domingo, 4 de enero de 2009

A NOSA EMIGRACIÓN


A NOSA EMIGRACIÓN



Escultura do Emigrante. Mosteiro (Pol)


Xosé María Gómez Vilabella


A NOSA EMIGRACIÓN

 


¿A emigración, unha mala fada? Neste exame de conciencia social ao que nos somete a crise actual, un capítulo dramático, é, foi, o da nosa emigración: ¿Que pasou cos seus froitos, levounos Deus ou foi o demo? Esta análise é de Exame de Estado, que nin aquelas do Bacharelato antigo. ¡Non fixemos bo uso duns aforros tan suados, tan suados e tan doentes, así que se evaporaron en cantidades masivas, inconmensurables, pois sabido é que, a maiores, nos Bancos dábamos o epígrafe de “Turismo” ás remesas dos emigrantes…, cumprindo aquelas consignas ditatoriais que tiñan por finalidade o engano de que España era turística e non migratoria! Primeiro, mal rexistrados aqueles fondos sacros; e despois diso, mal empregados, ou empregados fóra de Galicia. ¿Queixas? ¡Ningunha, que xa o dixo Castelao:




A epidemia, a gangrena, víase vir, que a vimos todos menos os políticos, os gobernantes, máis atentos ao seu que ao colectivo. ¿Lembrades aquel slogan do noso Fraga que dicía: España es diferente? Ata o puxo en inglés, Spain ist different, como para dicirlles aos ingleses que se eles eran raros, nós aínda máis. A diferenza estivo en que eles administraban, mentres nós presumíamos co noso orgullo imperialista, ¿virtude? da que aínda conservamos un quintal! Entón, de qué nos estrañamos?

Para non recaer nos mesmos pecados, pereza, soberbia, prodigalidade…, coido que non sobra botarlle un repasiño á meirande fonte de ingresos que tivo Galicia, “ama de cría de media España” nos últimos cen anos: A nosa emigración.



Así se retrataban na Arxentina..., cando prosperaban!

Esta, coma o seminario, cada cousa no seu estilo, imprimen carácter; iso é indiscutible. Sempre emigramos pola tona, os máis fortes, os máis decididos, os máis sufridos, os máis xenerosos; cousa, circunstancia, que non quere dicir que non quedasen no territorio outros igualmente válidos, pero con estes, de par destes, queimaron as zocas na lareira os da friaxe connatural, un lastre, un freo evolutivo, aquela mestura, co que resultou un fermento xeracional morno, por debaixo da clase, da categoría, emigrante.

Casualmente, dispóñome a redactar estas reflexións aquí na Coruña, ao regreso do funeral dun castroverdense case centenario, coas cinsas retornadas ao seu lugar de orixe; ¡un carballo do mesmo zume cós do noso Campo da Feira! Este señor, -estou seguro diso-, ademais da súa fortaleza, física e anímica, ¡era de Castroverde!, chegou a estas alturas, á súa idade, grazas ao terrón, pero tamén ás árbores deste Cantón da Coruña, pois por elas, con elas, por esta illa verde, atenuáronselle os transplantes: Pola mañá, ou de tarde, chovese ou fixese un sol de praia, era rutineiro atopalo no seu paseo cotián: -¿Qué fai aquí, a estas horas; non foi almorzar? –Estou de volta, que non sei saír destas árbores; fanme acordar da nosa Veiga do Olmo…! -¿Danlle ledicias ou señardades; qué lles atopa? –Mira ti a cousa; é que se non fose por eses autos que pasan bruando, eu, aquí, nesta carballeira…, feliz! –Señor, o único que non temos nesta herculina son carballos… -¡Xa! ¡Pero están no meu cerebro, nas miñas lembranzas!

¡Canta expresividade, canta filosofía en tan poucas verbas, nas dun emigrante!

Pode parecer anecdótico pero no meu criterio este caso reflicte un amplo panorama das consecuencias socio-económicas da nosa emigración: Alí, no pórtico da súa parroquia, unha colonia de ex, de retornados; e seguro que faltaba algún, deses que non len as necrolóxicas dos periódicos, nin lle atenden á radio por falta duns audiófonos.

Identificados coa leontina de ouro, que é o pasaporte de retornado, da maior parte dos que volveron no século XX. Algún aínda loce un traxe de alpaca, propio ou herdado de seu pai. De sombreiro, case todos. Multitude, pois: novos e vellos; unha xente cargada de historia migratoria, con raíces e pólas.

O fillo e maila nora trouxeran consigo ao patrucio, fai anos; o fillo, nado na emigración e retornado aos aires da prosperidade española, fartárase do seu ensilaxe e colocouse, ¡oh ironía!, nunha axencia de transportes. Dous netos do finado, estudantes perpetuos…, á espera de que os axunten na Xunta. Unha cuñada del, viúva dun Policía Armada, engurradiña pero sorríndolle á vida, ¡esa vida que a librara de carretar feixes! Intercalados, a miña dona e mais eu, servidor, entre aquela xente, coñecidos ou non, “colegas” en definitiva posto que nós tamén emigramos ¡alén do Estreito!, naquel “evento” fúnebre estivemos conversando, rumiando, no tema da emigración, tan fondo e tan amplo que nunca se esgota, de poliédrico que é!

Aqueles ex non sei se rezarían polo seu colega pois as igrexas son tan pequeneiras que a xente, ao non caber dentro, quédase no atrio, ¡facendo relacións públicas, por suposto!, pero o que é firmar…, a feito! ¡E ningún o fai co dedo, a Deus grazas, pois ía sendo hora de que se esgotasen os analfabetos! Todos tiveron escola; ¡escola e mapas, así que estes, os desta xeración a lo menos, soubemos se o país de destino estaba ao Norte ou ao Sur, ao Nacente ou a Poñente. Con estudios superiores, daquela, poucos, e quen os tiña só emigraba da aldea para a cidade; ¡non emigraba, ascendía! Os outros, a inmensa maioría, coas catro regras aritméticas, a traballar, no que houbese, no que atopásemos, no que nos proporcionase un parente, ou un veciño predecesor! Se algo rezaron aquel día seguro que o fixeron en latín, na linga da nosa liturxia, da vella, anterior ao Vaticano II.

Con iso e con todo estas xeracións sacaron adiante unha colección de fillos, sen taras, tan axeitadamente educados que nun noventa por cento déronlles estudios universitarios; destes, calcúlase que remataron carreira superior un vinte; e das de media, un sesenta, segundo estimacións. ¿Pódeselles pedir máis, a calquera deles?

Esta mostra local, para min, implica moitas cousas: que estes paisanos partiron dun distrito puxante, pouco letrado pero de bos enxertos, con boas pugas; que se tratou, en xeral, dunha xente de alta moralidade pois onde escasea a virtude os fillos tenden a descarrilarse. En definitiva, que esta clase de persoas, con este vigor, se tivesen oportunidades no seu propio país, sen os tropezos e mailo desgaste que leva toda adaptación a un medio diferente, xeralmente máis complexo, houbesen producido con abundancia nos puntos da súa orixe de ter aquí unha base industrial local, uns niveis de prosperidade, propia e participada, que non é difícil de imaxinar.

No “cóctel” daquel enterro, quen había e quen faltaba? Non lles vou facer unha biografía, de tantos que eran, e logo que dos emigrantes pouco sabemos, fóra daqueles “díxome, díxome”, propios ou inventados pola prensa local, séxase polas comadres da veciñanza. Captado deses ¿chismes? vou lembrar algún dos que non estaban, dos que ¿descansan? entre outros, nos cemiterios de: A Chacarita, de Buenos Aires; Consolaçâo, en Sâo Paulo; o Colón, ademais doutros 21, para aos da Habana; Guairita, en Caracas; ou o da Dolores, que recolleu as dores de México, ¡algunhas! De América non volveu aquel Pérez de Maxide, que fuxiu co amparo duns parentes seus, os famosos Varela-Portas, despois de matar a seu irmán e de tiralo ao pozo da casa; ¡celos, porque os dous seica estaban namorados da mesma rapaza! Volveu, pero despois da prescrición dos trinta anos, o Cancio de Pumarín, que tamén por celos, -díxose-, matara ao Miranda do Escouredo. Fuxidos das quintas, para librarse das guerras de Marruecos, conto polo menos unha ducia, dos que só volveron dous ou tres.

Tamén os houbo que tornaron, ¡a fortiori, expulsados! Falouse dun tal Narciso, que en Sâo Paulo distribuía butano; ¡e de paso atendía ás esposas que estaban soas, ou insatisfeitas, ou abandonadas! Estando en plena función con unha delas, volveu inesperadamente, das súas manobras, o seu capitâo..., e tanto medo lle colleu aquel Narciso que seica se tirou pola ventá, e sen recoller os pantalóns! ¡Adeus butano, porque alguén lle fixo coller o primeiro dos barcos que volvía para Vigo; o barco, si, pero nin da garota se despediu!

En definitiva, que a emigración tivo moito de drama, pero tamén, nalgún caso, un pouco de traxi-comedia.

En xeral, as motivacións dos embarques, as serias, foron penosas e múltiples. Espallando un pouco:

-O seguro dos nosos vellos estaba, era, consistía, en facerlles unha mellora en terras aos primeiros, aos morgados, así que, para os segundóns e para as feas, pois as ricas e guapas non tardaban en casar, pouco quedaba, e por veces, nada. ¿Solución? ¡A carta de recomendación, o embarque!

-Librarse de África, pois o “¿seguro?” era caro, invitaba a paga-la pasaxe clandestina, e desde a Herculina á  Marola nunha lancha onde os esperaban os buques ingleses, (“O que chega á Marola xa pasou a mar toda”)! Isto máis ben para os que entraron en quintas antes do ano 1928.


Outras motivacións: Cada emigrante un caso, unha circunstancia, así que pouco podemos sintetizar, pero hai que darlle a razón ao Vicente Risco, que dixo, no 1930, ¡precisamente no ano en que nacín eu!, que “Só embarca o que ten un modo de vivir insuficiente ou modestísimo”. Circunstancias predominantes: A extrema subdivisión das terras, pois as enfermidades foran a menos e a prole a máis, sen contar conque despois de conquistada Granada xa non houbo condes de Lemos que levasen aos mozos pola península abaixo, para reconquistar e seguidamente repoboar. Daquela, as melloras dos morgados. Tamén se foron algunhas rapazas, ambiciosas ou decorosas, algunha delas con fillos naturais en perspectiva, etc., etc.

A decisión de emigrar, e tamén a elección do país de destino, dependeron en moitas ocasións da influencia determinante dos veciños e dos parentes, retornados ou aínda non. A indución, o embullo, -segundo a terminoloxía cubana-, procedía máis ben dos familiares que, coas súas historias, máis ou menos fantásticas, inducían a emigrar a moitos mozos desexosos de ampliar os horizontes do seu rural. Tamén se deu o caso contrario, segundo refire a miña dona, pois seu tío, Ramón Castiñeira, que chegou a ter unha farmacia en Sagua la Grande, onde tamén foi alcalde, mandoulles unha carta ás irmás na que lles dicía que prefería velas camiño do cemiterio que embarcadas para Cuba. Quedáronse en Pol, e casáronse con morgados.


Farmacia do tío Ramón, en Sagua la Grande.

México, cos brazos abertos para os exiliados da nosa guerra. Tras da derrota republicana na incivil (1936-1939), México acolleu entre 20000 e 25000 refuxiados españois, de 1939 e 1942, grazas á iniciativa do presidente Lázaro Cárdenas. Destes refuxiados, unha boa parte deles galegos, estímase que a inmigración «intelectual« ou de «élite»3​ conformaba aproximadamente un 25 % do total (uns 5,500). Unha anécdota de mexicanos: Despois da guerra volveron para Coruña tres socios do país, que trouxeron tres haigas preciosos; soubérono tres ministros, dos que viñan con Franco para face-lo Consejo de Ministros, e mercáronllelos! (Alguén dixo que foron regalados). Con iso fixeron amizade, e os de Franco concedéronlles canto quixeron, así que seguiron prosperando aquí, na Herculina.


 
Praia de Riazor

Fracasos colectivos. Dous foron os máis notables, os dunha transcendencia meirande: O Crac da Bolsa de Nova York, do ano 1929, que empobreceu Cuba. Un dos afectados foi meu tío Alfonso Carrodeguas, (pai da artista, avogada e xefe de prisións, Mercedes Cora) que tiña unha pastelería á que deixaron de acudir os americanos; volveuse para Galicia, e mercou un Ford, xa que tiña coche e carné na Habana, co que se dedicou en Madrid, inicialmente, a taxista. De segunda crise, a Revolución de Fidel Castro, no ano1959, consecuencia da cal os máis decididos fuxiron. Podo citar ao Manoliño de Candal, que acabou na Coruña, durmindo detrás dos bocois na taberna duns amigos..., ¡que aqueles tiveran a precaución de traer os seus aforros para Galicia, meses antes! E tamén á María Seoane,


(El Progreso, 7-5-1993, artigo de Antonio Barba)

pero o seu drama, o principal daquel retorno, non saíu no periódico; pregúntenlle á miña dona, que foi a que lle pagou unha ampliación da súa estancia..., en vista de que non a recoñeceron, non quixeron, os que tiñan a obriga de facelo!
Os cubanos, naqueles anos de esplendor, trouxeron moito e fixeron moito en Galicia, pero os da Arxentina, en xeral, trouxeron menos diñeiro e máis cultura. Cito, como notable e modélica, a fundación da Unión de Montecubeiro, ¡que con Franco no poder ocasionou 15 fusilados.



Definiuse así:



Unha escola financiada por indianos; ¡unha non, un cento!, a que anuncia esta placa:


Ademais das escolas, débenselles aos indianos uns cantos cemiterios parroquiais, e neles, os mellores panteóns. ¡Sempre as súas exhibicións, en parte como máscara para encubri-los fracasos!

De África, que? En Ifni, e tamén no Sáhara, a prole, o proletariado, era canario, mesturados con algún soldadiño galego que, ao licenciarse, quedáronse na A.O.E., abrindo un tenducho, maiormente de comestibles e de bebestibles. Os fareiros eran todos galegos, pero de oposición, ¡cultos! Tamén eran galegos, ¡galegos pasados ao castelán!, a maior parte dos militares de profesión, predominando os de “cuchara”, os de “culler”. Caso único, histórico, aquel afiador que, desde a súa Nogueira de Ramuín chegou a Sidi Ifni ¡dándolle a roda!, da que só se baixou para subir ao transbordador Alxeciras-Ceuta.  

 Deixando a emigración americana e maila africana; dándolle a volta ao mapa: a europea.

Os nosos xa ían mellor preparados, escolarizados sen excepción, pero, ¿o francés, o inglés, o alemán...? ¡Ese foi o seu purgatorio para subir ao ceo! Vou tomar como exemplo Suíza, que a recorrín, e que a examinei a fondo, profesionalmente, así que podo considerarme unha testemuña de excepción. De Alemaña só pateei a Selva Negra; e por Francia andei en coches, iso que chaman turismo!

Se mareado saín de Lavacolla (¡Seguen conservándolle o nome; será que os peregrinos seguen lavándoos nas súas augas?) pola presencia daquelas despedidas, que tanto lembraban as dos indianos pretéritos, que ata temín que lles ocorrese algún desmaio na escaleira daquel avión do Intraflug, mareado e desconcertado, máis aínda, naquel pase de aduanas onde a min me invitaron a pasar polo salón das autoridades mentres os meus paisanos, na sala contigua, foron despoxados das comidas e das bebidas que levaban das súas aldeíñas. Díxenlle á miña dona, coa emoción imaxinable: “¡Aínda hai clases, clases e castas!”. Tamén o captara ela, tamén, pero non abriu a boca, que non lle fixo falta, que ben se lle notaba a emoción comparativa.

Nós, para o hotel; e os nosos paisanos, ¡a saber para onde! Por certo que no hotel botei man do meu francés, xa medio esquecido, pero fun inoportuno pois o mozo de admisión, perspicaz que era, e ben o demostrou, contestoume..., en galego! A vergoña que sentín polo meu, polo noso, ridículo tamén foi de antoloxía, aumentada cando aquel rapaz nos acompañou ao dormitorio reservado, e nos dixo..., onde había que darlle á cama para que funcionase..., o colchón vibratorio! -¿De onde es ti, rapaz? -¿Eu; de Pol? -¡Celebrámolo moito, pois eu sonche de Rois! – Explicoulle a miña muller, e todos contentos, pero eu pensaba anotar, ao día seguinte, o seu nome e maila dirección da familia, cousa que lamento non facer daquela mesmo, por cansados que estivésemos, pois ao día seguinte díxome outro dos mozos, pero este en francés, que xa non estaba o noso paisano, que fora trasladado para Zürich, noutro hotel da mesma cadea; ¡subíndoo no mapa, e subíndolle o soldo! Despois, cando fomos a Zürich, tan atarefado andei, parando noutro hotel, que nin ocasión tivemos de ve-lo polense, pero a quen si vimos, no noso, no outro hotel, foi a dúas mulleres da limpeza, que nos dixeron que tiñan familia..., ¡en Vaille! É o único que tivo de bo a emigración, que había, ou se facían, coñecidos, en todas partes!
   
Partindo destas mostras, ¿que; hai meigallo na emigración? ¡Por suposto que si! Desviáronse enerxías; podreceu a xente coa humidade da melancolía, coas bágoas que choraron; dividíronse as familias; anuláronse os apoios, as interaccións, xerando envexas, malditas envexas case sempre carentes de fundamento pois o que chegou, ou se estima que chegou, mundo adiante, algo máis arriba, salvo aventureiros, foino por un esforzo inxente, invisible para os do país pero desgarrado para o emigrante. Foron logros indiscutibles dunha austeridade que, coido, só coñecemos a fondo os que os seguimos, os que andamos cerca deles. ¿Nos Bancos...? ¡Si, maiormente nos Bancos, que foron os mellores confesionarios da emigración, dos resultados da emigración! En definitiva, que se alguén medrou por golpes da súa sorte, a sorte é tan tola que ninguén lle pode botar culpas polos éxitos arbitrarios, ou inmerecidos, nin para acó nin para aló de Castroverde.

Pero os cartos da nosa emigración, da galega estou falando, foron mal sementados; este é un tema complexo, e hai que puntualizalo: Ante todo, dou fe de que as contas dos nosos emigrantes, maiormente polos anos 70, rebordaban diñeiro, e como en Galicia non se daba invertido, ¡ala, os remanentes ían parar a Madrid, Barcelona, Bilbao...! Para os bancarios que nos tiñamos por galeguistas aquilo era un calvario; tanto, que non sería meirande se nos levasen a auga do Miño, tal que en cisternas aéreas.

Dun xeito especial os procedentes de Venezuela, convertidos aquí, moitos deles, en testaferros das axencias inmobiliarias, entregáronse á construción de vivendas, e non sempre legais nin respectando os planos do arquitecto. Para eles, ¡pazos! Algo trangalleiros, pero, ¡pazos! Era a súa titulación, e tiñan que ensinárllela aos veciños; ¡pedíallelo o corpo, aquel corpo maltratado polos caciques do lugar, pois dos seus abusos viña gran parte da súa sede migratoria!

¿Na industria? ¡Non se lles podía pedir que o fixesen, que invertesen nela, pola súa instrución deficiente; e logo que, de sociedades, cero! Se aquí atopasen veciños e/ou amigos con elas iniciadas, iniciadas e ben organizadas, cabía a posibilidade, aínda que con moito receo, de que se lles agregasen como socios capitalistas, pero esta panorámica tampouco se daba por aqueles tempos.

Outros compraron terras... Foi o meu caso, que aproveitei para facer unha casiña precisamente, exactamente, na pedreira dunha carballeira onde salvou a vida meu pai, daquela que o perseguían os fascistas, para fusilalo. Por semanas, ou ata serían meses, alí durmiu, envolto nunha trapeira, rodeado, custodiado, por sapos, cobras, lagartos, etc., que se portaron con el bastante mellor cós falanxistas. Ata que un día, ou máis exactamente, unha noite, de desesperado botou a andar cara a Lugo, polo travesío, para que non o detectasen na estrada; de chegado a Lugo, concretamente ao xardín de San Roque, que era onde vivía Manuel Portela Nogueira, cuñado de seu primo José Gómez Ameijide, Mestre de A Muíña, meu pai díxolle: “-Unha de dúas: ou me mandas fusilar, ou me das un salvoconduto para o cuartel de San Cibrao..., pois a miña saúde nos resiste estas ocultacións”. Deulle o salvoconduto, seica sen reparos, e así deixou de durmir na pedreira; pero eu construín este ¿panteón? naquel sitio, no mesmo, á súa memoria, como devoción filial.




A maioría dos retornados fóronse, quedáronse, nas cidades pois a casa paterna herdáraa o morgado; en canto ás súas lexítimas, os emigrantes non adoitaban recibir, senón dar, e co que deron o morgado pagou foros, mercou fincas, mellorou a casa, puxo cociña económica e cuarto de baño, fixo panteón., etc., etc. Máis é, que moitos foron os morgados que estudaron aos seus fillos, e cos fillos os netos, en edificios escolares donados, feitos construir polos propios emigrantes, que logo foron reemprazados polas agrupacións escolares. ¡En definitiva, deron o que non recibiran!

Van ríos de tinta, negra por suposto, na literatura das migracións, particularmente das diásporas xudía e galega, pero da nosa aínda queda algo no tinteiro: Mentres viva algún desarraigado, -forzoso, se entende, que tamén houbo, hai, e haberá, emigrantes de purísima aventura-, mentres nos lembren os fillos e mailos netos, esa dor, esa mala sensación, ese baleiro do desterro non se extingue. O curioso é que, por un efecto pendular da nosa demografía, agora que en Galicia van escaseando as cartas recibidas empezarán a saír outras, para fóra, particularmente para África e para Hispanoamérica, con esta invasión de inmigrados que temos á vista. Son demasiado boas estas terras para estar a silvas, así que, da teoría do fillo único, estamos, pasamos, á do criado moruno, ou fontaneiros arxentinos, ou bailarinas cubanas, etcétera.

Dixen ao principio que a emigración imprime carácter. Sempre foi así, que non precisabamos exhibi-lo “haiga”, ¡o mellor que haiga!, para que se notase, ás leguas, nas roupas, nos xestos, nos falares, na desenvoltura…, pois paríramos, de nós mesmos, outra personalidade, non sei se máis aberta ou máis cutre, pero distinta, acelerada, coma de auto sen freos.



Este complexo de emigrante, e/ou de beneficiados da emigración, levounos a deformacións incribles, aberrantes, como aquela que se conta do que lle pasou no Carballiño ao senador socialista por Ourense, Celso Montero, que se lle foi a xente cando empezou a falar das desgrazas que lle sobreviñeron a Galicia co seu éxodo migratorio.

É certo que a emigración tivo aspectos beneficiosos, ¡e non ía ter, con 1.400.837 almas mandando diñeiro entre os anos 1900 e 1970! Tamén motivou, contribuíu, a unha apertura de España, de España como Estado, cara ao mundo exterior. ¿Quen entrou primeiro no Mercado Común, España ou os nosos especialistas, maiormente aqueles do washing up? Entre 1958 e 1973, cando Galicia perdeu medio millón de adultos, ¡previamente paridos, criados e ilustrados!, feita como se dixésemos a obra morta do barco, de seren outras as decisións do poder político-económico sobre a localización e mailo fomento de novas industrias dentro do Estado, orientada debidamente a produción e maila transformación dos recursos agrarios, Galicia houbese prosperado de seu, sen ter que apelar aos prexuízos e aos sufrimentos desta exportación humana. ¡Humana, non; inhumana!

Coñecín persoalmente, a primeiros dos setenta, -xa o dixen-, nunha viaxe de captación de clientes para o meu Banco...; non, que non o digo ben, para o Banco no que traballaba daquela, estudios e relacións que fixen en distintos puntos de Suíza e de Alemaña, algunhas consecuencias daquela invasión dos “Bárbaros do Sur”, que así nos chamaban, na lingua deses países, e iso que só estiven, daquela, nas grandes cidades. Máis ou menos: Aglutinados cada dúas ou tres familias, que así estaban uns dos que visitei, oriúndos precisamente de Castroverde, nunhas casiñas que xa non as querían os do país. Traballos en xeral pouco cualificados, e ata molestos e insalubres. Asadores de polos, que se tiraban dúas quendas ao día diante dunhas grellas abrasadoras. Unha rapaza, limpando un hostal, ela soa, que logo lle era mellor pasa-lo día espallando nunha eira. Pola contra, e grazas a estas transferencias, a estas achegas laborais, foilles posible aos nativos deses países un notable descenso na idade do seu retiro, que o gozaban, despois, maiormente nas Baleares, en Canarias, e no Levante español. Nós, negros, facéndolles o traballo, e eles, mentres, tostándose ao noso sol. ¡Vaia paradoxo!

A nosa xente foi utilizada como chibo expiatorio, como ladróns do traballo, xerando, incluso, pero involuntariamente, un certo racismo: atrancos para a integración social e para a educación de certo nivel dos seus fillos, etcétera. Dúas familias, tamén de Castroverde, encargáronme, en Basel, (Basilea), que lles mandase libros escolares, dos de aquí, para realizar cos seus rapaces unha especie de “escola na casa”. E poño un etcétera para non seguir con estas lembranzas..., para non saca-lo meu paniño das mans!

Porén, e por doloroso que sexa lembralo, hai que resumir, teño que resumir, este panorama de onte mesmo, que case é un presente, e xa non volva, pois, polas trazas…! De Galicia marcharon: Traballadores non especialistas, pero tamén intelectuais e técnicos que non atopaban nesta terra nai unhas condicións mínimas para un traballo profesional digno. A enerxía eléctrica, aquí producida, maiormente a base de alagar os mellores prados, os mellores viñedos, foi render grandes beneficios ás industrias doutras rexións. O capital e mailos aforros, tanto os propios do país coma os recibidos da emigración, ¡outros emigrantes, os cartos!, pois aquí non houbo un despegue empresarial que os absorbese, que os redituase. Todo isto pagábase por Europa arriba, como deixo enunciado: co amoreamento da nosa xente; accidentes de traballo a esgalla, tanto pola índole das actividades –construción, minas, portos, fundición, etcétera- para as que non estaban capacitados os nosos labreguiños, como por inadaptación climática, postos duros e arriscados, que era onde se lles pagaba algo mellor. En xeral, problemas inenarrables polas inmersións da parella en puntos de traballo e/ou de residencia lonxana, e moitas veces sen contrato, ou sen entende-los documentos, sometidos ás arbitrariedades do patrón. Inseguridade no traballo pola falta de documentos de residencia, cousa frecuente que lles impedía acollerse aos beneficios da Seguridade Social. Horarios semanais superiores ás 48 horas. Trato, en xeral, ruín, particularmente nalgunhas zonas xenófobas.

Beiras chamoulle a Galicia “pobo bíblico”, argumentando que sobre nós caeron tódalas pragas e tódalas maldicións do Antigo Testamento; engadiu que desde un punto de vista ético, a emigración galega significa a negación constante do dereito máis elemental da persoa: o dereito á propia vida no propio país. ¡E para iso, ou por iso, dixo del o inefable Fraga “que estaba tolo”!

Desde tódolos puntos de vista, a emigración galega supuxo a renuncia á volta. ¿Qué moitos retornaron, particularmente os que subiron polo mapa de Europa arriba? Si, relativamente: volveron máis ben os morgados, antes de que se lles enferruxase o tractor; e tamén algún que outro especialista. Volveron de vellos, derreados, unha boa parte deles, xa sen forzas para gozar dos seus aforriños, pero de moitos, ¡incontables!, perdeuse a conta; nalgún caso, satisfactoriamente para os morgados, ¡que así non lles reclamaban o herdo!

Causas da superpoboación galega, e por ende da súa emigración: a pouco que afondemos, resulta un rosario de misterios dolorosos. Para empezar, cando se fale de superpoboación referíndonos a Galicia en modo algún quere dicirse falta de espazo vital pois temos unha superficie comparable á de Suíza, que é, desde séculos, un Estado de campaíñas, no que non emigran senón ao contrario. A superpoboación sempre o é en función dos bens de uso e de consumo dispoñibles nun espazo concreto. Misterios do caso ao longo da Historia, todos eles de efectos acumulativos pois sempre, e de sempre, foi que o pobre se cargase de fillos, por razóns tan evidentes que sobra recapitulalas; así, ata que recentemente alguén lle dixo á muller, ou viceversa: ¿Facer partillas? ¡Iso, nesta familia, acabouse, pois agora os emigrantes espelíronse e non xiran á casa patrucial, que deron en comprar para eles co diñeiro que súan eles, así que imos ter un só fillo, e con iso arrimámoslle os tres terzos! O que non matinaron algúns paisanos é que dese xeito a taxa da natalidade, por debaixo do dous, avellenta o país, que xa estamos vendo as consecuencias.

Historicamente:

-O espolio de Roma, que só nos deixaron do noso ouro eses torques, esas fibelas, esas catro xoias desenterradas, conservadas nos museos grazas a que os seus donos as enterraran, co medo, daquela das requisas imperiais.


Bocados, no museo de Viladonga.

A incorporación ás lexións, (cóntase que os gallaécicos pedíanlle recomendación á emperatriz Teodora para alistarse en postos estatais), que debeu ser masiva suposto que, nunha terra saturada de castros, tempo adiante quedou espazo para asignarlles un terzo aos suevos, e sobrou terra!

-Os nosos pastos multiplicaron a cabana sueva, e por ende a nutrición dos galegos, producíndose un inzo xeneralizado, que tivo unha contención expansiva en cuestión de terras ao ser vencido Reckiario polos seus veciños, polos godos; aí estancouse o noso confinamento peninsular, que ata foi malo para os propios godos pois, ao estar espallados, a eles vencéronos facilmente Tarik e Mussa, con catro harkas de bérberes, e só 7.000 cabalos. Por se éramos poucos, pariu a avoa, nin se sabe cantos miles de bretóns, que ao ter unha especie de capitalidade aí na Pastoriza, é de presumir que algún deles chegou a Castroverde, polo menos ás súas parroquias nórdicas cal indica a toponimia de moitos lugares.

-Os mouros asomaron por Pedrafita, máis ou menos polo 714, pero como xa éramos moitos no país gallaécico, á parte e ademais das xeadas, de aquí recuaron, ¡a uña de cabalo! Fose ou non fose aquel dom Pelaio un nobre galego, -conde de Flammoso, se ten dito-, o caso foi que a monarquía ástur ceou aos musulmáns grazas ás bisarmas coas que os galegos, agachados en asturcóns de pouca alzada, lles pincharon os seus, os seus cabalos árabes, desde abaixo, facéndoos encabritar e retroceder. Aos poucos veu a revolta dos nobres contra Silo, fartos do centralismo ovetense, pois á falta do de Toledo remanecera nas Cangas de Onís, pero perdémo-la loita, primeiro no Cádavo, no seu Campo da Matanza, e seguidamente, xa en retirada, en Cepomundín, na Fonte de Matahomes e no seu Rego dos Ósos. Con aquela derrota, os galaicos occidentais non tivemos máis remedio que pagar censos, e por ende, seguir inzando para face-las decrúas, para que houbese brazos produtivos no país. ¡Primeiro fomos frumentarios de Roma, e coa Idade Media, da coroa ástur-leonesa.

-Separouse Portugal, ¡partillas de irmáns!, e con iso a nosa oportunidade de participar no poboamento atlántico, no reparto das terras do Poñente. Certo que tódolos Reis de León e de Castela nos utilizaron, sucesivamente, para repoboar puntos abandonados do interior, desde Estremadura ás Alpujarras, pero iso foi en malas condicións, de caseiros daqueles…, Grandes!

-Veu Isabeliña, e á parte de que nos colleu zuna por aquilo de que preferíamos a filla do Rei, con ou sen o seu ADN, antes que á súa irmá, pechounos a expansión, o reparto de América, canalizando por Sevilla o comercio das Indias. Con Isabel, ¡tan católica que foi, falsificadora de bulas do Papa, e máis que fixese falta!, despois dela tamén, estivemos sen representación directa nas Cortes castelás, encomendándonos, subordinándonos, a Zamora, cousa, causa, que motivou que os nosos Grandes apostasen a ganador, e se fosen de calzas carmesís a Palacio, descoidando a administración directa deste país pero facéndose carrexar rendas pingües, fose para Valladolid, ou Toledo, Madrid, Segovia, etcétera.

Aquí meteron caseiros, uns mordomos que esquilmaban canto podían pero sen mellora-las propiedades, pazos á parte, así que este casarío chamado Galicia amodorrouse, e non daba saído da Idade Media, que aquí durou o dobre. Por se os nobres carrexaban pouco, a Igrexa pasou a ser controlada por abades e por bispos casteláns, así que os carretos ían a pares, polo mesmo camiño, por dous, por Pedrafita e pola Canda. ¡E os galegos, daquela, veña inzar…, para ter forza de traballo, pois cantos máis eran máis traballaban, e máis ledo tiñan ao seu señor, ao de minúsculas!

-Chegamos aos séculos XIX e XX nos que se acentuou -coas estradas trilladas de tanto carreto- a recadación dos Consumos, ¡que os pagaban aqueles que menos consumían!, e mailos quintos, os quintos de bens e servizos, ademais das quintas, que era o peor! En definitiva, que na Contemporánea, facendo unha síntese, pasou o seguinte:



Fomos, emigramos, para América, desde que lles fallaron os indios e mailos escravos aos comendeiros, de orixe, de procedencia inicial, castelá, ou andaluz - estremeira. Daquela, nesta segunda ocasión, completamente secundaria, deixáronnos ir, ou máis exactamente, leváronos, ¡que para iso, para iso si, podían entrar os barcos de ida en Vigo e na Coruña!, para substituí-los escravos, oficialmente extinguidos. (Lembremos, de paso, que a Raíña María Cristina tivo accións en empresas escravistas americanas, ata o último momento!). Con aqueles pesiños, arrincados coa suor e coas bágoas de tantos emigrantes, moitos deles da nosa bisbarra, os avós fóronse redimindo doutra escravitude, da dos foros, que por Castroverde, daquela da miña crianza, aínda quedaba algún.


Detrás dos pais, os fillos.

¿Como foi que se chegou á saturación poboacional con respecto aos recursos dispoñibles? No século XVIII incorporouse moita terra ao cultivo, máis ben a golpe de aixada pois os arados de ferro, os de “vertedera”, asimétricos lles chamaban os labregos máis finolis, polo menos nesta bisbarra de Castroverde, xeneralizáronse, coma quen di, onte, xa no século XX, e bastante paulatinamente por certo. No mesmo XVIII tivo moita importancia a difusión do millo e da pataca, produtos ultramarinos, americanos, que enriqueceron as tullas, e por conseguinte, a dieta. E logo que os téxtiles rurais, ¡feiras do liño en Vilabade!, evolucionados cos batáns, e a mellora da construción, ¡canteiros de Pontevedra, maiormente!, axudaron a mellora-la vida. Cunhas cousas e con outras, para non entrar en detalles, a mortaldade, en particular a pestilente, foi avagando, así que se mediou o XVIII cun crecemento demográfico sostido. A mediados do XIX tivemos unha certa retardación, pero aínda así o censo de Castroverde chegou á súa marca no ano 1940, no que pasamos dos nove mil habitantes; a partires diso, entre a emigración e maila teoría do fillo único, en setenta anos baixamos aos 3.000, por tanto con perda de dous terzos daquel máximo!

Precisamente no intre en que Galicia acadaba a súa esperada Autonomía, ¡miña, nosa!, a primeira delas, co Estatuto plebiscitado e un certo nivel de cultura no pobo, -debido en gran parte ás achegas de todo tipo dos nosos emigrantes-, o que facía esperar un rexurdimento económico subseguinte, ¡hala, viñeron aqueles centurións, que para máis ignominia, e non por pura casualidade senón, acaso, porque non tiveran mellores oportunidades para remonta-lo seu status de partida, eran galegos, uns de nacemento e outros de raíces familiares, case todos, (Aranda, Franco, Millán Astray, Sanjurjo, Queipo de Llano, Teijeiro, Tella…), e van e tocan “generala”! Colleron á vella Galicia, á verde Galicia, en plena recolección de tantos esforzos, a mediados de xullo do 36, coa meda aberta, mallando coas primeiras máquinas… Aos mozos fixéronlles cambiar o rodo do gran por unha fusila vella; e as mozas, algunha delas preñada, quedáronse na propia eira do trigo…, ¡chorando os desdéns do seu ingrato galán, que neste caso era, foi, o deus Marte!

Castroverde tivo o gran inimigo nos seus mellores amigos, nas súas circunstancias óptimas: Cunhas terras de aluvión feracísimas, un feixe de ríos brindados polo seu asentamento no somonte das serras que flanquean esta bisbarra (Pradairo, Monciro, Puñago…), cuns excedentes agrícolas que foran considerables nas décadas precedentes, un nivel cultural por riba da media do rural galego de entón, comunicacións aceptables, etcétera, etcétera. Lembremos, p.e., que Castroverde foi un enclave avanzado da Telefónica. Para desvalixarnos de todo isto, os camións das cotas e das requisas tiñan matrícula “E.T.”, Ejército de Tierra; para vendernos o trigo de estraperlo, na posguerra, os camións sobreviventes levaban o mesmo “E.T.”, pero agora co significado de, “Empresa Tella”.

Abarcando todo Galicia, os datos máis notables son os seguintes: No ano 1797 o Censo de Godoy andaba por 1.345.000 habitantes, e foi subindo considerablemente para dar 1.950.000 almas no 1900, coa particularidade de que ao comezar o século XX un 87 por cen da xente vivía no campo, ou directamente do campo. No 1910 subíramos a 2.063.000, seguindo in crescendo ata o ano 1950, que foi o máximo desta curva, con 2.604.000 habitantes.

Esta eclosión poboacional, secular, tradicional, en orde á capacidade produtiva, de artesanado ao cento por cen, naqueles tempos precisaba un aliviadoiro, e iso tivémolo a partires do ano 1853 no que se oficializou, e incluso se fomentou, a emigración, co cal a riada galega, que se produciu de inmediato, invadiu Bos Aires, Montevideo, a Habana e Porto Rico; maiormente estes puntos. Concretándonos á provincia de Lugo, saldos migratorios intercensuais:  De 1901 a 1910, saíron 31.000 persoas; do 11 ao 20, 34.000 emigrantes; do 21 ao 30, 36.000 emigrantes. Do 1931 ao 1940 cambiou o signo, superando os retornos ás idas en 12.000 persoas; e iso que Arxentina resistiu bastante ben a crise do 29. Entre o 41 e mailo 50 fóronse unhas 36.000 persoas. Entre o 51 e mailo 60, entreabertas as portas da Europa occidental, as saídas totalizaron unhas 60.000 persoas, pero o boom migratorio tivémolo, ¿gozámolo ou padecémolo?, na década 1961/70 na que saíron uns 80.000 emigrantes. ¡Emigrantes, que non turistas!

Calcúlase que arredor dun 70 por cen dos emigrantes que se foron para América nos últimos cen anos, aló se quedaron, pero algúns tiveron ida e volta. O relevo da Arxentina como meta preferida fíxoo Venezuela, por culpa, ou por beneficio, do seu enriquecemento petrolífero.

Outros datos significativos: Entre 1964 e 1973 desde a provincia de Lugo saíron para outros puntos de Galicia, principalmente para Coruña, unhas 12.300 persoas; para outros puntos de España, maiormente para Cataluña, 24.400 habitantes. No mesmo período: Da provincia, para Suíza, uns 9.500; para Alemaña, uns 2.600; para outros países de Europa, 3.300. En cambio baixaron notablemente as saídas para países transoceánicos, calculándose estas en 5.200 persoas.

É curioso un informe do Ministro Campomanes, redactado en Madrid o ano 1764, que estuda a emigración galega cara a Portugal, “y las formas de combatirla”, no que, despois de dar unhas receitas, e de insistir nelas, entre outras suxestións propón que se nos dese un consulado de comercio, a situar na Coruña, “concediendo a Galicia, como lo tiene pedido, el libre comercio a Indias…” ¡Aínda estabamos así! Conclúe con este resumo, que evidencia o que profundou no tema: “Galicia está muy poblada y tiene a la verdad sobra de habitantes porque carece de artes (productivas), de comercio y de navegación en que ejercitarse”. ¿Está claro? ¡Nin nos daban, nin o esixíamos, nin…, nin facíamos por telo de propia iniciativa!

Xeralmente emigraban os minorazos, e dentro deste grupo, os máis fortes, de corpo e/ou de espírito, co cal a perda subseguinte, creadora, potencial, neste país foi grandísima, inconmensurable, e do máis lamentable.

Non se coñece o número, nin hai unha estimación, que eu saiba, do número de fuxidos das quintas, que tamén foi outro móbil, seguro que importante, da nosa emigración. Antes da guerra ¿civil?, séxase, “incivil”, os desertores, os evadidos ou non incorporados, do Norte (Lugo e Coruña) acollíanse a unhas lanchas que os levaban a embarcar augas a fóra, pola zona da Marola, onde os esperaban os barcos norteños, que de aí vén ese dito de que, “O que pasa a Marola, pasa a mar toda”, querendo significar que, embarcados na Marola, xa se podían dar por incorporados a América. Da emigración anterior ao 36 eludiron as estatísticas, ademais dos quintos, aqueles que lles temían aos controis sanitarios, que tamén se embarcaban alén da Marola; con isto, ademais deses controis, aforrábanse os 320 reás que tiña que depositar cada emigrante declarado. O de fuxir das quintas, aínda que por outros procedementos, volveuse a dar despois da guerra, especialmente nas saídas para Brasil entre os anos 48 / 60.



Embarcando na Coruña

Con todo, á parte destes continxentes tan importantes, moitos deles incontrolados, calcúlase que Galicia perdeu no século XIX, oficialmente, un millón de mozos. No XX máis aínda xa que as mulleres e mailos nenos non deron en saír, masivamente se entende, ata comezos do mesmo. Pouco corazón e pouco cacume se precisa para valora-la situación: drama humano e minoración de recursos e de esforzos pois malográbanse, con estas saídas, todo o gasto e todo o esforzo das crianzas, ¡das crianzas logradas, que esa é outra dada a gran mortaldade infantil de entón! Cando empezaba a render plenamente, aquela mocidade íase dá-la súa forza de traballo, medio regalada, enriquecendo aos países de destino.

O gran fracaso de Galicia, e neste saco estivemos os de Castroverde, ¡maña fora, librarnos do meigallo!, tamén foi o fracaso daqueles que nos dirixiron, século a século; dos que controlaron e consumiron as nosas plusvalías, coa súa incapacidade, e mala vontade, en moitos casos, para non dá-lo paso á industrialización in situ dos nosos recursos, propios e/ou recibidos, daquelas transferencias, daquelas letras bancarias, contando, ademais, cunha man de obra sufrida e progresivamente mellor preparada, que houbese botado os fígados no traballo, no esforzo, con tal de non verse obrigada a pasar, ou a repasar, o charco. ¿Qué eran, qué foron os caciques, senón uns lambecús dun centralismo absorbente, ausentes para todo o que non fosen as súas comenencias? De feito, en parte considerable, aínda seguimos con esa negra sombra ríndose de nós ao pé dos propios cabezais.

Seguidamente vou recapitular o que lles dixen aos rapaces do meu Castroverde, fai disto uns vinte anos, nunhas charlas que me encargara o entón Director do Grupo Escolar señor Carreira, coa intención de axudarlles un pouco a abri-los ollos; non sei se eles o esquecerían, pero eu conservo aqueles apuntes, que en gran parte seguen de actualidade; aquelas informacións, quero dicir. Díxenlles daquela:

“… Cunha parte considerable do excedente da nosa produción de enerxía eléctrica beneficiamos a alúmina en San Ciprián…, para que despois se leven os tochos limpos, do aluminio, a beneficiar, a manufacturar, fóra deste país.

Temos unha refinería na Coruña e carecemos dunha industria química que complete e desenrole a gama dos derivados do petróleo, que son, ou podían ser, un cento deles.

Afundiron eses estaleiros do Ferrol sen unha reconversión que levase esa man de obra altamente capacitada e que custou tanto, tantos anos e diñeiro, preparala, a producir outros produtos, tamén exportables por suposto.

Exportamos granito para que o pulan en Carrara (Italia) e o comercialicen como propio. Pizarra para que a pulan en Francia, en Inglaterra, etcétera, e aquí aínda cubrimos algunhas construcións con plaquiñas de uralita, ¡sabendo que é un tóxico!

Co noso leite tivemos unha adecuación tardía, pois non fomos capaces de acadar unha industrialización óptima, con capitais propios, que xa debía estar exportando á chegada do Mercado Común, e por conseguinte frearíamos as presións das internacionais deste sector tan importante para Castroverde. Coa carne, ídem de lenzo, pois nin Frigsa, nin Mafriesa, nin Abella, nin outros, acadaron no seu momento propicio o imperio exportador e transformador que se esperaba delas.

As nogueiras desta bisbarra, tan abundantes e exuberantes, frutíferas, maiormente nas terras calcarias deste municipio, e por certo pouco recuperadas nos últimos plantíos, acabaron nas culatas daquelas armas que fabricaba Santabárbara na Coruña. ¡Nin noces, nin mobles de talla, exportables!

En mel, eu cómproo no Norte de Portugal, na zona de Soajo, ¡outro Santadrao, pero aquel ben explotado!, boísimo e perfectamente presentado, con rexistros de Sanidade e todo iso…, ¡desde que tivemos certa experiencia dun lugarciño de Pol, no que nos venderon, e para iso como de compromiso, un litriño, ¡que máis non tiñan!, caro e mal coado, tan líquido que logo parecía que lle mesturasen melaza. ¿É tan difícil a apicultura? ¡Para os portugueses, non!

Despois desta mostraxe, rapaces, non sigo, pois con isto tedes abondo para xulgar o mal uso, ou o non uso, que fixemos dos cartos procedentes da emigración… Só vos direi que confío nas novas xeracións, en vosoutros, en que fagades un mellor uso dos nosos recursos, tanto materiais como humanos, neste inminente XXI, comezando por especializarvos en cooperativismo, que é a mellor empresa que poden acometer os pobres, mellor dito, os ricos-pobres!
...”

Volvendo a vista atrás: Cadalso, no século XVIII, ¡onde vai!, nas súas “Cartas Marruecas”, dixo, coma quen nos colga un sambenito: “Los gallegos van por la Península a emprender los trabajos más duros, para llevar a sus casas algún dinero a costa de tan penosa industria”. ¡Pasan os anos, pero non escarmentamos!

Dun artigo, ¡maxistral e real!, de S. De la Fuente, publicado no Faro de Vigo, Ourense, que relata esta odisea: “Los últimos de Castilla”. (Emigración interior, que tamén foi abundante): “... Provistos de su "fouce" y un atillo con una muda para la faena y "otras dos para ir curiosos en el tren", los segadores se subían al vagón con pocas esperanzas de que aquello hubiera cambiado respecto al año anterior. Nunca llegó la dignidad al trabajo en los campos de Castilla. El menú se repetía cada día, de lunes a domingo, en jornadas laborales que llegaban a las 16 horas. El desayuno y la merienda siempre igual, un trozo de pan con aceite y vinagre. Al mediodía paraban para comer garbanzos con algo de tocino, y para la cena, solo habas. Ni siquiera tenían plato para cada uno. La cuadrilla rodeaba la "olla" y la devoraba en cuestión de minutos: "Comías un bocado y te echabas atrás para que entrase otro, así hasta que se acababa". En plena adolescencia, los más jóvenes sufrían el dolor del hambre...”

Outro retrato, pintado ao natural. Este na “Voz”, tamén de Ourense: HEMEROTECA  Los segadores gallegos partían hacia Castilla para la siega y la recolección. Santi M. Amil: “… La precaria situación económica de Galicia convirtió a muchos agricultores de la comunidad en temporeros del campo, del de Castilla. Una situación ancestral que ya era plasmada, en toda la crudeza del trabajo y los esfuerzos sobrehumanos del camino a pie -descalzos en muchos de los casos-, por Rosalía de Castro en un célebre poema: Castellanos de Castilla/tratade ben aos galegos...Un fenómeno social del que se hacía eco La Voz de Galicia en su edición del sábado 4 de junio de 1904. En aquella lejana fecha, pasó ya un siglo, se publicaba una noticia en la que se dejaba constancia de que «ya ha comenzado la expedición de segadores gallegos a Castilla. En sólo cuatro días ya salieron 3.000, van a trabajar en faenas de siega y recolección». Homenaje. La labor de los segadores gallegos en Castilla, la migración temporal, los sufrimientos y explotaciones -muchos no aguantaron el esfuerzo y allí quedaron enterrados- y las vivencias de estos campesinos gallegos fueron recuperados recientemente por instituciones gallegas y castellanas para hacerles un homenaje y un merecido reconocimiento. Entre las instituciones gallegas se distinguió en este trabajo el Museo Etnolóxico do Ribeiro. Reuniones de hermanamiento, homenaje a los últimos segadores vivos, edición de libros y vídeos y una exposición fueron parte de aquel proyecto…”



A suor dos segadores

-.-

O rural de Galicia non se pode medir, por exemplo, coa vara castelá: Aquí cada parroquia é, foi, un mundo, unha esfera, de problemática singular; tanto así que nin os Concellos conseguiron, nos seus cento e pico anos de existencia, dar carácter unitario ás terras e ás xentes que os integran; houbo que esperar ás Unidades Escolares, que esas si que están facendo moito e bo neste senso, pero son institucións de onte mesmo, xurdidas cando o despoboamento xa era pouco menos que inevitable.



Cordeiro, ou Cordero, que é como el escribía o seu apelido, aquel ilustre, ¡e tamén esquecido!, castroverdense, cando defendeu o voto das mulleres nas Constituíntes do ano 1931, bo coñecedor, directo coñecedor, das cargas laborais e das responsabilidades que a emigración trasladaba ás mans femininas, deixou plasmado no Diario de Sesións un discorrer, un coñecer, un recoñecer, unha constatación, que merece estar en letras de ouro; ¡xa que non llas puxeron nas Cortes, aquí menos! Díxolles Manuel Cordero a aqueles recalcitrantes que pretendían escamotea-lo voto feminino baixo pretexto, ¡baixo temor!, de que os curas torcesen ás mulleres no confesionario:

“Hay una tierra, ¡que bella es!, Galicia, en donde la mujer rinde a la familia y a la sociedad más esfuerzo que el hombre. Este, sugestionado por la leyenda del bienestar de América, unas veces, e impulsado por la necesidad, siempre, vino emigrando, dejando a la mujer al frente de la hacienda y de la familia. Y cumplía su cometido con tal heroísmo, que bien merece nuestra admiración...”

Con isto, coas verbas daquel emigrante, ¡que tamén o foi, de Castroverde para Madrid, comezando alí como mozo nunha panadería!, coido que está ben especificado o papel das nosas mulleres, tanto na emigración como nas consecuencias da mesma.

Cartos da emigración. Non hai cifras fiables, e iso por varios motivos xa que moitos trocos declaráronselle ao IEME co código estatístico de “Turismo”; remesas que viñeron como pesetas convertibles desde orixe; xente que situou capitais no estranxeiro trocando aló con certos intermediarios a cambio de cheques en pesetas ordinarias; pisos transferidos, etcétera, así que as que vou mencionar hai que tomalas como mínimas, e nin sequera son aproximadas. En 25 anos, do 60 ao 84, os nosos emigrantes remesaron, en cifras traducidas a millóns de dólares: 2,8 ¡dos de daquela!, de Venezuela; de Arxentina algo menos; 27, de Alemaña; 77, de Francia; 73, de Suíza; etcétera.

Compulsando diversos datos, que difiren bastante segundo a fonte utilizada, tentei aproximar estas  cifras, nunha ponderación que estimo prudente, e redondeando por abaixo a miles, resultoume que acabamos o decenio dos oitenta con: 400.000 galegos por Europa arriba; 600.000 en América; 8.000 en África; 3.000 no Oriente Medio; e uns 11.000 entre Oceanía e Australia. Ao noso lado, o éxodo xudeu foi insignificante.

En canto á emigración americana dos italianos, gregos, ou mesmo portugueses, sempre, ou case sempre, contaron cun goberno que non os esquecía, e que mesmo lles pagaba pensións; por veces, incluso, a repatriación, freando de consuno as saídas masivas. En Galicia, ata datas recentes…, boca aberta, esperando a pitanza, coma os pitiños no niño!

Vergoñento, pero certo, tamén foi o caso non infrecuente de burgueses galegos que se enriqueceron, aquí, pero tamén aló, pois iso de que o galego sempre foi unido fóra de Galicia é relativo; zugáronlles aos seus concidadáns ata a última peseta aforrada, sacándoos pouco menos que a lazo das súas aldeíñas, dándolles o calote na pasaxe, e arroxándoos á intemperie no mesmo porto de Bos Aires, que iso ten ocorrido.

Da Guerra Civil para acó: A política xeral do franquismo xa sabemos que era autárquica, de illamento político, e tamén económico; ¿non nos deixaban saír, ou era máis ben que non nos querían alén da nosa Fisterra? ¡As dúas, con moito de cada!

Polo ano 1946, despois da vitoria electoral de Perón, firmouse con Arxentina un acordo de emigración, que foi abrir portas e postigos. Unha Orde do 5 de xaneiro de 1948 facilitou a emigración, iniciándose unha política de subscrición de convenios migratorios, do estilo dos firmados coa Arxentina. ¡Isto xa foi abrir as ventás!

Emigrar, en frase atinada, digna de repeticiòn, de Carlos Xohán Díaz, “era unha necesidade para sobrevivir, ben por falta de traballo, ben por falta de perspectivas”.

Os que se internaron en Europa, a diferenza das outras fases migratorias, saíron, sempre, coa idea clara dun  prazo fixo de retorno; fixo, ou polo menos previsto. Destes, en xeral, aforraron; con moitos sacrificios e penalidades, pero, aforraron! Os seus retornos producíronse principalmente despois do ano 1975. En Xenebra, por exemplo,


aquí ao redor do lago Lemán, maiormente nos fins de semana, chegaba con pararse no medio dunha rúa, tal que na estación de Cornavin,




para verse rodeado de tantos galegos coma se estivésemos na feira de Castroverde, precisamente de onde procedían dez ou doce daqueles emigrantes. Na mesma estación amañábanlles os papeis, pasaban o recoñecemento médico, e poñíanse nas mans de vellos amigos e/ou parentes, que saían a recibilos co choio, coa oferta de traballo pescudada e obtida, mellor ou peor pero compensatoria.

Caso curioso foi o de Berna, que tanta xente acumulou procedente da zona de Carballo (Coruña), que os nosos paisanos deron en chamarlle “O Cantón de Carballo”. Fíxome tanta gracia que xa o teño repetido cen veces!

En canto á emigración interior, Madrid, Euskadi e Asturias incrementaron moito a entrada de traballadores galegos dos anos 60 / 62 en diante. En “traslados”, por aqueles mesmos anos, algúns retornados de América, en particular de Brasil, reasentáronse directamente en Suíza e en Alemaña, atraídos polas novas que recibían dos seus paisanos.

A audacia daquela xente, daquela xeración, foi incrible xa que se meteron, obrigados polas circunstancias, en ocupacións para as que non tiñan a menor preparación, que así correron riscos e soportaron complicacións, reprensións e molestas inenarrables. Co idioma tronzaron de oído, no seu desespero por entender e ser entendidos. Como moitos traballaban a dúas quendas, ou por horas, un peón algo sufrido viña a levantar uns emolumentos cinco ou seis veces superiores aos que rexían aquí en España.

O retorno, a colleita daqueles esforzos, sen dirección e sen canalización axeitada, sen formación e sen asesores documentados, foi catastrófico, marxinal e recesivo; non me canso de repetilo, polo dramatismo que ten; poucos foron capaces de organizar e/ou de participar en empresas produtivas, de futuro, quedándolles os cartos submisos, no mellor dos casos na compravenda de pisos e de solares, bares e pequenas tendas. Aínda hoxe é frecuente ver nomes estranxeiros en rótulos que denotan estes retornos, nun agradecemento que os honra.

Case todos fixeron desde a Europa continental unhas vacacións anuais, ou polo menos bienais, e desde aproximadamente os 80 incluso os houbo que viñan no verán, e volvían no Nadal, xeralmente nun “haiga”…, de segunda man!

¿Cabe unha conclusión para esta odisea? ¡Si, rotunda: esforzos e cartos evaporados con respecto ás bisbarras de orixe, pois foron parar, en particular os da emigración europea…, a onde non debían, por culpa, maiormente, duns cantos dirixentes incompetentes e/ou inmorais! ¡De pena, e menos mal que hai purgatorio para os maléficos pois atoparse con eles no Ceo, de segundas, daría grima!

Xosé María Gómez Vilabella
-.-



Censo Electoral de españoles (Castroverde) residentes en el extranjero

Segundo as estatísticas ofrecidas polo INE, na data 1/2/2015 había censados no estranxeiro 711 emigrantes con orixe ou residencia no municipio de Castroverde.
-.-

Despois desta inauguración en San Cibrao, dixen:


Queridos amigos, que estamos no miolo dun Couto, concretamente no monte dos cubeiros, das cubas, e por engado no berce onde se criaron centos de emigrantes a Cuba, que xa é un paradoxo, o de Monte-cubeiro (Montecubeiro) evidénciase con só recrear a vista nestas curvas tan frondosas e atractivas que nos rodean, pois topónimo máis axeitado non cabe imaxinalo. Con iso e con todo, para min, e espero non ser o único en así catalogalo, estamos nun monte sacro, sacrosanto, polo cúmulo de feitos dos que foi escenario, ara ou altar de sacrificios.

Comezando polas mámoas de Eiladrán, ou Hiladrán, que das dúas maneiras se lle veu chamando, profanadas pola fame, pola fame de terras para facer decrúas, cavadas e pasteiros, pasamos aos recintos castrexos, precedente das comunidades de veciños, evacuados en dirección ao Medullius, que logo sería coñecido como Mons Ciro, monte de Ciro, aquel centurión avasalador, que non só ocasionou o envelenamento dos nativos con zume de teixo (taxus) cando se lles esgotaron os víveres, ou secaron as lagoas de temporada, 


Lagoa grande do Mons Ciro, axeada.

senón que, na súa rapina invasora abriu a ruta do Val do Azúmara, do que espoliaron, segundo Plinio, ¡nun ano!, sete mil libras, de ouro! Fai cousa de tres ou catro anos aínda se rexistrou unha denuncia mineira para Arcos dos Frades, aí abaixo. Nesta parroquia, na nosa, quedounos esta lembranza entre outras, nas “grobas”, nos lavadoiros de Insua. (¡Por algo tiñan tan présa en facer, en obrigar a facer, esas murallas, esa “caixa forte” de Lugo!).

Despois, todo por aquí, viñeron os eremitas, entre eles os da Valga do Santo Estevo, subindo de Veiga a Maxide, con ese topónimo sacro tamén tan elocuente, e co seu rego de auga bendita, excelente; bendita para min, pero non o foi para as pas da Concentración Parcelaria, tan expertas en soterrar pretéritos ilustres.

O ouro levárono pero deixáronnos o ferro, en particular o do monte da Ferreira, beneficiado nos fornos do Escouredo, coa potencia calorífica das uces e dos carballos deste couto; eu mesmo tiven nas mans, repetidas veces, grandes e abundantes escouras, que emerxían nas aradas dese lugar.

Tras, ou cos, eremitorios, ¡monte sacro!, erixíronse as capelas: Santiago de Foxos; Santo Adrao, As Catro Cruces, da Cernada; Santa Petronila…; culminando co convento dos beneditinos, que pasou despois aos dominicos. As súas advocacións confirman a súa antigüidade pois todas teñen, tiveron, invocacións típicas dos primeiros séculos do cristianismo en Galicia.

Non hai forma de investigar se andou por aquí Prisciliano, pero, sabida a súa predilección polas carballeiras, herdada dos druídas, nada me estrañaría que teñamos, que debamos ter, dous patróns: Santiago e Prisciliano.

A xente desta parte do país, que sempre foi de carácter, -sabido é canto inflúe na personalidade o ambiente do berce respectivo-, non admitiu aquel chanchullo, aquel amaño familiar, da designación do Rei Silo, así que a Gallaecia Occidental negoulle acatamento, e por ende, tributos, expoñéndose así as represalias. Outro martirio, outro holocausto, que se iniciou no Monte da Matanza; queimado ese monte, que diso vén o topónimo Cádavo, (Cádavo, cadaval = Monte queimado no que fican cozas de toxos, xestas, etc.), os perseguidos retrocederon para o monte sacro, para o monte das espesuras, culminándose o holocausto aí arriba, nesa Fonte de Matahomes, que dá lugar ao sacrosanto cemiterio do Rego dos Ósos, que non dos osos.

Tras dos eremitas, os frades, de beneditinos a dominicos, e con eles as decrúas, os foros, décimos e primicias, ¡prima noctis incluída!, pero tamén a cultura, que non debeu ser pouca pois aquel Muñiz de Carvajal se fose un pailán non daría chegado a Sevilla, nin o levaría consigo, no seu equipo, o Licenciado Briviesca de Muñatones, destinado ao Goberno do Perú, no ano 1560.

Montecubeiro, un faro cultural nas tebras da época; sobran testemuñas diso, pero só citarei dous ou tres fitos: O noso frade, Manuel García y Gil, aquel teólogo de sona, figura cume no Concilio Vaticano I, que comezou aquí, no noso convento, de mestre noso, dos seus foreiros, para chegar á eminencia cardinalicia no ano 1877, designado polo Papa Pío XI. A pléiade de mestres de “a ferrado”, ilustres fillos dos ilustrados polos nosos frades, que irradiaron cultura, nos séculos XIX e XX, por toda a contorna, a distancias incribles, pois chegaron ao Corgo, a Muxa, á Valeira, Pol, etcétera. A guerra “incivil”, que fundamentalmente foi unha alarma, un pánico que lle entrou ao caciquismo cando se decataron de que estaban desaparecendo os analfabetos, colleunos neste Couto, ¡con unha biblioteca circulante, -libros a préstamo, para devolver os domingos “de Meira”-, e con unha Unión de Agricultores y Ganaderos! Quince mortos dos 65 acusados e perseguidos, coido que é unha cifra elocuente, que non precisa comentarios.


No comments; ¡sen comentarios!

Culminada, por entón, a fase das letras, Montecubeiro estaba pasando á das ciencias, aos saberes científicos, á racionalidade paulatina do traballo. Non coñecían a Pert, pero si os accesos ao “camiño crítico”, á arte, ¡á ciencia!, de engadir valores. Os frades ilustraran aos nosos emigrantes, e estes triunfaban en América, de onde volveron maduros e cos coñecementos incrementados; con cartos, ¡algún, que non todos!, e tamén coa xenerosidade de estimular aos seus irmáns, pero tamén aos veciños.

¿Como sería hoxe Montecubeiro sen aquela guerra estúpida, inxustificada, do 36? Téñoo claro: ¡sen eucaliptos e cunha industria agroalimentaria, con subministres a domicilio, pedidos por Internet, ademais dun artesanado mecanizado de artigos elaborados con madeiras nobres, tantas que había aquí antes da Concentración! Unha terra feraz e unha xente instruída, avanzada, se a deixasen vivir en paz tiña que conducir a uns avances espectaculares.

Por aquel entón meu pai non paraba de facer escrituras de permuta de fincas, co cal uníanse, reuníanse, as de verdadeiro interese. Tamén se acudía a empedrar os camiños por prestación persoal non regateada. Eu mesmo entrei en Berlán, con un De Soto, desde Mosteiro, polo camiño dos carros, en maio do ano 1957, ¡nunha zona de bocarribeira! De seguir aquela Unión, aquela cooperación, cando viñesen as leis de Concentración Parcelaria Montecubeiro acolleríase, ¡seguro!, á Concentración Privada, tamén con vías e obras de financiamento público, que son as boas, as boas concentracións, e non esa frustración oficial, ese letargo, esas desviacións que tivemos/que padeceron estes veciños durante quince anos.

Como o pasado é pasado, e por tanto irreversible, o que nos ten que servir é de lección para reconducir o porvir en consonancia coas esixencias desta fase de globalización que lle toca vivir á xeración do século XXI.

Para enderezar rumbos o primeiro é mentalizarse que, sen desprezar as letras, compre utilizalas para avanzar nas ciencias, en particular no estudio das posibilidades de cada zona, fuxindo dos cultivos que deixen de ser rendibles por excesos competitivos. Nos meus tempos de directivo de Banca sempre me preocuparon  as empresas inmobilistas, rutineiras, acollidas a sectores saturados, por altos que fosen, de presente, os seus ratios de solvencia monetaria.

Montecubeiro tivo unha boa oportunidade coa louseira da Mouriña, naqueles anos de febre construtiva, pero tamén foi unha sorte para a ecoloxía que non se pasase da fase de adquisición de participacións.

Outra ocasión perdida foi a época de fabricacións de mobiliario e demais útiles con madeiras nobres, que os estivemos importando de Portugal, con tantas árbores de calidade que había daquela nesta parroquia, e que acabaron mal vendidas e mal aproveitadas por falta de iniciativas, pero iso tamén pasou á historia, e tardará en volver polas nosas ignorancias e pasividades en arboricultura.

Eu mesmo lle tiven postos os ollos ao embotellamento da Fonte das Augas minero-medicinais, aí na Ferradura, e boa decepción me levei cando descubrín que unha pista daquelas da Concentración Parcelaria entullara a fonte principal. Aquelas augas ferruxinosas terían hoxe un gran mercado, pero está visto que o bo, ou nolo rouban ou o inutilizamos nós mesmos.

Os avances en técnicas de conservación de produtos agrícolas, tales como a liofilización das castañas, están en auxe, con un mercado insatisfeito, particularmente atendendo pedidos domiciliarios por Internet, ¡que son as feiras modernas, e por tanto a mellor forma de prescindir de intermediarios monopolistas, pero, de presente, non cabe dar receitas concretas sobre produtos específicos porque a crise actual fará pensar moito, así que tomará derivacións socioeconómicas imprevisibles, hoxe inesperadas, pero en todo caso o abano de posibilidades de Montecubeiro é grande…, se nos molestamos en abrilo, en usalo!

As novas xeracións teñen moito que aprender, pero tamén de quen e de que facelo, así que só me cabe desexarlles ánimos. “Cave ne cadas”, que lles dicían aos césares romanos; que non decaian, que avancen, que fagan honor á herdanza recibida…, pero á positiva!

Lembrando os vellos camiños é como mellor se dexergan os novos, as novas oportunidades, así que, como din os mariñeiros, ¡avante toda!, abramos novas oportunidades, que materia prima tedes, temos. ¡É cuestión de roza-las silvas, pois agora temos máquinas, e non aqueles entregos, que decruaron os nosos montes con fouz e aixada!
-.-



A morriña, morrinha, segue, consérvase indefinidamente; onde; na maleta? De día, cando traballo, xeralmente durme, pero á noite...; ¡á noite, ao pé dos meus cabezais torna facendo mofa, ríndose de min, do débil que son, que son ou me sinto!

¿Será certa esa... ¿teoría?, dos chamados científicos que afirman que, como o gas radón emitido polo granito, tan abundante nalgunhas partes de Galicia, inerte en condicións normais, de mesturado co po ten características radioactivas que crean unha especie de adición, ao irnos para zonas onde non o teñan, onde non haxa granito, prodúcese un síndrome de abstinencia que xera un malestar intenso, e xunto coa saudade pola terra perdida produce unha sensación de ansiedade atípica?



Pizarra verde Pol

Ao respecto, sométome a criterios máis autorizados có meu, pero xa vos anticipo que eu son..., ¡Verde Pol! Séxase, de pizarra verde, e non só por parte de nai, senón, e tamén, como consorte. Coido que os meus síntomas coincidiron, sempre, cos da outra Galicia: tendencia á preocupación, ao temor, inseguridade, dificultade para decidir, medo, ¡si, medo, pois covardía é outra cousa!, pensamentos negativos sobre min mesmo, temor a que se desen conta das miñas dificultades, temor a perde-lo control propio, e algunha máis, que existen, pero a tal momento non me saen, que deben estar no fondo do meu tinteiro! O problema coido que non é o radón senón o verde, o verde da nosa verde Galicia, que o levamos tan dentro, tan incorporado, que non sabemos vivir inmersos nas outras cores!



Un retallo do Paraíso Terreal, coa traxedia do Monciro por fondo.
-.-


Xosé María Gómez Vilabella

No hay comentarios: