jueves, 27 de octubre de 2016

VOLVERÁN? -II-



.../...






Hai unha verba, un concepto, de amplo espectro, pero que aínda non é común prestarlle a atención que merece. Refírome á resilenza, en castelán, resiliencia. Unha definición concisa, sinxela, que adoitan darlle os psicólogos é esta: Capacidade das persoas para facer fronte ás adversidades, superalas e saír delas fortalecidos e transformados positivamente. Séxase, Capacidade dunha persoa para reaccionar e recuperarse das adversidades. Neste bosquexo, neste estudo elemental, prematrimonial, que veño esbozando, cómpre metelo na “dote” da parella!

É unha calidade innata, pero admite cultivo. Unha vida matrimonial, na que os cónxuxes, por suposto, son cireneos recíprocos, cultivar, desenrolar, esta calidade resulta moi positivo, ¡imprescindible!, para ir superando as caídas dolorosas da vida en común. Ese cultivo compre inicialo cos rapaces, nos rapaces, xa desde cativos, ensinándolles, poñéndolles de manifesto que temos que estar dispostos, en toda idade, para enfrontarnos ás contrariedades que se nos presenten, tanto no ámbito familiar como no escolar e social. ¡Séxase, responsabilidade nos comportamentos! Tampouco se trata de pasarnos en resolvérllelos absolutamente senón en orientalos para que eles mesmos se adestren nestes mesteres, co cal conseguirán equilibrio e seguridade nos seus actos.

As persoas así formadas caracterizaranse por: Polo seu optimismo habitual, e tamén polo seu sentido da loita cotiá: danlles a volta aos problemas, buscándolles a parte positiva; e desa loita, desa análise, saen fortalecidos, con novos azos para seguir apeitando nos problemas. Logran, e mostran, unha gran capacidade para relacionarse, con un sentido afectuoso da amizade; ¡son, fanse, sociables! Destacan tamén polo seu sentido do humor, desdramatizando as situacións límite ou escuras. Por engado, tratan de ser obxectivos.

Centrándonos, aquí, no caso dos rapaces: Para que desenrolen satisfactoriamente a resiliencia é importante, fundamental, que os nenos conten cun entorno, cun ambiente, familiar e cordial, no que se sintan queridos, valorados e..., ¡escoitados! Recoñecerlles os esforzos, á vez que se lles ensina a tomar eles mesmos, ¡per se!, as súas propias, responsables, decisións. Aquí temos unha das consecuencias dos divorcios: Que os rapaces, os fillos, adoitan quedar desconcertados, incrédulos, desorientados. ¡Gran responsabilidade, por tanto!

Na curtidade do noso caletre, os problemas miúdos, se son abundantes, tápannos, ocultan, os grandes, así que convén estar avisados; ¡Ojo avizor, que dicían, e facían, aqueles maleantes especializados!
-.-


Un seminarista pode quedarse en Diácono; un militar, en Sarxento; pero un casado, ao menor descoido, ou sen descoido, xeralmente acaba en pater / mater familias; e se non os teñen, se adoptan, ou se acollen sobriños, que aínda é unha responsabilidade meirande, terán que exercer de tales, do que se segue que nos cursos prematrimoniais vai implícita a sinatura educativa. Se non se dá, ou se pasa por alto, máis difícil será aprobar en setembro! É como apuntarse voluntario para o Exército e inhibirse das gardas; alí será calabozo, e aquí purgatorio.

Un pai, unha nai, que queiran funcionar como tales deben levar sabido ao matrimonio que casarse implica pasar por dúas escolas: a presente, a deles; e logo a futura, de par dos seus fillos, que os terán que seguir, que os deberán seguir, tan de cerca como lles sexa posible. Os que así o fagan coñecerán aos seus fillos; os outros, dificilmente.

Esta titoría, a familiar, non substitúe á outra, á escolar, pero compleméntaa, decatándose, observando, se a formación dos rapaces vai contemporizada coa idade, pero tamén coa evolución da clase social e co nivel do seu entorno. Hai que saber medir, iso tamén, pois un exceso de titoría igual pode crear superdotados como empurrar ao estudante á molicie dos súper asistidos. Aterse ao cadro de aptitudes dos rapaces, manter ese equilibrio I = Ca, instrución do mesmo nivel da capacidade actual; Ca, non é función doada para os titulares do ensino, para os Mestres, canto máis para os pais, obviamente absortos na súa profesión respectiva. É difícil, pero compre intentalo, porque resulta rendible.

De par do noso colexio, ou xa nel, medran, ¡ou encollen!, os fillos de vaia vostede a saber quen, e como. Este aspecto da cuestión tamén resulta espiñento, requirindo pulso e puga, discreción e diplomacia: espiar sen denotarse, sondar, deducir sen mostrarse coercitivo porque tería o efecto contrario. En definitiva, leva-los nosos da man sen mancalos, suxeitalos a tempo, antes de que se solten e caian no precipicio. Apartar aos fillos das malas compañías con discreción asustaría a calquera nestes tempos de promiscuidade, se nos paramos a pensalo, así que mellor é facelo “sobre da marcha”, como lles dicía aquel capelán aos quintos para que saísen das trincheiras sen medo, pero rezando o Credo.


-.-
 

¡Aviso a navegantes! Antes de seguir perorando debo, e quero, advertir aos posibles lectores que non se confundan, pois non trato de asustar aos casadeiros, senón, exactamente, todo o contrario: axudarlles, desde a experiencia dun casado, a buscar as chaves da felicidade matrimonial, e con ela, o porvir dos seus fillos.

¿O porvir dos fillos? Polas trazas, este afán foi a menos nas últimas xeracións, cando debía ocorrer o contrario, pois nas anteriores ben se preocuparon / ben nos preocupamos, de abrirlles tódalas portas posibles, e iso que nos criamos rodeados de guerras, de miserias, de ignorancia. Precisamente para que non tivesen problemas desa natureza, os pais esforzáronse/esforzámonos, sumidos nunha pobreza abraiante, que xa a temos esquecida.

¿Daquela, que ocorreu? Pois, polas trazas, xa digo, todo parece indicar que os favores recibidos son os menos agradecidos, que eses fillos mimados deron en avergoñarse dos pais miserentos, ¡miserentos en parte, en gran medida, por haberlles transferido, en vida, non do que lles sobrase senón do conseguido a crédito. Pido exame de conciencia a quen estea neste suposto.

¿Un exame de conciencia colectivo? ¡Algo así, a ver se logramos conter esta inmoralidade sucesiva, progresiva, que parece rodearnos! Ou menten os periodistas, milleiros deles, ou é que estou equivocado, así que, aplicando a Lei de Probabilidades…

O futuro sempre foi, cadora máis, un edificio que require baseamentos proporcionados; a máis altura, mellor base. Do que non, ata pode ocorrer que en democracia, aquilo de que mandasen os mellores, se cambaleen as torres: unha, porque non sobre onde escoller; e outra, porque os escollidos se mareen coas alturas. Importa o noso futuro pero máis nos debe importar o dos fillos, se realmente lles queremos; ¡que non nos cegue o ego!

A insensibilidade, a crise do sensible, detéctase mirando ao noso redor: ¿Que vamos mal? ¡Pois a culpa é colectiva, do Papa para abaixo..., se non predicamos co exemplo! ¡Ora et labora!, que dicían aqueles frades do meu Montecubeiro. O de orar xa parece cousa de vellos… Invítovos á miña igrexa, unha de tantas, na que en Misa Maior só se ven muletas, ¡muletas en lugar de tacóns! ¿E logo, os tacóns? As dos tacóns úsanos para face-la noite, para facer o botellón, e despois, de día, están cansas/cansos, e quédanse na cama, maiormente e precisamente os domingos. ¡Á Misa só van os vellos, os impedidos; iso si, esforzándose!
-.-


Igrexa de Suegos

Co seu cartel na fachada, polos mortos pola Patria, ¡pola de Franco! Detrás, o cemiterio; e máis alá o Prado de Pérez, onde se celebrou a corrida do galo de 1947. Un dos galos morreu, pero o outro naceu aquel día xa que, mesmo detrás deses panteóns, estaba Amadeo Trashorras, parrafeando cunhas rapazas:

-Amadeo, e non serán demasiadas para formar un poleiro, un poleiro ou un harén?

-Ata terás razón, pero aquí hai unha que non me quere, así que che cedo a opción. Esta. ¡Toda unha Estrela! É de Rois, que che queda cerca..., para ir ás mozas!

Aquela rapaciña, case unha nena, non me mirou con malos ollos, afellas que non, así que alí mesmo intuín que podía haber…, ¿química?

Falamos, ¡parrafeamos!, sen dicirnos nada concreto, ¡manobras de aproximación, obviamente! Se cadra foi por estar cerca dunha igrexa, que roldaba por alí un anxo…, ¿ou eran dous? Cupido, ese deus pagán, non foi, pois a rapaciña tiña un colar, e no colar unha cruz; este signo animoume: ¡Era tan miúda que, de momento, só valía para gardar os años, pero…, ía para Mestra, así que, se lograba a súa atención, eu, con ela, volvía á escola!

 


Non foi fácil de conquistar, e se cadra esa foi a principal razón da miña insistencia. ¿Sería cousa de mandarlle poemas, sinxelos pero sentidos, básicos, cativadores? Hoxe igual non daba resultado, pero daquela fixeron efecto, o efecto proposto. (Terei que pedirlle perdón pois igual carguei de lirismo cando se trataba dunha atracción incipiente, mais, ¿non se di que nas conquistas vale todo? Sendo así, estarei exonerado!). No peito tiñas outras, outras imaxes, pero esta foi a elixida, a definitiva: ¡Tratábase dunha Estrela! Esforceime en facer méritos para acadala, para merecela, cousa difícil: ¡Unha “normal”, das de Lugo, para un simple zoqueiro, dos de zocas á feira!
-.-


Pero non houbo chufóns, chufóns casamenteiros...; simplemente un presentador, unha presentación, unha referencia.

¿Iso, que é, ou que era? Anticiparei o dato de que se premiaban co obsequio dalgún obxecto que non resultase visible para os veciños..., para non divulgar que houbera mediación, séxase, chufón, esculcador.



Obsequio típico para os esculcadores

Os casamenteiros, ou ponderadores, chufóns na miña terra, tiñan por misión, xeralmente encomendada polos pais do rapaz/da rapaza, “chufar”, enxalzar, pero cunha ponderación prudente, para que fose crible, á persoa casadeira; persoa, casa e familia, localidade de bo servizo incluída; séxase, categoría, posición social, comodidades que lle esperaban ao/á solicitado/a. Tamén cumpría pondera-la parentela, valor importantísimos no medio rural, tanto ou máis que nas sociedades urbanas. De ter éxito, de obter expectación, pasábase á estipulación da dote, armario, roupas de cama, e..., pesetiñas! ¿Garantías para a dote? ¡Por suposto: xeralmente sobre o prado da fouciña ou da herba verde!

Existindo outro compromiso, pois era natural que o houbese, ¡un, ou varios!, e sendo interesante o partido, aquí a diplomacia do chufón medraba, esforzábase, pois incumbíalle desenchufa-lo rival: “Non che convén por isto, e por isto, e por isto...” ¡Está claro que para chufón non valía calquera: presumíaselle autoridade, simpatía e competencia! Obviamente, buscábase un artista, un artista acreditado en ámbalas dúas casas, tanto na buscadora como na buscada.

Isto na aldea, pero, nas capitais, hoxe en día? Copiando daqueles chufóns, e contaxiados das picardías urbanas, xurdiron, rexistradas ou non, as Axencias matrimoniais. Afinaron os métodos, pero non a moral pois na capital máis ben se buscan parellas..., carnívoras!

¿Que se lles encarga? Hai de todo, pero abunda a busca de rapazas fisicamente apetecibles, esposos con herdanzas e/ou con traballo de categoría social, ben remunerado, isto por suposto; a maiores, piso propio, idades axeitadas para os fins propostos, etc. No catálogo tamén entra a raza, a relixión, o idioma habitual...

A Axencia ten que inspirar, ¡ou fracasa!, aínda que non as teña: sinceridade, seriedade, e secretismo.   
-.-


A insensibilidade mundana, ¡cósmica!, á que me viña referindo, ten efecto búmerang: Vólvese contra o pasota, contra un mesmo! Pero o caso é que o indolente, o descoidado, o despreocupado, fai coma os burros, que levan a carga e non a senten, non lles molesta, ou iso parece, así que non se preocupan, ou pouco, da súa caída, da súa baixeza, do rumbo erróneo que lle estean dando á vida, ¡ao tesouro persoal, ao auténtico! Non foi o meu caso, afortunadamente; pero a experiencia tamén se quita, tamén se tira, das circunstancias negativas, séxase, dos fracasos, propios ou próximos.

A desidia, a indecisión, o pasotismo, teñen de malo que nos novelamos, que nos enrolamos sobre nós mesmos, cortando, reducindo, as posibilidades de rexeneración e de crecemento. ¡Non vivimos, vexetamos! Din os sabios, -hai poucos, pero algún si-, que reaccionar ante as críticas, -a primeira delas xa debera ser a nosa, a propia, autocrítica-, ante a murmuración, e tamén ante o desprestixio, é unha forma, unha ocasión, de saír do noso letargo, dese estado de pasividade e de indiferenza, aproveitando as maledicencias para buscar, para estudar unha vida de mellor calidade, un mellor encaixe na convivencia social e progresiva do noso entorno.

¿Convivencia social? Si, que xa o dixo Aristóteles, pero aínda quedan analfabetos que a ignoran, que ignoran ou pretenden ignorar, as consecuencias: “O home illado ou é un bruto ou é un deus”. Como xa sabemos, maiormente desde que veu o Mesías a explicárnolo, a demostralo, que só hai un Deus, iso si, Trinitario, a segunda opción sobra; así quedamos que, “O home illado é un bruto”, un bruto tan bruto que tira pedras ao propio tellado, á propia comenencia! “Non é bo que o home estea só...”, ¡salvo que sexa Cura!, así que, como Deus non nos vai fabricar outra Eva, temos que esforzarnos por buscala, para escollela, entre as fabricadas; ¡abundan, pero son tantas e tan variadas que non é doada a esculca!

Falando de convivencia: Levo dito, e non me desdigo, nunca o farei mentres Deus me conserve os tóteles, que os meus mellores amigos sempre foron os meus inimigos, pois a eles, sinaladamente a eles e non aos amigos, débolles os principais esforzos que levo feito para demostrarlles, e de paso, demostrarme, que estaban equivocados comigo, que son capaz de mellorar nos raquitismos que me atribuían. Non me importa que a miña estatura física non servise para Cabo de Gastadores; ¡a estatura moral é o que importa, o que me importou sempre!
-.-


Relembrando a xuventude:

¿Cal das dúas: traballamos sen orde nin taxa, ou dedicamos un tempo excesivo á diversión persoal? Este non é, non pode ser, o dilema; está mal configurado. Pode ser que traballemos sen orde, pero nunca será sen taxa posto que a resistencia física ten un límite, unha taxa; e tamén está a correcta aplicación do concepto “traballar”; traballo é toda acción que requira atención e esforzo, sendo algunhas, algunhas horas, rendibles, economicamente rendibles…, ¡en cartos! Pero tamén hai outros rendementos, que se cotizan na Bolsa das nosas satisfaccións íntimas, nas espirituais.

¿Tempo dedicado á diversión? Tampouco é un concepto unívoco posto que no propio traballo xa hai, xa temos, diversión..., sempre que o acatemos como un esforzo natural, necesario, útil, e por ende, satisfactorio, grato!

Isto da diversión ten que ser matizado, xa que, como o seu nome indica, ten varias versións. Divertímonos variando, pero sempre dentro dunha orde, con opcións sas e puras, con opcións que nos depuren, que nos leven na boa dirección; o contrario é doparse, envelenarse. Neste senso, alternar non é irse en busca de crápulas a pretexto de romper coas rutinas cotiáns. Ben sei que aburre manterse indefinidamente na mesma actividade; seino, sóubeno por min mesmo, descubrino aquel día no que o Mestre de Maxide, don Jesús, me cualificou de “veleta” porque aos poucos xa estaba con outras ideas, con outras preguntas. ¿Por que, por que foi? Simplemente porque me aburría determe excesivamente no archisabido. Iso lle dixen ao Mestre como xustificación, pero o caso é que tiñamos razón, plena, ámbolos dous: Eu aburríame coa marcha lenta que impoñían os meus compañeiros de clase, se cadra algo menos dotados que este servidor, e logo que eu tiña os estímulos de ser fillo dun daqueles mestres “de a ferrado”; conservaba dúas fontes onde beber coñecementos, estímulos: a escola e maila casa. O Mestre, pola súa parte, ten a obriga de remolcar aos máis atrasados, aos máis pesados, así que é lóxico que o molestase o meu aceleramento.

En definitiva, que a diversión está en variar, pero desde que esteamos saturados dunha actividade reiterada e reiterativa. Só hai unha cousa que non admite substitucións: o matrimonio; e iso é porque non aburre a pouco que nos molestemos en comprendernos, en complementarnos, en perfeccionarnos reciprocamente. Daquela: amarnos, tal e como xuramos facelo, por días de vida, uns ante o altar, e eu, quif quif, casándome por poderes, con aquela firma sacramental.


A vivir apréndese no fogar;
 iso si, con laboriosidade,
que así non entran, non dominan, os pensamentos nefastos.

Para que arraigue o teu matrimonio tes que namorarte tódolos días da túa muller, e á viceversa! (Proverbio chino). 
-.-


Veño falando, tratando, da importancia de coñecernos a nós mesmos para darnos o tratamento preciso, oportuno, en cada situación da nosa vida; isto ad intra, pero como vivimos rodeados, e por tanto influenciados, de cada vez máis xente, ¡esta Babel das cidades!, faise, tórnase, cadora máis necesario, imprescindible, especializarnos no coñecemento do próximo, desenrolando a nosa perspicacia ad extra fronte aos matices da colmea, pois non todas son obreiras, que tamén hai abázcaros!

Nunha ocasión díxome un xefe: ¡Amigo, tes que coñecer á xente! Presumía de bo directivo e de bo psicólogo, pero non tardou tres anos en darlle un descuberto “transitorio”, fabuloso, millonario, “para pagar las nóminas”, cancelable con un crédito que tiñan en estudio, a un empresario de sona nacional; pero ao día seguinte de retirada a “maleta”, ¡e antes de paga-las nóminas!, aquela empresa presentou suspensión de pagos! Estiven tentado de telefonarlle para devolverlle o consello, pero…, sería vinganza, crueldade! A realidade cotián demóstranos que non é doado coñecer nin sequera ao veciño da porta contigua, pero tampouco nos podemos permitir o luxo de ignoralo.

O descoñecemento, ou mal coñecemento, tamén pode levarnos, e pasa a miúdo, a xulgar mal, a xulgar en falso, ignorando as circunstancias que o delimitan, que o constrinxen a proceder de certa maneira. ¿Que faríamos nós de vernos nos seus calzóns? Nalgún caso, nalgunha ocasión, en vez de censuralo axudariámoslle, polo menos mostrándolle a nosa comprensión, a nosa apertura.

A psicoloxía ten os seus límites na propia limitación, así que tampouco é cousa de presumir de psicólogo porque, en realidade de verdade, os psicólogos non existen; uns cantos diletantes, e só iso. En teoría, a Psicoloxía explora conceptos como a atención, a percepción, a emoción, a motivación, o funcionamento do cerebro, a intelixencia, o pensamento, a personalidade, as relacións persoais, a conciencia, a inconsciencia, etcétera, etcétera.  ¡Aí é nada, un telescopio para chegar á última das estrelas nun universo tan inmenso como é a mente humana, con todo ser limitada! Non sei se no outro mundo, pero o que é neste, Psicólogos non son nin sequera eses que acadan o título, aínda que ben mellor é ter algo de vista que andar ás apalpadas…, polo ben que se pode facer, e tamén polo mal que se pode evitar!
-.-
  

O complexo de inmunidade, que tamén o podemos chamar aplanamento moral, é o cansazo que nos entra ao soportar, ao respirar, ininterrompidamente, esta atmosfera social, actual, de problemas colectivos: falacia xeneralizada, corrupción, egolatría, inseguridade nas persoas e nos bens, pobreza abraiante, desniveis e incompetencias abismais no económico, invasión de mendigos, etcétera, etcétera, que, ao facérsenos insoportable, a nosa covardía lévanos a aceptalo como inevitable e irreversible; ¡aceptamos a derrota, e incluso nos incorporamos ao bando dos antiéticos, cando o procedente é / era alzar a voz, a voz pois a man nunca, mentres nos teñamos por civilizados, esixindo novos rumbos, censurando rotundamente os desvíos amorais!

Non é momento nin ocasión de ceder o facho olímpico nesta maratón civilizadora, educadora, pois todos, sen excepción, temos a obriga moral, social, de berrarlles, alto e claro, aos dopados, alertando aos veciños e aos amigos, para avergoñar aos delincuentes. Aquí temos que lembrar a distinción entre legal e moral, pois certos actos, certos desmáns, de feito poden ser impunes para a lei, pero sancionables en moral, por elemental que esta sexa.


De aceso o facho, a lámpada, temos a obriga de cedela.

É moi cómodo, é de comodóns, espatarrarnos na butaca mentres vemos na tele as manifestacións, as reclamacións xustificadas, tal e como se nosoutros estivésemos á marxe dos agravios; á forza de toleralos acabaremos crendo, na nosa indolencia, que as patadas recibidas son lícitas e naturais. ¿Complexo de inferioridade? ¡Non; complexo borreguil!

Aquela ironía unamuniana, o seu, “Que inventen ellos!”, non segue, que vai a máis, anestesiados que estamos polo que xulgamos impotencia cando realmente é indolencia. Os poucos, sumados, dan moito; daquela, se non abandonásemos os nosos deberes sociais, os de colaboración, tamén estes, mellor iría o mundo, ¡o noso!

O ser sensible é participativo; o insensible non é previsor. Así, cando se constrúe mal, mal cimentado ou en mal sitio, pouca tormenta fai falta para anularnos a obras!
-.-
 
 

Emigraron; de dous niños fixeron un!


Banco Exterior de España, en Sidi Ifni.

Comezamos a nosa andaina conxugal, ¡lúa de mel, non; de te, do atai!, nun hoteliño de nome profético, “Suerte Loca”, que así o bautizaran os donos, os fundadores, para darlle grazas a Deus, ¡e xa non fose a Alá!,  polo ben que lles ía naquel predeserto de Ifni, onde o que menos cabía esperar era unha fortuna hostaleira, pero a sorte, ¡o dito!, é tola, imprevisible, non entende de coordenadas.


Hoxe; ¡aínda hoxe!

Habitación número 2, a da esquina. Como tiñámonos vergoña, que é algo moi grande, moi significativo de que fomos ao matrimonio como se debe ir, con inocencia..., puxémonos os pixamas no cuarto de baño; e despois diso, a soñar, a soñar espertos!

Saímos cedo para toma-lo café, que non o gozamos aquel día no hotel, onde o poñían excesivamente cargado, e non era cousa de comezar esaxerando; fomos ao bar do Maestro Pepe, un albanel que deixara de facer adobes para manexar aquela cafeteira suíza que lle mandaran das Palmas (Porto franco). Por aquel entón en Sidi Ifni aínda non tiñamos emisora de radio, que tardaron anos en poñela, pero cando veu, o ínclito, susodito, Maestro Pepe, encargoulle á súa locutora, que era filla do Comandante Machuca, que abrise os programas con este slogan, tan exacto como descritivo, “El café de La Gloria altera los nervios, pero, es tan rico!”. A nós maldito se nolos alterou pois comezamos a nosa andaina matrimonial en paz e graza de Deus, unha lúa de mel, ¡dun día!, tan só un, pois ao seguinte, martes, eu tiña que volver ao Banco para seguir levando a contabilidade “de control”, que era preceptivo mandala diariamente a Madrid, á Central, Carrera de San Jerónimo número 36, por vía postal. ¡Así comezou a nosa contabilidade, a outra, a persoal, con balance positivo, atidos ao lema de que, “Hoxe quérote máis cá onte, pero menos que mañá!”. ¿Que vos parece? ¡Un tanto singular, non si?

Isto, aquela gloria de comezar o día primeiro, luns, con café e madalenas, de mañá cedo, foinos posible porque a véspera, despois de deixar a equipaxe da noiva no Suerte Loca, como era domingo xa pasamos pola igrexa parroquial, Santa Cruz de Ifni, onde o P. Santiago Uberuaga, franciscano, oriúndo de San Miguel de las Dueñas, (Galicia leonesa), confirmounos sacramentalmente, co manteo e demais cerimonias do caso. ¿Canto durou aquela paz, as primeiras rifas...? Aínda estamos agardando por elas, pero xa terán que ser no purgatorio, porque a estas alturas da vida terrea, da cotiá, non se nos acae: non temos ensaiado, así que, non saberíamos sulfurarnos!

Un comezo precioso, e ademais, orixinal. ¿Vale como exemplo matrimonial? ¡Neste caso, aí o tedes, gratis datis!
-.-
  

A vida pide casamento, ou seríamos uns desagradecidos se non colaborásemos na Creación sostida, asistida, permanente, que debe seguir ata a Parusía, ata que Deus mande parar.

Hai dúas formas de entendelo: Os que o consideran permanente, e por tanto prepáranse, estudan a carreira; no outro grupo, os que se apean do tren en marcha, pero eses aforraron de sacar billete. O que vai “por probar”, sen vocación definida, aínda que se case, non casa, non axusta, non merece o sagrado título de casado: ¡É un suplente, un substituto; unha especie de prostituto!

Dáselle moita importancia ao banquete de vodas, pero, no suposto dos que entran sen vocación, co seu banquete, vestimentas, etcétera, fan o ridículo máis espantoso. ¿A que invitan, que celebran? ¿Só para ter testemuñas da súa falsidade, eses homes que non pensan respectar á muller, e coas mulleres á viceversa? Un home, un humano, que falta a súa palabra, non é home, é un carneiro!

Faltar á palabra, calquera que fose a civilización, o país, e/ou a lexislación vixente, desde que saímos das cavernas sempre supuxo descrédito público, rexeitamento social. ¡Non quero pensar que podamos estar retrocedendo, e de ser así, pido o meu traslado, sen demora, para o país dos xustos, para o da verdade absoluta, eterna!
-.-



A febre do retorno ao niño inicial,  a morriña, para un galego sempre comeza no primeiro día da súa ausencia.



Fartas do deserto, as andoriñas suspiran por volver aos seus campos floridos.

  
  
Pensando no retorno colonial, vacacional, un Austin A-30

Non, non era este, pero si un xemelgo, de igual feitura e color. A matrícula do meu era: IF-222, que nalgunha parte seguirá o arquivo daqueles documentos. Compreillo en Sidi Ifni ao doutor Montero, con 10.000 quilómetros, que os gozara na súa colonial. Recén comprado, vinme, na barra do Casino, co Teniente de Automovilismo, Miguel de Guadalfajara y Dodero:

-Tienes ahí dos fotos de carnet?

-Afirmativo.

-En ese caso…, paga la ronda, los whiskys, que vamos a la Tercera Compañía… Pero tienes que jurar o prometer que aprenderás de inmediato

Dito e feito, así que tiven carné antes de aprender a conducir! ¡Colonias, benditas colonias, que así eran de liberais..., e así acabaron!

Agora, sesenta anos despois, lembrando aquela aventura, ¡iso, aventura!, ocórreseme comparar, salvando as distancias, o carné de conducir co contrato matrimonial: Sen coñecer a teórica, sen unha preparación minuciosa, é un farol presentarse ao práctico. Acudir ao altar coa inocencia e coa frescura que eu acudín á barra do Casino de Sidi Ifni é tanto como meter a cabeza na boca do lobo.

Casar ben se casa; un rito sinxelo seguido dunha firma na sancristía; ah, pero…, a subseguinte condución? Controlar un coche, controlar unha máquina, controlar un casoiro aí que se van: Séntase un moi cómodo ao volante, arranca, ¡noite de vodas!, e comezan as explosións. Tódolos autos teñen acelerador e freo; o matrimonio tamén: ¡dous, dobre, a falta de un: a parella! Pero no casoiro chega con que falle un, un destes mecanismos, para poñerse en perigo. O auto pode acometer, capotar, irse ao barranco…; un matrimonio mal fundado, ou mal conducido, tamén conduce ao desastre.

Pero aínda temos outro paralelo: A nosa mala condución pode ocasionar mortos e feridos que nos sexan alleos; o matrimonio, tamén, pois as consecuencias dunha desavinza non son unilaterais, ou bilaterais, senón que nunca, ou case nunca, nos libramos de prexudicar a alguén: Pais, nais, sogros…, e sobre todo, fillos, se xa os houbese! ¡Que pouco se pensa nas consecuencias dunha desavinza!

¿Estou asustando? ¡Non tal; Deus me libre, porque estou aconsellando, e non o fago por experiencia propia pois eu, se non sabía conducir no momento de obte-lo carné, certo é que me interesei pola teórica para poñela en práctica, e precisamente desde a noite de vodas, que, como durmín só, tiven tempo e ocasión para meditar na transcendencia do que, por poderes, a tres mil quilómetros, acababan de facer por min!
-.-



A todo isto, onde estamos, a onde foron aquelas andoriñas, onde espertamos cada mañá; en terra firme? ¡Firme, si, pero, afirmada, non, xa que vivimos e operamos nun territorio falso, falsificado, e por ende, de porvir dubidoso

-.-


¿Que deixei / que deixamos atrás; onde quedaron as persoas e mailas cousas dos nosos quereres iniciais? ¡Pol e Castroverde, dúas terras preciosas, confinantes! ¿Confinantes? ¡Daquela, outro matrimonio? ¡Pois si; e cun fillo común: o río Azúmara!

A miña Estrela á súa terra, ademais de botarlles millo ás pitas, ofreceulle unha carreira, que é un modo, un xeito, de contribuír ao seu enriquecemento cultural. Pola miña parte, con respecto ao meu niño, algo parecido: investiguei o seu pasado para que as novas xeracións lle collesen respecto, gratitude e admiración. ¿Como? Investigando no Archivo Histórico Nacional, queimándome as cellas para entender aqueles, ¿vellísimos ou bellísimos?, pergameos:




Non foi anecdótico, senón providencial: Mandáronme do Supremo cun expediente para entregarllo en man ao Xeneral Carlos Martínez de Campos, 3º Duque da Torre e neto daquel de Sagunto..., que era, tamén, un personaxe da Real Academia da Historia. O seu Axudante era o daquela Capitán Luís Lombardero Fórneas. Víase que tiña confianza co xefe porque me presentou dicíndolle: -Este soldado es mi primo, un aficionado a la Historia...  O académico preguntoume unhas cantas cousas e non debín estar moi desafortunado xa que se ofreceu para facilitarme un carné de..., ¡Investigador! Estiveran prohibidos polo pánico que lle tiña o franquismo á Historia, pero da súa renovación, coa censura funcionando, iso si, a min déronme o número..., ¡seis!

Con aquela chave en man, que faría un fillo amantísimo do seu Castroverde? O Archivo Histórico era, daquela, un almacén, máis revolto cós do Rastro, así que as horas de indagación para localizar papeis foron..., ¡infinitas! Algo atopei, e con eles xerei o primeiro dos meus libros sobre a Historia local. Castroverde tívomo presente, que ás probas me remito:



-.-



Un hotel non é fogar, fogar íntimo, definitivo; chégalle con ser antesala do fogar. O mellor hotel, incluso se ten calefacción, é frío. O Suerte Loca tampouco era “cálido”, e iso que estaba nas portas do Sáhara. Había que fuxir, tomar terra, terra propia, así que, aos poucos días, alugámoslle ao Mohamed Ben Xerrari unha cachupela de adobes, de planta baixa.

As paredes, menos lisas que a montaña Bu-la-alam, ¡menos aínda!, eran frías, daban frío, así, encaladas de branco. Un cubo, un pincel, un cartucho de pintura, e…, a pintar! Pero o azul, aínda que forte, estilo moro, seguía sendo frío; e ademais, por falta de cola, manchaba. Nisto que petaron á porta con aquel martelo que representaba a man da Fatima de Muhammad; os señores, ¡xa señores!, non estaban en condicións de recibir, así que, a muller, que se lles dá mellor espreitar, espreitou por unha fenda daquela porta cochambrosa: Eran os González Vega, de parte de toda a plantilla, co paquete do seu agasallo de vodas. Aburridos de petar, deberon chegar á conclusión de que alí dentro algo había, algo pasaba, de excesiva intimidade, así que se deron media volta; ar! ¡Tiñan que seguir portando aquel enorme tapiz, xeneroso obsequio dos compañeiros do Banco!



¿Haberá algo máis satisfactorio que o acondicionamento dun fogar, por mísero que sexa? ¡Non, nunca, imposible! Neste mundo só hai algo comparable: as andoriñas carrexando barro, enzoufadas, para o seu niño. Aínda que lles apliquemos o xenérico, elas tamén forman parella, a tódolos efectos.

O rapaz, de metido a pintor, colleu un lapis roxo e, antes de embadurnalo todo de azul, debuxou nunha das paredes do dormitorio unha chave e un corazón, escribindo debaixo: Esta é a chave do meu corazón; cando che apeteza, úsaa! A escena terminou con un bico, dos bos, dos de rosca!
-.-


Nas ausencias, cartas, e para telegramas, a radio do Exército. ¿Que era iso, ou é que daquela non había móbiles; nin móbiles nin correo electrónico? Non sei se determe a explicalo pois igual resulta pouco verosímil. Agora, neste XXI, as cartas, os sobres, só se utilizan para dúas cousas: para doar billetes, preferiblemente de 500 euros, (que no sobre non se manchan as mans), e outra, para as facturas que nos pasan a través dos Bancos; por iso seguimos tendo, conservando, nas casas, as clásicas caixas de correo.

No pasado, no XX, ¡onte!, ou utilizar pombas mensaxeiras, e para iso cansaban nas distancias longas, ou escribir cartas, fose á man ou á maquina, desde que as houbo! O sobre selado, e con remite, confiábase a Correos, ou a Correios, Bureau de Courriers, Post Office, Poste Italiane, Postamt…, segundo o país da nosa emigración.

Total, ¿para que?, pois nada houbo máis mentireiro que aquelas misivas dos emigrantes: “Queridos pais, queridos irmáns, queridos amigos: Desexamos que ao recibo da presente vos atopedes ben, que nós aquí ben, a Deus grazas”. ¡A Deus grazas vivos si, pero, do resto, quen ía ser tan desalmado que engadise bágoas ás que xa estaba motivando a súa ausencia, e con mais razón tratándose de recén casados! Pero tamén concorría que, co matrimonio fresco, os ausentes…; os ausentes, non, pois ausente era o remitente, daban por sabido que a lúa, a súa, era de mel, aínda que non houbese abellas!

A historia da nosa emigración, desta, da galega, está sen escribir; por dúas razóns: nin case sabían facelo, nin lles facía graza facer sufrir; así que non hai, nunca houbo, cartas sinceras, fose de alén do Estreito, dos Perineos para arriba, ou Marola adiante. Está inédita!

Tampouco é usual que os noivos refiran, aínda hoxe, con tanta vergoña perdida, as intimidades da…, digamos, adaptación ao medio! Adaptación múltiple: iso de compartir as ideas coa sinceridade e coa franqueza que autoriza o sacramento, os intereses comúns, as complicacións nos gastos, téñanse ou non capitulacións, os primeiros pratos cociñados pola aprendiz de Ama de Casa, pero cadora cociñarán máis os homes, aínda que só sexa por mangonear na cociña, ¡tamén na cociña! As sabas, os ronquidos…, pero todo se leva levándose ben, que para mal, tempo terán!
.../...

Pasa a
VOLVERÁN ?
-III-

Xosé María Gómez Vilabella



No hay comentarios: