sábado, 21 de febrero de 2015

¡EU SON RICO! -II-

.../...

 

Moito abalar niso da “Memoria histórica” pero vou ter que apelar á memoria infantil dun neno da escola de Maxide para dicirlle ao país que aquela guerra, aquela que perdeu España, ganouna Franco, un Bellido Dolfus do século XX, grazas a un roubo e a unha traizón. ¡Nada de aportacións italo-xermanas, nada de avións e canóns, que todo iso sería inoperante se ese franco, -que non galego-, non houbese contado cos mouros e coa vaca galega. Moito rezarlle a Santa Teresa e á Isabel de Castela, pero traizoounas retornando cos mouros a Covadonga, e de Covadonga ao Pardo, pasando pola Capitanía da VIII Región Militar, dominios históricos tradicionais, do noso señor Santiago. Don Pelayo das Asturias, que opinas diso?



“Rubias” de César Dorado Pin.

En canto ás vacas, se non fose pola carne requisada, e coa carne, o leite, os queixos, a manteiga, os coiros do calzado…, vaqueiros incluídos, ¿con que ía manter e calzar aos fusileiros? Déanme a razón, que a teño, completa. Nunca antes se vira que un galego, por mal nacido que fose, matase de fame aos outros galegos; nin sequera aqueles feudais, pois certo é que eles comían a nata, pero deixábanlles o soro aos seus vasalos; Franco, nin iso!



Cando pasou por Castroverde cos mouros, seica dixo Bonifacio Pereira, tan ocorrente sempre: “¡Iso de que Isabel la Católica expulsou mouros e mouriscos é unha mentira, unha máis de tantas que poñen nos libros; o que pasa é que estaban de vacacións, e volveron!” Os falanxistas estiveron a punto de matalo, pero puxéronse “cara al sol”, así que Bonifacio tivo o sol de cu, cousa que sempre favorece nas pelexas, así sexan de un contra catro!

Nada máis descarga-la ferralla en Grandas de Salime, aqueles camións, os requisados, meteron a marcha atrás: “¡Media vuelta. Ar!”, e volvéronse para a feira de Castroverde, onde os xateiros, resgardados por un fato de gardas fatos, servidores daquel lobo carniceiro, tiraron de tesoiras e…, ¡requisa que te criou! Aquel efeminado, e por ende, falsario, pagoulles aquela lealdade con dúas moedas de ouro: permitíndolles vender de estraperlo unha parte da carne requisada, e dándolles licenza de armas para que aqueles ladróns se defendesen dos seus roubados, dos pobres campesiños.

No cuartel de San Cibrao (Montecubeiro) tamén puxeron o carteliño de “Todo por la Patria”, así que as mulleres resignáronse e colleron a rabela dos arados para substituír aos seus homes, ocupados en matar cristiáns, de par dos mouros, en camaradería cos mouros. Mentres, aquel caudillo foise para Burgos. ¿Por que? Cuco el, para que o tomasen por un tal Rodrigo Díaz de Vivar! De metido a heroe, falsificada aquela acta onde o outro irmán o ascendeu de Jefe del Gobierno del Estado Español a todopoderoso Jefe del Estado Español, o que procedía era colgarlle unha laureada, mais como no pecado adoita ir a penitencia, sendo Xefe do Estado e Presidente da Orde de San Fernando non se podía condecorar a si mesmo! Galego astuto onde os haxa, ¿que se inventou? O máis sinxelo: Achegarse á fronteira de Portugal para tomar un Oporto co seu colega Salazar, e no ínterim, Fidel Dávila Arrondo, Ministro do Exército e Xefe de Estado Suplente, convocou un capítulo da Orde e…, ¡laureada habemus, para aquel matoncete da voz atiplada! Algo era algo, pero seguiu téndolle envexa ao Xeneral Varela, que todo o tiña a pares: ¡un par de pelotas, e outro de laureadas!

Coa guerra, pero tamén coa post, na casa de Río comíase pan balorento, que xa o dixen, pero na maior parte das outras…, nin iso! Meu pai, para que non lle requisasen as poucas patacas que colectábamos, inventou, pero non o patentou para non darlles un novo motivo de fusilamento, unha pataqueira subterránea. Si, aquí, precisamente aquí, aquí abaixo, onde teño a horta: Coa aixada e cunha pala, escaravellou unha foxa, tan fonda ou máis que aquelas que facía Afonso no cemiterio de San Cibrao. Despois trouxo un feixe de palla, e a continuación unhas caínzas de patacas. Encima delas, outro feixe de palla, recubrindo o zulo coa terra extraída. Deste xeito, as nosas pataquiñas foron tan invulnerables coma as colectadas nas casas dos fascistas. ¡Un urro por meu pai!

Evocando estes episodios, meu querido Quercus, vénseme á memoria, á miña, que tamén é histórica, aínda que intra, o que se contaba daquel pedáneo dunha parroquia de Castroverde que pasaba aos seus veciños as circulares das cotas a entregar, quedándose el, sempre, de último, ¡como está mandado!, pois no franquismo tamén había cortesía, máis ben dúas, a da Corte e maila do cortello. Procuraba ir a Castroverde entre lusco e fusco, cruzándose na ida cos veciños que volvían das súas entregas respectivas; nisto, que un daqueles veciños, ao cruzarse, detectou que o carro das caínzas do pedáneo non cantaba; entón díxolles aos do seu carreto: “Desde que gardemos as vacas ides vir comigo que temos que volver ao mesmo sitio onde nos cruzamos co Xefe, para darlle un escarmento”. Así o fixeron, e resultou ser certa a sospeita: “¿Que facedes aquí; pasou algo no lugar?”. “Non, pero vai pasar, que estivemos oíndo o ben que canta o teu carro, agora, de baleiro, á volta”. “¡É que engraxei o eixe en Castroverde, que me deixou un amigo o cerollo dun porco…, para engraxalo!”. “O porco es ti, falanxista do nabo, pero váiseche acabar isto de ir baleiro e volver cargado…, precisamente co noso, co que vos levamos esta mañá…, repartido cos caciques de Castroverde”. Seica lle deron unha somanta…, ¡despois de baleirarlle o carro! Deixárono baldado para un mes. O bo do pedáneo xustificouse ante os seus amigos dicíndolles que andaba así, coa caxata, porque lle dera un ataque…, de reuma!
-.-


¿De que se falaba nas ruadas, que nunca tantas houbo como daquela, na posguerra, pois os veciños reuníanse na lareira da Casa Grande..., para aforrar na leña! Pois, de nada importante, de nada interesante: os temas máis entrañables eran tabús porque ninguén se atrevía a abri-lo peito ao veciño da porta, que se non era facha podía estar sometido aos fachas, fose por amor ou por temor. A epidemia, ou máis ben a pandemia, dos anos corenta, foi a reserva mental. Aquela discreción acentuou, axigantou, esa tendencia que xa tiñamos os galegos ao segredo e á retranca. Quen máis quen menos falaba en clave, con indirectas, con misterio, particularmente cos nenos pois tíñannos pánico; preocupábaos que a nosa naturalidade rompese a discreción requirida por causa e por culpa daquelas represións, daquelas vendettas. A única vez que me pegou meu avó e padriño foi por dicirlle, precisamente a el, que a tía María non pechaba a porta por dentro por se viña a vela, de noite, o seu fillo, Daniel, desertor, ou mellor dito, non incorporado á sublevación militar. Pasaran cinco ou seis anos daquilo, pero os segredos seguían sendo artigos de primeira necesidade.

¿De que color volvían da guerra, roxos ou azuis? Por aló, nas trincheiras, a cara é seguro que non a lavaron, polo menos a diario, pero, ¿a súa mente? Tardei en descubrilo, que o fun meditando pouco a pouco. De meditado, propúxenlle as miñas observacións ao Quercus, que me deu a razón, plenamente. El ben os vía pasar polo camiño parroquial, falando, comentando, matinando… ¡Logo era certo! Aos roxos, co medo, borróuselles a memoria, e remataron acomplexados, submisos, dispostos a crer que Deus era Alá, e Mohammed o seu profeta. ¡Vencéronos os mouros, os musulmáns! En canto aos azuis, salvo algún que outro subnormal, desenganáranse de que non valera a pena matar un millón de españois, entre mortos, exiliados e desaparecidos, para caer naquelas miserias, físicas e morais. Non, non era certa aquela fantochada de Franco naquel discurso de Lugo onde dixo que a de España foi a única guerra na que os ricos saíron máis ricos. ¿Si; quen? ¡De cada mil, catro; catro estraperlistas, que houbesen chegado igualmente a millonarios sen a guerra, dada a súa, acreditada, falta de escrúpulos! Non houbo termo medio: uns volveron fachendosos, feitos uns matóns, presumido de saber matar; e os outros, os máis, volveron acolloados, entre o que viron e mailo que padeceron.

Fabricando inimigos. Hai mil maneiras de facerse con inimigos pero eu fabriqueinos a golpe de dicionario. A cousa empezou así: Meu primo Daniel, o bravo, o insubmiso, aquel que se apelidaba Gómez debendo ser Rielo, librouse da persecución, salvou a vida presentándose en Lugo no cuartel de San Fernando. Para daquela os franquistas convencéranse de que lles tiña máis conta levar aos rebeldes á fronte que matalos nunha xesteira. ¡Que os maten os rojos, que así aforramos balas! De incorporado, sobresaíronlle a causa de prófugo, e destinárono a Regulares. ¡Favor que lle fixeron pois o Capitán prefería ter un branco de encargado dos subministres, que así non se lle decataban os mohamés das súas raspiñadas! Para gastar cos mouros, o presuposto era abondoso, así que, aínda que se lles dese un par de alpargatas en vez de dous, nin se decataban daquela rapina compartida co cristián, co seu furriel xefe de compras.

Os Regulares enchéronlle o peto, así que regresou con cartiños suficientes para amoblar a casa, compra-las vacas, que eran de cabana, e…, ¡casarse! Despois dalgún escarpeo, uns cantos quérote pero non me contenta a túa dote, deu cunha herdeira que lle encheu o ollo, e…, ¡lúa de mel, na Coruña! Daquela, que che traio da Herculina? Outros houbesen pedido unhas cunchas da praia para tocar as castañolas, pero o fillo de meu pai, émulo seu en materia de intelectualidade, tivo a afortunada / desafortunada ocorrencia de encargarlle…, ¡un dicionario, un ITER, dos de peto! Vírallo ao Mestre de Maxide…



¡Maldito dicionario, cantos desgustos me causou! Tardei anos en descubrilo, en saber que as cousas coñécense polas causas, pero hoxe non teño a menor dúbida. Memoriceino da A á Z, gardando nas vacas. Se na casa me visen co libro nunha man e a corda da Teixa na outra, non me houbesen consentido aquela simultaneidade de funcións. O importante era que as vacas non se saísen dos seus cómaros. Pero o neno rebelde, -Deus nos dea nenos rebeldes pois os submisos, como moito, chegarán a ser escravos dos seus veciños-, a, b, c, …, desde “aba” a “zurrón”!

Na escola, o mestre, ¡como era regulamentario!, en castelán, así que os meus colegas, embebidos no seu castrapo doméstico, tiñan dificultades para entender as leccións, catecismo incluído. Eu, aínda que en secreto, con aquel vocabulario na memoria, nin que dicir ten que me convertín nun bufo sabedor, tanto na escola coma no catecismo.

¿A ver, que quere dicir isto, aquilo, o de máis alá? Pepiño de Gómez, invariablemente, man alzada e resposta pertinente, exacta. ¿Mérito, satisfaccións? ¡Todo o contrario: inimigos a granel, perpetuos! O noventa e nove por cen das miñas desventuras, difamacións, zancadas, aliaxes entre os malignos da bisbarra, procedían diso, da xenreira que me colleron, simplemente por falar “de dicionario”, por ganarlles en vocabulario, por dominar dous idiomas fronte ao seu castrapo cotián, escuro, rutineiro e pailán.

Sen máis que aprender na escola, e renunciada aquela beca do Instituto, -seis convocadas, e só tres presentados, servidor e mailas irmás Hermida López (Clementina e Amalia)-, pois meu pai considerouna insuficiente dada a nosa precariedade económica, -¡agora fun eu o envexoso daquelas afortunadas, das Hermida López!-, e tamén disuadido para que non aceptase a beca ¡global! que me ofrecían os franciscanos de Herbón en mérito a que lles contestei cen preguntas do Catecismo na misión que deron en Montecubeiro, -¡un “record”, me dixo aquel frade!-, ascendín a zoqueiro! Fíxeno un tanto prematuramente pois se ben aquel anémico espigado daba a altura precisa para utilizar un ripeiro, carecía de forzas para darlles con eficacia á bros, á aixola, á trencha curva, aos legres… Dos frades quedei agradecido pero insatisfeito, queixoso de que o Papa non os deixase casar pois meu pai, na súa titoría patriarcal, opinou que o seu morgado, ¡un morgado de catro fanegas!, tiña dereito a fecundar unha moza fecunda, para que seguise adiante o apelido daqueles descendentes do suevo “Goma”. ¡Resigneime, e xa ían dúas, dúas oportunidades gloriosas de aprender latín!


Este é o altar das miñas zocas.

Son as últimas que fixen, e tanto lles quero que as subín ao altar da miña cheminea.

Zoqueiro tamén foi meu avó, alternando coa labranza e coa vocación de albeite. Quen teña dúbidas diso, que lea o seu enxalce no número 1 do periódico “Tío Pepe”, da Fonsagrada, onde pon “O menciñeiro Berlán”. Zoqueiro meu pai, pero só a tempo parcial pois a súa intelectualidade tiraba del para as sucesivas escolas, que as cultivou, alternativamente, na súa casa, en Nixela, en Millares, na Braña, en Pousadela, en Vilarín…, e por último, como substituto, na Nacional Mixta de Sagaruxe (Maxide).

¿Sabedes cal é o éxtases dun zoqueiro? ¡Acariciarlles os peíños ás rapazas para tomarlles as medidas e que non as manquen as zocas! Un pracer, ¿non si? Confeso modestamente que non apedrei ningunha zoca. De tódolos oficios que tiven, e tiven moitos, ningún me deu tantas satisfaccións coma o das zocas. ¿Porque é fácil? Non, en absoluto: un zoqueiro é un escultor, e como tal precisa un certo grado de sensibilidade para adaptarse á anatomía do seu modelo, do seu cliente. O peor era levalas ao lombo á feira de Castroverde xa que por aqueles tempos meu pai andaba nas súas escolas, e non sobrado de saúde polas eivas que lle motivaron aquelas durmidas da túa pedreira, meu querido carballo, aquí mesmo, nesta canteira rechea onde comen as túas raíces, e meu avó arrimado á súa caiada por culpa daquel reuma incesante; desfixémonos da egua ao non poder atendela; menos mal que as zocas sobrantes gardábamas a Escardela, dunha feira para a outra. ¡Tamén lle debo un responso!

O único desgusto que me deron as zocas foi aquel día no que nos visitou a Manoliña de Candal, miña compañeira de pupitre, para traernos as roscas da voda de Alicia do Capitán de Maxide. ¡Trágame terra: aquela beldade, estudando latín, e química, cousas desas bonitas, mentres eu seguía de artesán! Deume vergoña, dela, que me vise arrimado ao ripeiro, cousa que non deixou de ser unha irreflexión pois era máis importante evitar catarreiras cun bo calzado que andar, coma ela, coas dedas ao aire naqueles zapatiños de tacón alto.


Precisamente en Castroverde, na feira das zocas, nun intre no que estabamos falando cos Otero de Paderne, o pai, o fillo, e maila súa encantadora filla, Celia, -¿por que será que tódalas rapazas me parecían encantadoras, e sigo co mesmo defecto, se tal pode chamárselle a esta devoción baril?-, achegóusenos o tamén mestre de a ferrado, José Manuel Miranda, que á sazón estaba poñendo escola na casa da Pedra, Adai, e díxonos que traía o encargo, de parte do Rei de Piñeiro, de buscarlle un mestre para os seus rapaces, que fose de Montecubeiro pero que non se parecese ao xenro do Fiel Contraste. (Quixo dicir, que fose traballador, que non fose rico). Así foi como ascendín de categoría social, ¡mestre dos fillos dun Rei! Non o era de títulos reais, pero si de feitos, que xa quixesen a metade dos reis deste mundo parecerse ao señor Martínez (dono da Casa de Rei de Piñeiro), en mil aspectos, empezando pola súa cortesía. Daquel exercicio quedoume unha dúbida: ¿quen aprendería máis, de min os seus fillos, ou eu das calidades, actitudes e aptitudes daquel patrón? Non se me vai esquecer preguntar por aquel patriarca tan pronto chegue ao Ceo; ¡seguro que non, pois é outra das miñas débedas!

Levoume meu pai para iniciar a escola, para dala tal e como el fixera, poucos anos antes, para que eu a recibise. Tiña dezaseis anos, a pouco máis de dez da miña iniciación en Maxide. ¿Iniciación? A de agora foi plural: Eran descoñecidos; eu nunca durmira nunha casa de fóra; pero aquela xente tratoume como o que era, un neno, que se estaba destetando, abríndose ao mundo.


Ou eran competentes aqueles presos ou estiveron ben dirixidos.

Organicei e organiceime ao estilo de como vira naquelas escolas de meu pai; e os rapaces déronme un respecto e un afecto tal que me obrigaba a comportarme coma un adulto, cando, de feito, seguía sendo un neno. O maior, Xesús, facía honor ao seu nome pois fun discípulo seu en mil cousas, mentres que el só foi meu nas dos libros. Ao segundo día, entendendo que precisaba relaxarme, invitoume a ir a Adai para recoller o correo de seu pai, El Progreso incluído. Á volta teríamos a clase nocturna, con luz de carburo; dúas horiñas, despois da cea. En Adai impresionoume ese pazo do xeneral Tella; xa vira en Lugo grandes edificios, pero construído con presos aquel era o primeiro, excluída a muralla! Ante o meu escándalo, aquel pragmático alumno-mestre díxome que tódalas cousas teñen unha parte boa pois aqueles presos políticos preferían traballar ao aire libre, e paparse unhas boas merendas, á conta, por suposto, da “Empresa Tella” (E.T. – Ejército de Tierra), que podrecer na escuridade dos alxubes do cárcere de Lugo.




A casa de Rei, de Piñeiro, hoxe.
Á miña dereita o fillo daquel Suso, primeiro dos meus alumnos.

Suso tamén me ensinou a cazar pombos nos seus piñeirais de Piñeiro, coa escopeta de seu pai, que nos daba a confianza de prestárnola. A cinexética dos pombos só tiña de secreto que había que achegarse á contra do vento. ¡Á contra do vento andei sempre, pero o que non sei é se me poñía eu, ou foron os outros, os inimigos!

Pero houbo outras, a cal máis interesante. Por mostraxe: Coa primeira nevada, entre Xesús e mailos seus primos, aqueles magníficos rapaces do Constante, ordenaron unha cacería “a rastreo”, e logramos de botín unha xineta, unha lebre e tres coellos do monte. A neve endurecérase coa xeada, así que aqueles animaliños atrochaban peor cós rapaces; ese era o secreto! Outro día pegámonos cos de Adai por culpa dalgunha broma que lles gastamos ás veciñas de Tella, e que os seus irmáns e veciños tomaron a mal; feridos non houbo, pero algunha machucada si, nos dous bandos.



A casa – taberna da Pallota. Estado actual.

Cerrarei estas lembranzas coa experiencia do meu primeiro botellón; ¡primeiro e último, pois, ou non tiven ocasión ou non fixen por tela! Os mozos de Piñeiro ordenaron probarlle o viño unha noite de lúa chea ao taberneiro da Pallota, unha casa fermosísima nun lugar fermosísimo, e por tanto, solitario, que de non ser así menos encanto tería. Hoxe son unhas impresionantes ruínas anoxadas por unha areeira aberta no propio Camiño Primitivo, nada máis pasar o misterioso lugar de Soutomerille. Á volta, pouco bébedos pero si o suficiente dada a nosa novatada nese vicio, con lúa e todo extraviámonos nos carreiros, e fomos dar ao lugar de Gude. Entón fixemos o normal en todo extravío: deixarnos de experimentos e de atallos e camiñar polo ordinario, polo de carro, polo trillado, polo experimentado, pola lama.

Quero ser lacónico pero hai episodios que pugnan por saír á luz tan pronto se volve a colle-la péñola. O seguinte tamén me pasou estando en Adai: Oíra falar do cine pero nunca unha pantalla vira, así que, como estaba en Lugo meu primo Antonio de Pousadela, estudando Comercio, aló que me fun, un domingo; andando ata Laxosa, onde collín o tren, ¡tamén de primeira vez! Xa en Lugo, fun dar con meu primo nas Casas Baratas, ¡nas mellores!, pois paraba na dun capitán mutilado. Comemos con aquela familia, e despois propúxenlle ir ao cine, onde vimos, “¡Que verde era mi valle!”. O val da película era verde, en efecto, pero, ¿coma o meu, este do Azúmara; o teu, querido carballo? ¡Ca, en absoluto! Á saída do cine vin un quiosco onde vendían unha revista moi rechamante, titulada “La Codorniz”. Caín na tentación e, merqueina! Boa a fixen pois entre o tren, o cine e maila ditosa revista, –meu primo invitárame a comer, así que o cine, iniciativa miña, antollo meu, debía correr da miña conta-, quedei sen cartos para retornar no autobús da Adai, que ese plan levaba; daquela, en consecuencia, ¡estrada da Fonsagrada, uns pedaciños a pé e outros de andaina! De Lugo a Romeán, pola de Fonsagrada; e de Romeán a Piñeiro pola de Tella, pola que mandou facer aquel enxeñeiro – arquitecto e,… laureado, Heli Rolando de Tella y Canto, que para min tiña, por engado, o mérito de levarse mal con Franco!

A todo isto, querido carballo, co moito que che levo referido das miñas andanzas tócache a ti contarme o que percibiches coas orellas, quero dicir, coas follas, coas túas; ¿que espreitaches, que novas che murmurou o vento, que ían dicindo os que pasaban por este camiño, que sempre foi de vivos e de mortos, alternativamente?

Feita esta petición, encrequeneime nun coxín de follas secas, arrimado ao seu tronco, e sen medo a que volvese aquel raio que o esgazou en dous, ¡de tanta que era a miña curiosidade! Tirei de lapis e de caderno. Nisto, o meu amigo, despois dunha sacudida dos seus brazos, que en Bergland chaman ramas, púxose a transmitir. Isto foi o que captaran os meus sentidos:

-Pois, para empezar, neste lugar ao que ti chamas Bergland, seguramente por tercho dito aqueles carballos da carballeira inicial, por máis que só sexa un comezo delas, das montañas, o que se entende por bocarribeira, os mozos e mailas mozas pronto volveron a cantar; o que non sei é se esqueceron a guerra ou se o facían para darlle grazas a Deus pola seitura desas cavadas montesías…

Comenteille:

-Coido que sería pola seitura, pois á súa volta dedicáronse a cavar aí arriba, nese monte da Ferreira, precisamente onde os romanos arrincaban o seu ferro, que o fundían no Escouredo, e tivemos un trigo excepcional a pesares de que non volveu a haber nitrato de Chile, seica por culpa de que os ministros preferiron gastar as poucas divisas que lles sobraron de mercar aquela pólvora da guerra en..., direino, agora que non hai censura: en coches “Mercedes”. A onde non lles chegaban as divisas, exportaron aceite, laranxas e…, homes, que se estaban pasando por Portugal para fuxir ás Américas.

-Xa que falas de pasar… -Interrompeume- Miúdo contrabando o dese Evaristo de Candal, aquel do carneiro dos falanxistas, que seica recibiu, de Cuba, uns sacos de algodón, ¡de azucre, pero sen azucre!, e con eles esa costureira de Sarceda, a Manueliña de González, fíxolles ás nenas uns vestidos tan albos coma os do seu anxo da garda. ¡Con tales vestidos, supoño que ían para Misa…, cando pasaron por aquí!

-¡Seguro! ¿E de que…, de que ían falando, se mo queres dicir?

-A verdade é que, por culpa dese aire da Bercía, oínos mal, pero si lle notei ao pai que se lle caía a baba, do orgulloso que ía; e logo que con ese bastón de bambú que trouxo de Cuba, íalles apartando as silvas. Supoño que sería para que non lles fagan carreiras nas medias de seda, herdadas da nai obviamente.

-Claro, por suposto; ese pai…, as carreiras que desexa para as fillas son outras!

-De propósito, rapaz e amigo, ¿cando te decides a falarlle á meirande, á mociña, que esa xa ten protuberancias pectorais, e por ende, venúsicas?

-Querido carballo, puxeches a folla na chaga! Ela ben sabe que é a miña santa, que a adoro como tal, pero…, ¡o pero está en que eu non tiven un cubano que me pagase os estudos! Ela acabará de Licenciada, e con algo de esforzo pola súa parte, en Doutora, mentres este fillo de meu pai está desexando chegar aos dezaoito para irse voluntario a un cuartel, que así terei fonda, gratis, para acadar, como moito, o título de Bacharel. Seica lle dixo súa nai, “Cases ben cases mal, casa con xente do teu igual”. A miña altura, hoxe por hoxe, non soborda o ripeiro, ao que teño que volver xa que os de Piñeiro, de entrada a primavera, non quixeron máis escola, ¡pois, neste país, primeiro é a labranza, e despois, a ensinanza!

-¡Pobre rapaz, que te teñen por pobre ignorando que me tes a min por amigo e por fiel confidente; dúas riquezas!

Dinlle as grazas, con todo afecto:

-Tamén cho hei pagar, que mentres Deus me conserve a vida, e por frío que teña, xúroche que non che podarei a máis mínima das túas ramas; nin o farei, nin o consentirei!

Noteille claramente que tamén me daba as grazas, recíprocas, á súa maneira, claro, abalando as ramas baixas por sobre da miña cabeza, tal que se fose un remuíño de ozono.

Despois dun emotivo silencio, o meu carballo abriu as cascas e fíxome estas confidencias:

-Agora, meu druída querido, vouche falar dese feitizo de muller á que chamades Aída… ¡Outro feitizo!

-¿Vasme dicir que a viches arrolarse co señor Manuel, que seica o fan nesta chousa de tras túa..., cando veñen busca-la egua?

-Hoxe veu soa, cun cestiño, e apañou cantas landras me caeron destes ramallos, que seica as utiliza para ceba-los porcos. Como se agachaba moito e a súa faldra é a máis rabela de toda a bisbarra, as miñas ramas ruborizáronse de tal xeito que de simple quercus robur transformeime en quercus nigra. Negro me puxen; é que as nádegas dunha Aída...!

-¿Iso, por que, querido carballo?

-¡De impotencia por non poder dobrarme, axeonllarme, bicar a terra onde pisa, e de paso acariciarlle esas nádegas, tan magras e tan rosáceas que as ten, que mellor xamón…, nin o deses porcos que mantén coas miñas landras! Tan mareado me puxen que estiven a punto de caerlle enriba; mais mareado, máis aínda, có día aquel no que me abrazaron os sete raios do torbón de Santiago!

-¡Así fan os machos que son machos! –Lle respondín, con verdadeira admiración.

Desde entón, de ser o druída favorito do meu carballo, convertinme no seu adorador perpetuo, admirando a súa sensibilidade, e coa sensibilidade, o seu gusto, demostrado naquelas preferencias pola…, criada? do señor Manuel de Brais.

Ao día seguinte fun á novena das ánimas ao convento de San Cibrao e volvín da mesma tremendo coma unha vara verde do que me impresionaron as verbas terroríficas do noso crego, don Benito. Do inferno igual imos librando..., se escapamos dos pecados capitais, pero…, do purgatorio? ¡Ai de nós se non deixamos herdeiros e / ou amigos que preguen por nós, que madruguen para chegar á igrexa a tempo da novena de Ánimas nestes días curtos de novembro, nos que empeza a xear, co risco conseguinte de que as zocas se volvan patíns! E logo está aquilo de que é máis difícil que entre un rico no Ceo que pasar un camelo polo ollo dunha agulla. Pobre de min: eu era dos ricos pois tiña un carballo, que non todos o teñen!

Nada máis baixar de San Cibrao ofrecinme para levar as vacas ao cómaro da Aira, que así tería ocasión de aconsellarme co meu quercus, nada menos que un quercus robur, e por tanto, do país, coñecedor deste país. Apresurouse a tranquilizarme, que mellor conselleiro…, nin a muller de Franco, esa dos colares!

-Por este camiño ben sabes que pasan tódolos defuntos de Maxide e da Graña, e todos ían, sempre, coas ánimas tranquilas…

-¿Todos? Non sei como pode ser pois algún coñecín que as fixo gordas, incluso en contra dos seus veciños, do seu próximo!

-Rapaz, xa que es un timorato, voute ilustrar cunha ensinanza, que igual vola oculta o voso crego…, para que lle rendan os seus responsos!

Non quixen abusar do amigo:

-Pero, se é un segredo dos de ultratumba, igual pecas contra a natureza ao descubrirmo.

-Secreto é, pero ti, un druída en formación, tes dereito a coñece-los arcanos emanados do pecado orixinal. Has de saber que no edén, tamén chamado paraíso, tódolos seres, animados e inanimados, tiñamos comunicación expresa, directa…, igual que a túa comigo, e á viceversa, pois ti, aínda que pecador, es sensible á beleza, unha especie de vate, un profeta, circunstancia que explica e nos permite esta relación nosa, extrasensorial…

A miña impaciencia estaba no límite:

-Carballiño, non te enroles, que me tés intrigado.

-Madeira en rolo é outra cousa, pero a miña é verde, está verde. Vou aló: Nas Sagradas Escrituras ao Escriba deulle vergoña relatar o pecado orixinal tal e como foi, así que optou por botarlles a culpa ás pobres mazás… Pois ben, sabedora a serpe do voluptuosa que era aquela muller, confundiuse de cova! O pecado estivo no consentimento, na súa zoofilia… ¿Entendes?

Nada, nin palabra, pero asentín para que abreviase. Entón o carballo murmuroume, cun abatemento das súas follas outonías, e por tanto, experimentadas:

-Rapaz, xa cheguei á meta, á resolución das túas dúbidas: ¡No pecado sempre vai a penitencia!

-Pois…, a verdade…, ou iso é moi profundo, moi…, filosófico, ou é que son parvo!

-Céntrate nisto: No pecado vai a penitencia, pois o pecado, segundo acabo de demostrarche, carrexa, proporciona, castíganos, directamente, cunhas consecuencias, nefastas para o pecador. Disto séguese que o purgatorio queda limitado para casos especiais e concretos, pois os outros xa os pena o pecador…, en vida!

Andando o tempo acordeime daquela lección e fixen propósito de consultalo co teólogo Torres Queiruga, pero aínda non o fixen, que non tiven ocasión, e por carta non sei se saberei redactar unha pregunta tan fonda. Naquela conversación, naquela entrevista animal-vexetal, houbo máis tema, que lle dixen ao meu confidente, ao meu carballo:

-Meu querido Quercus, é moi importante canto me dixeches, pero eu quería ir máis aló cos meus inquéritos. A pregunta de fondo é: Vosoutros, os da especie vexetal, que tedes alma vexetativa, que non vos devorades uns aos outros como facemos os animais, senón que conservades a pureza edénica, sensibles e perceptores universais, para vosoutros non hai ultratumba, que todo é, se non permanente, si transmisible, sexa por semente ou por estacas, polo que entendo que me podedes informar acerca desas peregrinacións anímicas ás que vimos chamando “Santa Compaña”. ¿Si, ou non si?

-Elemental, querido amigo. A humanidade ansiaba a chegada do Mesías, e tanto a arelaba que Deus, sempre compracente, paternalmente compracente, mandounos ao seu fillo unixénito antes tempo, sen esgotar o Antigo Testamento, así que Xesús tivo que ser lacónico, limitativo, dada a vosa inmaturez para afondar na súa información ou revelación. Pero os profetas non se acabaron, e ti aínda podes ser un deles se es capaz de entender as miñas transmisións, estes descubrimentos que me permito facer contigo; iso si, no nome de Deus, Pai, Fillo e Espírito Santo.


Púxenme de xeonllos, tal e como fixo Moisés para recibir as táboas da Lei, así que, en vista da miña submisión, do meu acatamento, o carballo espraiouse:

-Cando Deus condenou á muller a parir con dolor, por moita “epidural” que lle dean, tamén a condenou a serlle fiel ao seu Adan…, pois naquilo da serpe, primeira infidelidade, primeiro dos pecados, a penitencia era inevitable, segundo sabes.

Permitinme interrompelo:

-Adan non lle foi infiel acaso porque non había outras mulleres, pois, de habelas, co débiles que somos os homes…!

-Niso tes razón; ¡tivo esa sorte, pois sabido é que a ocasión fai ao home ladrón! Na penitencia do pecado de Eva entraba que, na ultratumba, na súa segunda existencia, a ánima dos maridos iría na busca da esposa para xacer, para repousar definitivamente, eternamente, no lugar no que eles tivesen as orixes. Así que, se morre antes a muller, a súa ánima queda errante, pero circunscrita ao lugar do seu nacemento. Chegado o esposo á Eternidade, Deus permítelle reclamar connubio eterno, e vai por ela, desprázase ata encontrala, ¡que iso é a Santa Compaña, un desfile de ánimas masculinas en busca da súa parella! Ao retorno, afíncanse, ámbolos dous, no lugar en que tivo o seu berce o varón.

-¡Caramba! ¡Ter que aguantalas de novo, outra vez, máxime se lle foi infiel, ou se casou por enésima vez!

-A modo, rapaz, que non rematara a miña información, o meu desvelo. As ánimas das mulleres que foron picafollas, as desfloradoras, ou aquelas que foron desfloradas por terceiros co seu libre consentimento, se o marido legal renega delas, a esas Deus dálles a elixir, ou as lapas purificadoras do purgatorio, ou converterse en hedras per saecula saeculorum.

A esta altura de tal revelación eu estaba abraiado, e tiven que sentarse no chan; levei as mans á cabeza, incapaz de cocer semellante descubrimento:

-¿En hedras…? ¡Nunca tal houbese imaxinado! ¿E iso, por que?

-Xa que se pasaron no de abrazar homes, Deus condénaas a abrazar árbores!

-¡Non cho admito! Ten que haber algo máis pois onde non hai árbores este dilema é imposible…

-Non acabara. Cando non poden optar por ser hedras, quédanlles dúas posibilidades: se no seu país hai area, daquela voan, e voan, por toda a eternidade; a outra é que ás máis guapas, como tiveron a atenuante de que a súa guapura lles fomentase a concupiscencia, Deus permítelles a conversión en estrelas errantes, de tal forma que ninguén as poda apaxar. ¿Con esta addenda, quédache claro?

Claro si que estaba, pero desconcertante, tamén, pois iso de que a Santa Compaña sexa tan só unha peregrinación de maridos errantes á procura do seu gran amor impresiona a calquera, pero será verdade pois eu xureille amor eterno á miña cónxuxe, e Deus, na súa bondade infinita, non me vai consentir que falte á miña palabra. ¡Agora, tantos anos despois, si que ardo en desexos de atoparme co Torres Queiruga..., para consultarlle o caso!
-.-

Seguindo con aquelas consultas, un día atrevinme a preguntarlle se os quercus tiñan pensado defenderse da invasión dos nitens, que empezaba a habelos. A resposta foi contundente:

-Parece mentira en ti: toda unha vida entre economistas, estudiando Economía, e tamén Empresariais, a mogollón, e sáesme con esas! A culpa desta proliferación tena a Inseguridade Social. ¡Explicareime! O galego vén queimado de tantos séculos de abusos casteláns, aquela Isabel, a de Tras do Támara, que se daba de Católica, e tras dela unha serie inesgotable de ególatras, que canto fixeron polo país foi metelo en liortas, fosen sucesorias ou imperialistas; a todo isto, os galegos veña criar xatos para os madrileños; iso amén de..., ¡servir al Rei, fose Rei, Raíña ou Catacaldos de Palacio!

Cando deixaron de mandar os madrileños, auto proclamouse ¡Jefe del Estado Español!, falsificando certos acordos, un francés, un franco, que se presentaba como galego, por máis datos nado no Ferrol. Este fenómeno da natureza resultou tan ladrón, ou máis, cós propios Reis; fíxate como seria que incluso nos roubou unha cidade: Ferrol deixou de ser o Ferrol dos ferroláns para pasar a ser..., El Ferrol del Caudillo! Non lle pasou nada pois, ademais da baraka que trouxo de África, só era responsable, ¡Ante Dios y la Historia!

Aquí interrompino:

-Querido Quercus, que te estás desviando dos nitens!

-Querido alumno, os bos profesores sempre explican, de primeiras, o por que das cousas, que así deixan aos alumnos coa boca aberta, prestos para atender o que siga.




Pois ben, o que sigue é o que vos veu como consecuencia da mala administración dos franquistas: ¡Que se fartaron de favorece-las Familias Numerosas, para que se cargasen de fillos, e como Franco ía ser eterno, que pouco le faltou, pero venceuno á Parca, que por algo eran amigos, tan amigos que incluso lle fixo, á Parca, un monumento no Val dos Caídos...! Ao que ía: O Plan era que os emigrantes non volvesen, non retornasen, pero que volvesen a remesar divisas, ¡facturadas como “Turismo”!, co cal os Ministros, sen outros problemas, poderían dedicarse á caza, que era para que o que servían, a maior parte deles! De propósito: ¿Lémbraste que tamén houbo Ministros que valían para outras cousas, pero non para a caza?

-¡Xa; aquel que lle meteu á filla de Franco un cartucho de perdigóns no traseiro! E menos mal que estaba cerca o seu.., ¿Médico?, aquel Marqués de Villaverde...

-¡Exacto! E don Hermenegildo, ¡comprensivo el!, o único que lle dixo foi: “Aquel que no sepa cazar, que no vuelva”. ¡Que a punto estivemos de ter outra guerra!

Os galegos, -continuou o Quercus-, que de torpes, agás Franco, non tedes un pelo, dixestes: ¿Criar fillos, para iso...? ¡De aquí en diante, Fillo Único, e coas becas, estudalo para Avogado, que é o camiño máis curto para chegar a Ministro..., sen ter que ir de caza!

Así o fixeron, pero nestas decatáronse de que, despois do Francolas, veu unha tal Democracia, ¡outra riada de Tragaldabas! Máis ditadores, máis aínda, cós franquistas, pois inventaron unha Constitución de Listas Pechadas, que, coa chave D´Hont, a maiores, é absolutamente piramidal: ¡Manda o de Arriba, o que encabeza a lista, e os outros, Plaudite, cives!

O paisano, daquela, díxose: -Os fillos únicos non teñen competencia na familia, e ao menor descoido, noso, que non deles, van mandar aos pais ao Asilo! Por outra banda, as pensións, con iso dos sobres cerrados, estanse pechando... ¿Que nos queda? Como se gasta tanto papel en fabricar eses billetes grandes, eses de 500 euros,



o mellor vai ser..., ¡plantar eucaliptos! Meus pobres: Os políticos e mailos empresarios acubillando en Paraísos Fiscais as divisas subtraídas aos emigrantes; os billetes, cadora máis pequenos; e a fábrica das celulosas, saturada...

-¿Daquela?

-¡Daquela, querido amigo, descansa, e volve mañá, pois para este día xa che din desgustos e preocupacións de sobra... ¡Os ricos, coma ti, cean forte, pero tampouco lles convén pasarse porque, se teñen mala noite, non van resistir as malas novas que lles traerán os periódicos da mañá seguinte!
-.-

Pasei a noite matinando: ¿Que lle preguntarei mañá; acaso polo seu esgazamento, pero nisto acordeime daquel dito, tan humano, tamén de meu padriño, que prohibía menta-la forca na casa do aforcado!

-Hoxe veño con intención de amañar esta parede, que vai vella...

-¿Vella, a parede? ¡Ao meu lado, unha rapaciña!

-¡Claro, claro, pois, tanto os carballos coma as oliveiras..., vida eterna!

-¡Case! E cunha particularidade, que as árbores somos máis puras cós animais, porque nos reproducidos sen concupiscencia, ao limpo!

-Eu, a ti, calcúlote da idade de meu pai...

-E penso darlles abeiro aos teus tataranetos...

-¿Non che doe a ferida, esa do raio; non che acurtará a vida?

-¿A ferida? ¡Non ma acurta, que ma dá! Se sempre captei perfectamente as ondas, despois daquela proba..., mellor aínda!

Este Quercus...; ten máis sapiencia co meu dicionario, aquel Iter... Non me deu vergoña preguntarlle:

-¿Que é iso das “ondas”?

-¿Agora te decatas diso? As antenas de todo tipo de telecomunicación inventáronse observando os carballos... ¿Por que o sabemos todo, próximo ou non; pasado, presente e futuro? ¡Simplemente porque captamos, e retemos, as ondas! Cando temos as baterías recargadas, daquela vén o raio, e alívianos, como foi o meu caso!

-Sendo así..., os libros de Historia, sobran!

-Non só sobran, senón que menten; ¿onde viches que os escriban os derrotados? ¡Home derrotado, home apagado; e muller faladora, radio detractora!

-Daquela..., ¿de onde vimos, e para onde vamos! ¡Nós, os galegos, que son os que máis me interesan!

-Ti, para o teu goberno, sabes abondo; e se queres saber para asesora-lo Goberno, vas de cu. Ti paga os impostos, e cala; lémbrate que tes sen rematar a carreira de Dereito...

-Cando estaba niso, na UNED, xubiláronme no Banco. ¡Daquela sentín a chamada da lírica! Comecei por Calderón...
¿Qué es la vida? Un frenesí.
¿Qué es la vida? Una ilusión,
una sombra, una ficción,
y el mayor bien es pequeño;
que toda la vida es sueño,
y los sueños, sueños son.

¡E púxenme a soñar, a sestear na miña carballeira, tanto que vos botei en falta, meus quercus queridos, maiormente daquela do Sáhara!

-Ti o que queres é que che fale de Socioloxía, que te coñezo!

-O que é por min, fiat voluntas túa!

-Daquela, direiche: A aldea, e non só a túa, está morrendo, pero morre para resucitar, para renacer...; se cadra, xa a mediados do XXI! A aldea non morre, mátana, que é distinto. Empezaron a matala aqueles que dixeron que na aldea sobraba xente; e non sobraba senón que estaba mal dirixida, e peor encarreirada. Pero isto é largo de contar; ¿se cho conto, estás disposto a escribir un libro? De momento os teus lectores van dicir que es un “paleto apaletado”, pero unhas décadas despois, máis adiante, os mesmos lectores igual che poñen unha estatua debaixo das miñas ramas. Estes pseudo científicos son tan importantes que entenden que todo se resolve importando. Importando, si, pero, o de pagar, as divisas, de onde van vir; acaso, como pasou en Cuba, dos bordeis turísticos? Meu querido alumno: ¡das hortas, cómese; así que, volver ás hortas será o maná deste pobo..., pero, despois da desertización actual!

Con isto oído, eu xa tremía de pánico, pero o Quercus aínda non rematara coa lección:

-O primeiro de todo é darlles un carácter máis práctico as carreiras técnicas, que non saian Enxeñeiros descoñecedores do seu país, da súa riqueza pero tamén das súas limitacións e das súas carencias. Documentarse a fondo acerca das nosas posibilidades, así como das carencias e das apetencias dos nosos veciños; que podemos elaborar o que eles necesiten, ou lles apeteza; despois virá iso de engadir valores, pero, na dirección correcta, desandando os camiños errados, que non será fácil, nin fácil nin barato, así que, pobres netos, o esforzo que lles espera!

Subvencionar, facer os posibles, por activa e por pasiva, sexa ou non de rendibilidade política, para cambiar iniciativas, para anular as negativas á vez que se favorecen as rendibles, as de porvir xeral, xeral e sostible.

Renegar daquelas Concentracións Parcelarias feitas a coitelo, coma quen parte unha tarta; no meu Montecubeiro aqueles..., ¿espertos? tardaron 15 anos en: en desanimar e desorientar toda unha xeración; en anular restos históricos, elaborando, de paso, pistas intransitables; e  mil desfeitas máis, que constituíron un crime de lesa Patria.

Propiciar o cooperativismo, tanto o de produción (elaboración perfeccionada) como o de distribución, neutralizando aos intermediarios.

Manter as vacas como é debido, como elas precisan, ao natural, e despois diso elaborar os mil produtos que se escapan do monocultivo leiteiro.

Volver ás froiteiras, en particular ao castaño, especializándose en métodos de conservación e de presentación ao consumidor.

En canto ás urbes, que se deixen de monumentos idiotas, sonos de grandeza, e que edifiquen recintos aos que podan concorrer produtores e consumidores, en fraterna negociación. En definitiva, mercados accesibles.
...

Neste punto a nosa revolución ía tan avanzada que me cansei de anotar, así que lle propuxen ao Quercus un paréntese, tan necesario como era aquel desandar camiños erróneos: ¡todo un século de irreflexións! Esta nova fase veraa o Quercus; el, si, e eu tamén, pero a miña perspectiva será de altura, séxase, desde o Ceo..., se é que me deixan entrar sen ou con pouco Purgatorio! ¿Quen purgará aos necios que dirixiron, ou por mellor dicir, que desfixeron, a nosa economía agrícola? Como dicía Franco, que niso acertaba; niso, si: ¡Responsables, ante Dios y la Historia!
-.-
  


Catatrigo e maila Pereira.
A primeira casa, á dereita, esa das tres ventás por cada lado, foi a que lle pagou Salmerón a meu tío-avó.

Volvendo atrás, ao das escolas: No segundo inverno, digamos, pedagóxico, optei por Catatrigo. Íanme pagar a mesma cantidade mensual que en casa de Rei de Piñeiro pero funlles infiel aos da Adai, máis ben atraído pola querenza que lle tiña a Librán, parroquia natal de miña madriña. Aínda me quedan remorsos do desagradecido que fun cos meus primeiros alumnos, pero…, ¡o corazón sempre me puido, máis cá cabeza!

Desta vez non tiven o complexo de ir co reloxo de meu pai e cunha zamarra de meu tío Pepe do Cando, que lla tiñamos gardada para cando volvese da guerra; non volveu, así que me apropiei da prenda por…, por imperativo barométrico! A xenerosidade do “Rei” de Piñeiro, pagándolle tan ben a semellante novato, permitiume mercar o primeiro reloxo e a primeira gabardina. ¡Así foi como empecei a ser rico, que non é máis rico o que máis ten senón o que se conforma con pouco!

Neste ¿curso? non me foi levar meu pai, pero si me dixo que se atallaba polo carreiro que ía do Fato aos Campos de Eiladrán. E que de chegado a Catatrigo só tiña que preguntar pola casa de Domínguez, a quen xa coñecía de velo nas feiras de Castroverde. Saín despois de xantar pero entretívenme bastante nos Campos da Eiladrán onde me deu por buscar entre aqueles toxos as minas de ferro dos romanos. ¡Outros buscan agullas nos pallares! Daquela estaba visible o campo das mámoas pois aínda non se inventaran, ou non chegaran ao país, as palas escavadoras; nin as palas nin esa manía de deixa-lo país sen Historia.

A casa de Domínguez era un universo: Domínguez, un santiño; a súa dona, criada na casa de Ribeiro dos Vilares, unha cociñeira que facía milagres simplemente co porco, cos ovos, coa horta e coas empanadas; a irmá de Domínguez, solteira que non virxe, unha escacharraios con un dicionario propio que para si o quixera Cela, ¡tantos tacos como frases! E logo estaba o Pepín, aquel fillo bravo, máis coñecido por “O Fogueteiro”, que ademais de xastre exercía de Don Juán. A primeira das súas confidencias foi ensinarme un manchón que tiña no forro da gabardina, cando a apartou para que eu colgase a miña:

-Douche un peso se adiviñas de que é esta mancha sanguinolenta.

-Ti, como es xastre, igual lla sabes quitar sen ter que lava-la prenda.

-Non penso lava-la gabardina, nin quitarlle esta mancha, pois ten o seu mérito: Vindo da feira do Cádavo púxenlla a unha rapaza para que non manchase a súa roupa… ¡É un trofeo de guerra!

-De guerra…? ¡Hai oito anos que rematou, e ti terás agora…, pouco máis de vinte!

-De guerra, si, pois á forza de dispararlle afagos acabou rendéndose, e para darlle as grazas, fíxenlle un favor…, quiteille o virgo!

Eu, a tal momento, sentín vergoña allea e ben quixese que me tragase a terra porque aquel escándalo feriu terriblemente a miña sensibilidade, pero…, que lle podía reprochar un rapazolo de dezasete anos a un Tenorio tan acreditado coma aquel fillo natural doutro Tenorio! Só lle dixen:

-¿Consideras que estivo ben feito que o Fogueteiro afagase a túa nai? ¡Daquela vai pensando en casar coa rapaciña!

-¡Tampouco se casou meu pai…!

Gardei a miña roupa en silencio e sen alza-los ollos, pero o Pepín seguía imperturbable. Non resultou mal rapaz, pero eu tratei de conversar pouco con el porque…, porque lle tiven medo ao contaxio!

Ao día seguinte preguntei cal era a casa de Xan e aló me fun. Detívenme na porta da palleira, que non me atrevía a chamar. ¡Aquel era o templo da miña familia, a casa balconada reconstruída con cartos de miña tía Ramona, ou máis exactamente, de seu sogro, aquel home de prol da Primeira República, aquel gran humanista, Nicolás Salmerón y Alonso! Aos poucos abriu a porta o caseiro, que xa me coñecía de verme con meu pai, que seguía sendo o administrador daquela propiedade, e deume unha aperta afectuosa, que para min foi unha homenaxe feudal. Estaba acendendo o lume da lareira e eu gocei, ademais da fraterna acollida, do confort dunha cadeira que me fixo estremecer: ¡Seguro que a mesma onde se sentou don Nicolás cando foi inaugurar aquela casiña! O que non lles aceptei foi a parva, por se lles parecía mal aos Domínguez.

Xa que caín no pasado, naquelas evocacións históricas, terei que retrotraerme ao meu paniño de seda, estampado coas barbas do señor Salmerón Alonso e orlado coa tricolor. Ti, querido Quercus, xa mo tes visto, que o trouxen varias veces para ensinarcho, para presumir de familia… ¡De familias: os Gómez de Neira, fidalgos da Olga, e colateralmente, os Salmerón! O que aínda non che relatei foi aquilo que saíu en La Voz de Galicia, días 5-10 e 29-11 do ano 1987.

Farto de tanto Cara al Sol, eu, que nacín en vésperas da II República, non se me ocorreu mellor cousa, na escola de Sagaruxe - Maxide, que tirar dos mocos ruidosamente cun daqueles paniños que nos trouxera a tía Ramona, e que a saber onde os tivera escondidos meu pai xa que non os atoparon en ningún dos rexistros. O mestre, que estaba sometido a depuración pero cumpríalle disimular, como primeira medida fíxome axeonllar diante do encerado, e cando saíron todos, a min deixoume pechado, coa amoestación de que tiña que aprender a ser discreto. Aos poucos as miñas tripas deron en roncar, así que nin o dubidei: abrín unha das ventás que daban ao horto de Evaristo e máis áxil que un mono, ¡liberdade! Óso non rompín ningún pero couceiros, si, dous ou tres. De chegado á casa expliquei o meu retraso con toda sinceridade, pero meu pai, que ademais da súa sinceridade era a seriedade personificada, deume un sonoro lapote, “Para que aprendas a estar calado cando non che conveña mostrar os teus ideais, ou as túas repulsas”. Foi a única labazada, ¡unha lección maxistral, dun mestre experimentado, dun mestre que tiña sufrido!

A xente do Val era…, ¡outra xente! Non me decepcionaron; non, en absoluto, pero sorprendéronme. Tampouco se parecían a miña madriña, e iso que nacera en Catatrigo, núcleo do Val. Agora o entendo: era da estirpe dos Lombardero, mesturada co sangue xudeu dos San Miguel. ¿Como era posible que unha serra, a do Pradairo, co seu Miradoiro de tan só 1.029 m., fixese de fronteira natural, racial? Tardei en descubrilo: Os bretóns, fixada a súa capitalidade na actual Pastoriza, no lugar de Bretoña, esparexéronse polo Val arriba, como pouco, ata o Cádavo, que daquela non o era porque aínda non lles queimara os toxos o Silo de Asturias. Iso pasara, así que nada tiña de particular que aqueles valorosos emigrantes conservasen, á forza de exerce-la endogamia, como pouco, un cuarteirón de sangue bretón. ¡Eran netos de Mailoc, segurísimo, pois daquela os curas e mailos bispos eran “padres” de verdade, en corpo e alma! Sopesando agora, coa miña experiencia e coa miña mundoloxía, teño que recoñecer que para listos, divertidos e traballadores, os do Val son…, do Val, e por tanto, nin son, nin están, baleiros!
-oOo-

Veu a primavera, e por tanto, a Pascua. ¡A miña primavera, a miña Pascua, o meu debut en público: Corrida da Meda! Querido Quercus, ti sabes o grande que foi para min falar en público, facer na Meda unha especie de pregón? (¡Iso ademais de namorarme dos ollazos dunha morenaza capaz de levarme ao Ceo, pero non, non quixo…, non quixo súa nai, ávida como tódalas nais por casala ben, por casala cun morgado de casa rica! A señora ignoraba que eu tiña…, un Quercus robur!)



“Distinguido público…” Díxeno por cortesía, pero era certo; tan certo, que naquel público atopábanse dúas deusas: a moreniña, que puido ser e non foi, e tamén unha estrela, ¡a miña Estrela, que esa si que foi, e tanto que foi que me deu dous gromos, dous herdeiros, dous fillos polos que daría a vida mesma, que é o máximo que se pode dar!

Despois da apoteose daquelas Sentenzas, do galo e mais da Pascua, redactadas por meu pai, por unha pirueta do azar invitáronme a cear, a cear e a quedarme, na casa de…, ¡da Morena! Había un tabique de por medio, pero…, ¡a miña alma durmiu con ela, gravemente ferido daquel frechazo!

Quedamos para a próxima feira de Castroverde… Quedamos en seguir véndonos na Meda, por mais que a min me custase atravesa-lo Mons Ciro; quedamos en que nos casaría seu irmán, á sazón seminarista, pero…, a nai que a pariu! Como non hai mal que por ben non veña, tras da noite veu o día, e a miña Estrela foime leal, ela si; converteuse no meu sol!
Por aqueles días fun…, canteiro! Iso ademais de zoqueiro, que nunca deixei o ripeiro de ter unhas horiñas libres, libres ou molladas, pois na palleira, aberta ao Norte, a auga esvaraba polo lousado. Segundo máis tarde se soubo, o Cura, xunto con algún falanxista, comezaron a recibir senllos anónimos nos que os invitaban a ser enterrados xunto cos fusilados se non detiñan inmediatamente os soterramentos, pois Afonso, na súa rolda de escavacións, estábase achegando á zona dos mártires. Manuel do Pombal ofreceu a súa leira do Freixo, practicamente de regalo, e meu pai, facendo de Perito, distribuíu o terreo en parcelas de nove metros cadrados, deixando un tego para fosas comúns e para unha caseta de autopsias, amén dos accesos cuadriculados. O paso seguinte era carrexar pedra desde a canteira da Mouriña, e paredar; todo iso, obviamente, polo método de prestación persoal, casa por casa. Eu, que me viña de tradición familiar, apunteime ás paredes, onde tiven ocasión de participar nunha folga…, e iso que estaban prohibidas! O motivo foi: mentres os rapazolos deixabámo-las uñas subindo, asentando e picando nas pedras, os outros, os maiores en idade, dignidade e goberno, como daquela se dicía, dicían que estaban dándolle á peta na louseira, ou carrexando co carro das vacas. Un rapaz do meu equipo foi busca-lo correo á casa de Celestino, e atopouse…, cos demais veciños, pero arriba, no primeiro andar, en varias mesas, dándolle ao tute para xogarse un porrón de viño! Volveu para xunto de nós, escumando coma un can doente, e propúxonos abandonar o traballo, daquela mesmo, sen comentario algún, sen notificalo a ninguén, nin nas propias casas! A partir daquela folga, a parede continuou, pero fixérona os vellos. ¡Ab alio species alteri quod feceris! ¡Quen mal faga, que espere outro tanto!

-Meu querido Quercus, entendo que xa está ben de poñerme na dianteira, séxase, en primeira persoa, así que, fala ti, fálame da nosa vida, da rural, desta que se viviu na posguerra.

-Coas miñas follas por antenas, isto é o que percibín, pero nunca o poñas por escrito, que ninguén te vai crer.

-Fe, segundo o P. Astete, -respondinlle-, é crer o que non vimos, así que, sendo Galicia un país de crentes, en particular desde que Santiago se deu a volta en Zaragoza por mandato imperativo da Pilarica…

-Ten coidado con iso das crenzas pois a miña experiencia dime que unha cousa son os crentes e outra os crédulos, que non adoita ser máis crente aquel que se pasa a vida de xeonllos pois hai moitos farsantes, beatos falsos…; e por último, tócache vivir unha época anestésica, de anestesia cultivada polos doutores caciquís…

-¿Doutores caciquís…? ¡Agora non hai caciques, agora non temos conseguidores, pois ese Franco é tan franco que sempre nos di, “Españoles todos!”, e logo que España é Unha, Grande e Libre! Como ves, meu Quercus, agora todos somos un, e todos grandes, todos libres…

-¡Imbécil! Xa que te cres iso de que, “En España empieza a amanecer…”, ¿que fas que non espertas? Ti naciches no 30, non si? Daquela vai contando: O primeiro dos trienios serviuche para abri-los ollos; o segundo, para aprender a escoitar; pero ao terceiro padeciches o glaucoma da guerra, e…, deixáronte cego!

-¿Cego? ¡Como pouco véxote a ti, meu querido carballo, que é tanto como ver e convivir cun cronista intemporal!

-¡Vale, vale! Pois…, a guerra veu polo medo, ¡polo medo dos ricos, que en España, e por primeira vez a imitación de Grecia, comezaran a mandar os sabios, e por tanto, os pobres! Non hai cousa máis covarde có diñeiro, así que, cando se achica, cando se encolle co medo, mercan fusileiros, sexan mouros ou cristiáns.

-Aquí elixiron un Franco, a espada máis limpa de Occidente!, que así lle chamou Petain.

-¿Limpa? Iso sería certo pois daquela a limpeza facíana as mulleres, as mulleres e mailos maricas…

Nisto o carballo atiplou a voz das súas follas para que o interpretase correctamente:

-“Españoles todos…”. Pero volvamos ao rego: Cinguíndonos a Galicia, toma nota de que temos/tedes dúas débedas imprescritibles…

-¿Só dúas?

-Si, principalmente. O que non sei é asignar preferencias. De Cuba veu máis diñeiro que cultura, e da Arxentina máis cultura que diñeiro. Con tales esteos levantouse o hórreo cultural do primeiro terzo, e as aldeas comezaron a atuar aos da cidade, tendeiros, curas, caciques… Avanzouse en mecanización, mercábanse sulfatos e abonos, viñeron as luces de carburo… O gran erro estivo na velocidade das reivindicacións progresistas, que mellor lles fora seguir o estilo moro: Suai, suai…! Ir aos poucos para non alertar, para non espertar aqueles mandamáis, das súas sestas seculares. En pequeno, pero isto tamén pasou nesta bisbarra, na túa, meu querido rapazolo.

-¡Meu pai non foi emigrante! -Argüínlle.

-Teu pai cultivouse sen emigrar; foi Cabo, xefe da escola de analfabetos do Rexemento Zamora 8, aló en Ferrol, e por tanto, mestre! Para o caciquismo local, foi un Cid, un inimigo a desterrar, ou mellor dito, a enterrar…, definitivamente!

Con este introito, de metidos en materia, moito falamos, moito analizamos, pero como daquela o papel escaseaba, y nunha pizarra das de pizarrín pouco cabe, confieille á memoria aquelas análises, así que vou rascar nela para ver o que conservo daquela experiencia. ¡É o único que podo facer pois nas hemerotecas, na prensa de entón, caro que estaba o papel, e menos mal que era así, pois do contrario acabaríamos no manicomio, só se recollían as parvadas, as divagacións dos tiranos, dos tiradores; quere dicirse, dos que tiraban á caluga!

Aquela guerra fixérona os señoritos pero gañárona os artesáns pois nunca tantos artistas houbo, ¡nin houbo nin haberá! Nos anos precedentes a xente vira pero non tiña, non comprara, pois ás feiras do San Froilán chegaran máquinas diversas, e bastante perfeccionadas, tales como arados de ferro, limpadoras do froito…, neveiras incluso, pero…, ¡os pesos precisábanse para a dote das mozas, que non había nada como mil reás en man para casa-las feas! Nesta bisbarra o primeiro artesán en dá-la nota foi o ferreiro de Ver, o primeiro dos chatarreiros, pois, por obra e graza da súa fragua, convertía os ferregachos…, en arados de vertedoiro!

¡Adeus zapatos de coiro, adeus panos de Barcelona, adeus fío “de la Cadena”, que tan só o vendía a Xenoveva do Xastre de Mosteiro, e para iso, de estraperlo! Nesa dor, naquela miseria, volveron a triunfar, a destacar, os zoqueiros, os hortos do liño, os ferradores dos carros, os cavadores do monte, que a falta de Nitrato de Chile abonaban con cinsa da toxeira; as fiadoras da lá, as tecelás, os cordeiros facedores de trelos coas crinas da egua… Trapeiros e cerralleiros polas portas, o barro de Bonxe… ¡E no cume, para a festa do Patrón, pantrigo de Mondoñedo!

Por aqueles tempos a frase acuñada, persistente, indeleble, manida por tódolos maiores en idade, dignidade e goberno, ¡escoitábase dez veces ao día, fose nas casas ou na ruada!, era, “Antes da Guerra…, tal e cal”. ¡Substituíu aqueles tacos obscenos, tan habituais no rural, reprimidos que non esquecidos polo medo que se lles collera aos tricornes! Daquela, se tan metidas estaban nas conciencias, en todas, aquelas lembranzas, aquelas comparacións, iso só podía significar que, coa guerra, as cousas boas foran a peor, e as malas medraran, xeneralizáranse, en auténtica pandemia.

Antes da guerra…, entre outras, había homes para face-lo traballo bruto, pero, agora…, uns estaban criando malvas, e outros volveron eivados; algún meteuse na Policía ou na Garda Civil, ¡de afeitos á fusila! Por algo cando a tía do Cura chegaba no Rosario ao Miserere nobis, as outras mulleres replicaban polo baixiño, ¡Miseria de homes!

O que me desconcerta é o por que nas foleadas se utilizaba aquela fórmula cortés do “Permite…!” para quitarlle a parella ao danzante, habendo, como de feito había, máis mulleres que homes. Había, si, pero, guapas? Ese era o quid, pois o macho, de cara ao público, sempre preferiu as mellores; no resto…, no comment! ¿Foleadas? Non estou seguro de cal foi a primeira á que me levaron meus pais pois deu unha Manuel do Ferreiro, “O Zapateiro”, e outra Vicente de Mariano, nas eiras respectivas. ¿Concorrencia? Os veciños da contorna máis próxima, e se cadra, algún rapaz que andase por alí ás mozas. Todos lle dicían a meu pai que bailase, dada a súa mestría en saca-los puntos da muiñeira; ¡niso tamén o era! En cambio miña nai parecíase a min, ou por mellor dicir, eu saín a ela: ¡máis torpes de oído que un ourizo cacho! O principal encanto daquelas foleadas, botándolles unha ollada retrospectiva, era que…, que non había altofalantes!

Veu o tempo das cavadas e decruouse no Carballo do Val, arriba da Costa do Rego. Tivemos roga pero eu fun de último, pois as miñas forzas non me permitiron competir co Darío de Mirón, recén licenciado. Posto de caporal, tampouco el tirou moito, así que a xeira foi normal, máis ben de mozos desnutridos. Queima-los terróns foi cousa de miña nai e de min mesmo, ámbolos dous bastante frouxos; ¡pobriña, que me dixo que eu parecía un mouro, pero é que no monte non tiñamos un espello para mirarnos individualmente! A pobre moito deixou traballado, ¡moito máis do que se lle recoñeceu! Para forza, por aqueles anos, a filla do Antón Grande de Vilarín, da que se contaba que, vindo cunha vaca para comprace-lo touro do Ferreiro, precisamente alí adiante, no monte da Ferreira, topouse cunha sebe, paus chantados e canas ou xestas entrelazadas para resgarda-los trigais, así que non tivo mellor ocorrencia que meterse entre as patas dianteiras da súa vaca e axudarlle a poñe-las na ditosa sebe. ¡O resto foi un salto monumental, parecido ao que levaría a res minutos máis tarde, na corte do portal da Casa Grande!

Como non hai mal que por ben non veña, ¡iso din, pero teño as miñas dúbidas pois é pagar por adiantado un futuro incerto!, aqueles anos de guerra e de calamidades incitáronos a recuperar o nivel perdido, as cotas culturais e socio económicas de “antes da Guerra…”. ¿Como? ¡Como se puido, fabricando iniciativas, botándolle imaxinación, sacando forzas da fraqueza, economizando onde non había un can! Os nenos ían a escola, nenas incluídas, así fose a unha legua de distancia, chovese ou nevase, fose de día ou de noite. Comezaron a vir mestras, que tiveron a súa oportunidade dada a depuración global, radical, dos mestres. Aprendíanse tódolos oficios posibles, se non pagando si traballando de balde, ¡anos!, para o ensinante. Os máis, ¿intelectuais? suspiramos polas máquinas de escribir, e os das casas ricas apuntáronse á “Contabilidad por Correspondencia”, de la Academia C.C.C.“ ¿Que para que? Coa esperanza de irnos á capital, e non precisamente de gardas.

Neste ambiente e nestas inquietudes quen a levou gorda foi un fillo do noso Pedáneo, que viu no periódico o anuncio dunha máquina de escribir barateira. Xunto con seu pai, á forza de facernos cantar o Cara al Sol, chegou a crer que nos sorría a primavera, así que nese sorriso pediu unha, ¡contra reembolso! O reembolso veu, e pagouno relixiosamente, pero ao abri-lo paquete atopouse cunha máquina…, de xoguete, de madeira! Quedaba demostrado que a Nova España érao máis ben en picardías. Pola miña parte vaia un Noso Pai polo mestre Sanfiz, de Gondel, que me ensinou a poñer os dedos na súa, completando en Lugo mecanografía e taquigrafía, dous meses, na Academia E.R.T., da rúa…, perdón, da “calle” Calvo Sotelo. Parei aqueles dous meses coas irmás Silva, tamén de Gondel, que vivían en Montero Ríos. Tan cativa peaña para aqueles tempos era moito xa que, como máis tarde ampliarei, serviume para que no Ministerio do Ejército me destinasen ao Consejo Supremo de Justicia Militar: ¡Vinte mecanógrafos e vinte e dous xenerais!

No segundo mes da “E.R.T.”, (¡que profesora tan elegante e tan simpática; non me esquecín dela pero si do seu nome!), aconselláronme escribir de propia iniciativa, tal que inventando misivas, para acadar velocidade de cruceiro. Eu aproveitei a ocasión para pasar a limpo, lexibles, unha chea de poemas? que redactara gardando as vacas, colección que lle mostrei a Francisco Leal Insua, á sazón redactor xefe de El Progreso, para recoller á semana seguinte o seu, ¿cordial? consello de que os queimase, “…como hacen siempre los buenos escritores con su primera obra”. ¿Debo darlle as grazas a título póstumo? O único que conservei, porque me quedara na casa esta versión en galego, foi a miña “Muiñeira de Mosteiro”. Tempo adiante deixeilla ao meu amigo Alvarellos (senior) para que vise se admitía música, pero fóisenos aos poucos días. Preguntareille no Ceo. Dicía, e di, que segue inédita, o seguinte:
.../...

Pasa a
¡EU SON RICO!
-III-

Xosé María Gómez Vilabella
 

No hay comentarios: