miércoles, 6 de junio de 2012

CONFESO E DECLARO QUE TAMÉN FUN MESTRE..., DOS DE A FERRADO! -II-

.../...





Festa de Gondel.
Á dereita, sentado, meu tío Pepe.

As festas parroquiais; ¡outra universidade! E se eran con merenda, festa e media! Non son doadas de describir, polo seu polifacetismo.

A guerra apagounas, pero volveuse a elas lentamente, comezando por simples sesións de gaiteiro.

De posto a pensar na implicación que tivo a incivil para nós, os nenos do rural, entendo que din coa verba exacta, definitoria: ¡anestesia!

Comezando polo que disimulaban os maiores para que os cativos non sufrísemos, ou pouco, e a nosa mala percepción do que estaba sucedendo aos noso redor, nese illamento, nesa desconexión, nós, o dito: ¡anestesiados!

Non sabíamos, non entendíamos, non se nos informaba, pero aló dentro había, tiñamos, un baleiro que nos dicía que o mundo non debía ser así, que algo anormal, anómalo, estaba sucedendo, pero non pasando. Como non coñecíamos outro, non podíamos comparar, pero era palpable que aquel entorno non nos gustaba, non convencía.

Dalgunha indiscreción, e dos xestos dramáticos que albiscábamos, pouco a pouco fómonos decatando de que non sempre fora así, que a xente retrocedía. Aquel, “Antes da guerra...”, que isto si que se lles escapaba a miúdo, era o aliciente, a esperanza de que, algún día, volvese a amencer. No himno oficial cantábase: “Que en España empieza a amanecer!”, pero soaba a falso: ¡Estabamos nunha noite interminable, nunha noite esgrevia!

Algunha gaita quedaba no país, e os rapaces, maiormente os que non foran á guerra, puxéronse a soprar, pero en privado, nas súas casas, ou, como moito, nas eiras; aqueles sons foron, en gran medida, o espertar da anestesia, unha recuperación.

¿Como foran as festas; iso, antes do eclipse, antes da guerra? Agora sabemos que sen visitar o Museo do Castro de Viladonga, ou outros parecidos, non chegaremos ao fondo do pozo histórico. Coñecemos, por certos indicios, que xa tiñan, e celebraban, festividades e/ou acontecementos. Comían de excepción, e bebían viño ou sidra nesas ocasións. Despois diso, de ledos, bailaban, agachándose e facendo xenuflexións; despois realizaban sacrificios de agradecemento, así como rituais impetratorios. Os galaicos tamén elaboraban “zythos”, que era unha bebida que obtiñan fermentando cereais, tipo cebada, antepasada da cervexa. Por Estrabón sabemos que nos castros, nesas festas, bailaban ao son de frautas.

O polifacético Felipe Senén, que tanto goza con profundar na nosa antigüidade, ten dito que, “... vai para dous mil anos que o romano Silio Itálico escribía que os galaicos entoaban cancións "rudas" no seu idioma, golpeando os escudos, petando cos pes no chan e acompasados das cítaras... Por aquí endexamais faltou esa ansia de cantar, para apagar penas, celebrar ós deuses, ós vivos, lembrar ós ausentes e laiar ós defuntos”.

Cando nos chegou o cristianismo a gran maioría dos campesiños era analfabeta, pero os clérigos fomentaron, asemade cos sermóns, as artes visuais, como medio para comunicar e divulgar as ideas relixiosas; a Igrexa acumulara riquezas, así que, entre isto e maila fe dos artistas, lográronse esas igrexas-museo que, con algunha restauración, aledan os nosos ollos. Cultivouse o estilo románico, e seguidamente o gótico. Falta fixo pois a caída de Imperio romano, no resto, foi un eclipse cultural. Cara á Idade Media o pulo artesáns frutificou coa formación dos Gremios dos oficios.


Con capital en León

Na miña bisbarra, -refiren-, as festas eran, ante todo, pasar pola igrexa, e á volta, ¡carneiro ou cabrito asado! Os bailes, na tarde-noite. A parentela ese día era tribal: Acudían os primos, todos, ata o cuarto grado. E na cabeceira da mesa, o Avó da casa. Nunca faltaba a bendición da mesa. E tampouco unha lembranza dos ausentes: ¿Estaranse acordando de nós? ¡Claro que estaban: tanto ou máis cos presentes na mesa, na mesa alargada!

Para festa veciñal os Reis: No Nadal ensaiábanse as panxoliñas, as vellas, e aprendíanse as novas, traídas dos frades, por suposto, unhas e mailas outras. Á porta petábase con este Introito:

De lonxe viñemos
os que aquí chegamos,
se nos dan licenza
os Reises cantamos.

¡Ademais da licencia, o que pedían era o aguinaldo! De chegado Reis, a tardiña, despois de pensado o gando pois na invernía iso de levalo a pacer, como moito dúas horas a mediodía, reuníanse os cantores, con gaita e pandeiro..., e veña petar ás portas! Cando a contestación era decepcionante, aínda tiñan que engadir outra, a definitiva:

Cantámosche os Reises,
canelas de cabra,
fociño de cocho,
e orella queimada;
cantámosche os Reises,
e non nos deches nada!


Xavier Rodríguez, de Andión,
que moitos Reis deixou cantados e tocados.
¡Agora, con eles, no Ceo!

Galicia sempre foi unha suma: Galicia mailas súas colonias, comezando por Madrid e seguindo por Bos Aires, pois, onde un galego suspirase pola terra nai, alí estaba, alí era, Galicia! ¡Miña terriña, meu lar!

-.-

Desavinzas nas parellas da miña veciñanza. Incriblemente, ningunha, ningunha que chamase a atención, que escandalizase, e iso que cheguei a coñecer un bo, ¡un mal!, pebideiro de analfabetos, que nalgún caso eran os dous, partida dobre. ¿Milagre? Analizarei:

A xente, culta, o que se di relativamente culta, tanto como aqueles, xeralmente os máis pobretóns, dobremente analfabetos, a pesares das súas, evidentes, notorias, privacións, levábanse ben, admirablemente ben. ¿Todos, a feito? Explicación: Non atopo outra, por máis que faga por rememorar detalles, que aquela fe cristiá, aquel rosario en familia, e todas esas prácticas relixiosas, amén do respecto aos vellos do lugar, en tódolos lugares, sen excepcion. Xa non se dicía “Cristiáns vellos”, ¡porque o eran todos, incluso os novos, os corentóns! En definitiva, que facían bo uso do seu matrimonio, tal e como o pactaran, tal e como o contrataran. Igual verdade é que os fillos, sempre submisos, dábanlles traballos, pero desgustos directos, persoais, non, nunca!

¿Había matriarcado? Ao meu parecer si, algo había, algo quedaba, apreciándose singularmente naqueles pactos das escrituras que lles facía meu pai, algunha subscrita co polgar empapado en tinta de tampón, cando non en sarrio húmido. –Papá, por que volveron hoxe, se xa viñeran Tal día? –Meu fillo, faltáballes falalo coas mulleres, e como están casados ad infinitum…! Se mandaba a muller, ¡algunha!, daquela facíao tan o sutil que só se decataba diso o seu marido; as mulleres conducían con luvas, que sempre o fixeron así, ao suave!

Os maridos, daquela, que tódolos casoiros eran a gananciais, agás o dalgún fidalgo, administradores xerais, plenipotenciarios, da propiedade, en dereito non precisaban da anuencia, nin da comparecencia, da esposa respectiva, pero si contaban con ela…, salvo que fose un pretexto para dar lugar aos trasacordos habituais!

Unha cousa é o matriarcado, e outra que a muller dése a todo, obrigada polas circunstancias. Ben o sabía, e ben o dixo, o meu paisano, Manuel Cordero Pérez, á contra das consignas do seu Partido, do PSOE, (temían que as mulleres saísen mitinadas do confesionario), reforzando a proposta de Clara Campoamor, para darlles o voto nas Constituíntes do 31: “Hay una tierra -¡qué bella es!- Galicia, en donde la mujer rinde a la familia y a la sociedad más esfuerzo que el hombre. Éste, sugestionado por la leyenda del bienestar de América, unas veces, impulsado por la necesidad siempre, vino emigrando, dejando a la mujer al frente de la hacienda y de la familia. Y cumplía su cometido con tal heroísmo que bien merece nuestra admiración...”

Xa o creo que a merecía, sempre e de sempre, pero, aínda así, en agradecemento, pouco, pois aínda non lle puxeron, iso, as mulleres, unha estatua ao seu sumo defensor!

Certo é, demostrado está, que a cultura axuda a convivir, pero a humildade, tamén, e aqueles patrucios de humildade exercían e gozaban, a rebordar. Tamén os había blasfemos, que xa é o colmo do machismo, crerse por riba de Deus para canto máis das súas mulleres, pero no cotián, no rutineiro da vida familiar, nunca unha mala exclamación dirixida á cónxuxe lles teño oído; incluso se me figura que os esposos letrados trataban con máis delicadeza ás iletradas, algo así como doéndose delas. Por outra parte, a división do traballo, dos traballos divisibles, era tan perfecta e tan completa que non se daban, non tiñan, usurpación de funcións. Claro que nisto tampouco cabían celos machistas pois se ben os traballos de potencial físico meirande eran asumidos tradicionalmente polo varón,  a femia, co resto, nun día tiña para dous…, se os puidese pospoñer, que non sempre lle era posible!

¿Submisa? Se o era, érao con agrado, consciente das esixencias dun connubio, tal e como daquela se entendía. Tamén coñecín homes que se aproveitaban da criada, e non só vox populi, que fillos terzados houbo, pero, aínda así, as propias non se lles ían das casas. ¿Iso, aquilo, era escravitude? Non está doado de analizar xa que tamén temos que ponderar que a muller fuxidía logo caía en abandono familiar, seriamente penado nas leis entón vixentes, que non foron atenuadas ata a Refundición do Código Penal, que o foi pola 44 / 1971. Franco tivo ás mulleres, ás outras, que non á súa, postergadiñas ata os últimos anos da súa vida, cando os seus Ministros deixaron de temerlle, cando colleron o mando efectivo, e con iso e con todo as mulleres ben que o aplaudían! ¿Complexo de inferioridade secular, transmitido, herdado? ¡Ata podía ser xa que daquela subliñábase, moito, comezando pola Igrexa, a culpabilidade da muller, concretamente a de Eva, na orixe e nas consecuencias do pecado xenérico!

O que nunca souben foi de pais que desen preferencia á instrución dos varóns; antes ben eran eles, eles mesmos, os preocupados, desde a máis remota idade, porque se criaban sabendo que lles agardaba a proba terrible do servizo militar, ¡aquilo de servir a El Rei!, e para os minorazos, por engado, se antes non fuxían, se non embarcaban na Marola, as penalidades e mailos complexos da emigración.

A todo isto tamén hai que ponderar que as escolas, fosen públicas ou privadas, podían quedar lonxe, lonxe e invernías, tendo que regresar de noite, por corredoiras lameiras ou carreiros aptos máis ben para o lobo, circunstancias que facían prohibitiva a escola, maiormente para as nenas; e paradoxicamente, peor aínda para as mociñas, por razóns obvias.
-.-


O desprezo do pasado ten unha cara, ben visible por certo, que ata estará en alto relevo xa que é palpable: o desagradecemento; e unha cruz, ben pesada por certo: que tiramos por inútil aquilo que foi básico, instrumental, para a nosa civilización, para a nosa cimentación. Estamos, pois, pagándoas con unha farsa moneda, que diría o xitano.

O desagradecemento traerá como consecuencia, secuencial, natural, que as novas xeracións, ¡a exemplo noso, así que, non nos escandalicemos!, darán, están dando, por obrigado canto de bo fagamos. En definitiva, bóbilis, bóbilis!

Esta febre, actual, de usar e tirar, tamén se dá no afectivo, así que os conceptos apreciar e valorar quedaron algo obsoletos. En tempos dicíase. “Ese quere a lúa”, pero como xa foi visitada, desvirgada, a últimos do XX, agora, no XXI, que, a onde subimos?

O XX foi científico, asombrosamente científico, pero non tanto que nos servise para recoñecer que demos chegado aos foguetes espaciais grazas a que os nosos avós deron en facer as oes, ¡con un canoto! A civilización, segundo hoxe a entendemos, é progresiva, pero tamén destrutiva, polo que estraga, maiormente en cuestión de afectos, de sentimentos, de recoñecementos. Destruímos para construír, ou iso dicimos, iso pensamos, pero os detritos son molestos, así que urxe localizar outro planeta, un que teña valgas, así sexa, unicamente, para almacenar este lixo que nos desborda.

Así, cando vén unha crise, un estancamento, unha parálise, non atinamos a frear o consumo, a febre consumista, co cal agravamos o noso desespero, a nosa impotencia para saír da pichoca. Nestas ocasións cabe pensar que felices aqueles avós cando retiraban  as bolas do forno, que era o primeiro pan que saía, que cocían, e anozcábanas levándoas á boca, febrís para catalas a toda présa, a plena satisfacción, tivesen ou non compango de recheo!

Xa o dicía aquel ilustre galego, aquel do Cervantes sanabrino, por boca do seu fillo adoptivo Alonso Quijano, que lle fixo estas recomendacións ao seu criado, á sazón Gobernador da Barataria, unha barataria que tan cara lle estaba resultando: Escribe a tus señores y muéstrateles agradecido; que la ingratitud es hija de la soberbia y uno de los mayores pecados que se sabe, y la persona que es agradecida a los que bien le han hecho, da indicio de que también lo será a Dios, que tantos bienes le hizo y de continuo le hace”. ¡Ai está, hoxe coma onte, filla da soberbia, que soberbia, e non pouca, produce isto de vivir dunhas rendas tan inxentes coma as xeradas no XX; rendas, inventos, comodidades…, que vén a ser o mesmo! Unha gota de humildade, p. e., sería lembrar que aquelas escolas de a ferrado aínda teñen alumnos vivos. ¿Vivos, pero, agradecidos? ¡Se non o están, peor para eles!
-.-

Practicidade fronte, ou con, plasticidade, no ensino. Se mo preguntasen hoxe estaría por unha simbiose, como simbiose sería o resultado de fundir a meu pai co del: un corpus educandi perfecto. Plasticidade, por parte de meu padriño; e practicidade polo que respecta a meu pai. Penso que foi máis ben unha cuestión de época e de circunstancias; en definitiva, unha cuestión xeracional. ¡Que salto, en tres ou catro décadas!

Tampouco teño dúbidas de que eu, servidor, seguín, ou máis ben tentei seguir, a pedagoxía de meu pai, afincándome no aspecto práctico dos coñecementos impartidos, compartidos. Analizando un pouquiño, así por encima:

Meu avó fumaba, e meu pai xa non; este síntoma é definidor: o avó fora operado, roxando un ferro, dun cancro de labio, e non obstante seguía teimoso, que se pasou á cachimba pero non deixou o tabaco; o seu fillo escarmentou en cabeza allea. A plasticidade das volutas de fume, e a practicidade de evitar problemas sanitarios. ¿Que era pracenteiro fumar? ¡Máis grato é vencer a tentación do mal, sentirse vencedor!



O avó mercaba as coplas na feira, e meu pai, que nunca unha lle vin comprar, redactábaas el.
-.-

O avó alzoulle a vara ao Párroco, unha vez que se cruzaron na corredoira; el coas vacas e o crego dacabalo. –Por que, padriño! -¡É un señorito, á miña conta, que me cobrou por bautizarte, a ti, si, a ti, e o anterior, don Juán nada cobraba, vivindo das esmolas! ¡Que vaian dixerindo os foros, que abondo levan papado…! El tamén os cobraba, aínda, aló en Caraño, procedentes do señorío da Olga, seus entregos, pero a Igrexa, para el, era outra cousa, debía dar exemplo de austeridade, a imitación do Mestre, xa que tal predicaban. O seu fillo nunca a un Cura lle discutiu, e máis perseguírono por “rojo”. ¿Un roxo que andaba, ¡de memoria!, tres ou catro Calvarios, por Semana Santa? Dicía, e dicíao porque tal pensaba: -Eu cobro polas clases, e o Cura polas Misas; cada un manxa do que canta! Tampouco lles perdoaba aos dominicos que houbesen prohibido os enterramentos en sagrado de abortos e de suicidas, obrigándolles ás familias a facelo no monte, no Zarro Novo, ao que el sempre chamou, “O Zarro do Calvario”.



