As escolas do noso rural
no segundo terzo do XX.
Xosé
María Gómez Vilabella
Na portada, tres
xeracións daqueles mestres de “a ferrado”.
Da esquerda á
dereita:
-Meu querido pai,
José María Gómez Lombardero, que comezou a ensinar no cuartel, en Ferrol, no
Regimiento Infantería Zamora núm. 8, na súa Escuela de Analfabetos; de licenciado
seguiu, de por vida, no seu Berlán, en Luaces, en Millares..., ata a súa
vellez, que a iniciou sendo substituto da titular na Escuela Nacional Mixta de
Maxide, Lugo.
-Este servidor,
que falei en público, por primeira vez, naquel “tribunal” da Pascua. Puxen escola
en Santa María de Piñeiro (Corgo) aos 16 anos; e cando tiña 17, en Librán (da
Valeira). Aos 18 funme para Madrid, voluntario, ao Ministerio do Ejército, para
ter a posibilidade de estudiar..., ¡algo máis!
-José Manuel
Miranda Fernández, que se iniciou en Adai, na Casa Da Pedra, e concluíu na
Escuela Nacional Mixta de Sarceda (Montecubeiro) substituíndo á Mestra titular.
-.-
Aqueles Mestres de
“a ferrado”
Preguntoume un
neto que como foi que tiven alumnos, e antes cá min, seu bisavó, sen pasar pola
Normal de Lugo, como fixo a súa avoíña.
-Meu neno, para
que teñas/teñades unha visión de conxunto dos avatares que tivo en España o
ensino primario convenvos aguantarme esta síntese da evolución dos coñecementos
educativo-formativos.
Para comezar, abrindo
a ventá da Historia, por máis que nos libros dela os seus autores, ou mellor
dito, os seus redactores, os redactores da Historia, pois autores son os que
fixeron os feitos históricos, ignoren, ou quixeron que se ignorase, a raíz
destas espiñas, o caso foi que en España, na nosa Iberia, ¡que razón tiñan
aqueles fenicios ao definirnos así!, un país de coellos (Hesperia) rexido por
cazadores, por ditadores, sempre lles interesou te-las masas a monte, no monte.
-Pero do
Montecubeiro saíron, saístes, ducias, e xa non fosen centos, de ensinantes.
¿Como se explica iso?
-Ti, que vas, que
estás indo, aquí na Coruña, a un colexio de Dominicos, pouca explicación
necesitas para entendelo, así que deixemos, de momento, a Historia Local para
volver á Xeral.
Nos últimos
séculos, pois nos anteriores aínda foi peor, que só tiveron escola as elites,
séxase, a chamada nobreza, canto se lexislou ou patrocinou ao respecto foino
para controlar a ilustración popular; o pobo comezaba a emanciparse, a pensar
pola súa conta, e conviña atalo curto. ¿Verdade que me entendes? Daquela serei
lacónico, concreto e conciso:
Na historia da
Civilización mal poden entenderse as cousas se non buscamos, de primeiras, de
entrada, as súas causas. Así que, con esta premisa, imos aló:
O ensino non
chegou a ser unha cuestión de Estado ata a ley Moyano de 1857. Aínda así, nas
primeiras décadas do século XX a maioría da xente, no rural, era analfabeta.
Miña avoa e madriña, Josefa Lombardero San Miguel, e iso que procedía de
familias de orixe xudeu, que daquela eran as máis cultas, ¡era analfabeta! Á
súa irmá, Hortensia Ramona, que entrou de criada do ex-Presidente Nicolás
Salmerón y Alonso, desterrado en Lugo, onde ela casou co seu fillo, Nicolás
Salmerón García, aquela eminente familia púxolle dúas institutrices, unha de
castelán e outra de francés. Tan aplicada foi nosa tía que chegou a traducir do
francés algúns libros que serviron de texto na Institución Libre de Enseñanza,
que daquela era a universidade do cumio.
Nas urbes,
maiormente desde a Moyano, comezaron a ter escolas públicas, pero os nosos
labregos seguiron, por décadas, escribindo..., nas leiras, co arado; primeiro,
co romano, de madeira, e xa polo XX arriba, alternando co de ferro. ¡Pobres
labregos, pero aínda eran máis dignos de dó os seus fillos, que saían para
América sabendo persignarse, e pouco máis.
Sánchez de la
Campa, analizando o plan de estudios das Escuelas Normales (polo 1849) deixou
dito que: “... no se trata de proporcionar conocimientos..., no
se trata de aglomerar en la memoria de un discípulo nociones que cuando más
puedan servirle para tener ideas confusas de los objetos...; se trata de dar
conocimientos para que los transmita a
la más tierna infancia...; se trata de formar profesores, hombres (¿e logo as féminas,
que?), que enseñen, que transmitan esos conocimientos a niños desde la edad de
4 a 12 años...”
Despois, de forma
taxativa, confirmouno Fernández Soria: “Algo parecía ya insoslayable:
que la educación se convierte en un instrumento de poder, y que donde reside su
control radica el dominio de la sociedad”.
Fóronse sucedendo
pequenas e sucesivas reformas.
A Ley Moyano, de
1857, contemplou as Escuelas Normales, por primeira vez, como escuelas
profesionales, e dispuxo a creación destas escolas en tódalas provincias, con
unha Normal Central en Madrid. Esta lei determinaba que en cada lugar de 500
habitantes habería dúas escolas públicas elementais...; pois non, na práctica
non, pois no ano 1908 só existían en España 1,4 escolas por cada 1.000
habitantes.
O Plan Gamazo, de
1898, reduciu os estudios de Maestro elemental a dous cursillos de catro meses;
segundo el: “Para facilitar la adquisición del título del grado elemental a los
alumnos de escasos recursos pecuarios”. (¡Sería máis ben para favorecer aos
superdotados, pois, con tan pouco tempo...!).
Un paso adiante
tivémolo no R.D. de 6 de xullo do 1900, que impuxo: “El libro de texto que señale el profesor deberá estar previamente
aprobado, desde el punto de vista de sus condiciones didácticas, por el Consejo
de Instrucción Pública, o por la Junta de Profesores del establecimiento o
Facultad en que se estudie la asignatura”.
Aquel Plan de
Estudios vixente a comezos do XX, con dos cursiños para saír Maestro Elemental,
e outros dous para o Grado Superior, e iso segundo ían da Primaria, ben pouca
esixencia era; outro tanto, ou máis, tiñan os educandos do convento dominico de
Montecubeiro, pois ademais dos coñecementos xenéricos tiñan a experiencia das
cousas que máis lles conviñan, que máis lles resolvían, no seu ambiente, no rural.
No Plan de
estudios do ano 1914 xa predomina a preparación cultural do mestre,
considerando que debía ir unida á súa preparación pedagóxica. Así, a formación
completa, tanto no cultural como a pedagóxica e profesional, adquiríase na
Escuela Normal. Os requisitos culturais para o ingreso non pasaban da formación
máis elemental adquirida na escola primaria. A idade mínima de ingreso era a de
15 anos.
Aquel Real Decreto,
do 30 de agosto 1914, tiña unhas particularidades que hoxe faríanvos rir: Para
os futuros mestres, 4,30 horas de Agricultura; e para as mestras, outras tantas
de economía doméstica. Despois diso, como materias voluntarias para as mestras,
mecanografía, taquigrafía e contabilidade mercantil. ¿Que se pretendía? ¡Pódelo
deducir, así que non fai falta explicarcho!
No 31 chegamos á
II República, así que aquí e agora ímonos descubrir, que vale a pena facelo:
O chamado “decreto
Llopis” saíu o 29 de setembro do 31, e iniciou a reforma, ¡fonda, absoluta,
concienciuda!, das Escuelas Normales. Os tres períodos de formación do novo,
revolucionario, plan de estudios, -cultural, profesional, e das prácticas de
ensino-, sinalan unha nova, e repito, revolucionaria, concepción das escolas; por
engado, da formación dos mestres. Os que tivesen estudios do Plan de 1914
puideron acceder ao novo presentándose a un exame de ingreso-oposición, de
igual xeito que os que estaban en posesión do título de Bachiller. O requisito
de ter cursado o bacharelato completo para ingresar na Escuela Normal elevaba o
nivel cultural dos mestres, dándolles un carácter universitario. O proceso de
selección iniciábase co ingreso, para rematar, ao terceiro ano, por medio dun
exame de conxunto que determinaba o orde de prioridade para a colocación
provisional nun período de prácticas.
O curso 1936/37,
coas consecuencias da guerra en ambos bandos, xa foi desordenado e oposto entre
si.
Recapitulando,
analizando, nunha ollada retrospectiva, outra:
A preparación
específica do Maxisterio vense enraizando no ano 1839 co establecemento en
Madrid da Escuela Normal Central, que a dirixiu Pablo Montesinos. A partires
diso, con cantidade de axustes e desaxustes, con experimentos non sempre
acertados ou de boa fe, fomos chegando á reforma das Escuelas Normales do 1914,
alentada por Bergamín, con novos aires, con novos bríos.
Nesta etapa flota,
prevalece, segundo diversas fontes consultadas, a pouca formación cultural, o
predominio da teoría sobre da práctica, e tamén o predominio da instrución
sobre a educación; en xeral, unha preparación pedagóxica raquítica.
A reforma do 14
sostense, con poucas variantes, ata a ano 1931, coa chegada da II República,
con estes avances en canto á formación sistemática do Mestre:
-Catro anos de
duración, cultura xeral e unha certa preparación profesional con prácticas de
ensino.
-Establécese o título único de Maestro,
suprimindo a dobre titulación de “maestro elemental” e “maestro superior”.
-Estabiliza os
centros de formación de Magisterio, desvinculados dos Institutos de Segunda
Enseñanza.
Saberás, meu neno,
e
se aínda non o sabes dígocho eu, que a nosa parroquia, Montecubeiro, con todo
ser a meirande en superficie de todo Galicia, máis que moitos concellos, ¡con
33 entidades de poboación!, cando chegou, cando nos trouxeron, a II República,
¡só tiña unha escola pública, a do Pombal, nese casarío central onde os frades
tiveran o seu pombal! Imaxínate os desprazamentos dos nenos, monte arriba e
monte abaixo, para asistir a esa escola, -entre ida e volta, algúns, tres
leguas de corredoiras-, e para iso, cando tiñan Mestre!
Ata daquela, e
despois con Franco tampouco, as linguas autóctonas, a efectos escolares, ¡tamén
escolares!, considerábanse idiomas incultos; por se isto fose pouco, no 1924,
séxase durante a ditadura de Primo de Rivera, os contidos educativos e mailo
persoal docente foron sometidos a un control ideolóxico esgrevio, reactivado no
franquismo; con Primo de Rivera xa comezaran as depuracións, particularmente
dos varóns, que algúns foron substituídos por mestras das escolas normais.
Coa chegada da
República, pediuse unha escola (Nacional Mixta) para Maxide (foino, e veu, a
nome de Sagaruxe), e outra para Cepomundín. Esta última non chegou a funcionar.
Moitos anos despois, xa na Ditadura, solicitouse, e veu aprobada, outra, esta
para Sarceda.
Xeograficamente necesitábase outra aquí,
para as aldeas circundantes (Sueste da parroquia).
Na escola de Sarceda
A de Sarceda veu tardía, cando xa
apenas quedaban nenos na parroquia.
¿Mentres, que? ¡O
dito: escolas de a ferrado, e cando se cansaron de pagar, e/ou de cobrar, un
ferrado por cada mes e ano, pagáronse a cartos, pesetiñas!
-.-
Consecuencias da depuración
franquista.
A DEPURACIÓN
DOS MAESTROS NACIONALES OCASIONOU A PERVIVENCIA, E INCLUSO A MULTIPLICACIÓN,
DOS NOSOS MESTRES DE A FERRADO.
A depuración franquista, concretamente no noso
Lugo, baleirou as escolas,
¡case a feito!, que pasaron a ”okupalas” un exército de arañas. Isto foi un
regalo, anos máis tarde, para as nosas estudiantiñas, que, de “normalizadas”,
tiveron vacantes, a esgalla, tal que nesta promoción na que se promocionou a
miña dona, vosa avoa:
(É a terceira da cuarta rea, contando pola
esquerda)
Mirade se lles corría presa aos franquistas a
súa ¿depuración? que xa a estableceron o 8 de novembro do ano 1936, ¡recén
alzados!, cun decreto que sentou as bases do procedemento a seguir..., para
gadaña-la cultura! ¿Quen sementara, quen cultivaba? Maiormente o art. 48 da
Constitución do 31, que comezaba así, razoando e comprometéndose: “El servicio de la
cultura es atribución esencial del Estado, y lo prestará mediante instituciones
educativas enlazadas por el sistema de la escuela unificada. La enseñanza
primaria será gratuita y obligatoria. Los maestros, profesores y catedráticos de
la enseñanza oficial son funcionarios públicos. La libertad de cátedra queda
reconocida y garantizada. La República legislará en el sentido de facilitar a
los españoles económicamente necesitados el acceso a todos los grados de
enseñanza, a fin de que no se halle condicionado más que por aptitud y la
vocación, etc.”
¿Cantos caeron, cantos estorbaban? Fusilados,
en Galicia, 87. ¿E depurados, expulsados e/ou castigados? ¡As estatísticas non
coinciden, pero foron moitos, moitísimos! ¡Poucos máis se libraron cós que
entraron en quintas, pois na fronte servíanlles todos, morenos ou roibos, pero
non así nas escolas, aqueles malditos, que ensinaban a pensar! Comezaron polos
inspectores, por brillantes que fosen, tal que José Ramón Fernández Oxea; se
non me credes, ás probas me remito:
¡Ai pobre Ben-Cho-Shey, que coidabas que o
sabías todo, ou se cadra por iso, por saber moito, de África e de España,
estorbábaslles!
¿En que consistiron os castigos? Fusilamentos
á parte, podían ser separados definitivamente dos seus postos, suspender de
emprego e soldo, desde un mes a indefinidamente, traslados a outra provincia,
etc. As ¿infraccións? supostas, atribuídas, fosen reais ou imaxinativas, podían
ser de índole política, social, profesional, relixiosa, moral, etc., etc. ¡Todo
de traxicomedia!
-.-
Foi excelente para
as rapaciñas nadas polos 30 arriba, pois, entre as novas escolas e maila
depuración franquista, a Normal abriulles as portas, e coas portas, o futuro.
A depuración, a
fortiori, comezou no mesmo golpe de Estado, xullo do 36, pero foi ¿legalmente? establecida
polo Decreto núm. 66, do 8 de novembro do mesmo 36. Introducírona así: “La atención que merecen los problemas de la enseñanza, tan vitales para el
progreso de los pueblos (¡cínicos!) quedaría esterilizada si previamente no se
efectuase una labor depuradora en el personal que tiene a su cargo una misión
tan importante como la pedagógica”. (¿Incluídos os disparos de fusil?
¡Aquela función si que foi pedagóxica!).
Naquilo andou
argallando José María Pemán, pero o “controlador” de facto foi Enrique Súñer
Ordóñez, que estaba obsesionado con el ¿presunto? “daño que los intelectuales progresistas le estaban causando a España”. (¿?)
Ademais dos fusilados,
calcúlase que foron sancionados entre un 25 e un 30 % dos docentes depurados,
maiormente nas provincias ¿submisas? ¡Vaia purga!
Castigos nos
expedientes. De todo tipo: Separación definitiva do cargo, con baixa no escalafón;
traslado forzoso, alonxándoos; suspensión temporal de emprego e soldo;
inhabilitación para cargos directivos e de confianza; inhabilitación para
exercer o ensino; etc. Ademais disto, houbo exames e cursos forzosos de ¿de des
contaminación?
Expediente típico da depuración
Segundo che veño
dicindo, meu neno, antes da II República (séxase, antes do ano 1931), as
escolas públicas limitábanse ás cidades e ás grandes vilas ou demarcacións, tal
que en Montecubeiro a escola do Pombal, pois nas outras aldeas o ensino era,
xeralmente, de carácter privado, exercendo como mestres, nos invernos, as
persoas máis instruídas da bisbarra. A estas escolas, que primeiro se pagaron
con ferrados de cereal, trigo ou centeo, por alumno e mes, e despois do ano
1930 en cartos, acudían máis ben os varóns, a pretexto de que lles conviña
saber algo por se tiñan que facer o servicio militar ou emigrar. Comezaban
sobre os cinco ou seis anos, e despois, cando podían, ou tiñan ocasión, seguían
indo á escola incluso despois de volver do Exército.
Eran no inverno, tódolos
días da semana, excepto domingos e festas relixiosas, pois no resto do ano
todos facían falta para atender as labores agro-gandeiras, e aínda así ían de
noite, ou en días malos, pois nos bos axudaban a linda-lo gando, partir leña,
soutar, etc. Por suposto que ían a escola andando, sempre, e por veces desde
media legua, ou máis, de distancia.
As clases dábanse
na casa onde parase o mestre, que sempre era na dos máis ricos do lugar por
ser, xeralmente, os que dispoñían de habitacións sobrantes e axeitadas.
Nun artigo do blog
“por-Millares.blogspot.com 2013/12/escuelas-de-ferrado.html”, (que se copia nas
addendas do presente), afirmaban rotundamente, referíndose aos mestres de “a
ferrado”: “Nunca se lles recoñecerá suficientemente a impagable labor que
desenvolveron”.
Onde había
convento ou igrexa parroquial nesta función instrutiva participaron os frades e
mailos párrocos; moito. ¡Hai que agradecérllelo, tamén, pois esa obriga, nun
senso material, non a tiñan.
Cando a guerra de
España, aquí en Galicia, entre os mobilizados e mailos depurados, o Maxisterio
oficial quedou reducidísimo, así que polos anos 40 a carreira máis fácil, coa
colocación asegurada, -xa cho dixen-, e tanto, que incluso algunhas mestras
designaban substitucións, foi Maxisterio. Así se dotaron case tódalas escolas
creadas pola República, inaugurándose, incluso, algunha nova.
En Galicia
débeselles, tamén en materia escolar, un gran favor aos emigrantes,
particularmente os retornados da Arxentina e de Cuba, que costearon edificios
importantes e axeitados, para escolas, hoxe dedicados a museos e/ou a diversos
centros sociais.
-.-
A mellor representación daquel
ambiente, sen prexuízo de que localices fotografías, ¡se é que as atopas, que o
vexo difícil!, tela / témola, neste cadro de Julia Minguillón, “A escola de
Doloriñas”.
No Museo de Lugo
Un
dos libros máis utilizados polos anos 40.
El
famoso “Catón”
Documentos
á man.
Como
non había máquinas de escribir nin ordenadores,
prestábaselle
moita atención á caligrafía.
Libros, poucos, como moito as enciclopedias Álvarez e Dalmau, pois o más
utilizado era a pizarra de lousa, con pizarriños tamén de lousa, na que o
mestre escribía frases, números ou contas, sobre o que facía traballar; e de
concluída a tarefa, ¡a borrar!, así fose co pano das mans!
Unha vez acadados os coñecementos elementais, básicos, o profesor “de a
ferrado” esmerábase en facerlles practicar, xeralmente con letra inglesa,
cartas familiares, instancias e documentos, pesas e medidas, cálculo de areas,
medición de árbores, e demais tarefas de aplicación práctica no medio rural. Non
se pode omitir, porque foi unha realidade histórica, que os mestres de a
ferrado beneficiáronse, beneficiámonos, á vez, dunha autoformación espléndida,
estimulados precisamente por aquela ansia de saber, de saber ensinar!
Un
distingo notable, outro, entre as escolas de a ferrado e as públicas. Nas privadas nunca se aceptou, e por tanto, nunca se exerceu, aquela
friaxe inquisitorial de que “A letra con sangre entra”.
Goya.
La letra con sangre entra.
O coñecemento, a familiaridade, entre o mestre e mailos seus contratantes,
a proximidade xeográfica, convivencial, etc., imprimíanlle un carácter máis
comunicativo, máis familiar en definitiva, ás escolas do “ferrado”, tanto para
o mestre como para o educando; así
resultaba un aproveitamento cordial, satisfactorio, co que si entraba a letra,
a letra e mailos coñecementos prácticos para a época e para o medio xeográfico. A friaxe do funcionario, chegado, xeralmente, das urbes, ¡doutro mundo!,
aquela si que ¿precisaría? sangue..., ¡e nin con esas! Tiñan máis coñecementos,
pero tamén máis distancia na súa aplicación práctica.
-.-
Contratempos
daquel tempo. Por exemplo: como para mostra chega con un botón, aqueles
desprazamentos no rural...
Campo versus cidade
¡Que pouco se leva escrito acerca deste paralelo! Ten a
súa explicación: Os do campo sénteno pero cústalles dicilo, pois aínda están no
purgatorio os que aprenderon a escribir; en canto aos da cidade, desertores do
arado, ou fillos dos tales, pasaron do pizarrín ao teclado en dúas xeracións,
así que aínda están..., ¡construíndo na súa torre de Babel!
O campo sempre oficiou de convento de Clausura: Os escándalos eran de temer pola súa divulgación no
entorno familiar; a misa en latín non se entendía, pero o púlpito estaba aló
arriba, simbolizando o reino dos ceos; aos
enterros acudían tódolos inimigos, non para que dixesen que o ausente fora
modélico senón para que dixesen daqueles inimigos: ¡Esta si que é boa xente,
que xa lle perdoaron tódalas que deixa feitas!
Naquela ocasión na que estiven a punto de ser santo:
Levaba dous meses sen ir á miña casa, ao meu Bergland, e aquel día díxome o
señor da casa onde estaba “poñendo escola”, que así se dicía. Aquel Domínguez
viña de Domingo, e seguía sendo Domingo, ¡un santo!
-Para pasa-la Noite Boa cos teus, esta tarde non se che
ocorra poñer escola, que está pechando a serra. ¡Vaite canto antes! O sobriño,
que era xastre, baixoume as súas botas e díxome: -Coas zocas nin se che ocorra,
que as cravarás nesa neve do Miradoiro. En canto á nai dos nenos, apareceu con
un pan de tres quilos: -É de trigo, por se na túa casa non coceron..., pois o
Nadal sen trigo non é Nadal, e menos aquí en Catatrigo!
Segundo ía subindo polo camiño da Poza do Barro a neve
medraba, e medraba! ¡Pero había que cruza-lo Alto do Miradoiro, así que acelerei
todo o posible, co trigo ao lombo!
Aló onde pon iso dos 1029 m. sobre o nivel no mar,
senteime na pilastra do vértice xeodésico, ¡coa neve por coxín! Ollei todo ao
redor para divisar o camiño polo que tiña que baixar a Teixeda e..., ¡nin
rastro! O único rastro que vin ao meu redor foi una serie de puntiños que
cadora se cegaban máis coa neve que seguía caendo... ¡As poutas dos lobos!
Naquel intre se non dixen ¡Trágame terra!, foi o que
pensei.
Pisadas dos lobos na neve
Non me axeonllei porque, de anesgado, igual non me
levantaba, pero a alma, ¿ou xa era ánima?, rompeu a chorar por todos e cada un
dos meus pecadiños. ¡Nun intre pasei de pecador a santo! Mirei para a fardela
do pan, e díxenme: ¿Como este pan é de trigo, se os lobos son listos comerán o
bolo antes cá miña carne.
Non sei cantos minutos estiven así, naquel acto de
contrición perfecta, pero, de pronto, unha voz subía, que non baixaba; ¡logo
non era do Ceo! ¡Eses cas...; ou son de Nabeda, ou de Teixeda! Os cans, se
ladran, é porque os están azuando para recoller o gando, para que lles ladren
ás vacas, que así, na corte, líbranse da que está caendo!
Nin me parei a pensalo, así que din en correr, saltando
costa abaixo, por riba dos toxos, na dirección daqueles ladridos. ¡Nunca tal me
pasara; acollerme á furia dos cans!
Despois diso o único que lembro foi unha muller, ¡pola
voz era unha muller, pero a zamarra que levaba era de home!, que me dixo,
diante da lareira:
-Ala, Pepiño, érguete, que agora xa non levas frío, e
se sigue nevando igual non atrouchas polos Campos d´Hiladrán!
Se me chamou Pepiño é que me viu con meus pais, tal que
na catequese parroquial.
Ao día seguinte foime levar, devolveume, meu pai a
Catatrigo, na besta da casa; a neve non fóra a menos, pero, coa besta, a penitencia
foi menor.
Desde aquel día, desde aquel contratempo... ¿Contratempo? ¡Todo o contrario: un milagre!
Desde entón sei, ¡aínda que a veces o esqueza!, que non hai nada que nos
achegue tanto a Deus como unha noite de lobos na soidade dunha serra!
-oOo-
ADDENDAS
Neste
libriño, que mo editou a Universidade de Vigo, (ISSN: 1138 – 5863), explícase algo acerca de
como
eran aquelas escolas.
AQUELES MESTRES /
AQUELES ZOQUEIROS
Xosé María Gómez
Vilabella
Se non fun o
último dos mestres de “a ferrado”, o penúltimo igual si, e por esa
circunstancia coido que me toca asumir esta responsabilidade, a de firma-la
acta da feliz/infeliz extinción dun gremio tardiamente periclitado. ¡Por culpa
daquela guerra incivil, obviamente!
Ben de veces me
teño preguntado pola causa remota da do 36: Aquela progresión xeométrica de
creación de escolas, aquela serie de mestres do Plan Calleja...; ou acaso
aquela espiña das derrotas, dos erros, de Cavite e de Santiago de Cuba, o desastre de Annual;
unha ditadura estrelada...; elevadas de potencia pola Lei Azaña? Os
historiadores adoitan ocuparse das datas, das datas e das últimas
consecuencias, tan só diso, así que as grandes causas, as causas remotas,
quédanlles no tinteiro as máis das veces, e hoxe en día demoran neses bits aos
que non chega o dedo maimiño.
Caído, entrando,
neste exame de conciencia, compre apeitar cos remorsos, xa que tamén cos
méritos, daquela audacia maxistral. Si, audacia, como mínimo audacia, que tal
foi aquela pretensión nosa de ensinar sen ser ensinados; e como non creo na
ciencia infusa, que outra cousa puido ser se non foi ousadía e/ou temeridade?
No outro prato da
balanza espero que se nos admitirá un certo apostolado, unha forza tractora, un
certo amor para co próximo, tan inopio, ou máis, cá nosoutros, cós seus mestres
ocasionais.
Isto en canto á
nosa responsabilidade, ao noso mérito/demérito como ensinantes, como
escolantes, como receptores daquel ferrado..., non sempre de trigo! O oficio
alternativo, complementario, era aquela arte das zocas, que tamén tiña o seu
contrapunto, unha certa intelectualidade, pois dun “pizarrín” a un “repenico”
pouca mutación vai.
O “altar” das
miñas zocas. As últimas que fixen.
As zocas vendíanse
no inverno, maiormente no inverno, -domingos de Meira alternando cos de
Castroverde-, así que a súa tempada, de facelas, de curalas, encaixaba,
complementaba, coma o testo do pote. Falo por min de paso que evoco, que
brindo, as lembranzas dos meus antecesores, dos meus mestres.
Se non fose por
culpa da incivil eu non houbese chegado a ¿mestre?, que daquela
haberíaos a ferrado, e non precisamente cobrando en ferrados senón das arcas
dunha Instrución Pública ben formada e ben pagada. O meu houbese sido un enchufiño
en Madrid, igual que o tiñan outros parentes, maiormente por obra e graza de
meu tío - avó Nicolás Salmerón y García, fillo daquel home tan home, Salmerón y
Alonso. Si, aquel que tivo a gallardía de abolir a pena de morte por si e ante
si, ao prezo, nada máis e nada menos, dunha Presidencia maiúscula, que a deixou
apenas estreada.
Nacín en Agosto do
30, pero de Augusto, nada, que xa estaban os de Sila petando ás portas de
Gobernación, preparándose para aquel abrideiro 14 de Abril do 31. Iso,
preparándose, pero a oposición puido con eles, con aquela elite de catro
utópicos, pois os outros eran máis, moitos, niso de tirar da corda: uns, que
non soltaban o pote das talladas; e os outros, a turbamulta, arre deus que
querían facerse co cazo, ¡antes de ferve-las verzas, de socato!
O meu recordo
lúcido, a miña lembranza máis remota, foi a daquela tricolor ondeando no rabizo
dun malle, ¡que a saber onde puxeran a moca!, alí no corredor da Casa de
Córneas, sede da Unión de Labregos do meu Montecubeiro. Dentro, arriba, no
sobrado, teatro de afeccionados dirixido por aquel Mestre de Mestres, ¡con
título oficial!, Rico do San Bernabé. (Ver “Arximiro Rico, luz dos humildes”,
por Xosé Manuel Sarille. Sarmiento. 4. Ano 2000, pp 39-47). Corría o ano
1.935... ¡Deus, como corría, cantas cousas pasaron e cantas improntas me
deixaron! Teatro, o que é teatro-teatro, na bisbarra só volvería a habelo no
1.995, en Mosteiro, daquela cando estreei, cos mozos da Terceira Idade, a miña
comedia, ¡Se eu mandase, ai daquela...!, introducida polo meu entremés, Para
mozas de prol..., as de Pol! En Fraialde, tamén de Pol, tamén raiando coa
Terra Chá, polos 50, representou un tal Rivas...; un antecesor, outro mestre,
outro zoqueiro, outro colega, outra obra. Foi a excepción que confirma a regra,
un conato de renacemento local, pero daquela a xente tiña máis ganas de comer,
e por tanto de emigrar, que de rirse coas farsas alleas.
Volvendo ao da
tricolor: A nosa Unión dispoñía, -cartos de Cuba e da Arxentina-, xa naquel
entón, dunha biblioteca circulante, tesouro rural, ¡verdadeiramente astral para
o 35! Isto merece un monumento, ou, polo menos, unha lauda sepulcral. ¿Que foi
daquel tesouro? Aqueles conservadores, que tanto se esforzaron por
conservar aquel podre conservadorismo dos caciques do meu lugar, non tiveron dó
dun misto, ¡e como o papel arde tan ben...! A tela, o drapeau, igual o
utilizaron aqueles miñatos miñotos para limparse os mocos... Con dicir que ata
lle queimaron un devocionario, un libro de oracións, ¡iso si, de tapas roxas!, á
madrasta de Bonifacio Sarille, un dos promotores - mecenas da susodita
biblioteca! O resto, ¡no comment!
Falando de onde
vimos, que sen raizames non hai árbores, ¡Montecubeiro, couto do Monte Cubeiro!
Cubos, cubos con árbores, árbores e algún que outro bastardo, léase eucalipto,
que non hai paraíso sen serpes! Nada podemos historiar sen ubicarnos no colo
daqueles frades; dominicos, e por tanto, listos, preparados, todos eles,
incluso aqueles da granxa de San Cibrao, que colectaban para os de igual
sotana de San Domingos de Lugo. ¿No
colo? Pois si, con todo dereito, incluído o de pernada, ¡primae noctis!
Eu mesmo, por veces, sinto un rebulir místico, aló por dentro, que o hábito non
fai ó monxe, que igual me vén, directamente, dunha paternidade ancestral,
monacal. Non tería nada de particular, máxime dándose a circunstancia de que as
mulleres de Montecubeiro tiñan sona de xentís; ben formadas, esculturais, ¡de
tanta ximnasia como facían/como fixeron, subindo e baixando ao convento por
aquelas costas agrestes, montesías! Iso antes de aparece-los autos e mailos
tractores, que da desamortización para acó pouco tardaron en vir.
Subindo/baixando, naquelas rodelas de fentos, as grandes cestadas do condumio
cotián: Ovos, leite, queixos e manteiga da vaca marela... Despois diso, caer
rendidas nos brazos dun daqueles santos logo tiña máis de virtude que de vicio.
¡Miñas xoias!
Igrexa do convento
dos dominicos de Montecubeiro
Veñamos ou non dos
frades, certo é que os de Montecubeiro tiñamos sona de listos, ¡case que
frades! E como tales, actuamos, no teatro da cultura, amaestrando, (si, está
ben dito), á inxente prole de tan prolífica bisbarra. Con aquela instrución,
con aquela visión do mundo exterior, a falta de baúis mundo os nosos
conterráneos cargaban na besta, de seu pai ou dun veciño da porta, unha
sacadiña de roupa, -saco de liño, calzóns de liño, camisa de liño-, a aló que
se ían, ao Novo Mundo, despedíndose do Vello en Lugo, pois a Coruña era porto
de mar, ¡outro mundo!
Situados naquel
tempo e naquel espazo, compre ir ao fondo da cuestión, á xeración crúa, ¡ou
máis que crúa! A comezos do XX os nenos do rural nacían con tres sambenitos ao
lombo. ¡Tres! As quintas, a emigración, e redimi-los foros. Como denominador
común, o de sempre, ¡os cartiños!
Para iso das
quintas, ¡das quintas dos ricos!, estableceuse en Lugo o Banco Aragonés de
Seguros y Crédito, que se anunciaba así no núm. 1 de El Progreso: “Quintas de 1.909.- Este Banco constituido especialmente para la redención
del servicio militar activo de las armas, mediante el depósito de la prima
única antes del sorteo de cada año, de 825 pesetas (o sean 3.300 reales), o a
plazos, se les deja libre, a todos los mozos aun cuando fuesen llamados
posteriormente de señalado el cupo...” O anuncio é longo,
irritante, así que o cortarei aquí engadindo tan só o meu ¡no comment! ¿Cabe mellor
retrato dun país e dunha época?
Da emigración
xeneralizada, transoceánica, ¿que bágoas podería retratar eu, aquí, se xa están
cristalizadas, descantiá? ¡Diamante puro!
Dos foros,
maiormente co diñeiro americano, -a escravitude galega, pouco, pero algo
cobraba, única diferenza con aquela negritude da que o accionariado chegou ata
a propia María Cristina-, os nosos entregos fóronse librando; cousa que non
lles ocorría coas quintas, que niso ían a peor.
Falando outra
volta das quintas: No desastre de Annual, 21 de Xullo do 21, con 21.000 mortos,
para mellor fixa-la cita mnemotécnica, aquel asilvestrado Xeneral Silvestre, de
motu proprio ou empurrado desde o máis alto do Estado, que esa
sospeita quedou tras o Expediente Picasso, empurrou definitivamente ao interior
do Rif un número inxente de galegos, do que non quedou unha estatística fiable
pero é de supoñer que foron moitos dado que todo por aquí só eran “cuotas”
catro fidalguiños e dez burgueses. Lamentablemente, a ese prezo, a única
avantaxe foi para os morgados, ¡que se libraron de pagar unhas cantas
lexítimas!
Do lado positivo
estaban as mentes, co fogar de Breogán en plena cocción: ¡954 sociedades
agrarias rexistradas en Galicia a finais do ano 1923! Particularmente aquí por
Lugo poderiamos citar, na década dos 20, unha morea de indicadores económicos,
mais, en razón da brevidade, optarei por estes catro:
-No 1925 acudiron
ás feiras/festas do San Froilán, ¡seis casas de maquinaria agrícola! Para que
non todo fose prosaico, a Asociación da Prensa organizou unha Festa da
Poesía Gallega.
-Tamén en Lugo,
pero no 26, a Casa Ajuria anunciábase así: “Rechace los arados de fábrica
extranjera...” ¡Logo é que os había, que se ofertaban, conxuntura que tardaría
trinta anos en repetirse! Enésimo e decisivo Decreto da Redención Foral,
decretado polo Ditador de entón, que algo de bo ía ter!
-1927.- Os nosos
lugueses ergueron a cabeza, por riba do sacho e dos malles, para asombrarse co
voo rasante de catro avións. ¡Catro! Visitaron Lugo procedentes do aeródromo de
Gamonal (Burgos).
-1928.- A
prosperidade xeneralizouse. E as nosas paisaniñas deron en levar á Misa zapatos
de tacón; iso si, gardados nunha fardela da tea, para alternar coas zocas, ¡que
non ían atrochar polas trochas cos seus zapatos de tafilete!
Do 29 mellor non
falemos pois o Crac da Bolsa de Valores levou á ruína a moitos
emigrantes, directa ou indirectamente, maiormente aos cubanos, pero como non
hai mal que por ben non veña, tiveron que retornar ao país, co seu mundo
cheo de ideas, ¡a falta de dólares! Convertéronse nunha pléiade de
Mestres polifacéticos, aos que nunca lles agradeceremos bastante aquel pulo que
lle imprimiron ao mundo rural.
No ano 1930 naceu
este servidor, -repito-, así que vin/viñemos nun rexurdimento eclipsado, tanto,
que vinte anos despois aínda quedaban escoliñas particulares, resucitadas;
malles de pau e arados do ferreiro. ¡Arados de chatarra, e chatarra houbese!
De chegado a este
punto, e para mellor revivi-las miñas lembranzas, tirei cara a Lugo, máis
concretamente para a “Escuela Nacional Mixta de Sagaruje”. Iso da forza
irresistible que magnetiza, que fai volver ao lugar do crime debe ser
certo.
Foi unha de tantas
escolas creada, e neste caso dotada, pola República. Tiveron a idea tres pais
de familia: o señor Evaristo de Candal, de Maxide, o meu propio pai -coñecido
por José María de Cas Gómez, de Berlán-, e de terceiro un tal Tellado, de
Sagaruxe (Trashorras). Acordaran que Evaristo, recén chegado de La Habana,
poría un cuarto provisional, -un dos da súa vivenda-, en tanto encargaba a
construción dun amplo local, ad hoc, exento, dando ás propias
curradas. Trashorras encargouse de redacta-la instancia, e tal o fixo que cando
se reuniron de novo en Maxide para firmala, ¡constaba Sagaruje como lugar
proposto! Evaristo non tiña papel de barba, e meu pai non o levara. O Trashorras,
máis pícaro e máis dialéctico, convenceunos de que fora cousa de inercia,
hábito, e que se decatou ao repasa-lo escrito, pero, ¡acabáraselle o papel, que
non a barba! Para non demora-la ocasión, o pacto quedou en cursar aquel
documento, cun acordo entre cabaleiros de que a escola seguiría construíndose,
dotándoa, en Maxide. ¡Pero a placa veu para Sagaruje, como ía na instancia, pois en Madrid nunca adiviños
foron!
O meu coche
avanzou sen empapuzar, ¡adeus currais de zurro, adeus alfombra de toxos, de
codesos ou de xestas!, ao pé mesmo do escenario das miñas xestas
infantís. De apeado asaltei, de dous en dous, os chanzos da escaleira pétrea,
exterior, ¡pero a porta estaba pechada, definitivamente fechada por obra e
graza do C.P.I. de Castroverde, que asumiu e refundiu tódalas escolas da
bisbarra.
Por un intre
quedei apampado, cego, desnortado. E chorei; suposto que ninguén me vía naquela
soidade sobrevida, chorei. Un intre despois, desasosegado aínda, senteime nas
propias, frías, escaleiras, e recei pola ánima do meu mestre, don Jesús Rojo
López, un home sapiente, toco e borrachón, ademais de bonachón. ¡Non obstante,
mullereiro!
Don Jesús era de
Corcubión, ou da súa bisbarra. Por unha parálise infantil, a súa man esquerda
non lle serviu para manexar un fusil. ¡Burros, que houbese dado un bo oficial,
coa pistola na dereita! Chegou a Maxide,
cando a Guerra, expatriado, desterrado da súa bisbarra por obra e graza de
certas acusacións dos dereitistas. ¡Sorte para os da miña, que sabido é que o
que un non desexa outros o cobizan. A pesares da súa zurda, física e
moral, aprendeu o Cara al Sol, e tamén algo de instrución
militar, pois o disimulo, o medo, tamén son formativos; neste caso,
deformativos. ¡Miúdo castigo, duplo, me custou moquearme, descaradamente, na
escola de Maxide, cun paniño de seda, coa bandeira tricolor e coa efixie,
estampada, de Salmerón, en rebeldía porque o señor “Maestro”, don Jesús, me
fixo corear o ditoso, cotián, Cara al Sol! (Isto cítase en Nuevas e inesperadas
revelaciones acerca de la presencia de Nicolás Salmerón en Galicia, por José
Antonio Durán. La Voz de Galicia, 29-11-1987).
Don Jesús coidou
que naquela ditadura tiña que emular aos ditadores, así que practicou comigo o
seu complexo de Estocolmo, cousa que non lle censuro, ¡meu pobre! Outro dos
seus disimulos/enmascaramentos foi namorarse da Carmiña do Pombal, filla do
falanxista máis significado da parroquia, pero neste caso gábolle o gusto/o
xesto pois afellas que tal moza merecíao.
Ningunha daquelas representacións/ficcións
o librou dunha nova/definitiva depuración, evidentemente inxusta e tardía, por
causa da cal tocoulles aquela lotería aos nenos de Santa Eulalia de Oscos
(Asturias), para onde foi novamente desterrado, deixándonos orfos, orfos da súa
sapiencia, indixentes da súa pedagoxía. Nunca me apartei da súa devoción, e
confeso que cando saíu o meu primeiro libro, Castroverde. Bosquejo histórico-geográfico, no ano 51, escribiume a
Madrid, maxistralmente, alentándome para que profundase na obra de Valle
Inclán, segundo el, “… un gallego con ideas claras y concretas, y que además
sabía expresarlas”
Con tan pouca
escola, pero menos tiveron noutras parroquias, os de Montecubeiro pasamos de
enfermeiros a doutores. (Neste mundo, que tan complexo nos parece, causas
similares producen efectos análogos: No 57 vivín/padecín, con ocasión da
turrada dun camión do Istiqlal, ¡atentado, que non accidente!, contra o meu
IF-420, algo parecido: zurciu á miña dona, ¡oito feridas!, dos efectos de tres
voltas de campá, en Safí-Marrocos, un practicante elevado a médico polos
méritos dunha independencia prematura; e menos mal que os franciscanos de Safí
tiñan boas relacións cun doutor holandés, que aínda non levantara a súa
clínica, que reparou aquela desfeita, aquel atentado, dos terroristas
magrebís). Co ensino, daquela, na posguerra, en todo o rural, pasou algo
parecido.
Escola de Maxide-Sagaruxe. Estado actual.
O bieiteiro tapa a escaleira.
As laxes da
escaleira estaban frías, outonías, pero o meu maxín fervía, así que, ¡mal
sentado pero ben asentado!, “Mi mamá me mima”, e por aí adiante: Catón, Rayas,
Lecciones de Cosas... E cando facía bo,
¡ao horto de Evaristo! Don Jesús ensinounos a contar contando couceiros..., ata
que un bo día/un mal día, que non se puido saír ao cómaro, ocorréuselle
encargarnos zonchos, pero de madeira viciosa, deses do pé das
castiñeiras. Prometeu un premio o que máis lle levase, con tal que fosen do
tamaño dun ovo de carrizo. Miña avoa deixoume un pano seu, dos da cabeza...,
que o enchín, e levei o premio: ¡un contiño de Calleja, tan minúsculo que se
chega a ser unha galleta pápoo! Con aquelas boliñas, de ben lixadas e
redondeadas, ¡tódolos cativos da miña escola eramos uns navalleiros
empedernidos!, encargoulle un ábaco de 10 x 10 ao carpinteiro de Vilabella de
Vilar. ¡Aquel ordenador, aquel ábaco, impresionounos bastante máis que
un PC nas mans dun neno actual!
Esa falta de
medios, esa carencia de instrumentos, cun Director de orquestra como era o noso
Mestre, fixo milagres: Desenvolvemos a memoria á forza de repetir o que nos
escribía no encerado; e despois de lida, relida e comentada, sempre pedía
voluntarios para borrar e..., reproducir!
Aí, precisamente nesas, ganei a inimiga do 96 por cento da clase pois,
de cincuenta alumnos, só saïamos voluntarios a Manoliña de Candal (hoxe dona
Manuela, Catedrática, xubilada, de Química), e ¡servidor!
Amais da
retentiva, ¡oh peripatéticos!, entre o colexio e mailos cómaros, ¡canto non nos
fixo discorrer con aquelas proposicións! Un día comentounos que existía un
dicionario de peto (un Iter), e que sería bo que nolo mercasen nosos pais en
vista das dificultades que tiñamos para entende-lo seu (obrigatorio) castelán.
Non foi meu pai senón un parente que mo conseguiu na Coruña, ¡pero...! Como os
demais nenos non o pediron, ou non o conseguiron, non era cousa de levalo á
escola, que bastante zuna me tiñan por culpa daquela soberbia de saír
voluntario ao encerado, sempre, ou case sempre, así que me dediquei ao “Iter”
os xoves e mailos domingos pola tarde, maiormente cando me mandaban alindar
unha vaca, ou dúas, polos arrós da nosa cativa propiedade. ¡Aquilo, aquel
dicionario de peto, foi o meu maná do Ceo!
Creo recordar que
non rematou o curso sen que eu rematase con aquel dicionario tan cativo, tan
cativo e tan captador, ¡de memoria! Para incrementa-la zuna dos meus colegas,
remedio eficaz: Din en falar “de dicionario”, talmente coma un papagaio, así
que incluso cheguei a entender o catecismo, castelán por suposto, do Padre
Astete, ¡e con iso outro desgusto! Daquela veu á parroquia un franciscano, dar
un triduo, e erre que erre que me tiña que levar para Herbón... A pouco me
zurra meu pai: “Non ves que ti es o
morgado; e logo está que os frades, igual cós curas, non se poden casar...” En
vista diso, cara ao San Froilán, presentouse o noso Párroco, un tal don Benito,
que era máis testán que San Pedro, e díxolle moi serio a meu pai que me levaba
consigo a Lugo, que aquel ano había seis becas no Instituto... Para as seis só nos
presentamos as xemelgas Hermida López e mais eu, ¡así que, por sapiencia ou por
un baleiro material, don Delio Mendaña non tivo outra opción que aprobarnos!
Pero a min leváronme para a casa, aos poucos días, pois para paga-la fonda
facíanselles curtos os cartos da ditosa beca...
Canto máis se me
negaba a comida intelectual, máis fame dela me entraba. Na casa había poucos
libros, que os metera meu pai no forno de coce-lo pan, daquela que o
perseguiron, no 36/37; fosen ou non de política, que para os do “cuartel” de
San Cibrao política érao todo, maiormente a táboa de dividir, a de repartir. En
tal conxuntura din en pedi-los periódicos vellos, os atrasados, ao señor
Severino do Ferreiro, que así foi como fixen o meu master do ensino
primario. Entre aqueles periódicos habíaos arxentinos, que llelos mandara seu
irmán Eduardo vía Nova York. ¡Con esas, lin e vin a Castelao, e chorei coa
Negra Sombra, cando ninguén da miña xeración, na miña bisbarra, tal cousa vira,
nin, se cadra, tal oíra!
Meu avó, o cuñado
de Salmerón García, (fillo daquel Presidente que suprimiu as penas de morte,
Nicolás Salmerón y Alonso!, era albeitar, e sabía de botánica, -medicina
natural-, tanto ou máis có propio Linneo. Pero o meu non ía por aí, que con só
verlle tirar dunha cría, paría eu outro tanto coma a vaca, ¡miñas pobres, e
todo iso para a feira, coma os sacos das patacas! Así que optei polas zocas,
oficio que meu pai compatibilizaba coas escolas de “a ferrado” nos seus
entreactos, de estación a estación.
Xúrovos que facer
zocas, se se lles bota arte, é/era apaixonante; un parto indoloro,
gratificante. Dicir que dun toro de bidueiro ou de amieiro, a medio curar,
simplemente cun equipo de bros, aixola, trades, alegres, coitela e repenico, se
pode modelar externamente un peíño tan anxelical como eran os daquelas mociñas
coas que compartín pupitres na escola de Maxide, -¡eu estaba namorado de todas,
sen excepción!-, iso era de semideuses. Onde un cabaleiro diría, “Beso sus
piés, señora”, eu, un descendente daqueles fidalguiños da Olga, outro Gómez de
Neira, permitíame o luxo de acariñárllelos, para mellor calzalas, para
medírllelos; en definitiva, para libralas dunha catarreira acaso mortal.
No ripeiro tanto
como á aixola dinlle ao maxín imaxinando, entre outras cousas e inventos, o
feliz que debía ser a tal momento aquela Manoliña de Candal, xa en Lugo, no seu
Bacharelato. Tamén mira que era mala pata, por dous motivos: Eu non puidera
pasar do meu “Iter” mentres ela estudaba, entre outras cousas guapas, latín,
así que ía chegar a saber tanto ou máis có señor Cura. E logo estaban os seus
zapatos de charón, que así os levaba naquela ocasión en que, estando de
vacacións, mandouna súa nai a levarnos un cartucho de melindres de non sei que
voda. Se aquel día non me tragou a terra é que xa nunca me papa, nin de vivo
nin de morto. ¡Deus, que vergoña pasei! Aqueles peíños de tan grácil andar xa
nunca zocas calzarían, nin miñas nin doutro; e despois, que me falou en
castelán, ¡como cumpría a unha estudante daqueles tempos!
Como non hai mal
que por ben non veña, aquel nefasto/fasto día fíxenme a min mesmo, diante da
cruz da aixola, o máis solemne dos xuramentos: ¡Eu tamén estudaría, de neno ou
de mozo, de solteiro ou de casado, aínda que para iso tivese que ir ao cárcere!
Ao cárcere non fun, pero ao cuartel, si: tres anos de voluntariado, aos
dezaoito, en Madrid, no Ministerio do Ejército. E con iso, e cunha beca da
Acción Católica, rompín a estudar coa fame do mendigo. Sempre con fame, incluso
física, que é como mellor se aprende. Dos dezaoito aos setenta, pois agora,
nestas alturas da vida, si que prefiro ler natureza, extasiarme coas árbores da
miña carballeira, aló na Veiga do Azúmara, na miña finca das “Andoriñas”.
As zocas, no
outono, eran artigo de primeira necesidade. Eu tiña unha pedra, habitual, na
feira de Castroverde, xunto das dúas que ocupaba o “Pintor” de Luaces. Era unha
cuestión intuitiva, de simbiose: aquel señor facía moitas, pero menos
anatómicas cás miñas; e vendía barato. Eu, ao seu lado, tiña poucas, pero,
¡zapatos! Non era competencia senón complementariedade, ¡e iso que eu, daquela,
aínda non estudara Comercio!
Acertou a vir por
alí o señor Domínguez de Catatrigo, gran amigo de meu pai, que por certo leváramos dous sacos, el as de home e eu as
de muller, as lixeiras:
-¿E logo, este
rapaz, o teu fillo, fillo dun mestre, non estuda?
-Xa o fixo, xa,
que arestora sabe máis cá min! E tamén o ten demostrado pois no último inverno
púxolles escola en Santa María de Piñeiro, aos fillos e aos sobriños do “Rei”
de Piñeiro. ¡Non cho conto, dígocho!
-¿Máis cá ti? ¡Ai
logo...; ai logo, quen mo dera para mestre dos meus fillos; e de paso, dos meus
sobriños!
-Nese caso
teríaslle que pagar outro tanto como me pagan a min na Braña, ou en Millares...
Houbo acordo, sen
regateo algún, así que, do domingo ao luns, aquel zoqueiriño volveu a ser
mestre, que xa dera escola o inverno anterior na casa de Rei de Piñeiro, Adai, segundo
queda dito, pero preferín optar por Librán, por se-la parroquia de miña avoa,
pero tamén, acaso, para esquecer as vergoñas, as novatadas, que pasara na
primeira das miñas escolas. ¡Un mestre en pesetas, que xa non se levaba aquilo
do ferrado!
Aqueles rapaces,
de cinco a vinte anos, escoitáronme con tanta fame de sabenza, ou máis, da que
eu tiña. O malo do caso, -tardei anos en tomar conciencia diso-, foi que eu
sabía moito, xa demasiado, para ser alumno de primaria, pero menos do desexable
para ser mestre, así fose dos de minúsculas.
¿Que lles ensinei?
¡Pois, de todo; de canto tiña dentro, sen reserva algunha, tal cal que se
baleirase o meu saco das zocas, desde ben cediño ata a noite pecha, ata o punto
de pedirlle ao señor Domínguez unha luz de carburo para mellor aproveita-la
xornada. O mestriño moito non sabía, pero retorceu na súa cabeza tal e coma se
un limón fose. Lémbrome que de noite, -longas noites da invernía montesía-,
iamos á rúa, alí na Pereira, para a casa dun señor que lle daba ben á gaita do
fol, pero a min, fose polo meu cansazo, ou polo mal oído musical, tíñanme que
espertar acotío para que os acompañase á casa onde me tocase pasa-la noite.
Iso de afanarme
quedoume por hábito, que así o fixen cando cheguei a ser directivo de Banca,
ben á contra de como o fixeran comigo cando era un simple oficial; e nalgún
centro de estudios, tamén. Aló en Madrid, naqueles anos de trota-academias,
díxome un Profesor, o señor Gallego, castelán por certo: “Si quieres sobresalir, tres normas has de seguir: Que te tengan por
listo los superiores y por necio los iguales. Segunda, que nunca elijas
subordinados que te puedan eclipsar. Y tercera, que cuando enseñar proceda,
imita a las mujeres, que nunca pasan de la media pierna..., salvo que les
convenga!”
Aquel señor sabía ese refrán pero el, afortunadamente, comigo non o practicou,
que o teño nesa pléiade dos que me fixeron gozar do pracer de ser alumno
permanente. E se hoxe alguén me preguntase ao respecto, o meu dito sería
rabioso: Non hai peor animal que aquel humano que ensina a retroceder no mundo
civilizado.
Con estas
divagacións aínda non dixen cal era, cal foi, o meu programa, tanto en Piñeiro
coma en Librán: se cadra un cóctel de todo aquilo que oíra ou lera, maiormente
na Escuela Nacional, Mixta, de “Sagaruje”, pero con fogaxe, con présas, pois
aqueles nenos/mozos de Librán, de Tras da Serra (da Serra do Miradoiro)
criáranse na Guerra de Liberación, pero da súa ignorancia, tan atroz coma a
propia guerra, ninguén os liberara..., ¡aínda! Por “malos” que fosen aqueles
mestres depurados, tan abundantes, ¡canto os precisaba a Nova España para
deixar de ser vella, para saír daquelas cavernas a onde nos retornaron uns
milleiros de cavernícolas empedernidos! ¡Que ben traído aquel emblema do xugo e
mailas frechas! Tras das frechas, tras da guerra, o xugo: ¡Ei vaca, ei, volve
ao rego!
Os curas, para
daquela, á diferenza dos frades de Montecubeiro, o que mellor se lles deu foi
denunciar aos “Maestros particulares”. ¿Que querían? ¡Mestres do Estado, un por
cada catro parroquias, e para iso, con catro enchufes paralelos! O que
abundaban, ou escaseaban menos, eran as substitutas, ás que non faltou quen
denominase “prostitutas” por aquilo de que se abaixaban a todo, e a tódolos
lugares, mentres os señoritos e mailas señoritas “normales” lle daban ao seu
enchufe, fose na capitalidade da provincia ou na municipal. Aquela desfeita,
aquela “depuración”, dos mestres titulares foi un crime de lesa patria, pero
ninguén lle pasou a factura a ninguén, ¡aínda! ¡Lagoas da Historia!
En canto aos meus
rapaces, aqueles de Librán con só un ano de estudios, ¡intensivos por suposto!,
déronse por doutorados.
No outono do 1.948
aceptáronme a instancia para o Batallón de Infantería del Ministerio del
Ejército, Palacio de Buenavista, ¡a exterior, pois o que era a interior...!
Tres aniños de nada, dándolles as teclas da máquina de escribir, no Consejo
Supremo de Justicia Militar, pero con fonda pagada, que iso si que foi unha
beca abondosa..., ¡en lentellas! De “mestre” pasei, retornei, á fase de alumno,
¡un alumno vitalicio! Pero iso é outro cantar, outra epopea, que casualmente
coincidiu, a Deus grazas, coa desaparición daquel gremio dos “mestres de a
ferrado”, que se pouco cobramos menos ensinamos, pero, ¡iso si!, fixémolo con
toda a alma, con toda profesionalidade, con toda xenerosidade, que outra tanta
vontade, e outra tanta superación, a partires de tan pouco, non son doadas de
achar. ¡Nunca o foron!
Xosé María
Gómez Vilabella
-o0o-
Artigo que saíu no
blog “Por-Millares”:
Funcionaban nos
meses de inverno xa que durante o resto do ano había demasiado traballo que
facer no campo e tanto o mestre coma os nenos eran necesarios para axudar nas
labores.
O señor José María
de Gómez, que era como se lle coñecía, tamén redactou e dirixiu algunhas
“corridas” ou “sentenzas do galo” celebradas por aqueles anos nesta zona,
espectáculo carnavalesco e satírico no que se condenaba a un galo por certos
vicios habituais daquela, entre eles un considerable machismo.
O señor José María
de Gómez, que era como se lle coñecía, tamén redactou e dirixiu algunhas
“corridas” ou “sentenzas do galo” celebradas por aqueles anos nesta zona,
espectáculo carnavalesco e satírico no que se condenaba a un galo por certos
vicios habituais daquela, entre eles un considerable machismo.
-oOo-
Xosé María
Gómez Vilabella
No hay comentarios:
Publicar un comentario