Van Camiño de Xerusalén. Achegase o día das traizóns.
“Chegaron onda
el uns fariseos (¡puñeteiros, sempre encordiando!) e preguntáronlle para poñelo
a proba: -¿É lícito repudia-la muller por un motivo calquera? El respondeu:
-¿Seica non sabedes que o Creador os fixo varón e femia desde o principio, e
que dixo: “Por iso deixará o home a seu pai e mais a súa nai, unirase coa súa
muller, e serán os dous unha soa carne? De xeito que xa non son dous, senón
unha soa carne. Polo tanto, o que Deus xuntou, que non o separe o home”...
“Asegúrovos que quen repudia a súa muller (sacado que estean malvivindo) e casa
con outra, comete adulterio”.ºº
¿Receita? ¡Escoller con tino, de parte a parte, e a
partires diso, ir limando, pois ata o ferro admite limas!
-.-
Insiste no dos
nenos: “Deixade que os nenos se acheguen a min, non llelo privedes, porque
deles é o Reino do Ceo”. ¡Xa, pero, como non podemos volvernos nenos, polo
menos imitalos!
-.-
O perigo das
riquezas, ¡o fume delas! “Entón díxolles Xesús ós seus discípulos: -Asegúrovos
que lles vai ser difícil ós ricos entrar no Reino do Ceo”. Difícil non é igual
que imposible, pero teñen que aprender a facer un bo uso das súas riquezas, e a
xulgar polo comportamento duns cantos que coñezo, ¡meus pobres!, fáiselles
costa arriba.
-.-
Tres veces
lles anunciou o seu transo, pero eles, ao positivo, veña pedirlle enchufes para
cando gañase as eleccións; así, meu Santiago, vosa nai, e cal non? “Entón
achegóuselle a nai dos fillos do Zebedeo
cos seus fillos, prostrándose como para pedirlle algo. El preguntoulle: -¿Que
queres? Respondeu: Manda que estes dous fillos meus senten un á túa dereita e o
outro á túa esquerda, no teu Reino. Respondeulle Xesús: -Non sabéde-lo que
pedides. ¿Poderedes beber o cáliz que eu teño que beber? Respondéronlle:
-Podemos. Xesús replicou: -O meu cáliz beberédelo; pero o de sentar á miña
dereita ou á miña esquerda, iso non depende de min concedelo: é para quen meu
Pai o ten preparado”. Como se celaron os outros dez, Xesús, sempre disposto a
poñe-las cousas, ¡as cousas e mailas persoas!, no seu sitio, advertiulles:
“Quen queira ser importante, que sirva ós demais, e quen queira se-lo primeiro,
que sexa o máis servizal, porque o Fillo do Home non veu a que o sirvan, senón
a servir e a entrega-la súa vida en rescate por todos”.
(Será mellor que non lean isto os políticos de hoxe en
día porque..., porque lles caería a cara, coa vergoña!).
Despois de curar dous cegos... ¿E a min, que, que tamén desexo distinguir entre
verdades e mentiras, entre virtudes e vicios, pois andan por aí medio a
escuras, confundidas?... Despois de cura-los cegos, o Humilde, aquel Xesús do
Gran Poder, entrou triunfal en Xerusalén..., nunha burra! ¡Os cabalos tíñaos,
usábaos, Poncio Pilato!
¡Que grande
é a grandeza de Deus, co seu Fillo dacabalo dun burro,
e eu, que
pretendo entrar no Ceo
dacabalo dos
meus pecados,
feito un
cazurro!
“Trouxeron a
burra e mailo burriño, botáronlle enriba os mantos, e Xesús montou. Moita xente
estendeu os mantos no Camiño; outros cortaron polas das árbores, e estendéronas
tamén no Camiño. E a xente que ía diante e mailos que o seguían gritaban:
-¡Hosanna ó fillo de David! ¡Bendito o que vén no nome do Señor! ¡Hosanna no Ceo!”
Meu Deus, Ti,
que por mediación do teu Fillo tantos milagres fixeches naquel tempo, se non é
moito pedir, pídoche que me aceptes un ramo de loureiros dos da miña
finquiña...; é que quero participar activamente nesas loanzas..., agora que vén
o Domingo de Ramos! Se me arrepinto das miñas faltas, ¿verdade que aceptas o
meu ramo, e co ramo, un Hosanna?
-o-
Da Paixón,
¡voluntariamente aceptada!,
non vou dicir
nada, que non me atrevo nin a comentala; tan só invitarvos a este Vía Crucis,
Calvario, lles chamaba meu pai, que os andaba el en Montecubeiro, tres ou
catro, ¡de memoria!, e aínda así perseguírono por “rojo”! ¡Foi a súa cruz,
levada con tal resignación que nunca lle oín unha palabra que significase
vinganza! ¡Deus, canto me obriga isto de
ser fillo seu! Este Calvario atopeino nun Misal, e téñolle especial
devoción porque coincide rigorosamente con un dos del!
Por la señal de la Santa Cruz...
Señor mío Jesucristo, que a todos los que queremos
seguirte nos invitas a tomar cada uno la cruz que tu providencia nos destina en
esta vida, y a llevarla con ánimo y abnegación detrás de ti, oh buen Maestro, que
para darnos ejemplo tomas la más pesada de todas las cruces, y caminando
delante de todos, nos incitaste a seguirte con nuestras cruces: danos tu luz y
tu gracia, al meditar en este Vía Crucis tus pasos, para saber y querer
seguirte. Y vos, oh Madre de los Dolores, inspíranos los sentimientos de amor
con que acompañasteis en este Camino de amargura a vuestro divino Hijo.
I Estación. Jesús es condenado a muerte. –Señor mío
Jesucristo, que quisiste ser condenado a muerte por mis pecados, para que yo
fuese perdonado de ellos: te suplico que me perdones en vida mis culpas, y en
el día del juicio me absuelvas de las penas eternas.
II Estación. Jesús toma la cruz. –Señor mío Jesucristo,
que con tanto ánimo tomaste en tus hombros la cruz de mis pecados: te suplico
me concedas resignación y ánimo para llevar por tu amor la merecida cruz de mis
trabajos.
III Estación. Jesús cae por primera vez. –Señor mío
Jesucristo, cuando yo caiga desfallecido y sin ánimos para cumplir con mi
deber, te suplico me levantes y reanimes con tu gracia para seguir con mi cruz,
cumpliendo hasta morir tu santa voluntad.
IV Estación. Jesús se encuentra con su Santísima Madre.
–Señor mío Jesucristo, no sólo a ti, sino también a tu Madre, fui causa de
dolor. En la calle de la amargura de mi vida, envíame el consuelo de encontrar
a tu Madre; que con su presencia tendré más ánimo. Y vos, oh Virgen Dolorosa,
Madre mía, perdonadme y no os apartéis jamás de mí.
V Estación. Jesús es ayudado por el Cirineo. –Señor mío
Jesucristo, te suplico me des la gracia de
que yo sea tu Cirineo, cooperando a la salvación de los hombres; que yo sea
el Cirineo de los afligidos, pobres y necesitados, aliviando sus penas, y que seas
nuestro Cirineo, para que perseveremos hasta el fin.
VI Estación. Jesús encuentra a la Verónica. –Señor mío
Jesucristo, te suplico que grabes en mi corazón aquella imagen que dejaste a la
Verónica en el lienzo con que enjugó tu rostro, para que, teniendo presente lo
que sufriste por mí, me anime a sufrir por ti.
VII Estación. Jesús cae por segunda vez. –Señor mío
Jesucristo, te suplico que, aunque yo caiga segunda vez y muchas veces en mi
Camino, no me dejes, no me abandones caído. Ten paciencia conmigo; levántame,
anímame, ayúdame, para que siga adelante, y con tu cruz, a tu lado.
VIII Estación. Jesús habla a las hijas de Jerusalén.
–Señor mío Jesucristo, que a pesar de ser árbol florido y fructuoso, tan
duramente fuiste castigado por mis culpas: dame tu santo amor, temor y humilde
resignación para que, pues soy tronco árido y leño seco, acepte gustoso lo que
tu providencia me envía, que es mucho menos de lo que merezco, sin comparación
menos de lo que padeciste Tu por mí.
IX Estación. Jesús cae por tercera vez. –Señor mío
Jesucristo, yo te suplico que, si es posible, me libres de las grandes
tribulaciones y cruces, como la que te hizo caer tres veces; más si tu voluntad
me las da y mis pecados las exigen, auxíliame con tu gracia, y levántame en mis
desmayos con tu amor.
X Estación. Jesús es despojado de sus vestidos. –Señor
mío Jesucristo, te suplico me concedas una gran conformidad con la pobreza, y
profundo desprecio de los bienes de esta vida, de modo que, así como dejaste
tus vestidos por mí, así yo me despoje al menos de lo superfluo y lujoso, por
ti y por los pobres.
XI Estación. Jesús es crucificado. -Señor mío Jesucristo,
aunque estás en la cruz humillado, ajusticiado, deshecho, eres mi Dios, mi Rey
y mi Redentor. Como a mi Dios, te adoro con viva fe; como a mi Rey, te saludo y
ofrezco cuanto poseo; como a mi Redentor, te amo con toda mi alma y te consagro
todo mi corazón.
XII Estación. Jesús muere en la cruz. -Señor mío Jesucristo,
que en la cruz mueres por mí: más me amaste a mí que a ti, pues quisiste morir
por mí. Concédeme vivir y morir por ti como tú viviste y moriste por mí. Dame
una buena muerte: morir en tu gracia, morir en tu amor, morir en tu voluntad,
morir en tu cruz contigo.
XIII Estación. Jesús es bajado de la cruz. –Señor mío
Jesucristo, muerto y deshecho por mí: yo venero tu santísimo y divino cuerpo
reclinado en los brazos de tu piadosísima madre, y te suplico me concedas un
vivo dolor de tanto como a ti y a tu madre os hice padecer por mis pecados, y
gracia para enmendarme de todos ellos.
XIV Estación. Jesús es sepultado. –Señor mío Jesucristo,
te suplico me concedas la gracia de morir de tal manera, que por haber
participado de tu Pasión pueda al expirar participar de tu gloria y, en el día
del juicio, de tu resurrección. Que tu
cruz gobierne mi vida, y cobije mi muerte en el sepulcro.
-.-
¡Resucitou!
Despois destas reflexións trepidantes, volvo contigo, meu
querido San Mateo. “Pasado o
sábado, (¡os tres días anunciados!), na alborada, María Magdalena e maila outra
María foron visita-lo sepulcro. (¡As
mulleres, sempre en vangarda apostólica, e nin así as deixan subir ao
presbiterio!). Entón produciuse un gran terremoto, xa que o anxo do Señor,
baixando do Ceo, removeu a lousa e sentouse enriba dela. Tiña o aspecto dun
relampo e o seu vestido era branco coma a neve. Os gardas tremeron co medo,
ficando coma mortos. Mais o anxo díxolles ás mulleres: (¡Ás mulleres, señores cardeais, ás mulleres!) Non teñades medo,
que ben sei que buscades a Xesús o crucificado. Non está aquí, que resucitou
tal e como dixera. Vinde ve-lo sitio onde estaba. E ide axiña dicirlles ós seus
discípulos: (¡Aos varóns, aos da segunda
Compañía, esa de Destinos, esa da retagarda!) Resucitou de entre os mortos,
e vai diante de vos para Galilea; alí o veredes”.
Si con Él morimos,
con Él vivimos,
y con Él cantamos:
aleluya.
-.-
Querido Mateo,
despois de darche as grazas polo moito que nos ensinaches,
e aínda que
queda moito teu sen ler,
déixame pasar
a Marcos,
outro cronista
fiel:
Case que ao
principio, ti tamén citas a curación da sogra de Pedro... ¡Fai o favor, baixa
un momentiño, e repítelle-lo aos cardeais, pois teño a impresión de que o teñen
esquecido; claro, natural, coas engurras, aos vellos encóllesenos a memoria!
-.-
Querido Marcos, non o tomes a mal, pero, en realidade de verdade,
despois de lido Mateo sobrades ti, Lucas e Xoán. ¿Que por que? De ben situados
na Historia, sen a menor dúbida da santidade absoluta de Cristo, palabras e
milagres, todo clariño e perfecto, indubidable, certo, e por engado, marabilloso,
alén das forzas humanas, quen pode vacilar en relixión, pero, de máis a máis,
vosoutros, os catro, referendando, dando testemuño, etcétera, etcétera, ben
incrédulo, ben animal diría eu, é aquel que non cre na palabra de Deus, do
propio Deus!
Outro si che digo: ¡Que teño a impresión de
que fuches o Secretario de San Pedro, pois as túas actas non deixan episodio ou
milagre que non recollan, que non confirmen! Estoume fixando nas firmas: “Estes
foron os doce que designou: Simón, a quen lle puxo de nome Pedro; Santiago, o
fillo de Zebedeo e mailo seu irmán Xoán, ós que lles puxo de sobrenome Boanerges,
que quere dicir, fillos do Trebón; Andrés e Felipe; Bartolomeu e Mateo, Tomé e
Santiago, o fillo de Alfeo, Tadeo e Simón o Zelota, e Xudas Iscariote, o
traidor”.
-.-
¡Pero que
letrados, ou máis ben que iletrados, aqueles falsarios que, para non crer, para
resistirse á graza, para levar a contraria, atribuían a Belcebú os milagres do
Fillo do Home! Pero Xesús, sempre oportuno, sempre ocorrente, fíxolles tragar a
blasfemia: “Tende por seguro que todo se lles perdoará ós homes, os pecados e
cantas blasfemias digan, pero a quen blasfeme contra o Espírito Santo, nunca se
lle perdoará, e cargará eternamente co seu pecado”.
-.-
Para non ser
reiterativo, sáltome as parábolas e mailas curacións, coincidentes coas que
cita o teu colega, Mateo, pero algunha hai que me chama especialmente a
atención polo seu simbolismo, tales que:
A semente. “... outra caeu en boa terra; naceu, creceu e chegou a dar froitos...
Quen teña oídos para oír, que escoite”. ¡Outra verdade inconmensurable, que non
todos, nin sempre, temos oídos para iso, para oír; orellas si, que tamén as
teñen os burros, e por iso entenden o que lles convén! Daquela oíron, e agora
lemos, lemos o que vosoutros os seus discípulos oístes, e oístelo porque estivestes
atentos, todos, menos aquel Xudas, ¡meu pobre! ¡Que oportunidade perdeu! Pedro
tirou de espada, e Xudas..., arrepentido, vomitou os trinta denarios! Algo é
algo, que así, o Mestre, sempre sobrado de bondade, igual lle perdoou. ¡A min
gustaríame que si, que todo se arranxase con uns aniños de purgatorio,
precisamente por iso, porque sen un arrepentimento atroz aquel materialista nin
tolo se suicidaría!
-.-
Sementar
sementarei,
loguiño de
clarear,
en tanto no
pobo medre
un meniño,
un vello e un cantar,
que
tamén o di a nosa cantiga. O sementador sementa a Palabra. Os do Camiño son
aqueles nos que se sementa a palabra, pero cando a escoitan vén Satanás e
arrepúñallela. (Son os do camiño equivocado, o “camiño” con minúsculas). Da
mesma maneira son aqueles que de seguida reciben a semente con alegría, pero
pásalle-lo mesmo do que á sementada entre pedras: por non teren raíces e seren
inconstantes, mal veñen as dificultades ou a persecución por causa da Palabra, e
de seguida abandonan. A outros pásalles coma á semente caída entre as silvas:
si escoitan a Palabra, pero moi axiña as preocupacións do mundo, o engano das
riquezas e mailas ambicións, asolágana, afógana, e queda sen froito. Pero os
que son coma a boa terra, escóitana, acóllena e dan moito froito”.
¿Que mestre dos nosos
sería capaz de explicalo mellor? ¡Non coñezo a ningún, e fun a non sei cantas
escolas, e non só á primaria! O problema está na miña silveira...
-.-
¡E volve a sementar; non
se cansa! “-¿Con que compararémolo Reino
de Deus? É coma o gran de mostaza, que cando se sementa na terra é a máis
miúda de tódalas sementes. Pero despois de sementala, medra ata se-la maior de
tódalas hortalizas, chegando a botar unhas polas tan grandes que na súa sombra
poden vir aniñar os paxaros”. ¡Os que logo nos cansamos de oír somos os
cristiáns, que adoitamos saír da igrexa a cen, antes incluso de que se retire o
Celebrante..., non sexa o diabro que se acabe o viño na taberna!
-.-
“... Cando chegou o
sábado, empezou a ensinalos na sinagoga. E moita da xente que o escoitaba dicía
abraiada: -¿De onde lle veñen a este todas esas cousas? ¿Que sabedoría é esa
que lle ensinaron, e como pode facer tantos milagres pola súa man? ¿Non é este
o carpinteiro, fillo de María e irmán de Santiago, Xosé, Xudas e mais Simón, e
as súas irmás non viven aquí connosco?”
Hai que insistir, para os retorcidos: Naquela época o concepto de
fraternidade, a irmandade, abarcaba aos parentes máis próximos, tal que aos
primos, e non no sentido estrito e limitativo actual; pero aínda hoxe se segue
nas Ordes Relixiosas, frei, frai, irmá, irmán, etc.
“Estaban realmente
escandalizados. Pero Xesús díxolles: -Non hai profeta máis desprezado que na
súa terra, na súa casa, ou entre os seus parentes”. ¡Outra verdade, que aínda
se cumpre hoxe, e van XX séculos de escola!
-.-
“Entón
díxolles Xesús ós seus discípulos: Se alguén quere vir comigo, que renuncie a
si mesmo, que cargue coa súa cruz e que me siga... Porque o Fillo do Home ha
vir coa gloria de seu Pai entre os anxos; entón pagará a cada quen conforme á
súa conducta”. Está claro: Os desertores non ganan batallas, así que, se somos
listos, apostaremos a gañador, por pesada que sexa a Cruz!
-.-
“Alí
transfigurouse diante deles; o seu
rostro resplandecía coma o sol, e os seus vestidos viraron brancos como a
luz”.
Señor, aquí
abaixo, hai tanto barullo, tanta esmorga, tanta verborrea..., que non resulta
doada a mística, pero, fainos tanta falta transformarnos, achegarnos a Ti, á
luz da verdade!
A transfiguración. Todo o Evanxeo, os catro, a pouco que
reflexionemos en cada un dos seus cadros, é unha revolución, o nunca visto;
esperado, si, xa que o Mesías estaba anunciado, pero non resultou segundo
imaxinaban, ¡unha especie de Emperador! O que lles veu / o que nos veu foi...,
o propio Deus, desdobrado! É ben propia de Pedro aquela capitanía: “-¡Mestre,
que ben estamos aquí! (É non ían estar: entraran no Ceo sen saír da terra!).
“Imos facer tres tendas...” Non llo aceptaron, obviamente porque, “Tan
asustado, (tan impresionado), estaba, que non sabía o que dicía. E unha nube
cubriunos coa súa sombra, mentres saía dela unha voz: (¡Outra vez, coma no
Bautizo!). –Este é o meu Fillo ben
querido, escoitádeo!”.
¡Aí estaba o detalle, que
o escoitaban pouco; a súa admiración era superficial: curaba enfermos, abría
ollos, filosofaba coma ningún grego, pero..., nin con esas! Calquera de nós,
incluso os de mellor vontade, ante tantas ofensas e tanta indiferenza dos
homes, mulleres incluídas, houbese desequilibrado a terra para que chocase contra
o sol, a ver se así deixaban / deixabamos de amolar, de ofender, de teimar!
-.-
Na entrada de Xerusalén
aproximáronse, pero só iso: “¡Hosanna! (Iavé salva) ¡Bendito o que vén no nome
do Señor!” ¡Cerca, cerca, pero só iso: Non veu no nome do Señor, non era un
apoderado ao uso, senón o propio Deus, encarnado nunha Virxe! Se cadra, algún
deses berraría ao día seguinte: ¡Crucifícale, crucifícale! ¡Somos así, unha
raza de traidores, adictos ao Gran Traidor; e dámoslle que tecer ao propio
Deus!
-.-
Os tendeiros do templo. Sempre os houbo, pero os posteriores
non o foron por culpa da Igrexa senón por algún que outro explotador dela; hoxe
os controis sociais fano máis difícil. “Chegaron a Xerusalén, e, entrando no
templo, empezou a botar de alí aos tendeiros e compradores (¡ollo, que non só
botou aos tendeiros!) derrubando as mesas dos cambistas e os postos dos
vendedores de pombas. E non permitía que ninguén pasase polo templo carrexando
cousas. E púxose a ensinar, dicindo: -¿Non está escrito: “a miña casa será casa
de oración para tódolos pobos” Pois vós convertédela en cova de bandidos. Ó que
o souberon, os sumos sacerdotes e mailos letrados, buscaban o xeito de acabar
con el, pois tíñanlle moito medo, porque todo o mundo estaba admirado de canto
ensinaba. E á tardiña saíu da cidade”.
¡Aínda
non chegara o momento de entregarse, de deixarse entregar, pero a revolución
estaba en marcha. Faltaba o principal:
instituír a Eucaristía!
Lembremos:
A purificación do templo esperábase que a fixese o Mesías. Xesús dá cumprimento
pleno, como en tantas outras cousas, aos anuncios proféticos; neste caso Zac. 14, 20-21.
-.-
Capítulo
impresionante, nos tres, nos sinópticos, ¿e cal, non?, tamén foi este no que
tratan da autoridade de Xesús.
“Chegaron
de novo a Xerusalén, e mentres andaba polo templo, foron onda el os sumos
sacerdotes, letrados e senadores, e preguntáronlle: ¿Con que autoridade fas
estas cousas? ¿Quen che deu tal autoridade? Xesús respondeulles: Vouvos facer
unha pregunta nada máis; respondédema e logo dígovos eu con que autoridade fago
estas cousas. O Bautismo de Xoán, ¿era cousa de Deus ou dos homes? Veña, ide
respondendo. Eles razoaban entre si, dicindo: “Se respondemos ´de Deus´, vainos
preguntar: ´e daquela ¿por que non crestes no que dicía?´ ¿Responderemos entón:
“dos homes”?”. Pero tiñan que andar con moito tino co pobo, que consideraba
profeta a Xoán! (¡Pillados nas súas picardías, pois na “oposición” só tiñan un,
pero..., nada menos que ao Fillo de Deus! Así, pillados en renuncio,
contestáronlle a Xesús, evasivamente: “-Non sabemos”. Xesús devolveulles a
pelota: “-Pois eu tampouco vos vou dicir con que autoridade fago estas cousas”.
(Se puidésemos entrar na súa sabedoría, quizás descubriríamos que, en verbas de
hoxe en día, o que lles estaba dicindo é que, que se fosen á porra, que non
merecían o seu ensino!).
-.-
A parábola da viña é excelente; como todas,
por suposto; pero esta ten un algo que nos vén como anel ao dedo, así que non
vou ser tan egoísta como para sobala: Ide directamente a Marcos, 12, 1-12; ou a Mateo, 21, 23-46; ou a Lucas, 20, 9-19; e botádelle o seu tempo, que
convén lela, relela, e meditala.
-.-
Igrexa / Estado. ¡Que pillines aqueles fariseos, e con
eles os herodianos, pero non sabían con quen se metían, que lles daba leccións
en todo, e de todo, incluso en cidadanía! ¡E logo hai quen ousa dicir que Xesús
debera vir antes! ¡Ai si, ho, cando o pobo elixido, preparado polos Profetas,
aínda estaba así de verde, que se
lograría anticipándose? ¡Sería como ensinar a ler a un neno da teta;
primeiro, de palabra, e despois, por escrito..., cando a escritura permitiu
deixar constancia para a posterioridade, e aínda así, nin palpando as verdades!
“Mandáronlle
algúns fariseos e herodianos, para pillalo nalgunha pregunta. Ó que chegaron
onda el, preguntáronlle: -Mestre, sabemos que es sincero, e non andas con
miramentos, porque ti non te deixas levar polos respectos humanos, senón que
ensina-lo verdadeiro camiño de Deus. ¿Está permitido pagarlle a contribución ó
César, ou non? ¿Pagámoslla, ou non lla pagamos? Xesús, decatándose da súa hipocrisía,
contestoulles: -¿Por que me queredes comprometer? A ver, traédeme un denario
para que o vexa. E leváronllo, e el preguntoulles: -¿De quen é esta imaxe e de
quen fala esta inscrición? Contestáronlle: -É do César. Xesús replicoulles:
-Pois logo dádelle ó César o do César, e a Deus o de Deus. Ficaron pasmados”.
Agora pregunto eu: ¿Deus, como poderá haber xente, pobos
enteiros, que, despois de coñecido e divulgado o cristianismo sigan aferrados a
unha serie de absurdos e de contradicións; de boa fe, si, douno por suposto,
pero, aferrados, asidos con ferros? ¡A culpa é nosa por non ter explicado,
explicado e aplicado, con xeito, o Evanxeo de Cristo! ¡Tal parece que nos
apetece reter a exclusiva da verdade; pois ese non é o Camiño, afellas que non;
verdade que non, meu Señor Santiago? Agora que o digo: Ai que ver o ben que se
leva o clero de Santiago con eses césares da Xunta!
-.-
¿O
principal mandamento? ¡Esta si que é a pregunta do millón! “Un letrado, ...,
(letrado, reviravoltas tiña que ser!), preguntoulle: ¿Cal é o máis importante
de tódolos mandamentos? Xesús respondeulle: -O primeiro é: “Escoita, Israel: o
Señor é o noso Deus, o Señor é único, e amarás ó Señor, ó teu Deus, con todo o
teu corazón, con toda a túa alma, con todo o teu entendemento e con tódalas
túas forzas. O segundo é, Amarás ó teu próximo coma a ti mesmo”. Non hai
mandamentos máis importantes cá estes”. ¡Está claro, pois os outros son
desenrolo, consecuencia, destes dous! Pero non remata aquí a escena pois o
letrado (¡mal letrado é o que non duplica ou replica!), insistiu: “Moi ben,
Mestre, estás no certo cando dis que é único e non hai outro fóra del; e que
amalo con todo o corazón, con todo o entendemento e con tódalas forzas, e ó
próximo coma un mesmo, é máis importante do que tódolos sacrificios e
holocaustos. Xesús, vendo que respondera con moito tino, díxolle: -Non estás
lonxe do Reino de Deus. E ninguén se atreveu a facerlle máis preguntas”. ¿Para
qué, digo eu, pois naquela resposta ían tódalas preguntas e tódalas respostas
do cristianismo; o saber non ocupa lugar, pero saber e non facer iso si que é
mortal!
-.-
Os
letrados ou escribas eran moi reverenciados polo pobo, e tiñan dereito ós
postos de honor, pero esa superioridade tamén os inducía á picaresca. (¡Xa
daquela!). “El seguía ensinando (ensinando e aconsellando, diría eu, que son un
aprendiz de teólogo!). “¡Coidado cos letrados! Gustan moito de pasearse con
vestidos fachendosos (e menos mal que daquela no había Rolls-Royce!), e que
lles fagan reverencias polas rúas; buscan os primeiros postos nas sinagogas e
mais nos banquetes. E acábanlles cos bens ás viúvas, facéndose os piadosos.
Pero serán xulgados como lles cómpre”. (Aí e nada: polo Supremo!).
-.-
Os sufrimentos. ¡Alerta, que xa veñen; veñen e van,
porque son inevitables; croios do Camiño! “Estando outra vez sentado no Monte
das Oliveiras, enfronte do templo, preguntáronlle á parte Pedro, Santiago, Xoán
e Andrés: -Anda, dinos cando van pasar esas cousas, e como imos saber nós que
todo isto vai acabar. Xesús empezoulles a dicir: -Estade atentos, para que
ninguén vos extravíe. Moitos virán dicindo: “son eu”, e extraviarán a moita
xente. Cando oiades falar de guerra, ou de rumores de guerra, non vos
alarmedes; teñen que vir, pero aínda non será a fin. Erguerase pobo contra
pobo, reino contra reino; haberá terremotos e fame en diversos lugares; será o
comezo de grandes sufrimentos. Vós tede moito coidado, porque vos entregarán ós
tribunais e máis ás sinagogas; zorregaranvos duro e hanvos levar ante reis e
gobernadores pola miña causa; así
daredes testemuño ante eles; De por parte cómpre que a Boa Nova se anuncie
por todas partes. E cando vos leven para vos entregaren, non andedes agoniados
polo que ides dicir; falade como vos veña a idea no momento, porque non seredes
vós, senón o Espírito Santo quen fale. Haberá irmáns que entreguen os seus
irmáns á morte; pais, que entreguen os seus fillos; fillos, que denuncien os
seus pais, ata os faceren matar. Pola miña causa seredes aborrecidos por todos,
pero o que persevere ata o final, ese
hase salvar!”.
Señor, polo que a nin respecta, agora
que estou chegando á final do Camiño, préstame o teu báculo!
-.-
A muller, “báculo da Igrexa”, e os homes facendo por arredala, pero
tempos virán, volverán...! “Estando Xesús en Betania, na casa de Simón o Gafo,
recostado na mesa (costume naqueles tempos) chegou unha muller con un frasco de
alabastro cheo de perfume de nardo puro, moi caro; rompeu o frasco (debe estar
mal traducido: será que o destapou) e unxiulle a cabeza. Algúns dos convidados
comentaban indignados: -¿Pero a que vén este estrago de perfume? Podíase vender
en trescentos denarios, e repartírllelos os pobres. E alporizábanse contra ela.
(¡Coido que non era precisamente polos pobres, senón porque o xesto, aquela
adoración, viña dunha muller, que se metía onde non a chamaban, miña pobre!)
Pero Xesús dixo: -Deixádea, ¿por que a molestades? Ben está o que fixo comigo.
Ós pobres tédelos sempre entre vós, e podédelos axudar cando queirades; pero a
min non me ides ter sempre. Ela fixo o que puido. Adiantouse a unxi-lo meu
corpo para o enterro. Asegúrovos que
onde queira que se anuncie a Boa Nova, polo mundo enteiro, falarase, para honra
dela, do que acaba de facer”.
¡Falar,
falouse, e nos Evanxeos quedou, pero eses Cardeais...! Acaso por vellos,
esquécense de que son fillos dunha muller, dunha muller que os unxiu, nada
menos que nove meses, co seu líquido amniótico!
-.-
¡Vaia
desgraza, que nunca falta un Xudas, e xa non sexa un cento deles! “Xudas Iscariote, un dos Doce, foi
onda os sumos sacerdotes, para lles entregar a Xesús. Eles alegráronse moito do
que lles propoñía, e prometéronlle cartos. Andaba buscando o momento axeitado
para entregalo...” Eu non podo evitalo: Dáme pena de Xudas, de tódolos xudas,
que boa desgraza teñen con selo! ¿Que sería del? ¡É unha curiosidade, das importantes,
que sempre a levei na miña maleta!
-.-
Nos
cadros da Última Cea non pintan ás mulleres; ¿estaban na cociña, ou na casa do
lado? Na miña parroquia, en Montecubeiro, os homes tiñamos bancos, á esquerda,
¡para sentarnos!, e as mulleres cadeiras, á dereita, ¡para axeonllarse! ¡Obvio,
os catedráticos, as da cadeira, eran elas!
Isto
tiña que teclealo de xeonllos, pero o ordenador non entende de xenuflexións.
“Mentres estaban comendo, Xesús colleu pan, deu gracias, partiuno e déullelo,
dicindo: -Tomade, isto é o meu corpo.
E collendo unha copa, dando gracias tamén, pasóullela, e todos beberon dela.
Díxolles: Isto é o meu sangue, o sangue
da Alianza, vertido por todos”.
¡Agora tócame dicilo: Señor, non son
digno..., pero..., QUERO RECIBIRTE, EN MEMORIA TÚA! Hoxe, baixo as especies
sacramentais, e no seu día, recíbeme Ti, presentado por Xosé e por María, meus padriños do Ceo, xa que os seus
nomes levo!
-.-
“Despois
de cantaren os Salmos... (Non só bendiciron a Mesa senón que cantaron os Salmos,
e nós, a imitación súa, que? Nesta vosa casa sempre a bendicimos...; sempre,
non, nas grandes ocasións!) Saíron para o Monte das Oliveiras. Díxolles Xesús:
Todos ides tropezar na vosa fe, como está escrito: Ferirei ó pastor e
espallaranse as ovellas. Pero cando resucite, irei diante de vós a Galilea.
Replicoulle Pedro: Anque tropecen todos, en non caerei. Xesús respondeulle: Ten
por seguro que esta mesma noite, antes de que o galo cante dúas veces, ti hasme
negar tres”.
¡Oh,
incomparable Pedro, meu admirado Pedro, que só o negaches tres veces; agora
ponte deste lado, do meu...! A outra diferencia é que ti choraches; pídelle ao
Mestre, de parte miña, que me inunde en bágoas..., das miñas, polas miñas!
-.-
“-Simón,
¿dormes? ¿Seica non podedes velar unha hora tan sequera? Estade atentos e
rogade, para que non se vos someta a tentación. O espírito está disposto, pero a carne é débil”.
¡E tanto
que o é; por min opino; que aínda non espertei! A ver se con esta visita a
Santiago, e con tanto apostolado que alí se respira...
-.-
Xesús,
na finca chamada Xetsemaní, nesta ocasión, para que se cumprisen as Escrituras,
obrando como home, na mentalidade do home, do propio Fillo de Deus sufrinte,
sacrificado por toda a humanidade, en redención dela, tremeu, ¡como non,
infinito pois infinitas eran as culpas alleas, culpas a redimir na súa persoa!
“Abba, meu Pai, ti pódelo todo, arreda de min este cáliz. Pero non se faga o
que eu quero, senón o que queres ti”. Non é que non estivese disposto,
xenerosamente disposto, senón que, en
canto home, todo aquilo que se lle viña encima era abafante, desgarrado,
terrible, indicible. ¡Meu Deus, e todo iso, gran parte diso, mea culpa! Para
que nós volvésemos ao Paraíso, Ti coa cruz, na cruz! Porque iso foi a Redención: ¡Retornarnos ao Paraíso; puros, non;
purificados, si!
-.-
“Tamén había mulleres mirando desde
lonxe;
(¡Porque non as deixaban achegarse aqueles machistas, obviamente, pois o que é
por elas..., tan de cerca coma a Verónica); entre elas (¿Elas? Logo eran
varias, máis que as citadas), María Magdalena, María a nai de Santiago o Menor
e de Xosé, e mais Salomé, que o seguían e servían cando estaba en Galilea; e
moitas outras (¡Iso: moitas!), que subiran con el a Xerusalén”.
-.-
Nota histórica
Tendo
como fonte os Evanxeos, confirmados por traballos arqueolóxicos, a tumba estaba
situada nun xardín próximo á rocha (montaña, ou montículo). Os Evanxeos din,
lugar, -onde foi a crucifixión, chamado orixinalmente Gólgota, e despois
Calvario (lat. Calvaria, calavera), ou en grego kranion (cráneo). Este lugar
estaba próximo á muralla herodiana da cidade de Xerusalén, e incluso comunicado
con ela por unha rúa, pero extramuros, xa que as normas xudías prohibían os
enterramentos intramuros, salvo para o caso dos Reis.
-.-
Os discípulos,
-dedúcese-, seguían aterrados, fuxidos ou fuxidíos, loxicamente por medo as
represalias, pero as mulleres, ¡o afecto e maila tenrura femininas, que as
afoutaban!, tiveron azos, así que, “Pasado o sábado, María Magdalena, María de
Santiago, e mais Salomé, mercaron perfumes para iren embalsamalo. E moi cedo,
no primeiro día da semana, despois da alborada, foron ó sepulcro. Ían
comentando entre elas: -¿Quen nos vai arreda-la lousa da entrada do sepulcro?
Pero, erguendo a vista, descubriron que a lousa estaba arredada, e iso que era
moi grande. Entrando no sepulcro viron un mozo vestido de branco, sentado no
lado dereito, e quedaron espantadas. Pero el díxolles: -Non vos espantedes.
¿Buscades a Xesús Nazareno, o crucificado? Non está aquí. Resucitou. Mirade o
lugar onde o puxeron. Agora ídelles dicir ós discípulos (¡elas; elas a eles!) e mais a Pedro que El vai diante de vós a
Galilea; alí o veredes, como vos ten
dito”. Elas saíron, fuxindo do sepulcro, pasmadas e tremendo; e non lle
contaron nada a ninguén, do medo que tiñan”. (O evanxelista di “medo”
seguramente porque non atopou outra verba máis axeitada, máis descritiva, pero
eu, e Deus me libre de corrixirlle a plana, coa linguaxe actual máis ben diría
que, atónitas!
-.-
Aínda queda
moito de Marcos, moito e importante, pero teño a Lucas, outro dos grandes, agardando pola súa quenlla; ademais de
evanxelista, séxase, testemuña fiel, patrón de Médicos e de Artistas.
O profundo
senso social que anima o Evanxeo de
Lucas agroma por todas partes, tanto falando dos deberes chamados de estado
como dos comportamentos sociais en xeral. Por algo lle chaman, o Evanxeo dos
pobres, porque aparecen sempre como amigos preferidos de Xesús.
-.-
Comeza
deténdose en particularizar o nacemento do Bautista, colaborador e parente de
Xesús, (súas nais eran primas), para achegarse logo a Belén, de onde arranca a
cristoloxía: “Ós seis meses (do milagre de Isabel) Deus mandou ó anxo Gabriel a
unha vila chamada Nazaret, onda unha mociña prometida (só prometida) a un home
da casa (da descendencia) de David, que se chamaba Xosé; o nome da mociña era
María. Entrando onde estaba ela, díxolle: Alégrate, chea de gracia, o Señor
está contigo. ... María contestou: -Velaquí a escrava do Señor: cúmprase en min
o que dixeches. E o anxo marchou de onda ela”.
¡Xa temos
Avogada, xa temos protectora, xa temos Nai; de Xesús, Fillo de Deus, e como
tal, igualmente Deus, segunda persoa da Santísima Trindade, pero, á vez, por
aquel designio do Calvario, Nai adoptiva, testamentaria, de toda a humanidade!
¡Oh, María, sen pecado concibida, rogade por nós, que recorremos a vós!
¡Creu, e
admitiu!
¡Raíña, non
houbo coroación máis excelsa cá túa;
desde aquel
intre, Raíña do mundo,
xeración
tras xeración!
-.-
“Envolveuno nuns
capizos e deitouno nunha manxadoira,
na corte das bestas, porque dentro da pousada non había lugar para eles”.
¡Sublime
lección de humildade, no propio Fillo de Deus; cabe lección máis conmovedora?
Pero..., nin con esas, tal é a nosa soberbia; luciferina, por suposto!
-.-
¡Máis
humildade, máis: foron os pastores levarlle o cesto á Virxe! “Había naquela
comarca uns pastores que pasaban a noite ó descuberto, vixiando o seu rabaño.
Presentóuselles un anxo do Señor, e a gloria do Señor rodeounos co seu resplandor.
Eles levaron un gran susto, pero o Anxo díxolles: -Non vos asustedes, que vos
veño anunciar unha boa nova: vai haber unha gran alegría para todo o pobo.
Hoxe, na vila de David, naceuvos un Salvador, o Mesías, Señor. Este é o sinal:
atoparedes unha criatura envurullada e deitada nunha manxadoira, nunha corte.
E, de súpeto, arredor do anxo apareceu unha multitude do exército celestial,
que louvaba a Deus dicindo:
¡Gloria a
Deus no Ceo
e na terra
paz ós homes
que gozan do
seu amor!
Cando os anxos se
retiraron marchándose ó Ceo, comentaban os pastores entre eles: Vaiamos a Belén
ve-lo que sucedeu e que o Señor nos manifestou. Foron ás carreiras e atoparon a
María e mais a Xosé, e á criatura deitada na manxadoira. Ó que o viron,
contaron todo o que lles dixeran do meniño, deixando pasmados a cantos
escoitaban o que tal dicían os pastores. María, pola súa parte, conservaba
todas estas cousas no seu corazón. Os pastores regresaron glorificando e
louvando a Deus por canto viran e oíran, tal como lles fora anunciado”.
-.-
Pasa a
XA QUE TEMOS A
COMPOSTELA...
-IV-
Xosé María Gómez Vilabella
No hay comentarios:
Publicar un comentario