non chamar a atención aquí polos pasillos…, non sexa que inspire mágoa!

-O peor será se ma inspiro a min mesmo!

-Sempre hai unha esperanza…; pero póñaa coa abertura para atrás!

-¿Verde esperanza, e aberto por detrás? ¡Este disfrace non se me acae!

-Non é superschería senón hixiene…

-¡Daquela, Deus nos colla confesados!

-Vaia calando, que temos os minutos contados…

-¡Vou ben, ben servido, pois, sen verte, vexo que sabes entender un vello, e por se fose pouco, cóntaslle os minutos…! ¡Deus cho pague, e oxalá non chegues a vella…, para que ninguén se ría de ti! ¡Con v; non penses mal, pois con b, ao achegarte, xa vin que o es!

Iso de viaxar mirando para o teito lembrábame os meus desprazamentos en avión, particularmente naqueles prehistóricos DC-3, pero, calei! Corredor, ascensor, corredor…, e menos mal que os quirófanos non cheiran a cloroformo, xa non!

Nada máis abrir a porta, ¡oh Ceos, que estou no Sétimo!, unha ducia de…, ¿de hurís? ¡Pareceumo, pero non podía ser pois eu, de emigrar, penso ir ao outro, ao de San Pedro! Caras bonitas e vestidos brancos, cando non verdes. Sacoume daquel desconcerto a voz, sempre amable, do doutor Rivera, que me colleu dun brazo, dicíndome: -¿Qué, Xosé María, tan valente coma sempre?

¿Sería unha indirecta, sería directa? ¡Para que non pensase mal de min, rompín a cantaruxar: Allons enfants de la Patrie. Le jour de gloire est arrivé…

-Daquela, ánimo, e avante toda, que desta chegarás a bo porto!

Contesteille o primeiro que se me veu á mente, procurando matizar as verbas xa que ía sen a dentame postiza:

-Díxolle Napoleón ao soldado: ¿Tremes? Pero sóubolle responder: Tremo, mon General, pero estou no meu posto. ¡Eu tamén, de corpo presente, que aquí o poño ao seu dispor! Se a algo lle temo é ao frío que me está entrando: Je tremble, mais c'est de froid!

-Frías, as pernas, polo menos as pernas, teralas cando aquí o Anestesista che crave as banderillas medio a medio do lombo!

Daquela non houbo máis diálogo pero si unha transferencia corporal, que ata me pareceu que caía ao chan, entre padiola e padiola, ao pasarme da cama ao quirófano. Disimulei a miña torpeza botándolles as culpas as miñas bisagras enferruxadas. Aquilo, esta torpeza, tróuxome á imaxinación a primeira vez que tentei subir ao cabalo de meu avó, calculando tan mal as distancias que caín ao chan, coas nafres por diante! ¿Por qué se nos espile tanto a memoria nos momentos difíciles, difíciles ou ridículos?

¿Aquel xigante, un “hércules” herculino que non se movía do meu lado…? ¡Presentouse cos feitos, inmobilizándome con aquelas banderillas…, dorsais!

-Incline ben a cabeza, contra o peito, tal que se lle estivese rendendo honores á Raíña!

Ignoraba que eu sempre me sentín republicano, pero ben que soubo atinar coa miña médula: ¡ah, daquela si, daquela si que me entrou o frío!

Rodríguez-Rivera preguntoume qué tal me ía coas pernas. ¡Ausentáronse!, foi a miña resposta. E sen máis preparativos, ¡que ben deles ían!, puxéronme as barras do telón… ¡Que cousa: no teatro soben o pano, e no quirófano báixano, có interesante que debía ser a obra representada!
Sen audífonos, que tampouco os levara, pero ben lle escoitei aquela orde de apertura: ¡Apaguen as luces! Nisto si que era igual que no teatro. Comezou a intervención, pero tan anestesiado de cintura para abaixo que nada sentín, fose un tizón o un tanque!

Deus nos libre que algún día se invente unha máquina de inspeccionar as almas, polo estilo de cómo agora nos inspeccionan o corpo. Naqueles minutos o silencio foi absoluto, salvo algunha que outra orde do Xefe. ¡Cousa rara en nin: tamén se me foran as matinacións, co tarabelo que son! ¿Co medo, ou coa tranquilidade de saberme en boas mans? Agora, lembrando o caso, penso que concorreron as dúas circunstancias. Ata que, aos poucos, tan poucos que me pareceu imposible que me chegasen ao Finis coronat opus!, vinme sen pantalla, escoitando a voz tranquilizadora do meu cirurxián predilecto: A obra terminou felizmente! Eu atordeime, ou fun desagradecido, pois contestei con un simple ¡Grazas!, cando debera ovacionar a tan preclaro equipo.

