.../...
A torre de control da
actividade agropecuaria
As torres de
control da nosa agricultura eran as lareiras; abaixo, si; a ras de terra, si;
pero desde elas, pola ventá do vertedoiro, outeábase o ceo, controlando, en
consecuencia, tódolos movementos, tódalas saídas e tódalas entradas.
As premonicións do
tempo tamén eran cousa do avó, experto en postas do sol, que lle indicaban, sen
lugar a erro, o prognóstico do día seguinte. Comentado ese dato, despois de
reza-lo rosario e de muxi-las vacas cadaquén aportaba as súas iniciativas.
Con respecto ás
terras: Aínda se usaba o arado romano, aquel de madeira, e iso por dúas razóns,
porque coa guerra escaseou o ferro, e tamén porque en terra branda ou ben
traballada os seus sucos eran liviáns e non soterraba demasiado a semente.
Diciámoslle “romano” pero teño para min que xa o tiñan os nosos oestrimnios; o
que seguramente fixeron os romanos foi adaptarlle unha rella de ferro.
O de pau tivo unha
parte negativa, e foi que, nas ladeiras, ¡todo Galicia é unha ladeira!, entre a
gravidade e mailas chuvias, a terra boa, a lixeira, a movediza, foi
descendendo, costa abaixo; claro que non hai mal que por ben non veña pois,
século a século, enchéronse e aplanáronse os nosos vales; ¡verdes prados, a
continuación!
Nunca vin que o
mencionasen nos libros de psicoloxía, pero certo era que non había mellor
síntoma, trazo ou característica definitoria do carácter dun home que a
observancia da arada das súas labranzas: Regos tortos e desiguais, home
trapalleiro en todo o demais!
Entre a feracidade
das nosas terras e a ciencia dos nosos labregos, reproducir o paraíso terreal
era cousa feita, pero viñeron os fillos e deixáronas a monte, coidando que se
pode vivir só con xurro e con leite da pinta, auga impura; despois chegaron os
netos, con ou sen beca, e remataron no paro. Se Deus non chega a ter a
paciencia que ten..., habíanos de mandar unha seca sahariana! Por se acaso,
precaución, e vixiar os montes pois os eucaliptos, ademais dos bafos do
catarro, que é a súa parte boa, tanto arden na lareira como fóra dela!
Falando de
árbores: Se bos son os carballos, as súas landras, para ceba-los porcos, ¡que
pena que non nos dese por embolsar as castañas..., para facerlle a competencia
ao caviar! ¿O caviar? ¡Iso é de mendigos, mentres as castañas fan gozar aos
ricos!
¡Pobres
rusos, que non lles damos a oportunidade dun intercambio!
Eu teño moitas
esperanzas en que os tataranetos estudien prehistoria, e volvan ás lareiras,
que vai ser algo así como volver ao Paraíso.
¿Alindar as vacas?
Os cómaros foron unha consecuencia do
noso amor polas terras, pois, para xira-lo arado, como enfronte estaba o
veciño, e por veces a parede fronteira, foi preciso deixar a virxindade duns
metros de campo; aqueles cómaros entraban en rebeldía, ¡e veña botar herba!
Como as teixas eran tan pacíficas, eu sempre levaba dúas, un par delas, pola
corda, e aínda así, con tal de que non chovese, quedábame tempo e ocasión de
quita-lo libro, que o adoitaba levar debaixo da camisa, amparado polo cinto, en
particular aquel dicionario Iter...
Xa que o menciono:
Don Jesús, aquel mal Mestre, tan mala persoa que se namorou da filla do Xefe da
Falanxe parroquial a contra gusto do pai dela, e por ese pecado o Camisa Azul seica
solicitou..., ¡solicitar, non; esixiu!, a súa depuración; coa mesma castigárono
para unha escola montaraz de Santa Eulalia de Oscos... Oscos, descendentes duns
plebeos de aló de Roma. ¡A Don Jesús castigáronos, pero aos nenos dos Oscos
premiáronos! Don Jesús, digo, na súa maldade recomendounos que mercásemos un
dicionario de peto chamado ITER, pero os cartos dos pais, ¡cos xatos
requisados!, precisábanse para mercar pantalóns de pana (os xerseis non eran
problema, que se facían de lá). Nestas circunstancias deuse o casual de que
casou un primo de meu pai, e ao saír de lúa de mel para a Coruña ofreceuse para
traerme unhas cunchas, pero eu, lembrando o consello do meu querido Mestre,
pedinlle..., un ITER!
Aquel libriño,
apreso de memoria cómaro arriba e cómaro abaixo, tróuxome malas consecuencias
pois a partir de entón, na escola, cada vez que preguntaba algo o mestre
susodito eu levantaba a man, e tanto a levantei que os meus condiscípulos deron
en collerme envexa..., e así ata hoxe, que non sei se me perdoarán, nin sequera
cando morra!
-.-
Do muiño á artesa, e da
artesa ao forno.
Nun curro da
cociña, e grazas ao lévedo, a artesa, de quince en quince días, oficiaba de
altar para face-lo milagre de converter a fariña en pan! Eu teño durmido encima
da nosa, sen decatarme de que o facía en sagrado.
¡Quince días nas
casas ricas, pois nas outras había que estirar o pan..., ata que se poñía duro
e balorento!
¡Deus, cantos
milagres, cotiáns, en tan pouco espazo! ¡Grazas, Señor, a perpetuidade...,
polas nosas lareiras!
O normal, o
habitual, era o centeo, pois o trigo, ¡para as festas! O erro estaba, tiñámolo,
en desprezar o farelo, que ía “para os irmáns”, que era como lles chamaba aquel
Isidro do Campo. Hoxe entusiasmámonos co pan integral, co seu poder nutritivo,
que iso nos din os médicos, pois afirman que é máis rico en fibra, vitaminas do
grupo B, sales minerais, etcétera. ¡Que sorte que o soubésemos despois daquelas
cebas dos “irmáns”, co ben que sabían aqueles xamóns do salvado, das landras e
das castañas, especialmente se eran de porcos castrados, outra cousa que se
esqueceu; iso, cando non se vendían, que era un privilexio, ¡outro máis!, das
Casas Grandes!
-.-
A lareira, oficina
pública do Celador de cada lugar.
As
obras públicas eran privadas para os labregos, que acudían a resolve-los problemas
da súa bisbarra en perfecta solidariedade.
O celador manda
desde a súa lareira e os veciños obedecen, pero eles daban exemplo encabezando
as rogas, as tarefas colectivas. ¿Cales? ¡Todas, pois o Estado quedáballes
lonxe, e todo dependía da súa man..., da súa man de obra!
A conversión dos
camiños veciñais en estradas de parroquia a parroquia obra dos veciños foi. Eu
mesmo participei nos traballos iniciais, rozas, enderezos, achaiamento e
reposición de paredes, duns cantos quilómetros. Máis é, que cando se trasladou
o cemiterio de Montecubeiro, para cerrar o novo participei na feitura das súas
paredes, ata que un día...; ese día fun buscar unha bota de viño á taberna de
San Cibrao..., e..., oíndo barullo..., subín aos cuartos..., atopándome con
seis mozos, xogando ás cartas..., que se ausentaran do traballo a pretexto de
ir á louseira, para preparar máis pedra. ¿Así que os mozos xogando, e nós, os
rapaciños, os pipiolos, puxando na parede...? ¡Marcheime para a casa, e desde
aquel día non volvín á comuna..., unha comuna con desertores!
Cando os montes
eran comunais, nunha reunión primaveral decidíase onde e como cavar, enmarcando
as tenzas de cada veciño.
Se había voda,
facíase unha colecta para ir ao fogueteiro, e así honrar de vésperas á veciña.
Diso teño unha mala experiencia: Casábase a Josefa da Casa Grande de Bergland,
e aínda que eu era un neno, miña madriña, do seu diñeiro da última feira deume
o importe da cota dos mozos, e díxome: “Para que aprendas a ser sociable,
dilles que tamén entras nos fogos”. Foron a Xerbolés por eles, e ao volver,
pasando por Maxide, tiveron a ocorrencia de soltar un dos de sete estalos. ¡A
casualidade: tamén se casaba aqueles dá a criada do Pacio, e tomaron a mal, que
fosen os mozos doutro lugar os que honrasen/deshonrasen un casamento
secreto...! O fidalgo foi obediente ás súas mulleres e participoullo á Garda
Civil, que se presentaron de inmediato requisando o noso feixe de foguetes, ben
coidado e ben escondido que estaba encima da herba, na palleira da Nogueira. Os
civís déronlle a pólvora, ¡todiña!, ao denunciante, e este tivo a mala ocorrencia
de usala na festa parroquial, diante dos seus invitados. Nin que dicir que llo
tomamos a mal, e aquel ano viuse e desexouse para mallar, ¡que non lle fomos os
mozos de Bergland!
Espantando
as meigas
A véspera do San
Xoán. Neste caso voume deter na de Gondel, onde non dependían do Celador senón
que se tiña por centro do ritual o pendello da casa de Silva de Abaixo, alto,
grande, e ben situado, cabe da estrada de Montecubeiro, así que, nel, todo era
grato e fácil. Lume, asados, viño e refrescos. Foguetes de sete estalos. Para
animar os ritos, música enxebre. O costo final, a escote de tódolos veciños; iso
si, cada quen segundo os seus posibles. ¡Estes suevos; máis unidos que os
celtas no seu castro!
Ademais do lume
tiñamos o enramallado das casas; fóra o que tivese de superstición, que o tiña,
Deus, que ben lucían aqueles ramallos, en especial os de bieiteiro! O
bieiteiro, outra árbore sacra para os nenos, pois deles ata facíamos unha funda
para os pizarríns pequeneiros, para aproveitalos ben! Se levantase a cabeza meu
Avó, e vise que agora tiramos as cousas a medio usar..., de arrepiado volvíase
para o seu sepulcro!
-.-
Ollando o pasado
¿Que máis tiñamos
naquel pasado pluscuamperfecto? Perfecto nunca houbo nada desde aquela soberbia
do pecado orixinal, pero si tivemos épocas álxidas de confraternidade, maiormente
no rural. ¡Que ben o dixo Zeca Afonso no seu: “Grándola, vila morena, terra da
fraternidade... Em cada esquina um amigo;
Em cada rosto igualdade!”. ¡Pois, neste
Portugal do Norte, o mesmo!
Os convites nas
onomásticas. Ninguén que puidese mercar unha botella de augardente e un paquete
de roscas deixou pasar o seu santo/santa sen saír da súa lareira para
esperta-los veciños da contorna: “Arriba, lacazáns, que é hora de espertar, e
con iso..., felicitarme o Santo!”. Apertas e bicos; desexos de felicidade; se
nos visen eses da Grándola teríannos envexa..., porque lles pasabamos diante!
O cesto da parida.
¡Ai, Deus, que aquilo si que era celebración, pois aos veciños sumábanse moitos
da parroquia, amigos e/ou parentes! Ivan / viñan co cesto da feira na cabeza, e
se non lles cabían os ovos, a manteiga, as troitas, as libras do chocolate..., tamén
levaban un fardelo, daqueles de liño, na man!
(Isto dos cestos
da parida tiña unha contrapartida: que deseguida se poñían receptivas, e aos
dez meses..., outra cesta!)
Falando das
paridas: Fose inverno ou verán, os partos adoitaban celebrarse precisamente na
cociña, cabe da lareira, con auga quentándose no lume para o que fixese falta. Un
bo feixe de pallas, e nelas unhas sabas de liño, da tea, cunha almofada de lá.
A parteira, ou parteiras, de xeonllos ao redor, para máis comodidade nas axudas.
Cando fun grandiño
preguntei polo motivo de esquece-la cama, de
transforma-la con aquel feixe de palla, e díxoseme que o facían máis ben
por unha motivación relixiosa, en lembranza do portal de Belén! ¡Aquelas nais
non eran virxes, pero encomendábanse a María!
Tras dos dous
fillos de miña nai, unha veciña de Maxide tivo dúas nenas, así que nos levamos
meses. ¿Mamá, o outro día oínche comentar coa Rosa que as súas fillas veñen a ser
parentes túas... Como se explica...? Ela puntualizoume: Mira, fillo, o primeiro
leite dunha nai, en cada parto, chámase calostro, e non sempre acude
puntualmente; tal foi o caso da señora Rosa, e como eu aínda vos estaba
aleitando a vosoutros, veu por min o seu home para que repartise con aquelas
nenas, pero iso só durou un día ou dous, porque ela enseguida normalizou. A
broma das dúas nais estaba precisamente niso, en que eu tamén tiven algo que
ver cos partos dela. O neno, que non chegou a periodista pero sempre foi algo
preguntón: Daquela, mamá, esas nais que se van para Madrid, e pasan aló...,
meses..., ¡tamén é por un problema de calostros? ¡Ai, meu neno, iso é outra
cousa; iso é unha traxedia, pois deixan aquí aos delas, ao coido dos avós,
mantidos co leite da vaca marela..., e vanse para Madrid, miñas pobres, por
meses, de leiteiras! Por iso son tan listos os madrileños, porque maman das
galegas!
-.-
A foto da matanza
¡Outra celebración
comunal, para a que non faltaban veciños se a matanza era grande! Os primeiros
roxóns ían para aqueles que axudaran; ¡ah, e que ricos, que saborosos estaban;
tanto quitaban o frío do inverno que daba gloria catalos! ¿Gorduras? ¡Co que
entón se traballaba, non había perigo!
Paus nas festas
Na
de Adai
Aquilo das
mozas... Pero tamén os houbo por culpa da Administración interparroquial. Cando
a desamortización, á parroquia de Montecubeiro fixérona Concello, pero só durou
un parto, ¡nove meses!, porque, se como parroquia era moi grande, como concello
non daba a talla. Entón, agregados a Castroverde, os da vila deron en cargarnos,
en abusar dos incorporados, con aqueles recibos dos “Consumos”. Os da parroquia
baixaban á feira..., con panos das mans atados polas puntas, na cabeza, para
estiñar o sangue se a iso había lugar. Os coñóns de Castroverde, ao ve-los nosos
con panos, xa non se atreveron a entrar en lide, pero deron en chamarnos, “Os
Puchos”. Así o recoñece Lois do Cando no seu poema “A véspera de San Xoán en
Montecubeiro”:
...
Non hai
quen vaya unha vez
á feira de Castroverde
que non lle enseñen os Puchos,
q´ese nome é o que teñen
sendo de Montecubeiro
os rapaciños enxebres.
á feira de Castroverde
que non lle enseñen os Puchos,
q´ese nome é o que teñen
sendo de Montecubeiro
os rapaciños enxebres.
I abofé que non é nome
q´os torule nin rebexe,
porque así os chaman todos
donde queira que estivesen.
Que teñen
en Lugo a fama,
ben gañada, de valentes.
E co pau d´unha aguillada,
ou c´os puños si se quere,
métense entr´os paus sin medo,
donde ningures se mete;
i antes deixan o pelexo
que deixar dous pasos éles.
ben gañada, de valentes.
E co pau d´unha aguillada,
ou c´os puños si se quere,
métense entr´os paus sin medo,
donde ningures se mete;
i antes deixan o pelexo
que deixar dous pasos éles.
E, com´o
boi turreón
que leva regañado sempre
o coiro, tamén estoutros
sacan a cabeza as veces
sangrando com´a un carneiro.
que leva regañado sempre
o coiro, tamén estoutros
sacan a cabeza as veces
sangrando com´a un carneiro.
Póñenlle un
trapo mentras
que se cura. D´iso os chaman
Os Puchos, en Castroverde.
que se cura. D´iso os chaman
Os Puchos, en Castroverde.
…
No blog dos
“Amigos do Patrimonio de Castroverde”, en certa ocasión, baixo o título de
“Tensións e canles”, dixen, e niso me ratifico:
“Non fai falta
penetrar na metafísica, que xa o temos na física: ¡Nin as propias veas, co
correúdas que son, son capaces de resistir unha subida brusca de tensión! Así
que, ou se rebaixa esa tensión, ou se reforza a canle respectiva, que tal foi
desde Adán. A civilización, por paradoxal que pareza, foise perfeccionando
grazas, precisamente, ao estímulo obtido desa satisfacción tan íntima e tan
sublime que nos produce a nosa vitoria, persoal e social, sobre e con respecto
as dificultades superadas. Esas dificultades producen novas tensións, pero do
control das mesmas tiramos a grandeza e mailos azos da nosa constante
evolución.
“Se lee isto un urbano
igual chega á conclusión, simplista por suposto, de que no rural todo foi paz e
gloria, ¡églogas bucólicas de pastores namorados! Pero dáse o casual de que,
comigo, a favor ou en contra, pero nunca neutral, está a miña “circunstancia”,
a circunstancia orteguiana. Se así non fose, ¿como se pode explicar que os
suicidios sempre abundaron no medio rural? ¡Non soportaron as tensións
respectivas, non estaban preparados, mentalizados, para tanto, por pouco que
fose!
“Este medio, o que nós
coñecemos, este de hoxe en día, xa non produce dicotomía co urbano, en mil
aspectos, que incluso o supera en moitas cousas, das positivas, pero aquí e
agora, nesta serie localista, estoume referindo ás dificultades xenéricas, tidas
a través da nosa Historia.
“A burguesía naceu dos
aduladores. ¡Si, si, non é broma! Empezaron como servidores e concluíron como
mestres: da cociña, das letras, das armas, dos oficios, xograres, trobadores…
Especializáronse como “provedores da Real Casa”, e lograron que o Señor, (castelo
ou convento) lles facilitase un asentamento cabe do propio
convento/bispado/fortaleza…, ¡para telos á man, dispoñibles! Así naceron os
burgos, que o temos ben visible na configuración do Castroverde vello. En
paralelo, o servo agrícola pasou séculos e séculos sen levantar cabeza, sen
librarse do arado; e para máis inri, cando os Estados empezaron a
concretarse, e por ende, a precisar fondos, inventaron algo que, teoricamente,
ía ser unha liberación xeral, de beneficios mutuos: A redención foral, a desamortización.
¡Ía ser, pero non foi, porque os burgueses, que tiñan o diñeiro, e de paso, que
non lles preocupaba aquela “excomuñón” coa que ameazaban os Curas para quen
mercase aqueles bens chamados de “mans mortas”, lanzáronse a comprar, e
fixéronse con lugares enteiros! Desde entón, neste novo ciclo histórico,
paulatinamente, a salvación dos nosos labregos estivo nas remesas dos
emigrantes, ¡cartos a cambio de mozos, xa criados e instruídos! ¡Vaia negocio!
Mais, por se isto fose pouco, nos últimos anos, cantos chegaron a un nivel
cultural de certa importancia, en lugar de poñer a súa sabenza ao servizo do
campo, ¡opositaron!
“Tamén é certo que as
canles de desafogue ás que me veño referindo non naceron no rural senón que
proveñen do trobadurismo señorial, puro plaxio ou inspiración. Cando os
burgueses se pasaron ao teatro, comezando polos autos ou misterios e moralidades, ou apólogos,
os campesiños recolleron aquel saldo, aquela liquidación. O que nos chegou a
nosoutros ten as súas raizames no tensó provenzal; con dúas
variantes: Na parte de Coruña, as regueifas; e na de Lugo e Braga,
de ampla adaptación e poboamento suevo, ás sentenzas do galo.
No tensó entaboábase unha disputa, e as súas estrofas formaban
un diálogo contraditorio. Dous exemplos do tensó clásico
reproducíronse nas óperasTannhäuser, de Wagner, e Els Pirineus,
de Felipe Pedrell.
“En resumidas contas:
. Que o rural
soportou, pero resistiu, por séculos, unha serie de padecementos, pagamentos,
humillacións e incomodidades, que fan da nosa historia, Rural, Local, algo
grandioso, heroico, admirable, ¡por máis que non chegue a saír nos libros de
texto!
. Que desaparecidas,
ou polo menos atenuadas, aquelas tensións, o Carnaval pasou a ser…, ¡una
carnavalada! As máscaras actuais, comparsas, extravagancias…, só son unha mera
lembranza, un certo desenfreo; non implican unha resistencia fronte á orde
establecida, ¡suposto que perdeu a súa natureza opresora!
“As tensións naturais
no medio e na época a que nos referimos, subiron de temperatura polos anos
1.930, co combustible dos antecedentes expostos e maila doutrina que traían
aqueles emigrantes retornados: Influencia protestante en Cuba, e democracia de
estilo francés na Arxentina. Pero o fogo, nesta bisbarra, aplicáronnolo desde
arriba e desde fóra. Os nosos paisanos, “Puchos” incluídos, sabían, eran moi
capaces, e estábano demostrando cunha convivencia interparroquial, civilizada,
de canalizar satisfactoriamente os seus conflitos, e por ende, os seus
desafogues.
“Para Samuel Butler,
quizais o sociólogo que máis se detivo en analizar a problemática dos pequenos
poboamentos, a cooperación e mailo conflito son os dous procesos básicos de
vida destes grupos. Firey, pola súa parte, -citando só tratadistas que
estudaron amplamente a problemática de explotacións de tipo familiar e illado,
polarizadas polas vilas de cabeceira-, demostrou que incluso a competencia
ecolóxica implica factores sociais, tales como o sentimento e mailo simbolismo.
O conflito entre grupos –e aquí, como grupos, tomaríamos, fundamentalmente, as
parroquias- aumenta a moral e a integración internas do grupo se hai unha
anticipación da vitoria, quere dicirse, unha certa confianza na loita.
“¿Anticlericalismo
carnavalesco? Quizais houbo algún extremismo, particularmente nas celebracións
do quinquenio 1.931/36, pero en todo caso hai que admitir e ponderar que o
Concilio Vaticano II chegounos con retraso, así que o clero tivo a sorte de que
os seus fregueses se comportasen con máis moderación da que
cabía esperar neles despois de tantos séculos de humillante submisión, que non
respecto. Mais, como as verdades a medias son mentiras, tamén é de xustiza
recoñecerlle ao clero desta zona un comportamento moderador naqueles días, máis
que aciagos, cegos, do Alzamento franquista. Iso non se contradí co feito, por
citar só unha anécdota, de certo Párroco que se resistía a celebrar un funeral
por un fusilado, acaso máis cristián có propio Cura. Por fin aceptou, e
concorreron varios cregos, no ben entendido, segundo era uso e costume, de que
lles había que levar á sancristía o condume, o xantar. Despois das exequias, o
sancristán volveu á igrexa, e subiu á torre para toca-las doce; nisto, que se
lle ocorreu mirar cara á horta do Cura… ¡Seis, seis cregos, correndo por entre
os couceiros, coa sotana recollida…! O campaneiro non se atreveu nin a contalo,
¡en anos! Pero o día que o fixo, no parladoiro dunha taberna, o “causante”, alí
presente, ¡oh casualidades!, tamén se atreveu a informar das causas: Tanto o
irritaran aqueles Curas comellóns, encima de que se resistiran a oficiar polo
seu parente, que lles sazonou aquel cabrito ao forno con…, ¡Sal de
Higuera, que era o purgante que se lles daba entón ás bestas! O que nunca
souben é se aqueles Curas chegaron a coñecer, ou a deducir, a clave da súa
“purga”.
-.-
O tirón do berce.
Cos
meus libros de Botánica.
Con algo de
herdanza, e un aditivo de compras, xuntei unhas hectáreas, e..., plantei: Casa
e árbores!
Todo iso foi para
min tan entrañable, tan reconfortante, tan formativo, que, sen esas propiedades
coas que documentei e pechei a miña adscrición ao lugar nativo, ao meu
Bergland, eu non sería ninguén, non tería personalidade, e os meus apelidos
serían algo postizo, adicional, meros indicadores da miña condición de español,
pero non un título, o de veciño de Bergland!
Alguén dixo, pero
non lembro neste intre o seu nome, que, “Ser galego é unha carreira”. Eu, pola
miña parte, aínda que sexa merecendo o cualificativo de petulante, engadiría:
“Somos galegos se aceptamos a nosa herdanza, se non vomitamos o leite mamado”.
Co leite, a historia, a mentalidade, este carácter de discretos, conviventes en
tódalas magnitudes ou países aos que teñamos emigrado; en definitiva, bos e
xenerosos. ¿Defectos? ¡Si! ¡Quen non os ten! Pero nesta terra a nosa humildade
característica sempre renegou deles, dos defectos; sempre mostramos unha
tendencia ao arrepentimento. ¿Somos mellores cós doutras zonas? Nunca dixen
iso, nin o direi no que me quede por escribir..., salvo que perda os tóteles! Somos
como somos, e somos suficientemente nobres como para andar, para convivir, coa
cabeza alta, por dignidade que non por fachenda.
Un paréntese, e
vou parando: Escribo estas liñas ao regreso dunha viaxe ao meu refuxio das
“Andoriñas”.
Levoume o fillo,
que agora estou frouxo para conducir, neste día da Hispanidade. (O da nosa
Galeguidade celébrase co Santiago, o Día de Santiago). Retornei coas mazás e con
dous pensamentos que non se me foron da cabeza, nin quero que fuxan, Deus
mediante: Que non hai pracer meirande có de apreciar, de cando en vez, como
medran as árbores plantadas por un mesmo. O outro pensamento tamén é de
lexítimo orgullo: Ver, e comprobar, que fun capaz de transmitir aos fillos, nos
fillos, o meu querer, a miña estima, polas raiceiras locais e familiares.
Nesta viaxe
detivémonos, e fotografounos o noso fillo, diante do cruceiro das Cavozas,
recentemente restaurado e reposto. Diante deste cruceiro tamén se detiñan, pero
non se fotografaron, os portadores dos cadaleitos dos meus antepasados, camiño
do cemiterio parroquial. Non os fotografaron daquela porque os inventos dos
señores Niépce e Daguerre quedábanlles lonxe, inalcanzables; non chegaran á
miña aldeíña, pero eu si que os teño na memoria, ¡con toda a veneración de que
son capaz!
Diante
do cruceiro das Cavozas
-.-
Fóronse as lareiras e veu o eucalipto.
¡Que Deus lle perdoe ao frade que os trouxo, aquel Rosendo Salvado Rotea, que,
tentado polo diabo, en vista de que non quedaban Evas neste paraíso de Galicia,
desta vez utilizou un frade inocente para traernos o inferno!
¡Con isto morreu a historia e acabouse o
libro!
Xosé María Gómez Vilabella
No hay comentarios:
Publicar un comentario