.../...
A escola dos entregos
Preguntoume un
neto que como era a escola no primeiro terzo do século XX, en ollada
retrospectiva, agora que estamos noutro primeiro terzo, neste do XXI. Ao parece
pedíronlle unha redacción ao respecto. Isto é o que lle dixen:
A mellor
representación daquel ambiente, sen prexuízo de que localice fotografías, ¡se é
que as atopa, que o vexo difícil!, tena / témola, neste cadro de Julia
Minguillón, “A escola de Doloriñas”.
No Museo de Lugo.
Un dos libros máis utilizados daquela.
Documentos
á man.
Como
non había máquinas de escribir nin ordenadores,
prestábaselle
moita atención á caligrafía.
Nesta
foto está o seu bisavó, e no centro, o avó,
que
ambos fomos mestres “de a ferrado”,
polos
anos 1945/48
Nenos
dunha escola antiga.
Estas
fotografías están tiradas dun libro de Narciso de Gabriel, catedrático da
Escola de Profesorado da Coruña, titulado, “Escolantes e escolas de ferrado”.
Neste
libriño explícase algo acerca de
como
eran aquelas escolas.
Esta é a síntese
do que lle dixen ao neno:
Antes da II
República (antes de 1931), as escolas públicas limitábanse ás cidades e ás
grandes vilas, pois nas aldeas o ensino era, xeralmente, de carácter privado,
exercendo como mestres, nos invernos, as persoas máis instruídas da comarca.
A estas escolas,
que primeiro se pagaron con ferrados de cereal, trigo ou centeo, e despois do
ano 1930 en cartos, acudían máis ben os
varóns, a pretexto de que lles conviña saber algo por se tiñan que facer o
Servizo Militar ou emigrar. Comezaban sobre os cinco ou seis anos, e despois,
cando podían, ou tiñan ocasión, seguían indo á escola incluso despois de volver
do Exército.
Eran no inverno,
pois no resto do ano todos facían falta para atender ás labores agro gandeiras,
e aínda así ían de noite, ou en días malos, pois nos bos axudaban a linda-lo
gando, partir leña, etcétera. Por suposto que ían á escola andando, sempre, e
por veces desde media legua, ou máis, de distancia.
As clases dábanse
na casa onde parase o Mestre, que sempre era na dos ricos do lugar, por ser os
que dispoñían de habitacións sobrantes e axeitadas.
Onde había
convento ou igrexa parroquial, nesta función instrutiva participaron os frades
e mailos párrocos; moito. ¡Hai que agradecérllelo, que esa obriga, nun senso
material, non a tiñan!
Cando a Guerra de
España, aquí en Galicia, entre os mobilizados e mailos depurados, o Maxisterio
oficial quedou reducidísimo, así que polos anos 40 a carreira máis fácil, e coa
colocación asegurada, preferida polas mulleres, foi Maxisterio. Así se dotaron
case todas as escolas creadas pola República, inaugurándose tamén algunha nova.
En Galicia
débeselles, tamén en materia escolar, un gran favor aos emigrantes,
particularmente aos retornados da Arxentina e de Cuba, que costearon edificios
importantes, hoxe dedicados a museos e/ ou a outros centros sociais.
-.-
A
relixiosidade no condado de Chamoso (1)
Saíndo
da igrexa
Primeira
procesión en Montecubeiro coa imaxe da Virxe Milagrosa, o 23-5-1962
Ora et labora foi
o lema monástico dos frades dominicos, pero no noso condado é evidente que esta
vocación vennos de atrás, se cadra da propia Cova da Valiña. Non sería
aventurado opinar que comezaron os druídas dos nosos castros, tantos que temos,
os castros, e druídas igual queda algún, aínda que medio esquecidos uns e
outros.
A nosa particular
idiosincrasia tamén ten algo, ¡ou moito!, de priscilianista, pois adoramos a
natureza, o verde, que así os entregos bautizaron o noso castro, o principal, o
central, a cabeceira do que logo sería Condado de Flammoso. Pero xa fóramos
discípulos do apóstolo Santiago, ou de onde veñen os padroados de Santiago de
Castroverde, da Meda, de Miranda, de Adai…, anteriores ao século IX, e por
tanto anteriores ao Camiño, anteriores ao Afonso II?
Nesta vocación, ¡seguimos facendo camiño! Seguimos,
estamos, preparándonos para un gran evento, cal é, cal será, a XXXV Romaxe de Crentes Galegos.
Isto non precisa
retórica para a súa evidencia, para a súa demostración, pois chega e basta con
deternos ante os pórticos das igrexas deste condado, comezando, se acaso, por
Soutomerille. Por riquezas que atesourase a Igrexa, século a século, ¿sería
posible levantar os monumentos que aínda conservamos, cruceiros, petos de
ánimas, capelas, igrexas, conventos …, a cal máis traballado, sen unha fe
arraigada e transcendente nas sucesivas xeracións do noso país? É un orgullo e
unha satisfacción inmensa vir de onde vimos, ser de onde somos, e seguir
exemplarizando coas nosas celebracións. ¡Miúdo patrimonio o da nosa herdanza!
Xosé María Gómez
Vilabella
(1)
Saíu no núm. 857 da
Revista IRIMIA, 18 xuño-1 de xullo
do ano 2012.
-.-
ALBO LAPILLO NOTARE DIEM
Esta achega dedícollela especialmente a Manuel Muñiz e a José Enrique
Villarino que tantos anos levan sostendo sobre os seus ombreiros o Patrimonio
de Castroverde, descorrendo veos e chantando fitos; o primeiro, repisando
camiños, fotografando e mostrando os seus valores, e o segundo creando e
sostendo un blog que tanto leva incorporado á historia de Castroverde, pero…,
onde están as pedras brancas, os carteis, uns rótulos que fagan fisicamente
visibles as vosas achegas, as vosas salvagardas patrimoniais? ¿Custa tanto
poñer unhas pedras brancas, uns fitos, nos lugares de importancia histórica?
Non estou moi ao tanto diso, pero entendo que serían máis baratas cás tracas
dunha festa, ¡e vaia se é festa conservar un Patrimonio da importancia do noso,
facelo visible! Se me dedicase á hostalaría, en conxunción cos meus colegas,
que en definitiva son os máis beneficiados, economicamente, da museística
local, consideraría gastos de publicidade este cultivo do noso turismo; ¡claro
que se xa mo dan feito…!
Xa que non hai pedras, nin brancas nin mouras, polo menos que haxa letras,
así que hoxe voume referir, nada máis e nada menos que á Fonte de Matahomes e
ao Rego dos Ósos. A orientación témola neste cruceiro, que se atopa…, ¡no
calvario dunha toxeira!, á dereita, mesmo segundo se sube da capela de Santa
Petronila pola pista que vai a Cepomundín. Nas súas inmediacións está a fonte
de Matahomes, que xera as augas que forman o Rego dos Ósos, ¡unhas augas
bautizadas co sangue daqueles heroes…! Indo de Castroverde pola estrada de San
Cibrao, este rego sacro, este Rego Anónimo, ¡que tampouco ten letreiro!,
crúzase nunha curva pronunciada… ¡Pronunciada a curva, que non os ósos daqueles
heroes, daqueles heroes esquecidos!
De onde veñen os feitos? Para entendelos hai que lembrar que,
“Por los suyos fue asesinado Fruela en Cangas”, di a Crónica de Afonsus
III. Parece ser que este rei, o Fruela, matou pola súa propia man a seu irmán
Vímara; suponse que foi competindo polo trono ástur, amén do seu carácter
violento. O propio Fruela foi seguidamente asasinado polos partidarios de seu
irmán, feito que ocorreu no ano 768, deixando un neno duns catro anos.
O sucesor de Fruela foi seu primo Aurelio, monarca que se caracterizou polo
seu mantemento da paz. Segundo a tradición, porque os mouros pelexábanse entre
si, derrotándose a si mesmos, pero tamén porque el mesmo tiña loita suficiente
para controla-los seus servos. Deixou este mundo no ano 774, de morte natural.
Ao Aurelio sucedeuno Silo, casado con Adosinda, irmá de Fruela I, e
por tanto, filla de Afonsus I e neta de Pelaio. Din as crónicas que viviu en
paz cos ismaelitas “ob causan matris”, por causa de súa nai, declaración
misteriosa que segue sen resolverse. Este novo Rei, o tal Silo, tivo grandes
problemas de política interior, tendo que aplacar o levantamento de “toda
Galicia”. Déixase ver que non se tratou dunha rebelión de persoas
concretas, senón de toda a Gallaecia occidental. Esta loita comezou arriba do
Cádavo (Cádavos = toxos queimados), concretamente nos Campos da Matanza; na
retirada, os de Silo alcanzáronos no Monte Cupeiro, nas Gándaras de Cepomundín,
concretamente no entorno da Fonte de Matahomes, que de aí quedou este topónimo,
xunto co do seu rego dos Ósos. ¡Case nada! O tal Silo estableceu a corte en
Pravia, e levouno o demo, para os “silos” do inferno, no ano 783.
¿Que, a cousa, o feito, merece ou non merece unha pedra? ¡Só que eu
poñeríaa moura, e non branca!
Xosé María Gómez Vilabella
-.-
¿Sabes
cal é o colmo…?