De inmediato pasáronme ao…, ¿ao depósito? ¡Non, á Cámara de desconxelación, onde me fixeron tantas cousas, tantos agarimos, tanta medicación, que tampouco se poden pagar con un simple grazas! Non me chamo Lázaro, nin é Xesús o doutor Rivera, pero o caso é que, tamén me sentín resucitado!
-.-


A desconxelar!



Aínda que non o pareza, é máis difícil enganar aos que ben se quere, pois, de tanto querernos, moito nos observan, e daquela aprenden a ler entre liñas nos propios beizos, por cerrados que os teñamos! Quixen evitar molestias, quixen, pero…, xa estaban agardándome no corredor dos conxelados!



-¡Ai qué ben, que xa estás aquí!



-Si, a Deus grazas, e tamén ao equipo do doutor Rivera, pero teñen que devolverme as pernas, que non as atopo; ¡deberon quedar dentro, na sela eléctrica!



-Tranquilo, que en dúas horas xa podes bailar!

-¿Coa sonda posta? ¡Mira que vou escandalizar, e pararase a festa! Se alguén ma arrinca antes tempo…, enterro, que me desangro!

-Quedaramos en que será crematorio, que temos unha carne demasiado boa como para dárllela aos vermes do cemiterio, ou cambiaches de parecer, aí dentro?

-Muller, aí dentro o que teñen é o purgatorio, así que, con iso e cunha pequena sesión de crematorio, gloria eterna, ad infinitum!

Cerrei os ollos e ela foise, que tampouco a deixaban estar na sala de…, ¿Restauracións? Chámanlle doutro modo, pero fáiseme que sería máis exacto definila pola súa función.

Xa a soas, e desocupado, algo tiña que facer, así que comecei por buscar o meu cornetín… ¿Os cornetíns son para dar sinais, non si? ¡Nada, non o atopei; así que estaría avergoñado, retrotraído de ser tan pouca cousa! ¿Transexual? ¡Puidera ser, pois, con tantos aparellos que había nese quirófano, igual mo aspiraron…, para dentro! ¿Muller? ¡Non o queira Deus, tanto que levo presumido de ser varón, un varón baronil, dos de b!

Seguín apalpando: No sitio das pernas tiña dúas barras de xeo… ¿Será que con isto da crise económica volve a venderse o xeo como conservante?

Aproveitando que entrou unha Enfermeira, a enésima, alcei un pouco a cabeza, e como puiden, ¡seguía sen dentes!, pregunteille polas miñas pernas.

-¡Están hibernando, coma as cobras, que ata debe ser a mellor forma de telo calado e quieto; quieto, pois calado xa vexo que non!

¡Nunca tanto contemplei o ceo, pero o de minúsculas, o da sala de…, restauracións? Estaba pintado dun branco que tiraba a ocre, e pensei:

-Esta cor seguro que se debe aos suspiros que ten recibido, aos espertares incribles, que xa é espertar esta volta da anestesia, e menos mal que morreu aquel Páter de Tiradores, pois, do que non, igual andaba por aquí, de capelán deste Hospital, prodigando bendicións, e de paso, xenebra!

A cousa tróuxome outras lembranzas, outras evocacións: Isto parécese a miña función de daquela no Banco, cando me nomearon Xefe de control desta praza, que non me cansaba de vixiar as contabilidades… ¡Aquí o teño, que pasei de vixiante a vixiado! É ben certo que no pecado vai a penitencia, e a miña está nestes controis que lle están facendo ao controlador! ¿Deliraba? ¡Igual si, pero o certo é que son de admirar estas rapazas, estas Enfermeiras; calquera se casa con unha delas, de afeitas que están a mete-lo nariz en todo, ata nas pulsacións! 

-.-
  
Resucitei, resucitáronme!

La-
S.  La muerte,
Sol
¿dónde está la muerte?
Fa
¿dónde está mi muerte?
Mi
¿dónde su victoria?

A horse! a horse! My kingdom for a horse! ¡Se non quedan cabalos, que me traian un balón; ou calzo esporas, ou lle dou un patadón a un esférico, así sexa do tamaño da terra! Volveume a calor, a calor e mailos movementos nestas pernas de debaixo da saba, así que ardo en desexos de poñelas á proba; en definitiva, de dar patadas!

-¡Resucitei; lévenme á planta!

-Aínda non, que o debe ordenar o Médico de Garda!

Médico de Garda, Anxo da Garda, Enfermeiras de Garda…, entre todos resucitáronme, espertáronme! ¿Será que meteron euforia neste colgarexo das gotas? ¡Algo diso hai porque levo meses sen gozar dunha ledicia semellante! Que Deus llelo pague, que é o mellor pagador, mellor aínda cá Xunta de Galicia, esa Xunta que non dá xuntado para retribuír tal e como se merecen estes do Sergas!

Se me lembrase diso, ¡hai tantos anos que foi!, seguro que nunca estiven máis ledo que aquel día no que comecei a gatear pola eira arriba; a segunda foi hoxe, con este recobrar das pernas. ¡Un balón, quero un balón! ¿E se llelo pido aos netos, que os coleccionan…? ¡Como tal cousa fixese, eu, de aquí a Santiago, a Conxo, que para iso terían ambulancias dispoñibles; seguro que si!

O que me ata é esta bolsa que teño entre as pernas; a dos líquidos, pois a outra desapareceu, desapareceu e non volveu! ¿Volverá? ¡A esta idade, nin falta que fai! Agora, a rezar, pois é de ben nacidos ser agradecidos!
-.-


Tempus fuxit

  


Aí nese quirófano déronlle a volta á miña clepsidra, o que significa que estou de prórroga, xogando, gañando ou perdendo un tempo de prórroga. ¡Compre abrir os ollos, fixalos na meta…, ou non haberá gol!



Se todo tempo é bo para producir, as prórrogas non o son menos para recapacitar, para rectificar, para tirar forzas da fraqueza…, agora que tivemos a experiencia de que somos capaces de sobrevivir, de facer que as obras nos sobrevivan. ¿Estou filosofando? ¡Non, que estou simplemente razoando!



O equipo foime útil, pero, eu? ¿Xoguei a favor ou en contra dos meus, dos bos e xenerosos? ¡A Historia non perdoa os erros, e as biografías, tampouco! ¿Teño algo que limpar, algo que perfeccionar na miña? ¡Eu, coma todos, xa que de barro somos! Daquela, meu neno, agora que volves a ser neno, agora que estás no relance, a qué esperas? ¡Sorte, vista, e…, ao touro! Teño que dicirme a min mesmo aquilo que lle berraban a Manolete, esixíndolle temeridades: ¡Si no sabes torear, a qué te metes!

Unha intervención cirúrxica, aínda que non o pareza, ao que máis se parece é a uns exercicios espirituais…, sen verbas! ¡Son avisos, avisos de que xogamos en tempo de prórroga! Mais, quén é aquí o director? ¡Quen vai ser, o doente, que por algo o está, porque a Providencia mándalle este recado: ¡Volve á eira, pois, canto máis te mallan máis che queda sen mallar!

De vello, e con achaques, pouco se pode facer, non si? ¡Craso erro, pois un minuto con experiencias vale máis que unha hora de atordamento! Un vello ten a obriga de ser un espello popular: da laboriosidade, da sinxeleza, da prudencia, e se me apuran, ata da frugalidade! Esa prosperidade galopante da segunda metade do XX creou monstros, monstruosidades, e como nela algunha participación tivemos, Deus permitiunos pasar ás crises do XXI para facer propósitos de emenda, para que nos castiguemos a nós mesmos, antes de que nolo fagan os fillos por…, direino: por malcrialos, por escandalizalos!
-.-

De subido á planta…






Gustaríame máis que dixesen: De subido ao podio… ¡Pasei pola proba, e fíxeno sen chistar, sen protestar, sometido ás normas; agora merezo subir ao podio, xa que trunfei, e comigo eses Sanitarios que me sandaron, ou que, polo menos, me puxeron en camiño da meta prefixada. ¿Qué non hai copa? ¿E logo esta bolsa sanguinolenta que me colga, gañada a pulso, sen un ai? ¿Qué non ten mérito porque me doparon…? ¡Foron eles, os meus amigos, precisamente cando lles din as costas, así que, nada vin, en nada participei, que o fixeron a traizón, por iso, por ser amigos, por fiarme dos amigos!

Por se non tivese pouco coa de entre as pernas, subíronme igual que me baixaron: Con dúas ou tres bolsas colgadas do colgarexo! Na habitación estaban os meus, ¡a miña escolta! Nisto, que aínda non ben asomei, encamado, pola porta, o neto máis pequeno, asumindo a representación familiar, berroulles aos outros: Plaudite cives, que volve vitorioso! Ovación e volta ao couso, na mesma cama, igualmente sen dentes, que foi o primeiro que esixín para mellor contestarlles, para mellor agradecerlles aquel afecto familiar. ¡Ai os afectos, qué boa cousa son; nesta vida só é desgraciado, realmente desgraciado, aquel que non os ten!

No retorno do fillo pródigo mataron un xato, pero a min só me deron…, tila! ¡Aplausos e tila, e iso que viña de dilapidar os pólipos! Que non son nervios senón a ledicia, a satisfacción propia de pasar polo transo, de cruzar a fronteira inversa, a de pasar da enfermidade á saúde! Dixéronme que non falase, que tentase durmir, descansar, recuperar…; ¡pero se pasei toda a noite falando só, falando comigo, falándolle ao meu cerebro, de neurona a neurona, idea vai e idea vén, así que agora tócame exteriorizar, facervos partícipes das miñas ledicias íntimas, dos froitos da miña imaxinación enfebrecida!


Aos vellos, coma aos nenos, hai que mantelos, vestilos, aguantalos e soportalos: ¡é unha lei de vida, sementar para recoller! Dito con outras verbas: trátase do relevo xeracional. Neste XXI xa non mandan os vellos, xa non, e menos mal cando non nos mandan calar. ¡Tanto que nos queda sen referir, sen instruír, sen comunicar…, pero eles din que as experiencias non son transmisibles, que compre experimentar en propia cabeza…, porque as circunstancias de cada época son distintas entre si! ¡Vaia por Deus, có que me queda sen referir, que por algo estou sentado na cabeceira do tempo, do meu, dándolle ao meu cálamo, a este cálamo dos meus erros, que desde hoxe prometo corrixir, corrixirme…, se teño tempo…, dabondo! ¡Afellas que si!

Os vellos, coma as nogueiras, tardamos en dar froito, e cando empezamos a producir…, ala, ao tanatorio! Outro tanto pasou aquí en Galicia coas nogueiras, que llelas malvenderon á Fábrica de Armas da Coruña, para culatas, e os novos deixaron de plantalas. ¿Agora? ¡As noces, de Francia, que por algo somos importantes, porque importamos! Neste país só exportamos Médicos, Arquitectos, Enxeñeiros…, como fixemos coas nogueiras, en idade de producir, listos que somos!
-.-


Convalecente?



Iso me dixeron, pero eu síntome doente, un doente im - paciente! ¡Miña casiña, meu lar…; tanto se emigramos ao estranxeiro como se o facemos ao Hospital Provincial, a morriña é similar! Pero é boa, porque nos dá ocasión de valorar o perdido, o abandonado: ¡Miña casiña, meu lar!



Coido que batallei duro, incluso contra min mesmo, tirando forzas de fraqueza, enganando e enganándome a min mesmo, facéndome o valente cando máis ben tiña o corpo conxelado, e non só as pernas! Mais á caída da tarde, esta suma de emocións, ademais do podre que tivese aló por dentro, abateume, rendinme, e por máis que xa tivese posta a dentadura artesá, fóranseme as ganas de falar. Custoume aguanta-las visitas; ¡iso, aguantalas!


O sol íase camiño de América, e eu? Tiña presente a satisfacción dunha intervención satisfactoria, pero as nubes da dor enturbábanme a visión solar, a ledicia natural da batalla vencida, gañada.

O meu exército de Sanitarios pelexara ben naquel baruk; eu sentíame un Cid porque só gana aquel que pelexa, e para pelexar fai falta un bo exército, non si, doutor Rivera?
                                                                                

? إلا أنه يفقد تلك المعركة لا ¡Só perde o que non pelexa, e eu pelexei, con ganas e ben asistido, pero todo cansa, todo desgasta, incluso as vitorias!

¡Por fin…, fóronse! Nunca tanto desexara estar só, a soas cos meus pensamentos, que ata fluían pouco a tal momento. Entrou e saíu un rexemento de…, nin sei qué eran, se médicos ou enfermeiros, mulleres ou homes, e pouco falei con eles por máis que me apetecese pedirlles, ¡a todos, si, a todos, sen excepción!, que me dopasen, que me anestesiasen outra vez, pois o corpo pedíame ausencia, descanso, esquecemento. ¡A de voltas que dá a vida; o distinta que é segundo as circunstancias, segundo a qué horas!
                                                                                 -.- 


De vellos, nenos!



É verdade, que se cumpre; e menos mal que me retiran a bolsa das…, ¿das augas?, cada pouco; nelas íase parte do meu corazón, brancos e roxos, mesturados; ¡se non fose polas do colgarexo…!

No exterior, que se adiviñaba nos ventanos, noite crara de luar…; eu só, e a miña dona, tamén! ¿Estaría pensando en min, no seu doente, recluído, preso, na cela 1.118? Escapóuseme un suspiro impropio; non era meu senón do poeta, doutro: ¡Ai, qué noite de luar, qué noite, queridiña, de coller e sementar!

  Iso, fóra, pero, dentro? ¡Dentro, tebras, particularmente na miña cabeza!

É verdade, que se cumpre; e menos mal que me retiran a bolsa das…, ¿das augas?, cada pouco; nelas íase parte do meu corazón, brancos e roxos, mesturados; ¡se non fose polas do colgarexo…!

No exterior, que se adiviñaba nos ventanos, noite crara de luar…; eu só, e a miña dona, tamén! ¿Estaría pensando en min, no seu doente, recluído, preso, na cela 1.118? Escapóuseme un suspiro impropio; non era meu senón do poeta, doutro: ¡Ai, qué noite de luar, qué noite, queridiña, de coller e sementar!

Iso, fóra, pero, dentro? ¡Dentro, tebras, particularmente na miña cabeza! Se tivese forzas, a tal momento berraría: ¡Quero saír, quero liberdade, quero volver á miña casiña, ao meu lar! Pero aquela fonte seguía manando, manando…, sangre! E mentres hai sangre, non rematan as batallas!

Como non tiña forzas para meditar, recei, que é a cousa máis fácil de facer; acordeime do bo ladrón, que estaba morrendo e rezando: ¡Acórdate de min, cando esteas no teu Reino! No seu reino o Redentor xa está, pero eu sigo neste monte de Oza, que, de mal nome, HUAC lle chaman, pero aínda era peor o anterior, o daquel matón…!

Véuseme á imaxinación que igual me poñían transfusións…, así que lle dixen a unha das Enfermeiras que me curaban, que me colgaban soros, que me facían sentir vivo: ¡De ter que facermas, por Deus vos pido que non sexa azul, ou deixarei de ser quen son! Ela ríuse, pero calou; ¡igual non me entendeu!

¡Que soños, qué delirios tan tremendos tiven, que ata soñei que, ¡por fin!, viñeran as listas abertas, pero que se volvera á construción, que na Zapateira de Franco erixíraselle un monumento ao Cazador! Nestas oín un disparo, en soños, claro, e díxenlle ao meu colete: ¡Ou volvo a estar en Ifni, ou é que temos outro Tejero! Apalpei a bolsa, por se se soltara co brinque que peguei na cama ao espertar daquel pesadelo, pero…, aínda estaba alí! ¡Estou vivo, sigo vivo; ferido, pero, vivo!
-.-


Que en España vuelve a amanecer…

¡E na miña cama, tamén! Os meus viñeron deseguida:

-¿Qué tal pasaches a noite?

-Preguntádelles ás enfermeiras, que eu pasei a noite…, de pedra! (Celso Emilio, perdóame, que non lle sei mentir á xente, e menos aos parentes!).

-Iso quere dicir que durmiches ben; ¡claro, tiña que ser, co que rezamos por ti dándolles as grazas a Deus e á Virxe…, por seguir aguantándote!

¡Día de San Xoán, tanto queixo coma pan! Así que…, xa comín, só que pouco, que perdín o costume! ¡É o que ten a cama, que o sono mata a gana!

O peor era esa maldita / bendita bolsa; ¡e menos mal que a outra, a de Valores, seica comeza a subir! ¡Canto vale a imaxinación, iso de crerse recuperado!

A mañá fíxoseme longa, pero foi máis ben coas ganas de que o Dr. Bohorquez Cruz me firmase a Alta. O sangue fora a menos, gradualmente; e a miña euforia a máis: ¡Agora si que me sinto resucitado! ¡Laus tibi, Christi!

¿A inmediata? ¡Pasar ao ordenador, ordenar este feixe de suspiros!


-.-

Deixamos as camas baleiras…, para a seguinte remesa!



Xa coa papela na man, berreilles ás rapazas de Información: ¡Ata nunca, que vou curado! Elas alzaron a man en sinal de despedida, e dixéronme, co seu sorriso habitual: ¡Ata a vista! Respondín: Xa, pero que non sexa en camilla! E elas: Amén!
    
-.-
 
Dedicado ao Dr. D. Javier Rodríguez-Rivera García, urólogo,
emperrado en extirpar os pólipos da miña vexiga,
pero eses condenados, eses “fénix”,
de cando en vez renacen das súas cinsas.



Moi agradecido,



Xosé María Gómez Vilabella


 

No hay comentarios: