.../...
Antes cá
lareira, a sella; iso si, na cabeza!
¡Benditas
mulleres, con ou sen auga bendita, que máis ben era toda..., aínda que só fose polo
sacrificio de porteala!
As
lareiras sen aquelas sellas da auga non existirían, non podían existir. Pero
vaiamos ao por qué da cousa: Cando lles escaseou a caza aos castrexos e deron
primacía ás hortas, os herdeiros edificaron xunto da fonte de cada lugar, no
sitio máis próximo a ela. Pero viñeron os novos herdeiros, ¡as partillas, esa
institución tan galega!, e houbo que espacia-los soares, edificar lonxe da
fonte. Para daquela as mozas estaban inventadas; faltaba por inventar as
sellas..., para que nos carretasen a auga!
¿Que
foi primeiro, os barrís ou as sellas? A auga, sen dúbida, tivo preferencia pois
o viño agardou a que viñese Noé, que, sen saber o que facía, bebeu mosto
fermentado, ¡e así inventou, sen querer, os licores! ¡Non hai cousas sen
causas!
As
sellas tiveron a súa parte boa pois servíronlles ás rapazas de pretexto para
agardar polos mozos aledaños, máis, cando seus pais se decataron desa picardía,
e só entón, botaron man da peta e puxéronse a perforar en círculo, pozos, mesmo
xunto da casa, para busca-las veas da auga. ¡O bebestible quedaba máis cerca,
pero había que levalo á boca, tal que no vertedoiro, pousadas as sellas cerca
das cuncas, ou das ferradas, para maior comodidade!
¡Ai
se as fontes falasen, ou se as sellas non calasen, tantos parrafeos poéticos
coa música de fondo do soar da auga! Dúas sinfonías superpostas, ¿non si,
rapazas? ¡Esta Galicia, tan pródiga en todo, maiormente en fontes!
-.-
Potes, potas e caldeiros,
todo un santuario!
E por engado, o
caldeiro dos porcos, que se encaixaron a mediados do XX, maiormente para
aforrar leña. ¡Despois da auga, os potes, que deles, con eles, vivimos, e non
só as persoas senón, e tamén, toda clase de animais domésticos!
Parece ser que a
cousa empezou polos de cobre, seguindo polo ferro fundido... Isto déixollelo
aos arqueólogos, pois o meu limítase ao caldo, ¡aquel caldiño de verzas, repolo
ou grelos, ao que ascendín despois de criarme co leite da Pacheca!
O caldo
perfeccionouse coa pataca, ¡grazas Antoine A. Parmentier, por divulgalas!, pero
temos que preguntarlles aos de Baiona se aqueles da Pinta trouxeron plantas
desas, que eu sospeito que si, polo guapas que son as flores dese tubérculo. O
meu “Parmentier” foi meu avó, aquel albeite de Bergland, que sempre insistía
que había que comer de todo, e variar, gustáselle ou non ao padal. ¿Variar?
¡Claro, alternando coles, repolos e grelos! O meu caldo preferido sempre foi o
de castañas; sería polo moito que me levo agachado para apañalas!
¡Caldo con unto,
asunto! Pero o mellor unto sempre foi o de dous anos, curado ao fume, e iso, na
casa dos pobres..., rara avis! O
“caldo de unto” viña a ser caldo de landras, pois tamén dicía o avó que non
había nada mellor para engordar os porcos que un cesto de landras por porco e
día. Agora que o penso... ¡Igual me dicía así para animarme a soutar, e ben que
o facía, pois, de tanto agacharme nas carballeiras crieime cunha xiba
apreciable, que por certo, agora de vello, foime a máis! Como os da Casa Grande
non se agachaban, eu roubaba as landras dos seus carballos; terei que
confesalo, pero..., ¿como se restitúe iso?
O caldo tiña a súa
literatura, que por algo se dicía daqueles que presumían de ricos sen selo,
“Eses son dos de caldo á merenda!”. ¡Claro, chegaba con almorzar caldo, e
xantar caldo, e cear co caldo sobrante, que de aí para arriba era vicio, vicio
desordenado de xente desordenada..., máis pobres cá nós! En cambio, dos ricos
ricos, os dicires eran outros: “¡Eses..., eses bótanlle pan ao caldo!”. O pan
sempre escaseou, e foi, é, caro, que ata temos que pedilo no Noso Pai! Aquel
avó, de tanto que me ensinou na súa lareira, tamén me advertiu que hai pan de
dúas clases, iso á parte do centeo e do trigo, pois está o “pan gañado coa suor
da nosa fronte, e por contra, o daqueles que o comen coa suor do de enfronte!”.
Como din os franceses, “C´est la vie!”
-.-
“Entended que, si es en
la cocina, también entre los pucheros anda el Señor”. Teresa de Ahumada y de
Cepeda.
O Señor, si, en
efecto, pero tamén os espías. Referirei un caso, histórico, certo, na miña
parroquia. A Garda Civil sospeitaba que Montecubeiro era un bo sitio para
acubilla-los maquis, pero faltábanlles probas, documentos exactos onde facer
diana, séxase, tiroteo. Os cubeiros dese monte impoñen aos descoñecidos, e non
chegaba con levar fusil para sentirse aquietado, seguro.
Nisto, que en
Lugo, no cuartel da Benemérita, tiñan un garda que na súa mocidade fora
caldeireiro... O que non se dixo foi se el se ofreceu, ou se o Xefe o esculcou,
pero o caso certo é que o puxeron a andar polas portas, cun burro albardado,
cargadiño de ferramentas. ¿Levaba telescopio? ¡Non; levaba a agudeza de
distinguir entre comidas de pote e comidas de lata: Onde houbese forasteiros,
forasteiros permanentes, tiña que haber un alto consumo de enlatados,
particularmente sardiñas.
Domingos
incluídos, puxo o seu burro en circulación, de lugar en lugar e de casa en
casa, ofrecendo... “¡Veciños do lugar, acabáronse os furados, que aquí está o
latoeiro..., para amaña-lo que non teña amaño, quere dicirse, acabáronse os
rotos!”.
Amañaba, amañou,
ben e barato, metendo parafusos en tódolos furados, ou soldando cando fosen de
cobre ou de latón. ¿De cobrar? ¡Cobrar xa cobraba no cuartel, así que os seus
amaños entusiasmaron ás amas das casas polo ben que amañaba e polo pouco que
cobraba! Deste xeito, dábanlle de comer nas casas, e despois de tanta comida
alegaba que o seu estómago non estaba afeito a tanto, e que precisaba ir ao
horto..., para evacuar!
Nun daqueles
hortos, concretamente no da casa de Perán do Fato..., ¡latas; por ducias! Dalí
foi directamente ao cuartel de Castroverde para anunciarlles que unha familia
máis ben reducida non podía comer tanta sardiña... Avisaron a Lugo, e, ipso facto, co cabalo do Brigada por
diante, veña..., de caza!
Rodearon a casa, e
de inmediato, apuntaron. Daqueles maquis algún escapou, tirándose das ventás ao
horto, pero os outros, co dono da casa incluído, naquela estoupida pasaron a
mellor vida, ao Ceo, e sen purgatorio..., que xa o tiveran en vida! A todo
isto, Deus tranquilo, que xa dará no outro mundo, a cada quen, o seu merecido.
-.-
O nabo de Lugo
É do mellor, nas
dúas acepcións! Pero xa que hai menores por medio, falarei só dos grelos. Para
os menores vai, para que aprendan a face-lo caldo. Hai infinidade de receitas,
pero a da miña avoiña era así, máis ou menos, con estas aportacións, salvo que
me falle a memoria:
Grelos,
preferiblemente os primeiros da tempada, tenros, ben fresquiños e lavados; no
resto do ano había que conformarse coas verzas e/ou cos repolos. Unha cunca de
fabas (faves), tidas a remollo desde a véspera. Un pouco de unto, ¡isto sempre,
ou non será caldo! Logo engadía, ¡cando o había!, un pouco de lacón, algo de
touciño entrefebrado, e tamén un chourizo para o avó, (que despois resultaba
sen máis ben para os netos, con ou sen partillas). A carne, coma as fabas,
aínda que por separado, tamén a remollo desde a noite, para afrouxarlle o sal.
Collerlle o punto do sal; como dependía dos ingredientes, engadir pouco, moito
ou nada, era outra das habilidades da madriña, que rebaixaba engadindo auga ou
sal, segundo o seu padal. As patacas do caldo non deben ser tan pequenas que
desaparezan no cocido, nin tan grandes que pareza máis ben unha pota de
cachelos.
Non o tome o
lector a propaganda, que o digo de motu
proprio: O mellor caldo, despois daquel da nosa lareira, volvino a comer no
“Cantábrico”, da Fonsagrada. ¿Será que o caldo de altura require alturas
xeodésicas?
Nalgún sitio
atopei este poema dun admirador do caldo, un tal Xosepvila, que se mal non
lembro vén a dicir:
Ti, que naciches nas lareiras,
e te criaches nos potes,
mataches a fame da xente
con verzas, patacas e grelos,
con unto cando o había.
Fuches o rei das cociñas,
o amo das boas mesas,
e fixeches moitos milagres
naqueles tempos da miseria.
-.-
Para baixar á cociña había que subir de
primeiras ao hórreo.
Hórreo
da casa de Gómez de Bergland
R.
I. P.
Aqueles hórreos,
que en paz descansen, fixéronse para subir, para ter, para gardar. ¡Son
auténticos libros de Historia! Eu descúbrome diante deste, que foi un dos
últimos daqueles de tipo asturiano, pois, máis contra o Sur e contra o Oeste
eran da familia; da familia, pero, outros, outros tipos, outra forma, outros
materiais.
Ándame na cabeza
se o inventor dos hórreos nos sería un veciño de Espasande... Cando en
Espasande tiveron aquelas lagoas que facía o Tordea, ¡Tordea, porque tordeaba!,
os seus poboadores inventaron as vivendas lacustres, pero xurdiulles un
problema, ¡que lles subían as ratas polos postes! Tempo adiante viñeron os
mouros, e o señor Paio, tamén chamado Pelaio, ou Pelayo, señor dese Castro do
Vallis Viridis, que ía para Santo, Sampaio, levado do seu celo relixioso apelou
aos seus vasalos para que lle axudasen a liberar, polo menos, a Cova da Señora,
que daquela era coñecida como Covadonga. Alí abaixo tamén había charcas, así
que o rapaz de Espasande púxose a facer palafitas, do estilo daquelas do seu Espasande,
pero tivo unha ocorrencia excelente: poñerlles tornarratos, de lousa, ás
columnas. ¡Así quedou inventado o hórreo tipo ástur! ¿Hórreo asturiano? ¡Máis
ben, ástur-galaico!
¿Había algún
comestible que non se subise ao hórreo? ¡Dentro, os comestibles; e debaixo, os
combustibles, maiormente se eran de carballo, que conviña telos a secar! En
relación coa cociña, co lar: Nas mallas, a tulla do cereal; e cando comezaba a
baixar, subíanse as patacas, desde que as houbo; tamén coincidían coas restras
do millo, que máis ben se colgaban por fóra, pero tamén fóra do alcance da
ratume. Tras das patacas, as mazás; e tras das mazás, as castañas. Despois
viría a matanza, así que, despois de salgar nos pendellos, cumpría colgar os
touciños, frontes ás caínzas dos queixos, que esas sempre tiñan preferencia,
¡por ser cotiáns!
Quedábame outra
función: Cando se xuntaban invitados, maiormente pola festa patronal, con un
feixe de pallas por xergón, unha parte da familia..., ¡aquela noite durmía no
hórreo!
Todo iso arriba,
dentro, que debaixo, embaixo, aquel resgardo era óptimo para as leñas, e para
cura-las táboas; tamén para as ferramentas. Matematicamente: hórreo + lareira =
riqueza caseira.
-.-
Co mular, ao San Froilán.
Resulta que
resultou que Castela quedou sen mular, ¡sen mular para arar!, daquela que os
franquistas requisaban “tractores” para os seus canóns. A consecuencia foi
baixar ao San Froilán, e mercarlles as crías aos galegos; subidas de prezo, iso
si.
¿Os prezos?
¡Disparáronse; e nas lareiras decidiuse levar as eguas ao contrario, ao burro
da parada..., para xerar mular! ¿Vedes que as lareiras tamén tiñan algo de
Bolsa mercantil? Pero en Galicia escaseaban os burros, e sen contrario non hai
mulo, así que os burros tamén subiron de categoría..., de categoría monetaria.
¡Ía sendo hora de que alguén lles dese categoría; categoría económica, se
entende!
As guerras teñen
consecuencias inesperadas e incribles. Se alguén lle chega a dicir a don
Hermenegildo que a súa guerra, nalgún dos seus aspectos, ía favorecer aos
galegos, o ferrolán, que de galego non tiña nada, ou pouco, igual se houbese
comportado con eles coma un franco! Levar aqueles canóns ata o Perineo non era
fácil, pero as mulas ían de tirar polo arado, e tanto lles daba..., con tal de
que houbese cebada!
San Froilán andou
por África, e don Hermenegildo tamén, que sería o único que tiñan en común, así
que viñan do sol, e con sol as feiras de Lugo brillaban, particularmente niso
de facer cartos para que as mozas celebrasen o seu domingo..., con pasteis da
Madarro!
-.-
¡Se rueda!
Nalgunha das veces
que asistín á rodaxe dalgunha das 11 películas nas que actuou miña prima Mercedes Cora, (Mercedes Josefina
Carrodeguas Gómez), petrificoume aquel imperativo inicial:
“¡Se rueda!”. Pero
non só polo silencio imposto, senón, e tamén, porque me traía á memoria o
silencio da nosa lareira, que se quedaba muda, silente, sen resposta, se algún
temerario ou inxenuo tiña a ocorrencia de sacar temas relacionados coa guerra
que se estaba “rodando” polo mapa adiante. De feito souben que se estivera celebrando,
rodando, aquel día primaveral no que nos levaron ao adro parroquial aos nenos
das dúas escolas para celebrar... ¿Que? ¡A victoria!, que así lle chamaron á
festa final, en San Cibrao, aqueles da camisa azul.
Da xente que
tiñamos do outro lado daquela fronteira movible, que avanzaba en liñas
converxentes sobre Madrid, entre outros, miña tía Ramona, a nora do Presidente
Salmerón, falábase na nosa lareira con distancia, como se xa estivesen no Ceo,
incomunicados, tanto eles coma nosoutros, ata que un día chegou unha carta...,
¡con un selo francés! Tróuxonola o señor Severino da Casa Grande, que tiña un
irmán casado cunha filla do carteiro, e víase a miúdo con eles. Meu pai tiña o
sobre nas mans, que aínda non o abrira, pero meu avó, con aquela intelixencia
abondosa que Deus lle dera, nada máis ver o selo díxolle ao fillo:
-Non,
agora non; agarda, que está subindo túa nai, coa canada na man..., e xa a
leremos cando se volva para muxi-la seguinte... ¡Vén chorando! ¡Iso é que ao
verche a carta tivo a intuición de que morreu ou mataron á súa irmá!
Así era, que así
foi: Os primos de Madrid, sen comunicacións directas, mandáronlle unha carta á
Alcaldía de París, (non lembro quen presidía daquela a Cámara parisina), ao
tempo que lle daban as grazas pola coroa de bronce que lles mandaran os
franceses para o panteón dos Salmerón. Con aquela carta ía outra, a nosa,
pregándolles que nola fixesen seguir París-Lugo.
¿Aquel misterio?
Ningún, o normal nunha anormalidade pois da “zona roja” á “nacional” non pasaba
nin o vento; daquela o truco das comunicacións estaba en utilizar amigos que
residisen en países neutrais. Por certo, que aquela coroa vina o Día de Santos,
ou Defuntos, do ano 1948, que eran as únicas datas do ano nas que os
franquistas permitían ás familias visitar o Cemiterio Civil, na estrada de
Vicálvaro (Madrid); cando volvemos, ao ano seguinte, a coroa..., ¡evaporárase!
Detrás
desta lápida está o que quede, corporal, de miña tía, pero a súa alma está no
Ceo, de boa que era!
Despois da guerra,
cando tivemos comunicación directa dos primos, veu a carta-testamento da nosa
tía. ¿Deixaba unha fortuna? ¡En pretérito, si, pero dos Salmerón os franquistas
só deixaron quedar o mobiliario da casa da calle Pardiñas, e mailo panteón; daquela
coas coroas de bronce francesas, seguramente porque non se fixaron nelas!
A inmensa fortuna
dos Salmerón -nosa tía morreu sen fillos-, onde? Agora, que morreu don
Hermenegildo, no 75, neste mundo xa non hai a quen preguntarlle, e ao inferno
non me apetece ir; ¡requisárona, e co roubado mercaron tebras!
-.-
O fume das lareiras
Dous, de dúas
clases, pero na miña crianza foi de tres: o da leña seca, o da leña verde..., e
maila tristura daqueles anos de guerra! O terceiro era o peor, pois enchía os
ollos de bágoas, aínda que o lume estivese apagado.
É un milagre que
non saísemos uns amargados, e iso a pesares das amarguras daqueles anos: viúvas
de fusilados, viúvas de guerra, viúvas potenciais criando os fillos do ausente;
nais dos soldadiños de Franco, nais con fillos na outra zona, ou na emigración,
sen poder velos, nin sequera de cando en vez; fillos orfos, ou camiño de selo;
avós amargados, e non só polos seus achaques; mulleres arando, mentres os
maridos cavaban trincheiras... ¡Unha cousa é vivilo, e outra contalo!
Na escola
dixéronme que o deus da guerra era Marte, pero eu, que sempre fun duro de oído,
entendín “Morte”; ¡iso, o deus da guerra é a morte, e a pesares diso ten
noivos..., na Lexión!
Crianza gris a
nosa; unha cor con tres ingredientes: os mestres bos, depurados; as tripas
baleiras, ruxindo; e as familias, de negro, enloitadas de por vida. A reacción
contraria tivérona en Francia, cando berraban “ Faisons
l’amour, pas la guerre, mais lorsqu’une réaction s’impose face au conflit,
réagissons.”
-.-
Nas ocasións, visitas.
Médicos das almas,
máis ben, pois os outros escaseaban; meu avó, albeitar, exercía de curandeiro
na barriada.
A relixiosidade de
entón era un encanto; viña dese convento de Beneditinos-dominicos de
Montecubeiro, tan queridos na parroquia que seica houbo dificultades coa
desamortización pois os fregueses preferían ser caseiros a compradores dos bens
aforados. No noso convento, o seu “Ora et labora”, compatibilizouse,
complementouse, co perfeccionismo, co “Laudare, Benedicere et Predicare”. Dous
tíos de meu avó foron frades do noso convento, pero eu cheguei tarde; ¡vin no
século seguinte, cando se extinguiran os cenobios da bisbarra!
Xa o teño
referido, pero agora volvo á lembranza: O último daqueles frades, extinto o
convento, quedouse na parroquia facendo de párroco, e como se acabaran os
ingresos, as rendas, vivía en Bergland, na casa paterna, durmindo nunha
cambariña de madeira construída na mesma cociña, cerca da lareira, exactamente debaixo
da escaleira que subía ás habitacións. Morto o crego, deron en utilizar aquela
cama para almacenaxe dos pensos do vacún. Así, cando eu, de rapaz, chegaba á casa
cargadiño cun feixe de herba, nabos, verzas, etc., e preguntaba que onde o
deixaba, a orde máis habitual era: “¡Pousa na cama do Cura!”. ¡Como cambiaron
os tempos; que irreverencia!
-.-
A ciencia de dar
consellos
Os consellos ou se
dan a conciencia, ou traballamos para o diabro. A frase non é miña senón do tan
repetido Avó. ¡É culpa súa, por sabelo todo, todo de todo!
Outro
admirador de seu avó, co que compartimos mesa. (Miguel Quiroga de Unamuno, no
centro, pensativo).
Para os consellos
non fai falta dispoñer dunha lareira pero si dunha experiencia e dun criterio
maduros, perfeccionados; se non perfectos, si tendendo a. En canto a
experiencia, a súa labor de curandeiro, e por tanto visitador e coñecedor dun
número considerable de familias e de situacións, dáballe unha análise
comparativa cuantiosa; polo que fai a criterio, este só madura acumulando moral
e prudencia, séxase, intelixencia.
¡Canto ben, ou
canto mal, pode facer un consello; de aí a responsabilidade do opinador! Mais
para opinar tamén se precisa oír, oír ás partes, contrastando os informes. Da
escrupulosidade de meu avó daba fe aquela sentencia súa, tan esixente, pois
dicía, “Do oído, nada crido; e do visto, a metade!”. ¿Era ou non era esixente,
incluso consigo mesmo? Refería que
aprendeu moito dun veciño que sempre acudía a dous avogados: No despacho dun
deles presentábase como denunciante; e no outro, como denunciado. ¡Estes
galegos...!
-.-
Pasa a
AVANZAMOS? -IV-
Xosé María Gómez Vilabella
No hay comentarios:
Publicar un comentario