Un vello amigo, que á súa vez é amigo doutro amigo meu,
contoume o que lle pasou aquí mesmo, nunha praia periférica, próxima a esta
Coruña dos meus pecados, fai uns cantos meses. Pero comezarei lembrando aquela
reiteración dos “colmos”, en época non remota; aquela insistencia de
preguntarche: ¿Sabes cal é o colmo…, disto, daquilo, do outro, do de máis alá?,
que todo se concretaba en colmos, en colmar o vaso do humor nunha época na que
nunca tanto brillou o humor español coma no franquismo, pois, coa censura
inquisitorial entón gozada o humor chegou ao seu colmo, ¡tamén o humor! Poño
por caso, aquel cese temporal da “Codorniz” simplemente por informar do tempo,
algo que agora temos ata por Internet! Esmorecido “O Gaiteiro de Lugo”, a
Codorniz substituíao informando da climatoloxía; iso si, da presente, pois o
Repertorio máis que informar, vaticinaba. “Sección meteorológica: Reina un
fresco general procedente del Noroeste de España”. ¡Era certo, vaia que se
reinaba, que ata o facía “por la gracia de Dios”!
Aquel amigo do amigo, supoño que acordándose daqueles
“colmos”, colmou a miña paciencia soltándome un: ¿Á que non sabes cal é o colmo
dunha grúa municipal? -¡Non sei; se cadra levantarse cando os cidadáns dormen!
-¡Andas cerca! O caso foi que a ese Cura…, tan falador que era, de tanto falar,
e por falar ben, tiveron que facerlle unha…, a ver se o digo, unha larinxectomía,
seguida dun tratamento logopédico… Pois, ao que ía: O de cabeceira
recomendoulle tomar o sol, e os psicólogos, que se distraese todo o posible,
tal que contemplando as olas do mar, que é a cousa máis movida, menos aburrida,
das ata agora coñecidas. Dito e feito, así que, para iso, como non podía
falarlles aos taxistas, levaba o seu utilitario ata cerca da praia, aparcando
nun solarciño aberto, na mesma beira do asfalto, ata que un día…, madrugou a
grúa!
-Pero, non estaba ás aforas, nun solar aberto?
-¡Claro; por iso a grúa non puido levarse ao dono do solar,
en castigo por telo aberto, e…, levoulle o coche ao Cura!
-Entón, non había sinal de, “Prohibido aparcar”?
-¡En absoluto! O que había, o que houbo, segundo me
contaron, foi o bromazo de deixar ao Cura…, sen cura! Iso demóstrase en que,
cando deu localizado o seu cochiño, e pediu a copia da multa, canto lle deron
foi un papeliño con dous números atribuídos aos gardas denunciantes, séxase,
anónimos. Seica fixo un recurso, pero, como non apele a San Pedro…! ¡Multa por
estacionamento indebido, e factura da grúa! Como ves, unha grúa grotesca,
manexada por uns ateos, inimigos de Gorbachov!
-Daquela…, non eran comunistas?
-¡Que va, pois Gorbachov, cando se despediu daquel Papa,
díxolle: Santidade, aquí ten un amigo, que son Ateo pero non practicante!
Estoutros, vaia se practican!
¿Que vos parece que lle dixen ao meu interlocutor? Pois…, o
primeiro que se me veu ao papo: ¡Pobres curiñas, que todo se lles volve
apearse: Apeáronse do púlpito, déronos a cara ao misar, quedáronse sen sotana e
sen coroniña, aquela coroa capilar que os diferenciaba dos pecadores; tamén veu
un logopeda, outro, e prohibiulles falar en latín; despediron aquela vella que
adoitaban ter de criada, para que as beatas do lugar non se celasen, e agora
comen bocadiños, ou sopa tabernaria; apeáronse do macho e mercaron utilitarios
de segunda man…, para achegarse ao proletariado; por se isto fose pouco, veñen
as grúas municipais para apartalos das olas do mar, do pouco que lles quedaba,
e sen compadecerse da cura do Cura. ¡Estes ateos, estes césares, que só cren
nos denarios…; nos denarios e nas bromas estúpidas, estúpidas e sacrílegas,
pecadentas! Pero que teñan coidado, pois segue vixente aquilo de, Ab alio species alteri quod féceris, e
ademais, Xosé Manuel Carballo vai para Santo, e desde Arriba pode vingarse!
-.-
San Francisco e mailo lobo da Vacariza
¡Hai que ver como
se deforman as verdades co paso, non do tempo senón das xeracións, e máxime
agora, que a tradición oral tamén está en crise, outra, pero esta, sociolóxica,
precisamente a que comezou coa desaparición das lareiras! Como será a cousa que
incluso aos Xanciños lles están chamando Iván…; pois algo parecido está
ocorrendo co termo da Vacariza, que nos esquecemos de que alí estaba un posto
de “vaco”, de vacar, unha especie de posta para descansar e mudar de cabalos,
cuadrigas e todo iso, daqueles romanos que tanto ían como volvían entre o seu,
¡o noso!, Lucus Augusti e maila Gigia, ou Xixia, ástur. ¡Pero que iletrados,
crer que daquela os romanos, con tanta pradería ao seu dispor, ían ter as
vacas, as vacadas, no alto da serra do Pradairo, expostas ás xeadas, e tamén
aos lobos, aos da Serra, que non da loba capitolina!
Falando de lobos:
Para lobo aquel macho que lle saíu a San Francisco cando ía para Santiago polo
Camiño de Ídem, etcétera, etcétera. Pero terei que entrar en detalles pois, de
tanto esquecer, e de tanta terxiversación, igual temos alguén que confunde o
lobo da Vacariza co de Gubbio. Só teñen de común que ámbolos dous se fixeron
amigos do povereto de Asís.
Para comezar, coas
andanzas veñen as chanzas, as chanzas pero tamén os chances, pois sen andanzas
non hai venturas nin aventuras, que o mundo fíxose para andar, que ben nos dá
exemplo nos seus movementos, rotando e trasladándose. A quietude é cousa,
privilexio, dos cadáveres. Se Santiago non se puxese de Camiño, igual seguíamos
co fouciño, quitándolles carriza aos carballos para elaborar a consabida
beberaxe de Asterix; e sen ese Camiño, ¡non tan primitivo!, tampouco nos
visitaría nada menos que San Francisco. Grazas ao Santo de Asís houbo convento,
e no convento abades, ¡abades de Vilabade, a Vila do Abade!
O que non teño tan
claro, pois a tradición é o que ten, que vai deformando as verdades ata
convertelas en mito, é cando lle saíu o lobo, se á ida ou á volta, pero
utilizando ese sentido que é o menos común de todos eles, que por algo lle
chamamos ¡sentido común!, inclínome a pensar que a cousa do lobo tivo que ser á
ida, que por iso lle chamou a
atención este sitio: ¡lobos arriba, e verdes abaixo! O convento fundouno á
volta, coa santidade acrecentada en Compostela: -Vou fundar un cenobio de
poveretes, tantos que hai nesta terra tan rica…, unha terra rica de xente
pobre! Despois de domea-los lobos, agora cómpre domea-los tiranos, pois, canto
mellor é a terra, máis abundan os terratenentes… ¡Así o pensou, seguro, pois ás
probas me remito!
As tradicións hai
que puílas de cando en vez, para que non se deformen as lembranzas, que non nos
pase coma ao pintor deste cadro, que situou o convento arriba, e o lobo abaixo,
cando en Vilabade pasou o contrario!
Cambian os tempos
e cambian os nomes: o Abade actual da Vila do Abade chámase Manuel, e non
Francisco, pero aténdonos aos feitos, ben parecidos son. ¡Larga vida ao señor
Abade, chámese como se chame, pois o importante é o dito, os feitos!
-.-
ANTÍFONA DUNHA TRAIZÓN
Como
vedes, este emigrante deixounos en pedra o seu testamento,
ben
elocuente e visible, no cemiterio Colón, da Habana.
¿Que; póñensenos
os pelos como escarpas, ou aínda non? ¡Meu pobre, de que lle serviu, xa fai un
século diso, esconxura-la emigración, o caldo de grelos, os aturuxos e mailos
milicroques, se malversamos a súa fraternidade, o seu esforzo, a súa morriña,
aquelas remesas redentoras! O minorazo remesoulle ao morgado canto tiña, e
tamén o que non tiña pois case seguro que só se reservou os funerais, para
liberalo das vacas de cabana, dos foros, dos réditos da usura…, e nós,
descendentes daqueles morgados, gastamos en pólvora aquelas divisas sacras.
¡Non temos, non merecemos, perdón!
-.-
Bárcenas, na Coruña.
Cruzando en
dirección ao Banco de España, PERO..., detense a mirar se veñen autos! ¡Sen
máis; no comments!
-.-
CAMPO DO VAL, CAMPO SANTO.
Santo, si, e non por cemiterio; ou se cadra, tamén. Aquí está enterrada boa
parte da historia de Montecubeiro, comezando polos seus propietarios iniciais,
iniciais en tanto en canto máis abaixo, máis aló, non temos forma de indagar ou
de coñecer.
Aquí estivo o solar daquel home de prol, Ares de Maxide, Comendador do convento cisterciense de Meira. Deste pozo milagroso beberon xeracións e xeracións do lugar de Maxide, e transeúntes tamén; milagroso xa que milagre foi que saíse auga nun pozo perforado á man, sen maiores profundidades, nun lugar bastante seco; fontes na contorna hainas, varias e boas, pero sitúanse máis ben nas ladeiras que rodean esta aldeíña, que nunca pasou das oito casas.
Circúndano unhas leiras que tiveron a gallardía de chamarse Campo de Ares, ¡o campo daquel Ares de Maxide, Comendador de Meira!, pero iso foi antes de que asomasen pola zona eses iconoclastas da Concentración Parcelaria. Acaso por isto mesmo, por un respecto e por unha evocación da toponimia local, histórica, sacra, urxe e procede deixar constancia das evocacións correspondentes a tan sacro e singular terreo.
O camiño que lle dá, ¡ou daba!, acceso, tamén é unha Vía sacra; ¡sacra, e dolorosa! Aquí morreron uns cantos galos, a espada limpa, ¡sucia!, colgados de trelos; iso si, despois da Sentenza correspondente. ¿Delitos atribuídos? Entre outros, pasarse ás casas, aos poleiros dos veciños, para galear unhas pitas que non lles correspondían, en detrimento das propias, das asignadas pola propia dona. ¡Isto dos galeos ilícitos…, en tódolos tempos, en tódalas épocas! ¡Que certo aquel dito que tanto repetía o Isidro do Campo (do outro Campo, do de Vilarín), de que, “La jodienda no tiene enmienda”!
A propósito: Nas inmediacións está outro pozo, o Pozo Maldito, o dos irmáns Pérez. Tamén haberá que deixar constancia diso…, máis ben por se serve de escarmento! Eran dous irmáns, aqueles Pérez, donos da casa que despois se chamou de Abraira, tan iguais, tan afíns, tan idénticos, que se namoraron da mesma rapaza; e como aquí non había un Salomón que propuxese repartila, cortándoa polo medio, máis ou menos pola regaña, ¿que se lle ocorreu a un deles, concretamente ao maior, ao máis forte? ¡O máis sinxelo: Zouparlle ao outro na caluga, cunha bros, e desde que caeu sen sentido, alí mesmo, nos propios currais, cargou con el, e…, tirouno dentro do seu pozo, que por certo era bastante fondo! A continuación, ou irse para a Lexión ou quitar billete para Arxentina? Pareceulle máis cómodo o segundo, e aló morreu, pero despois de venderlle as propiedades, a de Caín e máis a de Abel, a un intermediario! A tal momento, se no Ceo se cumpre a Lei do Talión, aquela vítima debe estar no Ceo, e o matón noutro pozo, nun pozo sen fondo, nas caldeiras do Pedro Botero.
Aínda me queda sen historiar este cruceiro, ben artístico por certo, cuberto coa pátina dos séculos, pero algo haberá que deixar para outra ocasión pois aos lectores de hoxe en día pásalles coma a aqueles das coplas, ¡que con catro estrofas teñen para un día! Cousa que tampouco é de estrañar, pois primeiro son os apuntes, e sen apuntes non hai carreira; sen carreira, preferiblemente técnica, preferiblemente superior, como non sexa que entren na política, pois aí vale calquera, que ben demostrado está!
-.-
As coroas, que eran de bronce, roubáronas.
O
acceso aos enterramentos está pola parte de atrás.
As
coroas, que eran de bronce, roubáronas.
Madrid. Cemiterio
creado por unha Real Orde do 2 de abril do 1883. Aquí están soterrados, entre
outros Notables, que non Nobres, Estanislao Figueras, Francisco Pi y Margall,
Nicolás Salmerón (que era o sogro de miña tía Ramona, que tamén está aquí),
Pablo Iglesias, Julián Besteiro, Pío Baroja, Pedro Laín Entralgo, Francisco
Giner de los Ríos, Arturo Soria, etcétera.
¿Campo Santo, ou
Cemiterio Civil? ¿Eran malos, rematadamente malos, e por iso os puxeron á
parte, para que non contaminasen aos bos? Menos mal que veu a Constitución de
1978 eliminando a exclusividade das inhumacións para persoas católicas nos
cemiterios de titularidade pública, pois os mandos anteriores mandaban máis cá
Deus; ou iso, ou é que tiñan liña directa con San Pedro para coñecer de antemán
se os tales entraran, ou non, no Ceo! Eu teño subido por esa estrada de
Vicálvaro, hoxe Avenida de Daroca, e entrei neste Civil, unha vez ao ano, que
máis non permitía aquel Santo do Ferrol; maldito se laios escoitei daqueles
malditos que se supoñían no mesmísimo inferno! Do outro lado da estrada, á
dereita, no Campo da Almudena, tamén estiven, pero nunca, ¡nunca!, observei
esas estreliñas distintivas de Campo Santo, tipo Compostela.
Analicemos: ¿Son
máis católicos aqueles que asinaban sentenzas de morte por un quítame esas
pallas, ou un Salmerón que perdeu a Presidencia por negarse a firmar a primeira
que lle pasaron, fose dun santo ou dun pecador, que nin preguntou? ¡O campo, os
campos, feitura de Deus, todos son santos; en canto ás ánimas, nós non somos
quen de xulgalas, nunca!
-.-
Cando os mortos non viaxaban en “Mercedes”
Cruceiro
de Furís, con pousadoiro anexo.
Cando facían o seu
recorrido desde a súa casa, a ombros dos seus deudos…, si, onte, contábase con
pousadoiros coma este, ou parecidos, pero sempre ao pé dun cruceiro. Os nosos
pais non tiveron présa por esconde-los seus; máis é, que se detiña o
acompañamento para dedicarlles un responso, ¡outro, outro máis!, antes de
chegar ao cemiterio, á súa última estación da viaxe terráquea.
¿Hoxe? ¡Sexa da
casa, do sanatorio ou do hospital, directamente ao tanatorio, e de alí ao
cemiterio, a cen! ¡Hai présa, para isto como para todo, ou, se me apuran, máis
aínda! ¿Pranto, prañideiras? ¡Xaora, que para iso están as locutoras da radio,
que dan as necrolóxicas a toda velocidade, impresionadas por cada morte
anunciada!
A todo isto, ¿non
será que lles teñamos medo, medo a que nos maldigan polo desapego
interxeracional que vimos practicando? Non, non o creo: é máis ben o signo dos
tempos, que, por facelo todo á présa, pouco ou nada facemos ben. En todo caso,
prégolle a quen corresponda, que faga, que ordene, facer polos cruceiros, que
lles teñamos un respecto, sequera sexa en agradecemento por tanto que herdamos,
por tanto que lles debemos aos que, in
illo tempore, pasaron por diante deles.
-.-
CANDO
AFONSO II ABRIU CAMIÑO POLO CÁDAVO
¡Foi
no Cádavo o único lugar onde don Gil de Sotrondio non tivo contratempos coas
virxes, pois alí os mozos tiñan, sempre tiveron, onde elixir, e non cobizaban,
nin cobizan,
a muller do próximo!
+
Valeume o San Salvador
e tamén a Virxe María;
valeume o Señor Sanct Iago,
inimigo da mourería.
Ansí fablou Rei Afonsus,
que Secundus El reinaría,
Casto de nome e de feitos,
cando volveu da correría:
Os mouros aló quedaron,
exsangües, ¡e sen feridas!
Morreron de medo e do frío,
mortos de morte morrida.
Tras deles ía un cabalo
polo Pajares arriba,
e cabaleiro Sanct Iago
sen estrobos se sostiña.
e tamén a Virxe María;
valeume o Señor Sanct Iago,
inimigo da mourería.
Ansí fablou Rei Afonsus,
que Secundus El reinaría,
Casto de nome e de feitos,
cando volveu da correría:
Os mouros aló quedaron,
exsangües, ¡e sen feridas!
Morreron de medo e do frío,
mortos de morte morrida.
Tras deles ía un cabalo
polo Pajares arriba,
e cabaleiro Sanct Iago
sen estrobos se sostiña.
Gozoso da súa vitoria
e sen mouros na serranía,
El Rei Afonsus Secundus
platicou desta guisa:
A vós, don Gil de Sotrondio,
cabaleiro de gran valía,
encoméndovo-los votos
que ao Campus Stellae eu faría.
Iredes coa miña Corte,
tres ducias, en cabalerías;
iredes por bo Camiño,
pola romana de Gigia.
Egeria do Berducedo,
vosa amada compañía,
coidará das dez doncelas
que votaron solteiría;
e aló, na Compostela,
gran convento lles daría,
para que poñan luz acesa
ao Sanct Iago e á Santa María.
Para face-los trinta e seis,
vinte e catro cabaleiros,
rexos, fortes e varudos,
todos eles espadeiros.
O tesouro sarraceno,
desde hoxe santiagueiro,
levaralo nas acémilas,
nestes sacos fareleiros,
que ansí disimularedes
cos bergantes camiñeiros.
Ordeno e mándovos, don Gil,
poñervos decote ao ruteiro,
¡non sexa que o Magnus Carlo
faga vía polo Cebreiro!
...
Ficieron unha parada
en Berduceo, no muíño,
e nestas, o irmán de Egeria
aprestouse a seguilos.
Unha legua non levarían
cando unha das virxes
de selo cansou,
e daquela o Berducedo
namorouse dela, ¡e casou!
Polas Grandas de Salime
outra virxe esmoreceu.
¿Cal é a vosa inquietude?
¡Señora, ese pastor..., é meu!
Con oito daquelas mozas
á Fonsagrada chegaron,
mais, como é terra frida,
¡outras dúas namoraron!
¿Que lles podemos dicir,
ou que podemos facer?
¡Déunolas o Rei Casto,
e castas eran, as dez!
Meu Gil, Señor de Sotrondio,
e meu amo e señor tamén,
¡eu podo responder por min,
ca non polas virxes dez!
Ao pasar polo Castro Verde,
que eran as festas de Sant Iago,
para evita-lo perigo
metéronas, núas, en sacos,
¡dicíndolles aos castrexos
que eran xabarís cazados!
O malo foi que aquel Conde
quixo cobra-la portaxe,
¡e quedouse con dúas virxes,
ás que deu Pena e Bolaño!
Doéronse daquel percance
por San Miguel do Camiño:
¡Con tan pouca cera virxe
non se fai un lampadiño!
En Lugo convidáronos
alí no pazo do Bispo.
¡Gran cousa foi o convite,
moitas lebres e bo pisto!
Cando espertaron da cea,
e lles volveu o sentido,
dúas daquelas virxes fóranse
cos frades, cara ao Miño.
Seica fundaron dúas aceas:
Unha, a do Rei Chiquito;
e outra, que lle din da Olga,
¡Olga, a de frei Benito!
Saíron de Lugo tristeiros,
fracasados na misión,
e chegados á Retorta
invocaron ao San Ramón,
cando que era San Román
o patrón da poboación.
Con tal trema de remorsos,
tanto medo e confusión,
tanta cegueira na escolta
e malograda a Fundación,
acordaron casa-las dúas,
¡e que ficiesen criazón!
...
en Berduceo, no muíño,
e nestas, o irmán de Egeria
aprestouse a seguilos.
Unha legua non levarían
cando unha das virxes
de selo cansou,
e daquela o Berducedo
namorouse dela, ¡e casou!
Polas Grandas de Salime
outra virxe esmoreceu.
¿Cal é a vosa inquietude?
¡Señora, ese pastor..., é meu!
Con oito daquelas mozas
á Fonsagrada chegaron,
mais, como é terra frida,
¡outras dúas namoraron!
¿Que lles podemos dicir,
ou que podemos facer?
¡Déunolas o Rei Casto,
e castas eran, as dez!
Meu Gil, Señor de Sotrondio,
e meu amo e señor tamén,
¡eu podo responder por min,
ca non polas virxes dez!
Ao pasar polo Castro Verde,
que eran as festas de Sant Iago,
para evita-lo perigo
metéronas, núas, en sacos,
¡dicíndolles aos castrexos
que eran xabarís cazados!
O malo foi que aquel Conde
quixo cobra-la portaxe,
¡e quedouse con dúas virxes,
ás que deu Pena e Bolaño!
Doéronse daquel percance
por San Miguel do Camiño:
¡Con tan pouca cera virxe
non se fai un lampadiño!
En Lugo convidáronos
alí no pazo do Bispo.
¡Gran cousa foi o convite,
moitas lebres e bo pisto!
Cando espertaron da cea,
e lles volveu o sentido,
dúas daquelas virxes fóranse
cos frades, cara ao Miño.
Seica fundaron dúas aceas:
Unha, a do Rei Chiquito;
e outra, que lle din da Olga,
¡Olga, a de frei Benito!
Saíron de Lugo tristeiros,
fracasados na misión,
e chegados á Retorta
invocaron ao San Ramón,
cando que era San Román
o patrón da poboación.
Con tal trema de remorsos,
tanto medo e confusión,
tanta cegueira na escolta
e malograda a Fundación,
acordaron casa-las dúas,
¡e que ficiesen criazón!
...
Desta guisa fablou don Gil
cando á Compostela chegou:
Dez virxes me deu Afonsus,
e traelas ata aquí mandou.
Iso cumprir non puidemos,
tal e como El sinalou;
iso cumprir non soubemos,
ca ninguén de pecar librou!
Esas virxes, de desvirgadas,
quedáronse polo Camiño,
pero, co tempo, cos anos,
Patrón, terás peregrinos;
tera-la ruta poboada de afillados,
¡e ti de Padriño!
...
cando á Compostela chegou:
Dez virxes me deu Afonsus,
e traelas ata aquí mandou.
Iso cumprir non puidemos,
tal e como El sinalou;
iso cumprir non soubemos,
ca ninguén de pecar librou!
Esas virxes, de desvirgadas,
quedáronse polo Camiño,
pero, co tempo, cos anos,
Patrón, terás peregrinos;
tera-la ruta poboada de afillados,
¡e ti de Padriño!
...
Cando El Rei Afonsus se decatou
do bo servizo que foi feito,
aledóuselle o corazón,
ca non lle cabía no peito.
Deulle as grazas ao Patrón
e loouno deste xeito:
Señor Sanct Iago,
¡que milagre!
Con dez virxes fermosotas
repoboáche-lo Camiño,
¡desde Ovetum ás Retortas!
Señor Sanct Iago,
¡que milagre!
Ti, co teu cabalo brioso,
e os mozos facendo das súas
¡xa temos Camiño glorioso!
Señor Sanct Iago,
¡que milagre!,
do bo servizo que foi feito,
aledóuselle o corazón,
ca non lle cabía no peito.
Deulle as grazas ao Patrón
e loouno deste xeito:
Señor Sanct Iago,
¡que milagre!
Con dez virxes fermosotas
repoboáche-lo Camiño,
¡desde Ovetum ás Retortas!
Señor Sanct Iago,
¡que milagre!
Ti, co teu cabalo brioso,
e os mozos facendo das súas
¡xa temos Camiño glorioso!
Señor Sanct Iago,
¡que milagre!,
pasarlle diante ao Carlo Magno,
pois el, e mais ten francesiñas,
¡inza menos que un Rei Casto!
pois el, e mais ten francesiñas,
¡inza menos que un Rei Casto!
...
Aquí remata a historia
do Cabaleiro Sotrondio,
¡que perdeu dez asturianas,
sendo de Afonsus Mordomo!
Seu Rei seica lle perdoou,
mais no Ceo custoulle entrar,
¡que o esperaban as Dez Mil,
dispostas a se vingar!
do Cabaleiro Sotrondio,
¡que perdeu dez asturianas,
sendo de Afonsus Mordomo!
Seu Rei seica lle perdoou,
mais no Ceo custoulle entrar,
¡que o esperaban as Dez Mil,
dispostas a se vingar!
Xosé María Gómez Vilabella
-.-
-.-
Carballos da miña
carballeira, coma min rodeados de netos; coma min, en parella, que así lles din
agora aos/ás consortes! Coma min, coma nós, gozando da posta do sol! Algo
enzubrigados…, ¿e que, ou é que os anos non pesan? A chepa vennos de cargar coa
Historia, case un século dela, ben pesadiña por certo!
Os netos óennos,
os netos vixían as nosas verbas, pero, de ben pensado, vai ser mellor calar
porque…, porque non nos crerían! Están afeitos a ler contos, a que lles conten
contos, ¡contos de mass media!, así que, daquela, como lles van crer aos
vellos, téndonos por carrozas, por desfasados? ¡Hai que estar ao loro, avós,
óese dicir por aí, e aínda que na nosa non se expresen así, o ambiente sempre é
contaxioso!
Cando me dicía meu
avó que tiñades tres séculos, tampouco eu llo crin. ¿Dicirlles agora que ides
para o cuarto Centenario, un pouco despois de Colón? ¡Deixa en paz a randeeira
das súas ramas, avó, que agora son outros os deportes, tal que pegarlle patadas
a un balón, polo estilo daquela egua que dicías que non se deixaba ferrar…!
Ademais, as ramas baixas cortáchelas para a túa lareira, daquela que eras un
rapaz friorento, así que agora, nin coa caiada lles das alcance ás que subiron
para arriba.
Nunha destas
ocasións, díxenlles aos netos: Gardádevos das trolas dos políticos, que eses si
que son vellos, veñen de vello, tamén de antes de nacer eu, ¡de moito antes!,
así que, se alguén é fantasioso, son eles, que non eu; eu dígovos a verdade, e
sempre de palabra, que así era o ensino na miña crianza, despois dos papiros
pero antes dos papeis! Nada, nin con esas, que seguen sen crerse a historia dos
meus carballos. ¿Que será deles cando me igualen en idade; faranse crer,
creranos? ¡Se é certo que a Historia se repite, daquela, non!
-.-
Misas de reconciliación
Para os vellos as
máis completas, que perfectas son todas, estas da catequese. ¡Son
polifacéticas! Direi:
.Cérrase o ciclo
xeracional contemplando os nenos.
.Cárgase un de remorsos,
e por tanto de posibles arrepentimentos, ao contemplar eses anxos, dos que nos
temos distanciado, máis que polos anos pola cotra dos nosos pecados.
.Sáltanos de goce
o corazón ao comprobar que queda un anaco de esperanza para a pacificación
humana, pois estes nenos, con cara de anxo, é imposible que non lle dean unha
volta á convivencia mundial. ¡Esta visto que hoxe por hoxe non queren pecar!
.Os pais
mandáronos á Catequese; signo evidente de que aínda queda neles, nos pais, unha
gota de fe.
.Oíndoos cantar as
composicións litúrxicas un faise á idea de que algo así, algo parecido, tenro e
melodioso, teremos no Ceo, cando nos leven a facer coro cos anxos.
.Por último, para
non seguir, éntranos a esperanza de que non se extinguirá o Clero, pois algún
día non remoto estes nenos / estas nenas, subirán ao presbiterio, e non só para
face-las lecturas, como fan hoxe en día.
¿Foron salmodias? ¡Coido que si, pero, prosaicas...,
pois así foi, e así é, este mundo tan materialista e tan groseiro no que me
tocou vivir! Se me ledes, desculpade os erros, pero aprende de min a facelo
vosoutros un pouco mellor. ¡Ata o Ceo, amigos, pois a poesía, a auténtica,
terémola Arriba!
Xosé María Gómez Vilabella
No hay comentarios:
Publicar un comentario