Unha curiosidade,
xa que “a cousa” comezou en Annual.
Polos anos 1923/24 parece ser que Josep Pla e
Eugeni Xammar, cando preparaban o atentado contra Alfonso XIII, ofrecéronselle
a Maciá para entrevistarse con Abdelkrim para que atacase o Sur de España, e
así desestabilizar a ditadura de Primo de Rivera. ¡Pretendían volver ao 711!
-.-
No 36, por Castroverde, camiño de Asturias.
¡Levounos Franco, para que recuperasen Covadonga,
eles, eles mesmos!
-.-
As nosas relacións
co mundo árabe (musulmán)
É improbable que os musulmáns (árabo-beréberes) chegasen a Castroverde naquela invasión do ano 711. Só pasaron á Península, inicialmente, uns 10.000 beréberes, mandados polos árabes Tarik e Muza, e traían 3.000 cabalos. Con eses efectivos, as nosas montañas, e maila nosa climatoloxía, pasar do Douro para arriba, como non fose para facer algunha razzia (roubos), resultáballes practicamente imposible. Quedáronse na parte Sur – Centro – Levante e Atlántica da Península, ademais das Baleares, terras ás que chamaron Sbania. Quen veu, pero máis tarde, que ese si que estivo en Lugo, camiño de Compostela, onde roubou as campás, foi Al Mansur (Almanzor).
O certo, que aínda vive por aquí algún vello que o recorda, foi que os soldados de Marruecos, (aos que a xente chamaba vulgarmente “mouros”, ou “mauretanos”, pero iso non é pexorativo nin racista senón unha referencia á súa cor morena por non saber distinguir razas e/ou procedencias), daquela ao servizo de Franco, pasaron por Castroverde en Agosto do ano 1936, en camións requisados, dirixíronse ás Grandas de Salime, que foi o inicio da resistencia ástur na Guerra Civil.
En calquera caso, as relacións co actual Marrocos, eses veciños do Sur, son intensas, aínda que non sempre satisfactorias. Iso ademais de que hai moitos marroquís traballando en España, principalmente no que foi a súa Sbania. Na globalización do mundo actual cadora é máis necesario saber idiomas, cantos máis, mellor; cultivamos os do aquén do Estreito: portugués, francés, inglés, alemán…, pero, do árabe, se quitamos ao ilustre, xa falecido, señor Fórneas, de Sampaio de Arcos, poucos chegaron a saber algo, nin sequera aqueles quintos das quintas, ¡meus pobres, que en África tiveron sede de todo, menos de idiomas, que lles chegou con castelanizar un pouco, sequera fose para que se risen deles algo menos, no cuartel! Isto que poño aquí son catro verbas, un pouquiño, coa única intención de que se teña unha noción, tanto dos musulmáns como da su lingua principal, pois tamén teñen dialectos, segundo qué zonas ou países. Vexamos:
O saúdo:
A-Salaam Alaykum = Que a paz sexa contigo.
Respondendo:
Wa Alaykum A-Salaam = Que contigo estea a paz.
Invocación cerimonial:
Bismilllah. No nome de Alá.
En Agadir (que era a auténtica
Santa Cruz de Mar Pequeña; os franceses enganáronnos), desemboca o Oued Souss; o seu estuario, ao Sur,
marisma de Massa, sempre está poboado por bandadas de aves mariñas,
principalmente flamencos, patos e avocetas. No 1911 o canoneiro Panther,
disparou unhas descargas nesta bahía como protesta alemá contra os plans de
división marroquí que tiñan por entón Francia e Inglaterra.
Alguns datos, e tamén frases e
palabras de uso frecuente, tal que para unha viaxe turística:
Argáns, árbores espiñosos e enmarañados. Precísanse
as noces de 30 argáns para extraer 1 litro do seu aceite.
Magrib, ou Magreb = Occidente.
Bérber, Beréberes. Imaziguen = orixinarios, na súa maioría, das orelas do Mar Rojo.
L´Opinion, do Istiqlal, saíu en francés.
Ulema, a oración, 5 veces ao día.
Shereefs, descendentes do profeta.
Pascua de Abraham, ou sacrificio do carneiro = Aïd al Kebir.
Sopa espesa, picante, a base de xudías, prato
típico do Ramadán = harira.
Figos chumbos = takanaita.
Por favor, anóteo = minfadlik.
Calle, rúa, rue = zankat.
Tánxer volveu ao control marroquí no ano 1685.
Tiznit foi fundada no ano 1882, o que é unha
evidencia do libre e insumisa que era esa zona próxima a Ifni. Os bereberes
Chleuh (cheljas) foron ocupados por primeira vez durante a “pacificación”
francesa dos anos 30.
O noso Protectorado estableceuse no 1912.
Xauen foi tomada polos españois no ano 1920.
Entre 1921 e 1927 as tribus rifeñas foixéronnos
retornar, retroceder, recluirnos, nos reductos melillenses. Tan aborrecida se
viu España daqueles rifeños que, no ano 1925, algúns políticos presionaron para
que España avbandonase Marrocos, pero aos franceses convíñalles encomendarnos o
control rifeño, te-las cosas cubertas nun terreo malévolo, levantisco, e por
engado, improductivo, así que nos axudaron a vencer a Abdelkrim, por pura
comenencia!
Abdelkrim rendeuse aos franceses no ano 1926. Foi o
primeiro nacionalista importante, só que á súa maneira. Os rifeños volveron ás
andadas en 1955/56, pero desta vez contra Francia, que ben sabían que España,
de momento, protexeríaos, e cando nos decatásemos do perigo, para daquela xa
sería tarde. En Abril do 57 o sultán impúxolles gobernadores sureños,
procedentes de Fez e de Casablanca, que foi a súa decepción; por iso, no 1958,
os Beni Urriaguel rebeláronse abertamente.
Ata 1933 os franceses non deron sometido aos
Señores do Atlas.
As tribus beréberes do Sur do Atlas nunca foron
dominadas polos romanos, e polos sucesivos sultáns de Marrocos só esporádica e
parcialmente.
Moulay Idriss el Akhbar (O Vello) era bisneto de
Muhammad, e neto de Fatima, filla do Profeta; casou con seu primo Alí. Herdeiro
do Califato de Damasco, chegou a Marrocos sobre o ano 787, xa despois da
victoria omeya, que dividiu aos musulmáns en dúas sectas, a chiíta e a sunita.
Daquela Fez foi a Bagdad de Occidente.
Os saadíes preferiron Marrakech a Fez, pero Fez
volveu a resplandecer cos alauitas.
Ifni ocupouna o entón Coronel Capaz o día 6 de Abril do ano 1934. A
reivindicación por España de Ifni (ou máis exactamente, da Pesquería de Santa
Cruz de Mar Pequeña), remóntase ao Tratado de Tetuán, de 1860, que sinalou a
conclusión da primeira derrota militar de Marrocos nos últimos 200 anos. Sidi
Ifni, capitalidade do Ifni, foi construída sobre un acantilado, como ampliación
do Amezdog inicial, con fascinantes e custosos edificios de estilo art decò, e
con complicados traballos en ferro. ¡Un soño imperialista, unha cidade militar,
colonialista; iso, Art Decò! Hoteis actuais: Hotel Suerte Loca, Hotel Bellevue
(xunto á Place Hassan II), e arriba, na explanada de Tiradores, o Hotel Beau
Rivage.
De Norte a Sur, antes da nosa fronteira, (Tabelkut), estaba a localidade de
Mirhleft.
A “porta” do Sáhara é o poboado de Goulimine.
Casablanca, Casá, ou, Dar el Baida, durante os anos 40 / 50 foi o principal
centro de levantamento contra os franceses; a súa masa obreira formou a base do
partido socialista de Ben Barka.
Mellah, barrio xudeu.
Ribat, mosteiro fortificado.
Coa chegada dos franceses, Marrakech apoiou ao pretendente El Hiba. No
resto do período colonial foi un feudo do Pachá T´hami el Glaoui, que morreu no
1956.
O Protectorado francés durou do 1912 ao 1956. Ata o
ano 1933 os franceses non foron capaces de someter aos Señores do Atlas.
Controlaron o Maroc Utile, séxase os chans productivos próximos a Rabat e a
Casá.
No 1956 Fez perdeu gran parte da súa poboación
xudea.
Ataque a Ifni: Na noite do 23/24 de Novembro do ano
1957.
Terremoto de Agadir, no 1960.
Mohammed V morreu no ano 1961.
A Marcha Verde, unhas 350.000 persoas, foi no 1975,
con Hassan II, e Franco ás portas..., do Ceo?
Os romanos dicían libio, por
africano.
Adeus = B´slama
A guerra = Jihad
Abraham = Ibrahim
Alhucemas = Al Hoceima
Attar = Unha especie de auga de rosas
Axudar aos pobres = Zakat
A peregrinación á Meca = Al Hajj
A loita interna de cada musulmán = Al Jihad
Bos días = Sabah el kheer; ou, Sabah el nour
Boas tardes = Masaa el kheer
Boas noites = Layla Sa´eeda
Ben = Bikhir
Benvido = Ahlan wa sahlan
Café con leite = qahwa bi lahlib. (E logo, Kebir, ou Seguer)
Cando sucede algo bo, ou se ve algo ou a alguén
interesante = Masha´Allah
Como estás? = Kidayr?
Como te chamas? = Shu ismuk?; ou tamén, Asmitk?
Como se di? = Kifach katgal?
Dálle, apura, sigue = Yallah
De nada = Afwan; ou tamén, Makayn muchkil
El = Huwa
Ela = Hiya
Eu chámome = Ana ismi
Falas árabe? = Katahdar el a´arabia?
Falo árabe, pero pouco = Kanahdar el a´arabia shwia
Grazas = Shukran
Harka = Era o ataque dos sultáns para aumentar a recadación.
Lot = lot
Mahoma = Mohammed, Muhammad
Miña vida = Hayati
Moisés = Musa
Moitas grazas = Shukran jazeelan
Noé = Noh
Non = La,
ou,Men fadlak
Non o sei = Ma´arafch
O Corán = Al Qur´an
Os rezos do musulmán = Salat
O xaxún = Saum
Ola = Marhaba, Ahlan
Okey, está ben, basta = Safi
Pecado = Haram
Por favor = Men fadlak
Que? = Shno?
Que é isto? = Ach hadchi?
Querida, querido = Habibi, Habib
Quizais, pode ser = Yimkin; ou tamén, Mumkin
Que pasa? = Ach kayn?
Que desexa, que precisa = Ashno bghiti?
Quero, déame = Bghit; ou tamén, A´atini
Que Deus o permita, Se Deus o permite = Insha´Allah
Quérote = Ana Kanhabbak, ou, Kanmut a´alik
Rezos do Corán = Salat
Santuario = Zaouia
Si = Na´am; ou tamén, Eh
Síntoo, descúlpame = Smahliya
Se Deus quere = Insha´Allah
Tu = Nta
Xaxún = Saum
Xesús = Isa
-.-
A VIDA É UN MOTOR SEN MARCHA ATRÁS
¡E nós sen decatarnos! ¡Pero qué ben a definiu Charles Chaplin, e iso que o
tiñamos por pallaso: “A vida é unha obra de teatro que non permite ensaios. Por
iso, canta, ri, baila, chora e vive intensamente cada momento da túa vida...,
antes de que baixe o pano e a obra termine sen aplausos”!
Comecemos por cantar: Canto á mañá que me viu nacer; cántolle para
compartir a ledicia dun novo amencer! Cántolle ao sol do abrente, que está a
punto de aparecer. Con ese sol veño, con ese sol chegarei; e serei luz na terra
dos pais que me fixeron, que agardan naza con xeito, e me faga xeitoso, por
dentro e por fóra. Cántolle á terra que Deus me escolleu, pois eu non o fixen,
así que a dou por ben escollida. Nesta terra medrarei, pedíndolle a
ese Deus da Creación que me permita facer algo por ela, axudala a medrar,
de merecido que o ten! ¡Viva Galicia, a terra verde do meu Castroverde, e eu,
nela..., que non quero emigrar! ... ¿Non é emigración dez anos na África
Occidental, peste e guerra incluída? Aí a tedes: Outra rosa con espiñas!
¿Rir? ¡Menos mal que vivo dando esquina a unha praciña á que acoden os
rapaces, que eses, maiormente os adolescentes, de cando en vez rinse debaixo
das árbores; non sei de que, pero fano, que outro tanto non pasa nas rúas do barrio,
e iso que non é dos pobres! Botémoslle a culpa a esta maldita e inacabable
crise socio-económica, que tantas caras longas está producindo; ¡en vez de
roupa, parece que andamos enfundados nun saco de ortigas!
¿Bailar? ¡Báilannos as tripas baleiras, esas si, coa música que nos tocan
eses músicos da Administración Pública! ¡Deus lles dea tanto purgatorio como
eles nos fixeron pasar en vida! É de xustiza que pido...
¿Chorar? ¡Como xa non hai carpideiras, os prantos son persoais, íntimos:
Choramos para dentro, coas portas pechadas!
¿Vivir intensamente? ¡Uf; diso non falta, cunha velocidade trepidante, sempre
cara adiante, haxa ou non precipicio! Pero isto merece un capítulo á parte.
-.-
O de vivir intensamente...
Vivi-la vida intensamente está ben, é recomendable, pero tamén hai que
distinguir entre intensa e febrilmente. ¡A febre é un dos síntomas das
enfermidades!
Lin nalgunha parte, que ata non sei onde: “Do pasado toma as vivencias
positivas, as aprendizaxes adquiridas e maila experiencia acumulada”. ¡Este é o
combustible do noso motor vivencial, sapiencial, o único que funciona!
Máis que intensamente, fagámolo fondamente, detidamente, analizando, e de
paso, saboreando as dozuras da vida, pois vivila a tragos acaba en borracheira.
¡Si, si, isto abunda, e non soamente de alcol! ¿Que vivimos en tempos
acelerados, que o tempo fuxe...? Isto é certo, pero temos a solución do
transvase: ¡Restar dos vicios para pasalo ás virtudes!
Na miña aldea, aos que non levantaban a cabeza do traballo, chamábanlles
invisos, pero eu pasaríaos á categoría dos “invisibles”, precisamente por iso,
porque non había forma de verlles a cara, sempre agachada, sempre absortos no
trallado, sen descanso nin lecer. Un “inviso”, xa que logo, é un ser envexoso
que aspira a pasarlles diante aos veciños, pero sen taxa nin medida, con un
esforzo sobrehumano, atormentado polo seu ego. ¡A esa intensidade, eu, que son,
ou me teño, simplemente por humano, abrenuntio!
Estou con eses dos tres oitos: traballar, gozar e durmir; e para os vellos
engado unha sestiña de durmevela! A plenitude está en camiñar á vez que se goza
do camiño; ¡tantas cousas guapas que nos rodean, e nós sen reparar nelas!
Dixo un tal Espinosa (que só o era de nome): “Centremos a nosa atención no
día de hoxe; e sexamos o mellor que podamos neste día feliz; goza do que fas, e
lémbrate que cada día que empeza podes ser mellor (¡ti, pero tamén o día!) có
que terminou”.
-.-
As molestias do retrovisor.
Son inevitables, pero, nalgún aspecto, mellor así porque nos serven para
sumar experiencias, para enderezar rumbos, para face-los propósitos de emenda.
O que non serve de nada é amargarse coas dores pretéritas; amargarse, non,
pero rectificar, si. ¿Quen ten un pasado rectilíneo? ¡Fora da Virxe María,
poucos! ¿Que ese pasado nos condiciona? ¡Obviamente, si, pero se o utilizamos
para mellor conducir, ¡para mellor conducirnos!, bendito sexa.
Antes de dar un paso adiante, corrixir, corrixir canto teña emenda;
enderezar rumbos e planear solucións. ...
propoño firmemente nunca máis pecar, apartarme de tódalas ocasións de
ofendervos, confesarme e cumprir a penitencia que me sexa imposta... ¡Isto
lle propoñemos ao Señor, pero, facémolo? ¡Daquela espertemos con ese remorso,
que é moi san, construtivo, un faro para a néboa vitalicia, o mellor para a nosa
circulación rectilínea, rexenerativa! ¿Queremos aprobar o exame final? ¡Pois
hai que presentarse limpo, aseado, lavado!
-.-
Nos camiños tamén hai rosas,
penas e rosas.
¡Gozalas, pero non pisalas! Nunca vin unha vaca que pisase as roseiras; nin
pisan as rosas nin comen a cicuta, pero si a herba do arredor. Ensínannos a
gozar do bo e a fuxir do veleno... ¡Que teñamos que aprender dos animais moi
animal nos fai!
O colibrí liba sosténdose no aire; ¡nunca pisa as flores! Amalia Rodrigues
tampouco: “Quem
julga que sâo rosas as pedras do meu caminho nâo sabe que encontrei sempre nas
rosas que me deram perfumes que au colher, me deixaram espinhos dos olhos me
caiu o sangue que fizeram”.
Un entendido en rosas, outro. Ormando Candelária: “Uma liçâo luminosa para todos
os caminhos: -Quen queira regar a rosa há de reger os espinhos!”
As espiñas, se non abrimos os ollos, poden facernos crer que a vida non é
ese camiño de rosas, pretendido e tan desexado. ¡Claro que hai espiñas pero
estamos dotados de narices, ¡de intelixencia!, para cheirar os obstáculos, para
dominalos ou apartarnos deles, segundo os casos.
As decisións nunca en quente, que por culpa dunha picada non imos maldicir
a roseira. ¿Se nos apertan os zapatos, verdade que os deixamos na tenda? Pois
na vida, se con algo non podemos, ou nos manca, cambiar de modelo, pois hai
escolla para todo, para todo o que sexa volitivo se entende. Deus dotouno de
mil habilidades, e renóvaas día a día, así que non é tan difícil cambiar de
camiño, cambiar de oficio; cambiar de emprego é doutro cantar. Mais para os
cambios é conditio sine qua non
coñecerse: ¡Ata as árbores medran, botan as ramas, por onde teñan sitio libre,
por onde o sol as quenta; só o home arremete contra obstáculos insalvables, e
iso que temos intelixencia, e sabemos distinguir, ¡supónsenos!, o ben do mal.
¿Cal é / cal foi a miña misión na vida? Como meta, salvarme, ascender...,
ascender á santidade, iso que chamamos Ceo, pero isto lógrase con un bimotor: ora et labora. ¡O piloto somos nós, nós mesmos,
pero temos unha ¿torre de control? que é a Igrexa! Para rezar non fai falta
carreira, pois a Deus pódeselle falar de ti, de ti por ti, maiormente desde que
se fixo home, precisamente para falarnos na propia lingua, pois, segundo a
Biblia, falounos, faloulles, en arameo, latín e grego. ¡Deus máis accesible non
cabe imaxinalo! En canto ao traballo, para que non se diga que son inventadas
miñas vou anosar o que dixo certo filósofo (formador), un tal David Topi:
“Cando un se dedica a facer aquilo para o que veu a este planeta (vocación,
actitudes e tamén aptitudes) a vida sempre lle é fácil. Os recursos materiais
necesarios para levar a cabo o noso traballo aparecen, sempre, por tódolos
lados; vivimos na abundancia e somos felices. O universo sempre é perfecto
(axeitado, máis ben) e a súa abundancia infinita. A casa dos nosos soños, o
diñeiro que necesitamos, as posesións materiais que nos fan vivir máis
confortablemente, todo iso énos provido cando traballamos no que viñemos a
traballar, practicamente sen esforzo. Os nosos pensamentos materialízanse e
maniféstanse máis rápido e máis adecuadamente cando están relacionados coa nosa
tarefa, e a vida en xeral pode ser un camiño de rosas na que non debemos (non
temos) que loitar para obter o que desexamos, senón que aparece (os éxitos)
ante os nosos ollos sen decatarnos”. ¡Ben, ben; máis ou menos!
En definitiva, non é que a vida en si sexa, propiamente, un camiño de rosas,
pero compre animarse a planta-las roseiras, e de plantadas, coidalas!
-.-
Poñémonos así porque nos deixamos encirrar.
Pode haber preito sen avogado pero nunca sen atizador. Teñen de patrón ao
Iscariote, ao Xudas, e de xefe ao mesmísimo diabro, así que, de feitas as
irritacións, de aceso o lume, seus padriños pásanos á retagarda, en reserva...,
para unha próxima actuación!
¡Pero que pouco se fala dos encirrantes, tanto que abundan! ¡Claro, tiran a
pedra e esconden a man!
¿Que entendemos por tirar a pedra, que se adoita dicir sen pensar moito no
seu alcance? Quen a tira non sempre se sabe, o que si se sabe, o que si se padece, é a pedrada, a ferida que
producen certas insinuacións, fundadas ou non; sospeitas, apuntar co dedo,
lanzar acusacións prefabricadas, xerar polémicas, sementar infúndeos ou dar pé
a malos entendidos; en definitiva, quentar o ambiente, atizarlle á discordia, á
desavinza! Esconder a man é o complemento circunstancial desta oración: ¡Eu
acusei; eu promovín; eu escaravellei...; agora que se maten!
O caso é que aos encirrados, absortos no seu problema, na súa desavinza,
bórraselles de contado a dirección do vento: nin quen lles sopra, nin cando,
nin como! ¿Por que mo di, por que o fai, por que acusa ao meu contrincante?
Nisto non é costume deterse: encrespámonos, escarvamos na terra, ¡como se a
terra tivese culpas desta clase, e a ferir no contrario...; polo menos, ferilo!
¿O Código Penal? ¡Pasa por alto o indemostrable, e iso é precisamente o que son
a maioría das zancadas!
Tirar a pedra e esconder a man é de covardes, ¡que son os máis valentes á
hora de ofender! Nunca se viu na Historia un matón que non fose covarde, pero
esa covardía lévaos a desunir, a desintegrar, a anular, coa esperanza de
sobresaír, eles..., por riba dos cadáveres provocados, que é a meirande das
baixezas!
O que ignora esta clase de tipos / as é que no pecado sempre vai a penitencia,
así que, á corta ou á larga, as pedradas teñen efecto boomerang,
-.-
Tirarse sen paracaídas...,
obrar sen pensar!
¡Se así o facemos, pouco nos vai durar a música! Os xaponeses, tan ladróns
que sempre foron da mecánica estranxeira, ¿a quen lle roubarían este proverbio:
“Pensar sen obrar non conduce a nada, pero obrar sen pensar conduce ao desastre”.
Isto dos paracaídas está visto, visto e sabido, pero...,
realizado? Nunca esquecerei aquelas preguntas do meu neno, en Ifni, no 1957/58,
cando practicaban os paracaidistas no Campo da Aviación, a cen metros da nosa
vivenda, tan cerquiña que, desde a azotea da nosa casa do Banco, viámolos saír,
baixar e aterrar. O neno: -¿Papá, po que se tiran? El pensaba máis cá min pois
non fun capaz de responderlle con xeito, así que se me escapou un disparate: -¡Porque...,
porque lles dá a gana! Pero non fun exacto pois o correcto sería dicirlle: -Meu
fillo, alistáronse, e agora apeitan coas consecuencias!
Aquel día aprendín que, pensar, non é tan doado; e
falar sen pensar, un disparate, un dispararte que repetimos con excesiva
frecuencia. ¿Por que? Tampouco é doado de dicir, así que vou buscar tres
profesores que me axuden a explicalo:
Henry Ford (aquel dos coches). Pensar é o traballo
máis difícil que existe. Quizás sexa esta a razón pola que haxa poucas persoas
que o practiquen.
Miguel de Unamuno, recomendaba: Sente o pensamento,
e pensa o sentimento. Pensar é como vivir dúas veces.
Un tal Soto Pablo, deulle o broche: Educade aos
nenos e non será necesario castigar aos homes.
Ensinar a pensar é un aspecto fundamental da
educación. Por iso convén levalo á infancia, inculcalo desde as primeiras
letras, que os nenos non repitan simplemente por repetir, como fan os loros,
senón que asimilen, que deglutan, que anosen as ideas recibidas, PERO...,
cribadas pola súa peneira, polo propio caletre! Así faranse prudentes, e serán
eles os actuantes; serán as súas ideas, as propias, as que os fagan
respectables, pois o respecto entrégase, dáse, debe darse, a todos aqueles que
se conducen con criterio e con integridade. Ninguén debe esperar do outro que
sexa perfecto, pois dun modo absoluto, aquí na terra, só houbo un, ¡Cristo!,
pero podemos intentar unha superación, unha imitación, e os signos desa
superación, dese esforzo, sempre son visibles, externos, así que nos farán
merecedores dunha certa admiración. ¡A pensar, macho, que é moi sa, moi útil!
(E coidado coas femias, aprender delas, pois, por regra xeral, pensan máis,
senón mellor, cá nós; adoitan ser máis precavidas!).
-.-
A felicidade non se compra: é de fabricación caseira.
A felicidade é íntima; por tanto, non depende do que
temos senón do que somos, de como somos. Henry Van Dyke. Das infinitas
definicións que levo libado, visto e/ou oído, quédome con esta. Fabricándonos,
se o facemos ben, estamos fabricando a propia felicidade. Podemos prestala, iso
si; axudar a ser felices, pero nunca en dación total porque..., porque a
felicidade é a propia pel, a nosa envoltura anímica! Se estamos contentos co
que facemos, en estrita conciencia, con independencia dos resultados, pois
estes, como dixo Ortega y Gasset, dependen, tamén, das nosas circunstancias,
felices seremos; ¡fabricación caseira!
Tres factores son básicos para a felicidade: Mente
lúcida, positiva; un corazón bo e xeneroso;
confianza en que, tras da noite, sempre amence.
A felicidade, en definitiva, é unha sensación de
equilibrio anímico; un albiscar, un anticipo da esperada no alén; un aperitivo
que nos incita a desexar a outra, a definitiva. Por tanto, esta, a térrea, non
é completa, nin completa nin constante. Non obstante, é boísimo tela, sentila,
porque nos edulcora a vida, e nesa harmonía aprendemos a vivir; sérvenos de orientación
para optar polas decisións satisfactorias. En definitiva, que ten unha alta
dose de conformismo, sine qua non a
carga vital do pecador sería insoportable.
Sendo útil a felicidade, ¿por que facemos tan pouco
por obtela e por conservala, meténdonos en lías, en desacougos constantes? En
galego temos un termo moi expresivo ao respecto: enfexo/a. Somos uns enfexos,
uns insatisfeitos, que nos prace estorbar, molestar, comezando por nós mesmos,
para nós mesmos. ¡Viña no veleno daquela mazá!
-.-
As torturas da urbe.
Un cárcere de dobre v: vitalicio e
voluntario.
A forza centrípeta
das urbes é algo monstruoso, ¡e nós sen decatarnos! Neste momento temos, entre
outras, as seguintes megacidades: Tokio, con 38 millóns de habitantes; Nova
Delhi, con 25 millóns; Shanghái, con 23; México (capital), Mumbai (Bombay) e
Sâo Paulo, con uns 21 millóns. ¿É crible? ¡Non moito! ¿E despois dicimos que
desapareceu a torre de Babel? ¡Multiplicouse!
Problemas
sociais, de descontrol gobernativo, pero tamén ecolóxicos, pois son focos de toxicidade
inevitable, suicidas pero tamén asasinas da súa contorna. ¡Felices non son os
seus habitantes senón aqueles que lles venderon as leiras para solares, fuxindo
seguidamente para as montañas!
Estas
megas funcionan como provincias, ¡e menos mal que o fan así! Non obstante, o
descontrol, particularmente en cuestións de seguridade é de seu ingobernable.
Logo está o problema dunha planificación urbana axeitada para proporcionar
vivenda e servizos, espazos recreativos, sumidoiros e demais saneamentos, rede
eléctrica, etc. O problema dos desprazamentos para acudir puntualmente ao
traballo. A migración asentada en barrios míseros, absolutamente inseguros. Etcétera,
etcétera. Á larga, estes monstros acaban sendo iso, monstros, monstros
terribles, deshumanizadores.
En
canto ao cidadán que vive nelas? Quero dicir, ao recluso... ¡Pois iso, un
recluso, recluído nunha cela, acaso do piso enésimo desde o que resulta inútil
ollar para abaixo pois a partir dun sexto/sétimo é difícil recoñecer, aínda que
pase pola acera, á nai que nos pariu!
Isto é
vitalicio, pois, de asentados na cidade, quen se atreve a volver ao campo,
aínda que teña leiras propias; mercar tractor e ferramentas, rozar e decruar a
chousa...? O de voluntario non é tan rotundo, pois, polas ganas, unha vez
saturados de monóxido de carbono...!
Consello
de aldeán: Eu non cambiaría un cabalo por un ascensor!
-.-
A persoa comunicativa...,
bendita sexa!
Para
comezar distingamos entre comunicativa e larapeteira. Tamén habería que facelo
entre homes e mulleres, pois estas, sen falar, falan: cos ollos, co sorriso,
con eses mil acenos graciosos que lles son propios..., aínda que non a todas!
Tíñame asombrado o
éxito actual dos teléfonos móbiles (tabletas) ata que un día, paseando polos
Cantóns, descubrín a causa da cousa: ¡Eureka; estaban fartos do seu silencio!
Concretamente nesta Coruña dos meus pecados, ¡das miñas vivencias!, houbo unha
curva comunicativa: ascendente, desde que a xente se foi esquecendo da guerra e
dos seus odios inherentes, colaterais, e deu en abrirse, en falarlles aos
próximos, levasen ou non camisa azul; a descender empezouse desde que a
afluencia migratoria disolveu aquela confianza de cidade “na que ninguén era
forasteiro”. Quedou, por poñer un exemplo, a rúa Barcelona, na que todos, ou
case todos, eran..., de Lugo; todo o contrario do que sucedía na Praza de Lugo!
Comunicar, cando é
ameno, cando é para ben, é un apostolado: Devolvemos o recibido, sazonado,
ampliado, con algo do propio salseiro. Comunicar é abrirse; desabrochar o ego.
Comunicar é
aceptar a convivencia, acéptennos, ou non, a nós mesmos. Comunicar é abarca-lo
mundo, abrir o baúl, mentres que o silencio é a covardía dos impotentes, dos
brazos curtos, incapaces para dar apertas, incapaces de abarcar aquilo que
estea lonxe das nosas nafres. Comunicar é, en definitiva, estar no mundo,
aceptalo, compartir emocións, colaborar para que a vida sexa grata, vivible.
Os cismeiros e
mailos murgáns tamén comunican..., ¡veleno! Un cismón é un hipócrita que sinala
co dedo: ¡Ese non se parece a min; queimalo! ¿Queimar? ¡Se puidésemos queimar a
caterva de cismeiros que nos rodea, adeus ao xeo polar, que afogaríamos, todos,
nesa fervenza!
Falar, pero non só
falar, pois falar sos non ten graza. Falar é, debe ser, a mostra, os acios, da
nosa frutificación: Eu son así, estes son os meus froitos, este é o meu parto;
velaí a cría! Falar, si, pero con oportunidade; falar despois de escoitar,
axudándolle ao interlocutor a discorrer. Como a fala é un regalo, non se pode
ser desagradecido: ¡hai que contestar, satisfacer a quen nos está satisfacendo!
No século XX, do
que coñecín dous terzos, as nosas aldeas eran, foron, auténticas academias do
bo falar. Certo é tamén que algún taco se escapaba, blasfemias incluídas, pero
iso tiña de bo que os outros, os restantes, a maioría, collíanlles noxo aos
bocamouras, e co seu desprezo colaboraron eficazmente no illamento das miasmas.
Particularmente aquelas ruadas invernías, na casa grande de cada lugar, eran,
foron, auténticos areópagos das ideas; das ideas, e por tanto, do saber, ¡do
saber dicilas, que ninguén falaba en termos rebuscados, pedantescos, como pasa
hoxe en día nos mass media, lamentablemente!
¿Areópagos? ¡Si, iso
dixen: reunións asemblearias de persoas con autoridade, competentes! Daquela
non se sabía moito, pero o sabido estaba remoído.
No falar por falar
non brotan as ideas; reservámolas. Conversar é outra cousa: a conversación ten
que ser sincera e comunicativa; só coas reservas da prudencia e da
cordialidade.
¿Prudencia? Home,
claro, que non estamos para provocar hostilidades. O prudente é apóstolo, pero
un apóstolo positivo, verdadeiro. Non acende lumes; ¡apágaos, procura apagalos!
¿Cordialidade?
¡Quen rasca mistos, lume acende; non si? Daquela xa sabemos o que nos compre.
Emitir mensaxes.
Ten a súa ciencia, que ata hai quen lle chama competencia comunicativa á capacidade de elaborar e de interpretar,
iso de darlle sentido ao que o emisor quere dicir, e tamén ao que o
destinatario quere entender. ¡Vostede sáibame entender, que eu ben sei o que
quero dicir! Pois non, que a cousa non é unidireccional, que se precisa, entre
outros factores, un certo grado de simpatía, recíproca, para que os entenderes
sexan doados, accesibles, alcanzables.
Falacias. Un bo
argumento debe aportar apoio suficiente para aceptar a conclusión; e despois,
que as premisas deben estar relacionadas coa conclusión. Unha argumentación
insuficiente pode, incluso, ser tida por falacia. Aos argumentos en favor dunha
tese ou afirmación chamámoslles probas; os opostos serían obxeccións. Así que,
entre probas e obxeccións, a xente vaise entendendo, e a verdade acaba
afirmándose, expulsando as falacias. Así vai o mundo, a vida en sociedade, por
libre; en vista diso, Laissez faire et
laissez passer, le monde va de lui même. ¡Pois non, non señor, que algo
mellor iría se nos esforzásemos en falar con sentido e con verdade!
...
Canso de teclear,
e para respirar un pouco dese anhídrido da rúa, ¡outros fuman!, asomei á ventá:
De cada tres persoas que pasaban, dúas ían coa man na orella, ¡tablet en
ristre! Na fronteira, na que dá ao xardín, a excepción eran aqueles/as que
¡arrastraban! un canciño. Está claro; hai dous tipos de mascota: can ou
tableta.
Decepcionado,
volvín para dentro: ¡Estes desertores da aldea teñen morriña dos cans; e cando
non o teñen, falan á distancia. ¿Será que falan con aqueles veciños da súa
aldea de procedencia, evocando as ruadas? ¡Que máis quixesen, polo menos algún,
que volver ás andadas!
¡Que acerto
tiveron Antonio Meucci, Elisha Gray e Alexander Graham Bell, evitando que a
xente enmudecese!
-.-
Ben vivir, que non é igual que vivir ben.
Non, non é igual,
pero, a miúdo, confundimos estes conceptos: Ben vivir é facelo ben, ben feito; facelo
conforme a Lei divina, e no posible, á humana. Vivir ben é darse, caer, na vidorra,
no hedonismo, esa enfermidade dos ricos, ou dos que por tal se teñen, que aínda
é peor!
De vivir hoxe,
¿que opinaría do mundo actual aquel prócer do hedonismo, Aristipo de Cirene?
Seguro que se diría: “Quedeime curto!”.
De riquezas, de
velas ao redor meu, estou farto, pois veño de traballar nun Banco... ¡Por iso
sei algo delas, desa voracidade do “venga a nós..., un reino, pero non o teu”!
Desas vivencias prefiro non falar; son males necesarios para a evolución dos
países, pero, males!
A gran riqueza
está en enriquece-lo espírito, en anosar as virtudes, en apuntarse puntos para
ese baremo que ten encomendado San Pedro, o porteiro da Porta Grande, a máis
santa de tódalas santas! As de por aquí dan indulxencia plenaria, pero non
garanten a recaída; na de San Pedro non hai volta atrás.
Botarlle salsa á
vida. ¡Iso! Somos pouca cousa para cambiar o mundo, pero algo pódese facer: O
primeiro é facer de tripas corazón, séxase, actuar con firmeza ante situacións
adversas; menos tripa, menos egoísmo, e máis amor. Botarlle afouteza á vida.
Como lle dicían ao César, “Cave ne cadas”, ten coidado con caer, e máis aínda
con recaer; de caído úpate, pero a cen!
Esta salsa
cocíñase esforzándonos por ser mellores de día en día; auto puíndonos: illar o
egoísmo, a avaricia, a cobiza, a inxustiza..., esa caterva de amigos do corpo,
que á vez son inimigos da alma.
Non podemos mover
o mundo, ¡non nos fagamos ilusións!, pero si facer de espello para que o
próximo infeliz trate de parecerse a nós no de ser felices.
Gandhi dicía: Temos
que ser o cambio que queremos ver no mundo; e así, se cada un limpara mellor o
seu tramo de beiravía, en lugar de queixarse polo mal que limpan os veciños, a
rúa estaría máis limpa”. ¿Facémolo, a ver que pasa?
Outro pensador, un
tal Victor Küppers, dicía: “O meu norte foi, é, o meu Deus, que deu sentido á
miña vida; ler o Evanxeo axudoume a entender que o obxectivo na vida é elixir
en cada instante a mellor actitude posible, coas circunstancias que teñamos.
Non podemos cambiar as circunstancias, non as controlamos, pero si podemos
elixir, sempre, a nosa actitude. Esta é a nosa liberdade como persoas, e
asemade, a nosa gran responsabilidade”. Nisto da actitude, elixila só depende
de nós mesmos; non temos escusas; para elixir a mellor en cada momento temos
que facernos estas dúas preguntas: ¿Como podo ser unha persoa mellor? E tamén,
¿como podo axudar aos demais?
Küppers gustaba de
facer alusión a esta frase da Madre Teresa de Calcuta: “Que ninguén se achegue
nunca a ti sen que, ao irse, se sinta un pouco mellor e máis feliz”.
¿Aceptámola? Pensade que é de Misericordia...
A todo isto debo
aclarar que non me teño por santo, ¡como moito, aprendiz de santo!, pero sei
distinguir o ben do mal, ¡como todos! Obrar ben pode ser difícil, pero o que é
imposible, nunca! O que era imposible para nós xa o fixo Cristo por nós:
redimirnos; coa súa paixón, ¡voluntariamente aceptada! Aberto o camiño, todo consiste
en camiñar; iso si, sen tordear!
¡Deus, dar bos
consellos, que doado é; poñelos en práctica pode non ser divertido, pero vale a
pena: vale a pena para librarse das penas de ultratumba, que se me antolla será
outra expulsión, parecida á do Paraíso, pero, peor..., porque será definitiva!
-.-
Pasa a
LIBANDO IDEAS,
PROPIAS E ALLEAS
-IV-
Xosé María Gómez Vilabella
No hay comentarios:
Publicar un comentario