.../...
Os extremos
tócanse;
ou eran, Los extremeños? Como xa non temos ao Garisa, nin ao Andrés Pajares,
quedarei coa dúbida. Do que non as teño é de que, neste mundo, funciona o
péndulo de Foucault, pasando dun extremo ao outro cada pouco tempo.
Onte mesmo, un vello amigo, que á
súa vez é amigo doutro amigo meu, contoume o que lle pasou, aquí mesmo, nunha
praia periférica, próxima a esta Coruña dos meus pecados, un día destes. Pero
comezarei lembrando aquela reiteración dos “colmos”, en época non tan remota;
aquela insistencia de preguntarche: ¿Sabes cal é o colmo…, disto, daquilo, do
outro, do de máis alá?, que todo se concretaba en colmos, en colmar o vaso do
humor nunha época na que nunca tanto brillou o humor español coma no
franquismo, pois, coa censura inquisitorial entón gozada o humor chegou ao seu
colmo, ¡tamén o humor!
O amigo, supoño que acordándose
daqueles “colmos”, colmou a miña paciencia soltándome un: -¿Á que non sabes cal
é o colmo dunha grúa municipal? -¡Non sei; se cadra levantarse cando os
cidadáns dormen! -¡Andas cerca! O caso foi que a ese Cura…, tan falador que
era, de tanto falar, e por falar ben, tiveron que facerlle unha…, a ver se o
digo, unha larinxectomía, seguida dun tratamento logopédico… Pois, ao que ía: O
de cabeceira recomendoulle tomar o sol, e os psicólogos que se distraese todo o
posible, tal que contemplando as olas do mar, que é a cousa máis movida, a menos
aburrida, das ata agora coñecidas. Dito e feito, así que, para iso, como non
podía falarlles aos taxistas, levaba o seu utilitario ata cerca da praia,
aparcando nun solarciño aberto, na mesma beira do asfalto, ata que un día…,
madrugou a grúa!
-Pero, non estaba aló ás aforas,
nun solar aberto?
-¡Claro; por iso a grúa non puido
levarse ao dono do solar, en castigo por telo aberto, e…, levoulle o coche ao Cura!
-Entón, non había sinal de, “Prohibido
aparcar”?
-¡En absoluto! O que había, o que
houbo, segundo me contaron, foi o bromazo de deixar ao Cura…, sen cura! Iso
demóstrase en que, cando deu localizado o seu cochiño, e pediu a copia da
multa, canto lle deron foi un papeliño con dous números atribuídos aos gardas
denunciantes, séxase, anónimos. Seica fixo un recurso, pero, como non apele a
San Pedro…! ¡Multa por estacionamento indebido, e factura da grúa! Como ves,
unha grúa grotesca, manexada por uns ateos, inimigos de Gorbachov!
-Daquela…, non eran comunistas?
-¡Que va, pois Gorbachov, cando se
despediu daquel Papa, díxolle: Santidade, aquí ten un amigo, pois son ateo pero
non practicante! Estoutros, vaia se practican!
¿Que vos parece que lle dixen ao
meu interlocutor? Pois…, o primeiro que se me veu ao papo: ¡Pobres curiñas, que
todo se lles volve apearse: Apeáronse do púlpito, déronos a cara ao misar,
quedáronse sen sotana e sen coroniña, aquela coroa capilar que os diferenciaba
dos pecadores; tamén veu un logopeda, outro, e prohibiulles falar en latín; despediron
aquela vella que adoitaban ter de criada, para que as beatas do lugar non se
celasen, e agora comen bocadiños, ou sopa tabernaria; apeáronse do macho e
mercaron utilitarios de segunda man…, para achegarse ao proletariado; por se
isto fose pouco, veñen esas grúas municipais para apartalos das olas do mar, do
pouco que lles quedaba, e sen compadecerse da cura do Cura... ¡Estes ateos,
estes césares, que so cren nos denarios…; nos denarios e nas bromas estúpidas,
estúpidas e sacrílegas, pecadentas!
-.-
Abraiado, impresionado, por esa estatística
comparativa que evidencia que en España aínda lemos mal, e interpretamos mal,
calquera pode, ¡e debe!, facerse esta pregunta: ¿Lemos mal, ou é que nolo
explican mal? Imos aló:
De entrada, nin en galego nin en
castelán nos expresamos con propiedade, sempre
acurtando verbas, falando atropeladamente, e dando por entendido que o
destinatario, sexa oínte ou lector, xa sabe por onde van os tiros, xa coñece os
antecedentes do “tema”, como agora se di. Pero tamén é certo que os dicionarios
son voluminosos, fisicamente pesados, parándose en disquisicións non sempre
necesarias, e xa non temos mans traballadoras; outra cousa sería se se puidese
oír ou ver cos pés, pois estes, de ben embotados, están afeitos a darlle á
pelota… ¡Iso, a pasa-la pelota! En canto ás mulleres, que non adoitan darlle ao
balón…; estas, con eses tacóns altísimos, metálicos, levados a propósito para
vérlle-la calva aos homes, o que mellor fan é tocar o pasodobre, dobremente
dobre.
En canto aos dicionarios, se eu
mandase mandaría facelos en tres tomos: Un deles, o máis pequerrecho, o máis
lacónico, para levar no peto ou na carteira escolar; un intermedio, con
terminoloxía científica, sinatura por sinatura; e para a casa e mailo despacho,
o grande, o xeral. ¿Vale? ¿Vale que se diga vale, así, por calquera cousa?
Falando de dicir: Dun tempo a esta
parte está visto que hai dous tipos de fala, a das verdades e maila normal,
séxase, a do “todo vale”. ¿Que cal é a das verdades? Entendo que se trata desa
que comezamos, “Se che vou dicir a verdade…”! ¡Carajo, así que nós mesmos
confesamos que non sempre a dicimos; vaites, vaites, vaite coa dobre moral; o
que nos faltaba!
Que vergoña…, non si? ¡Non, non
tanto, pois é máis vergoñento o de non saber escribir, e tamén o de non saber
falar, que o de non interpretar as galimatías! O problema igual comeza nas
casas: ¡Xa non temos lareiras para intercambiar pensamentos, e logo que os
pais, entre que estudiaron, algúns, con becas doadas, e as “súas labores”
respectivas, non poden, ou non queren, ocuparse excesivamente da prole! En illo tempore
dicíase, poñíase nos papeis, daquelas mulleres que tiñan cen ocupacións, e
aínda así atendían á educación dos fillos, ¿Profesión? ¡Sus labores! Co que
agora abarcamos, ou pretendemos abarcar, o dicionario é tan imprescindible coma
o pan de cada día, día a día, toda unha vida! Apostaría que aínda hai casas que
non teñen dicionario, nin sequera un de peto! ¿E pan? ¡Tampouco; lamentablemente,
non todas o teñen!
Tiven un profesor que…, que aconsellaba,
non, que mandaba: “Hay que hablar como se escribe, y escribir como se habla”.
Hai excepcións: por exemplo, para namorar cunha mirada, chega; iso si, se é
limpa, limpa e fonda!
-.-
¡En hora e media, desde a Torre de
Londres á de Alvedro! ¡Estes netos, que voan máis có pensamento! Outro tanto
levábame, na súa idade, baixar a Mosteiro para coller o coche da Liña, o de
Lugo. Deus vai ter que poñer atmosfera noutro planeta, se non a teñen, pois
esta terra está revendo, encolle!
Pero o que máis me quita o sono é
que, coa terra encollida, a distancia interpersoal cadora é máis ampla, ou iso
me parece. ¡Que lonxe está o ego, cada un dos egos, do ego do meu próximo! Segundo
teño entendido, Howard Gardner, na súa teoría das “Intelixencias múltiples”,
iso que nos permite atender, atender pero tamén entender, aos demais, opina que
ten relación directa coa área da cortiza cerebral chamada “lóbulo frontal”, que
é onde radica a “área de Broca”. etcétera, etcétera. ¡Uih, que alivio; menos mal
se é así, pois, de tratarse da “cortiza terrestre”, a pouco íamos tocar, co minorado
que está o mundo!
Onte mesmo: Non me cederon a
dereita na beirarrúa, nin o asento dos vellos no bus, e despois déronme un
forte empuxón, que seguramente foi pola miña lentitude en apearme; no Centro
Médico, á voz de, “Pase o seguinte”, coáronseme dous ou tres; na panadería,
cando ía mostrar o meu número, unha rapaciña aprestouse a dicir, ¡Eu, sona eu!;
iso si, con voz doce, como de vinte anos, e por tanto, casadeira. Non lle din
queixas, pois igual tiña présa, que igual a esperaba aquel rapazolo das barbas
en gaveleiros apoiado no couzón da porta, seguramente de canso que estaba de
tanto trasnoitar para…, para escoller rapaza!
¡Téñoo claro: é un problema de
ubicuidade iso de que nos atropelamos ao encoller as distancias, tódalas
distancias, en particular as persoais! Porén, a miña dúbida vai por outro lado:
¡Os egos tenden a separarse, e de seguir así, dentro de pouco, adeus próximo,
pois, en vez de próximo, haberá que saltarse unha letra, o “q”. Que estamos de
cu uns para os outros xa o sabemos, e daquela, pasar ao “r” de remoto! ¡Mira ti
por onde ata os dicionarios están encollendo!
-.-
Penépole moderna
A vida dá que tecer, tanto aquí
coma en Ítaca, non si miña Penépole? Ti esperabas por Ulises; pero todos agardamos un porvir, ese
porvir que non acaba de vir!
No entrementres, non nos cansamos
de tecer e de desfacer: Propósitos, promesas, ilusións…, seguidos de
frustracións! Temos pretendentes a barullo: luxos, vicios, tentacións que non
se cansan de chamar á porta, ¡á porta inferi! ¿E nós, mentres, que? Pois…, de convalecencia
continua: Tratámonos, medicámonos, facemos propósito da emenda, pero…, vivimos
no mundo, e o mundo dá que facer, dá que loitar, dá que tecer!
Nacemos como nacemos, uns máis
limpos cá outros, a uns bautízannos e a outros, non, pero aínda así, dun xeito
ou do outro, nome temos, que xa é moda poñérnolo antes de nacer, agora que se
coñece de antemán o sexo da criatura. Lávannos a todos, sexa coa auga bendita
ou coa outra, pero a mesma auga adoita traer impurezas; e logo que as toallas conservan
reminiscencias, por de estrea que sexan. Só se librou a Inmaculada…, soamente
ela, e para iso por obra e graza do Gran Xefe! Os outros…? Os outros si que
somos fillos de Eva, de Eva e daquel Adán, que moi adán debeu ser para que así
o nomeasen!
Nada máis nacer comezamos a
respirar, e, ¿que respiramos? ¡Contaminación;
nuns lugares máis, e noutros menos, pero algo diso en todo tempo, en todo
lugar, en tódalas familias! Ademais das tendencias que nos veñan nos xenes, que
seica algo diso hai, antes de falar xa oímos, xa oímos que nos din guapos aínda
que non o sexamos: ¡Aí comeza a hipocrisía, e nós sen vacinarnos dela!
Tempo adiante vacinarannos doutras
cousas, pero diso da hipocrisía,
pouco, pois é unha epidemia universal: ¡teremos que auto vacinarnos segundo
vaiamos aprendendo a discernir, a distinguir o ben do mal, sinatura terrible,
cadora máis! Así, pouco a pouco, iremos lavándonos da costra, da propia, destas
e doutras desviacións, dos cheiros, dos malos exemplos, das tentacións da
propia carne, pero…, o pero está en que, aínda que nos lavemos de mañá, a
carraña, tanto a externa como a interna, agarda por nós, solicítanos en todo
tempo, en todo lugar; solicítanos dun
xeito parecido a como lle facían a Penélope aqueles sucios pretendentes
emperrados en facela infiel ao seu Ulises. Ela tiña a desculpa de facelos
esperar a que rematase coa tea, e así foi librando!
Nós, a imitación daquela Penépole,
de tódalas Penépoles habidas e por haber, tamén lles podemos argüír ás
tentacións que o estamos matinando, que a ver se mañá…, e así, nestas
dilacións, algún día chegará a morte: se nos pilla inocentes, os pretendentes,
as tentacións, xa non poderán con nós, definitivamente; xa non deformarán a
nosa vontade salvífica!
-.-
Carballos da
miña carballeira,
coma min rodeados de netos; coma min, en parella, que así lles din agora aos/ás
consortes! Coma min, coma nós, gozando da posta do sol! Algo enzubrigados…; ¿e
que, ou é que os anos non pesan? A chepa vén de cargar coa Historia, tan pesada
que é!
Os netos óennos, os netos vixían as
nosas verbas, pero, de ben pensado, vai ser mellor calar porque…, porque non
nos crerían! Están afeitos a ler contos, a que lles conten contos, ¡contos de mass
media!, así que, daquela, como lles van crer aos vellos, téndonos por carrozas,
por desfasados? ¡Hai que estar ao loro, avós, óese dicir por aí, e aínda que na
nosa casa non se expresen así, o ambiente é contaxioso!
Cando me dicía meu avó que tiñades
tres séculos, carballos da miña carballeira, tampouco eu llo crin. ¿Dicirlles
aos netos, que ides para o cuarto Centenario, un pouco despois de Colón? ¡Deixa
en paz a randeeira das súas ramas, avó, que agora son outros os deportes, tal
que pegarlle patadas a un balón, polo estilo daquela egua que dicías que non se
deixaba ferrar…! Ademais, as ramas baixas cortáchelas para a túa lareira, cando
eras un rapaz friorento, así que agora, nin coa caiada lles das alcance ás que
subiron para arriba.
Nunha destas ocasións, díxenlles:
Gardádevos das trolas dos políticos, que eses si que son vellos, veñen de
vello, de antes de nacer eu, ¡de moito antes!, así que, se alguén é fantasioso,
son eles, que non eu; eu dígovos a verdade, sempre de palabra, que así era o
ensino na miña crianza, despois dos papiros pero antes dos papeis! Nada, nin
con esas, que cren aos políticos pero seguen sen crer a historia dos meus
carballos. ¿Que será deles cando me igualen en idade, faranse crer, creranos?
¡Se é certo que a Historia se repite, daquela, non!
-.-
En Cicerón, (Filípica XII 5.), Cuiusvis hominis est errare: nulius nisi
insipientis, in errore perseverare. É propio de calquera home errar, pero ningún, agás o ignorante, ten dereito
a perseverar no erro. ¿Os ignorantes,
si? ¡Ai, logo, daquela é que moitos colegas teño, dende a corte das miñas vacas,
aquela na que me criei, ata a grande, a do Rei!
O erro non o é, non podemos
consideralo tal se non tomamos conciencia do feito, e consecuentemente, das
súas consecuencias. ¡Ignorar é vivir no
limbo, no dos estúpidos! ¿Situación cómoda? ¡Por suposto; cómoda, pero
estúpida, tamén! Daquela, ¿onde queda, onde deixamos iso do homo sapiens,
no barrelo?
Nos meus tempos, co pánico que se
lle tiña á “mili”, había dous métodos para librarse dela: Estar enfermo de
verdade, ou facerse…, ¡cun certificado médico apadriñado! O dito era: ¡Ese
faise o tolo para non ir ao Servicio! ¿Era antes? ¡Moito me temo que tamén
agora, tamén agora: para librarnos de compromisos de conciencia nada como
deixala debaixo das sabas ao levantarse!
No de ir, ou non ir, ao Servicio, había
outro caso, pero…, no meu dáme vergoña recoñecelo, recordalo. En fin,
confesareime, xa que é a medicina dos pecados: Cando lle tocaron as quintas a
meu irmán, eu xa estaba en África, e daquela había unha disposición con
respecto aos pais sexaxenarios consistentes en que, se o fillo maior tiña
medios para soste-los pais, o segundo non podía librarse a pretexto de ter que
coidalos. O que non lembro con
exactitude é se se precisaban tres ou catro testemuñas… Para o caso dá
igual, pois eu valinme duns cantos amigos que así o declararon por ante o
Secretario do Ayuntamiento de Sidi Ifni, galego por certo, e Godoy de apelido,
¡entre galegos andaba o chanchullo!, que me aceptou aqueles “testigos” falsos,
e levantou a correspondente Acta, firmada, selada, e…, remitida! Teño a
atenuante de que a Lei era estúpida, pois, ¿como podía levar a meus pais para
aquel ¿Territorio de Soberanía?, con sirocos cada dous por tres, comidas
esgrevias, exóticas, fóra do seu ambiente, e mil penalidades máis.
Ben, pois xa descarguei a
conciencia, aínda que, “a verdade sexa dita”, como din agora os resabidos, o
meu non foi erro, non foi persistir no erro, que maldito se erro houbo:
¡picardía galaica, iso si!
-.-
Non chega con
espallar, que tamén hai que cribar, aventar a gra! Cando
os parceiros, foreiros, caseiros, ou levadores de fincas, pagaban anualmente as
súas rendas, facíano xeralmente co froito dos mesmos cultivos, e cando
entregaban trigo, tiñan que presentalo perfectamente cribado, séxase, “limpio
de polvo y paja”, para que lles fose válido, que así se facía constar nas
correspondentes obrigas, literalmente así.
Se xa o tiñades esquecido, que
pouca Memoria Histórica xa que iso é de onte, mesmo de onte! ¿Que vaiamos ao de
hoxe? O de hoxe vén doutra expresión histórica, igualmente aceptada: ¡meter
palla en albarda! ¿E iso…? Moi sinxelo: Tratábase, ¡trátase!, de acolchar ben a
albarda, preferiblemente con palla de centeo, longa e flexible, para que o
burro non a sentise, e de paso favorecer ao cabaleiro cun asento confortable.
¿Chégavos?
¿Que non…? Daquela terei que
tirarvos da almofada, digo, da albarda, que as dúas levan o “al” árabe, o al da
comodidade expresiva, e por ende, externo, apropiado, sexa ou non axeitado: Aquel
que pretendía cabalgar nos burros…, ¡aqueles, ou estes, pois niso pouco
avanzamos, que viñeron os autos pero segue habendo burros, e non só nas
aldeas!, procuraba dedicarse previamente á albarda, enchela ben! Non sei como
poñer un exemplo: Por exemplo, por exemplo, eses directores de marketing, eses
muñidores dos mitins, que se especializan en meter palla, palla abundante, desa
da palleta, para recheo das urnas comiciais, que así, seguidamente, unha vez
lograda a albarda, con coiro brillante por fóra, xa poden cabalgar con toda
felicidade. Para non cansar no traxecto, apéanse de catro en catro anos, e
volta a montar!
¿E, se afrouxa a albarda, ou se o
burro cansa dela? ¡Non hai caso, con meterlle outro fachuzo de palla…, outros
catro!
-.-
Diego
Barber, domador de dromedarios,
ademais
de Enxeñeiro Aeronáutico;
un
home, todo un home, por terra, mar e aire!
Un home así é o que precisamos en
España; ¡un home! Un home, unha mente preclara, capaz de civilizar o deserto.
Mais para iso necesitamos listas abertas; ¡iso, abertas! Nesta España cameleira,
de auténtico camelo, ¿que outro sería capaz de dirixirnos, de domarnos?
Os fenicios chamáronlle a España, Hesperie, ¡terra de coellos! ¿E non
sería máis exacto chamarlle, iso, Terra de Dromedarios, de dromedarios
xorobados? Dromedario = (en latín) dromâde = (en griego) dromás = corredor. Por
parte: camelo = engano. ¿É, ou non é, España, un país de xorobados, saturado de
camélidos? De fenicios, tamén; de especuladores, tamén. Daquela, ¡miúdo zoo!
Estou seguro de que, quen é capaz
de dominar un fato de dromedarios, tamén o sería de domar leóns…, tal que eses
das Cortes!
Pido, esixo, Listas abertas, para
darlle o meu voto a Diego Barber!
-.-
¡Que difícil
de coñecer é a xente, polo menos mentres vive! Vén isto a conto porque acabamos de
regresar dun funeral, no Tanatorio de Mosteiro, e tan impresionado veño que,
nada máis gardar o coche no garaxe, póñome ao ordenador para que non se me
esquezan os detalles: Á saída, achegóusenos a señora Liduvina de Gondel para
dicirnos que, se nos interesa, ela pode ocuparse de limparnos a casiña das
”Andoriñas”, de cando en vez. O diálogo foi este:
-Pero ti, non estabas de asistenta,
ou de coidadora, algo así, do señor Amador de Luaces?
-Foise; non sei se para o Ceo ou
para o inferno, pero o caso é que se foi!
-Oíndote, fasnos pensar que non te
deixou de herdeira…
-Deixoume a casa, coas fincas do
arredor, pero a tallada grande…, para o Cura!
-Muller, a Igrexa de algo ten que
vivir…
-¡Que carajo de Igrexa, pois o
capital, case todo, millóns e millóns…!
Atalleina:
-Liduvina, non esaxeres, que en
todo caso serán millóns, pero, de pesetas!
-¿Que máis dá? O caso é que, a
partires de agora, o señor Cura ten poderes para retirar dos Bancos, en cada
casoiro que haxa na parroquia de Luaces, sete mil euros, seis mil para os
noivos que se casen pola Igrexa, e mil para o Crego. ¡Semellante roubo…!
-A ver, muller, explícate, que da
historia do Amador sabemos algo, pero só algo. Como temos présa, que se nos
bota a noite enriba, e de noite na autovía, nestes fins de semana, cando non
hai néboa hai borrachos, e por veces, as dúas cousas!
En síntese, o que nos referiu foi
isto:
Aquel Amador de Luaces quedouse
célibe porque amaba os cartos máis que ás mulleres, así que deuse ao xogo para
facerse rico, ¡e conseguiuno: un millón de euros, nunha bonoloto! Cando o
souberon os da Casa Grande cortaron a auga daqueles prados porque sabían que o
pozo do Amador secaba cando retiraban o regadío, así que tomaron precaucións
ante o medo que lles entrou de que ese veciño dese en comprar as fincas dos
arredores, co cal a Casa Grande pasaría a ser a Pequena, e a do Amador, a Grande,
a Nova.
-Muller, iso xa o sabíamos; ¿que
pasou despois?
-Pois que Amador comprou un
daqueles prados, unha parcela da Rega, precisamente a un dos herdeiros da Casa
Grande, así que no sucesivo non o puideron privar da auga, pero enseguida parou
de comprar fincas dedicándose a facer burradas…
-¿Cóntanos algunha…?
-A primeira xa foi cerrar aquel
campiño que había en Subarreiro, detrás da casa das Golfas, que eran tres
viúvas que seica recibían visitas nocturnas, así que, ao non ter onde aparcar
os autos disimuladamente, aquelas mozas, miñas pobres, tiveron que poñerse a
traballar, dedicándose a asistir polas casas, pero nas de lonxe, pois onde as
coñecían, as mulleres non as querían cerca dos seus homes. ¡Unha desgraza!
Despois diso propúxolle ao Cura, ¡que nin que fosen irmáns!, retirar o
cemiterio de xunto da igrexa, e levalo para unha finca súa, a cen metros, co
cal agora a xente da parroquia baila encima do que foron covas dos seus
entregos. ¡Ah, e non só iso, que moitas familias arruináronse en mármores para
os panteóns, pois no novo xa non enterran na terra! ¿Que é iso de enterrar sen
terra, díganmo?
-¿Nada máis?
-¡Máis, máis! Que tamén comprou a
taberna, e agora, os pobres rapaces, así coma os viúvos, canto poden facer é
ler: libros, periódicos, todo iso, pois Amador conseguiu que o Concello puxese
unha biblioteca no local da taberna…; ¡unha desfeita encima da outra!
A miña dona, que estaba trinando
por marcharnos, por fuxir daquela Luz, daquela Luzdivina, que demostraba máis
devoción pola de Lucifer que pola divina, cortou en seco, dicíndolle:
-Querida amiga, descúlpanos, que é
moi agradable a túa conversa, pero fáisenos de noite…, para conducir! E no da
limpeza, mellor non, que ti es demasiado señora como para limpar o noso
refuxio. ¡Queda con Deus…!
Non lle dixo máis nada, pero eu,
que teño a obriga de coñecer á miña dona, estou seguro que, polas ganas,
houbese completado aquela fórmula: “¡Queda con Deus, que falta che fará a súa asistencia,
unha asistencia moral, maldita Asistenta, que ti es capaz de queimar un
Santo!”. O dito: ¡Agora coñecemos ben ao Amador, precisamente polo mal que del
nos falou unha herdeira insatisfeita!
-.-
A un fotógrafo pode chamárselle
artista, pero nunca científico, pois a ciencia pona a súa máquina; un pintor,
un escultor, un literato…, eses si que son científicos…, se saben ser, de
profesión, retratistas!
Por veces deforman a realidade…;
¡xa, pero é que hai realidades, poño por caso as noxentas, que están mellor
deformadas, aínda que, noutros casos, o que fan, ou tentan facer, é engadir
encanto, mellorar o que teñan diante.
Anda por aí unha estatística
comparativa, ¡todas o son!, que nos desacredita aos españois niso de
interpretar a lectura… ¡Xa o teño dito:
non pode haber bos lectores tendo malos escritores, malos retratistas! Queda
fóra de contexto a arte abstracta… ¡Xa, pero esa é propia de abstractos, de
xente que non é xente; quere dicirse, que son semideuses, e por tanto viven
noutra realidade, na dos seus sonos! ¿Daquela, son, ou non son? Nin son, nin
están…; ¡son extraterrestres, non teñen gravidade, voan e voan, pola
estratosfera!
¡Deus, co doada que é a sinceridade, ver as cosas tal e como son, da cor
que teñen, chamarlle pan ao pan, e viño ao viño, que de ser tinto é máis san;
pero non, que os hai maquilladores que enzoufan a cara, que a branquean, ¡que
pretenden facelo!, para que non lles vexamos o interior, sen decatarse de que
as caras brancas son as dos defuntos! O
propio Xesús, que tiña palabras de vida eterna, expresouse en parábolas, en
verbas, en expresións sinxelas, tiradas da realidade circundante, na lingua do
seu pobo, na da súa bisbarra, en arameo, obviamente para facerse entender, para
que o entendesen…, e aínda así! Se iso lle pasou ao Fillo de Deus, ¿que non será
cos pedantes relambidos! Pois…, que a eses non os entenderá ni o propio Deus, canto
máis os seus lectores, os deles e mailos meus, de darse o caso!
-.-
Que; botamos
en falta o Paraíso, temos nostalxia? Pois, para retornar, só temos un camiño: Que en cada
deceso os nosos inimigos opinen, podan opinar, con coñecemento de causa: ¡Que
boa persoa foi! E á vez, que os amigos digan: ¡Todo o fixo ben! ¿Unha utopía?
¡En absoluto, porque utopías son, chamámoslles, ás cousas imposibles,
imposibles e/ou irrealizables!
Para que os inimigos cheguen a
falar ben dun, dun ou de todos, teñen que darse, concorrer, dúas
circunstancias: que ti foses un “muchacho/a excelente”, digno de cantarche o, For he´s a jolly good fellow, for he´s a
jolly good fellow; e que teña desaparecido esa clase de envexosos das
virtudes alleas, que as envexan pero non
as practican. Para que o fagan con sinceridade os amigos, ten que chegar a
haber amigos de verdade, de corazón, que o sexan tanto de palabras como de
feitos, categoría que tamén é perfectible, pero que máis o será se o noso
exemplo comeza a ser exemplar.
Dentro das limitacións humanas, por
suposto, pero todo deus pode tender a; ¡a iso, á perfección! Só hai que: primeiro, desexalo; e
despois elevar a acto eses pensamentos, esas determinacións. É máis doado de
dicir que de facer… ¡Non debera selo, pois o Mestre ben nolo explicou, co seu
propio exemplo, daquela que se encarnou nunha muller, nunha persoa, para
ensinarnos precisamente iso: ¡a ser persoas!
Ten habido santos, pero diabros
tamén, así que, mentres esteamos divididos entre Caíns e Abeles, da utopía non
pasaremos. ¿Daquela, onde está a receita? ¡Só hai unha: o exemplo, comezando
por un mesmo! Veu Xesús e…, ¡pouco adiantamos, pero menos adiantaríamos se non
tivésemos o seu exemplo vivificador, santificante!
Ao estilo fariseo, aparentamos,
¡cantidade!, pero iso non é fraternidade; a fraternidade demostrase cos feitos,
facendo ben as cousas, dando exemplo. Cultura é cultivo, cultivo de min mesmo,
comezando por min mesmo; e mal froito
darei se me deixo aterecer polos fríos, polos miramentos humanos. Isto non exclúe
a lexítima defensa; sempre que non nos excedamos, por suposto. Como din os
mariños audaces: ¡Avante toda! A toda máquina, toda a vida, pois o compás
témolo claro: ¡está nos Evanxeos!
-.-
O mellor
libro da vida, despois da Biblia, son ás arbores, todas e cada unha das árbores,
que por algo proceden do Paraíso.
Todo un espectáculo: As árbores, que veñen do Paraíso;
os autos, que nos trouxeron ao presente;
e atrás, lonxe, o monte das traxedias, o Mons Ciro
(Medullius).
Ponte ao abeiro dunha delas e, ¿que
ves, que observas, que sensación che entra? Se fai frío, abrígante; e de
molestar o sol, cálmanche as suores. En todo caso sempre respiras mellor, un
aire purificado, alí mesmo, nas propias follas.
Teñen as raíces na terra, ¡igual
que Adán!, e abrazan coas ramas, ¡igual que Eva! Daqueles avós, dos meus pero
tamén daqueles, dos remotos, vimos; o noso zume procede dese Xénese, e, pasando
de pais a fillos, chegou ao noso tronco. As raiceiras son os sufrimentos e as privacións
dos nosos entregos, as mamadeiras que nos deron sustento, século a século;
porén, a pouco que nos sopre un vento demoníaco, estamos dispostos a botalo
todo a perder, a inclinarnos para onde nos leven as tempestades, inimigas seculares
de canto sexa verde, verde esperanza.
Nós, tronco de tantas raíces, brote
actual, presente, visible, froito de tanto subministre secular, adoitamos botar
tripa, engordamos, e con iso, desagradecidos, anquilosámonos; de postos a
rezar, en vez de agradecer detémonos no, “Venga a nós…!” ¡Iso, a nós! ¿Duros?
¡Por fora algo de cortiza, mais, por dentro, case pétreos; uns máis que outros,
pero, en xeral, firmes, consistentes, persistentes nas nosas teimas, coma
táboas!
Do tronco, de nós mesmos, saíron as
ramas, séxase, os fillos; e deles brotaron, ou brotarán, os netos, esas follas
tenriñas que compre coidar para que maduren, para que non as leve o vento; iso,
antes tempo! Vacinas, alimentación axeitada, escola, e, sobre todo,
exemplaridade; facilitarlles unhas brisas de aire puro e suave, para que non se
murchen! ¡Ai a folla, os netos: que irresponsables somos cando non lles
prestamos a atención debida, pois, malogradas as follas, as árbores están
condenadas á morte espiritual, ademais da outra!
A nosa responsabilidade coas ramas,
e seguidamente coas follas, é gravísima, ineludible. Daquela, a felicidade está
en abeirarse debaixo dunha boa árbore, pero…, que teña ramas, boas; e as follas,
aínda mellores; fillos exemplares, e
netos superlativos! Pero isto non se dá de balde: hai que plantar ben, casándose con boa terra, e a partires diso,
abonar, estear, protexer…, pois, do que non, pode vir o corzo mundanal, e
roernos a cortiza, co cal, adeus árbore, adeus familia!
Eu, modestamente, algo diso, da
veneración e do respecto que lles debemos ás árbores, teño dito, dito e
escrito, pero mellor cá min fíxoo o periodista Manuel López Castro neste
responso que acabo de ler; é tan exacto e tan axeitado, que me permito transcribilo,
tal cal:
“Deforestaciones.- Va por treinta
y un años y lo sigo sintiendo y viendo como si fuese in situ. Impactos que
marcan y perduran. Cuatro abatidos (noviembre de 1983) en Gomesende (Pol) por
disparos de Marcelino Ares Rielo, ‘O Garabelo’. La impresión no fue menos
fuerte que la vivida seis años después en Surribas (Chantada) por la matanza de
Paulino Fernández, esta vez con ocho cadáveres. La TVG recordó el primero de
los episodios en ‘Galicia 112’ y volví a lamentar aquella desdicha, que bien pudo
ahorrarse si la concentración parcelaria, ejecutada en la zona, no hubiese
alimentado el origen por el absurdo de no incluir los árboles en los lotes
asignados. La finca de ‘O Maxistro’, uno de los muertos, le correspondió a
Marcelino, quien pretendía preservar los carballos que ese infeliz día cortaba
el anterior propietario. Y nada cambió desde entonces: en posteriores
concentraciones, las arboledas siguen sin ser valoradas e incluidas, con lo
cual, además de conflictos, se producen deforestaciones salvajes, por los
desacuerdos entre las partes”.
¡Que mo digan a min, que na de
Montecubeiro, para que o novo dono non caese na tentación de vender os
carballos que eu lle deixaba, gratis
datis, polo amor que lles tiña, regaleillos baixo conditio sine qua non de que non se lle ocorrese cortalos mentres
eu viva! De paso, pídolle a Deus cen días de purgatorio para ese/ou eses que
tal Lei fixeron!
-.-
¡Mecachis,
qué guapo soy!
¡Que si, meu Carlos Arniches, que aí está o quid
da cuestión, o auténtico quid pro quo
de España, este país uniforme da egolatría, unha relixión sen ateos!
¿Será esa a causa de que, Os ricos de hoxe serán os pobres de mañá?
¡Pos claro! ¡Cantas veces o terei oído na miña infancia, mais esquecérao ata
hoxe que vin na tele un “Alalá” gravado na Habana! Vin o “Alalá”, pero non vin
a Habana senón o pouco conservable, presentable, o pouco que dela ensinan, pois
para ver a outra nada como entrar por Internet petando na porta dun “La Habana,
actualmente”, ou similar, que son varias as opcións rexistradas! ¿Isto, que ten
que ver con España, con España ou cos Españois? Rapaciño/rapaciña, para
entender Cuba hai que entender España, pois, de tales pais tales fillos: Sacudíronse
o xugo americano, certo é, mais foi para caer na pandeireta española, para
volver a ela, cousa por outra parte natural suposto que se cría do que se come,
e que nun ambiente tropical os parasitos medran, e medran, ata infinito!
A cada xeración, a cada familia
rica, séxase enriquecida, segue unha de pavos reais, de andares solemnes; en
definitiva, de moita cola! Se a un patrucio lle dá por trepar, por esforzarse,
por discorrer vías de ascenso, o máis probable é que consiga elevarse sobre si
mesmo, auto promoverse, e de paso, crea riqueza, xera emprego. A continuación
virán os fillos que, nutridos con esa elevación herdada, respirando eses aires,
unen esforzos, acapáranos, melloran a preparación, superan e supéranse, optando
pola bandeira do Plus Ultra. ¡Ah, pero aos
poucos chégase á vertixe, ao mal de altura, comezando os mareos, as
dilapidacións, os soños da grandeza herdada, os auxilios nefastos recibidos de pseudo
expertos que foron contratados, séxase, mordomos infieis!
Nesta última fase, a empresa, de
seu, chegou a unha especialización de monocultivo: Foinos ben con estas
técnicas, con estas máquinas, neste campo, para que decruar outros? E logo que
neses libros da Facultade onde estudiamos os netos, lemos unha frase, célebre,
de don Miguel de Unamuno: ¡Que inventen ellos! Leron, vírona, pero non a
entenderon: ¡demasiado profunda para os seus entenderes volátiles, erráticos! A
todo isto chegan á letra “r”, á dos “eres”, e de aí non pasan: ¿Para que producir, para que exportar, co
fácil que é a importación, particularmente para nós, para os importantes?
¡Aí tedes o quid pro quo da cuestión:
O Castro vello, aquel emigrante de Láncara, traballou, aforrou, mandou os
fillos á escola, á que el non tivo, pero…, esfumáronse! ¿Ou sería máis exacto
dicir que se afumaron? Neste punto opto pola preceptiva itálica: Chi va piano, va lontano! Pero o caso é
que eles mesmos, eles que o din, non o practican: ¡latinos que son, eles tamén!
-.-
Un consello,
outro:
Agora que xa non utilizamos as verzas da horta para…, para iso, tiremos do
papel hixiénico sen dó, con abundancia…, a ver se esgotamos os eucaliptos, e
con iso volvemos ás hortas!
Aquí tedes a última delas, que, ao
saturarnos de rañaceos, logo padecerá a invasión dos eucaliptos, e daquela…, a
por verduras ao deserto do Sáhara!
¡Tamén o teño dito, pero, coma se
nada: Importar é cousa de importantes, e
para importantes, nós! A canción era: “Para mariñeiros, nós”, pero a letra
estaba equivocada: ¡Para importantes, nós! Importade, fillos, importade, que
para exportables xa tedes / xa temos os universitarios!
España, madre
de naciones,
que dicían os irmáns García Naveira, de Betanzos, cando volveron ricos, ricos e
xenerosos, despois de face-las súas Américas, as de entón. Daquela, naqueles
tempos, o que non quería sachar no seu horto facíao para outros, alén dos
mares. Pero os tempos cambian que é unha barbaridade: Agora, como non hai
ferreiros, enferruxáronse os sachos! Pero faise con tractores... ¡Non tal, pois
o gasóleo precisámolo para estes autos de 200 CV, que consumen o que non ten
amaño, e non o ten porque o gas vén de fóra, que os nosos, os nosos gases,
resoan pero non soan…, porque son de tripas baleiras!
¡Diaño de economía, que é ben
difícil de entender; por algo custa unha carreira, das grandes!
-.-
Neve no camiño
A foto é de Txaro Gallego, pero o camiño é de
Millares; ¡unha aldeíña, non, unha aldeaza, das poucas que quedan! Se a queren
visitar, tamén é accesible pola estrada LU 750. Daquela freen, aparquen, e
pisen os arredores, por nevados que estean, ¡que xa quixese o Val de Josafat
parecerse a este!
Unha boa nevarada é o que precisa esta España
pecadenta para neutralizar os nosos pecados; ¿non se di que, Año de nieves, año
de bienes? Purificada esta terra, volverá … a reír la primavera, que por cielo,
tierra y mar se espera! ¡Iso querían, iso propuxeron, José María Alfaro e Pedro
Mourlane, pero eu quéroa sen outras frechas que non sexan as do amor, as do
amor fraterno, unha soa España, ¡unha, e que sexa grande, e libre, iso si;
redimida dos seus pecados, dos históricos, tantos que ten, que temos!
Agora, neste XXI, os ricos soben en
telecadeiras e baixan en esquíes, pero ignoran aqueles praceres do XX, aquilo
de ir de pobo en pobo, atravesando as serras, a pé ou dacabalo, atrochando a
neve. ¡A natureza hai que gozala ao natural, sen trebellos mecánicos!
¿A que se parece a crise socio-económica
actual? ¡Ao meu entender a unha nevarada, unha nevarada xeral que nos arrefría
a alma, pero que, á larga, será beneficiosa porque nos volverá a mostrar os
camiños naturais, sen asfaltos artificiosos, sen petulancias! Para petulias, ou
petunias, que igual dá, mellor as do meu xardín.
¿Son, ou non son, primaverais?
-.-
¡Quero listas abertas, e políticos de
carreira!
"Los políticos y los
pañales hay que cambiarlos frecuentemente..." Esta idea non é miña, pero tampouco
a roubei, que ma mandou por correo electrónico un parente da miña dona, que é
Médico, e por tanto supónselle experto en hixiene. Por parte, outro bo amigo,
un Economista práctico, ¡que tamén os hai!, casualmente no mesmo día, mandoume
esta alegoría:
Aceptadas estas ideas, permítome
apostilar: ¡Abaixo as urnas actuais, que son fráxiles, e con elas, as
ferramentas enferruxadas! ¡Paso ao teleproceso, autenticado con lectores da
firma e do DNI.
Primeira fase, primeira resolución:
¡Listas abertas, pero non en urnas de
barro, por se acaso, para non volver aos pucheirazos!
Tan abertas que:
-Só se poda marcar un nome, o
daquel que mellor expediente persoal presente, ao noso criterio, posto que lle
imos dar poderes, plenos poderes administrativos.
-Ao cumprirse o ano do seu mandato,
publicará por Internet un exame de conciencia cos seguintes puntos: Que parte
fixo do que prometeu, e causas que lle impediron cumprir o resto. Trapos sucios
que atopou nas Cortes, e deterxente que utilizou para tentar de lavalos.
Incrementos e/ou diminucións patrimoniais, plenamente xustificados. Promesa
solemne de dimitir nun prazo de tres meses se non se sente capaz de seguir co
seu programa electoral. A súa vacante non sería cuberta ata as eleccións seguintes,
posto que quedarían Pais da Patria de sobra cos que merecesen aprobar na
sondaxe pública.
Na primeira lexislatura aprobaríase
¡por unanimidade!, e do que non, convocaríanse novas eleccións, un Plan de
Estudios para a carreira de Administradores
Públicos, de inmediata execución, con tres titulacións: Titulados de Administración Local, que
sería esixible en todo tipo de concellos, por cativos que sexan; con tres
cursos. Titulados de Administración
Autonómica, con seis cursos. E a Superior, de Titulados da Administración Central, con nove cursos, e neles, tres
ou catro idiomas, ademais do castelán, por suposto.
Segunda fase: Eliminación dos analfabetos en Política Económica, que serían
substituídos precisamente polos aprobados de carreira, neste Plan de
Administradores.
Corpos á
parte serían os Xuíces e mailos Interventores, para os que se estudiaría un
rigoroso Plan electivo.
¡Dixen!
Faloulles o
Contribuínte,
Xosé María
Gómez Vilabella.
-.-
Nos meus tempos, para activar a
memoria, recomendábase Fósforo Ferrero, pero ao de hoxe non hai mellor
estimulante que a presente crise socio – económica. Das miserias e calamidades
da posguerra somos moitos os que temos falado, os que as temos invocado, pero,
daquela auga doce da África Occidental, entón chamada “Española”?
Cando había esperanza de choiva,
que adoitaba ser dúas ou tres veces por ano, a inmediata era varrer a toda
présa as terrazas, as azoteas, das nosas casiñas de adobes…, para que a auga recollida
nas cisternas dos sotos fose o máis limpa posible; ademais desa precaución, a
de beber cumpría pasala por un coador de pedra, para filtrala. ¿Que non me
credes? ¡Pois dádevos unha volta por aquel predeserto, que aínda quedarán casas
con cisterna! Por outra parte, para os de Castroverde non é novidade pois o
noso castelo tiña, e consérvase, unha cisterna ben grande, construída en
previsión de que un ataque ou cerco á fortaleza lles impedise baixar á fonte
limpa, á do burgo.
¿Auga mineral, tal que “Firgas”,
embotellada? Algunha había, pero non en tódalas tendas. O problema era outro:
Os emigrantes emigramos, sempre, e de sempre, para saldar débedas, ademais das
de gratitude coa propia familia, que de ser rica suponse que nos evitarían
aqueles voos atronadores, mexedores, nos cambaleantes, tardóns, DC-3, as
propias sabas do casamento, etcétera, un longo etcétera.
¡Que doadas son de esquecer as penalidades,
as privacións, as limitacións, en definitiva as austeridades dos tempos mediocres,
e non debera ser así pois, con lembrar que daqueles esforzos pasamos a unha
relativa prosperidade, e iso que con malos gobernantes, que en España sempre
foi habitual, crónico, todo isto, tales aventuras, deberan darnos azos, azos e
ás, para remontar o voo, que se antes o fixemos naqueles malditos bi ou tri
motores, hoxe, cos jet, cos reactores, a cousa é de esperar que nos sexa máis
leve, máis leve e máis curta!
.../...
Pasa a
ESPALLANDO IDEAS
-V-
No hay comentarios:
Publicar un comentario