sábado, 23 de septiembre de 2017

XIMNASIA ANÍMICA -VI-

.../...


Illa. ¡Iso somos todos, todos e cada un de nós, eu incluído: unha illa! A veces, sos, e outras formando arquipélago. Co grande que é a terra e só hai unha illa que mereza chamarse Continente: ¡Australia!


Namoreime das Canarias, pero o meu amor platónico estivo en Mallorca; tanto lle quixen ao seu Centro Gallego que pasei uns cantos anos ocupándome da columna “Aventuras Turísticas” da súa revista “Adiala”. Eles esqueceríanme, pero eu, a eles, non!
As illas, ¡eu tamén!, somos prominencias no medio da soidade. Por algo se di que o home solitario está illado, feito unha illa; ¡Deus nos libre de tal! Gustamos da independencia, pero máis aínda da convivencia. Desde que vimos ao mundo, desde que saímos no mapa, xente hai, xente temos, ao noso redor, pero..., hai que aprender a seleccionar compañías, que non todas son afables!
Estoume lembrando que, en certa ocasión, sendo eu un pipiolo da Banca, por un certo erro díxome o meu xefe inmediato que tiña que “aprender a coñecer a xente”. Aquel listo, aquel coñecedor da xente, nomeado Director Xeral para Barcelona concedeu un descuberto, de sábado a luns, para paga-las nóminas nunha empresa de alto standing. ¿Que pasou? ¡Pois que aquel luns xa se soubo que o presidente da solvente..., acababa de presentar suspensión de pagos! Estiven tentado de chamar por teléfono ao meu ex-xefe para devolverlle a recomendación... ¡Non, non o fixen, que sería cruel da miña parte, pero si aprendín unha lección, que á “xente”, á xente en xeral, só a coñece Deus! ¡Non nos coñecemos nin a nós mesmos, pois, se nos coñecésemos a fondo igual evitaríamos algunha das torpezas que cometemos!
-.-


J (iota). Na miña crianza só os máis bailadores sabían bailar a “jota”, que aos outros chegábanos con saca-los puntos da muiñeira. ¡Era cousa dos baturros!


Neste, no XXI, a iota vai a máis..., polos estranxeirismos, pero o caso é que nos pasa como antigamente co baile, que a pronunciamos mal; será cousa de ir a Inglaterra..., agora que eles se divorciaron de Europa!
-.-


Kyrieleison. Señor, ten piedade, ¡que falta nos fará! A piedade, si, pero a k tamén a temos prestada. ¡Esta verba débolla ao señor Cura de Montecubeiro, pero o significado, non, que tardei en aprendelo, pois no Iter non viña!
-.-


¡Lugo, o meu Luguiño! Foi meu pai o que me dixo que viña de “Lucus”, “Lucus Augusti”, que ata ese día sempre pensei que significaba “Luxo”, “Luxo dos señoritos de Luxo”. ¡Non estaba tan equivocado, verdade que non?


Entre as moitas definicións que levo escoitado, e lido, acerca do meu Lugo ningunha me gusta tanto como a miña, que á forza de matinar na súa romanización cheguei á conclusión de que, chámenlle como queiran, o significado daquel Lugo romano é ¡Caixa Forte!
E logo que todo se lles volve dicir que a nosa muralla, a desa caixa forte, nola fixeron os romanos. ¡Burros; encima de burros, a albarda, a muralla! Aqueles romanos canto fixeron foi darlle ao látego para que os nativos, nosos avoíños, se apresurasen a quitar pedra das canteiras de Labio (lapideus, lapio), carretala e paredar. Tanta présa, por que, ou para que? ¡Aprenderan a lección no Medullius, e tanto medo lles tiñan aos nativos, co noso ouro e coa prata arroubados, que lles urxía rematar unha caixa forte definitiva, sempiterna!
¿Que máis probas nos quedaron desa prema? Témolo claro nos seus esbarrigamentos: Pola présa en subi-la pedra, cantos escravos morrían nas obras cantos cadáveres deixaban no interior, así que, cos anos, ao ir desfacéndose os cadáveres, os muros tamén!
¿Os tesouros? Baixábanos polo Miño abaixo, en lanchas de remos, e aló en Tui, ¡arriba, aos trirremes, que Roma quedaba lonxe, e había que mante-los señoritos, vulgo, patricios!
-.-


Montecubeiro, montes en forma de cubos. ¡Meu querido berce! Casámonos por poderes, a tres mil quilómetros, pero, as de ouro? ¡En Montecubeiro, ou as ansiadas non serían douradas!


Moito levo soñado, moito levo debandado, pero o goce de mostrar a miña familia na igrexa parroquial, aos cincuenta anos do connubio, foi celestial! ¡Deo gratias!
Montecubeiro, terra bendita dos meus entregos, déchesme o barro co que me fun formando; eu devólvoche as cinsas do meu respirar, que así o fixen constar no meu legado testamental!
“Asegúrovos tamén que se dous de vós se poñen de acordo na terra para pedir calquera cousa, conseguirano de meu Pai Celestial. Porque onde están dous ou tres reunidos no meu nome, alí no medio estou eu”. (Mateo 18, 19-20). ¡Benditas parroquias, esas comunidades de veciños ás que baixa, para presidilas, nada máis e nada menos có Fillo de Deus, mentres que nas outras, nas torres de Babel, adoita presidir o máis mandón delas!
Hoxe en día, neste mundo occidental, está todo moi homoxeneizado, pero en tempos as características de cada parroquia eran, oficiaban, de auténtico uniforme, o que se di, imprimindo carácter.
“No medio a medio do couto está a igrexa da parroquia, que foi convento de frades cando a fixeron de nova; e por iso está ben feita, por iso é cousa boa, porque aos frades nunca lles gustaron de calquera maneira as cousas...” ¡Que si, Lois do Cando, poeta emigrante, que sempre te tiven na mente; eu non son poeta, pero coincidimos no amor patrio, no amor á nosa terra; daquela, que Deus a bendiga, amén!
-.-


Nomear. Privilexio que lle deu a Adán o Creador. “Cada ser vivo levaría o nome que o home lle puxese” (Xénese, 2 , 19).


Tiña esposa, tiña un Edén ao seu dispor, ¿que máis quería? Así, eu, na cama, nos meus insomnios infantís, naquel xergón recheo de follas de millo, imaxinaba, ansiaba: ¿Que quero ser? ¿E dentro diso, que poderei ser, dadas as circunstancias? Cheguei á conclusión de que unha cousa era sabida: Que chegaría a ser boa persoa se tal cousa me propoñía reflexionando tódalas noites nas que fixera boas, e cales eran malas, para ir escollendo, recollendo, a mellor vía! No cultural tamén cabía, dentro daqueles medios, o puido cotián, pero, no económico? ¡Por de pronto que deixasen de perseguir a meu pai, que non me apetecía quedar orfo, e menos, de neno!
Iso de da-lo nome, o propio, moi fatigoso debe ser xa que tanto o esconde a maior parte da xente, en particular os que chaman por teléfono, comezando por preguntar. ¡Maleducados, primeiro é presentarse, dar a cara, dicir quen molesta e para que!
Tamén o temos nas beirarrúas, que veña preguntar sen molestarse en antepoñer o tradicional , “Por favor, dígame!”. Vivimos e actuamos un pouco, ¡un moito!, coma se o resto da veciñanza fosen escravos, súbditos, nosos, así que vale a pena dedicarlle a este problema unha parte do noso insomnio: ¿Somos deses? De non selo, ¿que facemos para impartir, e compartir, educación? ¡Iso si, sen estridencias, para no caer nun pecado meirande!
-.-


Ñáñaras. Sempre odiei aos tales. Meu avó aplicaba o termo maiormente a aqueles veciños que eran, ou aparentaban ser, pouco decididos, coitados. Decisión meditada, sopesada, si, pero iso de esconderse detrás do mantelo da nai ou da esposa, nunca!


A timidez tamén pode ser a careta da hipocrisía, así que, ollo con eles! Fugarse a lugar seguro, tipo Puigdemont, non me parece apropiado, máxime cando se deixa a carga das consecuencias aos outros, aos nosos inferiores. Se non mo toman a vaidade vou referir o que fixen naquela ocasión na que atracaron a Sucursal na que eu era Director:
Servidor estaba de vacacións, pero aquel día, de mañá cedo, chamáronme por teléfono da nosa Central para dicirme que había atracadores na miña, e que tiñan de reféns ao persoal da oficina. Vestinme co primeiro que atopei cerca da cama, e aló me fun. Díxenlle ao Xefe de Policía: Estou de vacacións, pero son o responsable desta oficina, así que déixeme achegar á porta que quero dicirlles aos atracadores que solten ao persoal, que entro eu, que me quedo dentro por todos eles.
A policía díxome que agardase un pouco, que estaban en negociacións cos atracadores, etc. Houbo unhas promesas, e aos poucos entregáronse aqueles foraxidos. ¿Valentía pola miña parte? ¡Ningunha, que tremín todo o tempo coma unha vara verde, pero a miña conciencia bailaba de ledicia! Ninguén me deu as grazas, nin dos de dentro nin dos de fóra, pero eu cobrei..., en felicidade!
-.-


 Ouro. A primeira noción que tiven do ouro débolla ao vello da casa do Pacio (que de pazo só conservaba o nome, que se estaba vindo a menos por culpa do señor Avelino...) Aquel señor era moi amigo de meu avó, e un día quentándose na nosa lareira, deulle as queixas do seu fillo, recén chegado de Cuba: -“Non é fillo meu: Ten a boca de ouro e as mans de prata!”.
-Padriño, a boca de ouro..., por que? ¿Porque fala en castelán?
 -Todo o contrario: Trae uns dentes empastados en ouro, e..., ¡igual é por iso, que se lle foron as nosas verbas! O das mans de prata...; quere dicir, que se fixo un folgazán, e vai deixar as terras a monte.


Cribando no ouro nas Américas.

A segunda presencia do ouro na miña vida foi aquela sortella de ídem que traía miña tía Ramona (a de Salmerón) cando nos visitou no verán do ano 1935. Así, o neno, cando lle bicaban a man, sempre tiña a dúbida de si sería bicarlle a man ou bicarlle o anel.
-Padriño, ese anel da tía, ¿tamén é de ouro, coma os dentes do señor Avelino?
-Túa tía ten dúas cousas de ouro, unha que mostra, e outra que demostra: o anel, móstrao; e o corazón, demóstrao!
Tempo adiante tiven un compadre que ía comprar o ouro a Tánxer, e á volta mostrábame as barras.
-Só ti me sabes este secreto, pois penso telas ben gardadas, de forma que os sobriños só saiban delas cando me herden..., no seu día!
¿Fíxolles un ben aos sobriños? ¡De presente el o saberá xa que desde Arriba se ve todo, non hai secretos, e segredos tampouco, pero eu sempre tiven certas dúbidas, maiormente desde que sei que os romanos arroubaron o noso ouro, tanto que tiñamos aquí, na Gallaecia! ¿Prestoulles aos sobriños daquel Capelán? ¡Non o creo, xa que, de ricos, afundiron o seu imperio!
-.-


Pereza. Contra pereza, dilixencia, esixía aquel Catecismo do P. Astete.


A pereza débelle moito ao medio ambiente; e te-la mesa posta tamén inflúe. O caso é que os suízos, tan fomentadores dos reloxos, se cadra son o pobo que menos os necesita..., porque se deitan cedo! Teñen ese hábito.
Lin nalgún sitio, que ata sería nalgún daqueles libros que traduciu do francés miña tía Ramona, ¡tan traballadora ela!, que a pereza é a antítese do entusiasmo. Que entusiasmo en grego significa “Deus dentro de min”. Tamén dicía que os entusiastas saben de onde veñen e a onde van. (¡O caso dos Salmerón!). Que os entusiastas non son pasivos, que non son un termómetro que se limita a medir a temperatura; que en realidade son termóstatos que regulan o ambiente, sacando do pesimismo e da tristura aos seus conxéneres.
Meu avó e padriño, ¡tantas veces repetido que vou cansar ao lector, pero, se chegan a coñecelo, nunca dos seus dicires cansarían!, cando me vía algo murcho axudábame dicindo: “Sube á carballeira e fíxate se están quietas as formigas, ¡por mal tempo que faga! Se se moven, se traballan, se saen en busca do trigo..., copia delas, que ti es máis que unha formiga, así que, se tes máis dereitos, tamén terás máis deberes!”.
Se xa na infancia deixamos que nos domine a pereza, de mozos busquemos unha muller rica, así sexa vella e fea!
.../...
Pasa a
XIMNASIA ANÍMICA
-VII-
Xosé María Gómez Vilabella

No hay comentarios: