A radio vella
Unha coma esta téñoa, consérvoa, eu.
Pero a mellor das que levo tido foron
aqueles parladoiros das nosas lareiras. ¡Afellas que si! Na miña, coma en
todas, ten habido estridencias, falares máis altos e máis baixos, contos e
referencias máis ou menos axeitadas, xente da boa, ou máis que boa, ¡boísima!,
alternando con algún hipócrita, ¡que os houbo, e haberá, en todo tempo e lugar,
mentres o mundo sexa mundo, séxase, ata o Xuízo Final, pois, o que é máis aló,
será imposible resucitar contradicións!
Da xente de cerca non vou falar, nin para
ben nin para mal, xa que se trata da intimidade persoal, pero teño lembranzas
de moitos de lonxe que, con todo selo, estiveron cerca de min, da boa impresión
que me causaron, e do moito que deles aprendín.
Segundo as radios captan ondas, curtas,
medias e longas, así os nenos aprendíamos os falares e mailas novas, con tal de
que fosen circulares, concéntricas, vividas e traídas por aquelas visitas inesquecibles,
que tanto nos impresionaban. No meu caso concreto non tardei en percibir que
ata na lingua había diversidade de formas para certas cousas, termos distintos,
desde as ferramentas aos pensares, e iso que á miña lareira só acudían galegos
da rodeada, que non eran de tan lonxe posto que dacabalo viñan e volvían. Claro
que tamén ocuparon aquelas bancas da cociña uns cantos madrileños, da propia
familia, pero tamén doutras, que eses viñan en tren, e máis ben no verán.
¿Falaban castelán? ¡Xunto da lareira castrapeaban!
Os de Pol pouco se diferenciaban dos do
Val, pero os parentes da avoa materna xa tiñan outro estilo, traíanme aires e
matices de Lexo, de Baralla, de Becerreá, de Oselle… ¡Galicia, unha, pero,
variada!, que iso era o que pensaba eu, daquela! ¿Hoxe? ¡Hoxe, entre as viaxes
e os mass media, somos máis iguais, máis…, ata diría que, amorfos!
Os nenos estabamos calados, case sempre,
salvo que nos preguntasen. ¿Por un respecto esaxerado? ¡Si, e tamén, pero máis
ben porque o cerebro infantil é esponxoso, sempre sedento de saberes e de
entenderes, sexan ou non positivos, nocivos ou non!
Naqueles abanos parlamentarios, viñese ou
non a conto, nunca faltou unha evocación das nais para os seus fillos de
América; os pais, tradicionalmente machistas, máis ben oían e calaban, acaso
para que non os tivésemos por débiles de carácter. Estas lembranzas foron
exactas, análogas, entenrecedoras, en dous momentos diferentes: antes e despois
da Guerra. ¿Naqueles tres anos…, esquecéronse dos emigrantes? ¡En certo modo,
si, pois, nas poucas ocasións en que deles se lembraban era para envexalos con
un, ¡Grazas a Deus que se foron a tempo…!
Agora, de presente, encarreirados polo XXI
arriba, globalizados, trasladados os parladoiros da lareira á terraza do café
da esquina, sen familia para máis inri, que por non haber nin matrimonios
quedan, ou máis ben escasean, fálase do tempo e desa maxia dos políticos, desa
cleptomanía xeneralizada, de quen coñece a quen para ver se…, un enchufiño, así
sexa co salario mínimo! Cando paseo polas beiravías do meu barrio, a pregunta
que máis me fago é: ¿Deus, por qué pasamos da emigración externa á interna, cos
pais e / ou coas nais ausentes, separados, divorciados, e non só os fillos?
Pero vou calar, vou facelo por amor ao próximo…, para non facervos chorar, se é
que vos quedan bágoas, que igual as tedes…, globalizadas!
-.-
A arte de falar sen dicir nada
¡Existe, si, de verdade, que volo digo eu,
e cadora máis, só que niso hai un erro, pois, máis que arte, compre chamarlle…,
artimaña! ¿É que non saben, ou non queren dicir o que saben? Na miña
experiencia, as máis das veces falan, falamos, por falar; quere dicirse, farfallan,
farfallamos.
Farfalláns sempre os houbo; na aldea,
menos, pero algún, tamén. A tal momento estoume lembrando do señor Xusto de
Gandoy que, cando non podía, ou non quería, dicir verdades, era cando máis
verídicos lle saían os pensamentos; ¡verídicos, convincentes para os seus
oíntes! Para mostra: Tiña unha vaca, a Toura, que xa lle chamaba así porque daba
menos leite que un touro. Con esta experiencia, nada máis venderlle a súa
primeira cría, mantida, criada máis ben con caldeadas, antes de que secase de
todo tívoa unha semana sen muxir, que así se lle puxo unha ubre de campionato.
Xa na feira de Castroverde, un comprador tentou descubrir a verdade daquela
oferta:
-Xusto, ti, que es de Montecubeiro, e por
tanto verdadeiro, dime a verdade: ¿Esta vaca dá tanto leite como aparenta?
Xusto, facendo honor ao seu nome:
-¡Mira, ho, e míraa ben, que non sabes o
que levas!
-Pero, dá, ou non dá?
-¡Mira, ho, se cho digo non o vas crer!
Así, dicíndollo, non llo dixo, e a vaca
por boa foi comprada. ¿Comprada, ou vendida? Xusto non mentiu, nunca o facía,
pois certo é que, se lle concreta a súa capacidade láctea, o outro non
mercaría, e a vaca seguiría coméndolle ao Gandoy por riba do seu produto.
Do mesmo Xusto: Tiña unha neta guapísima,
guapísima e boísima, pero sempre andaba co pescozo comido das pulgas. Cando lle
preguntaban ao avó a causa daquel asañamento das Siphonapteras, respondía invariablemente: -Métense con ela pola súa docilidade, pero,
como Deus a críe, ha dar qué sentir! ¿Qué era o que dicía, e non dicía?
Quitáballes a culpa ás pulgas, á vez que lle asignaba á rapaza un carácter
prometedor, forte, loitador. ¿Un contrasentido? ¡Non; contrario, non, de dobre
intención si, pois á vez que disimulaba a súa miseria enxalzaba a sensibilidade
e maila valía da moza!
Outro caso notable, entre os moitos que
lembro, é o de Amaro, que andaba polas feiras con unha tenda de tecidos
barateiros, anticipándose aos chinos en medio século, nas que vociferaba: -¡Amaro
no vende; Amaro regala! ¿Que se regalaba? ¡Á súa maneira, si, pois en cada
venda regalaba un alfineteiro, dicíndolle á paisana: -¡Aquí ten o meu regalo…,
para que despois digan que Amaro non regala! Á miña avoa, que lle preguntou o
por qué dos alfinetes, respondeulle: -En previsión, e non os perda, para cando
teña que remendar esta saia! El ben sabía que eran tecidos baratos, propensos
ás roturas inminentes.
Isto nas aldeas, pero, na capital? Nas
urbes sempre tiveron, sempre tivemos, a palleta máis solta, máis aínda, e xa
non digamos hoxe en día, que tanto sabemos mal sabido, mal oído e mal
entendido, mal dixerido, pasando dunha sinatura á seguinte en menos dunha hora;
entre a curtidade do curso e o tempo dedicado ao móbil, á tele, ao botellón,
vacacións e latares, á fin de curso chégase antes que ao San Xoán, obrigándonos
o profesor a saltar de folla en folla coa rapidez, coa soltura, dun saltón. A
comida mal mastigada non trae máis que gases, saian pola boca ou polo ano;
gases, verbas gasificadas, inconexas, soltas, presas tan só neses falares con
aceleramento cerebral impropio da dixestión, da asimilación, do cultivo humano.
Un cerebro, o noso, que nolo fixo Deus, a Verba Divina, á súa imaxe e
semellanza: daquela, como El non ten présa, que é Eterno…, por qué nós si, que
somos menos artistas, e non digamos científicos?
Non de fronte, senón en paralelo, están as
farfalladas abreviadas, as curtas, das que non chegaría un libro para recoller,
para amosar tan só as que coñecemos a maioría dos analfabetos. Algunhas:
De Madrid, al Cielo! Slogan creado e
fomentado, divulgado, por aqueles xerifaltes que ascenderon á fortaleza
madrileña, cortesá, desde os seus castelos periféricos. ¿Qué pretendían? Que os
vasalos se sentisen atraídos pola Villa y Corte, pero sen perder a súa
condición vasalar, barateira, tal que a de desprazarse para aleitarlles os
fillos, con abandono dos propios, que lles quedaban a medio criar, encomendados
a avoa, e como xa secara, por delegación, á vaca Marela!
Barcelona es bona si la bossa sona.-
Invitación aos inmigrantes, para que acudisen a encherlles a bolsa…, a cambio
de traballar barato, de renderlles …, para que soase a deles! ¡Explícase por si
mesma!
Coruña, ciudad en la que nadie es
forastero. ¡Tamén é certa, pois, nun conglomerado de forasteiros ninguén se
pode chamar forasteiro! Vaian, por exemplo, á rúa Barcelona, e alí pregunten se
son cataláns ou lugueses; ¡pregunten, pregunten! Cando os romanos levantaron o
seu faro, ese que chaman de Hércules, foi precisamente para que acudisen os
seus barcos, para repoboar a que entón era unha illa desértica, e aínda así
quedou sitio, pois tras deles viñeron os suevos, e poboaron o ensanche, establecéndose,
asentándose, no actual Suevos.
Lugo, a ben murada. Non foi Lugh, nin os
de Lugh, os que cerraron de sobre si ese bosque, que foron os mangantes, para
que nos lles roubasen o roubado! Daquela, foi ben murada? ¡Ao contrario,
indebidamente murada, e para máis inri, pola xente do país, con pedra do país,
concretamente de Labio (Lapido), a golpe de látego!
Parando cos localismos, vaiamos aos
personalismos:
La calle es mía! ¡Vaia forma de
advertirlles aos pisados que non laiasen, e menos na rúa, posto que non era
deles senón do Centurión!
Spain ist different! Unha dobre verdade:
Pois este país era dos poucos que seguían crendo, aceptando, a doutrina Tout pour le peuple, rien par le peuple! Por
outra parte, outro dobre efecto: Que así se lles facía crer aos turistas
potenciais que aquí atoparían…, o nunca visto, nunca visto ou desaparecido, e
era verdade, en tantas cousas, en tantas antigallas demodé, que xa non se vían noutros países! Por parte, presumindo de
turismo, escondíanse as miserias patrias, aquel torrente de divisas, salpicado
de bágoas, que nos viña da nosa emigración, dos nosos ¿turistas? Forzosos! Con
estes disfraces carnavalescos, os economistas, que non somos precisamente os economizadores,
aforramos os nosos cálculos: ¿canto hai que importar, canto hai que gastar no
país, para atender aos turistas, co cal, do que traen, descontado o que comen,
o que usan, o que manchan, o que fornican, canto nos queda deles é pouco máis
que este slogan! Minto: Que tamén nos quedaban os Paradores de Turismo…, para
as prima noctis dos especuladores!
Puedo prometer y prometo… ¡Inocente, meu
crédulo, que esperabas che deixasen cumprir o prometido, o merecido!
¿Chégavos? Se é así, cambio e corto, pois,
do que non, esta noite non poderedes acudir ao botellón, que precisaredes as
oito horas para ollar estes parágrafos espiñentos!
-.-
¡Xa
que espertamos, levantémonos! ¿É que estamos en guerra? ¡Si, pero con
nós, con nós mesmos, coa nosa preguiza histórica! Primeiro de nada, revista de
armas: ¿Quén somos, de onde vimos, onde estamos, a onde queremos chegar, pois,
sen metas distantes non hai competición! Ao de qué somos: Fidalgos, fillos
d´algo, desde logo que non, que iso é un arcaísmo, así que, démolo por
superado. ¡Somos o que queiramos ser, con axuda de Deus, e se tamén nolo
permiten as circunstancias! ¿Resucitamos a Ortega y Gasset…, para que nos axude
a europeizarnos? Chéganos co seu análise básico: Eu son eu, eu e maila miña
circunstancia! Grazas, don José, que xa o tiñamos esquecido. Somos unha xeración
que aspira ao título de Self-made, que o inventaron os
ingleses, pero como tanto nos levan roubado, eles, piratas incluídos, con
aplicarlles a Lei do Talión…!
Como queremos ser máis, máis do que somos,
mellor do que somos, apliquémonos a auto análise: Trouxéronos ao mundo,
criáronos…, agora tócanos a nós, a nós mesmos, perfeccionarnos! Non debe ser
doado, xa que poucos o fan, poucos o fixeron, polo menos ao longo dos dous
últimos séculos, que máis ben parece que estamos nunha degradación social,
sociolóxica…
¿Por onde empezamos? ¡Pola aplicación
escolar, pois é unha vergoña que, con tantos medios postos ao noso alcance,
pais, avós, profesores, Estado…, e logo que esta xeración pode ir ás clases de
continuo, que non teñen que garda-lo gando, cabras, ovellas, vacas, cochos…,
teñamos o fracaso escolar que temos! ¡A tódolos niveis, pois abonda con ollar
os concursos da Televisión para decatarnos de que, se pouco sabemos, menos
razoamos! ¡Saber non é só memoria, que se precisa, senón, e tamén, ou máis ben,
asimilar; para asimilar cómpre deglutir, rumiar, afondar no por qué das cousas!
¿Quén é o principal interesado nesta, na
propia elaboración, neste Self-made
referido? Por egoísmo, nós, nós mesmos; por agradecemento a aqueles que nos
axudan, os de hoxe, pero tamén aos predecesores da nosa cultura; por
apostolado, polo deber social de abrirlles camiño aos nosos sucesores!
¿Cómo facelo? ¡Sóbrannos medios,
bibliotecas incluídas, que, con todo ser poucas, están medio desertas, a maior
parte do día! Lembremos a filosofía grega: Oito horas para traballar, outro
tanto para o lecer, e o resto, cama! ¡Xa; pero tamén dicían aqueles sabios da
antigüidade que sen ocio non hai filosofía, pois o contrario é: negocio! Co
tempo que lle dedicamos actualmente ao ocio, se nos parásemos a pensar, o
parnaso quedaríanos curto: todos sabios, todos artistas, todos eficientes, un
auténtico Renacemento; este, si!
Todo isto compórtao o ser, pero, onde
queda o estar? ¡Ah, si, iso das miñas circunstancias, que tamén cómpre telo
presente, conxugalo en todos os seus tempos! A anticultura está maiormente en
estudar Historia a estilo papagaio: datas, nomes, casamentos, sucesións,
guerras, fosen civís ou internacionais… ¡Todo iso é palla, palla de reencher as
albardas! O que cómpre, o realmente interesante, é analizar as cousas polas súas causas, e de paso sopesar a
transcendencia e maila permanencia das consecuencias de tales causas. Non hai
causa inocua, por cativa que sexa, por intranscendente que nos pareza, pois
todas serven para acender o lume, ou é que non se acende con un simple fósforo?
Analizar, e de analizado poñer os antídotos posibles, aínda posibles, para
deter o curso das epidemias. ¡Si, das epidemias, pois epidemia é, gravísima,
aqueles vicios, aquelas fantasías, aquelas desviacións dos malos gobernantes,
tantos que tivemos, así que vai sendo hora de coñecelos, de tratalos como é
debido!
¡Compañeiro, camarada Self-made, cave ne cadas,
como lle clamaban ao César; ten coidado, no caias, nos decaias, e nos momentos
de decaemento, tira forzas da túa fraqueza, que non hai fraqueza, debilidade,
que non admita un reconstituínte! E de paso, paz na terra, tanta como desexo
para min mesmo, para min e para os meus! Por separado podemos desanimarnos,
desintegrarnos; unidos, xuntos,
venceremos!
-.-
¡Despois dun curto
veraneo debaixo dos carballos da
miña carballeira, estamos, de novo, na Herculina, así que, adeus lúa, pois
aquí, con tanto farol só vemos as dos escaparates! Vosa avoa estame dicindo que
temos a neveira baleira, e que me faga cargo do carro para ir de subministres.
Esta pillabana o que quere é conducir ela o teu, meu benxamín, o teu
carricoche, para ir pola beirarrúa presumindo de neto / de neta, así que me
encamba o da compra. Ben está, que moito te quere, que xa cho demostrou cando te
trouxeron do paritoiro, que te colleu en brazos, e subiute no colo, ¡polas
escaleiras!, a pretexto de que o ascensor era un xeito ordinario de acceder ao
fogar. Ti irás no teu vehículo, amorosamente conducido, pero eu estarei cerca,
usando a telepatía, pois no súper hai sempre demasiada xente, e se che falo en
alto, como iso non se adoita facer en público coas criaturas, vanme tomar por
un vello chocho, deses que falan solos; ¡inxustos que son, pois eles tamén
falan sos, se ben doutra maneira, achegando un móbil á súa orella…, para
disimular!
…
Como vedes, hoxe
toca Historia. ¿É, ou non é, Historia a que transmiten estes andeis de cousas,
importadas, as máis delas por culpa duns empresarios que, en vez de producir,
de elaborar, de conservar, tan soberbios son que, para parecer importantes,
dedícanse a importar? Comecemos polas etiquetas:
Estas noces veñen
de Francia… ¿E logo as nosas, tan ben que se dan aquí as nogueiras, maiormente
en terras calcarias? Meu neno / miña nena, captei perfectamente a túa resposta,
que a maiores sírveme para catalogarte de preguntón / preguntona, cousa que
celebro pois non hai sabio que non comezase preguntando. Pero, ao que íamos: As
nogueiras deste país, as grandes, as vellas, as que estaban en produción,
mercounas a Fábrica de Armas, da Coruña, para facer culatas, utilizando,
incluso, as raíces, porque delas facían as cachas das armas curtas. Daquela os
patrucios, temerosos de que lles fallase a Seguridade Social, en vez de plantar
nogueiras, de repoñelas para os netos, puxeron eucaliptos, que ademais, para
máis inri, regalábanlles os plantóns as propias fábrica da celulosa! Matinaron
deste xeito: se nos falla a Seguridade Social, se as Preferentes deixan de
selo, e se os netos se dedican a preitear cos cónxuxes en lugar de coidar de
nós, daquela…, malvendemos os eucaliptos!
Sigamos con túa
avoa, que das noces pasou ás patacas. Olla o caso: Decidiuse por estas que
veñen de Exipto, que lle dixeron que son ricas en calcio…, porque alí abonan as
pataqueiras con ósos de faraón! Aquí deixamos de botalas a pretexto de que
xermolan deseguida, e daquela só valen para a cría, para a reprodución. A eses
tales, se vivise meu pai, teu bisavó, explicaríalles cómo daquela das cotas e
das requisas discorreu de cavar unha especie de trincheira na propia leira das
patacas; lastrou con palla; e despois descargou non sei cantas caínzas de
tubérculos, recubrindo con palla, outra vez palla, e logo unha cuarta da propia
terra extraída. Ao ano seguinte consumimos patacas en conserva, mes tras mes, boísimas,
e sen xermolos! Neno / nena, aprende a lección, que non hai nada coma as
situacións apuradas para discorrer á présa e con tino.
Agora paso ao
viño… ¡Ía sendo hora de atopar algo do país, e para iso, estamos fomentando o
alcoholismo, así que, outro acerto!
Kiwis de Nova
Zelanda… Os do país podían igualarlles, máis para iso hai que seleccionar as
razas. Co resto da froita, outro tanto, que case toda vén de América, pasada
polas cámaras. Voulle preguntar a esta rapaza se é que nosoutros nos as temos…,
¡iso, as cámaras! ¿Oíches a súa resposta? Por se acaso, repítocha: -Temos,
señor, temos, que non hai galego que non teña cámara e recámara, as dúas,
tranca e retranca, pero só a usamos…, cos veciños! Con isto visto e oído, meu
neno / miña nena, para qué seguir preguntando?
¡Ah, que che
faltan as leitugas! Muller, agora que nos estaba chegando a vez, nesta cola da
caixa, mira ti por onde temos que volver á horta, pero non á nosa senón a esta
do súper. Aquí pon, no envoltorio, Marrocos…; ¿é verdade que veñen estas
verduriñas dese país tan seco, de alén do Estreito? ¡Vai ser cousa de estar
alerta, pois eses veciños, como teñen pouco regadío, o Lukus e pouco máis,
calquera día volven a Covadonga, a pola auga dos lagos!
¿Oes o que di a
avoíña? Estame dicindo: ¡Paga ti, que non teño solto! Isto é o colmo: os
artigos, do estranxeiro; e os cartos, da miña carteira! Desde que nos vimos na
beirarrúa protesteille seriamente, pero ela foi convincente, moito, que sempre
o é! Díxome: Mira, neno, ¡leva medio século chamándome así, que ata debe ser
porque medrei pouco; tampouco son altas as mulleres, e iso que levan tacóns dun
furco! Repítoche o que dixo: Mira, neno, así gañamos uns segundos, que non
tivemos que agardar polo cambio, que abondo retrasamos por culpa da moza de
diante: Só mercou un frasco de colonia, e para iso pagouno…, con tarxeta Visa!
Pasar a tarxeta, teclear o código, firmar a tira, etcétera.
Nada lle
contestei, pero estiven pensando no caso: ¡Para unha muller torpe, tal que a da
colonia, hai cen listas, tal que a miña!
-.-
O hábito non fai ao monxe.
A miña é católica, e Sakina musulmá; porén
lévanse ben, que nin que fosen nai e filla. ¿Daquela, con estas experiencias,
por qué nos resulta tan difícil a convivencia con eses veciños de alén do
Estreito? Un pacto similar, de mans collidas, debían facelo os do Vaticano cos
da Meca, e á viceversa. Polo que toca a Francisco, a xulgar polos feitos que
lle levamos coñecido, a cousa non ía quedar en proxecto.
¡E pensar que só nos separan dúas verbas!
Para os cristiáns, Xesús foi xerado e non creado; para os musulmáns, foi creado
e non xerado. Como vedes, cuestión de semántica, pero aqueles nestorianos
ensinaban a relixión do revés; ¡que consecuencias non trae, a toda a
Humanidade, século a século, unha lección mal sabida e peor explicada!
Se eu fose teólogo, xuro polo Al Qurán que
ía escribir un libro, traducido ao árabe, exclusivamente dedicado a este
malentendido. ¡Como non sei, non podo, así que deixo aquí a idea…, por se
alguén se atreve!
-.-
Que me di o retrovisor?
¡Menos mal que o dos coches
é obrigatorio, pois os outros, nesta España dos meus pecados…, puntos
suspensivos!
Usando o meu, que o fago de
vez en cando, aínda que non sempre, ¡confeso!, reparei que nas Cortes do señor
Castelar se discutía sobre moral; ¡daquela!
“Consagrado desde edad
temprana al cultivo de las ideas abstractas, de las ideas puras, en medio de
una sociedad entregada con exceso al culto de la materia, en medio de una
sociedad muy aficionada a la letra de cambio, en esta especie de indiferentismo
en que ha caído un poco la conciencia olvidada del ideal, admito, sí, admito
algo de divino, si es que ha de vivir el mundo incorruptible y ha de conservar
el equilibrio, la armonía entre el espíritu y la naturaleza, que es el secreto
de su grandeza y de su fuerza”. (Emilio Castelar, nas Cortes, o día 12 de Abril de 1869).
¿En medio de una sociedad
entregada con exceso al culto de la materia…? Señor Castelar, non se lle ocorra
ollar para a Carrera de San Jerónimo, que no Ceo non se pode cuspir, e se o
fai, daquela vanlle entrar ganas!
Afixémonos á velocidade, ao
materialismo, así que nin por penso se nos ocorre calibrar o que deixamos
detrás, ¡as consecuencias do noso materialismo salvaxe, ofuscante! Tanta présa
nos corría a orxía democrática que entramos nela, tanto os de arriba como os de
abaixo, cos mesmos calzóns do franquismo, ¡quili quá!
Facer leis é como face-lo
caldo, que se non se engraxa un pouco, -no caso das leis con un chisco de
moral, de previsión moral-, en vez de caldo sae cocido…, dos porcos! ¡Vaia
ocorrencia que tiven: caldo dos cochos, meus pobres, que o comen todo, que o
admiten todo!
-.-
Consellos
Aquí en España, onde está o
Museo dos Consellos? Supoño que se evaporaron pois entrei en Internet, de mil
maneiras, a maldito un atopei, salvo os publicitarios. Como os rapaces de agora
todo o buscan no Internet, xa que desapareceron os paterno-filiais, o propio
será poñérllelos niso, nas nubes virtuais.
Eu buscaba o seu rescaldo
entre a cinsa do tempo ido, pero…, igual os levou o demo, séxase, este
diabólico modernismo, pragado de complexos de superioridade! Obvio: non hai
lareiras, non hai consellos, así que, coas lareiras, co fume das lareiras,
fóronse os consellos!
A verdade é que tampouco
eran unha panacea, pois requirían sabenza e prudencia no dador, e receptividade
no receptor. Meu pai, que toda a súa vida foi Mestre daqueles do ferrado, ¡mestre
absoluto, que outros non había, ou escaseaban!, tiña por hábito facernos esta
puntualización: Se é verdade o que me dis, o meu consello é este: “…”. Premisa
básica: Consultar con xeito, con franqueza e con verdade. A elaboración das consultas
tamén tiña a súa arte, que por algo, non en
balde nin de balde, todo preiteante debía consultar, e consultaba,
presentándose en dous bufetes distintos: nun deles, como contrario, e no outro,
coa verdadeira personalidade. ¡Listos aqueles paisanos, que por algo sempre se
dixo que ser galego era unha carreira…, das longas!
O don de consello sempre foi unha das
atribucións patriarcais, pero agora, cómo non os hai! As últimas xeracións
aprenderon a captar as ondas, así que non precisan dos entregos: ¡entréganse
eles, e se o consello é publicitario, ou político, aló van, de cabeza! (Son
consecuencias desta comodidade de apagar o noso cerebro cando se acenden os
alleos)
-.-
¡Xa está ben de
tiranía, que estou farto desta moda, desta dexeneración de que nesta xeración
manden os fillos nos pais! Os da miña nacemos, e criámonos, co signo da
escravitude: Nunha guerra incivil, o que se di, intestina, de cagarrías; non
sei se xustificada pero inicua, na que se cultivaron dous temores: o medo a
Franco, e por ende, aos pais, que desafogaban con nós, coas criaturas, os seus
males, tratándonos como inimigos, escondéndonos os seus secretos, por se nos
íamos da lingua! Friaxe na casa, e tamén fóra dela.
Medramos no
físico, pero a nosa mente seguía anana, encollida, cativa dunha ditadura
xeneralizada que nin case deixaba pensar, para canto máis falar,
exteriorizarnos. Neste plan, a nosa natural rebeldía díxonos: Isto ten que
rematar con nós, en nós, así que, de aquí en diante, liberdade para os fillos, absoluta;
liberdade e bos alimentos! A intención era boa, liberal, xenerosa, pero como só
sabíamos obedecer non acertamos niso de mandar…, e os cabalos desembocáronse,
pasando do paso ao trote, e do trote ao galope; da liberdade á libertinaxe!
Cando chegou a
democracia, cando veu de lui-même,
que nós non fomos capaces de traela en vida do ditador, como viñamos dunha
castración non soubemos montala, domala; e os rapaces, que tampouco viñan dun
ambiente convivencial, participativo, deron en berrar: ¡A imaxinación ao poder!
A polo poder foron, iso é verdade, e algún logrouno, pero o seu foi un poder
tiránico, deses de quítate de aí para que me poña eu, eu mesmo, en por min,
coas raiceiras asentadas naquela ditadura enquistada, así que a nós, aos
maiores en idade, ¡que non en goberno!, tocounos bailar coa fea da festa:
primeiro, a tiranía dos pais; e despois, a dos fillos! ¡Todo sexa pola Patria!
¿Pola de pater patres, pola dos pais? ¡Que va, pola dos filius!
¡Pero xa está ben,
que algún día tiña que ser: vou deixar o teclado, tanto ordenador desordenado…,
e de paso, cambiar este pixama por un pantalón a cadros, deses cantinfleiros,
deses que se levan coa cueira baixada, para seguidamente esixirlles aos meus
rapaces que me leven, hoxe, polo menos hoxe, que fai un bo día, cos netiños / coas
netiñas, de excursión campeira, pero coa cesta da merenda, que estou farto dos
comedores alfombrados, tanto na primeira como na segunda das vivendas! Hoxe
quero, esixo, comer a empanada no chan, como se facía antigamente, tombados
nunha alfombra verde, con bordados de flores. ¡Hoxe mando eu, que ía sendo
hora!
Despois de
impoñerme, o que lles fago, o único que lles fago, é ir en busca de empanadas,
así teña que recorrer dez panaderías, pero non volvo á casa, meu corazón, meus
ollos de esperanza, que me estades ollando con asombro, desconcertados por esta
reacción, por este pronto do avó, sen unha empanada, ¡ou dúas!, de mazás, que
desta voulles ensinar cómo é o pracer de comelas ao aire libre, aló arriba, panza
arriba, nun monte, en calquera deles con tal de que o mapa marque 500 m., ou
máis, sobre o nivel do mar. Xa veredes, tamén, de paso, o que é unha sobremesa
de osíxeno puro, lonxe destes cheiros urbanícolas, na rúa monóxidos e nas casas
bufidos dos ascensores. O propio Cristo, ¡e mirade se sabía o qué facía, que
cando non predicaba nas orelas do mar de Galilea facíao na montaña!, explicou
as benaventuranzas no monte, ¡no monte!, así que, ben vedes que as cousas de
altura están…, nas alturas!
Meu rapaciño / miña
rapaciña, de vez en cando cómpre dar un golpe de temón, para non mergullarse
neste mar das rutinas, das rutinas e das cesións! ¿Qué; estase ben aquí arriba,
debaixo dunha caducifolia, papando estas mazas da empanada; a qué si? Pois a
sobremesa tamén vai ser celestial, que xa veredes o ben que presta unha sestiña
nesta alfombra verde, nesta alfombra de herba e de flores! Aquel Paraíso
levouno, acabou con el, o Diluvio Universal, e tan só se salvo esta punta, esta
FinisTerrae, repoboada por Noé daquela que atracou coa barca no noso Noia. ¡Démoslle
as grazas ao Avó Noé por esta recuperación, polo seu rescate, que vai sendo
hora de facelo!
-.-
UN ESPELLO NO CAMIÑO DA FEIRA
Precisámolo, moitísimo; ¿Para qué? ¡Para
ve-lo camiño, para escolle-lo camiño! Daquela vexamos, ollemos:
“O que non nada, afonda; e o que compra
máis do que vende, afúndese”. Este refrán non entraba nos programas das
carreiras de Económicas, polo menos nos do século pasado, pero eu, un cidadán
veterano, desde este ordenador tan desordenado pido e propoño que se incorpore
aos plans actuais, agora que estamos de reformas educativas, e tamén en
Dereito, xa que de Dereito veñen gran parte deses torcidos, deses “entuertos”,
como dicía Cervantes, destes que nos están rexendo, rexendo e administrando.
¡Cura, Letrado, ou Secretario de Casa Real!, era o lema das fidalguías
hispanas, pero a xente de agora rise dos refráns pois demos en dicir que son cousa
dos antigos, e por tanto, dos iletrados… ¡Que se lle vai facer!
Doutra banda, neste país prosperou a
crenza de que os noticiarios son o mellor entretemento dos vellos… ¡Que va: os
noticiarios desfanlles os nervios, toléanos; hai que ir á feira por outro
camiño! En definitiva: que aínda nos queda moito sen aprender, sen dixerir!
O que confortaba aos vellos, moitísimo,
era acudir ás feiras…, non para vender sobrantes, que poucas veces os tiñan,
senón para desfacerse dunha parte dos seus produtos, pois aqueles si que
engadían valor: ¡Do leite facían queixos e manteiga; agachábanse para recoller
as landras, e con elas eses irmáns tan agradecidos, chamados porcos, que aínda
non sei por qué, traducíanas en unto, elemento indispensable para o caldo galego;
e máis, moitas máis! Das catro cadelas así logradas, no meu país unha dábanlla
ao Acevedo…, para que seguise tocando a pandeireta, para que cantase coplas de
escarnio e maldicir!
Nas aldeas, a preguiza, ¿ou foron os
predicotes dos políticos, estes sucesores daqueles frades predicadores?,
levounos ao monocultivo: vacas ou eucaliptos! E nas cidades a fantasía…, como
din os mouros, “vesaf la fantasía…, e con ela a barriga vacía!, levounos a montar servizos, ¡todo servizos! ¿Da fase
intermedia, da secundaria, ese precepto económico, básico, de engadir valores,
qué? ¡Nada, cero, vesaf la fantasía!
Aló lonxe, mesmo na Fisterra, e por tanto un emprazamento axeitado para
fabricar, para elaborar, para engadir valor ás cousas exportables, había unha
cidade na que o seu Alcalde non se cansaba de pregoar: “La Coruña, ciudad de
servicios!”. Pois ben, os servizos só teñen venda cando hai ricos, e non hai
ricos onde non se produce, onde non se elabora, así que a tal cidade,
maiormente nas rúas máis céntricas, precisamente nas do servizos, converteuse
nun escaparate monumental onde só se ven uns letreiros que din: “¡Pechamos por
inanición!”. En vista diso, vou á feira de Barcelos, que alí os galos son galos
de verdade, de verdade e non de pantalla televisiva, cacarexando do que non
entenden…, ou non queren entender! ¿Onde? ¡Baixando, á esquerda!
-.-
Só perde o que non pelexa.
إلا أنه يفقد تلك المعركة
لا
¡Que certo é este proverbio! Das pelexas,
das pacíficas por suposto, sempre se tira unha experiencia; e, ¿que é a vida
senón un edificio construído a base de experiencias? Pode resultar unha chabola
ou un rañaceos, segundo os anos de vida, pero está máis ben en proporción
directa á dedicación, e coa dedicación á perseveranza que lle prestemos.
Para Horacio, “¡Eheu! Fugaces labúntur
anni!”. ¡Ai! Os anos esvaran fugaces. Se somos conscientes diso, razón de máis
para aproveitalos; e nada de “matar o tempo”, que xa se mata só, de por si, por
lei natural.
Malgastar o tempo é un suicidio
consecutivo; non matamos o tempo, matámonos a nós mesmos pasando pola vida de
baleiro, que é igual a dicir, estériles. ¡Boa paciencia ten Deus cos vagos, que
lles deixa vexetar sine die, aínda que, por regra xeral, canto
máis baleiros máis lixeiros, antes chegan ao desenlace final. ¡Encima de que
non deixan obras aceptables, hai que pagarlles o enterro!
Hai dous tipos de pelexa, pero a máis
importante é a ad intra, a que
sostemos fronte á nosa pereza, sexa innata ou contraída. A outra, a
competitiva, a dos cóbados laterais, pode gañarnos batallas, pero só batallas,
pois, a propia experiencia nos di que o mal gañado acaba sendo mal gastado, se
non polo interesado si polos seus inmediatos descendentes. O diñeiro falso,
tarde ou cedo acaba descuberto, por moito que se abeire en paraísos fiscais!
-.-
Labor improbus omnia vincit
O traballo obstinado vence tódalas
dificultades ( Virxilio, nas Geórgicas, I, 144). E digo eu que, no Paraíso, sen
tendas de roupa, e con froitas a escoller, moi aburrido debía ser aquilo de
vivir de man branca, sen darlle ao dáctil nin ao sacho; así caeron cando aquel
político da oposición, o tal Lucifer, os invitou a subir ao poder con só
subirse á maceira. ¡A cabra, co vicio, dá coas cornas no cu, que daquilo debe
vir este refrán!
Pero, de presente? ¡Analicemos! A incivil,
non só matou persoas senón ocupacións: As materias primas utilizáranse en
fabricar material de guerra; as divisas, en ídem de ídem; as mulas de Castela,
despois de arrastrar canóns, pasaron aos matadoiros de Intendencia; os técnicos
de certa altura escalaron grados nas fábricas de armas; etcétera, etcétera.
Cando en España “empieza a amanecer” a despensa estaba baleira, e os cerebros
idos, uns ao Camposanto, e a México os restantes. Por engado, os veciños non
nos fiaban… ¿Qué nos quedaba? ¡Fiar, darlle ao fuso!
Naquel abismo, con un case nada de cultura
ascendíase coma en globo; un pisco de calor, e, ¡ala!, para arriba. Os
primeiros deixaron ocos para os segundos; os segundos para os terceiros; e así
sucesivamente, de xeito tal que o arado quedou…, para os nenos e para as
mulleres! Daquela, en vista do fácil que era ascender de categoría social, para
qué estudar alén das catro regras? Así foi subindo a ola das incompetencias, a
tal punto que, de emigrantes pasamos a inmigrantes: Encheuse o país de
analfabetos; en letras, non, en artes laborais!
Con estes antecedentes, de presente que?
¡Que non hai traballo do que queremos facer, do que pensamos que sabemos facer!
¿Solución? ¡Apearnos deste cabalo do orgullo e poñernos á faena, rozar, sachar,
sector primario…, previa tala dos eucaliptos, por suposto! ¡Volveremos a
cabalgar cando teñamos desandado o mal andado!
-.-
Señor,
ensínanos a orar
(Lucas 11, 1). Pero, outra vez? ¿Xa esquecestes o Evanxeo? Señor, coido que si,
moito me temo que si, pois veño de certa igrexa, que se ten de católica, pero
eu saín protestante, quero dicir, protestando! ¡Un run-run, alí dentro, que nin
o vento cando zoa no xardín fronteiro! A min, modestamente, non me parece que
sexa rezar ese monocorde repetir das verbas, a toda velocidade, que nin tempo
nos demos para entender o que estabamos dicindo, uns e outros!
¿Pedíamos, ou agradecíamos? Eu, que veño
da labranza, tiven, repetín, aquela impresión de cando afalabamos ás vacas
mentres o carro, de untados os eixes, cantaba por riba das nosas voces, así
que, de qué servía berrarlle á Marela? Como, naquelas circunstancias, non podía
oírnos, por grandes que tivese as orellas, dabámoslle á aguillada; ¡ah, pero
con Deus non valen aguilladas, pois o Amo é El!
Se eu fose Deus maldita graza me ía facer
iso de que falen comigo coma quen le anuncios nunha emisora de radio. ¡Amodo,
fregueses, que unha Misa só dura, como moito, media hora, e tempo vos quedará
para tomar o vermú; tamén para esbardallar de fútbol, ese gran antídoto da
política! De postos a buscar causas, igual ten a culpa esa tele trasnoitadora,
que non a damos apagado porque segue, e segue, e segue…, ata infinito! ¿Vinte e
catro horas? ¡Non, pois ás vinte e catro aínda segue de programas, a cal
mellor! Con este trasnoitar, é imposible ter a mente esperta, e menos un
domingo, así que…, que esperte Deus, que nos entenda Deus, que para iso é Deus,
a Intelixencia Suma!
Papa Francisco, estou por dicirche que
deixes Roma e te metas nesas pantallas da tele, que así oirémoste ata nos Picos
de Europa!
-.-
Se certo é que, por veces, as árbores non deixan ve-lo bosque, non
o é menos que as anécdotas presentes, as do presente, tapan, esconden, impiden
a reflexión que nos compre facer cada vez que pensamos e/ou actuamos sobre as
consecuencias que traerá o noso comportamento actual, sexa para nós mesmos e/ou
para terceiros, próximos ou remotos.
¿Un galimatías? ¡Que va: é unha lei
física, pois tódalas cousas teñen causas, e por veces, remotas! Este é un tema,
para min, apaixonante, que se me vén á cabeza con frecuencia, así que ben raro
debo ser xa que disto pouco vexo na literatura actual. Desde que alguén
inventou aquilo de, La imaginación al poder, todo é imaxinación, fantasmas,
explosións, efectos especiais…, de tanto poder que moito me temo que sexan
capaces de trastornar ás criaturas…, antes tempo!
¿La imaginación al poder? Oubliez tout
ce que vous avez appris. Commencez par rêver. Olvídense de todo lo que han aprendido. Comiencen a
soñar. Dá igual dicilo en francés que en castelán, ou en galego,
pois o poder da imaxinación…, xera monstros! ¿Non si, amigo Goya? A imaxinación
é boa, indispensable, pero…, se vai de brazo co razoamento, co cálculo, coa
sensatez! Por moito que imaxinemos, a realidade só se cambia co autocontrol, co
raciocinio.
Imaxinemos un porvir, un futuro, perfecto,
ideal, incluso utópico… Pois ben, para conseguilo, para facelo posible, hai que
camiñar apoiándonos no físico, na realidade do presente, e a partires diso, co
compás na man, aderezar rumbos, forzar a máquina, ou poñela a ralentí, segundo
o estado da mar, da mar circundante; ¡en definitiva, tomar medidas, elixir
medidas, sopesar as consecuencias, non sempre previsibles, de cada fórmula! Así
que, ademais de imaxinación, física!
Non é nauta calquera, pois, de primeiras,
hai que baixar á auga, ao medio natural, aprender a nadar; e se aprendemos a
nadar e, de paso, a garda-la roupa, mellor que mellor! ¿Qué lle pasou á Armada
Invencible, vencérona os elementos? ¡En parte, si, pero tamén se debeu a certas
imprevisións, entre elas a de que o seu Almirante…, non era mariño, senón de
terra a dentro! Estaba previsto que a mandase un experto, Don Álvaro de Bazán,
marqués de Santa Cruz, mais, por irse prematuramente de viaxe, coa súa querida,
con dona Parca, foi substituído, improvisadamente, por un tal Alonso Pérez de
Guzmán, á sazón VII duque de Medina-Sidonia, Grande de España, e todo iso, pero
confundía a mar cos campos de trigo, así que mandou segar, ¡segar olas!, con
127 barcos, coma quen lanza 127 segadores polas searas adiante. ¡Meu pobre,
tiña imaxinación, pero faltáballe sabenza, experiencia! Pois, na vida, na vida
cotiá, outro tanto, que mal se pode dirixir un a si mesmo, canto máis un país,
se primeiro non se aprende a nadar, a elixir tempos e lugares. ¿Verdade que si?
-.-
Rapaz / rapaza, estiven matinando que xa levamos unha tempada de
consideracións materiais, e temos algo
abandonadas as espirituais. Nestes días de tanta diatriba con respecto ao
aborto, se vises a tele, ou leses os periódicos, ou escoitases a radio, seguro
que estarías cavilando na sorte que tiveches de ser xerado por un matrimonio
normal, sacramental, cristián en definitiva, pois, noutras circunstancias,
¿quén sabe se a estas horas non estarías criando malvas!
Eu teño as ideas clarísimas ao respecto, pero o que me falta é autoridade
teolóxica para saber expresalas, e por ende, que me fagan caso. Aínda que só
sexa de min para ti, vouche mostrar a Biblia. Ábroa polo principio, que iso
quere dicir o de, Xénese: principio, orixes da xeración humana. Este libro foi
escrito, coma o resto dos que compoñen a Biblia, por inspiración divina, pero
non hai que equivocarse, pois non é un libro de ciencia, e tampouco de
historia: É, e con iso xa é moito, un libro que fala, que trata, do rescate;
una demostración de que o Creador comezou unha iluminación paulatina, pero
eficaz, para que se lles abrisen os ollos aos descendentes de Adán e de Eva. O
seu pecado deixounos atordados, descendidos ao mundo animal, ou pouco menos, e
ben bondadoso foi Deus que, aínda así, tendeulles unha man para axudarlles a
saír da lama na que se meteran, para saír a flote. En consecuencia este libro,
o que nel se di, hai que interpretalo como o que é, un paso adiante no camiño
da recuperación, da salvación, que culminaría coa vida, coa encarnación do
Fillo de Deus, ¡nada menos que do seu Unixénito!
¿A cousa da transmisión do pecado orixinal? ¡É ben sinxela a pouco que
reflexionemos: unha cuestión de lóxica! Deus creou un alma, a de Adán; e ao
tirar á Eva do seu corpo, ¡cómo o fixo non nos importa!, tamén a fixo partícipe
daquela alma, unha especie de partenoxénese anímica. Cando cometeron aquel,
terrible, pecado de soberbia, pois o da mazá é alegórico, aínda non tiñan
fillos, que a saber cal era o plan de Deus, o seu programa para darlles
descendencia, que o home non era o que se di animal antes da súa caída; ¡foino
despois!
Embrión inicial
Cando xeraron os fillos, os fillos e tamén as fillas, que non podemos
escandalizarnos de que houbese incesto xa que outra solución non parece viable,
fixérono dun xeito carnal, animal, co cal, nos seus gametos ía un retallo das
súas almas, xa corrompidas, corruptas, e por tanto, as das criaturas así
xeradas, desgaxadas dos proxenitores, algo así como cando se fai unha estaca
para reproducir unha árbore, manchada, corrupta, ía, e así seguirían obrándose
as sucesivas partenoxéneses anímicas. Etcétera, etcétera.
¿Decátaste agora da animalada que é un aborto provocado? Os gametos xa
conteñen un retallo, un ADN, tanto carnal como anímico, así que hai ser, un ser
vivo, alma e corpo, desde o intre da xeración; dito doutro xeito: cando nacen
os nenos xa levan uns nove meses de desenrolo físico, pero tamén anímico.
¿Verdade que é doado de entender? Coido que máis doado de entender que de
explicar, pero os abortistas seguen na inopia, negando a Deus, negando a obra
de Deus, esta realidade herdada, transmitida de xeración en xeración!
-.-
A herdeira herdada
Mira que é difícil entender esta clase
política herdeira do franquismo, pero tampouco era doado para os rapaces da
posguerra entender aqueles parladoiros das nosas lareiras en tanto en canto se
tocaban temas de escándalo; un esforzo dos nosos avós para que as criaturas non
herdásemos malicias; agora recoñézoo, e de paso, agradézollelo, pero naqueles
tempos ben que me tiñan intrigado. Un daqueles contos que, repito e insisto, de
conto nada tiñan senón de crónica local, ¡polo menos local!, foi o da señora
Virtudes do Fato, máis coñecida despois da súa morte polo alcume de A Herdeira
Herdada. Vouno referir tal cal o lembro:
Achegada á igrexa, tanto, que non había
mes que non ofrecese un galo ou un coello para as Ánimas, ou para San Antonio,
dicían dela que sempre a vían confesarse con curas que non fosen da parroquia.
Ía moito aos enterros das freguesías circundantes, e como daquela había curas
para todo, que nin case cabían no presbiterio, un ou dous baixaban aos confesionarios,
e tras deles, a Virtudes do Fato. A penitencia seica a cumpría na parroquia
pois era o noso o que lle mandaba, para coidalos, cantos vellos desafiuzados e
solitarios ían quedando na rodeada. ¡Meus pobres, qué ben coidados estarían que
nunca un ano lle duraron!
¿Cómo era posible…? Aínda que sempre
abundaron as viúvas, de cando en vez alguén quedaba viúvo, viúvo e achacoso, e
aló ía o noso Cura, co seu macho, para levarllo á Virtudes. ¡Hoxe
chamariámoslle Teresa de Calcuta, ou similar, por máis que non se lle parecese,
como irei dicindo! Nunca fallaba: Vello trasladado e Escribán solicitado, que
adoitaba ser o propio Crego o que acudía a Castroverde para pasarlles o recado.
Virtudes, así chamada, e por tal tida, non
era egoísta, ¡que va!, así que nunca testamento firmou onde non quedase claro
que herdaría o sobrevivente, fose ela ou o patrucio. Eles non tardaban en
morrer, así que a xente da bisbarra non dubidaba en propalar que a causa da
morte fora a felicidade, desproporcionada para aqueles patrucios que tiñan os
fillos en América, ou…, sobre dos luceiros, que tamén había deses!
¿Qué lles daba? Pola forma de falar da
veciñanza, cariño! ¡Tanto os amaba, que se lles ía a fala, en cuestión de
semanas! Ata que un día…
Pero aquí vén a parte cru da historia:
Presentouse na reitoral un home xa maior, que se non era vello viña avelloado,
¡traballos da emigración! Díxolle ao señor Cura que eran tan grandes os seus
baúis, que os deixara en Castroverde, na taberna do Escardel, para que llos
gardasen en tanto en canto organizaba a súa vida. Máis lle dixo: Que deixaba
terra na Habana, ¡fanegas!, plantada de cana do azucre, tanta coma a superficie
de media parroquia; que non quería nada da herdanza de seu pai, pero si
agradecerlle á Virtudes os coidos que tivera con el. Despois de darlle a cea,
aló se foron, con unha lanterna de pilas que traía o cubano, a visitar á
Virtudes, para darlle as grazas, para tranquilizala, e de paso para repetir a
súa historia: aquela terra na Habana, os baúis, pesos na Coruña na Banca dos
Sobrinos de Pastor, etcétera, etcétera. Máis nisto, o diabro, que sempre se
levou mal cos cregos, ocasionoulle unha indixestión ao cubano, estando aínda na
casa da Virtudes, e saíu ao curral, á presa, onde seica se meteu os dedos na
boca para forzar o vómito. Isto foi o que deu en dicir a xente, pero, como
antes referín, en metáforas!
Virtudes preparoulle a cama de hóspedes, a
mesma onde as diñara o pai do cubano, tan do seu agrado que, ao día seguinte,
xa reposto da súa ¿calculada? indisposición, desfíxose en afagos coa Virtudes:
-¡Ai muller, se estaba agradecido polo que
coidaches a meu pai, agora, con isto meu, o duplo! Voucho dicir sen rodeos, que
aló en Cuba aprendemos a ser directos: Véñoche desafiuzado dos médicos, que teño
un cancro…, de estómago; por iso me dan estes trousos, así que me apresurei á
viaxe porque quero ser enterrado cerca de meu pai.
-Daquela vou avisar a don Valerio, que
entre o médico e os meus coidados vaste recuperar, deseguida. ¡Tan pronto te
cures, vou encargar un novenario, para darlle as grazas á miña Virxe, a das
Virtudes!
-Muller, non esperaba menos de ti, que xa
me informei do pródiga en coidos que fuches con meu pai, pero no meu caso é
tempo perdido, que che repito que veño desafiuzado. O que che propoño son dúas
cousas, ambas urxentes: Que lle pidas ao señor Cura que nos case de inmediato,
sen amoestacións, para ganar tempo, e de paso, que nos traia un escribán, que
quero testar. Esta noite, notando que ía a peor, decidino: A miña riqueza ten
tres saídas: Para ti, para o Cura, ou para o Estado, que ben sabes que a
riqueza abandonada pasa ao Estado, inexorablemente.
-Home, así, sen pensalo…, pero…, para o
Estado, non, que teñen abondo; e o señor Cura tampouco está na miseria! Desde
que tomes este caldiño, vou á reitoral!
Dito e feito, coa particularidade de que
cando volveu co cura e co escribán, unha charca na cociña, da enésima trousada!
Tanta presa corría o casoiro que se fixo
de inmediato, pero…, aos quince días o cubano sandara, e a Virtudes morrera! ¿De
morte natural? ¡Tamén sería de amores, que xa era costume naquela casa! O caso
foi que Virtudes pasou á historia local co nome de, A Herdeira Herdada!
Lección: ¡Quen a ferro mata, a ferro morre!
-.-
Penépole moderna
A vida dá que tecer, tanto aquí coma en
Ítaca, non si miña Penépole? Ti esperabas por Ulises; pero todos agardamos un
porvir, ese porvir que non acaba de vir!
No entrementres, non nos cansamos de tecer
e de desfacer: Propósitos, promesas, ilusións…, seguidos de frustracións! Temos
pretendentes a barullo: luxos, vicios, tentacións, que non se cansan de chamar
á porta, ¡á porta inferi! ¿E nós, mentres, qué? Pois…, de continua
convalecencia: Tratámonos, medicámonos, facemos propósito da emenda, pero…,
vivimos no mundo, e o mundo dá que facer, dá que loitar!
Nacemos como nacemos, uns máis limpos cá
outros, a uns bautízannos e a outros, non, pero aínda así, dun xeito ou do
outro, nome temos, que xa é moda poñérnolo antes de nacer, agora que se coñece
de antemán o sexo da criatura. Lávannos a todos, sexa coa auga bendita ou coa
outra, pero a mesma auga adoita traer impurezas; e logo que as toallas tamén
conservan reminiscencias, por de estrea que sexan. Só se librou a Inmaculada…,
soamente ela, e para iso por obra e graza do Gran Xefe! Os outros…, os outros
si que somos fillos de Eva, de Eva e daquel Adán, que moi adán debeu ser para
que así o nomeasen!
Nada máis nacer comezamos a respirar, e,
¿qué respiramos? ¡Contaminación; nuns lugares máis, e noutros menos, pero algo
diso en todo tempo, en todo lugar, en tódalas familias! Ademais das tendencias
que nos veñan nos xenes, que seica algo diso hai, antes de falar xa oímos, xa
oímos que nos din guapos aínda que non o sexamos: ¡Aí comeza a hipocrisía, e
nós sen vacinarnos dela!
Tempo adiante vacinarannos doutras cousas,
pero diso da hipocrisía, pouco, pois é unha epidemia universal: ¡teremos que
auto vacinarnos segundo vaiamos aprendendo a discernir, a distinguir o ben do
mal, sinatura terrible, cadora máis! Así, pouco a pouco, iremos lavándonos da
costra, da propia, destas e doutras desviacións, dos cheiros, dos malos
exemplos, das tentacións da propia carne, pero…, o pero está en que, aínda que
nos lavemos de mañá, a carraña, tanto a externa coma a interna, agarda por nós,
solicítanos en todo tempo, en todo lugar; solicítanos dun xeito parecido a como
lle facían a Penélope aqueles sucios pretendentes emperrados en facela infiel
ao seu Ulises. Ela tiña a desculpa de facelos esperar a que rematase coa tea, e
así foi librando!
Nós, a imitación daquela Penépole, de
tódalas Penépoles habidas e por haber, tamén lles podemos argüír ás tentacións
que o estamos matinando, que a ver se mañá…, e así, nestas dilacións, algún día
chegará a morte: se nos pilla inocentes, os pretendentes, as tentacións, xa non
poderán con nós, definitivamente, xa non deformarán a nosa vontade
salvífica!
-.-
Desertores do arado
Mulleres arando. E logo, os homes?
¡Na guerra, ou na emigración!
Cómo, cando, onde, por qué? ¿Non será que
queremos deixar as leiras a monte, para despois cercalas, como fixeron en
Toledo, onde a súa Deputación gastou 500.000 euros en cercar unha finca de
3.000 metros, para albergar nela catro lobos e unha loba…; unha loba para
catro, que se aínda fose ao revés! ¡Hai ocasións nas que apetece cambiar de
nacionalidade, pero, qué país está limpo? ¡Agora, de vello para máis inri,
resignación!
¿Cómo foi…, aquí, no noso país, semellante
deserción? Os vellos sabémolo, todos, pero esta xeración do XXI, tan
afeccionada á Internet, igual se pregunta polo “tema”! Rapaces, a cousa vén de
vello: Cando aló en América se quedaron sen escravos, deixaron de interesarse
polos negros, ¡a fortiori!,
Dulcia linquimus arva
“Abandonamos as doces campiñas, os verdes
campos…”; expresión que puxo Virxilio en boca do pastor Melibeo cando deplorou
o desterro ao que estaba condenado. (Véxanse Bucólicas, I, 3).
Con estas verbas, ou parecidas, ¡cantos
galegos non levarán evocado a súa terra natal, pois, se verde era a de Melibeo,
a nosa, qué? Verde, si, pero o de acolledora, comme ci, comme ça, que din os franceses; se tal fose, se houbese
evolucionado no pasado, e máis concretamente no XX, na mesma proporción dos
seus natalicios, en tódolos sectores, asemade, que materia prima houbo, menor
sería a súa poboación irredenta, a desterrada.
Deixaron de ser veciños milleiros e
milleiros, particularmente os desterrados en América, pois da Europa puxante,
das últimas décadas, foron volvendo, retornando, na súa inmensa maioría.
¿Deixaron de ser veciños? ¡No senso censal, oficial, físico, si, pero no
espiritual, non, nunca! Máis é: a querenza pola terra nai fortalécese en
proporción directa coa distancia, coa separación. Isto é indiscutible. De
feito, dous veciños-veciños poden levarse mal, poden vivir en permanente
ausencia un do outro, pero, na emigración…? Por algo e de algo naceron,
xurdiron, as asociacións de, “Veciños de Tal Lugar”.
Hai unha sinatura que teñen pendente todos
aqueles que non precisaron fuxir, fuxir da miseria! É, con qué facilidade
esquecen os afincados aos seus ausentes! Non é censurable, non son eu quen para
facelo, pois está inserto na condición humana, no egoísmo humano, na
desconsideración humana. Xa non oio citar aquel refrán, tan certeiro como
adoitan ser tódalas filosofías experimentais, que dicía, “Lonxe da vista, do
corazón tamén”. Pero só é aplicable univocamente, só o cultivan os asentados,
pois nos ausentes o sentimento é inverso, e habería que darlle a volta: “Lonxe
da vista, o corazón treme, salouca!”.
¿A qué vén esta filípica? ¡Simplemente
quero maldicir aos malos administradores, a todos aqueles que se soben á ponte
de mando cando nin remar saben, causando a emigración, os desterros! Non hai
país pobre de ben administrado, con xenerosidade e con iniciativa, pois ata se
dá o caso de que os mellores pozos petrolíferos están nos grandes desertos.
Certo é que hai riquezas naturais doadas de explotar, unhas máis que outras,
pero de todas partes se pode sacar algo, con preparación e laboriosidade, por
suposto. Dicía meu avó, que ademais de menciñeiro foi un gran pensador, -eu
téñoo por tal-, que, “Comparados los bienes con los males, todos los pueblos
son iguales!”. De ser así, ¿de quen é a culpa? Non fai falta dicilo pois o
lector ben o sabe, e non obstante, aplaudimos!
Xosé María Gómez
Vilabella
No hay comentarios:
Publicar un comentario