As ovellas. O avó tíñaas de dúas
clases: as de levar ao monte, e mailas que ían aos prados, coas vacas, que
chamabamos “meiriñas”. As desta raza tiñan o corpo cuberto dunha lá curta, fina
e rizada, que lle encantaba a miña nai traballar con ela, nela.
¡Unha
auténtica familia!
Naquela familia doméstica, ou máis
que doméstica, domesticada, as ovellas sempre me mereceron un agarimo
extraordinario. ¡Por algo se facían os sacrificios, as ofrendas, do Antigo
Testamento, cos años do lanar: ofertábanselle a Deus os seres máis queridos...;
despois dos fillos, claro!
Nunca cabras tivemos, ¡pero tíñanas
os veciños, así que, con iso, ben fichadas as tiven! Eu abríalles ás ovellas
cando, pola ventá do meu cuarto, vía que abrían ás súas os veciños da Casa
Grande. ¡Teríamos a cuarta parte das deles, pero iso non era óbice ou cortapisa
para saír, e continuar, xuntos! As cabras eran doutro veciño, co que xuntabamos
as ovellas, que non as cabras, porque o caprino sempre ía diante, ¡coma os
gastadores da Lexión! Cunha diferencia, que na Lexión marcan o paso os
mellores, os máis valentes entre os valentes, e no rabaño ían diante os
ladróns, saltando de horto en horto, desvirgando as coles, coméndolles a parte
máis tenra. O Eduardiño da Casa Grande, máis novo cá min, pero un gran
filósofo, nunha ocasión, cansado de axudar a tornar das cabras, díxome.
-Por algo lles chaman cabróns ás persoas
de mal comportamento...; ¡para esta especie, ou corte ou cárcere!
O perigo das ovelliñas era que se
deixaban atrapar dos lobos; ¡as cabras, fuxían! Outra virtude das ovellas era
que, ao volver do monte e xebrarse para entrar nas casas do lugar, ningunha se
equivocaba de corte, quere dicirse, de casa.
Falando disto, comenteille ao avó,
¡sempre ao avó!
-Padriño, nas persecucións que
tivemos nesta parroquia, na nosa, aquilo dos quince fusilados do ano mil
novecentos trinta e sete, todos eran da raza das ovellas, ¿non si?, pois
cabritos, ningún!
Os 15
fusilados
Asentiu coa cabeza, pero non dixo
palabra; volveuse de costas, seguramente para que non lle vise gotea-los ollos.
A min recordoume a cara que traía aquel día no que, indo para Castroverde, para
paga-los Consumos, onde o camiño entraba na parroquia de Pena, atopouse cos
cadáveres de Xosé Blanco García e de Xosé Veiga López, tombados en cruz, no
medio do camiño, con máis sangue enriba que se fosen dous porcos da ceba.
Deulle a volta ao cabalo e baixou a Veiga para avisar que fosen, con el, cunhas
angarelas, para axudarlle a recolle-lo fusilados.
¿Por que os deixaran en cruz,
atravesados un no outro? Meu padriño dixéranos, daquela, que seguramente o
fixeron para proclamar que os fusilaran por ser malos cristiáns. ¡Pérfida
mentira! -Aclarounos- Blanco de Cobula pertencera en Cuba a un Club de masóns,
e de retornado tivo algunha discusión, máis ben sobre formulismos, co crego
Anastasio, pero de ateísmo, nada! O fondo da cuestión estivo en que Blanco tiña
un bo fato de ovellas, e por iso foi “blanco” dos fascistas: ¡Resultoulles moi
barato comer cordeiro asado, que llelo fritía a señora Angustias, cociñeira do
Destacamento de San Cibrao!
En canto a Xosé Veiga, “Muiñeiro”
da Laxe, o seu fusilamento seica se debeu á muller dun veciño seu, á que lle
dedicou algún “piropo”, motivado polas súas provocacións, pero a..., ¿loubada?,
(de “loba”, non de loanza), seguramente para excitar no seu marido, un
falanxista do lugar, deulle as queixas do Muiñeiro, afirmando que a quixera...,
¿violar? O marido, ao que hoxe chamaríamos “un Gili”, ese si que violou ao
muiñeiro acusándoo de..., ¡a saber de que!
As “ovellas” de daquela eran socios
da Unión de Labradores de Montecubeiro, unha especie de cooperativa que, por
ter, ¡no ano 1937!, ata tiña, e gozaba, dunha biblioteca circulante, en pleno
rural. As “cabras” daquel rabaño estaban acollidas ao beneplácito do entón
Comandante Laureado, da Garda Civil, José López de Haro Rey, que fora destinado
para Lugo en Xullo do mesmo 37; ¡miúdo pastor, do que eu, sen sabelo fun
compañeiro e veciño do seu xenro, aló en Ifni! ¿Que cativo é o mundo, e que
misterios nos garda, pero foi mellor así, pois, de sabelo, aquela familia
cheiraríame a xofre!
-.-
As pitas e mailo galo. ¡Uf; canto aprendín
delas, en especial como coqueteaban co galo! Pero tamén lles estou agradecido
pois, sen aqueles ovos no cesto da madriña non me houbese podido comprar, na
feira de Mosteiro, aquelas onzas de chocolate, que sabían a gloria. Hoxe
prefiro o negro, o chocolate negro, pero, daquela...? ¡Daquela, grazas pitiñas,
que por algo me preocupei de vixia-lo raposo, maiormente desde que morreu o can
de Brais, o “León”!
O galo, coas pitas, parecíase ao noso veciño
da Casa Grande, que lle fixo un fillo a miña tía María, e despois diso, se te
vin, non me lembro! (¡Había outras pitas, e os galos, xa se sabe, de postos a
elixir, válenlles todas!). Meu pai si que coñecía ben aos galos, que por algo
redactou e dirixiu aquelas “sentenzas do Galo”, que tanto divertían á xente da
bisbarra. Participei nunha delas, na Meda, ano 1948, que me encomendaron
¿predicar? o pregón.
Naquela
“Corrida” dando o pregón, explicando en que consistían as “Sentenzas”. (Foto tirada do libro, “Escolantes e
escolas de ferrado”, de Narciso de Gabriel)
O bobas que son as pitas (¡as
mulleres!), agradecendo as galeaduras, ¡co perigosas que son! Despois, para
incuba-los ovos, para lograr os pitiños, o
galo ¿que? ¡O galo, se te vin, non me lembro! Estoume acordando daquelas
cestadas de ovos na cabeza das mulleres que acudían á feira, e as piteiras de
Lugo mal pagándolles, que apenas quitaban para mercarlles aos seus homes
aqueles calzóns (interiores) de baeta colorada, tan largos que lles baixaban,
que nos baixaban, por debaixo dos xeonllos. ¿Elas, que? ¡Elas facían as súas
bragas co liño fiado por elas mesmas; era menos quente, pero máis suave!
Quedábame sen mostrar a miña moza,
a miña Mestra, na súa casa de Rois, espigándolles o millo ás pitas: ¡Aquilo si
que era Maxisterio!
-.-
A egua: o turismo dos vellos e dos nenos. Na miña casa nunca a
levaron á parada; segundo me dixeron, polo traballo que despois daban as crías.
Meu padriño, que coxeaba moito, necesitábaa bastante, maiormente para ir a recoñecer
ganado en lugar distantes, nos que solicitaban a súa presenza.
¿Por que lle chamaríamos “besta”,
co intelixente que era? (Bestas, ou “mala besta”, tamén lles chamabamos ás
persoas rudas, maliciosas e ignorantes; non abundaban, salvo aqueles matóns do
cuarteliño, pero aqueles, máis que bestas, xa eran, foron, diabros, uns diabros
tan falsos que ata se daban de católicos; ¿non si, don Anastasio?). Comprárana,
de potra, na feira de Adai; onde e cando a venderon, xa de vella, non o sei,
pois para daquela estaba eu no Supremo, mecanografando expedientes, entre eles
o do General Aranda, que pretendían poñelo de besta cando o que era, o que foi,
foi un simple masón, e para máis contradición, monárquico! (Ás ordes do
Comandante Xurídico Cantalapiedra, no Supremo, ano 1949/50, tocoume mecanografar
aquel expediente, que chegou a ter 118 folios, e case un cento de documentos.
Véxase: Leg. 55. Expediente 4A, do Archivo de Servicios Documentales, de
Salamanca). ¡Pero que bestas aqueles franquistas; que falsarios eran, foron,
incluso cos seus!
Aranda,
perdóame, que eu só mecanografei o que me redactaban, o que me poñían por
diante naqueles folios do Cantalapiedra, que sempre estaba de mal xenio. ¡Cunha
“piedra” había que darlle a el, naquela cabeza que tan mal pensaba, ou que tan
ben obedecía!
-.-
Das vacas, e coas vacas, moito foi
o que aprendín: un doutorado; como non podía ser menos gardando nelas,
alindándoas polos cómaros, levándoas e traéndoas do prado, e a maiores, con meu
padriño de albeite! Pero a lección máxima, suprema, foi aquel xogo da “Vaca”,
nunha ruada da Casa Grande:
Deron en falar de cousas da
emigración, e a meu pai ocorréuselle propoñer que fixesen o “Xogo da Vaca”, que
levaban moito tempo sen facelo; dixo.
Dous rapaces saíron para fóra e...,
¿volveron? ¡Non; quen volveu foi un animal de catro patas (estaba claro que o
de detrás apoiábase no de diante); e o de diante mostraba dúas cornas
grandísimas, visiblemente os gallos dun colmeiro daqueles de volver no feo.
Para completar a simulación, cubríranos cunha trapeira enorme, toda manchada de
bosta de vaca, signo evidente de que fóra usada para abeirar vacas enfermas ou
paridas. Por unha corda conducía o señor Severino da Casa Grande, experto en
cousas da emigración, xa que estivera en Bos Aires, pero nunha viaxe que fixo
para veranear na súa terriña, ¡zas, don Hermenegildo montou aquela sublevación,
e xa non puido retornar!
-A ver, feirantes, que aquí traio a
mellor vaca da feira. ¿Quen precisa unha boa leiteira?
Todos, ou moitos:
-¡É boa para a viúva do Pacio, que
ten cartos, que llos mandou o su home..., dende Cuba!
-¿E logo, non está viúva? -Dixo
unha daquelas mulleres do fuso, que igual foi miña madriña.
-¡É unha viúva, si, pero de vivos,
como tantas mulleres desta bisbarra, cos seus homes no outro mundo, nese que
chaman América. -Informou o señor Severino.
Aquela broma fíxome chorar, pois o
caso é que estaba viúva, pero de verdade; ¡chorei eu, que ela non, que lle fixo
graza a broma, e admitiu participar no xogo.
Deron en discutir polo prezo da
vaca, con outro veciño facendo de mediador; e así estiveron máis dunha hora.
Pero a traxicomedia estivo en que aquel intermediario pediulle permiso ao señor
Severino para comprobar se a vaca era leitarega; foi as cortes, e regresou
cunha canada, das de verdade; deulla á boa da señora e invitouna a que muxise
na vaca...., ¡naquela vaca cuberta coa trapeira! A boa da señora colleu a
canada e fixo o simulacro de muxir, pero, nisto, o rapaz de ía detrás pegou un
berro, dicindo:
-¡Así, non; que me mancas nos
collóns!
Desde aquela sempre me doe que
alguén se ría do mal doutros. ¡Non temos remedio!
-.-
Tres, tres bágoas, a cal máis
gorda..., pola cocha grande! ¡Que razón tiña Isidro, aquel caseiro do Brais,
cando dicía que había nomes equivocados, pois, nalgún caso, eran os cochos os que
tiñan que chamarnos “porcos” aos humanos!
Axudara a criala, que boas cestadas
lle teño carretado, de tarrelas, de landras, de castañas..., pero ela pagounos,
ben pagados, parindo sete ranchiños coma sete soles, preciosos. Igual non
esaxero se digo que lle quixen tanto, ou pouco menos, que a algún dos veciños.
Como as feiras tamén son necesarias, cunha lea atada a unha das patas
traseiras, aquel día, non me lembro se no sete ou no vinte e un, cos ranchiños
soltos, de par dela, botámonos a andar polo camiño da feira. A madriña non me
deixou a lea, “por se a cocha daba un tirón e o neno caía estrapallado”.
Como aqueles ranchiños eran moi
guapos, de boa raza, a madriña vendeu deseguida, e eu, coa despedida, soltei as
miñas bágoas. ¡Deus sabe cal sería o porvir daqueles ranchos!
Aos poucos achegouse Saavedra...,
¡para capa-la cocha, xa que a precisabamos para a ceba daquel ano! ¿Renunciar
aos fillos, e total, para morrer? ¡Outro drama, outras bágoas!
Pero aínda faltaba o sacrificio,
tombada naquela mesa das despedidas, con meu avó feito un verdugo. ¡Pobriña,
que despedida a súa, con aqueles laios, con aqueles berros, que me partiron a
alma, pero..., lei de vida! Lembrando aquel episodio pregúntome: ¿Se non fose
por aquela soberbia dos nosos entregos, igual nos manteríamos coas froitas do
Paraíso, sen baixar á carne? ¡Xa o teño preguntado, pero non atopei ningún
teólogo que me soubese, ou quixese, responder!
-.-
Aquila
non capit muscas. A aguia non caza moscas. O home superior, o
importante, debe desprezar as cativezas. ¡Ai, xa, pero, nunha aldea,
alimentadas con tanta podremia, quen sen libra delas? ¡A podremia dá vida, e se
non o cremos, pregúntenlles aos hortos! Mais no caso das moscas, os nenos
choran ao verse invadidos, de tan afeccionadas que son ás tenruras! Como dicía
o Sidro, “Tornar das moscas, dos inimigos da nosa pel, tamén son gaxes do
oficio de labrego, que non todo ía ser verdura!”.
Téñenme contado..., ¡contado, non,
referido!, que eu tiven a sorte de ter unha tía, miña tía Ermitas, que se casara,
aló na Habana, cun velo de “tule ilusión”. Pois ben, ¡guai, que diríamos agora;
agora, non, onte!, como se viñeran cando aquela crise do ano 29, ¡non hai mal
que por ben non veña!, tivo a xenerosidade de cubrir o meu barrelo..., co seu
tule! Teño que acordarme de agradecerllo cando nos volvamos a ver, Arriba, pois
ela estará alí, de Santa, co boíña e co xenerosa que era!
¿En canto ás pulgas? Son peores cás
moscas, porque se meten por debaixo da roupa, e traballan máis ben de noite, de
durmidos naqueles xergóns de folla de millo. O malo non só eran as picaduras,
senón, e tamén, que deixaban cicatrices no pescozo dos nenos, e así os outros,
para máis inri, ríanse de nós.
-.-
As aves. Comezarei polas andoriñas,
que sempre foron as miñas dilectas, as miñas mestras. ¿Que teñen, que fan de
particular; as andoriñas, digo! Observei que, ao sentir friaxe no seu entorno,
voan; vanse para África, onde pasan o inverno da súa vida! Algo así fixen eu;
¡dez anos de África, guerra incluída! Ao retorno, cos cartiños de Ifni merquei
fincas no meu lugar, e fixen construír un refuxio, un niño, de verán: A casiña,
tomando por solar a pedreira onde se salvou meu pai, durmindo nela, envolto
nunha trapeira, e rodeado de sapos e de pinchorras, daquela das persecucións
franquistas, daquela que o buscaban para matalo; a portada, o portalón, a
“boca” do niño, dediquéillela as miñas mestras, aquelas andoriñas da miña
crianza.
As pegas, por carniceiras, nunca
gozaron da miña simpatía; ben, cunha excepción, a Raíña Urraca, pero esa era do
Lugo intra muros, así que dubido que chegase a coñecer Montecubeiro.
As curuxas, sen velas, ensináronme
a entender as intrigas, as intrigas e mailas camuflaxes. ¡Nunca fun capaz de
velas! Meu padriño explicoume que iso pasaba porque o seu gutural, os seus
laios, forman ecos, e así parécenos que están precisamente onde non están.
¡Mirade se son pícaras, que por algo se dicía aquela indirecta de, “verlle o cu
á curuxa”! Din que as femias son más grandes cós machos...; ¡de aí lles virán
as súas picardías!
Ás perdices téñolles posto
trapelas, que así pillei uns cantas; ¡e que ben as guisaba miña nai, cunha
receita que chamaba “al ajillo”, traída, cultivada, por súa nai cando foi
cociñeira de don Álvaro de Figueroa, conde de Romanones, en Madrid. Para un home
tan rico, rica tiña que ser a súa comida, pero..., precisamente por iso, pagaba
pouco, e en vista diso meus avós viñéronse para Luaces, puxeron unha taberna,
etc.
Para cucos..., ¡os de Gondel, que
así lles chamaban de alcume a eses veciños, pero, mal chamado, pois nunca
souben deles que puxesen os ovos nun niño alleo!
Ao resto, en particular aos
xílgaros, teño que agradecerlles as ledicias do seu canto; ¡o malo, o
lamentable, foi que o meu mal oído non me facilitase aprender a cantar..., para
imitalos!
-.-
¿Peixes? ¡Tamén, para que nada nos
faltase: as troitas do Azúmara!
As regas con “purín” mataron as
troitas. ¿Volveremos a telas? Eu non esquecerei, por días de vida, aquelas
apañadas, ¡en coiros! Metíame no río e, tentando con moita suavidade, apertaba
coas dúas mans unha brazada de oucas, que no medio delas case sempre saía unha
troita; ¡e para que non volvesen ao río lanzaba aos prados aquel brazado de
oucas, coa troita en medio, e así ata xuntar unha ducia delas, dúas para cada
membro da familia, que as levaba para a casa enganchadas nun ramallo de
salgueiro. Despois de enganchadas, eu, correndo polo prado, ao sol, ata
secarme, para despois vestirme e volver á casa. Lembrándome disto, agora
comprendo mellor que Deus nos botase do Paraíso: ¡Enxurrámolo todo co “purín”
da nosa soberbia, e encima diso chamámoslle “purín”!
-.-
Plantas medicinais... ¡Disto non chorei,
daquela, pero agora si que me apetece, cos remorsos: tanto que sabía aquel
albeite de plantas medicinais, e o neto simplemente sachando na horta para que
non as comese a herba do redor!
O que dubide da categoría
profesional de meu avó, menciñeiro-albeite, que se de unha volta polo museo da
Fonsagrada onde conservan o número 1 do seu periódico “O TÍO PEPE”, que na súa páx.
2, do 31-1-1913, dedicoulle unha loa exultante “O MENCIÑEIRO VERLAN”. Só ten un
erro, que confundiron o B de Berlang co V de Verlán, pero, no resto, cum
laudem! ¡Pobre cabalo o de meu avó, sen estradas, daquela, desde Bergland á
Fonsagrada!
Un dos pecados meirandes que
cometemos na infancia é o de prestar pouca atención aos coñecementos e as
experiencias dos nosos maiores; ímonos criando con fachenda infantil,
parecéndonos que só é importante aquilo que nos apetece, antollos e xogos.
Así, sen orde alfabético, segundo
as vaia lembrando, algunha; máis ben poucas:
Oucas do río; eran tan variadas as
seleccións do avó que hoxe non sabería distinguilas, nin lembro ben a súa
utilización. Celidonia, que teñen un zume cáustico. Papoulas. Anxélica, ou herba
da sarna. Malvas, para infusións e non sei que máis. Arandeiras; me parece que
para o intestino. Árnica, para as contusións. Fiuncho (fiollo). Follas de
eucalipto, para os bafos. Ruda, da que dicía o avó que se lles debía “esconder”
ás mulleres; ¡el sabería o motivo! Esconder, si, pero tamén había o dito de que
“Ese, ou iso, é máis coñecido cá ruda”! Teixos, dos que me dicía que fora
comendo da súa froita como se suicidaron os nosos nativos cando se viron sen
comida e sen auga, de secas as lagoas, cercados polos romanos (que os mandaba
Ciro), no Medullius. Tróqueles, aquel tabaco caseiro dos que dicía que eran os
mellores amigos dos cregos, ¡porque lles anticipaban os responsos! Polos anos
40, racionado o tabaco, e sen cartos para mercalo de estraperlo, os vellos
deron en fumar follas de tróqueles secas, liadas con papel, que lles
proporcionaban abundante dixitalina, e coa dixitalina unha morte prematura.
Follas de freixo, de loureiro, das oliveiras, etc., que tampouco me lembro para
que as usaba. Menta, que se dá por toneladas no meu lugar. Ortigas verdes,
¡outro misterio seu, pois a min só me servían para facerme chorar se as collía
sen un trapo na man! Flores de sabugueiro. Romeu, que o usaba moito. Semente do
liño, liñaza, para bilmas. Cenorias, que dicía eran ricas en potasio. Cicuta...
¡Ai a cicuta: as vacas nunca as probaban; ían pacendo ao redor delas, pero sen
probalas!
Actualmente, nestas décadas do XXI,
estase volvendo, ¡moito!, á medicina natural. ¿Avoíño, que opinas disto; e
daquela, que só che facían caso os teus clientes habituais!
-.-
As mazás. ¡Só ao diabro se lle
puido ocorrer convidar á Eva a comer das verdes! Falando en serio: Aquilo do
Paraíso foi unha cuestión de soberbia, ¡igualar a Deus! Hai perigo noutras
cousas, cicuta, tróqueles, teixos..., pero os pomares son unha bendición de
Deus. ¡Seino ben, que plantei ducias deles, de moitas variedades, e todas, de
maduras, saben a gloria!
A froita, collida de propia man, da
árbore, esa si que é froita; a outra, a obtida na tenda, procedente das
cámaras..., ¿que é? ¡Cadáveres, momias!
Este servidor, este comellón de
froita, non sería capaz de xulgar, collida directamente da árbore, cal é a
mellor: ameixas, cereixas, figos, mazás, peras... En canto á froita, non, pero, tratándose da
árbore, aquela figueira de Brais... ¡Como me malogrou a festa do Santo! Aquela
Xermana era tan simpática e tan guapa que, atraído pola súa presenza na casa do
veciño, ¡que nin que fose un imán!, despois de comer pasei a toma-lo café na
casa de Brais, onde sempre era ben recibido. Non sei se era porque eles, todos
eles, me caían ben, ou era eu un dos veciños predilectos. Díxenlle á Xermana:
-Se non tes outro compromiso, esta
tarde, na festa, encantaríame bailar contigo; eu danzo peor que un barril, pero
como ti o fas á perfección..., se me fas o favor de guiarme, pois..., eu
encantado!
Aceptoume. De agradecido,
propúxenlle:
-Xermaniña, ¿gústanche os figos?
Ela afirmou. Eu:
-Pois mira ti por onde aquí na
horta de Brais teñen unha figueira tan boa, que aínda debe ser daquelas do
Paraíso. Agora están a punto, maduriños... Se me acompañas, sérvennos de
postre, de sobremesa...
Era doado de subir pois, mesmo
debaixo, tiña Brais unha colmea; upeime a ela, e da colmea á figueira, pero as
tentacións sempre fan das súas: resulta que os figos máis mareliños, os máis
tentadores, os mellores para ofrecerllos á miña diva, estaban no extremo das
ramas, nas que miraban cara ao sol... ¡Ademais eu levaba a camisa nova!
¿Que pasou? ¡O lóxico, que a rama,
co meu peso, por máis que eu, daquela, estivese ben delgadiño, esgazou, e caín,
coa rama e na rama, mesmo enriba da colmea, envorcándoa! Nós comemos daqueles
figos, pero as avellas comeron da miña cara, con tanta febre que din en inchar,
e as pálpebras, de inchadas, tapáronme os ollos. Como puiden, pero sen chorar,
¡pois as bágoas non tiñan por onde saír!, funme para a miña casa, e metinme na
cama, vinte e catro horas, ou máis.
¿Na festa, con quen bailou a
Xermaniña, libre do seu compromiso? Nunca o souben, pois eu funme para Madrid,
e no volvín a vela ata moitísimos anos despois, que, casualmente, pasei por
Millares e ela estaba de visita na casa duns parentes meus. Tivo que dicirme:
-¿Xa non me coñeces? Sonche aquela
Xermana da figueira..., felizmente casada, aquí, neste lugar; e este home é o
pai dos meus fillos.
¡Toda unha señora, que seguía guapa
e respectable; eu un turista, que segue afeccionado aos figos, só ou
acompañado..., con tal de que non teñan unha colmea embaixo!
-.-
Bágoas
locais, circunstanciais.
Os rapaces das nosas aldeíñas
envexaban aos criados na cidade; e os da cidade desprezaban aos aldeáns. Pero
iso foi onte, antes de vi-la tele!
A miña dona,
con Mari Abuín, no ascensor da Cortevella, Lugo. ¡Avances da modernidade, que
invade as aldeas!
Cando se instalou o primeiro dos
ascensores en Lugo, non só os da aldea, senón, e tamén, os do propio Lugo,
aquel ano déronlle máis importancia a este evento que ás feiras-festas do seu
San Froilán. ¡Subían nel coma quen sobe ao Ceo!
Os que tiñan cerca unha liña de
coches, con ou sen gasóxeno, eses tiñan máis doados os desprazamentos, e non
sentían, non lles doía tanto, a soidade da aldea.
¡Que bágoas, que necidades, se os
da aldea tiñamos, ao redor noso, a obra da natureza, a obra de Deus! Aqueles
infieis da capital adoraban no asfalto, coa terra cuberta, oculta, sen outra
obra de Deus, visible, máis que o Parque de Rosalía. A Natureza tíñana ao
redor, pero illada, illada e desprezada. Unha envexa, un complexo de
ignorantes.
Cando espertaba...; ou mellor dito,
cando me espertaba o canto do galo, con só asomar pola ventá, un aroma das
plantas, unhas caricias do vento límpido, unha orquestra de paxariños que me
saudaban, que me daban os bos días piando, alí no horto, unha sinfonía propia
de anxos. Dentro da súa muralla, pechados nese cárcere romano, que? ¡O pezuñeo
dos burros das leiteiras que ían chegando, achegándose, para vender o leite das
súas marelas, mentres eu o tiña, quentiño, con toda a nata, con só tirarlles do
teto ás vacas de meu avó!
Naqueles intres pensaba: -Teño que
pedirlle a meu pai que me faga outras zocas, pois estas van aplanadas, e
achántanseme na lama, de aquí a Maxide, para ir á escola... ¡Deus, que envexa
aos da capital, que podían permitirse o luxo de mercar zapatos! ¡Si, si; pero
eles tiñan que apertar os amallós, mentres que eu, con calza-las zoquiñas, pés
quentes, para todo o día!
Da cama á lareira, onde meu padriño
xa lle estaba dando ao soprón. ¿Tiñan lareira os da capital? ¡Poucos; e ademais
tiñan que mercar a leña...!
Os da capital comezaban a ter luz
eléctrica, maiormente nas rúas de postín, tal que na da Reina, mentres eu
pingaba bágoas polo fume, polos gases, da vela do dormitorio, do candil de
andar pola casa, do fume da lareira...; ¡que envexa, Señor, por isto, tamén por
isto, pero..., o pero estaba en que eles, de noite, contemplaban farois, só
farois, que os cegaban; vían mellor de cerca pero pouco de lonxe; mentres, eu,
con abri-las contras, ou a porta da eira, tiña ao meu servizo centos,
¡milleiros!, de luceiros, o ceo cheo, todo ao redor; por se isto fose pouco, de
cando en vez relucía algún planeta, sen que só faltase a lúa cando pasaba de
minguante a crecente!
Andar polos camiños, polas
corredoiras, coa lúa chea, era fantástico, pois todo se me facía fantasmal,
principalmente as árbores, pero tamén as pedras, os chantos, os valados... ¿Que
me podía saír o lobo? ¡Por se acaso, sempre levaba unha das caxatas de meu avó,
ou a aguillada das vacas!
A noite no campo é outro mundo;
¡vívese en dous, no diúrno, pero tamén no nocturno! Coa luz eléctrica, na
capital sempre é de día; ¡media vida!
O camiño da escola era unha
alameda, ¡de dous quilómetros, que outra igual non a tiñan en Lugo! Carballos,
castiñeiros, loureiros, bidueiros, salgueiros, lodeiros...; e no outono,
amoras, amoras polas beiras do camiño, que só daban a molestia de collelas con
coidado para non espiñarse! E tódolos cativos do lugar xuntos, correndo,
saltando ou brincando, que era a mellor aprendizaxe sociolóxica que podíamos
ter, básica para o máis adiante!
¿Todo bágoas? ¡Non, todo perlas!
-.-
A relixión no campo. En canto á
Misa, á Eucaristía: Non é igual dárlle-la paz aos descoñecidos que aos veciños.
Lembremos ao Galán de Omaña:
“Pa Misa diba un
galán – caminito de la iglesia;
no diba por ir a
Misa – ni para estar atento a ella,
que diba por ver
las damas – las que van guapas y frescas.
...
¡Iso só pasaba, ou pasa, nos
núcleos grandes, nas cidades, pois nas parroquias das nosas aldeíñas as
“mozas”, as damas, fosen guapas ou feas, xa estaban vistas, coñecidas de
antemán, de cada día! O único que nos distraía, o único que podía
descentrarnos, era verlle as costas ao crego, durante toda a celebración, que
máis ben parecía que a facía para el só, e os fregueses, de intrusos. ¡Grazas,
Vaticano II; por iso, tamén por iso, que nos recoñeciches como Igrexa!
Temos outra atención, outra
concentración, cando estamos rodeados de veciños, bos ou malos, escribas ou
fariseos, pero, coñecidos, de porta con porta. Se lles damos a paz é de
verdade, non un simple protocolo.
Certo é que de cando en vez
grallaba algún corvo, tamén chamados blasfemos; ¡meus pobres, que supoño que
ben loitarían para desfacerse da súa ignorancia e da posesión diabólica, pero,
cos anos, ían limpándose, e despois rezaban sos, así fose polos camiños!
Na aldea, se vas andando, a cada paso amplías,
dominas, un novo horizonte. ¿Para que serve iso? ¡Obviamente para decatarnos de
que Deus é infinito, de que a súa Creación é infinita, infinita e preciosa, que
nola pon ao noso dispor con tal de querer avanzar, con tal de estimala! Nas
cidades, canto vemos, canto nos rodea, o noso horizonte, son edificacións
feitas pola man do home; por ende, infinitamente inferiores, en tódolos
aspectos, ás obras do Gran Arquitecto, como lle chaman os masóns.
Estás alindando nas vacas, véndoas
pacer, e danche ganas de encomendarte a Deus, de agradecerlle que a súa herba,
de comida, volve a medrar; na cidade, de feitas as casas, o futuro delas é
caerse, por un terremoto, por un bombardeo, ou de vellas. A obra do home é
finita, microscópica, incluídos os rañaceos. Obramos por delegación; con
poderes recibidos, e por tanto, limitados.
¿E as árbores? ¡Alza os corazóns ao
Ceo velas medrar, velas subir, sempre para arriba, en dirección ao ceo, a ese
ceo que está no camiño do Ceo, do Ceo grande, do infinito. Se ben nos fixamos,
decatarémonos de que a vexetación son os anxos da terra, sempre tirando,
subindo, medrando en gratitude, agradecéndolle a Deus que puxese a terra á súa
disposición.
De ben mirado, de ben pensado, dan
ganas de chorar polo desagradecida que é, e que sempre foi, a Humanidade, desde
aquilo do pecado orixinal. ¡Así nos foi que perdemos o Xardín, o Grande, o do
Paraíso, e menos mal que Deus nos deixou estes sucedáneos, estas verduras do
noso país!
A miña filla mostrando orgullosa as
nosas roseiras
¿Aldea versus clausura? Na
clausura, na soidade da clausura, o diabro sempre pode soprarlles aos
aburridos, mentres que na aldea, salvo aqueles catro ignaros, o resto tiña
moito ceo ao redor como para abaixarse á bosta!
-.-
A contaminación das feiras. Aquilo
si que era grave pois viñan os tratantes, as piteiras, os xateiros, os
tendeiros...; lembremos que Xesús só lles zurrou aos tendeiros..., pero, á
forza de aplicar picardías, algo aprendemos deles, en algo chegamos a imitalos!
As feiras eran, e son, un
aquelarre; diúrno, iso si:
-A tentación de ir era moi forte.
-E a decepción por recibir tan
pouco a cambio de tanto esforzo produtivo, grandísima.
-Os tratantes, diabólicos; ¡todos
do mesmo partido, do mesmo sindicato, subindo os prezos das súas ventas, e
baixando os das súas compras. ¡Ese gremio dos intermediarios, que sempre foi
diabólico!
-Un divorcio, lamentable, doloroso,
que se producía nas datas de maior namoramento: cando mellor e máis lustrosas
estaban as nosas reses, cando máis tempo levabamos con elas, encariñados con
elas, ¡adeus para sempre, froito dos nosos agarimos!
-Unha tentación, unha avaricia:
Aqueles tendeiros traíannos cousas cadora máis apetecibles, máis tentadoras...,
e menos alcanzables!
-As rapazas ían mellor vestidas,
mellor afeitadas (afeites = adornos e perfumes), así que os rapaces mal
podíamos acollernos ao refrán que nos aconsellaba: “Cando queiras escoller,
búscaa na cocina, vestida de cada día”.
¡Ai feiras, feiras, que,
lembrándome, tamén dan ganas de chorar, pero..., moito aprendín, nelas, e
delas; para iso, antes de estudiar Comercio, repito e constato!
-.-
Festas con merenda. Típica a do San
Cosme, de Gondel; houbese ou non orquestra, a ceguiña sempre estaba, e sempre
actuaba, co seu violín en ristre.
Agora hai banquetes, e
non só de tortilla, queixo e viño, pero aquelas merendas, campestres,
rupestres, eran..., máis fraternas!
A prosperidade e mailas
comodidades non sempre conducen a melloras satisfactorias. Asturias cultivouno
moito, e Galicia tamén, aínda que algo menos: iso de levar das casas a merenda
de campo e papala familiarmente, amigablemente, nos lugares de festa e/ou de
recreo. Agora non cargamos coa cesta, nin no cabalo nin no auto, que para algo
están eses chigres-restaurantes ambulantes, pero non é igual; a tortilla, ou a
empanada, saben mellor elaboradas e levadas da casa!
Para comezar, esa
participación familiar nos preparativos,
no subseguinte transporte, vinculaba, fomentaba a relación
participativa, e despois, que ampliaba a relación, mentres que o de tirar de
carteira e paga-la consumición é limitativo, restritivo, co engado de que
presta mellor a comida en círculo íntimo que nun recinto feiral, ruidoso e
masificado.
Canta máis xente temos
ao redor menos somos nós, xa que nos falla a comunicación, a intimidade, a
satisfacción íntima de querer e ser queridos polas persoas que participan nos
nosos goces persoais.
-.-
Os que nos precederon na
viaxe eterna: aquí, amigos; e desde aló, avogados.
O enterro de San Nicanor Rielo Carballo, que aquí foi sacerdote e escritor.
¿No Ceo, que? ¡Os que o coñecemos augurámoslle un cargo importante!
¿Perdémolos? ¡Non,
gañámolos, así que, mellores perlas, imposible! Claro que sempre nos queda a
dúbida, o temor, o desasosego de se pasarían con éxito a reválida de San Pedro;
e para iso, rezamos, pois, como cremos na Comuñón dos Santos, o que a uns lles
sobre, a outros aproveitará! Nestes casos de vida exemplar, probada,
demostrada, poucas dúbidas caben, así que, en vez de rezar “por”, igual o
estamos facendo “a”! Ante a dúbida, chorar, que é moi san chorar polos santos,
pois, aínda que non o precisen, seguro é que nolo agradecerán. Tamén é
agradecemento ofrendar por aqueles aos que debemos exemplaridade, aos que
pasaron pola terra facendo cousas boas, loitando no exército de Deus. ¿E aos
que estiveron de parte de Satanás, que? ¡Para eses, confiar na infinita bondade
da Santísima Trindade!
Os loitos, os externos,
duraban un ano, desde o funeral ao cabodano; ¡os internos duraban, e duran,
toda unha vida! Ata quitar o brazalete mouro, nin festas nin casamentos; ¡canta
economía! E de cantar na igrexa, tan só os responsos; pero a miña dona, ¡e ten
razón!, quere que os netos lle canten os salmos, que tamén ela o fará dende o
Ceo, para loar a Deus, que lle permitiu telos. ¡Aquelas mestras da Normal de
Lugo; unhas beatas, que por algo levaban as saias longas!
A propósito: Co bo que é
Deus, teño para min que o inferno debe ser pequerrechiño, e o Ceo, infinito.
Sendo optimistas, ¿que haberá que facer, unha vez dentro, unha vez admitidos,
para contactar, para entrevistarse, cos que foron seres queridos, tantos que
tiven, e me precederon!
-.-
De solteira roupa nova,
e de casada remendada. ¡Xa; iso era daquela, polo XX arriba, pero neste, no
XXI, a roupa rota, remendada, indica máis ben solteiría. ¿É unha moda, ou
trátase de que, coa crise, aproveitamos a vella, maiormente os pantalóns? Nun
parladoiro, que se me ocorreu opinar que agora as mulleres xa non teñen, xa se
lles está quitando, ese complexo de poñerse pantalóns coma os homes, e que
comezan por romperlles as perneiras, para ir disimulando a súa retirada
paulatina..., a pouco me zurran as presentes, por...; ¡chamáronme machista!
Despois, na casa,
ocorréuseme abrir Internet, e atopeime cun artigo, referido ás miserias da
guerra de España, que, máis ou menos, viña a dicir isto: “... Nais e pais
remendando e poñendo parches á roupa dos seus fillos. Xeracións de nenos, ¡de
clase media!, que medraron familiarizadas coa presenza de codeiras e de
rodilleiras na súa roupa. As caídas nos xogos facían que aquela roupa, vella,
podre, de mala calidade, se rachase, así que os pais recorrían aos complementos
para alargar a vida dos pantalóns e dos xerseis dos seus rebentos”.
De lido o que antecede, a memoria
deume en ferver, co cal lembrei aquelas irmás que coincidiron comigo no camiño
da Misa, ¡e ían tan elegantes, que nin dúas pombas! Miña nai díxolle á delas:
-¡Esa si que é unha boa costureira,
que mira que pombas sacou cos sacos do azucre...!
Cando quedamos sos:
-¿Mamá, que historia é esa dos
sacos do azucre; a que viña iso, falando de vestidos e de costureiras?
-Meu fillo, os milagres que pode
facer unha artista! Os vestidos desas nenas fíxollelos a Manueliña de González,
que aprendeu a coser en Madrid. Os sacos do azucre, de baleiros, que así non
houbo problemas na aduana, mandóullelos seu tío, de Cuba, pola escaseza que
temos aquí de tecidos, e mira ti que oportunos foron para facerlles ás rapazas
eses vestidos de festa! É ben certo que o que un despreza, outro o aprecia;
¡non o esquezas!
Pois, a verdade, é que xa o tiña
esquecido, pero as crises tamén teñen algo de bo, ¡que refrescan a memoria!
-.-
As escolas mixtas, crisol de
convivencia social. Nas aldeas, unitarias, mixtas; nas vilas, grupos escolares.
Escola de
Maxide. Aínda se conserva o escudo, enriba da porta, no alto das escaleiras.
Tiñámoslles envexa aos Grupos, mais
era infundada. Nas mixtas, todo veciños, todo proximidade; comuna limitada, e
por tanto, absoluta. Íamos os veciños, os de cada día, de distancias curtas, e
por iso pouco distanciados; máis fraternos, máis achegados.
Escola de
Doloriñas. De Julia Minguillón.
Quen o tiña peor era o mestre/a,
pois con aquel malabarismo de atender a unha variedade, tanto en sexo como en
idades, necesitaba dez mans, dez ollos e dez orellas; ¡de circo! Nas unitarias
é máis doado anquilosarse, bocexar, aburrirse. A mixta, esixe; as outras...,
¡monotonía! Así que ese obstáculo xeraba perlas, tanto para o mestre como para
os alumnos/as.
R.I.P. ¡Morreron, e con elas, as
aldeas! Ir en coche aos Grupos Escolares, e neles estar divididos por idades
son esquemas urbanos; algo así como..., ¡evacuacións do rural, en vista da súa
agonía! ¿Que lle saen máis baratas ao Estado? ¡Xa; e máis caras aos nenos!
Xuntar os cativos de Montecubeiro cos do Páramo logo é tanto como xuntar
andaluces con magrebís: Outros problemas, outros costumes, outras apetencias.
Os mestres de daquela paraban,
comían e durmían, xeralmente, na Casa Grande do lugar; e con iso, dominaban a
contorna: os seus avatares, sistemas de cultivo, relacións sociais... Os nenos
da escola, xebrados os que ían para Bachareis, iniciábanse en amoríos infantís:
ían botándolle o ollo ao neno/á nena que lles entraba polo ollo..., ¡e xa lle
dicían algo, algo que podía terse por comezo dun filtreo! Aquel coñecemento,
longo e profundo, era a mellor das vacinas contra as separacións conxugais, tan
raras que eran, ¡que foron!, no rural.
A pedagoxía, diferente, que ata
podía chamárselle “pedagoxía profesional”, pois os nenos/as, ademais da cultura
xeral, saían cunha cultura aplicada. ¿En que grupo escolar ensinan aos nenos
como se calcula o peso en canal dunha res, ou o volume útil dunha árbore? ¡Pois
meu pai, mestre de a ferrado, xa llelo ensinaba, na primeira metade do XX!
Escola de mestres: A convivencia e
maila colaboración dos grandes cos cativos estimulaba aos críos, infundíalles
envexa, e eles, pola súa parte, sentíanse mestres, führers dos outros.
-.-
Poucos dos urbanos deste XXI teñen
a sorte, e coa sorte a felicidade, de abri-la súa ventá por derriba dunha
arbore; naquelas aldeíñas do XX, desde as árbores de enfronte, e cando non as
había, os couceiros facían de arbore, saudábannos os paxaros matutinos.
Hoxe, flores;
mañá, mazás.
Para a xente do campo a expulsión
do Paraíso só dura un inverno pois, a continuación, agroma a primavera,
rompendo as monotonías; ¡as bágoas, nisto, tamén nisto, tórnanse perlas, a Deus
grazas! Con iso e con todo, a envexa aos da capital estase facendo eterna.
Volverán las oscuras golondrinas
en tu balcón sus nidos a colgar,
y otra vez con el ala a sus cristales
jugando llamarán.
Pero aquellas que el vuelo refrenaban
tu hermosura y mi dicha a contemplar,
aquellas que aprendieron nuestros nombres…
¡esas…, no volverán!
Se non volven as andoriñas é que
opositaron..., e ganaron, quedándose achantadas no asfalto! ¡Pobriñas, que pena
me dan!
É comprensible, ¡moito!, que os
druidas adorasen a Deus debaixo das árbores. ¡Eu declareime á miña Estrela
naquela festa de Suegos, no prado de Pérez, debaixo dun daqueles pomares..., e
se cadra por iso, tamén por iso, lles quero tanto ás maceiras!
¡Que razón tivo aquel sabio que dixo
que só é sabio aquel que plantou unha árbore, escribiu un libro, e tivo un
fillo! ¿Será petulancia terme por sabio? ¡Haberá que ter coidado pois os
orgullosos non pasan pola porta de San Pedro, que os mandan pola outra, pola
Porta Falsa!
Tamén é sabido que o diabro gusta de
disfrazarse, e esa debe ser a razón pola que se valeu do frade Rosendo Salvado
para meternos en Galicia aos eucaliptos, ¡disfrazados de árbores!
-.-
Vantaxes e inconvenientes das
morgadías. O vinculeiro..., ¡mantiña o vínculo! Si, mantiña o vínculo, pero
aquilo de durmirse nos loureiros tamén tiña o seu prezo, un anquilosamento
persoal, e para máis agravante, contaxioso.
Unha delicia criarse na casa
paterna, cos pais despreocupados polo seu porvir, polo deles e tamén polo do
seu primoxénito, e os avós mimando nos netos “da casa”, como poñen nalgunhas
necrolóxicas; eles saberán por que o fan!
Sen pensións nin seguridade social,
a única seguranza era apoiarse no elixido, xeralmente no máis vello; ¡no máis
vello con “v”! Aquilo non era egoísmo senón necesidade vital, pero tiña a
contrapartida, máis ou menos dolorosa segundo a persoa, de que aqueles vellos
pasábanse media vida chorando polos ausentes, polos desherdados, polos seus
emigrantes.
O retorno dos ausentes, a festa
parroquial compartida..., ¡cando estaban cerca!, os enterros dos avós, e catro
ocasións máis, volver á casa paterna era algo así coma a licencia dos quintos,
¡soltar unha cadea para coller outra, a das emocións atrasadas, acumuladas!
Os nenos dos ausentes, ¡pobriños!,
criados sen avós tiñan na súa biografía un pouco, ¡un moito!, de hospicio, de
orfandade; e logo que eran tantos, aquelas tribos infinitas...; ¡a miña dona
tivo corenta primos, algúns en América, que nin chegou a coñecelos máis que por
carta!
A vantaxe dos minorazos era que
nacían, e se criaban, acelerados; ¡coa fame de comerse o mundo! Coñecían a súa
sorte/desventura desde a caneta, así que se esforzaban por aprender, por
aforrar, por independizarse. ¿Eran irmáns? ¡De sangue, si, pero, de porvir,
non, nunca!
A tristura do emigrante de Mosteiro. ¿Tiña
perlas na maleta? ¡Aínda non!
-.-
Control do
vocabulario. Coa excepción de catro parvos, cegos de entendemento, que non eran
capaces de ver a Deus, nin sequera nas súas obras, (blasfemos), o resto,
discretos e comedidos; o coñecemento persoal, as relacións de veciñanza, facían
que as conversas fosen entrañables, sinceras e refinadas. As palabras necias,
pícaras ou retortas sempre abundaron máis nas cidades; lembremos o que pasou
coa torre de Babel, que ao xuntarse moita xente deron en barafustar, e remataron
inventándose unha babel de idiomas.
O respecto
comezaba na lareira, onde a xeración intermedia daba exemplo aos seus nenos
para que, véndoos acatar aos entregos, se criasen nesa ética e nese ambiente.
Na lareira falábase de todo, persoal, familiar, social, laboral..., así que,
mellor universidade, nin a do Rei Juán Carlos!
O rezo do
rosario en familia obraba de catequese xa que se aproveitaba a ocasión, tanto
para informar como para preguntar. O latín non o entendiamos pero...,
aprendiámolo!
Con respecto
aos veciños a interrelación, a complementariedade existente, inevitable, obraba
de invitación para levarse ben, para tratarse con respecto recíproco; e se isto
facían os maiores, os nenos, que? ¡O neno, sempre e de sempre, é copión por
natureza!
En canto aos
saúdos só nos gañaban os mouros niso de preguntar, de interesarse, polo pai,
pola nai, polo fillo, pola filla, polos netos, polos ausentes, polo gando, pola
colleita..., ata chegar á saúde do camelo!
Isto que
agora pasa nas cidades, que te paran para preguntar o máis imprevisible, sen
previamente escusar a detención, sequera con un simple, “¡Perdoe; sería tan
amable de..., podería ou sabería dicirme...!”. ¿Onde vai aquilo de: “Vaia con
Deus”, “Bos días nos dea Deus”, “Deus llo pague”, que logo parecía unha
comunidade de monxas?
-.-
Ximnasia
completa, perfecta, ¡atletas!, a dos nenos da aldea; na capital, algúns, teñen
parques infantís, e outros, escaleiras.
Parque de xogos
infantís. Ademais de monótonos, perigosos.
Entre xogos e
traballo, exercicio pleno, variado, con tódolos músculos en acción, pero cando
os levan á cidade, e ven esas artimañas, choran de envexa; oíron dicir: “A vaca
do veciño sempre dá máis leite cá miña”, ¡e crérono!
Quen diga que
na aldea a vida é sedentaria, mente; ou mente, ou é que se criou enriba dun
ascensor. A proba está en que na aldea non hai un só neno gordo, anquilosado,
parrulo de andares. Desde correr tras das pitas ata gatear polos carballos
arriba todos fixemos algo de todo; ¿onde hai, onde se fabrican, onde se
instalan aparellos para esa variedade ximnástica?
Aquí, diante
da miña/vosa casa, acaban de instalar un parque, e os primeiros días, antes xa
da súa inauguración oficial, os cativos do barrio, con tal de que soubesen
andar, soltábanse dos pais e/ou dos coidadores para correr de cara ao parque.
¿Iso que significa? ¡Que llelo pide o corpo, que están famentos de exercicios
atractivos e variados.
-.-
Os xoguetes
dos nenos na aldea. A nosa tenda estaba na propia casa, e tamén nas cousas de
ao redor, factibles e alcanzables. Isto cultivaba a imaxinación, moito mellor
que esas cousas que nos dan feitas, sen saber de que son, nin por que as
fixeron así.
O primeiro
dos xoguetes era o rosario, que nolo deixaba a avoa para que xogásemos coas
contas; facían ruxido entre si, ao frotalas, e iso xa era algo. Despois viñan
as codas do pan, que nos servían de chupete. Tamén nos deixaban culleres do
café para manexalas, que así aprendíamos a comer pola nosa man; partían da
experiencia de que os nenos todo o queren levar á boca. Cando se retiraban do
peito dábaselles o leite coa “mamadeira”, que nos servía para manternos á vez
que para distraernos. ¡En definitiva, todo práctico, con dobre finalidade!
¿O de andar?
¡A gatas, por suposto, que tamén llelo víamos facer aos gatos! Alternando co
colo, fose da nai ou da avoa, pois carriños de rodas só había aqueles das
vacas..., para cargas maiores!
Algo
meirandiños, tódalas cousas da cociña nos servían para argallar, de sentados
nunha trapeira, cerca da lareira, pero lonxe do lume, ben vixiados. O fume
molestábanos, pero as lapas e mailas brasas, un encanto; miña madriña,
ensinándonolas, xa me foi instruíndo de que o inferno era unha cousa parecida;
isto tiña algo de erro pois gustábanos, e afeccionábanos ao prohibido.
O meu
traballo predilecto, acaso un antecedente de xenerosidade, de xenerosidade
incipiente, ¿conservareina?, seica era o de botarlles grans ás pitas. Isto
tíveno de común coa miña dona, pois, de maior, Mestra ela, -xa o dixen-, seguiu
coa mesma afección.
Desde que
aprendín, ¡desde que aprendíamos!, a manexar a navalla, tódolos nosos xoguetes
eran..., ¡iso, á navalla, “made no pendello”! As nenas tiñan abondo con
manexa-las agullas e mailas tesoiras, a roca, o fuso, a parafusa...; ¡daba
gloria velas, tan cativiñas e xa facendeiras! Pola miña parte, eu gozaba vendo
ás veciñas, xa que tiven a desgraza de non ter irmás, que non é unha desgraza
menor
-.-
A
participación dos nenos na cociña. Esa ¿moda? de que os nenos teñen que
aprender a cociñar xa a tiñamos nas nosas aldeíñas, no XX, e de alí para atrás.
Sellas no
vertedoiro. ¡Estas si que foron perlas, as perlas do rural: Merecen un altar
polo boas que foron, polo servizo que prestaron!
As sellas de
ir á fonte levábanas máis ben as mulleres, ¡pobriñas!, cunha rodela, nas súas
cabeciñas. ¿O peiteado...? ¡Pobriñas; escondíano debaixo daqueles panos
cadrados, que os dobraban en triángulo, para atalos polas puntas, fose no
pescozo ou no alto da cabeza. Para os nenos as xerras de barro ou os baldes de
folla de lata; en cada man, seu.
No camiño da fonte. ¡Tan ricas..., e tan pobres!
Ata que deu
en haber pozos de barrena, fondos, con bomba de motor, os outros pozos, os de
roldana, xeralmente eran superficiais, de pouco fondo, así que moitos secaban
ao entra-lo verán. Pero sempre podía contarse coa fonte grande, coa do lugar,
pois nunca lugar houbo que estivese situado, construído, lonxe dunha fonte.
¡Previsores os nosos entregos e non estes urbanistas que amplían, que non
evitan no que deles dependa, de ampliar as vilas nos baixos dos ríos, e así
veñen as inundacións! ¿É tan difícil de prever que os nosos ríos, esas
correntes que foron capaces de transportar, de erosionar, montañas e árbores,
para formar os vales, tarde ou cedo non serán capaces de anegar as súas beiras?
Específico
dos nenos, desde que aprendían a manexar o coitelo ou a navalla, era: pelar as
patacas, abrir os bagullos das ervellas e das fabas, pelar as castañas... O
manexo da navalla definía o transo entre dúas idades, pois só se lles permitían
aos grandiños.
O de atizar,
e mailo de soprar no lume, era un privilexio dos avós; coido que debido a que,
ademais de ser os prudentes, os experimentados da familia, precisaban coma
ninguén desa calor adicional. As potas manexábaas a nai e maila avoa, que eran
as expertas.
A fornada. Ao
muíño, na egua ou no carro, segundo os sacos que se levasen. Amasar, con todo o
pesado que é, facíano as mulleres; seica viña daquela Eva, pois o Creador
díxolle a Adán que comería o pan coa suor da súa fronte, pero á Eva condenouna
a amasa-la fariña. Erros dos tempos: Ata o XXI, que se vulgarizou o coñecemento
de que o farelo é máis nutritivo cá fariña, o pan integral só o facían os
pobres. ¡As ciencias, que avanzan facendo bo do malo; perlas, en definitiva!
¿Haberá algo
máis patriarcal, máis vincular que a participación de todo o conxunto familiar
nas elaboracións culinarias?
-oOo-
En definitiva, que a vida é un cóctel de
desgrazas e de sortes; pero a química positiva está en converter as desgrazas
en sortes, as bágoas en perlas. ¡Ollo, pois, con botarlle vinagre á vida: Cando
as perlas se deixan caer en vinagre branco, ou ácido acético, no vinagre
reaccionan co carbonato de calcio, producíndose na perla a liberación do
dióxido de carbono; en definitiva, que se produce a disolución da perla!
¡Daquela, ollo ao parche, que dicía Millán Astray!
Xosé
María Gómez Vilabella
No hay comentarios:
Publicar un comentario