.../...
¿Quedan
nenos sen escolarizar? Que eu saiba, no continente europeo, non; grazas a Deus,
pero tamén ás últimas xeracións, ateos ou non, que foron cumprindo neste
aspecto o mandamento divino de amar ao próximo coma a nós mesmos. ¿Como foi, como
deron ese paso, por caridade? ¡Segundo os casos, que uns fixérono así, de bona fide,
de boa fe, compasivos, pero tamén os houbo que tutelaron e protexeron o ensino
porque lles conviña un pobo ilustrado para que lles aumentase a produción, a
rendibilidade das súas empresas, fosen mercantís ou políticas, que non sempre é
ouro todo o que reloce, pois neste mundo que chamamos civilizado, ilustrado,
tamén hai ouropeis!
Fose como
fose, o caso é que foi, así que procede informar ás novas xeracións deste
proceso histórico, de onte mesmo, sequera sexa para que non se sintan tan
desgraciadas como, por veces, e por casos, lles parece. Non se poden facer
comparacións sen un punto de referencia, e este, estes, teñen que estar, están,
no pasado. Comparar presente con presente é unha igualdade; e facelo co futuro,
imposible, unha utopía.
¡Ai,
neniños, que cerca me queda, aínda, miña tía Ramona, Ramona Lombardero San
Miguel, que, de criada en Lugo, de criada analfabeta, deu coa familia dos
Salmerón, daquela desterrado en Lugo don Nicolás Salmerón y Alonso, descendido,
¿ou ascendido?, de Presidente da I República a Profesor lucense, e becouna,
¡bolsouna, como din agora!, poñéndolle, ¡á criada!, dúas institutrices, unha de
cultura xeral, e outra de francés, que daquela era a lingua da xente ilustrada,
cultivándoa así de tal xeito que acabou casándose, aos poucos, con Nicolás
Salmerón y García, fillo do ex, tan ilustre, e tan ilustrado, que exercía,
asemade, de avogado, de periodista, e de farmacéutico. ¿Fixérono por algún
interese económico? ¡É evidente que non! Fixérono pola súa conciencia cultural,
tan humana naquel ser humano que se negou a firmar unha sentenza de morte,
causa directa da súa caída, ¿ou do seu ascenso?, no pedestal humano.
A tía
Ramona non foi unha excepción, pois eu mesmo podo dar testemuño doutros casos,
ben próximos: Meu pai, de soldado da quinta do 17 (1917), en Ferrol, ascendérono
a Cabo para encomendarlle a Academia de Analfabetos, que o eran, que así estaba
medio Rexemento; e a continuación, de licenciado, licenciouse en Mestría “de a
ferrado”, desasnando varias xeracións da súa contorna natal. Eu mesmo, que
fixen, que puxen, escola, ¡sen título!, un inverno en Santa María de Piñeiro
(Corgo), e ao seguinte en Librán, precisamente no lugar onde nacera a tía
Ramona. Onte mesmo, aquí na Coruña, no Club de Xubilados da Obra Social da
Caixa de Galicia, a miña dona, xa daquela avoa, deu clases a seis velliñas
analfabetas; ¡seis, (6), nada menos que seis, e para iso na propia Coruña,
nesta Coruña olímpica, nesta Coruña das musas!
Nenos, lamentamos
isto de deixarvos un mundo de traballos, ¡de traballos, e sen traballo!, pero, vere dignum et justum est que saibades,
e recoñezades, que algo fixemos por eleva-los pupitres onde agora se senta a
última xeración, polo menos no cultural!
-.-
Unha escola de
nenos no franquismo.
¡Un erro: poñer a
Cristo no medio!
Na carta
anterior faleiche da escolarización, pero non das escolas; ¡aínda non! Cando
sexas máis grande, cando te poda levar no meu auto cunha simple sela, ¡e un
cinto, para que non te escapes nas curvas!, daquela iremos ao Museo de Lugo
para ver o cadro de Julia Minguillón, “A Escola de Doloriñas”.
Xa che
anticipo que aquela Xulia, ¡uih, se lle chamo así, daquela, o seu home
fusilaríame!, estaba casada con un periodista do que nunca souben se era máis
poeta que falangista, ou máis falangista que poeta. A muller era encantadora,
pero o que é el…! ¡Pouco lle faltou para desenvaiñar a pistola un día, ¡un día
espléndido, primaveral, pero non para min!, no que se me ocorreu mostrarlle un
mazo de folios, perfectamente mecanografados, onde recollera as miñas rimas, as
primeiras. O seu disparo foi a boca de xerra, ¡hóuboo!, alí mesmo, no portalón
do periódico El Progreso, que nunca se me esquecerá: “Las primeras poesías no
son poéticas, así que ya las estás quemando!”. Ordenoumo un camisa azul, e a miña,
que era branca, raída, tan inocente coma min, naquel día de abril tremeu, así
que, de chegado á casa, aquel mazo de folios, poéticos ou non, serviron para
acender o lume da nosa lareira. ¡Non debían ser tan malos cando tan ben
arderon; se non tiñan calor, como é que o deron?
Nunca se
vos ocorra queimar versos, teñan boa rima ou non, que sempre vos quedará esa
lembranza, esa nostalxia. Se eran malos, agora serviríanme de contraste; e se
eran bos, ata poderían servir de estímulo para os meus netos, para vosoutros.
Leal Insua, ¡don Francisco!, presumía do seu Cara al sol, pero quen andaba de
cara, alindando vacas, e de paso rimando, era eu!
Volvendo á
escola, que me perdín no camiño; ¡había tanto que andar, e non sempre con sol,
pois precisamente nos días de sol era cando máis se precisaba a miña
colaboración campesiña! O único que se me facía incómodo era ter que borrar
aquela pizarra de lousa esgrevia… ¡Agora o entendo: por iso me doeu tanto
queimar aqueles papeis, borralos, extirpalos da miña biografía!
Mirade se
era divertida aquela escola de Maxide, que ata cantabamos a táboa de
multiplicar; así: Dos por una, es dos; dos por dos, cuatro… ¿Verdade que soa
ben? ¡Iso de multiplicar, sexan números, pans, ou peixes, é glorioso, que por
algo o fixo Xesús, pasmando aos seus discípulos!
¡Pobre escola de
Maxide, que te envolve a hedra,
igual que ás
árbores vellas,
pero nas túas
escaleiras florecen os bieiteiros!
A min
ninguén me dixera, ninguén me aconsellara, nin sequera meu pai, ¡que fora
mestre en dez lugares da bisbarra!, que en clase o prudente é calar de vez en
cando, por ben que saibamos a lección; aquilo de levantar a man con demasiada
frecuencia cohibía a uns cantos colegas, que mas devolveron tempo adiante
negándome o saúdo. ¿Pasarse, onde non che dan laureadas…? Iso non é de heroes
senón de inxenuos. Por algo me aconsellou un xefe que tiven no Banco: É
perigoso mostrarse eficiente cos superiores pois poden ver en ti un competidor
indesexable; trata de serlles útil, útil pero discreto, que así, aproveitándose
de ti, algún día, cando lles estorbes, ou lles sobras, e pagarancho cunha
promoción inesperada! ¡Canto sabían aqueles managers
do século XX; máis que ningún mestre de
escola, pois nela nunca tal consello me deran!
-.-
Meu anxo
querido: Aquí, nesta butaca, diante do teu berce, agardando polo teu espertar,
como non tiña con quen falar, din en meditar: A visión da túa cara, anxelical,
levoume a lembrar esa maldita estatística que viña onte nun xornal, ilustrando
os efectos, as consecuencias, dunha lei abortiva. ¡Meu anxo, que pesadelo, que
negra sombra, que ata din en cavilar a quen podería escribir para pedir, para
propoñer, que o Día dos Inocentes sexa declarado Festa Nacional; outras o son, con
menos motivo!
Entráronme
uns temores atroces por ese pecado alleo, en certo modo compartido pola
responsabilidade social de non facer algo para axudar a erradicalo; dígoche que
pouco me debeu faltar para suar sangue con ese pensamento, con ese pesadelo terrorífico.
Xa sei que
esas estatísticas son estimativas pois non creo, resístome a crer, que as
abortistas se atrevan a confesar os crimes maternais; en canto aos médicos só
poden coñecer o número das súas intervencións, pero, as outras, os outros
procedementos?
Falando dos
médicos: Eles saberán cando, ou en que casos, foi, era, inevitable, ou que
crenzas cultivan, se é que tal situación se lles dá, pero o meu escándalo está
na Igrexa, neses vellos da Igrexa, que
aínda non se decataron da gravidade do que está pasando nesta era postruda,
posterior á ruda, e por iso, supoño, non predican a súa evitación. ¿Que é
mellor, evitar ou matar? Non fai falta ser teólogo para saber, para entender,
que un farrapo da alma dos proxenitores, algo parecido a iso do ADN, vai nos
gametos, nos propios gametos, así que hai vida, hai alma, desde o momento
inicial. Con isto sabido, que outra cabe que predicar a prevención por métodos
naturais: fuxir dos días ovulatorios; usar profilácticos, etcétera. ¡Onde non
saiban, que pregunten aos médicos! Na intimidade dun matrimonio cabe supoñer
que coñecen, e son responsables, de cando procede un prudente adiamento da
procreación; polas razóns que sexan, que poden ser múltiples, e incluso graves,
así que non cabe afondar no tema.
Deus ten
que aceptar, que non é ningún Comisario da Santa Inquisición, a prevención
razoada, razoada e razoable, pois os instintos del veñen, xa que os incorporou
ás criaturas na súa Creación. E despois, cando a misión matrimonial estea
cumprida, tamén cabe pensar na esterilización, na de ambos, cousa que xa é
posible por mellores métodos que aqueles que usaban os exipcios para lograr os
seus eunucos; daquela só había eunucos, pero agora tamén pode haber, hai,
eunucas, e todo iso sen consecuencias ostensibles.
¿Mandar un
anxo para o Ceo antes de que Deus o chame? ¡Señores Cardeais, que a vosa
ancianidade non vos apague a visión terreal, que estamos na terra, aínda
estamos, e se somos terráqueos como terráqueos debemos actuar; todo, menos
matar!
-.-
Riazor, coa
coiraza no medio.
Como fai bo
día, túa nai autorizoume para levarte á praia. ¿A cal imos? ¡A min antóllaseme
Riazor…! ¿E sabes por que? Non me privo de ser masoquista: Gústame a de Riazor
polo sal que ten, ¡sal de bágoas, que as trae o mar desde América, daquelas da
nosa emigración atlántica!
Faleiche
daquelas…, ¿Amas?; das amas, non, das criadas de cría, aquelas nais que se ían
para Madrid chorando polos seus fillos, polos propios, polos que deixaban
atrás, co pai, cos avós…, ¡e total, para criar madrileños, que así medrou aquel
Magerit moruno, con un río sen auga, pero con un Real Sitio, un parque para
vexetar, e iso que non eran vexetarianos! Hoxe, por ben que me doa, pero a
Historia non se pode, non se debe, calar; hoxe, digo, falaremos do pai, dunha
multitude de pais, que cargaban unha muda, de liño, na súa taleiga, e víñanse á
Coruña para embarcar! ¿Para embarcar; para onde, cara a onde, me estarás
preguntando, que o vexo, que o noto, nos teus ollos inquisidores!
¡Uih, iso é
longo, longo e difícil de contar! Nin eles mesmos o sabían: pediran os cartos
da pasaxe con cargo ao pouco que chegarían a herdar; encargáranlle a un
zapateiro de Monforte uns zapatiños de coiro, pois tiñan entendido que en
América ninguén andaba de zocas, e de zocos menos aínda; por último, de metidos
no tren, puxéranse a cavilar; iso si, despois de persignarse: ¿Como será
América? Uns din que todo é riqueza, e que por iso os máis ricos non volven
dela; pero eu, como galego escarmentado, penso: ¿Il non será que aínda non
xuntaron para paga-lo billete do barco? Daquela, sendo así, os que volven son
os ricos! ¡Ai, Deus, que ricos volvían, que ata viñan de gravata!
Os que se
ían enfermos, ou fuxindo das quintas, levábanos a embarcar aló adiante, na
Marola, para disimular! Meu neno/miña nena, diso vén o dito de que, O que pasou
a Marola pasou a mar toda.
Na súa
aldeíña, cando preguntaron polo mar, por esta ámboa de auga salgada,
dixéranlles os sabidos, os que a viran, que se parecía a un agra de trigo,
ondulando as espigas, só que a palla era azul, e as espigas, as olas, brancas. Agora
que a ves, fíxate ben: ¡Eu, de trigo, non lle vexo nada! Para min o que ten é
unha boca grandísima, ¡como que é a nai das quenllas!, así que, ao menor
descoido, papa, e quédase cos papados; por veces ten noxo deles, que ata debe
ser polos moitos que papa, e neses casos, lánzaos, vomítaos, nas praias.
Aquel
Colón, aquel que se colou nas súas predicións, pois as indias que atopou eran
cobrizas, seica dixo que o mar unía dous continentes. ¡Outro erro dos seus: o
mar, de posto a separar, ata as familias separa, por numerosas que sexan, ou
peor aínda, pois, se moitos eran, moitos se ían, e non sempre para volver!
Hoxe
rímonos do mar, fixémonos amigos, e tanta intimidade nos merece, que nin nos
avergoñamos de poñernos en coiro diante súa, sexan homes ou mulleres. Fíxate no
curioso do caso: En América, aos negros facíanos escravos; e aquí, do outro
lado, os brancos tórranse na praia…, para poñerse negros! Como dixo Curros: Se
este é o mundo que Eu fixen, que o demo me leve! Será porque nacín, e me criei,
terra a dentro, pero o caso é que prefiro un trigal ás escumas do mar.
Rapaciño/rapaciña,
agora, aquí polo Paseo Marítimo, observarás que teño moitos coñecidos, algún, e
saúdanme en linguas distintas, que incluso nos cruzamos con unha tal Shakina,
moi atenta ela, que me dixo: -¿Labás, Si Hossain?, e eu contesteille: -¡Labás!
¿Entá labás?; daquela, Shakina: -Lehamdul-lah!; concluíndo teu avó con un
sentido: -Inch´Allah!
Xa sei, xa
che noto, pola cara que pos, que te estrañou que non nos bicásemos, como adoito
facer coas amigas, coas íntimas da familia, pero tratándose de musulmáns
consideraríano impúdico. ¿Entendes, entiendes, capiscas, mio caro bambino?
A ti sóache
mellor o galego, ¿non si?, porque estás afeito a oílo de teus pais, e tamén de
teus avós. ¡Éche que somos galegos, por herdanza, pero tamén por tradición!
Outros falan en castelán, que é unha lingua serodia, tardía, evolucionada aló
en Castela, froito dun chapurreo entre vasco, latín, galego, e algo de árabe
tamén! Cando empezou a formarse o castelán, a nosa lingua, a galega, xa ía para
vella, que levaba dous ou tres séculos de uso, pero como en España colleu o
mando aquela Isabel…, ¡da que che falarei outro día, pois iso é outro tema!, a
nós ceáronos un tanto. Temos un primo carnal, do primeiro grado, que é o
portugués, pero aló en tempos houbo unha certa xebra, así que, aínda que nos
levamos ben, mellor podía ser. ¡As partillas, que sempre partiron as familias…,
ademais dos bens!
Nisto dos
idiomas non me cansarei de recomendarche que estudes a fondo os que máis nos
afectan, sexa no social ou no económico, que hoxe por hoxe son o inglés e mailo
alemán; o francés e mailo italiano tampouco sobran, aínda que o futuro
comercial pode estar no mandarín chino dada a súa…, voulle chamar intromisión,
no mercado europeo! Xa sei, recoñezo, que te estou encomendando, recomendando,
unha tarefa inxente, pero neste mundo globalizado non se pode esperar que nos
traian as rendas á casa, hai que saír buscalas, e sempre levando máis do que se
trae, exportando máis do que se importa, que isto é outro tema, no que
insistirei por días de vida.
Non,
cariño, non poñas cara de susto, pois, aínda que o camiño sexa longo, con un
pasiño que deamos cada día, nunha vida podemos chegar lonxe, bastante lonxe,
que cho digo eu, que comecei de zoqueiro, e cheguei a ter zapatos!
-.-
Meu amor,
con isto de levarte tantos meses no carricoche xa sabes moito, ou polo menos
algo, da nosa galaxia: sol, lúa, estrelas… E desde que miras para adiante tamén
te familiarizaches co asfalto, ¡cos asfálticos! O outro día leveite á praia,
aínda que con pouca fortuna pois na area só estaban uns cantos rapaces e
rapazas, porque as sereas adoitan costear de noite; son tan pudorosas que, como
non usan bikini, móstranse pouco, saen entre lusco e fusco, desde que se pon o
sol. Para velas, ou asomarse ao mar desde que se foi o resto dos mortais, ou
dispoñer dun iate, pero ten que ser dos de vela, pois as sereas foxen dos
motores, asústanse!
Agora
cómpre ensinarche o campo, estes campos galaicos, tamén chamados gallaécicos,
que eran, que son, os bordes do paraíso. Cando aquilo do Adán, ¡que vaia nome
tan axeitado, un auténtico adán, que non se tapou coa folla de parra ata a súa
expatriación!, Deus, cabreado pola insubordinación, deulle unha sacudida á
terra, tan forte que aplanou as montañas centrais, e con tal erosión formáronse
esas mesetas que chamamos castelás pola abundancia de castelos que tiveron que
facer os mouros para defenderse dos norteños. O borde quedou intacto, ou case,
que de aí vén iso de Fisterra, o fin da terra, da boa, pois da outra hai…,
continentes dela!
Pero vou
comezar por explicarche a cousa do golfo brigantino, a confluencia das cinco
rías. Cando a Creación, Deus apoiou os cinco dedos de súa dereita divina para
ollar de cerca, para deleitarse co ben que lle saíra este planeta, talmente
habitable, e tanto se apoiou que, como a masa, o si-al, sílice + alumina, aínda
estaba quente, branda, quedou a marca dos seus dedos formando cinco rías. Tempo
despois andou por aquí o patriarca Breogán, e os seus fieis deron en chamarlle
a este fenómeno, Seo breoganí, pero é un erro porque eses entrantes xa viñan do
propio Deus, que Breogán o único que fixo foi aproveitarse, gozar, desta
marabilla térrea.
A todo
isto, que produce Galicia? ¡Antes dos eucaliptos, de todo; agora, pasta de
papel, e para iso, non tódalas variedades son boas, Tamén algo de leite
desnatado! A pasta exportámola, e o leite papámolo, así, sen graxa…, para non
engordar! Nesta terra privilexiada, que eu diría, indultada, polo indulto que
nos concedeu o Creador, ¡outra cousa é que llo agradezamos!, temos o sol na
porta e a auga na horta, nunhas proporcións que son óptimas para cultivar,
moito, moito e variado; o problema está en que os nosos gobernantes
aproveitáronse das remesas dos emigrantes en vez de estimular os nosos
produtos, e cos produtos a súa conservación, a súa manufactura, engadíndolles
valor, facéndoos exportables. Mira se era produtiva esta terra que aquel
Franco, aquel matón, gañou a guerra de España con dous produtos: O sangue dos
mouros, e a mantenza, carne, pescado, tubérculos, etcétera, procedente das
nosas leiras. ¡Se aínda fose español, pero era franco!
Verás,
cariño, verás que verxeis! Os asturianos son os únicos que compiten con nós,
alegando que os seus verdes son máis negros cós nosos, e niso ata terán razón
pois alí regáronse as terras co sangue dos mouros, primeiro no século VIII, e
de segundas, no XX. O deles será máis mouro, pero o noso é arxentífero, prata
pura! Certo é que tamén tivemos ouro, ¡a metade das areas dos nosos ríos!, pero
aqueles que nos chamaban bárbaros, ¡precisamente aqueles!, cometeron a
barbaridade de levarse deste país, da nosa Galicia, á que eles chamaban Gallaecia,
¡pero os galos eran eles, e nós unhas pitas mansiñas, dominadas, domadas!,
segundo o seu Plinio, que non o digo eu, unha media de 7.000 libras de Au, ¡ao
ano! Entre os trigos de Chamoso, o viño de Amandi, e mais este transvase do
noso ouro, Roma sostivo o seu imperio, un imperio escravista…, que xa che
ensinarei e che explicarei algún día as murallas de Lugo, a caixa forte máis
grande do mundo! Por hoxe, cambio e corto, para non estoxarte!
Plinio, o Vello
-.-
Rapaciño/rapaciña,
ben levamos falado, ti e mais eu, duns cantos temas, pero máis quedan no
tinteiro; o que agora temos de bo é que non esgotamos a tinta, nin os papiros,
nin os pergameos, nin o papel, pois, no ordenador, con tal de darlle ao dedo…!
Do que
menos sabe a xente, con todo levar vinte séculos de herdanza, coido que é do
Novo Testamento, do Definitivo. Xesús díxolles aos seus discípulos, aos doce,
séxase, once máis un, que, con amar a Deus sobre tódalas cousas, e ao próximo
coma a eles mesmos, xa se daba por satisfeito, xa daba por cumprida a Lei e
mailos profetas. Iso dixo, pero era galileo, que vén a ser como galego, pero de
Oriente, e por tanto, algo desconfiado, ¡de escarmentado!, así que quixo
abundar en testemuñas, e deulles permiso para escribir os Evanxeos, ¡catro!, e con
estes, as Epístolas, os Feitos…, ata un Apocalipse, ese libro tan misterioso
que terá que sernos explicado cando fagamos a Licenciatura Celestial. ¡Non hai,
nin houbo, avó más previsor do que foi, do que é, aquel Xesús de Nazaret!
Entre os
milleiros de advertencias, auténticos Decretos explicativos da Lei, a que
sempre me impresionou, moito non, moitísimo, polo pouco que se cumpre, foi
aquilo que lle mandou dicir, recordar, ao discípulo amado, no seu capítulo 8, 32: “Se permanecedes na miña
palabra, seredes de verdade discípulos meus; e coñeceréde-la verdade, e a verdade faravos libres”. ¿Impresionante, non
si?
Andar
sempre coa verdade enriba, ao lombo, neste mundo hipócrita ten os seus riscos,
meu neno, pero tamén é certo que as laureadas danas aos heroes, que iso fan nos
exércitos, para canto máis no Ceo! Non o dubides, pois neste mundo non haberá
paz, paz definitiva, sincera, ata que venzan eses heroes, os heroes da verdade!
¿Daquela seremos libres; si, de verdade? ¡Iso non se pregunta, que ben o dixo o
Mesías, “… a verdade faravos libres”! Con todo iso, dubidamos do testemuño do
Mestre, do Capitán dos heroes, torturado e crucificado, de propia vontade, por
dicir a verdade, por ensinar a verdade? ¡Que sexa anatema quen lle chame
mentireiro a Xesús, pois outro tanto só se atreveu a facelo Lucifer cando o
tentou, e así lle foi!
Certo é que
hai mentiras piadosas…, pero non sempre valen, que non sempre se acerta! ¡Antes
que mentir, fuxir, pois, unha retirada a tempo, segundo a lóxica militar, é
unha vitoria! ¿Eran mentireiros os fariseos? ¡Máis cá iso: eran unha raza de
víboras, que así lles chamou o Mestre!
¿Quédavos
clara a lección? Pois, daquela, a poñela en práctica, que boa falta lle fai ao
mundo, e dentro do mundo, a España; facer dos feitos verdades, e non só
palabras!
-.-
Bob
Dylan (Robert A. Zimmerman) estivo catro veces tocando en Galicia: A primeira
vez foi no Estadio de Riazor, na Coruña, no ano 1993, dentro do macrofestival
"Xacobeo concierto de los mil años". A segunda vez foi en Santiago,
no Multiusos do Sar; no ano 2004 volveu novamente a Santiago para tocar no
Monte do Gozo; e finalmente, tocou en xuño de 2008 no Instituto Feiral de Vigo.
¿Cantos
camiños debe recorrer un home para merecer ser home, cantos obstáculos debe
superar o home para lograr que os homes se porten como seres civilizados?
Queridos meus, non vos podo falar de música, pois Deus deume orellas grandes a
cambio dun oído mesquiño, pero algo sei do vento, do vento da paz, que o
aprendín de Robert Zimmerman; o que non se me quedou foi aquel son que lle deu o
“Bob Dylan”. Aquí tedes a letra, e se non a entendedes, a que esperades para
aprender inglés, pois, sen tres ou catro idiomas, véxovos na porta dunha
igrexa, facendo sinais para que vos dean unha esmola, e a ver se vola dan!
Blowing in the wind
How many
roads most a man walk down
Before you call him a man?
How many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?
Yes, how many times must the cannon balls fly
Before they're forever banned?
The answer my friend is blowing in the wind
The answer is blowing in the wind.
Yes, how many years can a mountain exist
Before it's washed to the sea?
Yes, how many years can some people exist
Before they're allowed to be free?
Yes, how many times can a man turn his head
Pretending he just doesn't see?
The answer my friend is blowing in the wind
The answer is blowing in the wind.
Yes, how many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, how many deaths will it take till he knows
That too many people have died?
The answer my friend is blowing in the wind
The answer is blowing in the wind.
Before you call him a man?
How many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?
Yes, how many times must the cannon balls fly
Before they're forever banned?
The answer my friend is blowing in the wind
The answer is blowing in the wind.
Yes, how many years can a mountain exist
Before it's washed to the sea?
Yes, how many years can some people exist
Before they're allowed to be free?
Yes, how many times can a man turn his head
Pretending he just doesn't see?
The answer my friend is blowing in the wind
The answer is blowing in the wind.
Yes, how many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, how many deaths will it take till he knows
That too many people have died?
The answer my friend is blowing in the wind
The answer is blowing in the wind.
Por esta
vez, sen que sirva de precedente, vóuvola pasar ao galego:
¿Cantos
camiños debe recorrer un home
antes de
que o consideredes home?
Si, ¿cantos
mares debe sucar unha pomba branca
antes de
que se durma na area?
Si, ¿cantas
veces deben voar as balas do canón
antes de
que sexan prohibidas para sempre?
A resposta,
meu amigo, está flotando no vento;
¡a resposta
está flotando no vento!
¿Cantas
veces debe un home alzar a vista
antes de
que poda ver o ceo?
Si, ¿cantas
orellas debe ter un home
antes de
que poida oír gritar á xente?
Si, ¿cantas
mortes serán necesarias ata que comprenda
que xa
morreu demasiada xente nas guerras?
A resposta,
meu amigo, está flotando no vento;
¡a resposta
está flotando no vento!
¿Cantos
anos pode unha montaña existir
antes de
que sexa arrastrada ao mar?
Si, ¿e cantos
anos poden algunhas persoas vivir
antes de
que se lles permita ser libres?
Si, ¿e cantas
veces pode un home volver a súa cabeza
finxindo
simplemente que non ve?
A resposta,
meu amigo, está flotando no vento:
¡a resposta
está flotando no vento!
Que a nosa
resposta a Deus non flote no vento, que teña a gravidade da sinceridade para
aguantar o impulso das nocas preces, para que suba, feita un foguete, ao trono
do Deus da verdade. ¡Amén!
-.-
¡Aí te quedas,
Sidi Ifni; aí te quedas, defendido, entre outros,
por uns cantos pater familias!
Hai dúas
clases de Nadal: O que se pasa, o que se celebra, na casa, en familia, haxa ou
non turrón; e o seu oposto, aquel que nos acontece na ausencia, tal que na
guerra ou na emigración. Quen isto afirma pode facelo, que o sabe de propia
experiencia, en particular aquel Nadal do ano 1957, que o pasou na emigración,
¿provincia? de Ifni, en guerra (Somatén de voluntarios, colaborando con Defensa
na defensa), e coa muller e mailo fillo evacuados, vía aérea.
Considero
que é bo lembralo, comentalo, para que aquel que poda evitalo faga os posibles
por estar presente, nesas datas, no lugar da súa tradición, pero tamén no da
súa apetencia.
Na
emigración naceu Xesús, con ocasión daquel empadroamento; así que o Nadal do
ausente ten algo de humildade, de sacrificio; e se me apuran, de imitación!
Entrañables
aqueles dos séculos pasados nas nosas aldeíñas: frío ou neve; caldo de verzas,
que os grelos non viñan ata xaneiro; castañas e noces, pois o turrón era
alicantino, e só se cataba nas casas grandes, ¡como moito! ¿De calor? ¡Iso si,
a lareira! As nais, sobre todo as nais, choraban polos fillos ausentes; e o
patrucio rezaba o rosario. Aló lonxe, charco en medio, a metade da familia, ou
máis: en Cuba, na Arxentina…; onde cadrase, e a saber cómo, aínda que o máis
probable era que tamén chorasen! ¿Verdade que si, Rosalía? ¡Miña casiña, meu
lar…!
En Madrid,
os ricos, tiñan de costume invitar á mesa un pobre. ¿Para que; para compartir o
champagne, ou para que os veciños
visen a súa categoría persoal? ¿E non sería mellor esmolalos, obsequialos, con
largueza…, para que acompasen aos seus, parentes ou amigos? O Nadal hai que
entendelo; entendelo e gozalo, co custe que teña, no sentimental, pois nesa
festa celebramos a gran festa cristiá: O ausente, o tan esperado, que se acordou
de nós, dos terráqueos, e presentouse en Belén para felicitarnos as Pascuas,
para anunciarnos que, no sucesivo, non as pasaríamos no Seno de Abraham, senón
Arriba, coa familia celestial! Grazas, Señor, polo teu regalo, que aquel si que
foi importante, propio de Ti, da túa xenerosidade!
-.-
Outro Belén de
dona Emilia, pero este en Lugo, 30 anos despois,
que cando fun a
Millares, alí non había fotógrafos,
nin sequera
daqueles do paxariño engaiolado.
Nos meus
tempos, na miña infancia, para contemplar un “Belén” tiven que pasa-la Serra, a
Grande, a do Pradairo, e grazas que me levou meu pai na egua, de Bergland a
Millares, con regreso ao anoitecer; iso si, con estrelas no ceo, e carambelos
no chan, en cada toxo un rosario deles. Lémbrome que lle preguntei ao meu
proxenitor que cal era a dos Reis; debino coller de sorpresa pois freou na
besta tirándolle do ramal, á vez que xiraba os ollos como buscándoa. Eu, no
entrementres, decateime de que unha delas brillaba máis cás outras, así que lle
dixen:
-Papá, debe
ser esa, esa que rutila máis que un fachuzo de pallas!
-Meu neno,
esa non; non pode ser porque…, porque a temos ao Norte, e Belén queda ao Este,
desa parte de onde nos vén o sol, que logo é igual a dicir, de onde nos veu
Xesús.
-Pero, papá,
a señora Emilia tíñaa posta da parte da Braña, que vén a ser o Norte.
-Meu neno, iso
foi por culpa daquela parede, pero, se puidésemos ollar desde a outra
habitación, quedaríanos ben, na dirección correcta.
A egua
impacientábase, co frío supoño, así que botou a andar, pouco menos que a
trotar, pero iso non nos impediu seguir pendentes das estrelas. Había tantas a
tal momento, xa coa noite pecha, que meu pai, coa súa imaxinación, pero tamén
coa súa matemática, ¡que por algo era mestre, mestre sen título, daqueles do
“m” minúsculo, daqueles de “a ferrado”!, pronto atopou a solución astronómica:
-¡Eureka!
¡Xa o teño! Como van aló dous mil anos desde o Nacemento do Neno Xesús, a
estrela por ano…, dúas mil, ou case! O problema está en distinguir cal é a deste…,
pero non vale a pena padecer por iso, pois todas son de Deus, todas anuncian ao
Fillo de Deus, todas brillan! Como non quero frear na egua por se o fai en
seco, e podemos caer dela, agárrate a min, que imos cantar unha panxoliña,
desde aquí arriba, desde a albarda, que ben nola merece o Neno Xesús, e se
cadra gústalle, pois non sei de ninguén que llas cantase deste xeito:
A Belén caminan
en grata conversación,
diciéndose palabras
de gran atención.
Son palabras santas
dignas de alabar…
y antes de las
doce a Belén llegar!
¡Nós si que chegamos antes das
doce, moito antes, pois a egua, coa xeada, deu en acelerar, tanto, que me pai
non se cansaba de tirarlle do freo, pero…, nin con esas!
-.-
¡Xa está
ben de tiranía, que estou farto desta moda, desta dexeneración de que nesta
xeración manden os fillos nos pais! Os da miña nacemos, e criámonos, co signo
da escravitude: Nunha guerra incivil, o que se di, intestina, de cagarrías; non
sei se xustificada pero inicua, na que se cultivaron dous temores: o medo a
Franco, e por ende, aos pais, que desafogaban con nós, coas criaturas, os seus
males, tratándonos como inimigos, escondéndonos os segredos, por se nos íamos
da lingua! Friaxe na casa, e tamén fóra dela.
Medramos no
físico, pero a nosa mente seguía anana, encollida, cativa dunha ditadura xeneralizada
que nin case deixaba pensar, para canto máis falar, exteriorizarnos. Neste
plan, a nosa natural rebeldía díxonos: Isto ten que rematar con nós, en nós,
así que, de aquí en diante, liberdade para os fillos, liberdade e bos
alimentos! A intención era boa, liberal, xenerosa, pero como só sabíamos
obedecer non acertamos niso de mandar…, e os cabalos desembocáronse, pasando do
paso ao trote, e do trote ao galope; da liberdade á libertinaxe!
Cando
chegou a democracia, cando veu de lui-même,
que nós non fomos capaces de traela en vida do ditador, como viñamos dunha
castración non soubemos montala, domala; e os rapaces, que tampouco viñan dun
ambiente convivencial, participativo, deron en berrar: ¡A imaxinación ao poder!
Polo poder foron, iso é verdade, e algún logrouno, pero o seu foi un poder
tiránico, deses de quítate de aí para que me poña eu, eu mesmo, en por min,
coas raiceiras asentadas naquela ditadura enquistada, así que a nós, aos maiores
en idade, ¡que non en goberno!, tocounos bailar coa máis fea da festa: primeiro,
a tiranía dos pais; e despois, a dos fillos! ¡Todo pola Patria! ¿Pola de pater patres, pola dos pais? ¡Que va, pola dos filius!
¡Pero xa
está ben, que algún día tiña que ser: vou deixar o teclado, tanto ordenador
desordenado…, e de paso, cambiar este pixama por un pantalón a cadros, deses
cantinfleiros, deses que se levan coa cueira baixada, para seguidamente
esixirlles aos meus rapaces que me leven hoxe, polo menos hoxe, que fai un bo
día, cos netiños/coas netiñas, de excursión campeira, pero coa cesta da
merenda, que estou farto destes comedores alfombrados, tanto na primeira como
na segunda das vivendas! Hoxe quero, esixo, comer a empanada no chan, como se
facía antigamente, tombados nunha alfombra verde, con bordados de flores. ¡Hoxe
mando eu, que ía sendo hora!
Despois de
impoñerme, o que lles fago, o único que lles fago, é ir en busca das empanadas,
así teña que recorrer dez panaderías, pero non volvo á casa, meu corazón, meus
ollos de esperanza, que me estades ollando con asombro, desconcertados por esta
reacción, por este pronto do avó, sen unha empanada, ¡ou dúas!, de mazás, que
desta voulles ensinar como é o pracer de comelas ao aire libre, aló arriba, nun
monte, en calquera deles con tal de que o mapa marque 500 m., ou máis, sobre o
nivel do mar. Xa veredes, tamén, de paso, o que é unha sobremesa de osíxeno
puro, lonxe destes cheiros urbanícolas: na rúa monóxidos, e nas casas os bufidos
dos ascensores. O propio Cristo, ¡e mirade se sabía o que facía, que cando non
predicaba nas orelas do mar de Galilea facíao na montaña!, explicou as
benaventuranzas no monte, ¡no monte!, así que, ben vedes que as cousas de
altura están…, nas alturas!
Meu
rapaciño/miña rapaciña, de vez en cando cómpre dar un golpe de temón, para non
mergullarse neste mar das rutinas, das rutinas e das cesións! ¿Que; estase ben
aquí arriba, debaixo deste carballo, papando estas mazás da empanada; a que si?
Pois a sobremesa vai ser celestial, que xa veredes o ben que presta unha sesta
nesta alfombra verde, nesta alfombra de herba e de flores!
-.-
¿Que; que
tal? ¿Gústanche? ¿Son guapas? ¿Cheiran ben? ¡Xa o sabía, pois, a quen lle
amarga un doce? Meu neno/miña nena, pobriño/pobriña, que estabas farto/farta de
ver aqueles farois, de cheirar aqueles farois, da praza que temos diante da
casa, unha praza chamada de…, pero que a teño rebautizada como, ¡a Praza dos
Cans!, tantos que hai nela, e todos presos, mexando aos farois! ¡Aquilo é un
cárcere; isto é…, o Ceo aberto, propio dos anxos, de ti propio! ¿Sabes como se
chaman? ¡Estas; si, estas! Son papoulas, Papaver
rhoeas. Observa os seus pétalos, tan vermellos
coma a primeira das franxas da bandeira española; e logo está o seu zume, tan
leitoso coma o dunha vaca marela. En definitiva, un encanto, propio, axeitado,
para pasar ás túas manciñas de anxo.
Aquelas de
alí abaixo, por tras das cunetas da estrada, ¡ollo con elas, que se parecen ás
roseiras pero non o son! Porén, as súas flores son belas, aínda que
pequeneiras; o que teñen de común son as espiñas… ¿Rosas sen espiñas? ¡Neste
mundo poucas son, para as que podían ser, pero, se Deus lles perdoou aos que
lle puxeron unha coroa de espiñas, eu tamén! Lémbrate desta silveira, pois,
cando volvamos no outono, esas flores teranse convertido en amoras… ¡Amoras e
amores son da mesma familia: teñen pinchos, pero son saborosos! O dito, toma
nota: Amoras e amores, flores e pinchos, que todo é bo se sabemos coller, escoller!
¡Pero que
mal gusto teñen teus pais, que ata trouxeron a radio para o campo! Téñena,
témola, na casa; téñena, témola, no auto; por se fose pouco, esta, a portátil!
Franco racionounos o azucre, sendo unha cousa boa, pero estes políticos de hoxe
en día, sendo unha cousa mala, por que non racionan os seus mitins, que
converten as eleccións cuadrienais en cotiáns! Mentres estea aquí, no campo,
vounos votar en branco; e se me apuran, con b de burro!
Agora que
falo de burros: ¡Xa non hai, non quedan; estudiaron todos, e algún con bolsa, para
máis orneo! Sen despreza-los burros, ¡meus pobres, pois, xa que están no mundo,
é que teñen dereito a vivir!, a min o que me gusta é o gando de alzada: eguas,
cabalos…; pero tampouco desprezo o lanar, de agradecido que son, que estou,
daquelas pelicas dos años sacrificados pola festa do santo, do santo patrón! Comidos
e descansados, agora cómpre achegarse á granxa veciñal, esa de aí abaixo, para
pedirlles que nos mostren o seu gando, que nolo expliquen; ¡o peor é se alegan
que podemos contaminalos, como nos fixo e dixo aos excursionistas, en certa
ocasión, un famoso gandeiro de Córneas! ¿De cal dos Córneas? ¡Neniño/neniña,
coméntase o pecado, pero escóndese o pecador, pois, en algo, polo menos en
algo, sómolo todos, así que, nada de tirar pedras, nin a primeira nin a última!
¿Gustouvos
a excursión? ¡Foi curta, pero, como aínda están medrando os días, coa axuda de
Deus, e outra puñada na mesa do comedor, xa farei que vosos pais se decidan a
volver!
-.-
Nesta
ocasión, hoxe, outra vez domingo, querido peque, non foi necesaria a miña
puñada, nin na mesa nin no aire, que teus pais, motu proprio, acordaron a
elección: ¡Volver de excursión! Por algo se dicía, aló en tempos da miña
crianza, que, O comer e mailo rascar, só queren comezar. Seica lles gustou a
experiencia de saír ao campo, en particular que ti, meu ben, ata colliches algo
de color, e iso sen queima-lo cute como lles ocorre aos praieiros.
-¿Daquela,
a onde imos?
-A calquera
sitio, con tal de que podamos chegar en auto, e á vez que che sexa grato para
que te quedes unha horiña, a soas co cativo, mentres nós facemos algo de
sendeirismo, que nolo piden as pernas de tanto agachalas, de tanto escondelas debaixo
da mesa dos despachos respectivos.
-¡Ai,
caramba; esa análise demostra que este vello aínda sabe cavilar, e de paso, que
vosoutros estades en proceso de maduración, como din os economistas, tantos que
hai, e tan pouco que saben, que sabedes!
De chegados
ao lugar sacrosanto, que nesta bendita terra galaica todos o son, tirei de
papel e de boli, que non só con un teclado se poden teclear, perfilar, cartas.
Aquí tes a de hoxe, meu bebé querido; e voucha ler de corrido para que
exercites o oído, tan pronto como espertes do teu sono anxelical, aquí, aquí
mesmo, nesta altura monumental, que me fixeron caso, así que pouco lles faltou
para subirnos a un Miradoiro.
Rapaz/rapaza,
como aínda non estás para corre-los camiños, mentres non che chegue a hora de
manexar un correcamiños, dedicareime a facer contigo algo parecido ao que
facían con Darío os seus sátrapas, quere dicirse, aqueles mandatarios que se
disfrazaban para ser “Os ollos e mailos oídos do Rei”. Ti oes, certamente, e
mellor cá min por suposto, pero fáltache aprender, distinguir, estes sons da
nosa campiña.
Atende, que
che digo: Ese murmurio, ese asubío tan fino, que nos vén de aí abaixo, é dos
bicos que lle están dando ás rochas as augas saltaricas dese río, dese río de
montaña que acabamos de pasar. É un río cariñoso, agradecido, claro que si, que
todos o son, sen excepción; a auga divírtese saltando en forma de fervenza, e
iso é porque lle ferven os hidróxenos ao xogar coas pedras. Nisto prodúcese
unha simbiose: o río divírtese, e as pedras gozan, na súa ingravidez, na súa
aridez, de tanto que as animan as augas. En tempos dáballe voltas á roda do
muíño, pero agora, o trigo, ¡da Ucraína!, que din os políticos que somos ricos,
e como tales, importantes, importadores!
¿Que me dis
a todo isto? Pois mira, rapaz/rapaza, que antes viches a teus pais lendo os
periódicos que trouxeron consigo, ¡ese vicio dos culturetas!, pero aínda non
che dixeron, ¡algo deixan, algo queda para min, ou consideraríanme un ser
inútil, xubilado interna, pero tamén externamente!, que hai outras lecturas,
ademais das alfabéticas, tal que esta de ler, de entender, a natureza. O
lamentable, a estas alturas da nosa civilización, está en que tanto queremos
saber que imos esquecendo, paulatinamente, o máis grato dos saberes: este de
interpretar a natureza que nos rodea.
¡Ai, si; espertaches?
¡Neste caso, escoita, escoita este eco que aínda nos vén da fervenza antedita!
Ben vexo, ben noto polo teu sorriso, que sabes escoitar, que non es mal alumno.
Agora atende, que me está chegando outro:
¡É un
paporroibo! Ese, ese que está pousado, ese que aterrou nesa roseira frontal. O
que non sei é distinguir se é macho ou femia, pero si podo colixir que, ou está
dando grazas a Deus por este día sollío, ou chama á súa parella, acaso
extraviada entre as uces deste monte, tan parecidas que son, entre si, todas.
Non, non se move, así que che vou falar baixiño, para non escorrentalo. Despois
de moito observar, que nunca hai que precipitarse nas conclusións, ¡en ningunha,
por banal que nos pareza o asunto!, máis ben penso que está dando grazas ao
Deus que o fixo, pois, se buscase parella, poríase a voar en círculo por esta
contorna. ¿Que por que o sei? ¡Meu cacho de Ceo, seino por experiencia propia,
pois teu avó, aquí presente, cando lle apetecía buscar moza, ben que roldaba,
que non había camiños nin carreiros que lle chegasen!
Xa que
disto me lembro, ¡que torpes e que inútiles son eses que se anuncian, ou acoden
a unha axencia matrimonial, onde lles ofrecen, onde lles dan, mercadoría
almacenada, sobrante de tienta, que é
como din eses toureiros, eses asasinos dos touros! Casamento e mortalla, do Ceo
baixan, pero comézase por busca-la parella en flor, antes de que se murche.
Tamén o dixo don Quijote, aquel tolo que estaba máis cordo que corenta cordos
xuntos: ¡Segundas partes nunca fueron buenas, amigo Sancho!
.../...
Pasa a
CARTAS AOS
NETOS
-III-
No hay comentarios:
Publicar un comentario