.../...
Castro, óvulo, da Punta de Muros, ou
Lagosteira,
no que se xerou o Porto Novo da Coruña.
Obras do Porto.
Preguntoume un neno, ¡inocentes
eles!, se era certo que os romanos, asustados polas ondadas do Mare Tenebrosum
buscaron unha ingua, un abrigo costeiro, e así deron coa illa onde elevaron un
faro, para que non se perdesen as lexións que viñeses detrás deles. Que despois
esta cidade foi a máis, aínda que lentamente, agradecida ao seu porto de
abeiro, pero que a lanzaron os emigrantes de Lugo ao retornar coa prata
aforrada. Derretida esa prata, os propios coruñeses quixeron multiplicala
insuflándolle ventos fantasiosos, que “servizos” lles chamaban, chegando co seu
frenesí a trasladar de sitio o porto vello, para facer solares, ¡solares de
rañaceos!, que locen máis se os colocan á beira do mar!
-¿Neniño, iso foi en clase de
Literatura, ou na de Filosofía?
-¡Non tal, que foi na de Maxia, na
dos Divertimentos! Pero máis nos dixeron: Que extra muros, alén dos Baños de Arteixo,
na Lagosteira, nun sitio denominado Punta de Muros, de cando a Coruña optaba
pola industria, séxase, antes de pasar aos servizos, alí, naquel poboado, tamén
chamado o Castro, fabricábanse, e exportaban, manufacturas de cobre e de ferro,
que llelas vendían aos fenicios, que daquela eran os importantes! Tamén nos
dixo o Profesor que esa decisión, esa opción portuaria, foi acertadísima, pois
agora están pensando en dedicar, en castigo, a eses que queiman os bosques
galaicos, de por vida, a arrincar e transportar as rochas que deixan ao
descuberto para facerlle ao porto novo un rompeolas,
do tamaño da muralla da China, para abeirar ese porto das mareas Suroeste, que
son as predominantes na zona. ¿Que che parece, matan dos paxaros dun tiro, que
iso só o fan os intelixentes?
Polo aplicado que demostrou ser,
regaleille estas dúas fotos aéreas, para que entendese mellor, non as feitas,
senón as desfeitas, da nosa cultura. Eu quedei abraiado, pero o rapaz sentiuse
feliz por ter nado e se criado nunha terra tan intelixente.
-¿Intelixente, quen; a terra ou a
xente?
-¡Avoíño, déixate de chistes
verdes, pois, á miña idade, son contraproducentes, deformantes!
Como tiña razón, calei; ¡calei,
pero, escribín, pois o que cala, outorga!
-.-
De profundis clamavi
J´implore ta
pitié, Toi, l´unique que j´aime,
Du fond du
gouffre obscur où mon coeur est tombé.
C´est un
univers morne à l´horizon plombé,
Où nagent dans
la nuit l´horreur et le blasphème;
Charles Baudelaire.
Les Fleurs du mal.
(¿Do mal? ¡Do mal planificado!)
Imploro a túa piedade, a Ti, a
única que amo,
dende o abismo escuro onde o meu
corazón está caído.
É un universo triste de horizonte
plúmbeo
onde nadan na noite o horror e
maila blasfemia;
¡Iso, na noite, na noite escura da
Santa Compaña! ¿Deus, cando aprenderemos que hai que andar polo dereito na
vida, cando? ¡Olla que estamos no XXI, e seguimos abusando da Natureza!
¡Gozando, non; abusando! Queremos ser tanto coma Deus, fabricar as curvas ao
noso xeito… ¡Claro, queremos imitar ao Creador das curvas perfectas, ao Creador
da muller, pero isto é unha blasfemia, unha soberbia; é, como pouco, unha
usurpación de funcións!
As curvas son tentadoras, e cáese
con facilidade nelas; por iso compre levar unha vida recta, de liña recta, por
cara que sexa; a recta é a nosa, a dos nosos saberes. ¿Daquela, por que llas
deu Deus á muller? É moi simple: ela é/son máis prudentes! Saben, coma Deus,
arar dereito con liñas torcidas! O home, coma o boi, turra de fronte, haxa ou
non curvas, haxa ou non obstáculos, e así nós vai, que nos esnaframos de cando
en vez, por non prever os lances, as consecuencias. Ben levo dito que se
acabaron as diferenzas de caixa nos Bancos desde que substituíron, nelas, aos
homes por mulleres. Outras virtudes temos, ou se nos supoñen, pero o que é na
prudencia, niso de frear a tempo…!
¿Angrois? ¿Virá do xermánico: Agro
de Rois, terra de xuncos? Se acaso iso foi, iso era, daquela, cando o labraban
os suevos, pero, ao de hoxe? ¡Ao de hoxe, Agro das Ánimas! Requiescat in pace…;
¡amén! ¿Foi un atentado? ¡Foino, foi un atentado contra a virtude da prudencia,
desafiando as leis da física, levándolle a contraria a Newton! Señores enxeñeiros,
cando vos fagan firmar un absurdo, resistide; por favor, resistide; lembrádevos
de que o propio Galileo, cando lle fixeron abxurar, deu unha patada no chan, e
Deus oíulle dicir: Eppur si muove!
Benditos coches da miña praza,
benditos con tal de que sigades así, quietos, estáticos, freados; freados e con
unha marcha posta, ¡polo menos unha! Acordádevos de Newton, lembrade que nas
estradas hai curvas, curvas infernais, imprevistas…, e poden resultar
imprevisibles para a memoria humana! Cando a locomoción era dun só cabalo, nin
Rocinante se esquecía de segui-la liña recta, a distancia máis curta entre dous
puntos… ¡Ou se cadra, non, pois, polo visto, segundo os últimos experimentos, a
distancia máis curta para subir ao Ceo, para subir antes tempo, é…, unha curva,
a curva dos fouciños, a curva das gadañas, a curva de Leto…, que de aí vén o de
“letal”!
Leto
-.-
Viaduto da Chanca. (Lugo)
Poucas cousas me irritan máis que
ter que levantarme do ordenador para abrir a porta do piso, pero a miña dona
saíra, concretamente á Misa de defuntos da nosa parroquia, ¡sete días de loito,
sete Misas, un setenario!, así que…, de porteiro! Obviamente ollei pola
trapela: ¡Tres, tres clases de mendigos, unha máis que de costume: Os que,
desgraciadamente, sempre o foron, e non puideron, ou non quixeron, saír diso;
os que comezan a selo por obra e graza desta maldita crise; por engado, os que
se fan abrir as portas co truco da mendicidade! Dixen, “maldita crise”, pero
estou arrepentido, borro: a crise non é maldita, as crises son boas…, polo que
ensinan! Os malditos son aqueles que as xeran ao poñerse a gobernar sen saber,
ou sen querer saber, que aínda é máis grave. Dicían meus avós, ambos, que, Non
hai mal que por ben non veña; neste caso…, neste, veremos!
Falando de ver: O que vin pola mira
deixoume abraiado: a miña dona, no relanzo, en animada conversa coa Eva e mailo
Abel. ¡Esta periodista…!
-¿Que che custa leva-la chave…?
-¿Para que, con San Pedro na porta?
Aquí os tés, que de compañeiros de banco, aquel día, aí no xardín, aceptáronme
por amiga, por amigos, así que, que amigo non ofrece a súa casa aos amigos?
Saúdos e todo iso. Eva bicoume nas
meixelas; ¡bicoume! ¡Que lonxe quedan aqueles tempos en que o bicador era o
home, inclinándose cerimonioso á vez que a dama estiraba as súas uñas de nácara,
limpiñas, sen un ápice de pintura! Abel ofreceume a súa man, toda a man, e
apertoume forte. (¡Este home é xeneroso, que sabe dá-la man! –Así opinan os
psicólogos).
-¡Fixeches ben en traelos, que me
caen simpáticos, e logo que xa quedamos poucos vellos neste barrio…, que ata non
hai con quen falar!
O Abel:
-Pois ten razón! ¿E sabe cal é o
problema? Uns, que non temos fillos, e outros, que só tiveron un, fartos
daquela recomendación franquista das familias numerosas, que así había
emigrantes, e onde hai emigrantes, remesas veñen, viñan! Fillo único, casado
con filla única, herdan dous pisos, dúas vivendas, así que lles sobra unha! E
como están baixando de prezo, pois ala, a esperar, a esperar que suban…, ou a
que se casen os fillos deses fillos!
Atrevinme; menos que a miña dona,
pero tamén algo de periodista debo levar nos xenes, ou é mundoloxía, de tanto
gradar polo mundo.
-¿Vostede…, Abel, non si, me parece
que así se presentou aquel día…, vostede é filósofo?
-¡Home…! Se por filosofía
entendemos amor á sabedoría, si que o son, ou, polo menos, inténtoo. Funlle
ferroviario, que así estou de consternado por ese voo á eternidade, colectivo,
do outro día!
-Ferroviario, eh? Daquela voulle
pedir un favor: ¡que falemos de avións, que me gustan máis, pois nos accidentes
aéreos non hai mutilados, e as mutilación asústanme máis cá morte! Eu prefiro o
purgatorio na outra vida, pois aló, nese sitio, coido que seremos iguais.
-¿Gústalle a igualdade? ¿Non será
comunista? –Chanceouse.
-Querido Abel, non me crea se non
quere, pero eu creo en todo menos en dúas cousas: Non creo nos ateos, porque
non os hai; ¡son simples analfabetos, meus pobres, que por iso non leron os Evanxeos,
aínda! E tampouco nos comunistas, porque neste mundo do Veña a nós o teu
reino…, a pouco que nos analicen, nada queremos do común, todo propio!
Sentámonos en espera de que a miña
dona preparase os cafés regulamentarios, e no ínterim, nin lembro como,
decateime de que lle estaba explicando ao ferroviario aquel accidente…;
accidente, non, sabotaxe, do día 26 de Setembro do ano 1948, tren correo
Coruña-Madrid, no que me coincidiu viaxar para incorporarme, como voluntario,
no Ministerio del Ejército. En síntese: saímos de Lugo a fume de carozo, de
cisco máis ben, e aos poucos metros, de pasada a Ponte da Chanca,
¡trarrraaaas!, o meu vagón, e non só o meu, senón todo o convoi, deitado sobre
da esquerda, arrimado a ese valado da vía férrea.
¿Que pasara? ¡Veu enseguida o
Revisor, coche por coche, avisando, que non había temor ningún, que simplemente
se saíra o tren da vía, e que tivésemos paciencia, que xa ía en Lugo o
condutor, ¡andando, iso si!, para telefonar a Monforte, que nos mandasen unha
máquina grúa!
Só Deus sabe as horas que alí
pasamos, agardando pola verticalidade do convoi, pero máis tardei en saber a
verdade, que só a coñecín cando, destinado de mecanógrafo no Consejo Supremo de
Justicia Militar, Fortuny núm. 4, me tocou mecanografar un expediente no que se
aludía aos fuxidos, “maquis” creo que lles chamaron, que, desagradecidos do Glorioso
Alzamento Nacional, alzaran os parafusos dunhas cantas travesas, alí, á saída
de Lugo…, e con iso, aquela vía, abriuse!
Abel oíralle a algún compañeiro,
dos veteranos, algún comentario acerca daquela ¿avaría?, que tal lles fixeran
crer, ¡coma a nós, coma aos viaxeiros daquel día! Botouse as mans á cabeza,
polo menos catro veces; ¡que inocente, que Abel, que lle custou crer, crer sen
ver!
Tanto falamos, que acabamos
atuándonos. Tamén fixo falta repetir o café…, e menos mal que tiña unhas
botellas de Oporto, así que rematamos a empezada e comezamos a seguinte! Catro
vellos de parola…, nin un faladoiro deses da tele; menos mal que non tiñamos
unha audiencia que cambiase de canal!
-.-
Desde que saíu a visita, o usual
nestes casos: ¿Que, que che pareceron? ¿Son agradables, son simpáticos, non o
son? ¿Son prosmeiros, rolentos, listos, ou torpes? ¿Conservámolos, ou
escorremos o vulto? ¿Aprendemos deles, ou eles de nós? Non vos escandalicedes,
que estou xeneralizando, pero, na realidade, así, por percepcións, coido que
algo disto, reaccións similares, prodúcense no xénero humano, a minuto seguido;
pero como, desde Adán, aprendemos a tapar as nosas vergoñas, só os
especialistas, os psicólogos, son capaces de asomarse aos patios da veciñanza,
da convivencia. ¡Fariseos, raza de víboras, que dixo o Mestre!
¡Que difícil é a convivencia
social, canto nos custa aceptar que o próximo sexa tal e como é, guapos, feos,
simpáticos, repelentes…! O caso é que, polas trazas, pouco nos molestamos en
ensinarlles a ser…, iso, persoas! ¿E eles, a nós, con nós? ¡Ídem de lenzo, que
dixo aquel tendeiro do conto! Se estamos sos, queremos compañía; se a temos, se
nola brindan, despois do saúdo cansamos deles, tanto, que ata hai matrimonios
que se desfán, e, polas trazas, cadora máis! ¿Que cabe facer? ¡Pois iso,
refacernos, mirarnos con sinceridade no espello, no noso, no propio,
advertíndoo para que non minta, pois para mentireiros, segundo o noso criterio,
chegan e sobran os demais, estean próximos ou non!
Esta Eva, e coa Eva o seu Abel,
eran, son…, máis ou menos coma o resto dos mortais: perfeccionables! ¿Hai
alguén que non o sexa? A verdade sexa dita, que é como adoitan dicir os
mentireiros, os mentireiros habituais, mala impresión non nos deixaron: ¡Pola
nosa parte habería continuidade de
trato, que xa é algo, ou máis ben, moito!
-¿Que; son majos, non si? ¡Que ben fixeches en traelos, en ofrecerlles casa e
amizade!
-De velos sempre xuntos tirei a
conclusión de que xa o terán dito todo, e pensei que, de baleirado o corazón,
só queda chea a cabeza; ¡despois dos impulsos, a razón!
-Claro, muller, claro, pois,
razoando é como se entende a xente!
-¡A xente que é xente, meu rapaz! Acórdate
daquel Diógenes, o de Sinope, que se botou á rúa, ¡de día!, cunha lucerna na
man…; pero o que non di a Historia é se deu atopado un home, un ser que o fose,
mais, neste caso, esa Eva si que tivo sorte, atopouno; deu cun Abel inocente de
todo, que ben se lle nota, digno do seu nome!
Con aquela saída da miña costela eu
non contaba, afellas que non, así que tiven que pararme a meditar a miña
resposta. ¡Non é doado responderlle a unha periodista, por máis que só o sexa in pectore, pois disparan máis frechas
que Cupido, en tódalas direccións á vez!
-Non sexas desagradecida, que ti
mesma, ¡sen lanterna!, un home atopaches, que os haberá con máis pelame no
peito, pero non creo que abunden! Lémbrate que son montaraz, do monte, do Monte
Cubeiro!
-¡Ai que verdade tan grande
dixeches: do monte, claro! Será por iso que che custa tanto disimular a túa
rusticidade…
-¿Contigo…?
-¡E non só comigo, pois as túas
ironías estilo Quevedo non sempre chas entenden, expoñéndote a que te fichen
por malo, cando, en realidade de verdade, tes madeira de santo…; iso, madeira,
pero ti mesmo, como zoqueiro que fuches, non ignoras que para lograr unha boa
zoca é indispensable aixolar, con puga e con pulso, no ripeiro, o tronco que
queiras elaborar, transformar, perfeccionar…!
-¡Tereino en conta, tereino; é o
foro que teño que pagar polo privilexio…, ou pola desgraza, non o sei, de
casarme con unha mestriña normal, normalizada naquela Normal de Lugo, que vos
converteu en monxas, máis ben en monxas, e non precisamente das da Caridade!
Non, da Caridade, non, que maldito
se caridade é iso de estar puíndo en min cadora, pois, diga o que diga, e faga
o que faga, sempre ten á man unha lixa verbal para…, para puírme! ¿Conseguirao
algún día? ¡Teno difícil por iso de ter sido bancario, pois, como din dos
curas, imprime carácter! ¡É difícil vivir, convivir, en Sodoma, sen saír sucio,
e menos mal se non volves a vista atrás, que te expós a converterte en estatua
de sal!
En todo caso, estoulle agradecido:
¿que ía ser de min sen unha compañía perfeccionista? ¡Ben a quixesen análoga
boa parte dos varóns casadeiros deste país, pero, cerrouse aquela Normal de
Lugo! Cansados de normalizar, agora licencian; dan licencias. ¿Licencias, para
que? ¡Para igualalas cós homes, que ata aprenderon, deles, a fumar! ¡Pois está
mal, que igualar ás mulleres cós homes equivale a igualarse nos nosos defectos,
nos nosos vicios, có necesario que é o maxisterio…, o maxisterio recíproco!
-.-
¡Campo,
cidade; cidade, campo…!
¿Antagónicos? ¡Que va, complementarios! Complementarios pero non sempre
comunicados, reciprocamente comunicados, con dobre vía, coma os trens modernos.
Non hai cidade nesta Gallaecia dos
meus pecados que non estea rodeada de castros, pero…, quédannos tan lonxe, tan
lonxe e á vez, paradoxalmente, cerca! ¿Vinte séculos de distancia? Vinte
séculos que non son nada na vida humana: ¡Ás probas me remito!
Naqueles anos que lles dedicamos,
tanto a miña dona coma eu, aos círculos sociais, ¡que Obra Social lle
chamaban!, de certa Caixa de…, ¿de aforros, de aforros ou de engulimentos?,
puidemos apreciar como os vellos da cidade retornan, mentalmente, aos castros
da súa procedencia. ¿Daquela, con esas avantaxes, por que desertamos? ¡Ah,
porque descubrimos que a Obra faciámola máis ben os acollidos ao pote, e non os
xerifaltes da tapadeira, que nos usaban, e incluso nos explotaban,
aproveitándose das nosas aportacións, das nosas achegas persoais, para vender
iso, esas tapadeiras, esas tapadeiras dos seus caldos untuosos, persoais, superlativamente
untados! E non me fagades falar diso, pois, por desgraza, lamentablemente,
abondo se está falando, agora, aínda que demasiado tarde, de algo que nós xa
descubrimos nesa década dos segredos, pasada! ¿Que non alzamos a voz, daquela?
¿Nun país de xordos…? ¡Sería tanto como clamar no deserto, sería un suicidio, e
os heroísmos non son forzosos!
Pero indo, volvendo, ao fondo da
cuestión: Despois de tanto pasear en silencio polo asfalto, superada a madurez,
¿ou comezándoa?, á xente éntranlle unhas ansias tremendas de comunicarse cos
veciños, xa sen envexas nin avaricias, abríndose en canal, mostrando
interiores, comunicándose experiencias, ilusións e desenganos: ¡Tal cal como
sería, como debeu ser, a vida, a convivencia, nos nosos castros, coa diferenza,
a favor deles, de que daquela, naquelas comunidades, esa comunicabilidade, esa
fraternidade, esa participación do común, no común, era, debeu ser, tiña que
ser, interxeracional!
¡Pero que burros somos, ter que
esperar á senectude para entender a vida comunitaria, para desexala, para
cultivala, para volver ao ambiente castrexo!
-.-
¡Malditos coches, benditos coches,
que non somos capaces de librarnos deles, sexa no campo ou na cidade! Agora
entendo a teima daqueles feudais do Paraíso Terreal: ¡Querían ser coma Deus, estar
en todas partes, coma Deus; ir e vir, coa velocidade da luz, coma Deus! Pero
iso non entraba no seu código xenético, daquela, así que se desesperaron de
tanto que terían que esperar a que lles chegase un neto, Henry Ford, e…, colleron
de avogado a Lucifer! Claro, aínda estaba sen inventar iso do Colexio de
Avogados, así que optaron polo peor de todos, por aquel Avogado das Silveiras,
que é onde se esconden as cobras!
¿Que se estou falando só, eu tamén,
aquí tamén, máis ou menos como o facían aqueles das beirarrúas herculinas…?
¡Non exactamente, pois neste refuxio das Andoriñas, teño moito con quen falar,
e máis aínda de que falar! No inmediato, contigo, meu portátil, meu vello
amigo, que non te avergoñas de acompañarme, por vulgaridades que che diga; pero
con quen falo en voz alta, a berros, aquí, neste refuxio montaraz, nesta soidade,
é máis ben con meu pai, co meu querido pai, e a través del, co resto da
familia, cos cireneos do seu calvario. ¿Non foi Calvario, así, con maiúsculas,
durmir, acotío, nesta pedreira que hoxe serve de solar, de alicerce, a este
refuxio que nos abeira? ¿Durmir con medo a ser descuberto, envolto nunha
trapeira, nunha simple trapeira, rodeado de cobras e de sapos, apartado da casa
paterna, onde quedaban chorando os seus, tamén acotío, pola inminencia dos
perigos daquelas persecucións, inxustas, que o tiveron, que os tiveron,
amedrentados, ¡un ano!, do 36 ao 37, e total, por que, e para que?
¡Cantas veces se preguntaría isto,
isto mesmo, o meu proxenitor, cantas? Se el non o sabía, eu si, porque penetra
máis a mirada retrospectiva; teño máis datos: ¡El era mestre; de a ferrado, si,
pero mestre, e como máis tarde, ata hoxe mesmo, me foron dicindo grandes
admiradores seus, a causa remota estaba precisamente niso: que lles estorbaba
aos mangoneóns, os feudais de vía estreita, que aquel home, aquel superdotado,
aquel traballador do ensino, sacase, pouco a pouco, co seu exemplo e cas súas leccións, da
ignorancia, toda unha bisbarra de vasalos ata entón submisos!
¿Que se quedaban vasalos no 36? E
por engado, algún deles, de furibundo, de vingativo, ata queimou igrexas, e
perseguiu curas, sen ter a paciencia de agardar pola rexeneración democrática
daquela Constitución do 31, tan democrática que ata lles deu o voto ás
mulleres… ¿Voto ás mulleres? ¡Era o que faltaba: os mestres, ensinándolles; e Clara
Campoamor, xunto, en colaboración, co castroverdense Manuel Cordero Pérez,
elevándoas á categoría de cidadás! En definitiva, todos dos nervios! Uns,
porque os subían amodo, despois de tantos séculos axeonllados; e os outros,
porque se lles ía das mans aquela vasalaxe secular, tan rendible!
Os…, ¿alzados?, deron en perseguir
a meu pai, pero el decatouse de que o facían, de que o vixiaban, de noite,
agardando unha ocasión propicia para detelo, que de día os covardes non adoitan
dála cara, así que, ao atardecer, íase da casa, agochado por entre os couceiros
da horta, camiño da carballeira, camiño da pedreira… ¡Querido pai, que fillo
sería eu se, podendo, non che alzaba un altar, precisamente, exactamente, no
teu Gólgota? ¡Ensináchesme a ler, ensináchesme a rezar…, que esa foi a miña
oración fúnebre, pública, o meu recordatorio, precisamente o día do teu
enterro, en San Cibrao, nas túas honras! Agora sei ler, incluso entre liñas;
sei rezar; así que só me falta, só me faltaba, falar contigo, co teu espírito.
¿Onde? ¡Xa o dixen: neste Gólgota, no teu!
No verán do 37 as persecucións
desbordáronse, e os alzados afoutáronse cos partes da Guerra, ¡II Año
Triunfal!, quince fusilados na parroquia, ¡15!, e ti, meu pai querido,
arrepiado, co temor, de sobra fundado, de que podías facer o número 16, ¡case o
teu número, xa que foras quinto do 17!, tiraches forzas da fraqueza, e de
noite, ¡sempre de noite!, polo camiño travesío, deches chegado a Lugo, ao
xardín de San Roque, onde vivía aquel parente dun parente teu, e a súa dona,
Lourdes de nome, ¡Virxe bendita de Lourdes, grazas; a ti tamén, e por ti, á túa
afillada! Pasoulle o recado, a petición, ao seu home, saíndo, aos poucos, do
seu despacho…, ¡con un salvoconduto! Con un salvavidas, máis ben, pois, presentándote,
á volta, no cuartel de San Cibrao, tiveron por boa aquela recomendación…
¡Bendito caciquismo, benditos conseguidores, que, por aquela vez, fostes
xenerosos…, simplemente con un papel, que non era un xamón!
Daquela, o dito; hoxe, benditos
coches, que nos permiten volver, de cando en vez, ao teu/ao meu, lugar sacro, e
desde aquí, neste altar da informática portátil, prégoche para que intercedas,
por min e por tódolos teus herdeiros, para que Deus nos conceda un vehículo,
unha viaxe directa a esa escola que, de seguro, tes asignada no Ceo. ¡Seguro
que é así, pois Deus, ou deixaría de ser ese Deus de xustiza que realmente é,
ou ten que premiar xenerosamente a todos aqueles que cumpriron o mandato
evanxélico: Dar de comer ao famento, e non só pan, pois tamén é pobreza a fame
espiritual, a fame intelectual! Déchesnos pan e letras, caldo e silabario:
¡Grazas, pai; pai modélico, que, por desgraza, non todos o son; se tal non
foses, maldito se te perseguirían aqueles cen mil diabros do 36!
A miña curiosidade, agora, é:
¿Segues de profesor deles, pacificando matóns? ¡Cando teñas vagar, pídelle a
Deus que te deixe baixar á terra, de Anxo da Garda, pois todo por aquí algún
matón queda, só que agora matan sen fusís, que nolo fan a desgustos, polas
costas, con máis…, con máis covardía, con máis aínda!
-.-
Nas “Andoriñas”
Sigo; ¡xa que
volvín, sigo! Sigo namorado do meu val, que lle gana ao da primeira película
que vin, precisamente en Lugo, aquel entenrecedor, “¡Que verde era mi valle!”,
de John Ford, que tivo un Óscar á “mellor película do ano 1941”.
O meu, este do
Azúmara, é, segue sendo, verde; ¡verde, non, máis que verde, un verde que tira
a mouro, de tan intenso que é! Desde a miña ventá, escudriñando as fontes do
río, vexo o Medullius, ¡o Mons Ciro, que ese nome lle quedou precisamente en honor
daquel matón, outro! Que ninguén se moleste en analizar estas augas, pois, a
diferenza das do “Rego dos Ósos – Fonte de Matahomes”, o sangue dos seus heroes
non chegou ao río…, porque morreron envelenados, auto envelenados, con zume de
teixo, tráxica, heroica decisión…, que a preferiron antes que caer atravesados
polas gladius, polas espadas, dos
invasores romanos, ou encadeados, escravizados, con destino a facerlles esa
muralla lucense, esa caixa forte das súas rapinas…
Ao fondo, o Mons Ciro.
En certo modo a Historia é unha
desgraza, porque nos fai lembrar aos heroes, aos sacrificados; e nós, as máis
das veces, sen un responso, sen un recordatorio, sen os signos dun elemental
agradecemento. É para falar sos, con nós, para nós, cando non concorremos con
outros de pensamentos análogos.
¡Aqueles entregos si que lle
querían á terra, á súa, nosa tamén xa que herdeiros somos! A dúbida é:
¿Quédanos algo daquel celtismo heroico? ¡Algo, si, coido que si, pois aquí non
había sabinas, nin as trouxeron aqueles romanos, seguro que non; daquela, por
parte de nai, celtas! Certo é que se envelenaron, concretamente co zume dos
teixos, todos e cada un dos refuxiados nese monte do holocausto, sacro; nese de
enfronte; segundo Plinio, que tamén o dixeron Estrabón e Antistio, para non caer
nas mans daquel Ciro, nas mans daquel ladrón, pois a roubar veu, ¡aqueles 7000
libras de ouro que, segundo o mesmo Plinio, de aquí se foron, en media anual,
¿ou con que ían construír esas obras da súa Roma faraónica? No Medullius
morreron todos, tódolos alí refuxiados, homes, mulleres, e nenos, pero nos
castros da bisbarra, ou nos seus arredores, algunha muller, algunha celtiña,
quedaría, ¿ou como se repoboou este país, como foi que nos latinizamos?
Aos vellos e aos mutilados
déronlles terras, terreos e castros, villaes, comezando por esas larganzas
asignadas ao Xefe, ao Ciro, actual parroquia de Cirio, así chamada porque
alguén quixo bendicila, tempo adiante, convertendo en cirio, en vela, a
herdanza pecaminosa daquel matón, daquel Ciro.
¿Somos celtas, somos romanos? Fifty-fifty, como din os ingleses, cincuenta-cincuenta, para entendernos.
Daquela foi boa a mestura dos xenes? Os optimistas pensan, entenden, que
collemos, que tiramos, o mellor de cada parte, de cada raza, pero tamén os hai
negativos, e son aqueles que estiman que hoxe en día non hai persoas que
prefiran a morte antes que o sometemento ás falanxes. (Falanxes, copiando dos
gregos, eran, chamábanse, aqueles grupos armados, atacantes, dos romanos;
convén aclaralo por se hai, por se quedan, lectores despistados; despistados ou
mal pensados!).
Non parece crible que nunha
parroquia cativa, e montaraz por engado, tantas cousas pasasen, desde o Medullius á batalla da Fonte de
Matahomes; desde Ciro ao Rei Silo. A do 36, cos seus 15 fusilados de 65
perseguidos, denunciados, tiña que ser, aquí, tamén aquí, pois non son doados
de atopar lugares de vocación heroica, defensores a ultranza da súa dignidade.
Dá que pensar, non si? Pois iso
estou facendo a tal momento, incitado por estas evocacións; así que non vos estrañe que fale só, só ou
con un mudo, pois ao de agora os nosos ordenadores aínda non falan, nin sos nin
acompañados!
-.-
O Cruceiro de San Cibrao, medio a medio do
Campo,
se lle falan, responde.
Pero hai que dicirlle as cousas con
fe, con fe e con respecto, con máis respecto do que lle tivo aquel Cura, Don
Benito, cando mandou apartalo do punto central para que non estorbase ás
procesións, ás rogativas, dos santos; ¡apartou o Santo para que pasasen os
santos! E de paso, como xa tiña borrosos os letreiros do seu cubo central,
mandou, ou permitiulle, ao Matías que o enzoufase de cemento raiado en vez de
tentar unha limpeza das inscricións; quedáronlle as do cubo superior, esas si,
así que, algo é algo!
O seu principal devoto é esa árbore
que lle fai de parasol, inclinándose respectuosamente; en canto aos inimigos…,
maiormente eses que adornan a casa de Reigosa con anuncios mundanais, anuncios
que ninguén le, como non sexa o propio Cristo?
E digo eu, querido Santo Cristo:
¿Non estás aquí peor que no Gólgota, pois alí, aínda que rodeado de inimigos,
algún amigo tiñas, comezando por túa nai; amigos que te adoraban; aqueles, si.
Aquí, como non baixe unha andoriña para retirarche as espiñas desa maldita/bendita
coroa! ¿Sabes que che digo? ¡Que non todo é bondade nas andoriñas niso de
quitarche as espiñas, pois, que mellor tecido para os seus niños có feito coas
propias espiñas do noso Redentor?
Nunha cousa acertou Don Benito: No
de poñerte Cara ao Sol; ¡claro, fora Capelán, daquela da Guerra! Pero o teu sol
é outro; o teu é ese que nos veu de Oriente, exactamente de Belén. A nova
tróuxonola Santiago, o propio Santiago, que veu dacabalo, ¡dacabalo dun cabalo
branco! ¡Claro, estabamos tan lonxe, case na Fisterra! Pero non só iso, senón
que, decapitado, cabeza e tronco tornaron ao país dos galegos, a Compostela, nunha
lancha daquelas de levar a pedra. ¡Non de pedra, senón das de levar a pedra do
Porriño…, para os sarcófagos faraónicos!
Meu Señor Xesús Cristo, permíteme
que cho diga así, con absoluta franqueza: ¡Pásaste de bo, pásaste de permisivo!
Primeiro toleraches aquela desamortización de Mendizábal, anos 1836/7, que só
serviu para expulsar aos nosos dominicos, ¡tanto que nos predicaban! ¿E total,
para que? Os foros pasaron das chamadas “mans mortas” ás avarentas, ás do
caciquismo… ¿Melloramos? ¡Ben o di ese vello refrán: “Cambiarás de muiñeiro,
pero de ladrón, non”! Certo é que, redimidos os foros, a sensación xeneralizada
foi de alivio, pero, o dito: ¡Tras dos foros viñeron os Consumos, que os
pagaban os consumidos, e non os consumidores! A continuación, prohibidos os
enterramentos no interior da igrexa conventual, fíxose aquí ao lado unha cerca,
para seguir recollendo ánimas, contigo, meu Cristo, de Resucitador! Pero houbo
un fallo: que te deberan deixar dentro da cerca, cos teus defuntos, e non por
fóra, como illado; ¡torpezas humanas, das que tardamos en espertar!
Por diante túa pasáronme, paseáronme,
no colo, meus padriños, daquela que me subiron a bautizar. ¿Que me subiron?
¡Si, polas costas de Ribón, do río bo! ¡Que simbolismo tan grande, Señor:
bautizar é subir; bautizar é un chanzo importantísimo para elevarnos, para achegarnos
a Ti! Xa sei que tamén se salvan os non bautizados, esoutros fillos teus, igual
de fillos, pero, o de ter padriño…? ¡Sempre se dixo que, o que ten padriño,
bautízase! Tes que perdoarme que subise tantas veces á Misa, á igrexa do noso
convento, e que pasase por diante de Ti sen sequera persignarme; ¡os nenos
nacen cos ollos cerrados, e tardamos en ver, que por min o sei, máis agora que
vexo, agora que, aínda que miope, aprendín a ler, a ler e a entender, os
Evanxeos, grazas, Señor; grazas pola túa cruz, pois con esta caiada non hai
coxo que non entre no Ceo!
Cruceiro de San Cibrao, pouco máis
che podo dicir, e non porque non queira, senón pola miña curtidade expresiva;
pero hai unha verba, que me sae do peito, fervendo: ¡Grazas, Señor; grazas pola
túa cruz, e de paso, grazas ao canteiro que esculpiu este retrato teu tan…, evocador!
-.-
Pasei a Serra
Pasei a Serra, a miña, a do
Pradairo, e baixei a Fonteo, que é igual a dicir, da vertente atlántica á
cantábrica; pero xa non os atopei, que non quedan, pradairos, senón pinos,
pinos e eucaliptos, ¡material ignífero!, con algún que outro pasteiro… Para
gozo dos cazadores bótanse ao monte xabarís, corzos, lobos…; daquela, ¿por que
non plantar esas igníferas para compracer aos fillos de Lucifer, a eses
incendiarios que adoran o lume como adestramento para cando vaian ao inferno? Non
o contaría, pois esta vulgaridade está xeneralizada por toda Galicia, se non
fose por outra novidade: ¡Os Campos de Montiel subíronse, trasladáronse, da
Mancha ao Pradairo! Pero chámanlle Puñago… Non, non é un erro senón un
argumento para cando sigan repoboando eólicos, do Pradairo ao auténtico Puñago.
¡Son empresarios da luz, e por tanto, iluminados!
¡Se chego a ir dacabalo, e con
lanza…! ¿Non chegaba coas alturas para separar, para conter, á xente do Val,
que sempre gustaron de casar coas mozas de Castroverde, pero tamén á viceversa?
Esta serra xa cumprira unha función histórica, hoxe esquecida, ou case: A de
conter a expansión dos bretóns, que cobizaban as terras dos suevos, máis suaves
que eran. ¡Todo se esquece, que ata se esquece que Valeira é a terra dos vales,
mentres Baleira é unha terra baleira; outra, que non esta!
Sen cabalo e sen lanza, ¿que me
quedaba nese Miradoiro dos mil metros? ¡Meditar! O primeiro que se me veu á
cabeza foi unha evocación dos evanxeos; aquel pasaxe de Mateo 4, 1-11: “Dareiche todo isto se,
prostrado, me adoras”. ¡Vade retro,
Satán, que me chega con imaxinar que son xigantes luciferinos, xeradores de luz
artificial, que están aquí para asustar á xente, para que os do Val non volvan
ás mozas ás terras de Castroverde! O ruxido dos eólicos non me impediu abrir os
ollos, ¡dun palmo!, e así contemplar as dúas vertentes, montañas ástures,
chemineas das Pontes, rañaceos de Lugo…, pero o mellor de todo é o verde, ese
verde verdinegro da contorna! Os que din que non hai Deus é que non subiron ao
Miradoiro pola pista dos eólicos, pois, se tal fixesen, se tal Natureza
contemplasen, compracidos e agradecidos quedarían de que Deus, só Deus, é o ser
capaz de tirar da nada tanta cousa, tantas árbores, tantas penas relucentes, de
cuarzo purísimo; ¡contemplando estas, as outras, as outras penas, que as leve o
demo!
-.-
O campo é dos nenos.
Si, dos nenos, non teñades a menor
dúbida. Só os nenos saben captar as súas esencias; despois, pouco a pouco, imos
urbanizándonos, que non é sinónimo de civilizándonos; ¡en absoluto! O campo é o
natural, e os nenos nacen así, naturais, pero despois contáxianse coa
mundanidade dos grandes, ¡dos realmente pequenos!, e encollen, encollen en espírito,
na mesma proporción na que medran de corpo. ¡Paradoxos da vida!
O campo non minte; e os nenos,
tampouco. ¡Todo é pureza, en ambos! ¿Cando teremos unhas escolas, uns
conservantes, da pureza inicial? Antes, na miña crianza, dicíase: Saír polo
mundo, irse a recorrer mundo… E tamén, segundo o Catecismo do P. Astete: ¿Que
es el mundo? Resposta: El mundo son los hombres mundanos, malos y perversos”. O
mundo evolucionou, da tribo á cidade, do campo herbáceo ás rúas asfaltadas,
pero a competitividade para conseguir unha fracción dos bens agora escasos,
fíxonos agresivos, falsos, mentireiros, etcétera.
¿Que na cidade temos de todo?
¡Temos demasiado, que por culpa diso veñen as insatisfaccións, as pelexas, pois
o ser humano, ou por mellor dicir, o corpo humano, é de natureza avarento:
quere máis, e máis, e máis…! ¡Deus, que gran cousa sería que nas escolas
ensinasen a ser frugais, comedidos, participativos…, pero, o ego! ¡Iso, o ego:
primeiro eu, despois eu, e sempre eu, coma se os demais non fosen irmáns, fillos
do mesmo Deus!
Na hamaca estase a medio camiño
entre o Ceo e maila terra, sustentada polas árbores. ¡Isto é o ideal:
elevarse, elevarse das baixezas, que é
tanto como achegarse ao Ceo!
-.-
Con Abraham: “… no cimo dunha das montañas que che mostrarei”. Despois
diso, tempo adiante: “Moisés subiu ao encontro de Deus, e o Señor chamouno
desde a montaña do Sinaí…”
Non parou aí a cousa, pois o propio
Xesús quixo nacer nunha aldeíña chamada Belén; e cando o subiron á cidade, para
presentalo en Xerusalén, púxose a discutir, a ilustrar, aos doutores da urbe;
co-laborou co Carpinteiro…; e chegada a hora de exercer o seu Maxisterio xeral,
urbi et orbe, ¿onde predicou? ¡Xunto dos lagos, ou nas montañas, sempre!
Se abrimos o evanxeo de Lucas no
punto 10, 13-15, atoparémonos cunha
censura das cidades: “¡Ai de ti, Corozaín! ¡Ai de ti, Betsaida! Porque se en
Tiro e Sidón se fixesen os milagres que se fixeron en vós, hai xa tempo que
facían penitencia cubertas de sacos e de cinsa”.
Cando se presentou en Xerusalén
para someterse á súa Paixón,
¡voluntariamente aceptada, non o esquezamos!, fíxoo en calidade de humilde
campesiño, ¡dacabalo dun burro! ¿Que lle trouxo a cidade? ¡Un “paseo” coa cruz
ao lombo, un Gólgota! ¡Ah, pero o monte
da Caveira, foi o escollido para a nosa Redención! Non o mataron dentro das
murallas, non, porque aqueles fariseos querían telas limpas…, limpas da inocencia
daquel Xusto, pois para ignominia chegáballes coa podremia dos seus pecados! Para
concluír a súa función salvífica (Mt 28,
16; Mc 16, 14-18; Lc 24, 36-39; Xn 20, 19-23; Feit 1,
9-11), que fixo? “Os once discípulos fóronse para Galilea ao monte onde Xesús os citara…”
Sodoma e Gomorra eran cidades…;
daquela, ¿onde mandan os vicios? ¡Nas aldeas tamén, pois nunha aldea vivía
Caín, pero está demostrado que os aires de montaña,
de momento, son máis puros. “Ao destruír as cidades da veiga, Deus pensou en
Abraham, e librou a Lot do aniquilamento das cidades onde estaba”. ¿En canto á
muller de Lot, que? “A muller de Lot mirou para atrás, e trocouse en estatua de
sal”. ¡A morriña dunha cidade maldita ten as súas consecuencias!
Con isto visto e sabido, ¿volvemos
ás cavernas, tal que á Cova da Valiña? ¡En absoluto, pero cómpre civilizar as
cidades; darlles, devolverlles, o seu fermento de civilización pois estamos
confundido civilizar con urbanizar, e civitas
é outra cousa!
-.-
Sinónimo de urbanidade seica é civilidade.
¡Calidade do que é urbano, en oposición a ruralidade, e non, como din os
portugueses, “Cumprimento das regras de boa educaçao e de respeito no relacionamento entre cidadâos”, séxase, afabilidade,
civilidade, cortesía..., por oposición a descortesía, indelicadeza... ¡Iso
será, sería, en Portugal, terra de leite suevo, pero o que é en terra de
godos…, quéroche un conto, e non precisamente un conto de réis!
¡Outra verba desmandada! ¿Quen dixo
que na urbe teñen, temos, máis urbanidade, máis cortesía, mellores maneiras que
na aldea? ¡Vaiche boa! Con algo de servilismo, ata últimos do século XX, si,
hai que recoñecelo, en particular para aqueles señoritos dotados de don,
tivesen ou non din, pero eu mesmo, en por min, descubrín o que é mala
educación, descortesía, urbanidade pésima, cando cheguei á Urbe, e máis aínda
na Corte grande, na de Madrid, séxase, na do Rei Hermenegildo, ano 1948, pois o
que é nas nosas cortes, no país das cortes, si que había cortesía, respecto,
afabilidade…, por arrobas!
Descubrino nada máis incorporarme
ao Ministerio, desde que me deron a cartilla e mailo uniforme, que o podíamos
sacar da compañía aqueles que pasaríamos as noites fóra; iso si, coa obriga de
volver vestidos de caqui. Diante de min saía un veterano, que se cadrou diante
do sarxento de garda: Con su permiso, mi Sargento, permítame salir unos
minutos que voy al Limpia de la esquina para que me retiña estas botas, que las
traigo así de la instrucción…
O galonado accedeu, pero impoñéndolle a condición de que o quería de volta, en
media hora, ¡coas botas dando a cara!
Xa na beirarrúa pareino para
preguntarlle: -Perdona la molestia, compañero, pero es que acabo de
ingresar, y llevo el uniforme para casa… ¿Cómo es eso de que el Sargento nos
tenga que autorizar para limpiar las botas? O madrileño, ¡que o era
notábaselle de lonxe!, deume unha explicación abundante:
-A ese Hijo de Puta le llamamos
Gilda, por lo animal que es; exactamente lo contrario de esa Hilda de la
película. El muy cabrón no nos deja salir si no llevamos las botas hechas un
espejo, y este material, de piel de cerdo, es tan cerda como la suya, que no
brilla ni para Dios. En casa me las limpia la chacha, pero el problema estaba
en pasar la puerta… Y tu espabílate, que traes pelo de la dehesa, y cara de
fraile, así que aquí, como no te vuelvas un demonio, te van a dar por saco!
Literalmente, igual que o conto:
Aquel Madrid, aquela xente, aquel “rancho”, cheiraba peor cá nosa corte dos ranchos,
e dos falares…, dito queda! Non sigo comparando, atido ao dito de que, As
comparacións son odiosas; e tamén que, Para mostra chega un botón, que naquel
caso foron, eran, unhas botas de regulamento, nada menos que do Ministerio del
Ejército.
-.-
A
nena que aprendeu a contar…,
contando
flores!
O meu mestre foi máis prosaico, que
me ensinou con un ábaco de abelás tradeadas, pero aínda así chegou tarde, cando
eu xa contaba polos dedos as ovellas de meu avó. Din que a numeración arábiga
inventouna un pastor de cabras…; ¡por iso chega a infinito, pola cantidade de
cabritos que o diabro sementou neste mundo! ¿Foi o diabro? ¡Os anxos non, que
son tan inocentes coma a miña neta, tan anxo que xa é feliz con unha flor, só
con unha, pois as outras déixaas medrar; iso si, despois de contalas!
¿Pauliña, cantas hai na horta? ¡Un
millón –me respondeu ao instante-, pero na foto só van saír as que teño detrás!
Se estivésemos tal que no Cantón da
Coruña, as flores serían máis doadas de contar, máis escasas. É o que ten o
campo galego, que entre flores e árbores iguálase co firmamento das estrelas,
un número que tende a infinito. Con iso e con todo, os galegos témonos por
pobres, que incluso hai algún que se auto odia. Eses tales merecen ser atados a
un carballo, a perpetuis! ¡Desagradecidos,
que tamén vos puxeron nun paraíso, e queredes máis; pois, xa podedes seguir
esperando, que máis cá isto, no planeta Terra…! Se vos desato do carballo é
para tervos tombados ao sol nunha duna, tal que aquelas do Aaiún, a corenta
grados, ou máis; entón, como fixen eu en tempos, pediredes a Deus que vos dea
un traslado, definitivo, a esta Galicia das flores e dos carballos. ¡Falo por
experiencia!
¡Que ben dixo, que ben opinou o
noso Castelao, con seu, “Galicia é unha terra rica, pero de xente pobre”! Eu
ampliaría: de pobres de espírito, que non acabamos de valorar o que temos! ¡Que
aprendan coa miña neta a conta-las flores, que así cambiarán de criterio!
-.-
Como ninguén me pregunta de onde me
veu a culturiña básica, a inicial, os alicerces do meu pensar, vouno deixar por
escrito: ¡De alindar vacas! ¿É acaso unha vergoña, como para que ninguén o confese?
Non o teño lido en ningures, de ninguén, con tanto que se escribe, memorias
incluídas!
Saía da casa cos papeis, libros,
periódicos, cadernos da escola de meu pai, ¡o que fose!, ben escondidos entre o
coiro e maila camisa; como cumpría levar unha chaqueta, e por veces un mandil
da tea, liño + lá, na casa non se decataban do meu contrabando. ¿E iso, esa
prohibición, por que? Os meus eran tan rigorosos, tan respectuosos coas lindes
dos veciños, que temían me descoidase se atendía aos papeis á vez que ás cornas
das dúas vacas da cordada, mais podo xurar que ambas funcións son compatibles,
pois nunca un descoido tiven, ou que del me decatase.
Claro que iso requiría un esforzo
de atención, mais era bo que así fose porque me adestrou para facer dúas cousas
á vez; coma quen di, nadar e gardar a roupa; misar e repicar. ¡Afellas que si!
Non era moito o que había para ler,
máxime co medo que lle entrou a meu pai daquela que o perseguían (1936/37, que
xa o teño referido), así que subiu ao faio case todo o que tiña, ¡e coméronllo
os ratos! Os falanxistas, e con eles os gardas, os da bisbarra, eran tan
iletrados que en certa casa da parroquia queimaron un devocionario do Sagrado
Corazón simplemente porque…, porque tiña as tapas roxas! ¡Histórico! Hoxe sei,
de propia experiencia, que non é preciso ler moito senón ler a fondo, do dereito
e do revés, entre liñas incluso. Non memorizar sen xeito nin lóxica, tal e como
fai o loro, pero si analizar, sopesar, remoer. ¡A remoer, a reflexionar, tamén
o aprendín coas vacas, das vacas! O meu segredo estaba no dicionario ITER, “de
bolsillo”, que me cabía, que o levaba, acotío, nun dos petos do calzón.
De posto a confesar, ¡toda a
verdade, e nada máis cá verdade! Aquel ITER valeume de moito, pero tamén me
causou contratempos pois, na escola de Maxide, din en levantar a man cada vez
que o Mestre, Don Jesús Rojo López, preguntaba de calquera tema. O cativo non
tiña ciencia infusa, pero tiña, no peto, aquel ITER minúsculo! Os
compañeiros/compañeiras deron en collerme rabia, segundo descubrín pouco a
pouco. ¿Terei que pedirlles perdón por xogar con vantaxe? ¡Coido que será
tarde, pois algún deles está Arriba, así que agora xa o sabe!
Na cidade tiñan outras vantaxes,
iso é certo, pero aquilo de alindar as vacas…, ¡aquilo era máis formativo,
querendo aproveitalo, que tres anos de Maxisterio! En Maxisterio ensinaban a
ensinar, pero as vacas, de par miña, ensináronme a rumiar, a reflexionar, a
meditar, a entrecoller as herbas, e coas herbas as verbas, que non é pouco!
-.-
Agora que me decato: Aínda non
falei dos preitos de augas; nunca o fixen, e o caso é que, falar deles,
Historia é! Pasaron á Historia, pero borráronse nela, así que
Clío
debeunos situar en cursiva, que son esas letras que
utilizamos os cursis, de cando en vez,
para dicir as cousas inintelixibles. Pasaron á Historia en páxinas escuras, que
por iso se borraron. ¿Sería pola cantidade de mortos, estupidamente mortos nesa
batalla secular? ¡Daquela, R.I.P., polos mesmos, por aqueles preitos estúpidos!
Os preitos de augas non os gañaron,
non os apagaron, os avogados, senón os enxeñeiros co seu invento dos tractores,
e tras dos tractores, os arados do monte, eses da rella xigante, eses que
levantan as pedras para soterrar o humus. ¡Os prados a eucaliptos, e os montes
a prado, así que, adeus rodas, adeus augas de pilla-pillota!
Na miña bisbarra só coñecín unha
parroquia, Santa María Magdalena da Pena, que non tivo, que non podía ter,
preitos de augas…, porque todos eran parentes, así que o seu testemuño só era
válido en causas criminais, e para non ter destas, dedicáronse á música, pais,
fillos, netos, primos e sobriños! ¡Daquela debe ser certo que a música envolve,
enterra, os malos instintos!
Os montes, con gasóleo, áranse ben,
pero, o regadío? Alguén discorreu que os tractores tamén podían arrastrar unha
cuba chea…, chea de excrementos! Con ese invento, en lugar de criar patacas,
veu a peste das pestes: ¡a das típulas! A diferenza está en que as patacas
comíanse, e as típulas comen, pican e comen. ¡As ciencias adiantan que é unha
barbaridade…, expresión que define perfectamente estas barbaridades do século
XX! ¡Vaia por Deus!
Como os montes cheiran, eu prefiro
baixar aos prados, pero…, a auga do río tamén baixa sucia! Entón, ¿que nos
queda aos campeiros? ¡É doado de experimentar: arrebolemos os paraugas ao río,
pois, en definitiva, máis sucio non se pode poñer, e quedémonos en pelota
picada, lonxe das árbores, en calquera das explanadas, que para iso serven
todas; daquela veredes que grata é a ducha das tormentas! ¡É a única auga
limpa, sen cloro, pero tamén sen purín, que a purifica Deus, pois por algo cae
do Alto!
-.-
No campo galego hai moitas igrexas;
non teño unha estatística delas, pero, a ollo, pódese afirmar que non hai parroquia
sen un monumento espectacular circundado por varias capelas, estean abertas ou
ruinosas, coas advocacións máis variadas e sorprendentes. A maiores, quédase un
embobado na súa contemplación: ¿Como serían capaces de facelas tan perfectas os
nosos entregos, sen grúas, e sen case ferramentas? ¡A fe, amiguiños, a fe; unha
fe emanada da inspiración paisaxística, pois, nestes campos, todo nos fala de
Deus, do seu portento creador!
É imposible que chegase ata nós
aquela penalización do diluvio universal; ¡imposible! ¡Galicia é, sigue sendo,
paraíso terreal! Con outras penas e carencias nos castigou ao longo da
Historia, pero non, nunca, nos nosos campos. ¡Están, seguen estando, tal cal!
Algo estragamos, maiormente coas máquinas, que ben o vin no meu arredor con iso
da Concentración Parcelaria de Montecubeiro, pero a forza da Natureza aquí é de
convalecencia rápida, pois aos dez anos xa volvemos a ter selva, case tanta
como daquela que os ermitáns se acolleron ás nosas vagadas, que era tanto como
acollerse a Deus, á súa mística.
No asfalto das urbes pode haber,
poden darse, cretinos, miopes, que se digan: ¡Isto fíxoo o home, isto non é
obra de Deus! Ata terán razón, pois esas torres de Babel actuais non son obra
de Deus; ¡en absoluto! Obra de Deus, sen ir máis lonxe, téñoa nos carballos da
miña carballeira; e nos castiros do meu souto; e nos pomares da miña pomarada;
e nas chorimas das xestas; e nos milleiros de flores naturais que van brotando,
medrando e apagándose ao longo do ano, nevaradas incluídas. Temos igrexas,
igrexas monumentais, froito dunha fe así mesmo monumental, pero nin case facían
falta para adorar a Deus…, pois, cada árbore, cada flor, xa é, en si mesma, un
monumento divino, erixido polo propio Deus para darlles nos fociños a eses
luciferinos que se dan de ateos!
-.-
Os do campo: Somos uns malditos,
que non temos semana inglesa! E os da capital: Somos uns malditos, que temos
toda a semana libre, unha tras doutra! Igual que en Exipto: Sete anos de vacas
gordas, e sete de fracas, pero as nosas pragas poden ter arranxo…, se queremos
arranxalas!
No campo é cuestión de prodigarse
en Cooperativas, tanto de produción como de consumo, concentracións parcelarias
particulares, etcétera, que ben levo predicado acerca diso, pero a nosa xente
dime que predique co exemplo; ¡xa o fago, que ben árbores levo plantadas, que é
o único que se pode facer vivindo a cen quilómetros, en liña recta, que pola
estrada son máis. Alternando, en quendas, os descansos son posibles; o
imposible é darlles un traballo axeitado a estes millóns de chupatintas
deitados na pel do touro! Dixen imposible, pero rectifico: arrincando os
eucaliptos, e volvendo ás hortas, algo melloraríamos; claro que con unha serie
de requisitos:
. Hai casas con tres tractores, de
tres idades: antiga, media e moderna, ¡Historia pura!, cando lles chegaba co
último, e para iso utilizándoo para tres casas. ¡Individualismos crónicos!
. En vez de tanto estudar
chorradas, que xeralmente conducen ao paro, afanémonos coas tecnoloxías
agrícolas, conservación e adecuación de alimentos, etcétera.
. Coller a furgoneta da Cooperativa
e subministrar con ela, directamente, aos clientes da cidade, tal que previo
pedido por Internet.
Así sucesivamente, que peores
traballos teñen moitos dos da cidade, e para iso, cando os teñen!
Na Cidade:
. Facer memoria de onde están, e de
como son, as fincas herdadas, que mellor será sachar no horto que mendigar na
porta dun súper.
En todo tempo e lugar:
. Falarlles claro aos nosos
políticos para que aprendan, dunha vez por todas, que, nin nas familias nin nos
Estados se pode estirar a pata máis do que cubre a manta. ¡Eles, que se teñen
por sobresaíntes, co dito entenderanme de sobra, así que me vou á cama, pois o
sono mata a gana, que iso me dicían na miña infancia, daquela da posguerra,
nunha España máis parecida á de hoxe en día do que moitos pensan, ou podan
pensar!
-.-
O acceso aos enterramentos está pola parte
de atrás.
As coroas, que eran de bronce, roubáronas.
Madrid. Cemiterio creado por unha Real Orde do 2 de
abril do 1883. Aquí están soterrados, entre outros Notables, Nobres de verdade:
Estanislao Figueras, Francisco Pi y Margall, Nicolás Salmerón (que era o sogro
de miña tía Ramona, que tamén está aquí), Pablo Iglesias, Julián Besteiro, Pío
Baroja, Pedro Laín Entralgo, Francisco Giner de los Ríos, Arturo Soria,
etcétera.
¿Campo Santo, ou Cemiterio Civil?
¿Eran malos, rematadamente malos, e por iso os puxeron á parte, para que non
contaminasen aos bos? Menos mal que veu a Constitución de 1978 eliminando a
exclusividade das inhumacións para persoas católicas nos cemiterios de
titularidade pública, pois os mandos anteriores mandaban máis cá Deus; ou iso,
ou é que tiñan liña directa con San Pedro para coñecer de antemán se os tales
entraran, ou non, no Ceo! Eu teño subido pola estrada de Vicálvaro, hoxe
Avenida de Daroca, e daquela entrei neste Civil, unha vez ao ano, que máis non
permitía aquel Santo do Ferrol; maldito se laios escoitei daqueles malditos que
se supoñían no mesmísimo inferno! Do outro lado da estrada, á dereita, no Campo
da Almudena, tamén estiven, pero nunca, ¡nunca!, observei esas estreliñas
distintivas de Campo Santo, radicalmente santo, tipo Compostela.
Analicemos: ¿Son máis católicos
aqueles que asinaban sentenzas de morte por un quítame esas pallas, ou un
Salmerón que perdeu a Presidencia por negarse a firmar a primeira que lle
pasaron, fose dun santo ou dun pecador, que nin preguntou? ¡O campo, os campos,
feitura de Deus, todos son santos; en canto ás ánimas, nós non somos quen de
xulgalas, nunca!
.../...
Pasa a
CAMPO VERSUS CIDADE
-III-
No hay comentarios:
Publicar un comentario