sábado, 23 de septiembre de 2017

XIMNASIA ANÍMICA -VII-

.../...


Quentura. ¡Coma a da nosa lareira..., nin en Aaiún, pois ata alí a botei en falta, pero foi pola nostalxia da calor familiar!




A lareira da Olga, imaxinada por Augusto Trillo.

Aquela calor non só viña das estelas de carballo, senón, e máis ben, do conforto, do agarimo familiar. ¡Que pena teño dos nenos da capital, da miña xeración, criados sen lareira; daquela tíñalles envexa, pero hoxe, co sabido sabido, dóome deles!
As lareiras foron un altar, unha ara: O pote do caldo, o rosario en familia, as esperanzas e mailas desilusións de cada día; as ausencias, o cuartel, a emigración...; os retornos. ¡A felicidade dos retornos!
Dime en que lareira te criaches, que eu che direi quen es ti! E non sigo, que xa me pican os ollos coas bágoas.
-.-
      
Risco. ¡Iso, iso é a vida: unha restra de riscos encadeados, pois antes de saír dun xa estamos presentindo o seguinte. Presentindo, que non albiscando, pois a maior parte deles achéganse sen anuncio previo.

Esta non é unha forma prudente de subir ao Ceo
Medir os riscos, calculalos, é cousa de mentes sans e prudentes; os consellos para o caso serven de pouco ou de nada pois, basta que nos dean un consello, para que nos anoxemos. O outro día, saíndo do super, na mesma porta estaba unha das súas caixeiras dándolle ao tabaco; pareime, mirei para ela, e díxenlle, de todo corazón:
-Non teño de costume irlles ao enterro aos suicidas, así que..., non contes comigo!
A rapaza:
-¡Nin eu ao seu, pois, aos seus anos, xa está de sobra! Como non quedan cartos para as xubilacións, se me vou, unha menos!
Rebatinlle:
-Se non fose polos vellos, polo que consumimos, ti estarías no paro!
-Señor, vaia calando, que non están de moda os consellos dos vellos.
Calei, si, pero rompín o tusir..., do fume recibido! Quedoume por dicirlle: ¡Voume, si, que non me gustan as rosas que cheiran a tabaco!
-.-


Saúde. Despois de Deus debera ser o primeiro dos nosos amores, pero non é moito o que facemos por conservala. 



Hai dúas clases de saúde, a da alma e maila do corpo. ¡Mens sana in corpore sano!, que para Juvenal era algo así como a necesidade de rezar para contar con un espírito equilibrado nun corpo equilibrado. Aqueles romanos, tan amigos da boa vida, tomábano como broma, pero visto con seriedade máis ben é cousa seria.
O espírito enfermizo é débil..., porque a fortaleza, como tódalas cousas boas, de Deus vén, así que, ¡nin por comenencia nos debemos apartar de Deus! El sempre está con nós; as súas criaturas somos os desertores, os fuxidos, os desertores.
Vimos de Deus, da súa Creación, e queremos, coma o fillo pródigo, ser recibidos na Súa Casa; daquela, ¡ollo con saír dela, porque nos expoñemos a non volver! ¡Señor, consérvame a alma en saúde, limpa e sa, e para iso vaime dicindo como teño que facer para vencer as tentacións, séxase, as enfermidades da alma!
Portarnos ben, dentro da Lei, sen saírnos dos Dez, é a mellor vacina da alma. A alma tamén ten vacinas, coa seguridade de que as temos todas descubertas. ¿Onde? ¡No Libro da Vida, da Vida Sa, nos Evanxeos!
¿E para rezar, onde; onde poñemos, ou nos poñen, esas vacinas? A Consulta, o Centro Médico, témolo na Igrexa! E iso, onde cae? ¡Sempre está, en todas partes, na “Rúa da igrexa”! Pero como Deus é espírito, espírito omnisciente, e por tanto omnipresente, ¡que ben o sabía Teresa de A Vila!, témolo incluso entre os potes. ¡Por algo na miña casa sempre se rezaba o rosario na lareira, diante da pota do caldo!
-.-

Trasnos. Rapaces que fan trasnadas. ¿Fun eu un deses? Rapaz fun, así que o máis probable é que algunha fixese. A tal momento estoume lembrando daquela trasnadas do niño das avespas, que aínda non a teño confesada, así que, como o prexudicado xa morreu, terei que facer memoria dela cando me manden para o Purgatorio, e alí pedirlle perdón ao señor Severino...


Eu volvía de levar as vacas ao prado de Maxide, e ben vira, ao pasar, que o señor Severino do Ferreiro quedaba cargando un carro de herba, pero esa circunstancia esquecina cando, ao pasar polo camiño da Agra de Fóra, vin un niño de avespas. Como meu avó me tiña dito que eran inimigas das avellas, e a min gustábame tanto o mel, pois..., ¡coa aguillada, desfíxenlles o niño, botando a correr ao instante!
O señor Severino non tardou en chegar ao sitio, co seu carro de herba, así que se lle pousaron nas vacas aquelas avespas enfurecidas! De enfadadas, as vacas que non o Severino, deron en saltar e envorcaron o carro! Eu, por medo a que me roñase, fuxín, en vez de axudarlle a recompoñer o cargamento do carro. Despois pasei unha semana escondéndome daquel veciño, por medo a que me zurrase, ou lles dese as queixas a meus pais. Nada diso pasou pois o señor foi comprensivo e tolerante; ¡un santo!
¡Nenos, desde a infancia, xa na infancia, na inocencia da infancia podemos facer moito dano por..., por non pensar a tempo nas consecuencias dos nosos actos!
-.-


Ultreia. Confío que mo teña en conta o noso señor Santiago, pois moito corazón lle levo dedicado, comezando por aquel día no que din unha charla na Espalladoira de Castroverde, e cando expuxen o por qué, a transcendencia, do topónimo da parroquia de San Miguel do Camiño, ben me lembro que algún oínte, universitario por máis datos, e posteriormente un bo devoto do Camiño, moito me preguntou, porque..., ¡nunca de tal Camiño oíra falar! As cousas históricas, que de apagadas, de esquecidas, hai que volver a acendelas.
Tempo despois, xa rotulado o noso Camiño, a este servidor ocorréuselle montar unha parodia da discusión, suposta, que debeu ter o Rei Silo co conde de Castroverde, botándolle en cara aquela matanza da Fonte de Matahomes (Cepomundín), e aquí me tedes, na escalinata da “Catedral” de Castroverde, feito un conde, ¡de Castroverde, nada menos!
¿Por que fago lembranza desta verba? Señor Santiago, ben sei que desde Aí Arriba a memoria é indeleble, pero aquí abaixo hai persoas desmemoriadas, e igual lles fai ben facerlles o favor de lembrarlles que os Camiños non só se fan, non só se reconstrúen, andando!


-.-

Vir. ¡Veño; eu tamén! Pero veño, estou neste intre da man do cura poeta Juán Manuel del Río, (Redentorista; agora en Coruña), que lle roubei isto, do seu libro “Poemas para andar por casa”. Non llo anoso porque a poesía nunca é, nunca debe ser, traducida. El di, e eu aplaudo:


“Vengo de tiempos pasados, vengo a salto de generaciones, vengo al compás del tan-tan que retumba bajo la luz azul de la luna. Vengo de pintar sueños fabulados en las márgenes del tiempo con el color opaco de la noche. / Vengo de la nada y la existencia, vengo de almacenar experiencias en la memoria apócrifa del viento. Vengo como librepensador y estudiante, vengo de ser perseguido por corazones consumidos en amoríos fugaces de cenizas seculares. / Vengo de ser chamán rezador en cementerios paganos donde reposan las cenizas de los inviernos fenecidos antes de llegar la primavera. / Vengo de ser Poseidón en los mares tenebrosos donde se hunden las pateras tan cargadas de ilusiones. / Vengo por ver sonreír a los niños que juegan entre las flores al llegar la primavera, y pastan los recentales que retozan campantes por los valles y los montes”.

Vir ao mundo no seno dunha familia católica que grande é; por iso, xa que tivemos este privilexio, tamén herdamos a obriga de misionar, polo menos no noso entorno!
-.-

Xaneiro


 ¡O muíño está contento: neve por fóra, e fariña por dentro!

Sempre me gustou Xaneiro, entre outros motivos pola cantidade de horas que pasei abrazando aquelas sabas de liño, arroupando con elas os meus pensamentos. ¡Canto máis frío fora, máis quente a cachola, máis nos entregamos aos delirios da mente, máis ollamos cara a dentro!
Da cama á lareira, onde sempre me tiñan o pote da auga quente, inimigo das miñas lagañas.
Nun daqueles días, unha veciña, ¡miña segunda madriña!, a señora Josefa Rielo (Unha premonición pois acabei casando con outra Rielo), mandoume quitar uns carambelos da súa ventá do vertedoiro, e coa mesma, destapando unha ola de barro, díxome: “Gardemos aquí estes carambelos, ata o verán; xa verás, daquela, coas calores, como che saben a gloria!”.
Unha muller que perdera os tres fillos, xa de nenos, era a mellor mestra para mimar aos da veciña. ¿Que traballo lle darían no Ceo? ¡Igual está de anxo da garda dos meus netos, e eu sen sabelo..., para darlle as grazas!
-.-

Yuppie. Esta letra non a temos en Galicia, e non obstante de min seica dixeron que ía para iso, para “yuppie”, pero quedeime en “chupatintas”. ¡Non din talla para máis!



Daquela, a ver se na próxima reencarnación! Mentres tanto, saúdos moi afectuosos deste rapaz, hoxe octoxenario,
Xosé María

Zoqueiro. Das miñas carreiras, a preferida: ¡Sacoume daquel abatemento de cando tiven que renunciar á beca do Instituto de Lugo, do que tan desesperado saín que só o ripeiro me fixo renacer, refacerme, volver a sentir que das miñas mans e da miña cabeza podía saír un novo amencer!


O altar das miñas zocas. As últimas que fixen.
-.-
Xosé María Gómez Vilabella

No hay comentarios: