.../...
Das flores pouco che teño falado,
meu rapaz/miña rapaza. ¡Tantas que temos, ata no monte abertal; tan variadas
que son, que nacen, e se crían, nesta Galicia dos mil verdes!
De propósito, vou deixar ben
testada esta finca, este panteón, por mor de que algún día os teus netos, os
netos dos meus netos, podan caer na tentación de irse a Marte, a vivir nese
planeta inédito, ¡que xa pasou algo parecido cando o noso Colón descubriu
América! Daquela, de antemán, aínda que só sexa para paga-la pasaxe
interplanetaria, son capaces de vender as miñas roseiras, e coas roseiras estes
carballos que logo darán sombra ás miñas cinsas…, ¡estas árbores que plantei, a
imitación túa, miña querida Rosalía, miña mestra, que ben me ensinaches a
quererlle á terra, á terra nai, á que penso retornar! Mellor dito,
¡retornarédesme! Si, vosoutros, nunha urna cineraria...
¿Esa, posible, temible, tvenda, a
quen, se todos emigran?, me estaredes preguntando. ¿A quen vai ser, aos
holandeses, a eses especialistas en floricultura, que para ter tulipáns teñen
que plantalos, e aquí nacen as plantas de seu, simplemente co orballo
mañanceiro! Os holandeses darían un dos seus ollos por un ferrado de terra
galaica! Cando me criei, nesta aldeíña, a envexa dos galegos era para aqueles
que tiñan terra na Habana, aqueles presumidos que volvían con canotiers de palla
e bastón de bambú, mais agora que os cubanos se afixeron a vivir do conto, a
boa terra, a restante deste planeta, é a nosa, que cho digo eu!
¡Como me gustaría que vivise
Prisciliano para que me ensinase a ama-la Natureza como seica el facía, que así
o mataron, por adorar a obra de Deus, mentres os outros adoraban os propios
ídolos…, artificiais, de terra, de barro! ¡Está visto: aquí non se pode ser
poeta…, porque lles estorban aos prosaicos; a ver se no Ceo…!
-.-
Necesitamos
ser queridos, ¡todos, absolutamente todos! Por iso, meu querido peque, se teus
pais me propuxeran que che dese un consello, pero un só, non teño dúbidas de
que a miña síntese sería a do encabezamento desta enésima misiva: ¿Queres ser
querido, necesitas amor, fraternidade? ¡Daquela comeza por ser exemplar, digno/digna
de ser amado/amada! Que haxa, ou non, reciprocidade, iso non será
responsabilidade túa, nin sequera ante Deus, para canto máis ante os homes.
O neno que
nace nun ambiente grato, quere dicirse, afectivo, ese si que vén con un pan
debaixo do brazo. A fraternidade é o súmmum, a utopía perfecta, e chámolle así
porque, desgraciadamente, non sempre se dá. Pouco psicólogo hai que ser para
non distinguir, a simple vista, entre o neno querido, ben recibido, e aquel que
nos foi imposto por unha paixón sen freo, esporádica, aloucada. ¿Que culpa
teñen eles, meus pobres? ¡Culpa, ningunha; desgraza, moita!
Todo se me
fai que reflexionamos pouco, menos do debido, neste dilema humano. Se nós, eu
mesmo, preciso desa receptividade, dese acollemento, mal poderei exculparme da
miña falta de correspondencia, de correspondencia e de participación. Comezando
por ser agradecido, a seguinte, ou máis ben simultánea, é compartir a miña
felicidade, contribuír a facer felices aos demais en canto me sexa dable, ou
posible. Refiren que San Martiño, e así o representan nalgunha imaxe súa, tiña
unha boa capa, e que non dubidou en compartila co necesitado para facerse,
ambos, senllas bufandas. ¡Iso é fraternidade; outra cousa, un si pero non, sería
hipocrisía, fariseísmo, demagoxia…; como queiramos chamarlle!
A miña
impresión é que nos molestamos pouco en ensinarlles compañeirismo aos nenos,
tanto por parte dos pais como dos profesores; máis ben lles aplicamos aquela
consigna dos romanos: Do ut des; se
che dou é para que me deas! Isto non é fraternidade; isto é, como moito,
mercantilismo. Estamos nunha crise á que tódolos mass media, ou a maior parte
deles, se empeñan en cualificar de económica; pois ben, para min, que sempre
tiven afección ao coñecemento das cousas polas súas causas…, e a miña dona, que
é a vosa avoíña, tamén repite que na súa Normal de Lugo, aquela dona Marcelina,
profesora de Psicoloxía, casada co Director do Cárcere, que igual lle viña
diso, sempre lles insistía en que lle dixesen, ou lle explicasen, o “por que de
la cosa”, esta crise chegou a cancerosa porque houbo fallos metabólicos
previos, gravísimos, que tamén poden lerse como individualismos espurios.
Neno/nena,
o meu consello, en definitiva, é, que vos miredes no espello, con frecuencia, e
non só a cara, senón, e tamén, a alma: ¿Avanza, retrocede? ¡Ser, ou non ser,
que esa é a cuestión, como dixo o outro! É, aquel que se comporta como persoa,
séxase, con fraternidade; os outros, os ególatras; non son, ¡non somos!,
humanos. Esoutros son…, ademais de imbéciles, demoníacos!
Tiven un
xefe que era máis pillo cás cobras, e sempre estaba alardeando deste lema: ¡Ser
honrado é un bo negocio! Algo parecido, pero no seu caso con boa intención, era
aquilo de Xesús: Os fillos das tebras son máis astutos, máis precavidos, cós da
luz! No segundo dos casos foi, dixo así, para alertarnos con respecto aos
fariseos e demais afíns, pero no caso do bancario era para prevernos contra os
clientes sen escrúpulos, que podían ser perigosos para o Banco xa que no seu
pecado levaban a penitencia; en definitiva, que só nos fiásemos dos clientes
honrados, aínda que non fosen tan prósperos!
O dilema é
absoluto: ou es amigo ou inimigo de teus irmáns! En canto ás consecuencias,
chega con botarlle unha ollada á Historia: ¿Como acabaron os tiranos, que
rastro quedou deles? Aínda que os historiadores non se paren moito en dicirnos,
“o por que de la cosa”, déixase ver con só botarlle algo de imaxinación.
Poñamos por caso aquel Hitler, aquel diabro dos campos de exterminio: ¿É tan difícil
imaxinalo no mosteiro de Samos, co bigote afeitado e revestido de penitente
beneditino? Meu neno/miña nena, o hábito non fai ao monxe: Dentro daquel hábito
estaba, tiña que estar, o mesmísimo diabro, escondido tras da cruz; por fóra
tería un hábito, pero, aló por dentro…? Por dentro tiña o inferno, era o
mesmísimo inferno, que xa o gozaba en vida, ¡e o que lle quedaría por padecer
no alén, pois unha eternidade é pouco para purgar certos pecados!
Meu
neno/miña nena, non te asustes, que só cho digo para vacinarte, e as vacinas,
che repito, aplícanse na infancia, que é cando son máis efectivas. Así que, un
bico, e segue durmindo, a ver se mentres tanto saímos da crise, das crises!
-.-
Meu
pequerrecho/miña pequerrecha, mira se serán católicos os alcaldes das nosas
cidades que, de noite, acenden os farois; ¿e sabes por que, ou para que? É para
que non volvamos ao paganismo de adorar a Selene! A intención pode ser boa,
pero as consecuencias afectan aos casamentos, que agora só os rapaces da aldea
saben a onde van cando saen de lúa de mel. Para os da cidade, Selene é unha
deusa invisible.
Pero, non
hai dúas; ademais da de Selene, a do San Martiño? ¡Que listos sodes, que
sabidos saístes estes rapaces de hoxe en día; claro, cos televexos…, nada vos
queda sen coñecer, sexa bo ou malo! Si que as hai, si que as temos, ambas ao
noso alcance, pero eu recomendaríavos, para a vosa voda, a de Pol, que pilla
máis cerca, mesmo cerquiña das fontes do Miño. Aquí tedes o seu altar maior.
¿Verdade que serve para un casamento de categoría?
Altar maior da
igrexa de San Martiño de Lúa.
Con unha
particularidade, ou máis ben, varias: Que en Pol tedes casamento e viaxe nunha
soa oferta, aforrándovos os billetes do foguete espacial, que de momento son
carísimos. Outra, que á Lúa selénica hai que levar flores, e aquí, na de Pol,
todo é campo, todo é flor! Na do San Martiño podedes estar, e andar, a cara
descuberta, mentres que na de Selene requírese un escafandro de osíxeno.
¿Que se hai
colmeas, na de arriba, pola cousa do mel…? ¡Pícaro/pícara, que ben sabes que
non: É un falar para facer agradable iso de viaxar cando máis se precisa
descansar…, no tálamo nupcial! Aquí, e agora, xa que eses farois nola esconden,
imaxinemos a de Selene, pois a outra, con coller o auto…!
Ai, lúa,
lueira,
que pareces
tan grande sendo pequeneira!
¡Lúa,
lueira, espera por min,
non te
escondas tras da luz dos farois,
que eu
prefiro a túa, posto que vén do sol!
Miña lúa,
que me fas competencia:
de min din
que brillo na terra,
pero ti
falo no ceo!
¿Que me
esperará cando vaia verte,
da man dun
consorte;
todo será
tan grato como din os vellos?
¡Pero se xa
non se lembran de como foi aquilo,
aquel
lóstrego que os subiu ao ceo!
Lúa,
lueira, cascabeleira,
que só che
falta ter luz propia
para ser
churrusqueira!
Lúa,
lueira,
que,
comparada
co sol,
es unha
lareira.
Meu pai
chámame sol,
e miña nai
tamén;
os avós,
non, pois eles din,
estrela
mañanceira.
¡Chámanme
amencer cando xa están
no seu
atardecer;
ou como
antes se dicía, entre lusco e fusco,
que é a
hora de ve-la lúa…,
desde que
se foi o sol!
¿Deixámolo
aquí, e dormes outro pouco, pois, para a túa, para a de mel, aínda non
enxamearon as colmeas!
-.-
Tamén
merecerei un descanso, ¿non si? Daquela botarei unha soneada, eu tamén, xa que
o cativo/a cativa se quedou durmido/durmida. E coa mesma, a soñar! Tamén se
soña esperto, pero non é igual. De esperto contrólanse os sonos, domínase a
imaxinación, vaise e vense, fuxindo de vez en cando dos dramas cotiáns; de
durmido o control é distinto: ¡non o temos, e así soñamos, deliramos, o que
cadra, o que non ten amaño!
Hai quen di
que os pesadelos son situacións indesexables, que nos estaban asignadas, e que
as evitamos deixándolle á mente que as estirpe, que as degluta neses intres en
que os pensamentos conscientes non nos atormentan. ¡Ai se fose así, pero téñome
espertado ben cabreado coas situacións soñadas! Sexa como sexa, prefiro os
soños controlados, tal que estes que se me veñen á imaxinación, aquí, aquí
mesmo, diante do teu berce.
¿Como será
o mundo polo que circule esta criatura? ¿Sairá do berce co pé dereito? ¿Que
pasará, como estará o país cando teña que vivir coa suor da súa fronte? Todo
pai / toda nai desexa que o seu gromo suba, avance, un chanzo máis, e outro
para os netos. ¿Cumprirase? Xesús dixo: Procurade primeiro o Reino de Deus e
maila súa xustiza, que todas esas cousas hánsevos dar de máis a máis, así que
non vos angustiedes polo de mañá; o mañá xa traerá a súa angueira. Cada día ten
abondo cos seus pesares. Afirmou tamén que, se Deus se ocupa da mantenza dos
paxariños, con máis razón o fará dos homes, pero o caso é que El referíase aos
honestos; estes de agora, sómolo? Cando debíamos ter vinte séculos de
formación, de evolución, coa lección apresa, resulta que damos pé e ocasión
para temer que fosen máis ben de retrocesión, que é igual a dicir, de
mecanización, e as máquinas, xa o sabemos, non pensan; de momento, non!
Naqueles
tempos un dos oficios nobres era o de pescador, que por iso Xesús promoveu uns
cantos, de pescadores do lago a pescadores de homes. Os lagos de hoxe en día
están medio contaminados, así que, máis que peces, as que sobreviviron foron as
quenllas. ¿Quen tivo a culpa? ¡Todos, e ningún, pois agora todos andamos de
guantes…, para non mancha-las mans, a estilo Pilatos! ¿Que non…? ¡Vaia se as
manchamos, pois do Papa para abaixo poucos se libran de luxar as mans, con
luvas ou sen elas, neste materialismo, nestas feces que fomos elaborando entre
todos, ou, polo menos, entre moitos!
É aterrador,
abraiante, deixarlles aos nenos, ¡inocentes criaturas!, un mundo corrompido, e
por tanto, corruptor. ¿Que podemos facer? Como primeira medida, rezar; e
despois, obrar. Si, obrar, arar, pero en sentido contrario a como o fixemos de
aquí para atrás. Daquela estamos a tempo; aínda podemos salvarnos, e con iso,
salvalos, salvar as xeracións por nós xeradas? ¡Si que o estamos, pero sen
descoidarnos, sen volver a vista atrás, senón escudriñando a verdade, e coa
verdade, a bondade; poñéndoas en práctica; temos a cartilla, pero fáltanos o cumprimento
dela! Xa sabemos o que lle pasou á muller de Lot, que se volveu estatua de sal
por mirar para atrás. Que leve o demo a Somorra e a Gomorra, aqueles muladares;
diante da cruz está Cristo, está a Cidade de Deus, esa perfección da que nos
falou San Agustín, aquel pecador arrepentido.
Que si,
Agostiño, que xa temos guía para non extraviarnos no camiño: ¡Catro evanxeos,
catro; catro guías ben documentadas; catro testemuñas infalibles; as mesmas que
te guiaron a ti! Daquela, a marchar: de fronte, ar!
-.-
Cariño,
cando volvemos ao país das papoulas? Estiven matinando propoñerlles a teus pais
outra excursión de montaña, pero esta sería priscilianista, séxase a un dos
templos da natureza, para min o máis sacro deste país: Meira! Mera, Meira,
Merar, é a mesma cousa: unha zona, unha terra, con néboas baixas, espesas,
miúdas e moi húmidas, que resultan do namoramento, da conxuga da auga coa
terra. ¡Por algo nace en Meira, na súa serra, o río dos ríos, ese río meu,
noso, que mana na Gallaecia Norte para desembocar, para morrer fronteirizo coa
Gallaecia Sur; todo un símbolo, ou máis cá iso!
¡Aceptaron!
E non só aceptaron, senón que decidiron levar o teu carricoche, esa sela nova,
para asentarte nela ao saír do auto. Eu prefería subirte á serra, ao máis alto
dela, na sela dun cabalo, que os ten, e ben guapos, o Cazoleiro de Meira, nesa
casa de Turismo Rural onde temos comido algunha vez, pero todo se andará,
gradualmente, pois, tras do hoxe vén o mañá; de momento estou conforme con
terte máis cerca do chan.
¿Que; é, ou
non é, un altar, un altar cun rosario de aras pétreas, xigantescas, ao que os
prosaicos, eses prosaicos que se dan de científicos, chaman, morena, morena
glaciar? ¡Os glaciares, os fríos, son eles! En canto aos veciños de Meira, eses
paisanos, eses serráns que dubidan entre ofrendar no seu mosteiro cisterciense
ou nas aras do Miño, á súa morena dinlle, Pedregal da Irimia.
Pero aínda
temos un terceiro, un grupo romántico, que eses si que coñecen a historia
verdadeira: Cando viñeron os cistercienses, para fundar o seu mosteiro
roubáronlles aos veciños media serra de Meira, que incluso tapiaron unha
porción grandísima, a de mellor cultivo, coñecida hoxe como, A cerca de
Figueroa. Esta serra, toda, antigamente era propiedade dunha confraría de
meigas, que gozaban coas súas meiras, utilizadas como velos nupciais nos seus
aquelarres orxiásticos. A chegada dos frades, nun principio, resultoulles
grata, cansas que estaban de brincar co diabro, un aburrido, que sempre o facía
en forma de castrón infernal, que era algo así como botarlles o burro ás
cabras, pero leváronse unha decepción ao comprobar que os frades eran castos, e
tiraban de hisopo, con auga bendita, para anular as tentacións. Entre isto, e
aquela apropiación das mellores terras, imaxínate!
O diabro,
que, de celoso, non as tiña todas consigo, propúxolles unha vinganza que fose
definitiva: reunir tódalas rochas grandes, as monstruosas, da serra de Meira,
facendo con elas unha rea, para que, lanzada a primeira, tras dela lles quedase
a seguinte; algo así como atacar unha fortaleza a cantazos!
Recolleron
as pedras, aliñáronas, e a continuación puxéronse axexantes en espera de que os
cistercienses subisen á serra en persecución dos raposos… ¡Ah, perdoa, que
aínda non che expliquei aquilo dos golpes, así que teño que facer unha
paréntese!
Os zorros,
tamén chamados golpes porque atacan ao galope, tirándose coma quen dá un golpe,
sobre da vítima, eran amigos daquelas zorras, que tamén lles chamaban así ás
meigas en varios puntos de Galicia, así que lles propuxeron baixar ás pitas ao
convento, ¡que ata tiñan capóns, séxase, galos capados, cousa propia dos
frades!, e que, cando saísen os cistercienses tras deles, retrocedesen cara á
Irimia, que así os frades poríanse a tiro, para lanzarlles daquela os cantazos.
A cousa comezou ben, pero nisto que o diabro abandonou ás meigas, dimitiu da
súa capitanía, porque aqueles relixiosos estaban subindo coa cruz alzada! As
meigas, suponse que co medo que lles entrou ao verse desprotexidas, mexáronse
por si mesmas…, como facías ti no barrelo, de pequerrechín / de pequerrechiña,
pero elas fixérono de pé, mentres agardaban que se lles achegasen os frades.
Nisto, os cistercienses decatáronse de que as augas do Miño baixaban marelas,
marelas e cheirentas, así que o Prior ordenou retirada: -¡Media volta, ar, que nos avisa o río de que aí
arriba están mexando esas bruxas, e deben ser moitas, tal e como baixan as
augas…!
A orde
cumpriuse, e a batalla frustrouse, co cal as meigas, decepcionadas do diabro, e
tamén asustadas co encastelamento dos frades na fortaleza do seu convento,
fóronse para o Campo do Oso, aí adiante, na Pastoriza. Hai quen di que as foron
comendo os osos, unha por unha, e que seguidamente morreron os osos, eles
tamén, intoxicados! Algo diso debeu pasar pois as pedras aquí quedaron, e no
Campo do Oso, actualmente, só hai eguas e cabalos, que por iso se celebra alí,
anualmente, un curro dos máis famosos. ¡De meigas, nesta contorna, nin se fala!
Confeso, e
por tanto, escribo, que quedei decepcionado pois, mesmo ao rematar a miña
historia, a nosa criatura quedouse durmida, supoño que de aburrimento, que non
lle debeu gustar, ou foi que se asustou, así que a recollemos para o auto,
envolta na súa mantiña, que mesmo tremía, non sei se co medo ou con frío daquela
mañá serrá, meirega. O peor aínda foi que alí no comedor, na sobremesa,
amoláronme o pracer da dixestión os meus fillos, que me censuraron isto de
contar historias antigas aos nenos. “Para outra vez, tráeslle un iPad, que os
hai con historietas máis modernas, máis…, imaxinativas!” Aquí me tedes, vencido
por estes aparellos terroríficos, eles si, do século XXI. ¡Que razón tiña aquel
que dixo que, “os tempos avanzaban que é unha barbaridade”; iso, unha barbaridade!
-.-
Co neno da
man, polos Cantóns adiante, tomándolle o pulso á cidade: -Meu neno/miña nena,
isto é o que logramos desde que deixamos de sachar no horto! Fíxate ben, que
algún día, se vivo, preguntareiche a lección, quererei saber que opinas deste
mundo urbano, do actual; de momento, escoita, olla e cala, que agora tócalle ao
avó expresarse!
En cousa de
medio século, aqueles que plantaban, que plantabamos, repoliños levados de
Betanzos, pasámoslle diante á Cidade dos Cabaleiros, e coa mesma opinan,
opinamos, que Betanzos descendeu de horta a eucaliptal, mentres aquí, na
Herculina, ata temos Palacio de la Ópera, que non é unha cousa calquera!
¿Daquela, avanzamos, retrocedemos? ¡Como dixo Einstein, todo é relativo!
Olla para
eses rapaces que pasan, eses do calzón caído; sonche netos daqueles avós que se
rían de Cantinflas! Con eles, soltando tacos, aínda máis gordos cós dos
rapaces, van unhas rapazas vestidas cuns traxes de baño tan abertos, tan
escotados, que pouco lles falta para que lles dea o sol no embigo; miñas
pobres, tan pobres son, ou por tales as teño, que, a falta de papel, e niso
tanto elas coma eles, fan os apuntes do colexio nos brazos e nas pernas; ata
debe ser que teñen pouca memoria, que non borran esas chuletas; ¡ou é que non
as dan borrado, de tanta tinta como lles meteron! Tamén che son netas, que cho
digo eu, que coñecín ás súas avoas, aquelas “Catarinas” que se bañaban diante
do balneario de Dorrego, cunhas saias tan longas que as tiñan que subir ata os
xeonllos para non mollalas…, na marea baixa!
Con isto
que che estou dicindo, meu neno/miña nena, se estiveses algo máis
adiantado/adiantada, na fala, seguro que contestarías: -¡Ai, avó, que vello
debes ser para que te lembres deses arcaísmos! Eu responderíache: -Sigue observando,
que esta película dos Cantóns coruñeses é de longa metraxe. Aí tes esa muller
que vai cara ao hotel… ¡Tira dunha maleta con rodas, e mais non lle dá vergoña!
Mira, ho, para vergoña a que pasei eu cando cheguei a Madrid, no corenta e
oito, cunha maleta de talas de madeira, ao lombo, cinchada co coiro dunha reata
vella. Daquela iso era o normal, que o facían todos…; quero dicir, os homes,
pois as mulleres ían do brazo deles, a corpo xentil, pero como eu ía dunha
aldeíña remota, todo se me facía que se ían rir do paletiño, ¡paletiño e
galego, galego e paletiño, que se consideraban sinónimos! Por iso botei a
correr desde a mesmísima estación, subindo á Praza de España, e despois ata a
Telefónica, para baixar con igual velocidade, ou con máis aínda, ata o Banco de
España, onde meu tío Lombardero era Conserxe… ¡Olla que dixen, do Banco de
España, un templo grandísimo, onde eu tomaría o sol, nostálxico da miña aldeíña,
que estaba dedicado a unha deusa, á Peseta! As de ouro estaban, ¡daquela!, aló
abaixo, no soto, de par da canalización subterránea do “Arroyo Abroñigal”.
Meu amor,
non te estraña o que estamos vendo, vendo e oíndo? ¡Ai, ho, que naciches
sabendo, sabendo e vendo, coa de fenómenos urbanísticos que nos rodean! ¡Mira,
mira, outra: un rapazolo, ese das pernas longas, parando un taxi! E eu, co que
tiña que andar, a pé, cargado con aquel saco grandísimo das zocas, que avultaba
máis que un taxi, dúas horas de bo camiñar, cando no lombo dereito, cando no
esquerdo, e a bo paso porque quería chegar á feira de Castroverde, ao comezo
dela, que se esgotaban as pedras, as do medio, que eran nas que mellor se
vendía. Aos poucos chegaba Casiano, que era o Garda Municipal, para cobrarme a
peseta do asentamento, cando aínda non vendera a primeira das zocas, que ben me
dicían os clientes que onde eu pedía tres reás, o Pintor de Luaces vendíaas por
dous! -Señor / señora, pero as miñas están mellor feitas, tinguidas co fume do
candil, e repenicadas con primor! -Xa o vexo, xa, -respondían, -pero un real é
un real, que máis non me dan por unha ducia de ovos! Agora, miña criatura,
neste, no XXI, nin hai reás, nin hai zocas, e tampouco se anelan as cochas da
cría, que llelo facían para que non fozasen na corte; agora, e iso que non
están na Corte senón no cortello, tanto as rapazas coma os rapaces anélanse no
nariz, nas cellas, na lingua…, e se cadra tamén no que non se lles ve, aínda
que non estean de cría!
Neste
Banco…, si, neste, aquí no Cantón, que para sentarse hai poucos, pero o que é
dos outros, dos da caixa forte…, que xa se ven desde a porta! Neste Banco,
digo, no de enfronte nosa, acaba de entrar un home cunha carteirola chea de
papeis, que se lle vían por fóra, pero, meu neno/miña nena, atende…, que xa
sae! Oes, e non leva carteira, nin chea nin baleira! Seguro que o mandaron en
busca de fiadores…, mentres lle estudan o crédito! Gustaríame agardar aquí,
para comprobar o que tarda en volver, e de paso, para ver se trae máis de seis
avalistas, que é o usual, pero este maldito reloxo…; corre máis que un cabalo
desbocado, e vainos gruñir a túa coidadora, que xa terá preparado o teu almorzo!
Antes de
irnos: Olla para o porto, aos transatlánticos, que se están baixando os
turistas. Como non sabemos a súa nacionalidade, despidámonos deles, así, en
varios idiomas:
Adeus,
amigos portugueses; Sayonara, aos árabes; Arrivederci, por se hai italianos; Au
revoir aos franceses; Auf Wiedersehen, que igual hai entre eles algún alemán,
agora que espían a nosa economía. ¡Uih, que me quedaban os gringos, que eses
están en todas partes, e máxime desde que lles consentimos esas bases
militares: Adeus, tío Sam, vaite con vento fresco, bye, bye!
-.-
¡Ata nisto nos deu
exemplo, que non se saltou ningunha lección!
Meu sol: Xa
estas bautizado / bautizada, así que o paso seguinte é a confirmación, que cha
dará un bispo, ou un delegado seu, pero eu, teu avó, exercendo como Apóstolo
Segrar, algo che debo anticipar. Se soubeses ler, encantaríame regalarche a
Biblia da Editorial Sept, a primeira das galegas, pero, no ínterim, vouche
facer un anticipo léndoche alí onde trata da misión dos discípulos, sendo así
que o somos todos, tódolos bautizados.
Teño onde
escoller pois recóllena os catro evanxelistas, que non se lle esqueceu a
ningún, pero quedaríame, para sintetizar, e á vez, concretar, en Mateo 28, 18, onde expón a orde terminante:
“Xesús, achegándose, díxolles: -Déuseme todo poder no Ceo e mais na terra. Ide,
pois, e facede discípulos meus a tódolos pobos, bautizándoos no nome do Pai, e
do Fillo, e do Espírito Santo; ensinándolles a gardar canto vos mandei.
Asegúrovos que eu estarei sempre convosco ata a fin do mundo”. ¡Misión
universal, divina! De primeiras, aos seus discípulos, xaora, pois foron, tiñan
que ser, como oíntes das súas clases, os legatarios directos, e despois deles,
ao traveso deles, a toda a humanidade. Así que, meu neno / miña nena, deste
compromiso, por fortuna, por herdanza, non te libras. ¡Tes que ser predicador /
predicadora, transmisor / transmisora, da palabra divina! Predicadores
sacramentais, séxase, de plenos poderes, o que se di presbíteros, son os
sacerdotes, por suposto que si, pero, sacramentos á parte, no resto da función
somos iguais cá eles: ¡Discípulos do Mestre, do Grande, do Único, e por tanto,
delegados da súa escola, do seu ensino!
Se algo
lles censuro aos cregos preconciliares é, máis que nada, o seu temor a que
lésemos a Biblia os segrares; pero tamén o fago dun xeito relativo xa que viñan
escarmentados daquelas interpretacións desviacionistas que se fixeron en tempos
de baixa cultura popular. Cando aquel don Julio, sacerdote da igrexa de San
Lorenzo, de Gijón, e profesor do Instituto, nos puxo como texto da sinatura ler
os Evanxeos, a min, e coido que non sería o único, abríuseme a ventá do Ceo, e
xa puiden ver alén das rutinas litúrxicas. Meu querido don Julio, agora, desde
a túa cátedra celestial, atende, faime o favor de atender, estes pregos do teu,
sempre, alumno, e lévame de man, ensíname a ensinarlles aos netos, dun xeito
parecido a como o fixeches ti naquelas clases maxistrais, sinxelas, atentas,
amenas incluso, e iso que eran nocturnas, cos alumnos cansados das súas tarefas
cotiáns, profesionais, ¡ou precisamente por iso!
Querido
neno / querida nena, ir ás fontes, pero á fonte limpa, a unha Biblia ben
traducida e ben interpretada, non é protestantismo senón catolicidade,
acollemento rigoroso ao rabaño, aos consellos do Bo Pastor. Se no rabaño
observades desviacións, a vosa obriga é contribuír para que os descarreirados
volvan ao curro, pois esas desviacións son terribles, inconmensurables;
póñennos de cara, neses illamentos, na boca do lobo. Se vedes unha ovella
perdida, desorientada, extraviada, facede por devolvela ao rabaño, que iso é
pastoreo, iso é evanxelizar. Os descoidos dos pastores, os seus despistes, os
seus egoísmos, a súa soberbia, como ben se viu ao longo da Historia,
trouxéronlle grandes males, grandes desviacións, ao cristianismo; e nalgún
caso, as reaccións incontroladas, ou esaxeradas, dos escandalizados, en vez de
operar como correctoras funcionaron como corruptoras, como disolventes; así
que, meu cariño, prudencia; en todo, pero en cuestións relixiosas, máis, moito
máis.
Aínda que
volo teño dito, non sobra unha enésima intervención, unha reiteración: Se non
fose polas caídas, polos bandazos da clase reitora, a tal momento o
cristianismo, o puro, o auténtico, xa sería a relixión universal, a única
seguida e practicada por tódalas persoas, por tódalas razas.
¿Decatádesvos
da responsabilidade que se contrae no bautizo, co bautizo? ¡Está a dos
padriños, pero tamén a dos neófitos, pois desde aquel intre quedamos obrigados,
¡a Deus grazas!, a ser, nós tamén, tamén nós, padriños das sucesivas xeracións;
luz, farol, bandeira e báculo, para os demais, que iso é, en definitiva, a
universalidade que nos encomendou o Mestre, o Salvador, que non morreu só, e
para, os galileos, senón con carácter universal. Daquela, neste “universo”, estou
eu, pero vosoutros, tamén! Persignádevos cada mañá, iso si, ante todo, para que
no voso calvario o cireneo sexa o propio Xesús, que nunca lle falta a quen de
corazón o invoca, e coas súas verbas na boca axudaredes a leva-la cruz do voso
próximo, que en definitiva iso é cristianizar! ¿Parécevos pouco honor? ¡Cada un
é Papa de si mesmo, e o de Roma, tamén, pero, compartido!
-.-
Apagar o
lume, apaga-los incendios, é máis difícil que acendelos. Vén isto a conto, meus
rapaces, da contemplación, que pronto vos resultará sensible, de que vivimos
nun mundo globalizado, competitivo, que xa comeza a evidenciarse no colexio,
nese concurso cotián de notas e de cualificacións. O xoio do global, que polo
demais ata sería bo, estimulante, é a calumnia, que sempre a houbo, que por
algo dicían na Idade Media, Calumnia, que algo queda! Pero hoxe en día resulta
estimulada ao darlle a volta ao vello aforismo dos gregos, aquilo de que, O fin
non xustifica os medios. ¿Démoslle a volta? ¡Polas trazas, si; lamentablemente;
e precisaremos adoutrinar moito, amansar moito, para que estes bois volvan ao rego!
Falando de
estoicos, falando de gregos, tamén vos recomendo a Epicteto de Frigia, que
dicía, e se o dicía é que o pensaba pois os estoicos se non eran virtuosos a
iso tendían: A verdade trunfa por si mesma, pero a mentira precisa de
complicidade. A análise é doada, doada e actual: Non chega con non mentir,
temos que refugar toda complicidade co mentireiro, co calumniador. Isto non
quere dicir que os abandonemos, senón que lles axudemos a retractarse. Ben o
entendía André Malraux ao dicir que o difícil non é estar cos amigos cando
teñen razón, senón cando se equivocan, pois é daquela cando máis útiles lles
son os nosos servizos, para axudarlles a corrixir, a levantarse!
Rubén
Darío, outro sensible, expresouno así:
Puede una gota de lodo
sobre un diamante caer;
puede también de este modo
su fulgor oscurecer;
pero aunque el diamante todo
se encuentre de fango lleno,
el valor que lo hace bueno
no perderá ni un instante,
y ha de ser siempre diamante
por más que lo manche el cieno.
sobre un diamante caer;
puede también de este modo
su fulgor oscurecer;
pero aunque el diamante todo
se encuentre de fango lleno,
el valor que lo hace bueno
no perderá ni un instante,
y ha de ser siempre diamante
por más que lo manche el cieno.
¿Vedes que
hai moito que, e de quen, aprender, con tal de que esteamos dispostos á
reflexión? A reflexión, o reflexo …,¡que xa volo teño dito!, consiste en
mirarse, en remirarse, por dentro; iso si, despois de lava-la conciencia, que
non todas, nin sempre, o están, porque se ensucian doadamente coa contaminación
ambiental!
-.-
Levamos
falado moito, ou polo menos algo, do Ceo e da terra, do divino e do humano,
pero aínda non lle dedicamos un capítulo completo ao mundo animal, tanto que
lle debemos, eu polo menos, que non son vexetariano!
¿Sabedes
que houbo rinocerontes en Galicia, e que se atoparon restos óseos en
Castroverde, na Cova da Valiña? ¡Pois si, pero non os busquedes no museo local,
que aínda está sen facer! Hai cotos de caza, golpes, lobos, xabarís e corzos,
entre eles os que me comen as mazás, pero o que é museos, nada, que todo se gasta
en balas!
Servidor, diante
da Cova da Valiña, largándolles un “rollo” aos meus colegas da
Asociación de
Amigos do Patrimonio de Castroverde.
Dos
recordos da miña crianza direiche que nada me impresionaba tanto coma aquelas
traxedias da matanza domiciliaria. Era necesaria, xa o sei; tanto coma o pan de
cada día; tanto, que despois da malla, nin touciño quedaba, e xa non digamos os
xamóns, que nunca faltaba un larpeiro, unha obriga, un cacique, a quen
regalarllos. Ben podes figurarte, meu neno / miña nena, a ledicia que me deu
ler nos diarios que se inventou un anestésico para que non sufra o animal.
Despois disto, así retratado, sobra dicirche cal é o meu criterio sobre corridas
de touros: ¿Matalos gozando? ¡Iso é o colmo da animalada, pois, outro tanto,
nin eles o fan!
O gato era
necesario nas casas, nas do rural, porque chegaban a onde o raticida non
entraba; con iso e con todo, eu agradecido non lles estaba, porque sempre me
molestaron, por desagradecidos: papaban o leite, ¡e non era do que sobraba! Por
veces antes de quitarlle a nata, a grandes sorbos, acelerados, batuxando coa
lingua no prato; despois diso íanse da cociña sen dicir nada, que nin as grazas
nos daban con un simple maiado; ¡ben que o daban se, por accidente, lles
pisabas o rabo!
Cadeliños
nunca tivemos, que pouco ou nada había que gardar; en canto ás vacas, ou ás
ovellas, chegaba eu para tornalas; porén, o can do veciño, aquel de Brais,
cando viña pola nosa porta a saudarnos, e lle daba un codeliño de pan, do
sobrante, duro de tres semanas, ¡ou máis!, despois de papalo bicaba a man
dadora, de agradecido que estaba, de amigo que se mostraba. O pobre morreu da
rabia, que daquela, vacina non había, atado cunha lea a un dos tornarratos, na
friaxe do hórreo, e nin alí se calmaba. Enterrouno Brais no souto da Regueira,
debaixo, ao pé, dunha castiñeira que daba boas castañas; eu sempre o atribuín a
un milagre do can, polo agradecido que era, así que, cando pasaba soutando,
tamén o facía rezando polo Sultán, seguro de que Deus ten un alén para os animais
agradecidos, que igual o merecen, tanto ou máis, que algún dos humanos.
Cabras na
casa nunca houbo, que dicía meu padriño que para leite xa se criaban xatas, e
que non estaba disposto a comerlles as verzas aos veciños, que iso facían as
cabras deles cando pasaban por diante do noso horteiro. As ovellas eran
mansiñas, e tamén agradecidas, que ben se lles vía o gozosas que se poñían
despoxadas da súa lá…, acaso sabendo que acabaría, de fiada, abrigándome os
pés. Eu, encima diso, naquel barrelo, mexando as pelicas dos seus fillos,
sacrificados para a festa patronal!
Moitos ovos
levo comido, que así dicía meu padriño, facendo de augur gratuíto, que se cría
do que se come; pero iso é un chiste de mal gusto. A quen lle collín xenreira
foi ao galo, máis ben polo que madrugaba, aínda que algo tamén por aquelas
“sentenzas” de meu pai, nas “corridas” de Carnaval, que lles botaba aos galos a
culpa de tódolos males. ¡Eu, daquela, non capiscaba que o facía así, colléndoos
de vítima propiciatoria, porque…, quen se atrevía a falar mal do Goberno
Ditatorial; quen, nin sequera meu pai, co valente que era, e co cabreado que
estaba polas noites que lle fixeran pasar, escondido, durmindo nunha pedreira!
Precisamente no
que foi pedreira asentei o voso refuxio,
evocando, rendendo
homenaxe, desta maneira,
ao voso bisavó,
que aquí se salvou
durmindo nunha manta,
nunha trapeira,
entre sapos,
lagartos e pinchorras,
pero máis sapos,
máis lagartos e máis pinchorras
eran aqueles
falanxistas que o buscaban!
Do que estou arrepentido é de andar aos niños
dos paxariños, pois pitas había, medio cento en cada casa, pero o que é
paxariños, poucos, que non os deixabamos criar, coa falta que facían para
cantar, para os males espantar. Oíra dicir: Cuando los pájaros cantan, las nubes
se levantan…!, pero dicíano en castelán, e na miña casa así só se falaba…,
cando viñan os madrileños!
Á curuxa
tívenlle rabia, por anos, pois cantaba mal, e para iso escondida no oco das
árbores, das vellas; pero agora comprendo que igual non o facía por mal, senón
para que non lle tirásemos pedras…, polo seu lagrimexar!
Meu neno /
miña nena, quédame moito sen contar, que aínda non che dixen que daquela
recomendábase contar ovellas para o sono conciliar. ¡Un erro, pois non hai
mellor sedante có dunha conciencia tranquila, e de nenos témola todos! ¿Todos?
¡No caso do gato, gardo algunhas dúbidas!
.../...
Pasa a
CARTAS AOS
NETOS
-IV-
No hay comentarios:
Publicar un comentario