TOPONIMIA DE CASTROVERDE
Xosé María Gómez
Vilabella
Neste mapa de Castroverde, inserido na Gran
Enciclopedia Galega, detéctanse, entre outros, os seguintes erros: A estrada de
Castroverde a San Cibrao vai polos Vilares, e non por Sarceda; a que vai por
Sarceda é posterior, e trátase da DP-1611. O río Azúmara nace en Sarceda,
precisamente nas fontes do mesmo nome, entulladas ao construír a citada
DP-1611. Nos mapas posteriores, de detalle, entre outros erros, está que dan o
nome de Río Azúmara ao Ribón, afluínte do antedito. Aínda que non o reflictan
os mapas, na estrada de Castroverde a San Cibrao-Gondel-Luaces, hai un
indicativo que pon "Montecubeiro" onde corresponde poñer "San
Cibrao", que é o lugar inmediato, capitalidade de Montecubeiro; o de termo
de Montecubeiro tiña que estar, debe estar, na subida ao Vitureiro, lindando
con Bolaño. Etcétera, etcétera.
-.-
Desde que a burra vai no po, xo burra, xo! Pasadas as
oportunidades veñen as lamentacións, pero estas nunca, ou case nunca,
solucionan as omisións, as perdas ocasionadas polas omisións.
Unha omisión, local, das grandes, das que doen a
todos aqueles que añoramos o berce
natal, foi a que tiveron os cregos, os párrocos, polos anos 1940/1960, en non
facer unha recompilación toponímica, ou máis exactamente, de microtoponimia, da
súa parroquia respectiva. ¡Na micro está, estivo, o latexo vital das nosas
aldeíñas; ou dito doutro xeito, o ADN dos nosos valores patrimoniais!
Houbo unha excepción, ben meritísima por certo,
que foi a do crego Nicanor Rielo Carballo, que no ano 1995 editou o seu
libriño, ¡o seu librazo!, “Microtoponimia de Arcos”. Arcos de Frades. Pol.
Naqueles anos déronse estas circunstancias,
positivas a estes efectos. Os curas, xeralmente cunha soa parroquia, ou se
tiñan máis eran anexas, pequeneiras, estaban folgados, e tiñan:
.O único latín, perfeccionado, da parroquia, que
lles permitía, se se puxesen a iso, afondar na orixe e no significado das
verbas.
.A confianza dos paisanos, que llelo contaban
todo, que llelo confesaban todo, fose de índole moral ou material.
.Un cabalo, ou un mulo, vehículos que lles
permitía visitar, recorrer, tódalas fincas, monumentos, e demais restos
históricos conservados e/ou lembrados.
.Por engado, os labregos, despois da guerra,
despois daquela, cotián, autosuficiencia, estaban de lúa de mel coas finquiñas,
fosen propias ou do veciñanza, porque tiñan nelas o seu único, previsible,
futuro, así que, tanto as querían, que o sabían todo delas, nome, antecedentes,
etc. Ao de hoxe, coido que non me aventuro se digo, se opino, que a metade dos
nosos dos nosos paisanos xa non saben onde están os marcos da metade dos seus
eidos; e de nomes, procedencia ou tenencia, foros, etc., ¡cero!
A microtoponimia reforza, e nutre, a toponimia
das aldeas; sen pararse un pouco na súa micro pouco se pode deducir dunha boa
parte da historia local.
Teño ao meu alcanza a Toponimia/fonética/normativa/tipoloxía,
do Concello de Castroverde, por aldeas, en orde alfabética, pero..., ¡un
esqueleto! Á parte e ademais da súa simplificación, do seu laconismo e das súas
omisións, para máis omisión, nas parroquias que tiveron Concentración
Parcelaria, tal que Montecubeiro (a parroquia máis grande de Galicia, en
extensión), ¡polígonos e parcelas!. O dito, ¡un esqueleto, unha pobre e mala
referencia nominal, que non histórica!
-.-
De profundis clamavi...
De profundis clamavi ad te,
Domine (Salmo 130). Non vos penso recitar aquel poema,
desgarrado e desgarrador, tráxico, de Charles Baudelaire, nin se trata de que
esteamos caendo nun abismo, pois, se crise habemos, xa o sabemos, que isto, o
de ter coñecemento delas, é o primeiro dos pasos para saír, para uparnos; e
logo que as crises, tódalas, só son puntos de inflexión, por veces dolorosos,
pero sempre necesarios para endereza-los rumbos, para volver á dirección
correcta..., ¡cando se pode!
Vén a conto de que temos
enferma de morte a microtoponimia, a toponimia miúda, e non só en Castroverde,
pero tempos virán de ¿memoria histórica? nos que nos preguntemos: ¿Señor, como
se chamaba aquela leira, aquela pataqueira, da que tanta mantenza tirabamos nos
tempos da miña crianza?
A crise do rural, e con ela
a da súa toponimia, vén de vello, que xa a presentira Unamuno cando reflectiu
aquel pensamento de que, "¡Que inventen ellos!". Eles, por suposto,
pois os españois somos máis listos, e sabemos pasar directamente do sector
primario ao dos servizos. Neste salto moral, nesta corda do autoodio,
emperrados en que non fai falta engadir valor ás cousas, ás nosas, ¡que
inventen, que innoven, que transformen outros!, chegamos á vergonzosa,
vergonzosa e vergonzante, mutilación dos nomes, un tesouro herdado,
patronímico, ao que estamos renunciando. ¿A beneficio de inventario? ¡Non; a
beneficio da ingratitude! Dá grima ver que, incluso nos mapas oficiais, coido
que como consecuencia de que se fai pouca labor de campo, ou esta é
superficial, ou preguntan a quen odia ao seu propio país, saen cantidade de
nomes xeográficos errados ou dislocados, pero, se vos fiades de min, ¡de min e
dos propios feitos!, non citarei outros lugares para non alongar este artigo, este
profundo suspiro.
Caso sanguento xa é o das
parroquias concentradas, nas que o nome dos predios refundidos, agras incluso,
pasaron a ser un número. ¡Un número, unha cifra, onde os nosos entregos puxeron
a súa alma, as súas lembranzas, o seu agradecemento aos predecesores
respectivos! Dar nomes, conservar nomes, sen desvirtualos nin degradalos, é
unha obriga moral, incluso egoistamente, pois..., ¡trátase dun tesouro
histórico, patrimonial, memoralista, noso!
¿Que se pode facer, cal é o
remedio? ¡Só hai un: fomentar, sensibilizar a conciencia colectiva! ¿Que vos
parece se facemos no noso Castroverde un catálogo de nomes, parroquia a
parroquia, antes de que morramos os vellos do lugar, de cada lugar, ou cheguen
as pas da concentración desconcentrando a nosa atención patrimonial? ¡Por min,
mans á obra, desde xa!
-.-
CAMPO DO VAL, CAMPO SANTO
Santo, si, e non por cemiterio; ou se cadra, tamén. Aquí está enterrada
boa parte da historia de Montecubeiro, comezando polos seus propietarios
iniciais, iniciais en tanto en canto máis abaixo, máis aló, non temos forma de
indagar, de coñecer.
Aquí estivo o solar daquel home de prol, Ares de Maxide,
Comendador do convento cisterciense de Meira. Deste pozo milagroso beberon
xeracións e xeracións do lugar de Maxide, e transeúntes tamén; milagroso xa que
milagro foi que saíse auga nun pozo perforado á man, sen maiores profundidades,
nun lugar bastante seco; fontes na contorna hainas, varias e boas, pero
ubícanse máis ben nas ladeiras que rodean esta aldeiña, que nunca pasou das
oito casas.
Circúndano unhas leiras que tiveron a gallardía de chamarse Campo de
Ares, ¡o campo daquel Ares de Maxide, Comendador de Meira!, pero iso foi antes
de que asomasen pola zona eses iconoclastas da Concentración Parcelaria. Acaso
por isto mesmo, por un respecto e por unha evocación da toponimia local,
histórica, sacra, urxe e procede deixar constancia das evocacións
correspondentes a tan sacro e singular terreo.
O camiño que
lle dá, ¡ou daba!, acceso, tamén é unha Vía sacra; ¡sacra, e dolorosa! Aquí
morreron uns cantos galos, a espada limpa, ¡sucia!, colgados de trelos; iso si,
despois da Sentenza correspondente. ¿Delitos atribuídos? Entre outros, pasarse
ás casas, aos poleiros dos veciños, para galear unhas pitas que non lles
correspondían, en detrimento das propias, das asignadas pola propia dona. Isto
dos galeos ilícitos…, en tódolos tempos, en tódalas épocas! ¡Que certo aquel
dito que tanto repetía o Isidro do Campo (do outro Campo, do de Vilarín), de
que, “La jodienda no tiene enmienda”!
A propósito:
Nas inmediacións está outro pozo, o Pozo Maldito, o dos irmáns Pérez. Tamén
haberá que deixar constancia diso…, máis ben por se serve de escarmento! Eran
dous irmáns, aqueles Pérez, donos da casa que despois se chamou de Abraira, tan
iguais, tan afíns, tan idénticos, que se namoraron da mesma rapaza; e como aquí
non había un Salomón que propuxese repartila, cortándoa polo medio, máis ou
menos pola regaña, ¿que se lle ocorreu a un deles, concretamente ao maior, ao
máis forte? ¡O máis sinxelo: Zouparlle ao outro na caluga, cunha bros, e desde
que caeu sen sentido, alí mesmo, nos propios currais, cargou con el, e…,
tirouno dentro do seu pozo, que por certo era moi fondo! A continuación, ou
irse para a Lexión ou quitar billete para Arxentina? Pareceulle máis cómodo o
segundo, e aló morreu, en América, pero despois de venderlle as propiedades, a
de Caín e mais a de Abel, a un intermediario! A tal momento, se no Ceo se
cumpre a Lei do Talión, aquela vítima debe estar no Ceo, e o matón noutro pozo,
nun pozo sen fondo, nese que chamamos Caldeiras do Pedro Botero.
Aínda me queda
sen historiar este cruceiro, ben artístico por certo, cuberto coa pátina dos
séculos, pero algo haberá que deixar para outra ocasión pois aos lectores de
hoxe en día pásalles coma a aqueles das coplas, ¡que con catro estrofas teñen
para un día! Cousa que tampouco é de estrañar, pois primeiro son os apuntes, e
sen apuntes non hai carreira; sen carreira, preferiblemente técnica,
preferiblemente superior, como non sexa que entren na política, que para iso
vale calquera, que demostrado está!
-.-
A Serra da Ferradura
Os
verdes de Castroverde, vistos desde a serra da Ferradura.
Non está nada ben falar mal dos veciños, así que, cando non o merecen, o
mellor é calar. Mais, neste caso, tratándose de bretóns, cos que
compartímo-la Serra da Ferradura, tamén
chamada do Pradairo, (que iso de “Punago” é un invento de certa Empresa,
confundindo nome e situación pois o Puñago precede á Vacariza, onde hai outro
erro pois “Vacariza” ven de “vacar”, séxase, dun posto de relevo de monturas
daqueles romanos, na súa Vía Lucus Augusti-Lucus Asturum-Gigia, e
non das vaquiñas teixas dos suevos), eles, os bretóns, polo val de Fonteo, e
nós, os de Castroverde, destoutro lado, o que compre é falar ben xa que ben se
portaron, ¡uns veciños excelentes!, que incluso as nosas eguas se pirraban
polos seus cabalos… A eles chamabámoslles, “Os do Val de Fonteo”; e a nós
dicíannos, “Os do Val Verde”, que aínda hoxe se chama así a agra que separa,
¡ou une!, Bolaño con Castroverde.
En certa ocasión na que fomos a por augas férreas…; pero non vos podo dicir
a onde pois aquela fonte, de presente, xace debaixo do entullo dunha desas
pistas da famosa Concentración… O caso é que lle pedín explicacións ao meu padriño
e avó, como tiña por costume:
-Avoíño, isto da Ferradura…, polo ferro, non si?
-Si, e non. Máis ben por aquilo de que foi neste sitio onde perdeu a
ferradura un meirego…
-.-
Historia do escudo
de Castroverde
Foi aprobado no Pleno do 25-03-1992: O
primeiro dos cuarteis, en campo de sinople, verde, un castelo de prata, mazoado
de sabre e aclarado de gules. O segundo, en campo de gules, roxo, un año de
prata, deitado, acompañado no cantón sinistro do xefe, dun bolo de ouro.
Coroa condal, que tal
lle corresponde xa que foi cabeceira do Condado de Flammoso, un daqueles 11 da
división sueva. Precisamente nas inmediacións do noso castelo nace o río
Chamoso, que a toponimia sempre foi a testemuña máis fidedigna da que pode
valerse a Historia. E nace precisamente, rega cos seus efluvios incipientes, a
inxente pradería do Val Verde… Aquí compre lembrar que El Rei Afonso III
subscribiu algúns documentos nesta fortaleza, ¡acaso propiedade, posesión e
pertenza dalgún antepasado seu!, encabezándoos: In Castrum de Vallis Viridis…
O castelo, o que del
queda, fíxose por obra e gracia dos Condes de Lemos, acaso con algunha reforma
posterior, con evidente perfeccionamento por parte dos seus ilustres
adquirentes. ¡En 1514 o daquela propietario, Alonso Niño de Castro, Meiriño
Maior de Valladolid, vendeulle a vila, fortaleza e terras de Castroverde e de
Luaces, ó conde de Altamira, (en 5.500.000 marabedís, que por entón era unha
fortuna!
En principio foi castro, que castro era cando os romanos proxectaron, pontearon, empedraron, cabalgaron…, ao traveso das súas terras, a Vía Lucus Augusti – Gigia.
O bolo e mailo año
teñen o seu aquel, que ben interesante sería coñecer onde remata a lenda e/ou
empeza a Historia. Aquí témolo por certo, bona fide, así que, tal e como nolo
contaron nosos avós:
Ao cerco de Lugo,
¿714?, daquela que nos acometeron os de Alá, (aqueles veciños aos que se lles
pediu un empréstemo de forzas e acabaron de usureiros, quedándose coa leira, ou
máis exactamente, coa metade dela), acudiu en socorro seu o noso Conde, o de
Flammoso, e como estas terras de sempre foron a mellor despensa de Lugo,
abriuse paso cun fato de vitelas, ovellas, carneiros, cabras…, amén do trigo e
doutros abastecementos.
Xa dentro de murallas,
irredutibles, por suposto, chegou o día da Pascua grande, da Kevira musulmana.
Aquel cabaleiro, doído da indixencia dos sitiadores, tiroulles aos crentes de
Mahomet, en vivo, para que puidesen cumprir co seu ritual, un fatado de ovellas
e de carneiros, amén do pan suficiente para que nada lles faltase en tal
solemne ocasión. Os muslimes reflexionaron: Eles aguantan as xeadas…, e logo
que están ben abastecidos, incluso con hortas intra murallas…; ¡daquela,
mandémonos mudar!
Mudar, mudáronse, pero
non cara a Astorga, de regreso, camiño do Sur, pois os moi ladinos, ¡que moito
aprenderan dos xudeus!, nada máis saír de Lugo colleron a Vía do Castro Verde,
dispostos a depredala en canto alí quedase. Sabedor diso o Bol-año, que tal
alcume lle quedou, arremeteu tras deles, feito un xabaril, e non parou ata que
os exterminou…, ¡precisamente en Covadonga, na Cova da Señora!
O alcume, o sobrenome,
“Bolaño”, de apelido quedou, incluso dando xentilicio á parroquia berce das
súas mesnadas; tanto inzaron os descendentes daquel señor, tan xeneroso como
valente, que este apelido non é raro atopalo hoxe en día incluso nas Américas.
-.-
Lugares da parroquia
de Montecubeiro
O Albaredo Albar. Branco, da cor
da neve; parece deberse a que estivo poboado de carballos albar.
O Barreiro Barrento. Pola súa proximidade
ao convento, foi aí onde os frades tiveron o seu cárcere-reformatorio. A
“Picota”, que dá nome a unha parte
de San Cibrao, quedaba intermedia co cárcere. É famosa a súa capela de Santa
Petronila.
Bascuas Abunda en Galicia este
topónimo, que se cre o tomaron aqueles lugares onde houbo asentamentos de xente
que viña das Vascongadas.
Berlán (Bergland) Está clarísimo que foi unha fundación
dos suevos, “terra de / ou con vistas a montes. Co tempo foi perdendo
consonantes.
A Cabanela Inicialmente un alboio
ou pendello.
As Cavozas Depresión ou valgada
fonda, que iso é, precisamente onde o río Azúmara incorpora ao Ribón.
O Campo Era o campo, o campo
de cultivo, as hortas o convento.
Castelo Nas abas do Medullius;
unha fortaleza remota; seguramente fixeron as casas co resto da fortaleza que
lle daba nome a este lugar.
Cepomundín ¿O cepo do mundo?
Cepos poñíanse para cazar... O deste lugar debérono ter como o cepo central, o
eixe do mundo.
A Cernada Os nosos frades
ignoraban que o farelo é máis nutritivo cá fariña, así, ¡baixaban ao seu muíño
da Cernada, e despois de moer, “cernían”!
Cubula Se Monte-cubeiro lle
debe a toponimia os cubeiros que forman a parroquia actual, Cubula, ou Cogula,
que das dúas maneiras ven sendo chamada, está ben claro que os nosos frades, ao
contemplar ese lugar desde o seu convento, o cubeiro dese monte tivo que
parecerlles, nada máis e nada menos, que unha “casula” aberta.
O Escouredo Eu teño visto, ¡dou fe
diso!, cantidade de escoiras que ía levantando o arado ao traballa-las súas
agras, as que rodean este lugar. ¿Explicación? ¡Que era no escouredo onde
fundían o ferro obtido no monte contiguo, chamado, antes da Concentración, o
Monte da Ferreira.
O Fato ¿Non sería aquí, nas
inmediacións do propio convento, onde os frades tiñan o seu fato lanar, nestes
pasteiros actuais?
Foxos Outro topónimo ben
claro: os “foxos” que se facían para caza-lo lobo, ao seu paso entre o
Ferradura, os Campos de Cirio e mailo Monciro. Tivo unha capela dedicada a
Santiago, pero, por non ceder terreos para o pasto da pista actual,
derrubárona, e a imaxe pasou á igrexa parroquial.
A Graña Outra evidencia: nesas
agras de pan levar, inmediacións do seu castro, os antigos tiveron o seu
graneiro, “granarium”; aínda que tampouco se pode descartar que, na nosa
lingua, unha graña é “unha extensión de monte baixo sen cultivar”.
O Gruñedo ¡Agruños, amigo; ben
saborosos por certo! ¿Non vos gusta o “Pacharán”? Agruños = abruños =
endrinos.
Insua No cumio dun monte, e
rodeadas de ríos, ¿que é senón unha ínsua, unha illa?
A Laxe As laxes desa ladeira
desapareceron; utilizáronse para construír as casas de Veiga.
Maceda Maceiras. Unhas mazás
exquisitas.
Maxide Hai máis en Galicia; e
todas teñen ameixas!
O Pereiro Un pereiro pode ser a
árbore dos peros, pero neste caso refírese a un penedo, penedo no que por certo
houbo unha torre dos Altamira, controlando o paso entre as súas propiedades de
Castroverde e mailas de Luaces.
O Podriqueiro Podricos chámaselles aos ocos dos castiros vellos,
¡tanto que había nese lugar, que hoxe, nin xente nin castiros; eucaliptos, si!
O Pombal Os frades tiñan as
cousas repartidas; un lugar para cada cousa, e as pombas, o pombal, cabe da
casa do sancristán!
Pumarín O pumar rin, o
pumarciño, debeu desaparecer hai moito tempo, pois eu, alí, sempre vin pumares
en vigor, boísimos.
Sagaruxe Con Sagaruxe confeso
que o teño difícil. Saga, do nórdico “saga”, ou do alemán (suevos) “sage”. No
latín termos “sagaris”, que é un río da Frigia, e tamén un nome de varón. No
gótico o que máis se lle aproxima é “sagufe”. ¡Que pase o seguinte!
San Cibrao Ou Cipriano. Teño en
común co Santo que el tamén andou por África, concretamente por Cartago, así
que me honro en pertencer á súa parroquia.
Santadrao Adrián, outro Santo, pero este coa capela alí en Santadrao,
abandonada ou pouco menos. Martirizouno Diocleciano.
Sarceda En España levan este
apelido, uns de primeiro e outros de segundo, arriba das 200 persoas. Pode
derivar de “sarcitus”, lugar de sardos; bringas para cestos. O lugar é húmido, (fontes
do río Azúmara), así que é óptimo para este tipo de vexetación.
Soutullo Souto de castiros,
pequeneiro.
Teixeda Terra de teixos,
teixoeiras.
A Valiña Un val pequeno, máis
ben unha ladeira.
A Veiga ¡E tanto que o é, unha
veiga preciosa!
Verducedo ¡Claro, verdoso,
verdescente; sendo de Castroverde...?
Vilar Vilar importante.
Os Vilares En plural.
Vilarín Vilar pequeno, un
apéndice do outro vilar.
O Vitureiro Vitorioso o teu
fundador, non si?
Como apreciará o
lector, a topografía desta parroquia impresionou aos seus poboadores.
-.-
¿Como chegaron os romanos a Castroverde?
Diana,
a cazadora.
¿Como foi que
deron chegado ao Castro do noso Val Verde? ¡Da única forma posible: Cazando,
facendo diana, que esa era a intendencia de entón! Así llo agradeceron á súa
Diana, pois, nada máis situarse en Lugo, onde temos hoxe unha casa brasonada
das da Rúa Doutor Castro, nos seus alicerces descubriuse, no ano 1842 un magnífico mosaico, do tempo de Augusto, ou de Traiano, de arredor
do ano 117, que pertenceu a un templo adicado a Diana. É o coñecido Mosaico de
Batitales, hoxe no Museo Provincial.
¿De paso, matando
celtiñas? ¡E logo, meus pobres, pois eran poucos, e para iso, illados, castro a
castro, rodeados no Medullius, cercados por aquelas Centurias, que non podían
saír a cazar, que non os deixaban os invasores…, aínda que eles si, con toda
clase de armas, desde frechas a venablos!
¿Volverán aqueles
romanos? ¡Coido que aqueles non, que aínda seguirán no purgatorio, purgando as
que nos fixeron pasar, aquel holocausto do Mons Ciro, entre outros, pero os que
si están vindo, volvendo, son os cazadores de arco, que seica se está poñendo
de moda! ¡A Historia repítese, pero os de agora son benfeitores, que nos van
librar deses perigos das nosas estradas, deses animais atraídos polos faros dos
autos, particularmente nesta circulación somnolenta da Semana Santa!
-.-
Castroverde visto polo retrovisor
Sartegos
de Recesende
Só podo opinar das
miñas apreciacións, das miñas visións, das miñas emocións de cando o rememorei
desde: Madrid, Marrocos, Ifni, Aaiún, Canarias, Andalucía, Xixón, Estremadura,
Valencia, Cataluña, Mallorca…, Portugal, Francia, Suíza, Alemaña…, puntos,
lugares, nos que me asentei por semanas, e nalgún deles, por meses, e incluso
por anos, pois oitenta de trotamundos dan para moito; de verdade vos digo que
as visións son diferentes segundo o lugar, pero en todo caso o noso verde, coa
lupa da morriña, faise esmeraldino, brillante, indeleble.
Sempre, ou case
sempre, falamos do noso lugar visto desde o barrelo, desde as fiestras do noso
niño, do niño dos nosos pais, pero as apreciacións difiren cando se ponderan
desde un palco exterior, máis ou menos afastado, pois daquela a sensibilidade,
os sentimentos, están imbricados en paisaxes de múltiples contrastes.
Para comezar as
miñas andanzas, naquel tren dos corenta, ¡vinte horas de Lugo a Madrid!, cos
ollos chorando por culpa do fume, pero tamén da nostalxia, nunca tiven mellor
ocasión para ollar aos meus adentros, á miña procedencia: ¡Deixaba un mundo
coñecido por outro que nunca vira, en verbas de Rosalía! Deixaba aquelas
teixas, e iso que un fato delas ía tras de min, nun mercancías, embarcadas en
Lugo polos tratantes daquel Antón de Marcos…, como de costume, para mante-los
madrileños! Se puidese abrir as ventás, se mo permitise o fume, sería capaz de
albiscar aqueles chorros de suor da miña xente segándolles aos casteláns…, un
trigo que seguía racionado! No meu asento de madeira non había suor pero si
humidade, das bágoas daquelas mulleres, daquelas mozas da miña bisbarra, que
optaban por cria-los seus fillos co leite da Cachorra, deixados ao coido dos
avós, mentres elas, para paga-los consumos, ¡para pagar o que outros
consumían!, ían vender, malvender, as súas tetiñas, as súas aleitadas, aos
señoritos da Villa y Corte. ¡Isto non se apreciaba, ou pouco, desde o propio
Castroverde!
Cando sobrevoei o
Estreito para entrar en Marrocos, entón, e nunca como entón, comprendín aqueles
trinta días que lle dedicaban ao charco grande, camiño de Cuba, camiño da
Arxentina, maiormente, aqueles emigrantes do noso Val Verde, que só volvían á
terriña se lograban que lles ruxisen as moedas no peto. ¡O que máis lles ruxía
eran as súas tripas, baleiras de tanto xaxún, de tanto economizar!
En Ifni, nada máis
aterrar, os meus ollos deron con aquelas chumbeiras que bordeaban o campo da
aviación. ¡Ai, Deus, onde aterrei, onde me metín, que aquí non hai figueiras,
que as deixei quedar no meu Bergland!
En Aaiún, xa desde
o avión, a miña imaxinación levoume a matinar que outro tanto lle pasaría ao
meu Castroverde se os nosos inimigos, de telos, nos lanzasen unha bomba
atómica. Certo é que alí abaixo había un oasis, pero era de palmeiras e non de
carballos, e menos de castiros, pero máis roxo cá franxa da bandeira de España,
que por algo lle chamaban Sequia El Hamra! O meu fillo, Pedro Paulo, a falta da
besta de seu avó, que a tal momento estaría pastando en Montecubeiro, no Zarro
Vello, aprendeu a montar en camelo, precisamente diante da casa na que
vivíamos; unha casa do Banco, con cúpulas para a calor, pois dos corenta poucas
veces baixaba. ¡Daquela si que lles envexei aos de Castroverde a carballeira do
seu Campo da Feira, precisamente aquel no que eu vendía as zocas do meu
ripeiro, de quince en quince!
A Canarias fun,
fomos, tantas veces, que xa logo nos considerábamos veciños das illas.
Castroverde tamén é unha illa, unha illa verde, coa diferenza de que eu prefiro
as vistas do Miradoiro con todo ser máis baixo que ese rañaceos ao que chaman
Teide.
En Andalucía, por
moitas estradas que recorrese sempre se me viña á memoria aquela promesa da
Sabela de Castela de non mudar de camisa ata que caese Granada. ¡Sucia! Tanto,
como cando ordenou que non “cejasen” na “castra y doma de Galicia”. ¡Pero aos
de Castroverde aínda ninguén os castrou nin domou!
O de Xixón foi o
máis grato, principalmente por dúas circunstancias: Porque alí arriba tamén
teñen un Lugo, outro Lugh, o de Llanera. E logo que á Xixia chegaba, ou
comezaba, o Camiño de Santiago, o antigo, o Primitivo, que é tanto como dicir,
o do meu Castroverde. Daquela moito falei diso, con moita xente, pero tíñase
tan esquecida a Vía Romana que ata no meu Castroverde ignoraban que o lugar de
San Miguel do Camiño lle debía o apelido a Santiago, créndose, nesa inopia, que
se trataba simplemente do camiño que traían os maragatos cando ían cos seus
bocois do viño; ¡un erro, pois o viño chegaba polo outro, polo Ancho, mentres
que a auga, complementaria, esa si que viña da serra, dos mananciais da nosa
Serra!
O
Camiño en San Miguel
En Estremadura o
que máis me preocupou foi que criasen os porcos debaixo das súas aciñeiras...,
mentres os nosos se privaban das landras…, por encerralos no cortello! ¿Sería
un atavismo que nos viñese daqueles alxubes do castelo, e iso que xa levaran as
cadeas, e mailos cadeados, para o Museo de Lugo?
Valencia
decepcionoume ao ver que lle botaban verdura ao arroz en vez de marisco. En
Castroverde faciámolo con leite e azucre; ¡son uns pobres: eles teñen o azar
das noivas, pero as vodas rumbosas facémolas nós, con vodas e tornavodas, xamón
e lagostas!
En Cataluña
axeonlleime, pois o seu Monserrat tamén é sacro para nós posto que alí mesmo,
naquelas Cortes do 39, o noso Castelao presentou aquel Estatuto de Autonomía
que foi o lévedo do que temos hoxe nesta Galicia dos meus…, dos meus soños,
aínda que tamén dos meus pecados!
Se non lle quixese
a Mallorca o que lle quero, non houbese aguantado unha década de enviarlles
artigos ao Centro Galego para a súa periódica
“Adiala”, sección “Aventuras turísticas”, nos que ben veces me teño
referido ao meu Castroverde, tentando exportarlles algo das nosas belezas
turísticas.
O dos países
estranxeiros deixareino para outro día, pois é largo de contar, e por ende,
imposible de resumir. Nesta idea, e nesta promesa, deica logo meu caro lector!
-.-
Schwarzwald = Selva Negra (Alemania)
Cando fun ao
encontro do noso irmán de Beja (Castro Verde de Portugal), no ano 1987, non
levaba preconceptos: era un homónimo, e iso chegábame e satisfacíame, pero cando
estiven en Suíza, e aproveitei para entrarme en Alemaña desde Basel, confeso
que ía nervioso, expectante: ¡Unha Selva Negra tiña que superar na intensidade
do verde e na beleza ecolóxica ao meu Castroverde! Pois, non; ¡en absoluto!
Aquí o retrovisor
foi rotundo: As casas, algunha, un pouco máis coidadas cás nosas, pero o que é
o campo...! O noso Páramo, e máis chámanlle así, é un cacho de paraíso
comparado coa súa Schwarzwald! Agora entendo por que os suevos fuxiron da súa
Xermania para asentarse na Gallaecia, particularmente na zona de Castroverde.
¿E de Basel, ou
Basilea, que? ¡Ata que chegaron os nosos só falaban dous idiomas: alemán e
francés! Pois iso tamén o facemos en Castroverde, coa de emigrantes retornados
que acolle a Asociación de Pensionistas e Xubilados, e logo que, a maiores,
cortamos o castelán, acotío, maiormente entre a xente inculta.
O verde de Suíza
tampouco está mal, pero o que está requetebén son os seus silencios nocturnos,
pois o botellón celébrano de día. De noite, descansan, que así están eles de
lúcidos, de pulcros e de exactos, ¡que nin que fosen reloxos! Coido que debe
haber moitos reloxeiros..., ¡para exportación, claro, pois eles acóllense ao
sol, como facían os nosos vellos! Os galos en Castroverde tíñanse para a Pascua,
e non como espertadores. Limpos, pulcros, económicos, os suízos..., ¡que sempre
traballaron co diñeiro alleo! Entre os seus inventos, o que máis me alucinou
foi ese automatismo dos seus inodoros, un mecanismo que non permite abri-las
súas portas se previamente non se tirou da cadea. En definitiva, que saben
distinguir entre insumos e consumos, e logo que non paran de engadir valor as
cousas. ¡O único do que carecen é de crises, maiormente socio-económicas!
¿Dos franceses?
¡Non lles cambio a torre do noso castelo, e iso que está medio esquecida, e
medio derruída, tamén, pola súa Eiffel! Das francesas… O día que lles dea ás
mozas de Francelos por acicalarse con Rêve d´Or, van cheirar mellor cá elas!
En canto a
Portugal… ¡Foi unha pena que non nos tratásemos antes con eses parentes!
Estabamos equivocados pois de Portugal todo por aquí só se coñecían os
serradores, aqueles da serra enmarcada, e parecíannos atrasados. ¡Si, si,
atrasados, cando a súa serra era máis liviá, máis cómoda e máis precisa que a
nosa de aire, aquela que requiría almorzar cun quilo de touciño!
Serra
antiga, portuguesa.
De presente
estamos no mesmo cesto cós veciños, niso que chamamos Unión Europea, pero cando
se esperten os fillos de Breogán…, ai daquela! ¡Daquela temos que volver a
pasarlles diante, que por algo nos pasamos a vida estudiando…, pola falta de
traballo! O que hai que procurar é organizarse para non ter que emigrar, xa que
con iso mandámoslles os rapaces criados, forzudos e ilustrados, para que logo
nolos devolvan…, escarranchados!
Xosé María
Gómez Vilabella
No hay comentarios:
Publicar un comentario