Meu avó, comigo e coas vacas, rezando onde tiña enterradas
dúas criaturas,
que non esperaron a formarse, e de formadas, a nacer.

O curioso do caso é que meu avó seguía confiando na xente, coa de picardías que lle fixeran, algunhas de portas a dentro: Aquela irmá embarazada do veciño da porta; aquel cuñado que, a pretexto de afeitalo, quedouse a soas, no sobrado, co cadáver do sogro, e birlándolle a Cédula de Identidade foise a Lugo, á porta da catedral; collendo ao mendigo que lle pareceu máis pícaro levouno ante o Notario Montero Lois, que lles fixo un testamento falso, tomando por verdadeiro titular ao mendigo; aqueles falanxistas que lle quixeron matar o fillo… ¡Algo de todo! Meu pai, escarmentado en cabeza allea, procuraba non levarse mal con ninguén, pero na hora práctica só se fiaba de tres persoas: seu pai, súa nai, e a súa muller, que por algo fora alumna súa, modelada á súa maneira.

En definitiva, dúas épocas: romántica a do avó, e neorrenacentista  a do seu fillo. Un amaba a beleza, e o outro, renacendo daquelas cinsas, agromaba utilitarismo. Porén tampouco o podo cualificar de materialista como deixou probado ao non querer casarse cunha cubana, rica herdeira, polo feito de non apetecerlle pratos de segunda mesa. ¡Rigorosamente certo, segundo me afirmaron veciños e parentes, fiables, dos fiables! O seu ensino, o respectivo, obviamente tiña que concordar coa mentalidade dos ensinantes: Da plasticidade ao pragmatismo; da beleza á utilidade; do saber por saber, por lucimento, á utilidade xenérica, colectiva!

De todo isto deduzo que a pedagoxía é moi subxectiva, depende moito da forma de ser, de ser e de estar, de obrar, de cada ensinante, así que o malo do caso é que, do Rei embaixo, poucas veces podemos escoller os preceptores dos nosos fillos. ¿As leis imprimen carácter? Por poder, poden, pero hai un escollo: que estean mellor redactadas, redactadas por Mestres e non por Avogados, e a continuación, que se interpreten correctamente!
-.-

Co retrovisor funcionando, pois esa é a intención destas liñas, merece capítulo especial, e hai que dedicarllo, o xénero epistolar, aquela didáctica imprescindible, e non só no rural, nos séculos XIX e XX, precedentes á telemática. ¿Que iso das cartas vén de antigo? ¡E tan de antigo, pois veñen, partiron, arrancan, daqueles tempos en que alguén inventou un medio transportable para os escritos, para as gravacións pétreas! Veñen de antigo pero non é materia obsoleta, nunca o será, aínda que agora se transmiten máis ben por ondas.

Ata fai pouco, saber escribir era poder redactar unha carta, esperanza suma naquelas escolas de “a ferrado”.

Pensemos no illamento que nos precedeu: Os fillos na emigración, ou nas guerras. Os pais xeralmente en sitio fixo, noso punto de partida, obviamente preocupados pola sorte dos ausentes, así que, cadora máis separados, en separación física, que non anímica, pois sempre foron directamente proporcionais as distancias e mailos afectos. Aquel dito de, “Lonxe no espazo, frío no corazón”, ou, “Lonxe da vista, do corazón tamén”, é unha mentira piadosa, que nola inventamos para non ser chamados mexericas. O rapaz / a rapaza, que, vistos de lonxe, estaban aterrados polo potencial esquecemento, pola substitución efectiva e afectiva. Así en mil casos, en mil circunstancias, con tanta importancia comunicativa que, de postos a inventar, a paliar, ata se inventou a pomba mensaxeira.

A misiva era o vehículo, hoxe diríamos teledirixido, que nos levaba precisamente a onde nós mesmos non podíamos ou non nos conviña chegar. De aí a importancia, e coa importancia a preferencia que se lle daba naquelas escoliñas ao xénero, á disciplina, escolar. Díxoo maxistralmente Claudio Guillén nun dos seus cursos universitarios: “El yo que escribe no sólo actúa sobre el amigo, sino sobre sí mismo, viéndose desdoblado y objetivado sobre el papel, conforme las palabras y los conceptos se encadenan y suceden”. ¡Multa paucis, non si?

Tres camiños, tres viadutos, ben diferenciados, lles incumben ás epístolas segundo sexan de amizade, de amor, ou de familia, así que se trata dun arte complexo, dunha construción tripla, asentada en tres tipos de presentación, de representación, e de redacción ou afinamento.  Son tres sinaturas paralelas, pero diferentes, que só teñen en común o nome: en latín, “charta”, folla ou lámina de papiro; páxina ou rolo que sostén algo escrito; en grego, “khártes”, papel.

En teoría dicimos nas cartas o mesmo que diríamos verbalmente, en presenza física, pero na práctica non é así, por varios motivos, entre eles que na oralidade poñemos acentos e acenos, xestos que matizan e acadarman iso que queremos expresar; o interlocutor ten hipnotizada a súa atención, atado pola visión e pola proximidade; pode interromper, e incluso contradicir, pedir aclaracións. Na misiva a responsabilidade é meirande, e pode ou non ter retroceso, así que cabe afinar a puntería, a síntese, cousa non sempre doada en certos temas. A presenza física danos un grado de confianza, a gradación desta, pero na ausencia hai que afinar a palleta para…, para non desentoar!

Hoxe en día, ademais da diminución postal, perdeuse a literatura epistolar, consecuencia directa do falar…, ía dicir, lacónico, pero nunca tal, nin tanto, se farfallou; iso, farfallou! Se no oral nos fixemos uns rollentos, incapaces de sintetizar…, que por agromar naquel entón esta tendencia moito nos predicaba meu pai para que, sen chegar ao laconismo, procurásemos concretar, trigo sen palla, ¿que podemos esperar da escrita? É horripilante ler un artigo, unha carta, ou escoitar unha perorada, sexa política ou científica, para que, ao final, esgotada a nosa paciencia, nos preguntemos: ¿Que dixo este tío / esta tía, que logo parece a roda dun muíño, pero en vez de trigo o que moe é ao lector / ao oínte?

A ortografía é a cor do cadro. Nada define tanto ao autor, tan negativamente, como a presenza de faltas de ortografía nos escritos de persoas importantes, ou que se teñan por tales; as faltas son caídas en picado, así que anulan o resto.

Moito insistía niso meu pai: ¿Que non sabes como se escribe tal palabra? Se tes dicionario, pregúntalle ao libro; e de non telo, ao amigo, pero o que non podes facer é andar á vez cunha zoca e un zapato. A ortografía é o termómetro dun comportamento pois mal se poden esperar boas obras dos que non se someten ás regras da expresión, da expresión medida e comedida. En paralelo, o que censuraba da poesía era a súa métrica rigorosa, que esixía utilizar palabras que soasen acordes aínda que resultasen fóra de contexto. ¡O contexto, o contexto era o del!

Tamén porfiaba moito en que, ler é igual que falar: alto, claro, con descansos oportunos e o énfase posto alí onde nos convén acentuar, fixar, a atención. Dun xeito especial cando se fan lecturas relixiosas sen poñer corazón nos símbolos, nas descricións. Outra teima das súas era que o lector / oínte precisa dun certo tempo para anosar o lido, así que mal favor se lle fai lendo á presa, de corrido. Ler para non decatarse do lido, -concluía-, é igual que ornear na feira dos burros! 

Dous pedagogos que alumaron o mundo no que lles tocou vivir: Erasmo de Rotterdam e Luís Vives. Erasmo, no ano 1496, púxose, en París, a dar clases particulares, compaxinando a docencia coa vocación literaria. Por aqueles tempos redactou o seu De Conscribendis Epístolis, que é un ensaio sobre a técnica de escribir cartas. Algo despois, o seu discípulo, e non sempre amigo, Luís Vives, abundou no tema, pero foi un tanto crítico pois tratou de mordaces, demasiado burlóns e, nalgún caso, pouco latinos, os “Coloquios” de Erasmo, subliñando que aos nenos só debe dárselles doutrina proveitosa, con estilo puro, sinxelo e claro, acomodándose á idade. ¡Xa daquela molestaban os circunloquios epistolares!
-.-

Distancias e distanciamentos. No rural da primeira metade do XX tivemos..., de todo! Aínda nos lugares nos que volveu a haber escola pública, estas tiñan un hínterland que podía superar unha legua de radio. (Unha legua, uns 5 quilómetros, deducíase da distancia que podía recorrer un home, ¡non un neno!, a pé ou dacabalo, nunha hora).

Con aquelas distancia, por corredoiras e carreiros, no inverno, na estación escolar, manda-los nenos á escola logo era mandalos ao matadoiro; e por engado, mal abrigados. Ironicamente, isto tivo unha cousa boa, que eses lugares tardaron máis en despoboarse, porque non estaban preparados máis que para cavar na touza. As casas boas, podentes, esas libraban da regra porque podían pagar aos mestres, fose en cartos ou en ferrados. Así que, distancias físicas, distanciamentos sociais!

As casas fortes, as que podían, e pagaban, mestres, medraron; e mentres, as outras da contorna, a vexetar! Por vía de exemplo, tres casos da nosa bisbarra: Consecuencia do ensino de meu pai, a casa de Piñeiro de Luaces deu unha xeración de prósperos, e competentes, comerciantes, que incluso un deles chegou a Alcalde de Pol, que foi destituído cando o Alzamento, proba máis que evidente da súa preparación. En Pousadela, tamén escolados por meu pai anos despois, afloraron carreiras, un Cura e unha Mestra; no mesmo Pousadela, pero na casa de meu tío, que tivo unha mestra durante tres ou catro anos, un seminarista e un Perito Mercantil. Casos notables, indiciarios, para a época.
-.-


Escolas baleiras

Co Alzamento, a persecución dos Mestres. Historia pura e dura: Os Mestres, incluídos os do ensino privado, foron perseguidos con saña por ser considerados responsables de inculcar na sociedade e nas mentes xuvenís o ¿virus? republicano. Coa depuración pretendíase eliminar calquera resto da innovación pedagóxica iniciada no 1931.

¿Onde estaba, de onde viña ese virus? ¡Pois nada máis e nada menos que nos artigos 48 e 50 daquela Constitución, tan ¿nefasta? como predica o seu articulado, que comezaba así:

“Art. 48: El servicio de la cultura es atribución esencial del Estado, y lo prestará mediante instituciones educativas enlazadas por el sistema de la escuela unificada. –La enseñanza primaria será gratuita y obligatoria. –los maestros, profesores y catedráticos de la enseñanza oficial son funcionarios públicos. La libertad de cátedra queda reconocida y garantizada. La República legislará en el sentido de facilitar a los españoles económicamente necesitados el acceso a todos los grados de enseñanza, a fin de que no se halle condicionado más que por aptitud y la vocación. Etcétera, etcétera.

¿Pecado moral, non si? Pois, por ese pecado, todos perseguidos; e dos estatais, uns fusilados e outros depurados ao ¿amparo? do decreto ¡inmediato!, do 8 de Novembro de 1936. ¡Había présa por varre-la casa! Tanto varreron que ata depuraron aos alumnos das escolas de Magisterio en prácticas.

José María Pemán, ¿un intelectual?, afirmou: “Envenenadores del alma popular, primeros y mayores responsables de todos los crímenes y destrucciones que sobrecogen al mundo y han sembrado de duelo a la mayoría de los hogares honrados de España”. ¡Un hurra por Pemán, que por algo e para algo foi o primeiro dos Presidentes de la “Comisión de Cultura y Enseñanza de la Junta técnica del Estado!



Disto
a
 isto:



-.-

Este século, o XXI, vai pasar á Historia como, O Século dos Conseguidores, dada a corrupción política coa que se fixo presente, pero a raíz tráea dun XX rotundamente caciquil. Estoume lembrando a tal momento que, a pouco de funcionar a tele de Lugo, nunha entrevista que alí me fixeron definín aos caciques como profesionais das concesións, exactamente “conseguidores”, e sorprendinos un tanto xa que me preguntou ao momento un daqueles periodistas que que era iso de “conseguidor”. Saín do local, de alí da rúa Progreso, coa mala conciencia de que inventara, descubrira, a lousa de algo que estaba tapado con outra lousa. Pois ben, naquel ambiente caciquil que viñamos, ¿soportando / gozando?, sen medo aos mass media, os favores, o remedio das necesidades, en especial as recomendacións para o Ejército, pedíanse…, por carta! De aí que redactar unha misiva, unha mensaxe, pedindo, rogando, suplicando, pouco menos que de xeonllos, que alguén de arriba intercedese por nós aínda máis arriba, facíase…, por carta! ¿Que outra lle quedaba ao escolante realista que ensinar a redactar peticións de todo tipo? Nos meus tempos de escola a petición de recomenda levábase na man dereita, e ao lombo, nun saco: o habitual, un xamón! ¡Aínda estaban lonxe os euros, e algo máis os billetes de 500, en sobre e con guantes, para non deixar rastro, impresións dixitais!

Remachando, volvendo sobre o tema das redaccións ortografadas, que non era menor na didáctica das nosas escolas, éramos contrarios ás teorías que traían os da Normal de que primeiro e máis importante era cultivar a coherencia, a adecuación e o desenrolo das ideas a reflectir. Nós non preparabamos literatos senón xente do común, que tería que defenderse reflectindo os seus saberes, e non podían permitirse anos de estudio que lles formasen un estilo literario: tiñan unhas necesidades básicas, elementais, comunicativas, e precisaban contactar nunha orde práctica, intelixible, e á vez, decorosa. Non ían para exames sutís senón para razoamentos intelixibles; facerse oír, facerse entender!

En canto aos escritos daquela xentiña:

Xénero a cultivar: cartas de mera comunicación, escrituras de pactos, solicitudes.

Tipo: de narración, pouco;  a súa formulación era describir estados de ánimo e situacións familiares; exposición intelixible, concreta; argumentación razoada, que fixese decisivas as peticións.

Función: simplemente expresiva e informativa; naquelas epístolas pouca poética e pouca opinión cabían.

Contextualización: aténdose ao motivo central e principal do escrito, sen florituras nin amplificacións temáticas.

Inventio: nada tiñan que inventar ou discorrer; o seu era aterse ao asunto que lles interesaba no ámbito persoal.

Dispositio: nas cartas, rutineiro; ¿Como estades; así quedamos! E de broche, algo así como, “este que lo es”, e firma caligráfica ou dactilar. Os sentimentos propios esixen sinceridade, ¡ou mentiras piadosas!, pero de literatura stricto sensu, cero!

Elocutio: Consecuencia, coordinación, concreción nas ideas expresadas.

E por último, antes de firmar, revisar, tendo outro papel á man por se había que repetir, que os riscos, nin daquela nin agora!

Como proba e testemuño da transcendencia dunha simple carta vou descubrir aquí dous segredos persoais, e por tanto, certos; nada de díxome díxome:

Tería eu dez anos; meu pai deixara de facer escola na casa, que a estaba poñendo en Pousadela, na Casa Grande, así que asistía á Escuela Nacional Mixta da localidade; na mesa contigua, un fillo do ferreiro de Bascuas, Xerardo de nome, que logo ía entrar en quintas pero o Mestre, Don Jesús Rojo López, ¡sancionado, supoño que por bo!, admitía aos adultos por pura compaixón. Xerardo, coido que motivado polo ben que eu estaba facendo as redaccións, pediume que lle fixese o borrador dunha carta, que lle gustaba certa rapaza (de Suegos) e quería pedirlle que agardase por el ata que o licenciasen. Á hora do recreo quedámonos dentro…, e saíu coa carta lista para selar! En data recente, que me vin coa viúva en Mosteiro, nin sei como se me ocorreu presumir de que ela recibira unha carta redactada polo neno Xosé María: -“Ai Deus, que foi verdade, e tanto me gustou a súa promesa de matrimonio que lle gardei as ausencias. O que me deixa abraiada é que o meu Xerardo me gardase o segredo de tal misiva; igual lle daba vergoña…”

Dez anos máis tarde. Servidor, mecanógrafo no Consejo Supremo de Justicia Militar, Fortuny núm. 4, preparara as oposición do BEX no Centro de Estudios Mercantiles y Económicos, na calle da Bola. Había que presentar un Certificado de Buena Conducta expedido pola Garda Civil do lugar onde se criara o opositor. Persóase meu pai no cuartel de Castroverde…, e se non fose porque ía acompañado dunha persoa amiga dos gardas, alí o deixan detido! ¿Causa da causa? ¡Que desde o mesmo Supremo, en carta con cabeceira de ídem, eu contestara a carta dun rapaz da miña parroquia, que se pillara a punta dos dedos na imprenta do seu Cuartel, e pediume ¡recomendación!, para ver de cobrar algo de pensión polo seus desvalemento. Na casa do mutilado tiveran fuxidos, etcétera, así que, segundo lle informou o Sarxento ao amigo de meu pai, que non a el, cando rexistraron aquela casa…, atopáronse coa miña carta! Dedución que da mesma fixo a Garda Civil: Que as armas atopadas naquela casa, procedían do Ejército, e que eu, soamente eu, aquel rapaciño, podía ser o…, o conseguidor! Desesperado, viume mala cara o entón Presidente, General Ponte y Manso de Zúñiga, que, sen sequera pararse a pensalo, mandoume sentar á máquina e ditoume una carta de méritos e servizos, que sobraban para presentarme a Director General e non para Auxiliar de Banca. General Ponte, cónstame que firmaches sentencias inicuas, pero a min salváchesme a vida. ¡Que Deus che premie a miña e che perdoe as outras!
-.-




Do libro “Escolantes e escolas de ferrado”,
de Narciso de Gabriel.

Aqueles mestres, uns equilibristas. A diferenza cos Mestres de título, cos de maiúsculas, era notoria pois os escolantes tiñamos que ganarnos o respecto, e os de “don” xa o levaban no título, co título.

A primeira, que os “don” , “dona”, cando abrían eles mesmos o local, xa nos tiñan coa boca aberta, agardando, coma os paxariños na porta do niño, pois o seu control a distancia era practicamente nulo, e non só no horario, que aqueles Inspectores de visita anual nunca se presentaron, ¡os que se presentaban, que case todos tiñan outros “choios”!, e de facelo facíano anunciándose con antelación. O Cura da parroquia si, ese si que controlaba os colexios, xeralmente unha vez ao mes. Nas particulares era ao revés, pois os nenos foran levar as vacas ao prado, meter leña na casa, e mil recados e funcións, así que aparecían…, cando non tiñan outra cousa que facer! Ás particulares, sería por clandestinas, por ilegais, os cregos nunca foron.

¿Quen debe esperar a quen, sexa na aula ou no local da escoliña primaria? Non admite dúbidas. A locomotora debe tirar do tren. E logo viña o saúdo. Nas escolas nacionais: Buenos días don / dona; como está vostede? Mentres, en paralelo, ¡que non había tal!, era o escolante o que tiña que interesarse polo rapaz: ¿Que; que tal; parece que non durmiches ben, que aínda refregas os ollos! Isto, esta diverxencia, xa marca un punto de distanciamento na dificultade funcional. Franco quedaba lonxe; era o cuarto da Santísima Trindade, que se sabía da súa existencia aínda que só se coñecese por referencias. A trindade térrea, visible, ante a que o paisano pouco menos que se axeonllaba, eran o Mestre, o Cura, e maila Garda Civil. O Mestre de maiúsculas, por suposto, pois o outro, o escolante, tiña que facerse querer, tiña que emanar autoridade de seu, do seu ser e do seu estar. Poñer escola formaba o carácter pois tiñas que facerte obedecer sen castigar, sen roñar, por encima e á vez de ti por ti; en definitiva, un tío serio por cativo que foses.

Que te fixeses obedecer, á larga tampouco era positivo pois aqueles alumnos, especialmente os meirandes, acababan colléndoche, non sei se xenreira, zuna, ou envexa; ao propio escolante, a quen tanto se esforzaba por subilos ao estadio seguinte, por veces, encima do mesmísimo profesor. Vino palpablemente, en particular cando a guerra, nunha alta porcentaxe dos que foran alumnos de meu pai; ¡sometíanse a quen peor os trataba, a quen os utilizaba para fins rastreiros, criminais incluso! ¡C´est la vie, que din os franceses! Certo é que non se cansaban de eloxialo en público, pero no outro, aínda que calasen, notábaselles unha actitude de repulsa. Isto só é explicable considerando a tendencia maliciosa, envexosa, do ser humano, e dos pouco formados, daqueles que se apearon en marcha, máis aínda.

Na Escola Nacional, salvo casos excepcionais, de admisión xenerosa, pero non sempre, fosen mixtas ou unitarias, o período escolar abarcaba, e abarca, esa idade na que os rapaces son dúctiles, receptivos, e por ende, agradecidos. Clasifícanse en tres ou catro estadios, que son doados de atender, aínda que sexa simultaneamente. Eu, cos meus dezaseis anos ao lombo, case imberbe, tiven un xastre que xa exercía de tal, e que me ten contado aventuras súas sexuais inéditas para min; ¿qué, seríame doado ensinarlle algo positivo, construtivo, moral?

Se eu non fose parte interesada, e tivese que volver ás escolas dos anos 40, proporía agregarlles o “don” aos mestriños particulares, pois, entendo, con sinceridade, que non o merecían menos polo seu esforzo e pola súa dedicación, maña, tarde e noite…, mentres outros viaxaban, estudaban outras carreiras ou oposicións, e con frecuencia tíñannos de substitutos, de suplentes, como foi o caso de meu pai na escola de Maxide, mal pagado por una Mestra que vivía do resto sen desprazarse da súa Coruña, da súa urbe. E un primo seu, que, a senso contrario, cobraba e traballaba na Cámara Agrícola e Sindical do seu Concello, mentres a súa dona, que non pasara da primaria, lle atendía unha mixta, da que era…, propietario!

Por engado, e por se fose pouca tarefa e pouca responsabilidade, aquelas denuncias dos titulares de escolas mal atendidas ou situadas a unha legua da particular; non falo de oídas, pois eu mesmo fun denunciado pola Mestra de Barcias, lonxe e folgazana, que de non ser así aqueles pais maldito se lle pagarían ao rapaz que…, que enchía os seus baleiros, na Baleira!
-.-

A guerra, ¿fría, quente?, dos idiomas. Desde Isabel, ¿a Universal?, sempre tivemos guerra lingüística, pero as súas armas varían cos tempos, cos gobernos. A de hoxe, comparada coa dos 40 é pacífica; xa non vemos aqueles letreiros parroquiais, na cabeceira das igrexas, ordenándonos: Hable en cristiano! Tiña graza, ¡nas igrexas, onde misaban e rezaban en latín prohibíndonos o galego ancestral, a lingua do propio berce!

Estoume vendo, naquel ridículo de lerlles en castelán para explicarlles en galego. ¡Meus pobres, a qué martirio os tiven que someter! Do castelán había dicionarios, pero, do galego, nin libros! Meu pai subira ao faiado do cuarto novo, do da escola, a súa, preciosa, biblioteca, privándolles aos alumnos, fillo incluído, aquel aleitamento materno para ofrecérllela aos leiróns; si, aos leiróns, pois, cando a cousa se foi temperando, e deixou de ter medo ás visitas de uniforme, Garda Civil e Falanxistas, atopouse cos papeis moídos, esfarelados, e cos leiróns, neles, felizmente agochados!

Esta tamén era unha distinción entre escolas nacionais e privadas, pois as oficiais eran monolingües, e as outras bilingües; un idioma con libros, nos libros, e o outro con verbas, que por engado non estaban normalizadas, así que, de aldea en aldea, nunhas dicían “macheta”, e noutras “bros”. ¡Vaia dilema! Se lles falabas aos alumnos en castelán, entendían o que lles parecía, e se o facías anosando, toleaban coas traducións. Hoxe é distinto, é fácil, pois, tanto alumno como profesor, se traballan en dúas linguas, aínda que sexa simultaneamente, tes dicionarios á man, das dúas. Outra é que os libros actuais dino case todo en debuxos e fotografías; os de daquela obrigaban, tanto ao alumno coma ao profesor, a botarlle imaxinación para entender certas cousas.

Por engado, corrixir os tacos, tan abundantes na época. Era disciplina dobre para o ensinante: non soltalos, e ter a delicadeza axeitada para corrixilos pois aos rapaces, e non tan rapaces, non lles resultaba grato aquel depurativo escolar, de algo máis abundante có pan nas casiñas respectivas!
-.-

Material rudimentario

Ten máis xoguetes hoxe en día un neno de dous anos que utensilios escolares había en dúas escolas, das de daquela! O mellor que tiña meu pai era o mapa de Galicia, de Fontán, e tan en aprecio o tiña que, cando un ano matamos un cabrito para a festa do Santo coidouse moi, moito, de curtirlle a pel, e coa mesma facer un estoxo circular para gardalo e transportalo enrolado.

Aquel mapa tiña a súa historia: Certo día ía meu avó para Catatrigo, á casa de seu cuñado, e ao pasar polos campos da Eiladrán viu un fato de militares, con cabalos! -¡Arre carallo, seica se dixo, mira ti por onde volvemos a ter carlistadas! Como de covarde non tiña un pelo, achegouse ao grupo paseniñamente, prudentemente, ata que o Xefe, un Coronel, que resultou ser o Coronel Lombardero, da Brigada Obrera y Topográfica, de Madrid, lle fixo acenos de que se achegase:

-Usted, buen hombre, conoce bien este terreno?

-¡Nacín nel…!

-Entonces…

O “entonces” foi que aqueles especialistas do Ejército viñeran ex profeso, desde Madrid, para comprobar se a Serra da Ferradura, tamén chamada Do Miradoiro, era ou non era un canal de auga, con moitos remanentes ao exterior. A propia Reina autorizara unha vía férrea que iría desde Monforte, a onde xa chegara o tren, para rematar na turística Ribadeo. ¡Aos Reis de España sempre se lles deu ben o turismo, e todo o que fose fomentalo…! Os enxeñeiros estaban asustados, así que, todos xuntos, e todos a cabalo, repasáronlle as faldras á Serra, comprobando que mexaba, cantidade, polas fontes de Ribón, Gondel, Caraño, o Eo, e outras xa máis pequenas. Xa de retorno, fíxoselles noite en Teixeda, e alí díxolle o Coronel a meu padriño: -Temos que localizar ao Alguacil desta parroquia, para que nos proporcione aloxamento… Casualmente o Alguacil era meu padriño, así que lle dixo, -Aí abaixo hai un lugar rico, que incluso ten unha casa fidalga, con escudo (era a de Pillado), e nela albérgase Usía; nas outras, os demais. -¿E vostede? –Eu, dacabalo, e co terreo ben coñecido, non teño dúbidas; volvo para a miña casa, que o recado de meu cuñado xa o farei outro día! ¡Todo pola patria!

E tanto que foi pola Patria, pois, reunidos os ¿notables? de Lugo, acordaron dicirlle á Raíña que primeiro eles, e que a “ferreña” para os outros, sine día. Anularon aquel proxecto, pero tampouco foi a gusto dos lucidos lucenses pois o tren avistou as murallas procedente da Coruña, que non de Monforte!

O Coronel Lombardero obsequiou a meu padriño con este mapa de Fontán, que por aqueles días non o tiñan…, nin nas casas fidalgas!


  
O máis socorrido naquelas escoliñas era a pizarra de lousa, que os ricos mercábanas, feitas e pulidas, en Lugo, e os otros aproveitando a lousa máis puída que atopasen. Máis é, que para aproveitar os pizarriños, desde que ían cortos, metíanse, para apuralos, no oco dunha cana de bieiteiro. Como instrumento gravador, o pizarriño, igualmente de lousa. Desde que viñeron os encerados, un en cada casa-escola, e para gravar as barras de xiz. O papel estaba reservado para os vangardistas, e para iso, dosificado.

Nas escolas públicas, algo máis, pero ben taxado e ben aproveitado. Por certo, cando meu pai deixou de poñer escola na casa, para facelo noutras distantes, eu incorporeime á mixta de Maxide. Alí, en vista do difícil que lles resultaba a uns cantos a suma, un bo día díxonos aos meirandes que fósemos ás castiñeiras e que arramplásemos con cartos nós atopásemos nelas, que quería facer unha cousiña cousa coas mellores. Leveille medio cento daquelas bolas, que se desprendían con só un golpe de zoca, e as grandes, con unha pedra. O Mestre pasoullas ao carpinteiro de Vilar, que as puliu, redondeou e perforou, de tal xeito que unha mañá, nada máis entrar, iso si, despois de contestarnos os saúdos de rigor, amosounos un…, un taboleiro, un ábaco! Correndo as bolas por aqueles arames do cadro, os cativos romperon a sumar e a restar, todos, sen excepción!
-.-

Matemáticas agrarias elementais. Como era rarísimo o alumno que pasaba a Bacharelato, -un Instituto en toda a provincia, e para iso no ano que fixen o ingreso convocáronse 6 becas, e só aprobamos 3, as irmáns Hermida López e este servidor; beca que non daba para manterme en Lugo e tiven que retornar ao ripeiro-, os problemas, a matemática, tiña que ser práctica, útil para usala á mañá seguinte. A guisa de modelo este espigueo dos que poñiamos os Gómez:

-De sumas e restas:
Se A recibe, como premio de fin de curso, X pesetas de seu avó, e un galo de súa avoa, que andan sobre 7 pesetas na feira, desexando comprar un dicionario, que vale Z pesetas, para o que xa ten aforrado Q pesetas, seu pai dálle un billete de 25, coa condición que ten que devolverlle o sobrante. ¿Canto lle terá que reintegrar?

-De multiplicación e divisións:
B cobra por mutilado de guerra P pesetas ao mes, pero como no pode facer esforzos mete xornaleiros, a secas; C cóbralle a N pesetas a hora, e traballa 8; D cobra M pesetas por cada día de traballo, pero só está 6 horas porque ten que vir de lonxe, e vánselle dúas nos desprazamentos. A comida que lles dá a mediodía valóraa en Z pesetas. Supoñendo que renden o mesmo por hora traballada, a tego por hora, ¿a cal dos dous lle convén contratar, e canto gastará para decruar unha chousa de 7 fanegas e dous ferrados?

-Partillas:
Na casa de Colás están facendo partillas, e o inventario deu: 1 casa, que valoran en X pesetas; os prados = Z pesetas; as leiras = Y pesetas; chousas e montes en P pesetas. Tendo o da casa a mellora máxima, dous terzos, e sendo 5 irmáns, que porción ou que fracción hai que asignarlle, ademais da casa patrucial, en cada tipo de bens? (Ollo, que a picardía deste problema está en descubrir se os alumnos coñecen que o mellorado tamén entra, por Lei, cos outros irmáns no terzo de lexítima).

-Xeometría:
Temos un carballo do que só sabemos que, medido coa cinta, polo primeiro dos cortes dará 3,30 metros de circunferencia; as travesas precisan Y de ancho, X polo outro lado, e Z metros de largo. Outro dato é que temos a experiencia de que cada corte, sendo a árbore axeitada, dá unha travesa menos. Calcular a altura máxima baseados na sombra que, no mesmo sitio e á mesma hora, proxecta unha vara dun metro sobre terra, cuxa sombra é de 0,850 metros.

-Medición de fincas (xeometría aplicada):
Temos unha leira que, descomposta en figuras resulta ter: un triángulo na cabeceira, con X metros de base e A de altura; no centro sinalamos un trapecio que nos dá, de base maior B metros, e de base menor b metros, con unha altura de Z metros. Pasada a suma a fanegas, que mensura nos dará? Datos complementarios: a fanega suponse de 5 ferrados; e cada ferrado equivale a 4 áreas, 35 ca., 71 dm2, e 7 cm2. Dous tegos fan un ferrado.

Establecemento de límites a partir dunha superficie admitida:



¡Isto é ensinar aos labregos; pero os libros viñan escritos para señoritos!
-.-

Atención, concentración, improvisación. Para expoñer isto mellor será acudir á instrución militar xa que ten / tiña un gran paralelo: Guerrilla era a do escolante de a ferrado; batalla a campo aberto a dos titulados da Normal.

O estado maior prepara a acción coñecendo de antemán, ou informado de presente, dos efectivos que teñen na outra banda, nivel de instrución, pretensións…, así que preparan os efectivos dispoñibles, os propios, o equivalente en libros, gráficos, encerado… Polo contrario, nas guerrillas, o inimigo non soe ter uniformidade, nin uniformidade nin numerosidade; sabemos que existe, e pouco máis; pode darnos a sorpresa de saír por onde cadre, e o mestriño…, a velas vir!

Cando preguntan nun grupo do mesmo nivel, as respostas son doadas, pois incluso se lle pode argumentar que “iso” é doutro tema, que xa se explicará “noutra batalla”. Cando se está atendendo a oito, dez, doce, guerreiros, cada un co seu nivel respectivo, distinto, e atacan simultaneamente, o escolante tolea: Non se poden defraudar, non se pode deixar a explicación para un mañá, que igual non volven a esa escola. Un tema individual, e sumar oito, dez, doce, son excesivos para un só ensinante. Por outra parte de pouco lle serve ter libros de consulta, ¡co escasos que eran daquela!, pois non lles vai dicir aos mozos: “Abride pola páxina trece…”

Logo ten que estar atento, concentrado, e disposto a defenderse, ataquen de arriba ou de abaixo; e seguidamente, improvisar, pero facelo con tino, con acerto, con máis ou menos sabenza pero que a resposta sexa eficaz, que non decepcione, ou…, estará vencido!

O Médico sempre pode argüír que hai síntomas contraditorios, que fagamos radiografías, análises diversas…, para afinar no seu diagnóstico; o escolante, non; o escolante que se prece de tal debería responder ao momento, máis ou menos cientificamente, que iso dependería da súa preparación e da súa experiencia, pero nunca decepcionar; o menciñeiro sabe que se lle dá, que se lle atribúe, unha autoridade limitada, así que sempre vivirá en tensión, mentres que o Normal, o “doutorado”, aínda que falle nunha resposta sempre se dará, sempre se terá, por archi sabedor.

En definitiva, que o escolante está chamado, abocado, á improvisación, pero tena que facer con acerto, ou…, no próximo inverno só o chamarán para picar leña!
-.-

  


Que me interesase, sempre, o padriño-mestre, non me exonera de honra-lo albeite, tan necesario naqueles tempos coma  o ler, ou máis, pois, sen saúde, da xente e do gando, adeus civilización! ¡Ai se as pizarras fose pantallas, pantallas ou impresoras..., hoxe tería, e podería comentar, transmitir, un auténtico Linneo, pero, naquela limitación, catro frases, e a borrar, fose co pano das mans, ou cos mesmísimos puños do xersei de lá, só puiden conservar na neuronas o nome de catro herbas, así que, para non dicilas todas mellor calo, que se me pode tomar por mentireiro, a cousa, defecto, por min, máis aborrecida de todas!
-.-

O problema da inercia nos dous tipos de escolas. Non houbo, O problema da inercia nos dous tipos de escolas. Non houbo, nin hai, nin haberá cambio de actividade, ou cambio de marcha dentro da mesma, que non sexa apreciable, e nalgún caso, considerable.

Visto coa mentalidade, e nas circunstancias actuais, o profesor, de calquera tipo de materia, vén exercendo eses procesos mentais desde a súa máis tenra infancia; nacen en casa con biblioteca, críanse nela, vena manexar acotío polos seus antecesores, pais, tíos, irmáns…, para seguidamente incorporarse, como parvuliños, a un Centro que lles deixa ir sen forzamento, en plan de puro xogo; así sucesivamente, adaptándose e aceptando o sistema de vida que comportan os estudos. Un profesor actual chega a ese exercicio despois de ter visto e gozado / padecido a actuación dispar, polifónica, e incluso políglota, acaso de ducias de ensinantes, en materias que requiren aptitudes e actitudes do máis diverso.

Aqueles mestres da Normal viñan…, iso, normalizados, adestrados, ¡ou se lles supoñía!, para o ensino iniciático das materias enciclopédicas. Pola contra, eu mesmo, que de facer e vender zocas pasei, ao día seguinte, á responsabilidade daqueles rapaciños de Piñeiro, ¿cal era, cal foi, cal podía ser, a miña situación psicolóxica? Destas readaptacións, fulminantes, bruscas, que me lembre, pouco teño lido, ou nada, nos tratados que se levan feito para invocar as escolas do ferrado.

Todo isto polo que respecta aos ensinantes, pero, aqueles alumnos da privada, que? En Piñeiro, o meirande, o morgado, viña afeito a coller de madrugada a escopeta de seu pai e largarse aos piñeiros de Requeixo para coller aos pombos de sorpresa, cando comezaban a espreguizarse no alto das árbores; tiña tan desenrolado e cultivado o seu sentido da orientación que lle chegaba con mollar a punta dun dedo para asegurarse da dirección do vento, debendo, necesitando, poñerse a contravento, por calmos que estivesen os días, para dispararlles aos pombos sen que cheirasen a súa presenza. Cando volvía, coa escopeta ao lombo e un pombo en cada man, xa eu, aquel mestriño que contratara seu pai, dera a seus irmáns, irmáns e irmás, e tamén aos primos, que xa se incorporaran, a lección inicial da mañá. Lembro perfectamente que o pobre Jesús tivo que facer un esforzo para privarse da caza matutina en beneficio da escola familiar. Por certo, que un día de neve, que caeu en domingo, propúxome coñecer aqueles predios de Requeixo, que eran a súa “escola” de cacería; fomos arrimados en senllas aguilladas para non empapuzar na neve, e tan útiles nos foron que, debaixo daqueles piñeiros, que facían de domicilio habitual dos pombos, vimos unha xineta, raiada, preciosa, que saltaba peor cá nós na neve, así que a convertemos en trofeo!



Jineta (Genetta genetta)

Considerando a curta duración daqueles cursos, os días de acomodación, tanto do escolante como dos alumnos, daban unha proporción altísima, e por tanto constituían un handicap para o rendemento, que conviña, que se precisaba dominar, acurtar, mediante un esforzo, unha vontade bilateral considerables, que só se me ocorre comparalo con aquelas incorporacións dos quintos ao cuartel.
-.-

Calibrar ao alumno. Na escola pública os niveis veñen dados, cursos aprobados ou suspensos, e notas atribuídas, pero o escolante rural tiña que descubrir América desde a Marola: catro exercicios de tenteo o primeiro día, e a partires diso, aplicando unha observación penetrante descubrir as fallas, as lagoas; en consonancia, mentalizarse das pautas a seguir en cada materia, alumno por alumno.

O escolante non podía perder o tempo; nin perdelo nin causar perdas, estancamentos, demoras. Os invernos son / eran longos para o campesiño, pero curtos para escolar, o equivalente de catro cursos en catro meses, iso si, sábados incluídos. Estábase no tempo da ceba, da souta das castañas, do caldo de grelos, de contos a carón da lareira, pero cando iso rematase e dese en quentar o sol habería que agregarse ao resto da familia, grandes e cativos, para pensar na pataqueira, repoñer leñas, saír ás terras e aos prados para reparar os danos das invernías, incluso acudindo aos camiños, que daquela reparábanse por prestación persoal, ferramenta en man.

Coa primavera avanzada, estudar era un luxo, e como só podían permitirse a súa ignorancia, ¡única ignorancia persoal!, os señoritos da Casa Grande, precisamente os que non precisaban ensino privado pois vivían, ou podían facelo, temporal ou permanente, nas vilas e nas cidades, os outros, os veciños pobres, os foreiros, tiñan que deixar a súa escoliña particular, improvisada, para ocuparse das leiras, e así ir malvivindo de paso que se producía algún remanente, que non sobrante, para paga-las rendas e mailos Consumos municipais. Isto delimitaba aquel ensino, así que, mestres e alumnos ao trote, que nin que fosen as cabalgaduras dos señoritos.

O mestre, extracción, selección, dese mesmo proletariado, estaba mentalizado desde o berce, sabía perfectamente que lle incumbía abreviar, sintetizar, levar un reloxo por cada alumno, calculando as carreiras: punto de partida, meta proxectada, e cronómetro imperioso. Consciente de todo isto, en contraposición co que facían os outros labregos, ¡labrego tamén era eu, só que en función dupla, extra limitada!, aqueles meses proporcionábanme máis traballo que se os pasase segando en Castela; era inverno e suaba, por dentro e por fóra; á vez tiña que lavar os ollos varias veces ao día para manterme esperto, para no  dar mal exemplo, para non desanimar.

Aquela ximnasia mental, aquel esforzarme, concentrarme, para que non me pasasen desapercibidas as lagoas formativas de todos e cada un dos alumnos, en definitiva, aquel adestramento en coñecer á xente, en vez de cobrar por facelo debera pagar eu pois coido que me foi útil na miña profesión seguinte, na definitiva, para estudar a clientela, para mellor entendela. Ítem máis, que no meu autodidactismo, -chamaríalle perpetuo xa que así foi, estudando por libre, e no nocturno, por último na UNED, ata que cheguei a sesaxenario-, sempre me sentín alertado para preparar os temas volvendo atrás onde me sentise oco, consciente, tanto por experiencia propia como allea, de que, con ocos na cimentación, os edificios, sexan materiais ou culturais, caen, non resisten alturas.     

Non por atribuírme méritos, que Deus me libre de tal posto que so fun, na ensinanza, un diletante, pero, ao de hoxe, co retrovisor posto, cabe preguntarse que sería dos labregos sen as escolas de ferrado. Era grande, practicamente infinita, a distancia, o distanciamento do campo coas vilas e cidades, pero sen aquelas escolas…, ou nos escravizaban ou volvíamos ás cavernas!
-.-

Filosofía da educación: "É o coñecemento contemplativo, sistemático, universal e último da educación, séxase, dos procesos de instrución, persoalización e moralización. Relaciónase con diversas disciplinas, especialmente coas que son estudadas baixo o nome de ciencias da educación: Pedagoxía, psicoloxía, didáctica, socioloxía, antropoloxía, ética…” ¡Iso, hoxe, pero, onte? Onte, nas nosas aldeíñas, sentido común e algo de perspectiva, de intuición ou apreciación de cómo se esperaba viñesen os anos seguintes, que non era pouco!

O escolante precisaba ciencia infusa, e como iso non existe, tiña que suplila con un estrullamento da cabeza, espreméndoa, facéndolle soltar canto zume tivese diso, de sentido común, que, casualmente, é o sentido menos común de todos. ¡Por iso un escolante era un deus, tido por tal se así se portaba! ¿Foron agradecidos? Se non agradecidos, si pagados, que se comezou con un ferrado de trigo por alumno e inverno, pasándose seguidamente ao ferrado mensual; a iso eu cheguei tarde, pero tampouco estivo mal pois, polo que me pagaron aquel inverno de Piñeiro merquei un reloxo, unha gabardina e dous meses de Academia na E.R.T. de Lugo. ¡Máis do que merecía, recoñézoo; e tamén máis do que sacaría facendo zocas, que zocas estaba vendendo na feira de Castroverde, con meu pai, cando se nos achegou o Escolante Miranda e díxonos: -Encargoume o “Rei” de Piñeiro que lle buscase un mestre, para os seus fillos e mailos sobriños, pero vostede xa sei que está comprometido cos de Pousadela…”. Meu pai tardou en contestarlle, adiviñando por onde viña o colega, e por fin: -Se ti tiveses fillos, encomendaríasllos ao meu? A resposta foi afirmativa, e así quedou pactado.

-Papá, boa a fixo, que en miúdo compromiso me meteu! ¿Daquela, como fago, que lles ensino, co grandes que xa son algúns, segundo José Manuel?

-Ti pensa antes de falar, e fala coas verbas que de min aprendiches, engadindo o que che ensinaron na Escola Nacional; se así o fas, irás ao Ceo sen saír da terra!

Ao Ceo non fun pero case, pois aquela xente acolleume como a un fillo máis, e así tratei aos seus, coma irmáns, baleirando con eles todo o meu caletre, fose pequeno ou grande.

Eu non lera, aínda, a Luís Vives, Erasmo de Rotterdam, Comenio, Jean-Jacques, Rousseau, John Locke, Immanuel Kant, Fröbel…, pero si oíra, e atívenme, os consellos de meu pai e de meu padriño, así que tan mal non debín quedar xa que nesa casa recibíronme aqueles alumnos, sucesivamente, por anos, e ausentes eles, os seus descendentes. ¡É máis loureiro do que seguramente merezo!

A posteriori, iso si, pero tiven unha intuición parecida: De Sócrates aprendín que o ensino lévase a cabo mediante o diálogo, e mal diálogo pode haber cando o profesor se sube á parra. De Platón que o papel do educador reside en promover no educando un proceso de interiorización. ¡Xa me parecía a min, daquela, que o dito, tan xeneralizado, de que a letra con sangre entra, era falso; se me vían amigable, comunicativo, participativo, e incluso algo ameno, os meus ditos entrábanlles ata ao fondo do corazón, e non digamos da cabeza! Tamén lle debo, e debémoslle, a Aristóteles, a consideración de que hai dous termos importantes, moito, decisivos: un deles o de Potencia, cando unha cousa é susceptible de transformarse noutras; e consecuentemente, o Acto, que recolle e cerra o proceso. En resumen, o escolante o que máis precisa é vontade, xenerosidade participativa, pois con iso, aínda que soubese pouco, non saía decepcionado do labor, nin el nin os alumnos, por grandes e por indomables que fosen!
-.-

¿Sobre os pobres cimentos das escoliñas particulares, rurais, que, que se fixo, que se podía facer? Co motor aceso, pois pouco máis eran aqueles arranques, aquelas iniciacións, viña, podía vir, o autodidactismo, a autoconstrución, que sería frutífera se o escolado poñía ardor, paixón, esforzo, para elevarse sobre si mesmo.

Aquelas ensinanzas, aquelas iniciacións, non eran carreiras, pero si alicerces delas. Comigo, facendo o Bacharelato nocturno no Instituto Jovellanos, en Xixón, sentábase un..., ¿un que? ¡Un bcarrendeiro municipal! Aló lonxe, neses montes dos Oscos, tamén fora a unha escoliña daquelas, das de “a ferrado”. Fixo a mili en Xixón, e de licenciado empregouse no que sabía facer: peón de albanel. Xa maior, canso das perigosas estadas, apeouse delas, abaixouse á praza de barrendeiro.

-Polas trazas parece que non, pero paseiche a vida estudando, infinitamente máis do que outros fixeron, pois eu construínme a min mesmo; o que aquí no Instituto chaman autodidactismo. Naquela escoliña aprendín a ler, a escribir, e mailas catro regras, e con aqueles materiais fun facendo a miña personalidade. Aos ollos do mundo pouco fixen, pouco acadei, pero, se fago unha introspección moito lle debo ao mestre que me abriu os ollos da cultura, así que pasei a vida engadindo, ollando, aprendendo con aqueles ollos. ¡Estoulle agradecido!

Nas nosas conversas notábaselle que lera moito, que non folgara, ollando sempre ao seu arredor, aprendendo, formándose ininterrompidamente. Tamén aprendín moito del; o seu agradecemento ao mestre, e a cantos o rodearon na súa xa longa vida, era estimulante, exemplar. ¡Cultivara o autodidactismo!

Cando me destinaron para Coruña non trouxen o seu enderezo, así que terei que expresarlle este agradecemento, esta admiración, por vía telepática, se é que iso existe!

Aos autodidactas Gabriela Mistral, esa Gran Mestra de América, chamoulles, e para min con todo acerto, “Averiguadores  heroicos”. O autodidacta, despois daquel bautizo estudantil, naquelas escolas que facían auga por todas partes, que se puxo, e seguiu, a libar o néctar da cultura en cantos papeis e observacións tivo a oportunidade de coñecer, aínda que non se elevase a ollos do mundo, socialmente, como lle pasou ao barrendeiro de Xixón, aló por dentro acadou plenitude, un mérito que non sempre se lles soubo recoñecer.

-.-

Neste vestíbulo da Casa de Rei de Piñeiro volvín a sentarme seis décadas despois; daquela cos meus alumnos, que era un pracer darlles clase,
e aquí, en días bos, ao abeiro da casa, máis aínda.



Aquí din as primeiras clases como escolante.

Nesta foto:
A miña dona, miña cuñada Severina, Clemencia viúva do meu alumno Jesús,
A continuación a súa nora Conchita, e maila neta.
Eu, case tan en branco coma daquela,
e á dereita de todos meu cuñado Manuel.
Está retratando o fillo de Jesús, q.e.p.d.
¡Este curro segue sendo para min un santuario!

-oOo-


Xosé María Gómez Vilabella
 



No hay comentarios: