.../...
Veño da igrexa de San Pablo, de
Misa Maior, e veño abraiado: ¡Só había vellos, vellos decrépitos! ¡Ai, Deus,
que se acaba Coruña, e haberá que repoboala! Volverán os romanos; tras deles,
os suevos; despois os bretóns, e acaso algún que outro normando…¡Xa non volva
Mizzián, que agora ten moitos paisanos, outra vez, aquén do Estreito, Coruña
incluída!
Capitán General de la VIII, Mohammed Ben
Mizzián Ben Kasen.
Nesta fotografía, de Teniente coronel.
O problema meirande será que, neste
XXI, o apóstolo Santiago está entretido en facer de Capelán dos políticos,
labor inxente, vive Deus! Daquela, quen cristianizará ás próximas xeracións? Meu
Santiago, vas ter que tornar a Zaragoza para que a Virxe, desde o seu Pilar,
che renove os azos; iso, ou converter as igrexas en museos, pois o que é arte
teñen, pero, do demais?
-.-
Dun tempo acá, quen máis quen
menos, sabemos conducir..., autos! Todos temos carné, pero, sabemos conducirnos? ¡Ah, iso é máis
difícil! Unha vida, por curta que sexa, ten infinidade de curvas, derrapes, distraccións,
sinais inadvertidas, aceleróns intempestivos e freadas a destempo; ¡menos mal
se nos colle bautizados, que iso imprime carácter: é un carné, aínda que
provisional, pois, a quen máis recibe, máis se lle esixe!
Ditoso aquel que tivo uns pais
responsables, que é o mellor dos principios, aínda que tamén encerra unha
responsabilidade, polo antedito, pola obriga de conservar, ampliar e
transmitir, que dixo Enriqueta Otero, e máis tíñana por roja! Ditoso, tamén, aquel que tivo bos mestres, e bos irmáns, e
bos veciños, e bos…; ¡bo próximo! Ditoso, en definitiva, aquel que se molestou
en asimilar os nutrientes recibidos. E malditos sexan os desagradecidos, eses
que tiraron a casa pola ventá, eses que se fixeron xordos para non ir ao
servizo, ao servizo do seu próximo!
O de conducir dano en Tráfico, pero
o persoal, o individual, o de boa conduta…, ese dámolo nós, a nós mesmos! ¿Que
nos pitan os outros condutores? ¡Se o fan con razón, grazas; de facelo sen ela,
vista á fronte, e cabeza alta, sen soberbia pero con dignidade!
-.-
¡Ai Mateo, Mateo, que con nós,
explicándonos a parábola dos talentos, perdiches o tempo, que xa a temos esquecida,
así que dille ao teu colega Santiago que nola repita, que se apee do seu cabalo
pois as nosas batallas, de momento, son outras: unha crise socio – económica máis
galopante cá súa montura!
Ao propio Santiago poño de
testemuña, e se minto que me corte o garneato coa de mata-los mouros, que Deus,
daquela que repartiu as terras, aos nosos celtas deulles un retallo do Paraíso,
exactamente o que del quedaba: A media distancia entre o Ecuador e mailo polo
Norte, séxase, con un clima benigno, axeitado ao corpo humano; uns montes que
lle superan ao Tabor; vales que só compiten cos de Mesopotamia; a maiores, ¡e
non te rías!, as mellores rías do mundo, tanto en produción ictícola como en
beleza. ¿Démoslle as grazas? ¡Á parte dalgún poeta, os prosaicos, non!
¿Que fixeron os celtas, daquela?
Acocháronse nuns fortíns cativeiros, tribais, moi confortables pero pouco
defensivos, así que viñeron as cohortes romanas, e…, coartáronos! ¡Individualismo
atroz, e por ende, fráxil! Co ouro fixeron fibelas e axorcas para as súas
mulleres, para telas felices, en lugar de vendérllelo ou trocárllelo aos
fenicios, pero, ¡non eran exportadores!, así que, tan pronto se decataron diso
os romanos, ¡a polo ouro galego!, de balde…, para as súas sabinas! De armas,
case nada, que todo se lles volvía darlle á palleta da súa gaita, mentres as
donas lles tocaban o pandeiro. Nesta indefensión, adeus celtiñas!
Viñeron os romanos, e fomentaron a
exportación; eles si, pero, gratuíta: De Galicia para Roma, cos trirremes
abarrotados! De primeiras, almacenaban na súa caixa forte de Lugo, tamén
chamada Muralla, utilizándoa de container;
para seguidamente, aproveitando o bo tempo, Vía Roma! Os romanos, ¡latinos, en
definitiva!, déronse ao vicio, e tras dos vicios, viñeron as barbaridades, os
emigrantes norteños, aqueles dos países pobres; viñeron os suevos, coas
vaquiñas teixas, para apacentalas nos mellores prados do mundo entón coñecido!
Viñeron os bretóns, tan amantes da natureza que aquí sentíronse na gloria, e…,
quedáronse! Os Normandos, envexosos eles, tamén viñeron ao saldo, pero, como
quedaba pouco, desistiron de apañar o rebo. Máis tarde os de alá, iso, os de
Alá, intentaron permutar o seu Sáhara pola nosa Terra Chá, pero atopáronse con
esa fronteira natural, asignada polo noso Deus, á que chamamos Cebreiro, cando
máis ben lle correspondía o nome de Xebreiro, porque nos xebrou, porque nos
separa e nos illa ddca meseta mesetaria.
Con estas riquezas, e con estes
herdos, cal foi a nosa pretensión? ¡Axudarlle a Santiago a tomar Granada, para
quedarnos todo por alí, esquiando na neve de Sierra Nevada, e de paso, fundando
algún que outro lugarciño alpuxarreño: Bubión, Capileira, Pampaneira…, esquecidas
as nosas rías, as nosas leiras, estes hortos galaicos, tan bos como
desprezados.
Tempo adiante, esta vez traizoando
ao propio Santiago, non só lle axudamos a don Hermenegildo, ¡San Hermenexildo
era, foi, outro, ben distinto por certo!, a devolverlles Covadonga aos mouros,
senón que: Démoslle soldadiños, para iso, para axudarlle a destruí-la obra de
don Pelaio; démoslle as nosas mulas, aquelas crías que lles vendíamos antano
aos castelán para arar os seus trigais, coa finalidade de que lle arrastrasen
as cureñas dos canóns alemáns; démoslle as teixas, requisadas, para mante-los
Regulares, que se negaban a xantar das perolas de jalufo. En definitiva, que ata
traizoamos ao noso Patrón.
Na posguerra, os nosos emigrantes,
que ían de pasar fame neste país seguiron de Coresma en América para remesar
divisas fortes, ¡e tan fortes, que se utilizaron desde Madrid, polo Goberno do
noso ilustre paisano, para fortalecer, para robustecer, para engrandecer, as
Regiones Devastadas, mentres as nosas
nenas se vestían con sacos dos do azucre, procedentes de Cuba. O colmo foi
cando Eva Perón nos mandou aqueles barcos cargadiños de trigo, e os deixamos
reexpedir, desde os portos galegos, para o resto de Europa, de estraperlo! Foi
unha ocasión perdida: abordalos, e descargar, mesmo a fortiori, pero, o de sempre, cando mexan por nós, dicimos que
chove!
Deu en ir mal América e pasámonos a
Europa, máis cerca, con menos nostalxia, pero o conto foi o mesmo, ou similar:
Con aquelas divisas, como nesta Gallaecia dos nosos pecados non había
industria, nin ganas de asociarse para creala, as divisas, de convertidas, upa,
arriba, a elevar veciños, ou non tan veciños, eses mesmos que, tempo adiante,
arramplaron co mellor do país, acazapado o Valente…, polo medo que lles tiña,
polo medo que lles colleu! ¡Agora din que os arroubamos…! ¿Sería co noso
arroubo? ¡Tanto estabamos fóra de nós, de nós e do noso país, que só faltou
darlles o noso sangue!
¡Ai de nós cando volva o Señor, e
nos pida conta do uso, do mal uso, que fixemos cos seus talentos! Imos ter que
emigrar de novo, mais agora, que, para onde, que non temos terra na Habana, e a
nosa puxémola a eucaliptos, a eucaliptos australianos! ¡Xa o teño: con esta
afinidade, para Australia, de “canguros” que sexa, agora que estamos afeitos á
súa flora!
-.-
Sabemos, polo menos ata certo
punto, auditar empresas, tomarlle o pulso a un enfermo, discutir o estado dunha
nación…, pero, que sabemos do que se perde, e do que se gana, en cada relevo
xeracional? No paso das xeracións tamén hai perdas e ganancias, de verdade que
si, pero fáltanos un aparello para medilas; ¿a que esperan eses sabios distraídos,
para inventalo?
O ser humano vén a este mundo en
mantillas, e hai que darlle a teta. No polo oposto están os vellos, que adoitan
facer testamento dos bens materiais, pero, dos outros, dos intelectivos, que? Ou
estou errado, ou grande é a evaporación cultural que acompaña ao féretro. Pero
non tódolos casos son iguais, por suposto, que tamén houbo, e segue habendo,
mestres bos e xenerosos, desinteresados, que nos foron transmitindo as súas
impresións, as súas experiencias, os seus saberes. ¿Desinteresados? ¡Ao
contrario: interesados en que non se perda algo que tanto custa adquirir como é
a civilización, a civilización positiva!
Estoume lembrando que, cando
ingresei no Banco, e noutros asuntos coido que pasaría algo parecido, os xefes
tiñan a ¿prudente? costume de ensinar aos novatos o menos posible…, para que
non chegásemos a competir con eles nos seus carguiños! Cantos máis erros,
cantos máis tropezos do principiante, máis resaltaba a autoridade do veterano.
A iso, en linguaxe actual, chamariámoslle, con toda razón, unha putada, unha
putada dobre: fronte ao novato, pero tamén fronte á empresa, á natural
evolución da empresa. Na mesma época tamén se contaba que, tanto xastres como
costureiras, dábanlles o traseiro aos/ás aprendices cando cortaban…, para
telos/para telas máis tempo cobrándolles pola aprendizaxe. De todo isto
dedúcese que non tódolos pecados están reflectidos no Catecismo.
De tanto segredo como nos rodea, resulta
que avanzamos lentos, suai-suai que di o moro, así que, entre o que tardamos en
aprender e mailo que nos esconden, este homo
sapiens vai máis lento cás
tartarugas. ¿Que non? ¡Canto tempo pasou desde aquilo das cavernas, e segue
habendo cavernícolas!
A propósito: ¿Por qué vai tan lenta a cristianización do mundo; terá algo
qué ver coa persistencia do triángulo católicos-ortodoxos-protestantes? Non o sei, e o Papa Francisco quédame lonxe, en tódolos
aspectos, así que non podo preguntarlle; en todo caso, de haber culpas, súas
non son!
-.-
Acabo de
escoitar un programa, na tele…; de escoitar, non, de oír, pois farfallaron
tanto eses tertulianos, eses ”faladores”, interrompéndose a cada frase, ¡como
adoitan facer, sempre, ou case sempre, en tódolos programas de tódalas
emisoras, que xa é un mal endémico!, así que pouco aprendín. O antedito
versaba, tentaba versar, sobre a felicidade. ¿Quen lles ensinará a respecta-las
quendas; quen lles ensinará a respectar aos oíntes, para que podamos sacar
proveito…, e que non todo sexan anuncios, anuncios con mulleres estilo Eva, ou
menos aínda pois Eva utilizou as follas da súa parra?
¿Que
dixeron da felicidade? O que mellor se lles entendeu foi que a felicidade, a
felicidade plena, non existe neste mundo. ¡Niso estou conforme, pero, do resto,
servidor, engadiría, modestamente, que iso da felicidade hai que explicalo con
fórmulas, con fórmulas obxectivas, didácticas:
+, ou, - f
= (c1 + / - c2 + / - c3 + / - ... +/ -
cn) Ko : Ks
Que en
prosa quere dicir: Máis, ou menos, f, felicidade, (o -F- maiúsculo non existe a
estes efectos), é igual a unha suma alxébrica de circunstancias concorrentes
nun momento dado, presentes, pero tamén pretéritas, multiplicado todo pola
casuística obxectiva (Ko), e partido por casuística subxectiva (Ks). ¿Difícil?
¡Que va!
Non só
contan as circunstancias presentes senón que temos as que nos veñen de atrás,
do que nos pasou, ou daquela sorte que tivemos en que non nos pasasen, ou se
desviasen, certos perigos, certos abismos dos que nos fomos librando. O
principal denominador común está na fe do suxeito pois, sen fe, ou con pouca,
sen o convencemento de que este calvario conduce á resurrección gloriosa,
leva-la cruz, ¡as cruces!, é, ou debe ser, horrible.
Despois dun
mesmo, despois do propio razoamento, está o detente da familia; ¡o mellor de todos,
despois da fe por suposto! Tamén cabe ponderar o apoio e maila comprensión do
noso próximo, amparo e colaboración que non sempre agradecemos, e iso é outro
pecado. En canto a nós mesmos: temos que distinguir entre resignación activa e
resignación pasiva. ¡Ora et labora! Iso
de agacha-la cabeza, estilo avestruz, ¡nin no deserto! ¿Que nos pechan unha
porta? ¡Busquemos outra, pois, máis arriba, ou máis abaixo, hainas, ten que
habelas!
A ecuación
antedita, prolongada no tempo, lévamos a unha liña oscilante, séxase, con
altibaixos, máis ou menos fugaces, pero sucesivos. Non está de máis botar man
daquel adaxio tan elocuente, e tan certo, de que, Nunca choveu que non
escampase. Mais isto non significa acoller a tormenta sen paraugas, sen
previsións, sen precaucións.
A casuística
obxectiva (Ko) consiste en que o mal, o mal que nos vén de fóra, non sempre é
evitable, e por iso cabréanos de mala maneira, multiplica os desánimos; mais
para iso está a división, a partición, relar a casuística subxectiva (Ks), que
consiste en estar preparados, animosamente preparados, para non caer, para non
decaer. Como dicían os romanos: ¡Cave ne
cadas! E de caídos, buscar apoios: Ante todo, no propio razoamento; e no
paraugas da fe, mellor que mellor. De inmediato, na familia. ¿Que ganamos ocultándolle
á familia as nosas cuítas, ese pudor mal entendido, esa falta de franqueza,
cando é posible, posible e probable, que, algún deles, nos poda dar un consello
axeitado para recuperar as forzas perdidas, perdidas ou diminuídas? Por outra
parte, apoiarse no próximo non é mendigar enchufes, pois nada hai máis indigno
que elevarse artificialmente; apoiarse no próximo é, debe ser, ante todo,
confiar en que a xente é humana, uns máis e outros menos, pero ata os inhumanos
nos fan favores poñéndonos trabas…, se sabemos utilizalas como trabes!
¿Receitas para lograr a felicidade? ¡De certo,
non as hai, pero si algún que outro reconstituínte! Para iso, o mellor médico?
¡Eu, eu mesmo; cada un para si, con tal de que non apaguemos a luz, ás luces:
¡Ante todo, a da fe en Deus, e a continuación, a fe en nós mesmos, que por algo
e para algo nos fixo Deus sapiens!
¿A felicidade segue unha liña recta? ¡Queda demostrado que non, pero, polo
menos, aprendamos a recuperar niveis aceptables cada vez que baixamos ao abismo
da desesperación! Os ateos din que costa abaixo axudan tódolos santos, pero non
é certo: Os que tiran de abaixo para facernos caer na desesperación, incluso no
suicidio, esa abominación que só favorece aos enterradores, é Satanás, de
folgado e de envexoso que está!
Tamén están folgados os parados… ¡Sempre hai, e sempre teremos algún tipo
de traballo, con tal de que nos abaixemos do cabalo do orgullo! ¿Qué son
indignos, que só abunda o que ninguén quere? ¡Máis indigno é caer na
desesperación, nesa infelicidade do pasota!
-.-
Se certo é que, por veces, as
árbores non deixan ve-lo bosque, non o é menos que as anécdotas presentes, as
do presente, tapan, esconden, impiden a reflexión que nos compre cada vez que
pensamos e/ou actuamos sobre as consecuencias que traerá o noso comportamento
actual, sexa para nós mesmos e/ou para terceiros, próximos ou remotos.
¿Un galimatías? ¡Que va: é unha lei
física, pois tódalas cousas teñen causas, e por veces, remotas! Este é un tema,
para min, apaixonante, que se me vén á cabeza con frecuencia, así que ben raro
debo ser xa que pouco diso vexo na literatura actual. Desde que alguén inventou
aquilo de, La imaginación al poder, todo é imaxinación, fantasmas, explosións,
efectos especiais…, de tanto poder, que moito me temo que sexan capaces de
trastornar ás criaturas…, antes tempo!
¿La imaginación al poder? Oubliez
tout ce que vous avez appris. Commencez par rêver.
Olvídense de todo lo que han aprendido. Comiencen a soñar. Dá igual dicilo en francés que en castelán, ou en galego, pois o poder da imaxinación…, xera monstros! ¿Non si, amigo Goya? A imaxinación é boa, indispensable, pero…, se vai de brazo co razoamento, co cálculo, coa sensatez! Por moito que imaxinemos, a realidade só se cambia co autocontrol, co raciocinio.
Olvídense de todo lo que han aprendido. Comiencen a soñar. Dá igual dicilo en francés que en castelán, ou en galego, pois o poder da imaxinación…, xera monstros! ¿Non si, amigo Goya? A imaxinación é boa, indispensable, pero…, se vai de brazo co razoamento, co cálculo, coa sensatez! Por moito que imaxinemos, a realidade só se cambia co autocontrol, co raciocinio.
Imaxinemos un porvir, un futuro
perfecto, ideal, incluso utópico… Pois ben, para conseguilo, para facelo
posible, hai que camiñar apoiándonos no físico, na realidade do presente, e a
partires diso, co compás na man, aderezar rumbos, forzar a máquina, ou poñela a
ralentí, segundo o estado da mar, da mar circundante; ¡en definitiva, tomar
medidas, elixir medidas, sopesar as consecuencias, non sempre previsibles, de
cada fórmula! Así que, ademais de imaxinación, física, un anaco de física!
Non é nauta calquera, pois, de
primeiras, hai que baixar á auga, ao medio natural, aprender a nadar; e se
aprendemos a nadar e, de paso, a garda-la roupa, mellor que mellor! ¿Que lle
pasou á Armada Invencible, vencérona os elementos? ¡En parte, si, pero tamén se
debeu a certas imprevisións, entre elas a de que o seu Almirante…, non era
mariño, senón de terra a dentro! Estaba previsto que a mandase un experto, Don
Álvaro de Bazán, marqués de Santa Cruz, mais, por irse prematuramente de viaxe,
coa súa querida, con dona Parca, foi substituído, improvisadamente, por un tal
Alonso Pérez de Guzmán, á sazón VII duque de Medina-Sidonia, Grande de España,
e todo iso, pero confundía a mar cos campos de trigo, así que mandou segar,
¡segar olas!, con 127 barcos, coma quen lanza 127 segadores polas searas
adiante. ¡Meu pobre, tiña imaxinación, pero faltáballe sabenza, experiencia!
Pois, na vida, na vida cotiá, outro tanto, que mal se pode dirixir un a si
mesmo, canto máis un país, se primeiro non se aprende a nadar, a elixir tempos
e lugares. ¿Verdade que si?
-.-
Sorrisos e bágoas. Os sorrisos están ben en todas partes, en tódalas
ocasións, mentres que das bágoas o mellor que se pode facer é gardalas nun
paniño, no delas, cadaquén as súas, e mellor aínda se non ten iniciais, que non
se precisan, pois eses non os rouba ninguén!
Na
actualidade trátase dun ben escaso, iso dos sorrisos, razón de máis para que os
valoremos como é debido. Se serán escasos, que xa pouco máis se ven que nas
cariñas xuvenís das caixeiras dos supermercados…, e son tan xenerosas que non
as inclúen no ticket! ¿Nas outras tendas, nas pequerrechas? ¡Miñaxoias; as
outras son das do paniño…, polo pouco que venden!
Estoume
referindo aos sorrisos horizontais, por suposto, pois os outros, os verticais,
se é que os teñen, son da súa intimidade.
Nesta
Galicia dos meus pecados tiñamos o mellor sorriso vertical do mundo nestas rías
tan húmidas e tan profundas, pero botáronse a elas os narcotraficantes, coas
súas violacións, coas intromisións, amén da cinsa dos incendios, así que, requiescat in pace!
Rías de Galicia,
vistas de lonxe.
Terra a
dentro algo queda, aínda que escaso: Para gozar dunha fervenza, hai que levar
unha fouz; e no resto do río, un escafandro…, por culpa dese purín impuro;
quere dicirse, cando non lle pasan o arado! En canto á flora, tamén pouco, e
para iso hai que poñerse de costas para os eucaliptos…, se non queremos
descompoñer o retrato! ¡Ai Galicia, Galicia, quen te viu, e quen te ve! Negocio
para as mercerías..., por iso dos paniños das bágoas!
¿Haberá
cousa máis sa, máis limpa, máis pura, máis reconfortante, máis caritativa, que
un sorriso, pero deses, dos horizontais? Cando me atope con un psicólogo, á vez
que con un sociólogo, heilles preguntar, pero tamén conviña que estivese
presente un psiquiatra…, para completar a terna!
-.-
España,
un país de gastadores.
O Gran Capitán gastaba, devastaba, cos
seus gastadores, as asperezas do terreo de vangarda; e para iso escollía, claro
está, os mellores, rexos, altos, barís... Despois do traballo pasouse ao luxo,
á exhibición: vestimenta, adornos dourados, presenza física, aires marciais,
imperiais! Copiando, copiando, estes políticos da pseudo democracia quixeron
imitalos, e déronse ao gasto, que así erosionaron a vangarda, a economía, deste
país. Que Deus lles perdoe, amén, polo mal que copiaron pois o gastar do Exército é/era doutra
conxugación.
Pero hai, consérvase, unha cousa común:
Aqueles gastadores, aqueles batidores, marcaban o paso; os políticos actuais,
tamén! ¿Que isto de agora non son pasos, senón…, malos pasos? ¡Esa é a
diferenza, aí está o chiste!
Con iso de marca-lo ritmo, aqueles
que non o seguisen…, ao pelotón dos torpes! En linguaxe actual, ao pelotón dos contribuíntes! De
propósito: ¿cantos contribuíntes fan falta para dar abasto, para seguir a cada
un dos nosos gastadores, dos nosos prepotentes? ¡É fácil: basta con dividir o
censo polo número de mandantes e de golfantes da nosa dianteira! Pero, se o
denominador tende a infinitivo? Neste caso non hai problema, pois o resultado
tenderá a cero, evapórase a operación, saldamos o país! Daquela, as glorias
imperiais? ¡Ao museo, ao da Fantasía!
-.-
Non o oín, pero lino: Que a
Viceconsejera de Sanidad, de Madrid, afirmou, “¿Tiene sentido que un enfermo
crónico viva gratis del sistema?”. Tampouco o oín, pero lino nun libro: Que Luís
de Camôes, no
seu Os Lusiadas,
exclamou: “Alta xeraçao,
ínclitos infantes…!”. ¿Que diría dos nosos, hoxe, se vivise? Segundo Diogo do
Couto, Camôes, nos últimos anos, estaba “tan pobre que vivía de amigos”. ¡Ira de
Deus, que sería da súa vida se vivise agora, tal que en Madrid, por máis que
houbese cotizado Seguridade Social en toda a súa mocidade? ¡Estaríalle ben
empregado, por cantar glorias en vez de cantar mañás, ou…, por meterse en
política elitista!
-.-
Apelando á maldición xitana, que
tódolos pobos, e tódalas razas, teñen algo de bo que ensinar: ¡Preitos teñas, e que os ganes! Eu
aplicaríallela a certos políticos, a certos administradores da nosa actualidade:
Que larga vida lles dea Deus…, para que cheguen a vellos, con tódalas
consecuencias, coas boas e coas malas!
Pero, en definitiva, ¿para que
molestarme se eses tais, mentres len a Niccolò di Bernardo dei Machiavelli, de
min non se lembran? Se tivese acceso ao Papa Francisco, o primeiro que lle
diría, o primeiro que lle pediría, é que declare a España territorio de misión,
e nos mande outro Santiago, se é que quedan dispoñibles, pero con un cabalo
mouro. ¿Por onde tería que empezar? Eu opinaría que pola Carrera de San Jerónimo,
pola rúa daquel Santo de Estridón, especialista en traducións, en correccións,
e non só nas gramaticais.
Corre presa, ¡moita!, explicarlles aos do Congreso quen foi
aquel Santo, aquel sabio, que deu nome á rúa deles. En poucas verbas:
Pasou a Biblia do grego e do hebreo
ao latín, facéndoa axeitada para o mundo occidental. Pai da Igrexa, e por tanto
Pai da Constitución, pero da auténtica, da perfecta, da de Cristo, e non eses zapateiros
remendóns, amañadores de zapatos vellos con subela de pico e verbas escorregadizas,
do 78, que os deixo no meu tinteiro…, por limpeza étnica! Á su tradución chamóuselle
“Vulgata”; ¡iso, tradución para o vulgo, para o pobo, co pobo, e non como dixo
o outro, Todo para o pobo pero sen o pobo! A diferenza está en que Xerónimo era
Santo, e o francés, Rei!
O que non me crea, só ten que ir á
Wikipedia, onde se explica con probas que San Jerónimo foi un estudoso do latín
nunha época na que iso implicaba dominar o grego. Sabía algo de hebreo cando
comezou o seu proxecto de tradución, e mudouse a Belén para perfecciona-los
seus coñecementos do idioma. Comezou a tradución no ano 382, corrixindo a
versión latina daquela existente do Novo Testamento. Polo ano 390 pasou ao
Antigo en hebreo. Completou a súa obra no 405. Por algo mereceu o cualificativo
de “Pai da teoloxía latina”!
¿Paralelo cos Pais do 78? Uns non querían, outros non podían, e o resto, non
sabía, non tiñan experiencia, así que fixeron do pan unhas tortas, para
librarse das outras, das que lles viñan encima se daquela non transixen, uns e
mailos outros. Señores especialistas, un consello: Agora que a masa está levedada,
madura, experimentada, volvamos ao forno; e se non saben, ou saben pouco, vaian
a Belén, aprendan e pensen, rectifiquen os erros, aproveiten as experiencias, e
lexislen en condicións perdurables, para que o pan non teña furados, polo menos
no que resta de século, que non é pouco!
¡Ah, pero con Listas Abertas, con
cruces, sen contas offshore!
-.-
A radio anima e acompaña a quen
teña que traballar de noite; a tele, pola súa parte, é unha promotora de
ansiolíticos para os que traballen de día…, se é que queda algún que tal faga,
ou lle deixen facer!
Por min, e ante min, ábrolle un
Tribunal de Honor á Tele. ¡Á tele nocturna, se entende, pois da outra, emérita
ela, estou namorado! Refírome á prostituta, esa de altas horas, inmoral, escandalosa,
dexenerativa…, furcia en definitiva!
Ábrese a sesión, pero só con
Fiscais, pois no meu Tribunal sobra a defensa do indefendible. Como Testemuña
de cargo chamo, en primeiro lugar, á
virtuosa Suíza, onde se van á cama precisamente a esa hora, ás dez da noite,
que así están frescos para traballar, para discorrer, ao día seguinte. Xa
que vai de reloxos, a continuación que pase un reloxeiro, ao que penso
preguntarlle: ¿Que merda de economía iso do cambio de hora se pasamos a noite
coa luz acesa, tanto na rúa coma nos fogares? Despois recibirei aos médicos…
¿Que ten de sa deitarse ás tantas para ir cedo ao traballo; será por iso, pola
somnolencia matutina que os rapaces saen da casa sen afeitar, ou afeitados a
raxos?
¿Opio dos
pobos, na actualidade?
¡O fútbol e maila tele nocturna, pero o deporte aínda ten a atenuante diso, de
ser deporte, polo menos para quen o
exercita, pois o que é para os miróns, como non sexa deporte iso de volver
para as casas cansos, nerviosos, excitados, e…, somnolentos?
Coa radio aínda é posible que un
dos cónxuxes durma mentres o outro escoita, pero, coa tela? Para logralo fai
falta duplicar: dúas vidas, días camas, dúas teles…, e daquela, adeus prole!
Non sigo, que me expoño a que me
deporten desta España tan…, puritana? ¿Puritana? ¡Si, si, puritana, pois o
concepto de “pura” ten outro significado, un significado demodé, tan demodé que
arestora está putrefacto!
-.-
Da mar, o mero; da terra, o cordeiro;
e do meu souto, o castiñeiro! ¡Carthago delenda est, e a miseria,
tamén! Máis para iso hai que agacharse, humillarse, abaixarse á terra, que
despois diso, coas castañas, de sequiñas e ben peladas, as donas que o son, tal
que a miña, fannos chupar os dedos con estas cremas, amais doutras mil receitas!
¡Velaí o maná galego, que non tódalas rexións o teñen!
A maiores tamén plantamos fantasmas
cheirentos, esas árbores nefandas, que de bonito só teñen o nome, eucalyptus globulus labill, ¡iso,
lábiles!, e serven para facerlles tortas de papel aos países ilustrados, pero
nós, os economistas, os economizadores, os prosaicos, preferimos o lustre, o
manduco, das castañas, non si? ¡Díganmo a min, que quitei as luvas capitalinas
para planta-los meus castiros, estirando as costelas para darlle ao eixado, para
fondar o suficiente, e despois destas molestias, poñerlles bufandas no seu tronco
tenriño para que non os roesen esas mascotas, eses xoguetes dos cazadores,
chamadas corzos! Por último, as podas de formación, seguidas dunha curta espera,
pois Deus, por medio da súa Natureza, nunca defrauda ao plantador; ¡ao dos
castiros, se entende!
E dos eucalytus nitens, tamén chamados brillantes, ou shining gum? Destes
prefiro non falar; ¡que falen os compradores, que xa o están facendo!
¿Que hai fame
nesta Gallaecia dos meus pecados? ¡Pecador, si, pero máis o son eses que soltan corzos
para a súa diversión outonal, precisamente na época de recoller as castañas, o
que eles non sementaron, o que eles puxeron en perigo! ¡Deu-los colla
confesados; amén!
-.-
Nunca se me deu iso de facer
crítica literaria, nin literaria nin do pensamento, pois cada un é igual a si
mesmo, e por tanto diferente dos demais; daquela, quen son eu para reclamar dos
outros que se parezan a min, ao meu criterio, á miña idiosincrasia? Somos obra
de Deus, non si? ¿Acaso son Deus, o cuarto Deus, para corrixir ao Trinitario? O
único admisible é que, se considero que a miña obra é boa, se creo que ten algo
de exemplar, debo expoñela para que tiren zume dela aqueles aos que lles pareza
boa, ou, polo menos, aceptable. Pero vou facer unha excepción, sen que sirva de
precedente: Acabo de resolver un Dameiro no que se le que, “A vida é bela nos
libros pero ten o inconveniente de ter que vivila!” Ao parecer é do lema, “O
peor deste mundo”, dun tal J. Annouilch. ¡Pois ben, nego a maior: Non hai
libro, non hai escritor nacido de muller que sexa capaz de retratar a vida, nin
sequera a humana, e xa non digamos a divina! O único foi Xesús, e iso porque era
Deus, Deus e home!
¿Retratar a vida? ¡Só os fotógrafos
conseguiron retratar un instante, un intre, dela, dalgunha, e para iso sáelles
fea, coa excepción dos retratos das mulleres e dos nenos!
Non pensen mal: ¡Unha muller por un fillo
é capaz de andar de cabeza!
A vida é
marabillosa;
na realidade, xa digo, máis que nos libros, infinitamente máis pois aínda non
naceu pintor, escultor ou literato capaz de representala, de presentala, na súa
complexidade, sendo que complexidade é sinónimo de beleza, pois nada nos
resulta belo se é sinxelo, se se limita a catro raias; este complexo sumo, só
é, só pode ser, cousa de Deus, e por tanto, portentosa, excelsamente bela!
¿Que, entre dous, con tal de ser de
distinto sexo, somos capaces de facer un neno? ¡Xa, por delegación, con
facultades herdadas, recibidas! O
principal misterio da vida é que é prestada, e por tanto, reintegrable;
pero non en balde, nin de balde, pois o mesmo Creador nos ten prometido permutala,
trocala por outra infinitamente mellor, definitiva, coa única condición de que
lle devolvamos a provisional, a terrea, limpa, ben usada, e de non ser limpa,
que a levemos lavada, penitencialmente lavada.
¿Que vivila é un inconveniente?
Pero, quen considera que isto de vivir catro días, por amargos que sexan, non
é, non se trata, dun esforzo mínimo, ridículo, se o comparamos coa coroa dos
mártires? Por poñer un exemplo: Cando prestamos un diñeiro é certo que aí vai un cúmulo de
privacións polas que tivemos que pasar, ¡algúns!, para reunilo, pero, se nolo
devolvesen aos poucos, tal que ao cento por un, non saltaríamos de ledos, non
daríamos por ben empregadas aquelas privacións? ¡Pois iso é a vida, máis ou
menos, así que, en canto a inconvenientes, amigo pensador, amigo J. Annouilch, pensaches
mal, e neste caso, non acertas! ¡Non cho digo eu, que foi precisamente o noso Xefe
común, o teu e mailo meu, quen nolo advertiu, no propio Calvario!
.../..
Pasa a
ESPALLANDO IDEAS
-III-
No hay comentarios:
Publicar un comentario